Forfatter: Erik Ribsskog
-
Nå har jeg laget ny logo til Spesialbestillinger.net
http://www.spesialbestillinger.net/
PS.
Hvis noen lurer på hvorfor jeg bytter navn på nettbutikkene hele tida.
Så er det fordi, at jeg har jobba ti år som butikkleder, og butikksjef, i Rimi.
Og i Rimi, (eller Hakon-gruppen/ICA), der gjorde dem det nemlig sånn.
At dem bytta navn på butikkene hele tida, og gjorde om på sortimentet hele tida, og alt sånt.
Så sånn er det.
Så da synes jeg at jeg må gjøre det litt sånn jeg og.
Så sånn er det.
Så vi får se hva som skjer.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Jeg sendte en ny e-post til EFTA
Gmail – EØS-avtalens begrensninger

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
EØS-avtalens begrensninger
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Fri, Oct 15, 2010 at 5:06 PM
To:
GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>
Hei,men det skal jo være fri flyt av varer og tjenester.Det er jo ikke grønnsaker jeg snakker om her.Det er snakk om Off Licence-butikk varer.Altså vanlige forbruksvarer, som ikke er grønnsaker, eller landbruksvarer da.
Mvh.Erik Ribsskog2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int> Erik,Poenget med er EØS-avtalen (i forhold til fullt EU-medlemskap) er
bl.a. at Norge, Island og Liechtenstein ikke tar over all EU-lovgivning, fordi
disse landene ikke ønsket full integrering, men ville fortsatt å
ha nasjonal styring med sensitive næringer og områder. Således er
landbruksprodukter og -råvarer holdt utenfor (med visse unntak, jfr. protokoll 3
og artikkel 19 i EØS-avtalen). Likeså ble EUs økonomiske politikk (inkludert
skatter og avgifter og den økonomiske unionen representert ved euroen) holdt
utenfor, sammen med EUs regionalpolitikk, fiskeripolitikk, forsvars- og
sikkerhetspolitikk og hele jusitisområdet. På flere av disse områdene har
imidlertid Norge inngått bilaterale avtaler med EU, som f.eks. om
Schengen-samarbeidet og EUROPOL (politisamarbeid), og likeså deltakelse i EUs
forsvarsaktiviteter (jfr. Norges deltakelse med et krigsskip utenfor Somalia som
en del av EU-styrkene).Jeg har ikke
vært involvert i klagesaken din, men jeg skal ta rede på hvorfor du ikke har
fått svar.,mvhTore
Grønningsæter
From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sent: 15. oktober 2010 17:45
To: GROENNINGSAETER
Tore
Subject: Re: FW: EØS-avtalten/Fwd: WhiskyHei,
ja, men jeg mener at man innen EØS har blitt enige om å ha en fri flyt av
varer og tjenester.Men jeg får høre med tollvesenet da.Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off Licence, fra England,
hvis man har både tollpliktige og varer fritatt for toll.Vi får se.Igjen takk for svar!Jeg har sendt klager på ei fra Island hos dere, som ba meg sende noe til
Solvit, men som skulle til EU-kommisjonen.Men dette har jeg ikke hørt noe om.Kjenner du noe til dette?Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra Island.Mvh.Erik Ribsskog2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int> Til: Erik
RibsskogTakk for din henvendelse
14.10.2010.Jeg tok 1. mars
2010 over Elin Bjerkebos stilling som informasjonsansvarlig i
EFTA.EØS-avtalen omfatter generelt ikke
landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres tollsatser for visse
produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige tollsatser for ved
import – se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish- food/agricultural-products. aspx Når det gjelder merverdiavgift,
faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge sette reglene slik man
vil.Å gi nærmere opplysninger om
gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på dette området,
vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter. Jeg vil
derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom du
ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.
mvh
Tore
GrønningsæterInformation and Communication
Officer
EFTA – European Free Trade
Association
Tel: +32 (0) 2 286 17
19 | Fax: +32 (0) 2 286
17 50E-mail: tgr
@efta.int | Web: www.efta.intRue Joseph II,
12-16| B-1000 Brussels
| Belgium———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date:
2010/10/14
Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
To: Elin.BJERKEBO@efta.intHei,
jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er norsk.Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede
startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra
England.For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri
handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg
hadde håpet at dette skulle bli), merker jeg.Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare,
så gjelder ikke den regelen om tollkvote.Det blir vel konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin,
og sprit da, ovenfor drikker som brus og juice da.Så jeg lurer litt på dette.Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for
alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må
betale toll fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart
ikke butikk.Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det
vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga,
siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.Bare en klage om dette.Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!Mvh.Erik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date:
2010/10/14
Subject: Re: Whisky
To: Josommer <josommer@gmail.com>Hei,
nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol
og tobakk:NB: Vær
imidlertid oppmerksom på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og
tobakk.Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence,
på nettet.Men men.Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av Europa.Vi får se.Men du får heller være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net,
hvis det er noe annet, enn alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å
kjøpe.Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om
fri flyt av varer og tjenester.Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på
dette.Jeg får ha det litt i bakhodet.Vi får se.Med Spesialbestillinger.net-hilsenErik Ribsskog2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>
Hei
Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de
sleipingene skal ha like mye i avgifter som flasken koster. Da blir det
desverre alt for dyrt.Se tollsatser her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id= 131792&epslanguage=NO Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
nå var jeg på et lokalt supermarked her.Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky,
35 cl.Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og
porto.Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første
kundene.Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis
du er interessert, så du burde få den i posten innen ca. to uker.Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i
begynnelsen, dessverre.Med Spesialbestillinger.net-hilsenErik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date:
2010/10/10
Subject: Re: Whisky
To: Josommer <josommer@gmail.com>Hei,
ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky, single malt, neste
gang jeg er på Tesco.Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste
dagene.Håper dette er i orden!Med Godtebutikken.net-hilsen
Erik Ribsskog2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>Ja dette er jo dyr whisky men du kan jo fks. se om du
finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den koster 149 kr i norge. Må nesten
bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg. Men kommer sikkert til å
kjøpe noe godterier snart.Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12
pund.For jeg tar et påslag på den summen.Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for
Spesialbestillinger.Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.Men du vet kanskje prisene.Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en skotsk whisky,
som jeg kjøpte på Tesco til jul.Og den kosta £25.Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de
under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.Men du vet kanskje prisene?Med Godtebutikken.net-hilsenErik Ribsskog2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>
Hei
Kan du sende single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg,
Lagavulin, Coal Ila og smokehead til under 200???Kan gjerne være 500ml flaske.—
MVHJosommer
—MVH
Jørgen
—MVH
Jørgen
—MVH
Jørgen
-
Jeg sendte en e-post til Tollvesenet
Gmail – Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Fri, Oct 15, 2010 at 4:55 PM
To:
tad@toll.no
Hei,jeg bor i England, og har en nettbutikk, hvor jeg selger godteri til Europa.Jeg har jobbet som butikksjef, i Rimi, i Norge, så jeg kjenner det norske markedet bra.Jeg har også planer om å starte en online Off Licence, fra England.Med salg av potetgull og tortilla chips og sprit og røyk, osv.Men, det skremmer kundene, at alkohol og røyk er tollpliktige fra første krone.Kan det være riktig, at jeg man kan importere brus og juice uten å betale toll, men ikke øl og vin og sprit, (hvis det er beløp under 200 kroner).Hvis jeg selger både tollpliktige og varer som er fritatt for toll, (når det er leveringer for under 200 kroner).Kan jeg bare skrive 'off-licence butikk'-varer da, på skjema, også går både tortilla chips, sprit og røyk, som en vare, sånn at kundene slipper å betale toll, hvis forsendelsen er på under 200 kroner?For jeg merker at det skremmer kundene, for det er snakk om ganske mye toll, på sprit og røyk osv.Så jeg taper salg her.Og det tror jeg ikke er henhold til EU's regler om fri flyt av varer og tjenester.På forhånd takk for eventuelt svar!Mvh.Erik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date: 2010/10/15
Subject: Re: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
To: GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int> Hei,
ja, men jeg mener at man innen EØS har blitt enige om å ha en fri flyt av varer og tjenester.Men jeg får høre med tollvesenet da.Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off Licence, fra England, hvis man har både tollpliktige og varer fritatt for toll.Vi får se.Igjen takk for svar!Jeg har sendt klager på ei fra Island hos dere, som ba meg sende noe til Solvit, men som skulle til EU-kommisjonen.Men dette har jeg ikke hørt noe om.Kjenner du noe til dette?Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra Island.Mvh.Erik Ribsskog2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int> Til: Erik RibsskogTakk for din henvendelse
14.10.2010.Jeg tok 1. mars 2010 over Elin Bjerkebos stilling som
informasjonsansvarlig i EFTA.EØS-avtalen
omfatter generelt ikke landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres
tollsatser for visse produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige
tollsatser for ved import – se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish- food/agricultural-products. aspx Når det
gjelder merverdiavgift, faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge
sette reglene slik man vil.Å gi nærmere
opplysninger om gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på
dette området, vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter.
Jeg vil derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom
du ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.
mvh
Tore GrønningsæterInformation
and Communication Officer
EFTA – European Free
Trade Association
Tel: +32
(0) 2 286 17 19 |
Fax: +32 (0) 2 286 17 50
E-mail: tgr@efta.int | Web: www.efta.intRue Joseph
II, 12-16| B-1000 Brussels
| Belgium———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date:
2010/10/14
Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
To: Elin.BJERKEBO@efta.intHei,
jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er norsk.Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede
startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra England.For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri
handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg
hadde håpet at dette skulle bli), merker jeg.Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare, så
gjelder ikke den regelen om tollkvote.Det blir vel konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin, og
sprit da, ovenfor drikker som brus og juice da.Så jeg lurer litt på dette.Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for
alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må
betale toll fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart ikke
butikk.Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det
vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga,
siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.Bare en klage om dette.Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!Mvh.Erik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date: 2010/10/14
Subject:
Re: Whisky
To: Josommer <josommer@gmail.com>Hei,
nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol og
tobakk:NB: Vær
imidlertid oppmerksom på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og
tobakk.Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence, på
nettet.Men men.Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av Europa.Vi får se.Men du får heller være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net, hvis
det er noe annet, enn alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å kjøpe.Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om
fri flyt av varer og tjenester.Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på
dette.Jeg får ha det litt i bakhodet.Vi får se.Med Spesialbestillinger.net-hilsenErik Ribsskog2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>
Hei
Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de sleipingene
skal ha like mye i avgifter som flasken koster. Da blir det desverre alt for
dyrt.Se tollsatser her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id= 131792&epslanguage=NO Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
nå var jeg på et lokalt supermarked her.Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky,
35 cl.Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og
porto.Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første
kundene.Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis du
er interessert, så du burde få den i posten innen ca. to uker.Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i
begynnelsen, dessverre.Med Spesialbestillinger.net-hilsenErik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date:
2010/10/10
Subject: Re: Whisky
To: Josommer <josommer@gmail.com>Hei,
ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky, single malt, neste gang
jeg er på Tesco.Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste
dagene.Håper dette er i orden!Med Godtebutikken.net-hilsen
Erik Ribsskog2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>Ja dette er jo dyr whisky men du kan jo fks. se om du
finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den koster 149 kr i norge. Må nesten
bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg. Men kommer sikkert til å kjøpe
noe godterier snart.Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12
pund.For jeg tar et påslag på den summen.Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for
Spesialbestillinger.Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.Men du vet kanskje prisene.Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en skotsk whisky, som
jeg kjøpte på Tesco til jul.Og den kosta £25.Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de
under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.Men du vet kanskje prisene?Med Godtebutikken.net-hilsenErik Ribsskog2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>
Hei
Kan du sende single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg,
Lagavulin, Coal Ila og smokehead til under 200???Kan gjerne være 500ml flaske.—
MVHJosommer
—MVH
Jørgen
—MVH
Jørgen
—MVH
Jørgen









