johncons

Måned: desember 2015

  • Jeg sendte en e-post til Larvik kommune

    Erik Ribsskog


    Gårdnummer og bruksnummer i tidligere Hedrum kommune

    Erik Ribsskog Thu, Dec 17, 2015 at 5:36 AM

    To: postmottak@larvik.kommune.no


    Hei,

    jeg bodde tidligere i Vestmarka, i tidligere Hedrum kommune, da jeg
    var 3-4 år gammel.

    Jeg husker godt huset, men ikke veien dit.

    Jeg prøver å søke, hos Kartverket, men gårdnumrene og bruksnumrene, er
    byttet ut, flere ganger, virker det som, (i Larviksdistriktet), siden
    70-tallet.

    Kan dere opplyse meg, om hva riktig gård og bruksnummer er, i ‘våre dager’?

    (Dette gjelder gårdnummer 17, bruksnummer 11, i Hedrum).

    Sender med vedlegg fra Folkeregisteret.

    Mvh.

    Erik Ribsskog


    granum rømminga.jpg
    256K

    PS.

    Her er vedlegget:

    granum rømminga

  • Mer fra Facebook

    • Samtale startet 4. mai 2013
    • Jorunn Eide
      04.05.2013 22:52
      Jorunn Eide

      Skriver heller til deg her Uttrykksikonet smile
      Ja, nabojenta het Ingunn (Johannessen).
      Morten heter Nordheim til etternavn. Han bor i Fredrikshavn nå.
      Jeg husker moren din, Karen (var det ikke det hun het…?)
    • Jorunn Eide
      04.05.2013 23:04
      Jorunn Eide

      Jeg liker fremdeles Lovehearts Uttrykksikonet grin
    • Erik Ribsskog
      04.05.2013 23:06
      Erik Ribsskog

      Hei,
      ja det stemmer det, Karen Ribsskog.
      Stefaren vår het Arne Thomassen.
      Var du med til hytta, som vi flytta til, i Brunlanes?
      Mora mi gikk vel mye rundt med Pia og meg, selv om vi kunne gå rundt på Halsen selv og, (ihvertfall jeg fikk lov å gå rundt alene).
      Husker ikke helt hvordan vi ble kjent med deg, men det var vel antagelig gjennom mora mi Uttrykksikonet smile
      Morsomt med disse Facebook-gruppene, hvor folk skriver om gamle dager, osv.
      Skriver om det her på blogg, forresten.
      Håper dette er i orden.
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • Erik Ribsskog
      04.05.2013 23:06
      Erik Ribsskog

      Ok,
      husker du leste det som stod på de dropsene.
      Vi stod på en trapp et sted vel.
      (Kanskje der du bodde).
      I en sidegate til Storgata, vel.
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • Jorunn Eide
      04.05.2013 23:10
      Jorunn Eide

      Jeg kan ikke huske at jeg var i det bursdagsselskapet…
      Jeg er litt usikker på hvem den lyse jenta er. Det kan kanskje være Anne Lise?
      Helt greit for meg at du blogger om det
    • Erik Ribsskog
      04.05.2013 23:18
      Erik Ribsskog

      Ok,
      det var hyggelig.
      Ja det var en pen jente, på min alder, mora hennes dukka opp i vinduet deres, i andre etasje vel, i en bakgård.
      De Halsen-jentene, (og Morten), lå over hos oss, i Brunlanes.
      Så det er mulig at det var noen andre jenter som var med der.
      Vi flytta så tilbake tilbake til Halsen, og Mellomhagen, i 1975 eller 1976.
      Men jeg var ikke så mye nede i Storgata da.
      Søstera mi og meg ble kidnappa, sommeren før jeg begynte i første klasse, av faren vår og onkel Runar, fra Strømm.
      Og jeg prøvde å være flink på skolen, for mora mi ville det.
      Så jeg var vel litt som en nerd, i første klasse, og kjente nok ikke igjen alle folka, som jeg ble kjent med, i Storgata, på den tida.
      Og så flytta vi til Jegersborggate, mens jeg gikk i første klasse.
      Og jeg ble kamerat med Frode Kølner osv, der.
      Og så flytta jeg til faren min, etter å ha bodd i et og et halvt år, i Jegersborggate.
      Og faren min flytta fra meg, for han fant seg en ny dame, ved navn Haldis Humblen, da jeg var ni år, på Bergeråsen, ved Svelvik.
      Så jeg hadde en ensom oppvekst da.
      Og nå svarer omtrent ingen meg på Facebook osv.
      Så det var hyggelig å høre fra noen på Halsen, det er helt sikkert.
      Er det noen butikker på Halsen enda?
      Har de sånne kjeder med sukkertøy fortsatt, (som jeg mener å huske, fra den tida) Uttrykksikonet smile
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • Jorunn Eide
      04.05.2013 23:27
      Jorunn Eide

      Leit å høre at du ikke hadde godt i oppveksten.
      Det er bare Alviniussen igjen
    • Erik Ribsskog
      04.05.2013 23:39
      Erik Ribsskog

      Ok,
      var det den i Storgata hvor de hadde karameller, til ti øre?
      Vi hadde også noen barnepiker, som bodde på Oterøya kanskje?
      Og ei som handla på Samvirkelaget.
      Mora mi hadde ei venninne, som bodde, på Oterøya(?)
      Sønnen hennes lot Pia og meg sitte på med isflak der en gang.
      I bukta, eller hva dere sier.
      En gang, så slapp bare mora mi av Pia og meg, på Østre Halsen.
      Like ved der du bodde vel.
      Og regna med at vi ville bli bedt inn til noen.
      (Dette var mens vi bodde i Jegersborggate.
      Og mora mi besøkte Arne Thomassen, som da bodde på hotell Victoria, i Larvik).
      Ingen ba inn søstera mi og meg.
      Vi begynte å gå mot Gulf som ble til Shell.
      Der tagg jeg av et eldre par, for jeg var så sulten, og Pia og meg fikk en femmer hver, som vi kjøpte potetgull for, på bensinstasjonen.
      Nabo-paret fra 15 A, i Mellomhagen.
      (Vi bodde i 15 B).
      Kom også forbi, og gikk tur, da.
      Pia kjente dem igjen.
      Jeg tror at han mannen, (som var i 20-30 åra vel, var purk).
      Vi var sure på mora vår, og visste ikke telefonnummeret, til hotellet hu var på, (av en eller annen grunn).
      Men vi visste at mora mi sine foreldre, bodde i Nevlunghavn.
      (Ingeborg og Johannes Ribsskog).
      Så den tidligere naboen vår ringte til bestefar Johannes, som henta Pia og meg.
      Jeg fikk også brødskive med sukker på, av hu kona, for han politimannen mente det var godt.
      Så kom morfaren vår og henta oss.
      Og mora vår henta oss, hos besteforeldrene våre.
      Dagen etter, eller samme kvelden.
      For det ble kaldt, og vi ble sultne, så jeg visste ikke noe annet å gjøre, enn å gå mot bensinstasjonen der.
      Vi hadde jo lekt der i mange timer.
      Men vi ble ikke bedt inn til noen av ungene.
      Og du, Morten og Ingunn så vi vel ikke.
      Jeg hadde jo kjøpt godteri, for noen penger, en gang, som 3-4 åring.
      Da mora mi ville jeg skulle kjøpe melk.
      Og jeg gjemte godteriet i hagen til Ingunn og dem.
      Og hu fant godteriet, og sa det var noen fylliker som hadde lagt godt der.
      Så jeg likte ikke Ingunn så bra, etter det.
      Så jeg tenkte ikke på å spørre dem, om vi kunne vente på mora vår der.
      For det var ikke der mora vår slapp oss ut av bilen, heller.
      Det var liksom ned mot havna der, fra Storgata, (men likevel ikke langt fra skolen).
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • 5. mai 2013
    • Jorunn Eide
      05.05.2013 11:15
      Jorunn Eide

      Nei, Alviniussen er en jernvarehandel. Jacobsen var en kjosk i Storgata – kan det være den du mener? Den lå ved siden av Halsen dagligvare (solgte også godteri forresten).
      Tragisk at dere ikke hadde en trygg og god barndom. Synd dere flyttet fra Halsen – vi var jo en gjeng som holdt sammen og passet godt på hverandre.
    • 5. mai 2013
    • Erik Ribsskog
      05.05.2013 14:48
      Erik Ribsskog

      Hei,
      det må nok ha vært Halsen dagligvare, tror jeg.
      Mora mi handla der, og jeg satt i vogna en gang, og kjeda meg, og reiv av prislappen av en juicekartong, husker jeg.
      Og da ble det ståk i kassa.
      Den gangen jeg kjøpte godteri istedet for melk.
      Så sendte mora mi meg til Samvirkelaget, for å kjøpe to kartonger med melk.
      (Det var omtrent bare H-melk på den tida vel).
      Så var de utsolgt.
      Melkebilen hadde ikke vært der, sa de.
      Så gikk jeg forbi Halsen dagligvare, av en eller annen grunn.
      Kanskje fordi at jeg pleide å kjøpe karameller der.
      Og til en butikk som lå i den gata jeg lurer på om du og Anne Lise bodde i.
      En butikk i en hvit trebygning.
      Så spurte jeg kassadama om melkebilen hadde vært der.
      Og hu sa nei.
      Så gikk jeg tilbake til Samvirkelaget.
      Og var lei, så jeg kjøpte godteri, av den ganske unge kassadama.
      Og så gjemte jeg det i hagen til Ingunn og dem.
      Og så sa jeg til mora mi at jeg hadde mista de tre kronestykkenen, ned i et sluk, i Storgata, mellom huset vårt og Samvirkelaget.
      Og så fant Ingunn og dem godteriet.
      Og mora mi sa at noen fylliker hadde lagt godtet i hagen deres.
      (Jeg tenkte jo at jeg skulle finne godteriet, når jeg skulle ut for å leke, seinere på dagen.
      Så jeg ble litt sur).
      Den gjengen du nevner var jo mest jenter.
      Så jeg prøvde å få han Morten, (som var eldre enn meg vel), til å besøke oss og.
      Og for å virke kul, så tok jeg med brus og øl, fra to Grans-kasser, som vi hadde, i en gang, ved en hagedør vel.
      Og Morten og jeg brukte spiker og en stein vel.
      Og fikk hull på flaskekorkene.
      Men jeg tror nok at for eksempel stefaren min merka det.
      Jeg overhørte i Oslo, i 2003, at jeg var forfulgt av ‘mafian’, og flykta til England.
      Jeg klarte ikke å etablere meg og havna hos onkelen min, på Løvås gård i Kvelde i 2005.
      Og da hadde jeg litt av studielånet fra University of Sunderland.
      Og så at det fantes leiligheter med bredbånd, på Østre Halsen.
      (For det var ikke mulighet å få bredbånd, i Farrisdalen, (heter det vel), på den tida, ihvertfall).
      Men det ble til at jeg drøyde det.
      Men det var ikke så langt unna at jeg flytta tilbake til Halsen i 2005.
      Men det hadde vel blitt litt rart og.
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • 7. mai 2013
    • Erik Ribsskog
      07.05.2013 19:27
      Erik Ribsskog

      Vet du forresten hva lærerinna mi het, i første klasse, Jorunn?
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • Erik Ribsskog
      07.05.2013 19:38
      Erik Ribsskog

      Kjenner forrsten fler Eide.
      Da jeg var i Geværkompaniet, (Oppland regiment, i infanteriet), under førstegangstjenesten, i 1992/93, så var Patrick Eide der, (ishockey-spilleren), husker jeg.
      Jobba også sammen med ei Ane S. Eide såvidt, her i Liverpool, for noen år siden, for Arvato’s Microsoft Scandinavian Product Activation.
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • 8. mai 2013
    • Jorunn Eide
      08.05.2013 17:20
      Jorunn Eide

      Nei, jeg dessverre vet ikke hvilken lærerinne du hadde i 1. klasse.
      Patrick eller Ane er ikke i familie med meg.
    • Erik Ribsskog
      08.05.2013 17:38
      Erik Ribsskog

      Ok,
      jeg gikk i klassen til en Erik E., hvis det sier deg noe.
      Også ei den klassen som hadde besteforeldre fra Lillestrøm, mener jeg at hu sa, i klassen.
      Frøken var i 20-åra vel, og dro oss med til en badestrand, utover i Tjølling vel, blant annet, husker jeg.
      Hu hadde muligens lyst hår.
      Så at en fisker ved navn Johan Eide ble nevnt, på den Facebook-gruppen.
      Var det faren din?
      Bodde dere i Hølens gate?
      Si fra hvis du eller noen andre uti der kan låne meg noen hundrelapper, på PayPal, for jeg går tom for mat og strøm nå.
      Blir tullet med av the Jobcentre, her i England.
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • 28. januar 2014
    • Erik Ribsskog
      28.01.2014 14:27
      Erik Ribsskog

      Fant ut at jeg hadde en tipptipptipptippoldemor, som het Joron Erichsdatter, (eller noe sånt), forresten.
      Men det kunne vil ikke dere ha visst om, nede i Halsen.
      (For dette var oppe i Rollag).
      Mvh.
      Erik Ribsskog
      PS.
      Jeg bor i England nå, og her hørte jeg en karoke sang, med noe 70-talls-musikk, da jeg gikk forbi et diskotek, på lørdag kveld.
      Så sender med en link, i samme slenken:
      http://www.youtube.com/watch?v=dhudMc0jfsc
    • 8. juni
    • Erik Ribsskog
      08.06.2015 18:47
      Erik Ribsskog

      Hei igjen,
      var såvidt innom Halsen igjen, i mars.
      (I forbindelse med at jeg reiste med Color Line til Hirtshals, og hadde en del timer, før ferja gikk, for jeg rakk såvidt ikke den første ferja).
      Jeg mener at hu med det lyse håret, som du dro meg med hjem til, bodde i Storgata 33.
      (Der hvor Adelsten bor nå, (eller bodde nylig)).
      Var det hu Anne-Lise Hagen, som var hu jenta, som bodde der?
      (Som du introduserte meg for?).
      Hu var litt grisete og skylte en tyggis-klysse, som hu fant på fortauet, i fontena, på skolen.
      De bodde i andre etasje, og jeg mener at det må ha vært i det huset, på hjørnet av Storgata og Hølens gate, blir det vel.
      Artig med 70-talls-ting, for å si det sånn.
      På forhånd takk for eventuelt svar!
      Mvh.
      Erik Ribsskog
    • I dag
    • Erik Ribsskog
      05:05
      Erik Ribsskog

      Hei,
      beklager hvis det blir mange meldinger.
      Men min stefar solgte visst huset vårt, til en Holm Hansen.
      Husker du noe av det?
      Er det de som bor der fremdeles?
      Og Herman og dem flytta, til Skreppestad-blokkene.
      (Har jeg sett, i Østlands-Posten.
      For jeg driver og ser litt i gamle aviser på Nasjonalbiblioteket).
      Så Herman og dem, leide vel av oss, da?
      Sender med kopi av avis-artikkel, som jeg fant, i Østlands-Posten, om dette.
      På forhånd takk for eventuelt svar!
      Mvh.
      Erik Ribsskog

    PS.

    Her er vedlegget:

    arne thomassen solgte til en holm hansen

  • Her står det om, da bestefar Johannes, (og bestemor Ingeborg), kjøpte huset, i Blombakken, i Nevlunghavn, (som på den tida lå, i Brunlanes kommune)

    johannes og ingeborg flytta til nevlunghavn

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2015/12/fler-mobilbilder_16.html

    PS.

    Dette ble tinglyst, i juni, i 1975, (og det er mulig, at det var min stefar Arne Thormod Thomassen, som tipset min morfar, om at dette huset, skulle selges, (for jeg husker, at min stefar, dreiv og bytta gulvet, (eller noe sånt), i første etasje, (i dette huset), den våren/sommeren)):

    tinglyst juni 1975

    (Samme link som ovenfor).

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    mer om hus nevlunghavn

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2014/10/mer-om-min-mors-foreldres-hus-i.html

    PS 3.

    Enda mer om dette:

    blombakken 9 nevlunghavn

    http://www.seeiendom.no/

    PS 4.

    Og enda mer om dette:

    enda mer om eiendom blombakken 9

    PS 5.

    Og enda enda mer om dette:

    blombakken 9 østlands posten

    http://www.op.no/bolig/eiendoms-overdragelser-oktober-2003/s/1-85-793296

    PS 6.

    Og enda enda enda mer om dette:

    blombakken 9 solgt 2004

    http://www.op.no/bolig/eiendoms-overdragelser-august-2004/s/1-85-1306954

    PS 7.

    Her kan man se det, at min mor, min søster og meg, flytta ned, til Larviksdistriktet, i september 1973, (altså et par år, før bestefar Johannes og dem, flytta ned dit, så man kan kanskje si, at det var mer som, at jeg var bestefaren til Johannes, enn omvendt, og at det er mer som, at jeg er onkelen til Martin, enn omvendt):

    granum rømminga

    PS 8.

    På den samme tida, som bestefar Johannes og dem, flytta ned, til Larviksdistriktet, så solgte vår stefar Arne Thomassen, sitt/vårt hus, på Østre Halsen, til en Holm Hansen, (ser det ut som), og da flytta vi, til ei hytte, i Brunlanes, (og ikke til Kongegata, som det står, på skjemaet, til Folkeregisteret):

    arne thomassen solgte til en holm hansen

  • Jeg sendte en e-post til Nasjonalbiblioteket

    Erik Ribsskog


    Klage/Fwd: Ny oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage

    Erik Ribsskog Wed, Dec 16, 2015 at 3:41 AM

    To: nb@nb.no
    Cc: Kulturdepartementet , Nasjonalbiblioteket – veiledningen

    Hei,

    bruker e-post-adressen som stod på den engelske versjonen, av deres nettsted.

    Jeg ser at dere har svart meg, fra en e-post-adresse, som heter noe
    med ‘veiledningen’.

    Men dette er altså en klage, og ikke et spørsmål om veien hit eller dit.

    Så lette etter en e-post-adresse for generelle henvendelser, som jeg
    må klage på at ikke fantes, på deres nettsted sine norske sider.

    Så om dere kan be deres nett-redaktør, (med russisk navn og det hele),
    om å legge til noe sånt?

    Jeg var på biblioteket deres i dag, (tirsdag).

    Og jeg fikk lyst på en kald brus.

    Men i brusautomaten deres, så var det bare lett-brus.

    Så jeg gikk på Kiwi.

    Og når jeg skulle inn igjen, (inngangen ovenfor Solli Bowling og
    Peppes Pizza), så var det en snodig fyr, som ikke ville gå ut.

    Han hadde vel ikke lest, det som står på toget, at de som skal ut, må
    få gå først.

    Det er ofte krøll, i dørene deres, virker det som, hva med bedre
    løsninger, for eksempel egen dør for de som skal inn og egen dør for
    de som skal ut, (eller spørr noen eksperter).

    Og så skulle jeg drikke den kalde cola-en.

    Men det var så dårlig luft, i kantina deres.

    For den brukes som lesesal, av studenter, virker det som.

    Så jeg prøvde å ta med cola-en opp i andre etasje, hvor jeg skulle
    lese i en mikrofilm, for jeg prøver å finne et intervju, av min mor, i
    en Larviks-avis, fra midten av 70-tallet.

    Og på et skilt, så står det: ‘Ikke ta med vesker og jakker opp’.

    Men cola er hverken veske eller jakke, tenkte jeg.

    Så brummer to vakter synkront.

    En eldre og en ung mulatt.

    (Begge med uniform).

    Mulatten peker på noe nesten usynlig.

    Og det så jeg når jeg skulle hjem, (for da var det ingen vakt der), at
    var et bilde, av en brus-flaske, i et slags forbudt-skilt.

    Men dette må være noe fra Sovjet, tror jeg.

    Hvorfor kan dere ikke skrive dette på vanlig norsk, på skiltet?

    Det skiltet står forresten ved garderoben, så første gang man skal opp
    der, så ser man det ikke.

    Så da får man også mulatt-vakten på seg, (husker jeg, fra ifjor).

    Og da sa han at man skulle henge fra seg jakka nede, og informerte
    ikke, om at det fantes garderobeskap.

    De fant jeg så neste gang, ved trappa.

    Men så fant jeg en seinere gang, den egentlige garderoben, og trodde
    da, at skapene ved trappa var noe skrot, som var midlertidig lagret,
    ved trappa.

    I den egentlige garderoben, så stod det, at hvis man ikke hadde
    tier-mynt, så hent polett i resepsjonen, (se mine tidligere e-poster,
    som er videresendt, i denne e-posten).

    En gang spurte jeg om det.

    Jeg fikk da en fagforenings-polett, som ei ‘Stasi-dame’, ga til
    resepsjonsdama, (etter at hu ga tegn), som så ga den
    ‘ikke-Nasjonalbiblioteket’-poletten videre til meg.

    Hvis dere skriver at dere har poletter, så burde det vært noen, som
    det stod for eksempel Nasjonalbiblioteket på.

    Og ikke en som ei utenforstående, plutselig gir dere, og som jeg så får låne.

    Det virka som noe fra Øst-Tyskland, eller noe sånt, må jeg si.

    Og dere hadde også i dag, gratis plakater, for en tsjekoslovakisk julefilm.

    Og plakaten var på tsjekoslovakisk, og ikke på norsk.

    Så det ble også som noe øst-blokk, må jeg si.

    Det het seg, i gamle dager, i en vits, at: ‘Hvilken by ligger midt i
    Tsjek_oslo_vakia?’.

    ‘Oslo’, var svaret.

    Jeg trodde ikke dette var ment å tas bokstavelig.

    Nå har dere bytta ut tier-låsene med kode-låser.

    Men skiltingen er amatør-messig.

    Ark kopiert på kopi-maskin, som er teipet opp.

    Ta dere en tur på Ikea og se hvordan de gjør det.

    Ordentlige skilt, på hvert skap.

    Og to garderober, er bare forrvirring, mener jeg.

    Og dere har også en tredje garderobe, til høyre for film-salen, når
    man står, med ryggen mot resepsjonen.

    (Jeg har tidligere kalt dette ‘Kafka-garderoben’.

    En garderobe som dere noen ganger har åpen, og da må en stol stå i
    døra, for at den skal bli stående åpen.

    Så dette er muligens en garderobe, for de ansatte.

    Men da må dere lukka døra, sånn at kundene til biblioteket, ikke blir
    tulla med/gjort forvirrede.

    For det er dårlig kundeservice, vil jeg si’.

    Så bedre skilting, har jeg etterlyst før.

    Dette skiltet, (hvor det står at jakker ikke får taes med opp), bør
    stå ved trappa og ikke gjemt bort, i et hjørne.

    Og hvis brus ikke er lov, så skriv nå dette, på det samme skiltet da,
    (på norsk og ikke med ‘sovjet-symboler’).

    Og det symbolet, er vanskelig å se.

    For mulatt-vakten (og de andre vaktene), pleier å stå, like ved der
    det ‘ikke ta med brus-symbolet’ står, så de vil kanskje tro, at man
    kikker på deres fysiske nedre fremtoning, (siden at dette tegnet, er i
    cirka ben/lår-høyde, må man vel si).

    Så det blir nesten som noe usømmelig, vil jeg si, når deres mange
    vakter, samtidig peker, på dette, (mer eller mindre), usømmelig
    plasserte skiltet.

    Så jeg må igjen klage til dere, synes jeg.

    Det får være måte på hvor elendig og uprofesjonell, som skiltingen
    deres, skal være.

    På bygget står det også forresten ‘Universitetsbiblioteket’.

    Men dette er da Nasjonalbiblioteket.

    Så her har det gått galt, fra første stund, vil jeg si.

    Det er kanskje vanskelig, å fjerne ‘Universitetsbiblioteket’, fra fasaden.

    Men hvis man blir behandlet, som en fersk student der, av vakter som
    kjefter, (uten at man har blitt informert, om reglene, av fornuftlig
    plasserte skilter, for eksempel).

    Så er ikke dette, et nasjonalbibliotek verdig, vil jeg si.

    Jeg har vært på mange bibliotek og museer, i Norge og spesielt i
    England, (og også i Frankrike for eksempel), og det eneste stedet jeg
    forstod mindre, var i Berlin, når jeg så på muren, må jeg si.

    Så dette er for dårlig, må jeg si.

    Så dette må jeg igjen klage på, synes jeg.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2015-07-29 16:14 GMT+02:00
    Subject: Ny oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
    To: Nasjonalbiblioteket – veiledningen <veiledningen@nb.no>
    Cc: Kulturdepartementet <postmottak@kud.dep.no>

    Hei,

    i dag, så var jeg igjen, i garderoben deres.

    (Eller, hovedgarderoben, må man vel si).

    Og på hvert skap, så står det et hvitt klistremerke, med teksten:
    ‘Skapet må låses. Pollett hentes i resepsjonen’.

    Og så når man går til resepsjonen, så får man _kanskje_ låne en
    ‘fagforenings-pollett’, hvis man er heldig.

    Da er det dårlig opplegg, mener jeg.

    Da kan dere ikke skryte av at man kan låne polletter i resepsjonen,
    hvis dere bare har noen ‘tulle-polletter’ der, som ofte er utlånt,
    (som da jeg lånte pollett av dere, (en studinne?), ifjor).

    Dessuten, så er mange av garderobeskapene ødelagt.

    De henger og slenger, mange av de, i en hengsel.

    (Og noen skap mangler både dør og hengsler).

    Og ikke nok med det.

    Men dere har også en ‘skrot-garderobe’, ved trappa, virker det som.

    I den garderoben, er også mange av skapene ødelagte.

    Og på de skapene, så står det ikke noe ‘info-klistremerke’, om polletter.

    (Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Og så har dere en tredje ‘Kafka-garderobe’, med kodelåser, i et rom,
    hvor en stol må stå foran døra, for at den ikke skal smekke
    igjen/låses.

    Så det er et fælt kaos, når det gjelder garderoben(e) deres, vil jeg
    fortsatt si.

    (Selv om dere ikke har sendt noe nytt svar).

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2015-07-28 15:33 GMT+02:00
    Subject: Oppdatering/Fwd: Klage
    To: Nasjonalbiblioteket – veiledningen <veiledningen@nb.no>
    Cc: Kulturdepartementet <postmottak@kud.dep.no>

    Hei,

    i dag, (etter å ha vært i kantina deres), så så jeg det, at dere også
    har et slags ‘hemmelig Kafka-rom’, med garderobe-skap, som har
    kode-låser.

    (Døra til det rommet var holdt oppe av en stol, eller noe, som hindret
    døra fra å låses/lukkes).

    Dette er et kaos.

    Den polletten jeg fikk låne av dere, (ifjor var det vel), stod det
    heller ikke Nasjonalbiblioteket på.

    Det var vel en pollett fra en fagforening, eller noe.

    Så det virker amatørmessig, måten dere driver garderoben på, må jeg si.

    Det er noe som heter ISO-sertifisering, (som jeg har lært om, på NHI,
    i sin tid).

    Men jeg tviler på om Nasjonalbiblioteket hadde klart å blitt
    ISO-sertifisert, med en slik ‘potitland-løsning’, (som jeg tidligere
    har kalt det), for garderobene.

    Bare som en oppdatering.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2015-07-22 14:07 GMT+02:00
    Subject: Re: Klage
    To: Nasjonalbiblioteket – veiledningen <veiledningen@nb.no>
    Cc: Kulturdepartementet <postmottak@kud.dep.no>

    Hei,

    takk for svar, må jeg si.

    Men som tidligere butikksjef, så pleide jeg, (ihvertfall da jeg ble en
    litt erfaren butikksjef), å passe på, at alle hadde garderobeskap, og
    sånn.

    Hvis dere skal tilby polletter, til brukerne av biblioteket.

    Så burde dere gjøre det ordentlig, synes jeg.

    Det blir som noe litt halvveis, å si det, at ‘vi prøver å ha nok polletter’.

    Hvis jeg hadde sagt noe så dumt, (eller hatt et så dumt ‘system’, når
    det gjaldt et eller annet), som Rimi-butikksjef, så hadde jeg nok fått
    sparken, vil jeg tippe på.

    Noe sånt.

    Så her burde dere skjerpe dere.

    Sjekk ut hvordan IKEA eller Statens Museum for Kunst, (i København),
    gjør dette, med garderobeskapene.

    (Eller World Museum i Liverpool).

    Bare for å ta et par eksempler.

    (For her ble det litt sånn ‘pottitland’, (som dem vel sier), synes jeg.

    Noe sånt).

    Erik Ribsskog

    2015-07-22 13:59 GMT+02:00 Nasjonalbiblioteket – veiledningen
    <veiledningen@nb.no>:
    > Hei,
    >
    > Det stemmer at lesesalen er vårt stilleområde. Dette fordi
    lesesalen også er hvor vårt fysiske arkivmateriale benyttes.
    Temperaturen i dette rommet kan dessverre svinge noe, ettersom bygget er
    hundre år gammelt.
    >
    > Vi prøver så godt vi kan å alltid ha nok polletter tilgjengelig, men tidvis vil det dessverre være tomt. Dette beklager vi.
    >
    > Med vennlig hilsen
    > Veiledningen
    > Nasjonalbiblioteket
    > Henrik Ibsens gate 110
    > 0255 Oslo
    > Tlf: 23 27 60 11
    > E-post: veiledningen@nb.no
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    > —–Opprinnelig melding—–
    > Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
    > Sendt: 22. juli 2015 12:55
    > Til: nb@nb.no
    > Kopi: Kulturdepartementet
    > Emne: Klage
    >
    > Hei,
    >
    > igår så var jeg på Nasjonalbiblioteket.
    >
    > (Ved PC-ene i andre etasje).
    >
    > Og da dukka det opp en pustende og pesende gubbe, (Blomster-Finn?),
    som satt seg, ved nabo-PC-en, (cirka en halvmeter unna).
    >
    > Han bråkte så mye, at jeg ikke klarte å konsentrere meg, ved ‘min’ PC.
    >
    > Så spurte jeg personal-dama om dere har en stille-sone her, (som på biblioteker i Danmark).
    >
    > I lesesalen var det stille-sone og PC-er sa personal-dama.
    >
    > Men der var det så kaldt, at jeg ble forkjøla, (må jeg si).
    >
    > Og det klagde jeg på, ifjor høst også, (at det var kaldt, i lesesalen).
    >
    > Hjelper det ikke å klage her?
    >
    > (Jeg klagde til ei resepsjons-dame, i 40/50-åra, med Østlandsdialekt vel.
    >
    > Da jeg klagde på dette, ifjor høst).
    >
    > Med hilsen
    >
    > Erik Ribsskog
    >
    > PS.
    >
    > Men det rareste var, da jeg ifjor en gang, (var det vel), gikk til resepsjonen, for å låne en polett, til ‘jakke-skapene’.
    >
    > Og da ga ei student-jente, (så hu vel ut som), en polett til resepsjonen.
    >
    > Og så fikk jeg låne den poletten.
    >
    > Det var veldig rart, synes jeg.
    >
    > Det står at man får låne poletter, i resepsjonen, hvis man ikke har en ti-kroning.
    >
    > (Jeg glemte, de første gangene her, at jeg hadde polett selv, fra Akademikerforbundet).
    >
    > Men så når man så trenger polett, så sier de, at de ikke har poletter.
    >
    > Og man må få låne polett via underlige omveier, virker det som.
    >
    > At dere ikke kan ha noe mer ordentlig opplegg, (enn noe sånt tøys/underlig opplegg), da.
    >
    > Dette må jeg klage på.

  • Enda mer nettmobbing. (Dette har ikke jeg skrevet)

    nettmobbing hm

    http://eleah.blogg.no/1450206531_til_mine_fantastiske_.html

    PS.

    Jeg har et tracking cookie-program, (som heter StatCounter), på bloggen, og der kan jeg se hvilke nettsteder, som sender trafikk, til johncons-blogg:

    statcounter blogg hm

  • Mer nettmobbing. (Dette har ikke jeg skrevet)

    nettmobbing underlivet blogg

    http://underlivet.blogg.no/1449251553_det_er_bedre__ha_en_u.html?c=1450177220953

    PS.

    Jeg har et tracking cookie-program, (som heter StatCounter), på bloggen, og der kan jeg se hvilke nettsteder, som sender trafikk, til johncons-blogg:

    statcounter underlivet blogg

  • Bloggen Snutnamn, mener visst, at Ribsskog, er et ‘snut-navn’, fordi at Jenny Ribsskog, sin politiker-kollega, er politi. Hm

    snutnamn mener ribsskog er snutnavn fordi kollega er purk

    http://www.dn.se/sthlm/valberedningen-har-ar-sd-stockholms-nya-styrelse/

    PS.

    Her er mer om dette:

    ribsskog snutnamn blogg 2

    http://snutnamn.blogspot.no/2015/02/ribsskog.html

    PS 2.

    Et ‘snutnamn’, skal visst være et ‘nytaget’ navn, altså et nytt navn, (eller noe i den duren), men dette blir litt vagt, synes jeg, (men det er kanskje ikke meningen, at denne bloggen, skal være forståelig, for nordmenn):

    hva er et snutnamn

    http://snutnamn.blogspot.no/2015/02/ribsskog.html

  • Jeg skrev en kommentar på bloggen ‘Snutnamn’

    mer fra snutnamn

    http://snutnamn.blogspot.no/2015/02/ribsskog.html

    PS.

    Her er mer om dette:

    snutnamn kommentar 2

    (Samme link som ovenfor).

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    snutnamn kommentar 3

    (Samme link som ovenfor).