johncons

Forfatter: Erik Ribsskog

  • Jeg sendte en e-post til Nikolaj Asgeir MacGregor Sadolin, som har laget et veldig bra slektstre, over dansk adel







    Gmail – "Foretag korrektioner/tilføjelser, send mig informationer og/eller læg familiebilleder på OneTree Genealogy / Make corrections/additions, send me information, and/or upload family pictures on OneTree Genealogy"







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    "Foretag korrektioner/tilføjelser, send mig informationer og/eller læg familiebilleder på OneTree Genealogy / Make corrections/additions, send me information, and/or upload family pictures on OneTree Genealogy"





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Sat, Oct 16, 2010 at 1:20 AM





    To:

    nsadolin@hotmail.com



    Hei,

    takk for medlemskapet, (selv om det var en stund siden jeg søkte).
    Jeg kan ihvertfall opplyse om at min mormor, Ingeborg Ribsskog, som er i treet, (som vel er over dansk adel), døde ifjor sommer.

    (Og mine slektninger i Norge, vil ikke sende meg min morsarv, for min mor døde i 1999.
    Jeg selv er flyktning i England, etter at jeg overhørte i Oslo, i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian'.

    Og jeg ble forsøkt drept på min onkel, Martin Ribsskog, sin gård i Larvik, i 2005).
    Min morfar, (som også er i treet, han døde på midten av 80-tallet, i Spania).
    Og min grandonkel, (som også er i treet), Erik Anker Heegaard, han er visst også død.
    Jeg vet ikke om du vil ha etterkommerne etter min mormor der.
    Jeg vet ikke om min mor, Karen Ribsskog, regnes som dansk adel.

    Hun fikk ihvertfall arven etter Holger baron Adeler satt inn i et hus til seg, i Larvik.
    Og min mormors mormor, het jo Fog, og de går jo tilbake til Løvenbalk-ene, Odin, Karl den Store, Gange-Rolf og Cleopatra og kong David og Batseba, og til kong Valdemar Seier og profeten Muhammed(!)

    Men det er kanskje mange i Danmark, som er etter Løvenbalkene og kong Valdemar Seier?
    Mange takk ihvertfall for medlemskapet, det var et flott slektstre, over dansk adel.
    Jeg ante ikke at Fog, (som min tippoldemor het), gikk tilbake til Odin, f.eks., så det var veldig hyggelig og artig å lese.

    Så det var et imponerende slektstre, må jeg si.
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    On Sat, Oct 16, 2010 at 12:53 AM, Nikolaj Asgeir MacGregor Sadolin <nsadolin@hotmail.com> wrote:


    DANSK

    OneTree Genealogy har nu været på myheritiage.com i fem dage, og jævnfør statikken, så har 517 af de 678 inviteret medlemmer allerede besøgt OneTree Genealogy mindst en gang (svarer til at 76 %, hvilket jeg finder er imponerende).

    Generelt anvender jeg – udover familiepersonernes egne oplysninger – kirkebøgerne og folketællingerne (findes her: http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere), slægtsbøger og -tavler, samt biografiske værker og fagstater som kildematerialer.

    Jeg takker for de mange kommentarer samt rettelser og tilføjelser – og jeg modtager fortsat gerne dine oplysninger i form af skrevne beskeder, skannet bøger, oversigter og tavler samt dataudtræk. Du kan enten skrive til mig på websitet eller sende mig en e-mail: nsadolin@hotmail.com

    Mit mål med OneTree Genealogy er naturligvis kvalitet og ikke kvantitet, og derfor er jeg meget glad for alt som kan gøre OneTree Genealogy endnu mere korrekt (selvom fejl og mangler desværre er uundgåeligt). Men jeg skal nok få indskrevet det som du sender, således at det fremgår senere. Desværre har døgnet kun 24 timer, og meget af det jeg laver omkring OneTree Genealogy sker derfor enten i de tidlige morgentimer før arbejde eller i de sene aftentimer. Jeg for forsøger at begrænse mig i weekenden – grundet min kære hustru.

    Som en ny mulighed kan der tilføjes billeder af dig og dine familiemedlemmer. Du finder ganske enkelt dig selv i træet, og så klikker du på dig selv, hvorefter at du har mulighed for at oploade et billede.

    Sidst: Du er velkommen til enten at invitere personer til OneTree Genealogy, hvilket kan gores nederst på denne side: http://www.myheritage.com/FP/invite-family.php?s=380233 eller til at videresende dine familiemedlemmer dette link: http://www.myheritage.com/site-380233/onetree-genealogy (de skal bruge ”Tilmeld dig” i øverste højre hjørne af skærmbilledet). Websitet er lukket for offentligheden, hvilket vil sige, at man enten skal inviteres af mig eller af et andet medlem (og så godkendes af mig), hvis man vil have adgang til databasens 96.000 personer.

    De bedste hilsener – og

    ønsker om en god weekend,

    Nikolaj

    P.S.

    Oversigt over personer i OneTree Genealogy – vær venligst opmærksom på at “onetree (old)” filen vil blive slettet så kun ”onetree” filen er tilbage:

    http://www.myheritage.com/site-individuals-380233/onetree-genealogy-denmarks-nobility-patrician-lineages

    ENGLISH

    OneTree Genealogy has now been on the myheritage.com for five days, and according to the statistics, it then 517 members of the 678 invited members already visited OneTree Genealogy at least one time (equal to 76 %, which I find impressive).

    In general I use – beside the family persons own family information – the parish books and census lists (can be found here: http://www.sa.dk/content/us/genealogy/online_services), genealogical books and tables, as well as biographical volumes and professional states.

    I thank for the many comments as well as corrections and additions – and I would like to continue to receive your information – either as written messages, scanned book and tables as well as data lists. You can either write me on the website or you can send me an e-mail: nsadolin@hotmail.com

    My goal with OneTree Genealogy is naturally quality and not quantity, and I am therefore very pleased with everything, which can make OneTree Genealogy more correct (however mistakes and missing parts will unfortunately occur). But I will write the things in you send me, so it will be showed later. Unfortunately a day only have 24 hours, and much of what I do regarding OneTree Genealogy is therefore made in the early morning hours before work or in the late evening hours. I try to limit myself in the weekends – due to my dear wife.

    As a new option, it is possible to add pictures of you and your family members. You simply find yourself in the tree, and then you click on yourself, thereafter you have the option to add a picture of yourself.

    Finally: You are welcome to either invite people to OneTree Genealogy, which can be done in the bottom of this page: http://www.myheritage.com/FP/invite-family.php?s=380233 – or you can forward this link to your family members: http://www.myheritage.com/site-380233/onetree-genealogy (use “Sign up” in the upper right corner of the screen picture, if you believe that you have a relation to database’s consisting). The website is closed for the public, which means that you either have to be invited by me or by another member (and then be approved by me), if you want access to the databases 96.000 persons.

    Best regards – and

    wishes for a nice weekend,

    Nikolaj

    P.S.

    List of people in OneTree Genealogy – please notice that the “onetree (old)” file will be deleted so only the “onetree” file will remain:

    http://www.myheritage.com/site-individuals-380233/onetree-genealogy-denmarks-nobility-patrician-lineages


    Tento e-mail byl odeslán pomocí Odeslání e-mailu na 'OneTree Genealogy – Denmark's Nobility and Patrician Lineages' na MyHeritage.com. Klepněte zde pro návštěvu rodokmenu.






    PS.

    Her kan man se det, at min mor, Karen Ribsskog, sine foreldre, Ingeborg og Johannes Ribsskog, er på et slektstre, over Danmarks adel:

    min mors foreldre dansk adel

    http://www.myheritage.no/site-family-tree-380233/onetree-genealogy-denmarks-nobility-patrician-lineages?rootIndivudalID=7065787&familyTreeID=7

  • Nå har jeg laget ny logo til Spesialbestillinger.net

    spesialleveringer.net

    http://www.spesialbestillinger.net/

    PS.

    Hvis noen lurer på hvorfor jeg bytter navn på nettbutikkene hele tida.

    Så er det fordi, at jeg har jobba ti år som butikkleder, og butikksjef, i Rimi.

    Og i Rimi, (eller Hakon-gruppen/ICA), der gjorde dem det nemlig sånn.

    At dem bytta navn på butikkene hele tida, og gjorde om på sortimentet hele tida, og alt sånt.

    Så sånn er det.

    Så da synes jeg at jeg må gjøre det litt sånn jeg og.

    Så sånn er det.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Jeg sendte en ny e-post til EFTA







    Gmail – EØS-avtalens begrensninger







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    EØS-avtalens begrensninger





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Fri, Oct 15, 2010 at 5:06 PM





    To:

    GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>



    Hei,

    men det skal jo være fri flyt av varer og tjenester.
    Det er jo ikke grønnsaker jeg snakker om her.
    Det er snakk om Off Licence-butikk varer.
    Altså vanlige forbruksvarer, som ikke er grønnsaker, eller landbruksvarer da.


    Mvh.
    Erik Ribsskog

    2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Erik,

    Poenget med er EØS-avtalen (i forhold til fullt EU-medlemskap) er

    bl.a. at Norge, Island og Liechtenstein ikke tar over all EU-lovgivning, fordi

    disse landene ikke ønsket full integrering, men ville fortsatt å

    ha nasjonal styring med sensitive næringer og områder. Således er

    landbruksprodukter og -råvarer holdt utenfor (med visse unntak, jfr. protokoll 3

    og artikkel 19 i EØS-avtalen). Likeså ble EUs økonomiske politikk (inkludert

    skatter og avgifter og den økonomiske unionen representert ved euroen) holdt

    utenfor, sammen med EUs regionalpolitikk, fiskeripolitikk, forsvars- og

    sikkerhetspolitikk og hele jusitisområdet. På flere av disse områdene har

    imidlertid Norge inngått bilaterale avtaler med EU, som f.eks. om

    Schengen-samarbeidet og EUROPOL (politisamarbeid), og likeså deltakelse i EUs

    forsvarsaktiviteter (jfr. Norges deltakelse med et krigsskip utenfor Somalia som

    en del av EU-styrkene).

    Jeg har ikke

    vært involvert i klagesaken din, men jeg skal ta rede på hvorfor du ikke har

    fått svar.,

    mvh

    Tore

    Grønningsæter


    From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sent: 15. oktober 2010 17:45
    To: GROENNINGSAETER

    Tore
    Subject: Re: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky

    Hei,

    ja, men jeg mener at man innen EØS har blitt enige om å ha en fri flyt av

    varer og tjenester.

    Men jeg får høre med tollvesenet da.

    Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off Licence, fra England,

    hvis man har både tollpliktige og varer fritatt for toll.

    Vi får se.

    Igjen takk for svar!

    Jeg har sendt klager på ei fra Island hos dere, som ba meg sende noe til

    Solvit, men som skulle til EU-kommisjonen.

    Men dette har jeg ikke hørt noe om.

    Kjenner du noe til dette?

    Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra Island.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Til: Erik

    Ribsskog

    Takk for din henvendelse

    14.10.2010.

    Jeg tok 1. mars

    2010 over Elin Bjerkebos stilling som informasjonsansvarlig i

    EFTA.

    EØS-avtalen omfatter generelt ikke

    landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres tollsatser for visse

    produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige tollsatser for ved

    import – se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish-food/agricultural-products.aspx

    Når det gjelder merverdiavgift,

    faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge sette reglene slik man

    vil.

    Å gi nærmere opplysninger om

    gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på dette området,

    vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter. Jeg vil

    derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom du

    ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.

    mvh





    Tore

    Grønningsæter

    Information and Communication

    Officer

    EFTA – European Free Trade

    Association


    Tel: +32 (0) 2 286 17

    19
    | Fax: +32 (0) 2 286

    17 50

    E-mail: tgr@efta.int | Web: www.efta.int

    Rue Joseph II,

    12-16
    | B-1000 Brussels

    | Belgium

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/14
    Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
    To: Elin.BJERKEBO@efta.int

    Hei,

    jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er norsk.

    Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede

    startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra

    England.

    For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.

    Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri

    handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.

    Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg

    hadde håpet at dette skulle bli), merker jeg.

    Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare,

    så gjelder ikke den regelen om tollkvote.

    Det blir vel konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin,

    og sprit da, ovenfor drikker som brus og juice da.

    Så jeg lurer litt på dette.

    Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.

    Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for

    alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må

    betale toll fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?

    Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart

    ikke butikk.

    Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det

    vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.

    Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.

    Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga,

    siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.

    Bare en klage om dette.

    Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/14
    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol

    og tobakk:

    NB: Vær

    imidlertid oppmerksom på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og

    tobakk.

    Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence,

    på nettet.

    Men men.

    Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av Europa.

    Vi får se.

    Men du får heller være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net,

    hvis det er noe annet, enn alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å

    kjøpe.

    Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om

    fri flyt av varer og tjenester.

    Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på

    dette.

    Jeg får ha det litt i bakhodet.

    Vi får se.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de

    sleipingene skal ha like mye i avgifter som flasken koster. Da blir det

    desverre alt for dyrt.

    Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    nå var jeg på et lokalt supermarked her.

    Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky,

    35 cl.

    Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.

    Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og

    porto.

    Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første

    kundene.

    Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis

    du er interessert, så du burde få den i posten innen ca. to uker.

    Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i

    begynnelsen, dessverre.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/10
    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky, single malt, neste

    gang jeg er på Tesco.

    Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste

    dagene.

    Håper dette er i orden!

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Ja dette er jo dyr whisky men du kan jo fks. se om du

    finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den koster 149 kr i norge. Må nesten

    bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg. Men kommer sikkert til å

    kjøpe noe godterier snart.

    Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12

    pund.

    For jeg tar et påslag på den summen.

    Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for

    Spesialbestillinger.

    Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.

    Men du vet kanskje prisene.

    Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en skotsk whisky,

    som jeg kjøpte på Tesco til jul.

    Og den kosta £25.

    Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de

    under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.

    Men du vet kanskje prisene?

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Kan du sende single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg,

    Lagavulin, Coal Ila og smokehead til under 200???

    Kan gjerne være 500ml flaske.


    MVH

    Josommer


    MVH

    Jørgen




    MVH

    Jørgen



    MVH

    Jørgen






  • Jeg sendte en e-post til Tollvesenet







    Gmail – Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Fri, Oct 15, 2010 at 4:55 PM





    To:

    tad@toll.no



    Hei,

    jeg bor i England, og har en nettbutikk, hvor jeg selger godteri til Europa.
    Jeg har jobbet som butikksjef, i Rimi, i Norge, så jeg kjenner det norske markedet bra.
    Jeg har også planer om å starte en online Off Licence, fra England.
    Med salg av potetgull og tortilla chips og sprit og røyk, osv.
    Men, det skremmer kundene, at alkohol og røyk er tollpliktige fra første krone.

    Kan det være riktig, at jeg man kan importere brus og juice uten å betale toll, men ikke øl og vin og sprit, (hvis det er beløp under 200 kroner).
    Hvis jeg selger både tollpliktige og varer som er fritatt for toll, (når det er leveringer for under 200 kroner).

    Kan jeg bare skrive 'off-licence butikk'-varer da, på skjema, også går både tortilla chips, sprit og røyk, som en vare, sånn at kundene slipper å betale toll, hvis forsendelsen er på under 200 kroner?

    For jeg merker at det skremmer kundene, for det er snakk om ganske mye toll, på sprit og røyk osv.
    Så jeg taper salg her.
    Og det tror jeg ikke er henhold til EU's regler om fri flyt av varer og tjenester.

    På forhånd takk for eventuelt svar!
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/10/15
    Subject: Re: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
    To: GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Hei,

    ja, men jeg mener at man innen EØS har blitt enige om å ha en fri flyt av varer og tjenester.

    Men jeg får høre med tollvesenet da.
    Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off Licence, fra England, hvis man har både tollpliktige og varer fritatt for toll.

    Vi får se.
    Igjen takk for svar!
    Jeg har sendt klager på ei fra Island hos dere, som ba meg sende noe til Solvit, men som skulle til EU-kommisjonen.
    Men dette har jeg ikke hørt noe om.
    Kjenner du noe til dette?
    Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra Island.
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Til: Erik Ribsskog

    Takk for din henvendelse

    14.10.2010.

    Jeg tok 1. mars 2010 over Elin Bjerkebos stilling som

    informasjonsansvarlig i EFTA.

    EØS-avtalen

    omfatter generelt ikke landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres

    tollsatser for visse produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige

    tollsatser for ved import – se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish-food/agricultural-products.aspx

    Når det

    gjelder merverdiavgift, faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge

    sette reglene slik man vil.

    Å gi nærmere

    opplysninger om gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på

    dette området, vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter.

    Jeg vil derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom

    du ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.

    mvh



    Tore Grønningsæter

    Information

    and Communication Officer

    EFTA – European Free

    Trade Association


    Tel: +32

    (0)
    2 286 17 19 |

    Fax: +32 (0) 2 286 17 50
    E-mail: tgr
    @efta.int | Web: www.efta.int

    Rue Joseph

    II, 12-16
    | B-1000 Brussels

    | Belgium

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/14
    Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
    To: Elin.BJERKEBO@efta.int

    Hei,

    jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er norsk.

    Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede

    startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra England.

    For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.

    Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri

    handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.

    Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg

    hadde håpet at dette skulle bli), merker jeg.

    Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare, så

    gjelder ikke den regelen om tollkvote.

    Det blir vel konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin, og

    sprit da, ovenfor drikker som brus og juice da.

    Så jeg lurer litt på dette.

    Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.

    Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for

    alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må

    betale toll fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?

    Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart ikke

    butikk.

    Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det

    vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.

    Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.

    Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga,

    siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.

    Bare en klage om dette.

    Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/10/14
    Subject:

    Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol og

    tobakk:

    NB: Vær

    imidlertid oppmerksom på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og

    tobakk.

    Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence, på

    nettet.

    Men men.

    Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av Europa.

    Vi får se.

    Men du får heller være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net, hvis

    det er noe annet, enn alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å kjøpe.

    Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om

    fri flyt av varer og tjenester.

    Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på

    dette.

    Jeg får ha det litt i bakhodet.

    Vi får se.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de sleipingene

    skal ha like mye i avgifter som flasken koster. Da blir det desverre alt for

    dyrt.

    Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    nå var jeg på et lokalt supermarked her.

    Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky,

    35 cl.

    Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.

    Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og

    porto.

    Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første

    kundene.

    Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis du

    er interessert, så du burde få den i posten innen ca. to uker.

    Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i

    begynnelsen, dessverre.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/10
    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky, single malt, neste gang

    jeg er på Tesco.

    Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste

    dagene.

    Håper dette er i orden!

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Ja dette er jo dyr whisky men du kan jo fks. se om du

    finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den koster 149 kr i norge. Må nesten

    bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg. Men kommer sikkert til å kjøpe

    noe godterier snart.

    Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12

    pund.

    For jeg tar et påslag på den summen.

    Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for

    Spesialbestillinger.

    Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.

    Men du vet kanskje prisene.

    Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en skotsk whisky, som

    jeg kjøpte på Tesco til jul.

    Og den kosta £25.

    Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de

    under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.

    Men du vet kanskje prisene?

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Kan du sende single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg,

    Lagavulin, Coal Ila og smokehead til under 200???

    Kan gjerne være 500ml flaske.


    MVH

    Josommer


    MVH

    Jørgen




    MVH

    Jørgen



    MVH

    Jørgen