Forfatter: Erik Ribsskog
-
Bestemor Ingeborg brukte vel egentlig ikke så mye penger, på mat og sånn, så ‘petit’-skriving, i Aftenposten, var kanskje en ekstrainntekt?
PS.
Bestefar Johannes var vel førtidspensjonist, tror jeg.
Og jeg husker at bestemor Ingeborg, en gang sa, at bestefar Johannes var litt skuffet, da han ringte og hørte hvor mye pensjon han kom til å få.
‘Var det ikke mere’, eller noe, hadde han visst sagt i telefonen.
Og det var det visst ikke.
Så de hadde nok ikke så god råd alltid.
Bestemor Ingeborg visste meg en gang en avis-artikkel, (fra Aftenposten, tror jeg, som egentlig er den artikkelen jeg leter etter nå).
Og den artikkelen var nesten som en slags salgs-annonse, for antikvitets-beskjeftigelsen, til bestefar Johannes og bestemor Ingeborg.
Det var nesten sånn at jeg gremmet meg, når jeg leste den artikkelen, som min mormor visste meg.
For en god del år siden.
Men men.
Så det virka som at Aftenposten dukka opp på døra dems, med jevne mellomrom, nesten.
Men men, det er mulig jeg tar feil.
Vi får se hva som skjer.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Man kan også se, at de gikk tur, hver dag.
Og hver søndag, så pleide mora vår og ta med meg og søstra mi, ut til Nevlunghavn.
Og da måtte vi gjerne gå på timelange søndagsturer.
Så det ble nesten en vane for meg og, da jeg bodde i Oslo, i en liten hybelleilighet, å gå tur rundt St. Hanshaugen, eller til Frognerparken, eller hvor som helst.
Men jeg merker det, når jeg bor her i Liverpool.
Og har en mye større leilighet.
Da blir det mest at jeg bare går til butikken osv.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Det var jo militære områder i Nevlunghavn, ihvertfall i gamle dager.
Så kanskje mine besteforeldre var russiske spioner, som tok bilder med de russiske kameraene, rundt omkring i Nevlunghavn?
Det var det jeg tenkte på nå, ihvertfall.
Min halvbror, Axel _Nicolai_ Johannes Thomassen.
Han kjente en som ble kalt ‘majoren’ vel, i Nevlunghavn.
Som kom på besøk, en gang jeg dro med broren min dit, etter at mora mi døde.
Men jeg er b-menneske, så jeg bare sov over det besøket.
Men men.
Var bestemor Ingeborg, min halvbror Axel Nicolai og ‘majoren’, i den russiske mafiaen?
Hvem vet.
Det er vel lov å lure ihvertfall, får man håpe.
Så vi får se hva som skjer.
Vi får se.
PS 3.
Her i det leserinnlegget ovenfor.
Så er det ihvertfall helt sikkert, at det er bestefar Johannes, som skrev det om å hente koks i Larvik.
For det husker jeg fra årene før, at bestefar Johannes alltid kjørte aleine, for å gjøre innkjøp, i Larvik.
En gang, så stoppa jeg han i Herregårdsbakken, da han skulle på Nanset Marked, eller noe sånt.
Og jeg var på vei hjem fra skolen i 2. eller begynnelsen av 3. klasse.
Og bestemor Ingeborg hadde vel ikke lappen engang.
Det tror jeg neppe hun hadde.
Så her tulla bestefar Johannes, med signaturen, (vil jeg tippe på ihvertfall).
Dette her var nok ikke skrevet av bestemor Ingeborg.
Ihvertfall ikke alt.
Kanskje han skulle ta igjen på Asbjørn Dørumsgaard?
Han sa jo min mormor, at hadde publisert ting Johannes’ mor, Helga Dørumsgaard, hadde skrevet, i sitt navn.
‘De tok visst ikke det så nøye’, om det var broren eller søstra som hadde skrevet det.
De bare publiserte det, i Asbjørn Dørumsgaard, dikteren, redaktøren og ordføreren i Rælingen og Fet vel, sitt navn.
Sa bestemor Ingeborg.
Jeg lurer på om det var sommeren 1985, som hun sa dette, i det nevnte skipperhuset i Nevlunghavn.
Like etter at Johannes døde.
Sånn var nok det.
Det er nok mulig.
Så vi får se hva som skjer.
Vi får se.
-
Jeg synes det er stadig hentydninger til helgener osv., var bestefar Johannes både i Johanitterordenen og den russiske mafiaen?
PS.
Bestemor Ingeborg var redd for å dø, sånn som jeg husker det.
Hun var ikke sikker på dette med Gud og religion osv., sånn som jeg husker det.
Så bestefar Johannes var nok mer religiøs, tror jeg.
Uten at jeg skal si det sikkert.
Jeg så han jo bare en gang, var det vel, etter at jeg flytta til faren min, da jeg var ni år.
Og det var den sommeren, som jeg alltid passa på katta.
Så jeg må si at jeg kun kjente min morfar, fra da jeg var barn.
Så jeg tørr ikke å si noe sikkert om han.
Men men.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Men bestemor Ingeborg var også litt russisk, på en måte, som jeg kom på nå.
Hun drev med isbading, hele vinteren.
Det første hun sa, hver gang vi pratet sammen, på telefonen.
Det var at idag hadde hun vært ute og badet, samme om det var november, eller januar, eller hva det var, omtrent.
Og det er vel kanskje ikke typisk dansk.
(Eller norsk).
Det er kanskje mer russisk.
Hvem vet.
Vi får se hva som er mulig å finne ut.
Vi får se.
-
Det her tror jeg kanskje det er bestefar Johannes som har skrevet, (selv om han bruker min mormors signatur)
PS.
Eller kanskje det er bestemor Ingeborg som skriver?
‘Ballast i skip fra Danmark og Tyskland’.
Det må være henne selv det da kanskje, som en, hva heter det, hm.
Metafor?
Hvem vet.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Og bjørnen, hvem er det en metafor for?
Var bestefar Johannes i den russiske mafiaen?
De hadde jo masse russiske kameraer, på loftet, i det mye omtalte skipperhuset, husker jeg.
Sommeren 1983 eller 84, var det vel.
Som jeg bl.a. har skrevet til Forsvaret om.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Så vi får se hva som skjer.
Vi får se.
-
Bestemor Ingeborg skrev mye i Aftenposten
PS.
Aftenposten begynte visst i 1860, står det på Wikipedia.
Så her har nok bestemor Ingeborg rota.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Her er en link til mer om dette, på Wikipedia:
-
Bestemor Ingeborg var visst også stor fan av Wenche Foss. Det visste jeg ikke
PS.
Det her var vel fra like etter at bestefar Johannes døde.
Han døde vel vinteren 1985.
Jeg får se om jeg klarer å finne det nøyaktig.
Vi får se.
Ja, bestefar Johannes døde vel på begynnelsen av 1985.
Jeg og søstra mi var hos dem i Nevlunghavn, sommeren 1984.
Det var da vi fikk de russiske kameraene, mener jeg.
Og vi var der vel også sommeren 1985.
Altså noen måneder før dette ble skrevet.
Og da var det bare bestemor Ingeborg der.
Det var da hun fortalte om han Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, som var som en far for sine yngre søsken, blant annet min tippoldefar da, han øverstkommandrende generalen.
Og om at min morfars mor, Helga Dørumsgaard, hadde skrevet noe av det som var publisert under navnet til broren, Asbjørn Dørumsgaard.
Og om Arne Dørumsgaard, min morfars fetter, som var komponist i Italia.
Og om da hun fødte tante Ellen, og min morfars mor, Helga Ribsskog f. Dørumsgaard, var og passet på min mor Karen.
Og ingen gryter var vasket, visstnok.
Da min mormor kom tilbake fra sykehuset.
Så hun mora til Johannes hadde vel bare tatt seg av mora mi da kanskje.
Hvem vet.
Jeg hadde med metalldetektor, kjøpt på postordre.
Siden Berger lå nesten på landet, så husker jeg at jeg syntes at postordre-kataloger var ganske artige.
Ihvertfall noen av dem.
Og jeg fant noen mynter, på den stranda ved campingplassen der.
Og onkel Martin sin lommekniv, som lå under en utemøbel-gruppe, altså under bordet til den gruppen, var det vel.
Og en nøkkel til en hengelås, som tilhørte en utebod, til skipperhuset i Nevlunghavn.
Og da jeg viste den nøkkelen til bestemor Ingeborg.
Så knakk hun litt sammen, for den nøkkelen hadde bestefar Johannes lett så mye etter.
Og han hadde dødd i Spania noen måneder før da.
Så den sommeren var egentlig helt annerledes enn den forrige.
Eller om det var den før der.
For katta mi hadde dødd og.
Så da slapp jeg og passa på katta hele tida.
Det ble liksom hovedaktiviteten min, på det forrige besøket i Nevlunghavn, å passe på katta.
For katta var fra Bergeråsen, og var ikke kjent i Nevlunghavn.
Så det kunne ha gått galt.
Jeg burde kanskje hatt noe bånd katta kunne være i, eller noe.
Hvis det hadde gått ann.
Men men.
Men den sommeren jeg tenker på nå.
Da hadde den katta dødd i mellomtida.
Så da var jeg på stranda med metalldetektoren.
Og kunne prate litt med bestemor Ingeborg og sånn.
Eller høre på, ihvertfall.
Ellers gikk det mye i lesing av gamle bøker, etter mora mi og søsknene hennes.
Som den forrige sommeren vi var der.
Så var vi ikke der flere somre, for da solgte bestemor Ingeborg huset, og kjøpte rekkehus i Stavern.
For det huset i Nevlunghavn ble nok for stort for henne.
Og minnene etter bestefar Johannes, var kanskje for sterke.
Noe sånt vel.
Selv om de hadde hvert sitt soverom.
Bestemor med himmelseng.
Og bestefar Johannes med dobbeltseng, husker jeg såvidt.
Det var til og med en gang mellom de rommene.
Selv om de var nærme hverandre.
Men men.
Forstå det den som kan.
Det forstod ikke jeg.
Men det er kanskje andre som skjønte det.
Det er mulig.
Så sånn var det.
Bare noe jeg kom på.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Jeg fikk en ny e-post fra Domain Express
Gmail – Customer Invoice

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Customer Invoice
Domain Express Admin
<admin@domainexpress.co.uk>
Fri, Jun 25, 2010 at 6:53 PM
To:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Hi Erik,Thank you for your email.
Please note that we have not taken any kind of payment from your card and will not do.
On the other hand, I have now closed your account and now you will not receive any further renewal notices from us.
Therefore my colleague told you to ignore the reminders and we do not have any kind of your card details. So please ignore any previous renewal reminders.
Now your account is closed from here and you will not receive any kind of email or renewal reminders regarding to your account.
If you still have any query or issues, please get back to us.
Kind regards
Steve Benson
Customer Services Adviser
Domain Express
———————————————- Ticket ID: #703223
Subject: Re: Customer Invoice
Status: ClosedTicket URL: http://www.domainexpress.co.
uk/viewticket.php?tid=703223& c=6Ju3BQpg ——————————
—————-
-
Jeg sendte en ny e-post til the Jobcentre
Gmail – Your letter from yesterday, ref: TO 0124786

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Your letter from yesterday, ref: TO 0124786
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Fri, Jun 25, 2010 at 6:44 PM
To:
sue.riley2@jobcentreplus.gsi.gov.uk
Hi,you write that what happened was 'staff error', but I complained about this error, to your representative, (the young woman with the scars from the pimples on her chin).
And then she just took back, the litterature, from Pretemps.So at first this was an error.But when I complained, she should have given me the full information-pack, like you write in your letter.I have had many similar problems, at the Jobcentre, at the Merseryside Police, and at work, and more.So I think this could be due to that I'm being mobbed, by some kind of communist-mob, or other mob, (maybe since my grandmother were from fine noble-families in Denmark).So I would please want to escalate this complaint.So I hope you can send this e-mail on to your Chief Executive, like you write in the e-mail that I should contact.Hope it's alright that I send this by e-mail and not by letter, for practical reasons!Best Regards,
Erik Ribsskog













