johncons

Stikkord: 70-tallet

  • Mer fra Facebook


    …du har badet på Langestrand-badet. Stranda vi ofte syklet til, da vi var for store for bassenget på Tollerodden. På Langestrand var det jo badehus hvor man kunne skifte klær, og det var veldig fint syntes vi som var litt sjenerte. Er ikke som det var der lenger heller 🙁
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for ca. en time siden

  • 5 personer liker dette.
  • Vise 18 kommentarer til

  • Lars Terje Hansen ja det er den jeg tenkte på

    for 32 minutter siden · Liker · 1
  • Reidun Fevang Fra Larvik kommer vel Jordestrande rett etter Rødberg. Heter nok egentlig Jordebukta, men… flott var det der, og godt var det å være der med heile slekta Savner det jeg

    for 30 minutter siden · Liker · 2
  • Marianne Rosvold Jeg var en del der jeg også i den første tenåringstida. Kort vei å sykle til fra byen.

    for 26 minutter siden · Liker · 1
  • Gunn Sæthre Greit sted å bade.Når en var fra Nanset så var det greit å ta bybussen som gikk til Langestrand:-)

    for 11 minutter siden · Liker · 2
  • Erik Ribsskog Jeg husker at søstra mi Pia oeg jeg, et par ganger tok bussen alene, ut til min mors foreldre, i Nevlunghavn, da vi var i 7-8-9 års-alderen.

    (På slutten av 70-tallet).

    Dette var om vinteren, og der var ungene så gærne, at de sklei på støvlene, ned den veldig bratte Blombakken.

    Og mormora mi, (Ingeborg fra Danmark), hu skjente på søstera mi og meg, fordi at vi ikke sklei ned den bakken, da.

    Og jeg satt også på med Frode Kølner og faren, til Nevlunghavn.

    For Frode Kølner hadde ei tante, som var hjerneskada, og bodde på Larvik sykehus.

    Men hu var i Gurvika, (et strandsted, for utviklingshemmede), om sommeren da.

    Og jeg ble med dem dit da, i bobla, til Hans Monrad Kølner, (heter han vel), faren til Frode Kølner, fra Trygves gate.

    (Faren til Frode Kølner jobba i E-verket, (eller El-verket), i Larvik, forresten.

    Og han fikk meg til å begynne å samle på frimeker, mens jeg bodde i Jegersborggate.

    For Frode Kølner ba meg med inn til dem da).

    Faren min likte best Mercedes, så jeg klagde litt.

    Og da sa Frode Kølner at det var ‘jubileumsmodell’, husker jeg.

    Men Frode Kølner og faren ville ikke besøke besteforeldrene mine, som bodde et steinkast fra strandstedet Gurvika, da.

    (Av en eller annen grunn).

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/
  • Enda mer fra Facebook


    Solveig Anita Strandbakken
    Grand Hotel Terrassen. Haldis Thoresen med noen kunder


    Grand Hotel Terrassen. Haldis Thoresen med noen kunder

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 30. juli 2012 kl. 23:12

  • 21 personer liker dette.
  • Myriam H. Bjerkli Så flotte bilder:-)

    30. juli 2012 kl. 23:14 · Liker
  • Runar Hansen Så bra bilder da, på dette har jentene radio med seg kan man se.

    30. juli 2012 kl. 23:17 · Liker · 1
  • Laila Skaatan Tror jenta til venstre er Turid Bredesen,f Malmgren.

    23. april kl. 11:28 · Liker
  • Erik Ribsskog Nå skriver jeg kanskje mye, men det var artig å finne denne Facebook-gruppa.

    Etter at jeg flytta fra Jegersborggate, til faren min i Svelvik, høsten 1979.

    Så pleide jeg å besøke mora mi i Larvik, cirka en gang i måneden.
    Vis mer

    Quality Hotel Grand Farris Larvik

    www.nordicchoicehotels.no

    Quality Hotel Grand Farris er et konferansehotell beliggende på bryggekanten i LVis mer
    for 41 minutter siden · Redigert · Liker · Fjern forhåndsvisning

  • Arild Landhjem Koselig skrevet Erik R. Blomsterhaven var en sober hvit-duk resturant og jeg lurer på om ikke Bankettsalen lå i forlengelsen av denne mot Romberggata. Kanskje det var foldedører mellom dem.

    for 29 minutter siden · Redigert · Liker
  • Erik Ribsskog Ja,

    det er mulig.

    Det var litt flaut at folk klappa og sånn.

    Og jeg var jo en gutt, i 8-9-års alderen, så jeg syntes vel at det var flaut nok fra før, å spise på et sted, som het Blomsterhagen.

    Det er grenser for hvor tøft det høres ut, liksom.

    Men det var jo eget orkester osv., så det var veldig snobbete og fint da, (må man vel si).

    Er du i slekt med Hjørdis Landhjem som hadde kolonialbutikken, like ved der vi bodde, i Jegersborggate 16, forresten?

    Gikk ærend et par ganger, på posten, for henne, for hu tok seg av katta vår, som etterhvert fikk litt lite mat, vel.

    For firmaet til stefaren min, Arne Thomassen, gikk vel ikke så bra tror jeg.

    Takk for informasjon om Grand!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/411161908929873/?comment_id=520949651284431&notif_t=group_comment_reply

  • Mer fra Facebook


    John Oddvar Hansen
    Butikker, Ebba kiosk, Kiosken rett over Falck, Bertsen dagligvare, Bertsen Elektro, pappas kjøttbutikk, S-laget, Jacobsen kiosk, Finn Hansen dagligvare, Alviniussen, Garnbutikken til xxx og Berit, enda en dagligvare, det var Storgata, videre i rekkeviksgate, Baker Johnsen, Strikkebutikk, Sending i Hølabekken. Jøss for et yrende liv det var.

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 18:49 i nærheten av Kvelde, Vestfold

  • 35 personer liker dette.
  • 51 av 66

    Vis tidligere kommentarer

  • Jorunn Eide Postkontor i Storgata

    5. august 2012 kl. 19:03 · Liker
  • John Oddvar Hansen Tjøllingbanken og Kjell Nordheim (frisør) også på copran

    5. august 2012 kl. 19:05 via mobil · Liker
  • Kari-Ann Kristiansen Sjølyst het det før Finn Hansen og så var det Einar Kolstad (slakter tvers over ved Alviniussen) Baker Evensen, men det var litt før min tid

    5. august 2012 kl. 19:06 · Liker · 4
  • Pål H Gundersen Posthuset og frisør Nordheim (Gamle Kopran)

    5. august 2012 kl. 19:10 · Liker · 2
  • Hanne Lisbeth Nyquist Bestemora og bestefaren min hadde brusutsalg i Bryggerhuset i rekkeviksgata i maaaaange år….

    5. august 2012 kl. 19:14 · Liker · 2
  • John Oddvar Hansen Åssen kunne jeg glemme det da, det var jo stor stas å kjøpe ei hel kasse, men måtte ta til takke med ei flaske på lørdagen

    5. august 2012 kl. 19:16 via mobil · Liker
  • Ellen Berntsen Nygaard Audhild Hovland (som var gift med Kjell Hovland) overtok broderiforretningen etter Martha Sjølyst. Mulig Kjell solgte litt sko også siden han hadde skobutikk på Torstrand, rett over Grimstad møbler,

    5. august 2012 kl. 19:19 · Liker · 3
  • Kari Andresen Hessevik Det føles ikke som det er så mange år siden da. Begynte og jobbe på kopran etter 9ende klasse. Alle kjente alle.

    5. august 2012 kl. 19:20 · Liker
  • John Oddvar Hansen Synes du også at åra bare går fortere og fortere, rare greier, kanskje det er vi som begynner å dra litt på åra?

    5. august 2012 kl. 19:21 via mobil · Liker · 1
  • Kari Andresen Hessevik Årene flyr, når sønnene dine er blitt 39 og 36 har jeg nok dratt litt på åra.

    5. august 2012 kl. 19:27 · Liker · 2
  • Rune Løken Barbis i Rekkviksgt.

    11. august 2012 kl. 00:32 · Liker
  • Svein-Erik Nilsen Snart bare deg og alvern igjen.

    11. august 2012 kl. 06:37 · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Og helt oppunder taket der din far hadde butikk John Oddvar Hansen hadde jeg en lekebutikk – med knapper og bånd som min tippoldemor eller noe slikt hadde hatt i sin butikk i samme huset. Butikker tilbake til l950 vet vel jeg tror jeg.

    29. august 2012 kl. 21:58 · Liker
  • Hanne Lisbeth Nyquist Foreldrene til Rolf Dag hadde bladbutikk ved siden av baker johnsen,og garn/klesbutikk ved siden av den igjen+ at min bestemor solgte Junobrus fra bryggerhuset……

    30. august 2012 kl. 20:09 · Liker
  • Hanne Merethe Thomassen Kan ikke huske bladbutikken, men baker Johnsen og garnbutikken kan jeg godt huske

    30. august 2012 kl. 21:24 · Liker
  • Marianne Haugen Ågot og Berit John Oddvar.. Men det var også Kolstads kjøttbutikk i Storgata..rett over for Alviniussen Det var også systue rett over for Sjølyst (som senere ble Finn Hansen) Sundby het den andre dagligvarebutikken du ikke husker navnet på.. Så må du ikke glemme Marie og blomsterbutikken i Løkkeveien.. Utrolig å tenke på at det var som en liten by nede på Halsen når vi vokste opp..

    30. august 2012 kl. 21:40 · Liker · 2
  • Hanne Lisbeth Nyquist Martha Sjølyst hette garnbutikken,kom jeg på nå…..

    30. august 2012 kl. 21:43 · Liker · 2
  • Arne Limkjær Jeg har oppfordret Tjølling Historielag -som utgir Tjøllingminner – om å skrive en artikkel om alle butikkane på Halsen, men jeg tror ikke de tente på ideen; de er mest opptatt av resten av Tjølling, …selvom jeg dog fikk inn en artikkel i siste nummer om “Hollywood-stjerna fra Halsen”; altså dama med røtter fra det husetJohn Oddvar Hansen vokste opp…

    1. september 2012 kl. 23:00 · Liker
  • Marion Prytz Og Halsen fisk og delikatesse- som det het!

    6. september 2012 kl. 19:35 · Liker · 3
  • Svein-Erik Nilsen Nå har vi kun Meny……

    7. september 2012 kl. 06:01 · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Populært kalt “Blinken”

    8. september 2012 kl. 00:59 · Liker
  • John Oddvar Hansen Før Blinken, var det baker Næss.

    8. september 2012 kl. 06:40 via mobil · Liker · 1
  • Bente Østergren Der hvor Shell er var det en dagligvarebutikk som het Midten, de hadde visegutt som syklet rundt med melkeflaskene

    22. april kl. 17:52 · Liker · 3
  • Jon Willy Wessmann Olsen Ågot og Berit, og Sunde kolonial,Kolstad Slakterbutikk

    22. april kl. 18:23 · Liker · 1
  • Karin Holtan og så må vi jo ta med skomakeren,Hetty,vi måtte ha god tid når vi skulle dit for kona var så glad i å prate

    22. april kl. 18:37 · Liker · 2
  • Bente Kristin Fossdal God mimring det her… Husker stort sett alt, men det mest spennende var nok alt det rare på Alviniusen og godteriet hos Marie. Også stas å få være med til slakter Hansen og få kald pølse mens vi ventet. Gode tider!

    22. april kl. 22:40 via mobil · Liker · 1
  • Kari Olafsen Aunet Gulf

    22. april kl. 23:19 · Liker · 1
  • Anne Lise Gjelseth Aske Mener det var en kiosk ved siden av baker Johnsen – ei dame stod bak disken. Mener å huske at det var der pappa og jeg var og kjøpte “Gullbøker” da jeg var liten. (Skipshunden Skruffe Skruff, Burre Bever, Alice i blomsterland og mange flere titler – har de på loftet enda :-))

    25. april kl. 12:08 · Liker
  • Aage Gjelseth Larsen Mener å huske at det var noe som het Klippestua i Storgata, vis a vis kolinialen til Sjølyst,. Tror hun som drev den het Ingebjørg. Der kunne man komme med stoff som ble klippet slik at man kunne sy seg klær. Husker jeg riktig?

    30. april kl. 22:40 · Liker
  • Anne Lise Gjelseth Aske Ja, tror det Aage – var der og fikk målt og klippet flere bukser jeg som mamma sydde.

    30. april kl. 23:06 via mobil · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Det spørs hvilke årstall vi snakker om, og hvem som skriver (jeg mener hvor gamle vi er) Jeg er nokså oppdateret bakover, men eventuelt nyere butikker vet jeg lite om.

    1. mai kl. 18:54 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Hvis jeg begynner på Stensnes : Dagligvarer Ole Sundby, Harald Sjølyst, O. Giverholdt senere Børresen, Kopran, Georg A Berntsen senere Gjert Berntsen, Asbjørn Hasle på Gloppeskogen, Torgrimsen på Nordli, Blinken/Meny, så var det en på Skreppestad, Agathe Torunn Kaupang Sørum på Kaupang, Sending senere Selvig i Rekkevik, Thomas Hansen, Åsheims dagligvarer og Samvirkelaget på Gon.

    1. mai kl. 19:02 · Redigert · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Meieri på hjørnet av Kopran. Posthus i Åsheims bolig, så på Kopran før det havnet på Gloppeskogen. Apotek hos Mari Trulsen senere på Gloppeskogen. Klesbutikker var Ågot Kristoffersen, garn o.l. Martha Sjølyst overtatt av Audhild Hovland, Jernvare: ThVis mer

    1. mai kl. 19:14 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Jeg fortsetter med fabrikker/yrker…. her trenger jeg påfyll:

    1. mai kl. 19:15 · Liker
  • Bjørn Gulbrandsen Kan ikke se at du har fått med deg Krohn..godtebutikken mellom Aasheim og Kopran?

    1. mai kl. 19:21 · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Først og fremst var der mange hvalfangere. Knut Berntsen hadde elektrisk verksted, vi hadde Brdr. Olsens trevarefabrikk og Gunnar Vasviks. Glittumane – vognmannsforretning, Julius Eriksen hadde koks, parafin Arne Eriksen og Thorleif Smith, så var detVis mer

    1. mai kl. 19:25 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Det hadde jeg ikke Bjørn Gulbrandsen… Håpet jeg nå kunne komme ajour.

    1. mai kl. 19:30 · Liker · 1
  • Ingunn Bakke Haraldsen Hva med blomsterbutikken i Løkke gata?

    1. mai kl. 19:56 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Løkkegt? Var ikke det Bjørnums? Men jeg minnes en butikk i huset oppforbi Ågot Kristoffesen, var det blomsterbutikk?

    torsdag kl. 16:10 · Liker
  • Kari-Ann Kristiansen Bjørnum blomst var på baksiden av Ågot

    torsdag kl. 21:07 · Liker · 1
  • Hanne Lisbeth Nyquist Bestemora mi Hjørdis Trulsen hadde brusutsalg i Bryggerhuset i Rekkeviksgate 2 fra 1967 og framover,bestefar Håkon tok over når hun døde

    torsdag kl. 21:18 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Akkja…. Skjønner jeg får litt av en jobb, når jeg skal forsøke å rydde opp i dette, men det er jo i egeninteresse. Og da må jeg vel også prøve og tidfeste noe av dem. Men jeg synes det er artig å tenke tilbake på det livet som engang var. En klok mann sikkert, sa at dette med alle disse butikkene kom av at folk måtte gå til nærbutikken – de var ikke mobile de fleste. .

    fredag kl. 08:27 · Liker
  • Erik Ribsskog Var det faren din som hadde slakterbutikk, borte ved brua, over Lågen der?

    Morfaren min Johannes Ribsskog, (mora mi var skilt, og skifta navn på meg, fra Olsen til Ribsskog, mens vi bodde i Mellomhagen, var det vel), dro med meg dit en gang, som han v
    Vis mer

    i går kl. 19:39 · Redigert · Liker
  • Nina Deichmann Sundby hadde dagligvare nedenfor Aagot,senere var det frisørsalong der som Torill Kristiansen hadde, jeg var ryddepike der, tjente 20 kr i uka:)

    for 28 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Den slakterbutikken som jeg husker, den lå i et hvitt trehus.

    I en smal gate med flere hvite trehus, vel.

    En gate som liksom var som en liten snarvei, hvis man gikk, fra for eksempel Gulf/Shell, til Skreppestad, da.
    Vis mer

    for 14 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær det er Skalleberg/Østby, Erik Ribsskog; gaten het/heter faktisk Snarveien; slakterbutikken til Kolstad lå vis-a-vis Alviniussen.

    for 11 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Stemmer, aner ikke hva den slakertn het, men jeg handla for mamme der.For 10kr pålegg. da fikke jeg alltid en fersk pølse…. nam. Er ikke det der hvor øksemordet skjedde i sin tid?

    for 10 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Det jeg undrer på er om noen har bilder av noen av disse …hva er vi kommet til… over 100 butikkene på Halsen?

    for 9 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær Øksemordet? Hva, hvem…

    for 8 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Rundt 2000-2004 tror jeg. Et par typer som “lekte” med øks og var “uheldige”. Bare husker det fordi x-svogeren min syntes det hendte sp mye rart i Larvik….

    for 5 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Var det der han som ble drept i hasjrus bodde?

    Cirka samtidig med drapet på han Benjamin, inne i Oslo?

    Sånn at ingen hørte om det, omtrent.

    Ikke bra.

    Jeg husker den slakterbutikken som litt skummel.

    For en liten gutt syntes det er litt skummelt, når morfaren ens, fra Nevlunghavn, (som var født i Romerike, og var rådmann i Hadsel i Vesterålen og kontorsjef i Hurum, i Buskerud), plutselig vet at det er en slakterbutikk, i en nesten borgjemt vei, i ‘din’ verden, liksom.

    Men det var vel bare at han, (Johannes Ribsskog), skulle handle for bestemor Ingeborg, vil jeg tippe på.

    Det viser hvordan Norge har forrandret seg, når et sted som Halsen, (som vel ikke var regnet som by), hadde flere kjøttbutikker, bare for noen få tiår siden.

    Men men.

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/471734442844597/?notif_t=group_comment_reply

  • Enda mer fra Facebook


    Her er et par bilder på oppfordring fra Tom Grimstad. På det øverste ser vi Jegersborggata 17 A, nærmest, så 17 og 17 D, og på den andre sida av Trygves gate, ser vi nr. 21 som fortsatt står. På begge bildene har vi nr. 14 i høyre bildekant. Vi ser også så vidt skiltet til Hjørdis Landhjems butikk.
    • Du og 36 andre liker dette.
    • Kari Helberg Roligheten En periode hadde Evelyn Schau frisørsalong i lokalet helt til venstre.
    • Gerd-Unni Hansen Første huset til venstre var det en skomaker i kjellern på 50 tallet..
    • Roy Olsen Gerd-Unni, du mener det underste bildet, ikke sant?
    • Gerd-Unni Hansen Ja – mente det – gikk bare litt fort i svingen her…
    • Tom Grimstad Takk til Roy, dette var artig!! Det har vært en rekke forretninger her; 17A var i en periode eid av Fru Udnes. Hun hadde butikk her fram til tidlig på 60-tallet. I Rogstadgården (som lå på den andre siden) lå Rogstad´s kolonial, som Hjørdis Landhjem tok over og viderførte i det nye bygget etter at Rogstadgården ble revet. Og ja, aldri før har et enklere lokale huset et mer ekslusivt Hi-FI utvalg, enn da Haugen etablerte sin forretning (1975-76?) i nr 17A.
    • Bjørg Asker Jegersborggt. 17a lå på toppen av Frelsearmeen bakken, bodde der fra jeg var 9 til 14 år gammel. Det var Mathilde Udnes som eide huset og drev kolonial der. I Jegersborg gt 21 hadde Bjarne Skaara slakterbutikk.
    • Laila Skaatan Første huset til høyre der bodde Bach Johannesen. Jeg bodde i Karlsrogt i 12 år, så i det strøket var jeg godt kjent.
    • Gunnar Gundersen I det første brune huset høyre side bodde ølmann Back Johannesen (1970) husnr 14. i hus nr 3 bodde Hanne Fjelbo m fam mens buarkitekt L Lie bodde på hjørnet mot Schultzegate.
    • Tom Grimstad Det er riktig, Gerd-Unni, at det var skomaker i kjelleren vår – skomaker Becker. Etter at Fru Udnes avviklet sin butikk, startet Edgar Berthelsen opp maskin forretning. Edgar m/ familie flyttet inn etter at Bjørg flyttet ut (det stemmer vel Bjørg). I 17D bodde fam. Bjørnø. Huset ble på sent 70-tallet/tidlig 80-tallet overtatt Søren Odberg. Frisørsalongen til Schou tror jeg lå i Rogstadgården og ikke i nr 17, men jeg kan ta feil.
    • Lars Terje Hansen Husker ola bodde i det øverste huse
    • Bjørg Asker Stemmer det Tom ,Schou bodde i Rogstadgården husker jeg.
    • Kari Helberg Roligheten Det stemmer at fru Schau startet opp i Rogstadgården. Så flyttet hun over veien. Dette var nok før stoffbutikken kom, kanskje før 1970. Jeg var fast kunde.
    • Roy Olsen Det er utrolig morsomt å få så mange opplysninger om disse husene. Gunnar nevner ølmann Back Johannesen i nr. 14, var det en som kjørte for bryggeriet?
    • Trine Beisland Evju Fint bilde som vekker gode bardomsminner, nok en gang. Det var vel fam Høydalsmo som bodde i huset til venstre! Vi aka på rattkjelke ned frelsær`n om vintern. Over prinsegata og stoppa i Kjølner gården(Smesrud)Det gikk i ei drit fart kan jeg hukse, moro
    • Trine Beisland Evju Kom på at muligens Tom Edgar og fam muligens bodde i 2 etasje i nr 17a?? noen som husær??
    • Yngvar Nilsen Var visergutt hos fru Udnes ca 1953-55. Lønna var 10 kr uka. Litt bittert da at visergutten hos fru Landhjem (mener hun drev butikken allerede da) skrått over gata tjente det dobbelte! Fru Udnes lovte å skaffe en bil til utkjøringa før jul -men det ble det ikke noe av.
    • Tom Grimstad Tom Edgar og fam.flyttet inn i 2. etg. etter at Berthelsen flyttet ut. Høydalsmo bodde i 1. etg. Back Johansen kjørte for bryggeriet.
    • Tom Grimstad Ingvald Bach Johansen var det fulle navnet til Bach' en i nr 14. Tidlig paa 60-tallet bodde soennen( tapetserer) Kjell m/familie i 2.etg. Naar Kjell flyttet opp i Skrenten, flyttet yngste bror Leif m/ fam inn i 2. etg hos Ingvald. Selv flyttet jeg fra Jegersborg i 70-71. Min farfar bodde i huset fram til sin doed i 1986. Hans kone flyttet ut og huset ble solgt. Det var min oldefar som bygget huset paa slutten av 1880-aarene. Jeg hadde lyst til aa kjoepe det, men kunne dessverre vanskelig matche budene som kom inn. Det var i bakgaarden en ganske stor og svaert velstellt hage.
    • Gunnar Gundersen Bach Johannessen ,far til Kjell og Leif Bach kjørte for bryggeriet
    • Connie A Koch i nr 14 bor tanta og onkelen til datteren min
    • Gunnar Gundersen Bodde sjøl i 16a fra72-92, altså nede i gamle huset til Henry Simonsen
    • Egil Mathisen Jeg husker det vcar en radio- og tv-butikk til bygget til venstre på øverste bilde, eller kanskje bare verksted.
    • Astrid Andersen Sååå artig å få se disse husa igjen…herregud ,så mye koseligere det var den gang.Det var den gang det var masse unger i gata det…masse gøy der..sommer som vinter…Alltid noe å finne på..
    • Reidun Fevang Gikk den veien maaange ganger, fra skolen og til tante Lillian i Nansetgt. Og ja, vi hadde det flott den gang.
    • Astrid Andersen Fru Landhjem hadde kolonial i en del av første etg. i fjerde huset til venstre. Ludvigsen bodde da i andre etg.
    • Erik Ribsskog Fru Landhjem hadde vel kolonial, i den 60/70-talls blokka, som man bare ser en flik av, på det øverste bildet.

      Jeg bodde i Jegersborggate 16, (det lave, hvite huset, der hu jenta, (er det vel), står rett ved, på det nederste bildet), fra våren 1978 til høsten 1979, (som 8-9-åring).

      (Mora mi bodde der, men jeg flytta tilbake til faren min i Strømm, etterhvert.

      Men jeg besøkte mora mi i en del helger, da).

      En gang, (før jeg flytta til faren min), som jeg gikk i Jegersborggate, (mora vår pleide å hive ut søstera mi og meg, for å leke, hele tida), så så jeg at katten vår Pusi, (en norsk skogkatt fra Mellomhagen i Østre Halsen, hvor vi bodde, i et par år, før vi flytta, til Jegersborggate), gikk inn, i kjellerdøra, hos Fru Landhjem.

      Jeg kjefta på Fru Landhjem, siden det var vår katt, som hu nesten tok, da.

      Og Fru Landhjem viste at katten fikk mat der, da.

      (Hu tok meg med bak disken og ned trappa til lageret og spiserommet hennes, hvor bykattene fikk mat, da).

      Etter dette ble nesten Fru Landhjem som en ny kamerat.

      Jeg gikk noen få ganger ærend for henne, på posten.

      (Og henta reklameplakater, som jeg syntes var kjedelige).

      Og da fikk jeg en is, til en krone, husker jeg.

      Og en gang fikk jeg en fotball-pocket, som ingen kjøpte, husker jeg.

      Fru Landhjems butikk lukta godt, av kaffe, siden hu malte opp kaffebønner, i en elektrisk kværn der, for kundene.

      (Noe jeg noen ganger måtte kjøpe, for mora og stefaren min.

      For jeg måtte gå ærend for dem, da.

      Og noen ganger bruke sparepengene mine, (som jeg hadde fått, av faren min, i Strømm), på kaffe, til dem, siden dem hadde dårlig råd, da).

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Astrid Andersen Ja ,hun hadde butikk i toppen av bakken…Rogstadgården….Men jeg mener å huske at hun hold til en periode i underetasjen hos Ludvigsen/ Slåtta…Inngang fra Jegersborgtrett ved der Ugland bodde….Jeg kan da ikke huske så feil?
    • Erik Ribsskog Nei, jeg flytta dit i 1978, og da var den blokka som Landhjem holdt til i, ganske ny.

      Og Fru Landhjem var i 50-åra, kanskje.

      Så det er godt mulig at hu har holdt til flere steder, før jeg flytta, til Larvik.

      Det spurte jeg henne aldri om.

      Mora mi hadde ei venninne, som hadde en sønn, som gikk på bedehuset.

      Og han dro med meg dit en gang.

      Og vi fikk kvitteringsbøker, for å samle inn penger, til barna i Afrika, var det vel.

      Og da gikk jeg i den gården, som Landhjem hadde butikk i, blant annet.

      Og to litt eldre damer der, ble sure, for jeg var vel bare 7-8 år, og kunne ikke forklare, hvilken organisasjon, som jeg samlet inn penger for.

      (For jeg ble bare dratt med, på det bedehuset, og skjønte ikke helt hva det var.

      For det var så mange kirker og sånt, i Larvik.

      Men de talte i tunger der, og de ble litt mye for meg, selv om jeg hadde vært i søndagsskole på Østre Halsen og hos metodistene vel, i Larvik).

      Og disse sure 'hurpene', (eller hva man skal kalle dem), de tror jeg at skrev leserinnlegg, i enten Nybrott eller Østlands-Posten, med klage, på kirken, hvis jeg forstod det riktig.

      Men jeg visste ikke at den gården het Rogstadgården.

      Jeg bodde bare i Jegersborggate, i et og et halvt år, og besøkte mora mi der, cirka en gang i måneden, i to perioder, (hver på en del måneder), etter dette, for mora mi bodde også i Stenseth Terrasse, et års tid vel, mens hu eide Jegersborggate 16, og det stod tomt da, siden det var et gammelt hus, med noen slags barkebiller i, eller noe sånt vel, har de som bor der nå, skrevet til meg, på nettet.

      Det huset var ganske lite, men stefaren min bygde nytt rom til søstera mi, i andre etasje, etter at jeg flytta til faren min.

      Og vår halvbror Axel, (som ble født i 1978), fikk Pia og meg sitt gamle rom, vel.

      Så huset var lite, men man kunne se Petter Wessel, når den båten lå til kais, fra et vindu, i andre etasje, (husker jeg at søstera mi viste meg).

      Og hagen var veldig stor og fin.

      Det var et svært morell-tre der, som hadde blitt slått ned av lynet, men fortsatt levde, og hadde veldig gode moreller.

      Vi delte portrom, med to andre hus.

      (Trine het ei jente som var litt eldre enn meg, som bodde i det nederste huset.

      Det bodde ei jente, i det øverste huset og, (Jegersborggate 18?), men hu var enda eldre enn Trine igjen.

      Men Pia og jeg ble bedt inn av begge disse jentene.

      Hu jeg nevnte sist var tanta til ei Lillan, og Pia og jeg fikk tyggis, fra pakka til Lillan, for Lillan ville ikke merke det, mente tanta).

      Disse ble kanskje litt misunnelige på oss, som hadde stor hage, for de hadde ikke hage selv.

      En gang dukka en alkis opp utafor huset til tanta til Lillan og dem, og lurte på om søstera bodde der, men hu hadde flytta.

      Så det ble rabalder da, på slutten av 70-tallet, (sånn som jeg husker det ihvertfall).

      Morsomt å høre hva den gården med de sure damene het.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Kari-Mette Astrup Hun hadde butilkk i huset mellom Jegérsborg- blokkene og den " nye" blokka på toppen av bakken. Det var rundt 1968 eller på den tida. Gammel landhandel med steintrapp på utsida.
    • Erik Ribsskog Ok,

      når jeg skrev 'bakken' ovenfor, så mente jeg den bakken, som Frelsesarmeen og Politistasjonen lå i, på 70-tallet.

      (Der jeg så at katta vår Pusi gikk over, for å gå inn lagerdøra hos Landhjem.

      Landhjem sin lagerdør lå like ved en barnepark eller lekeplass, som lå cirka ovenfor Frelsesarmeen, i den gata som gikk opp fra Politistasjonen.

      Og det var også en frisør, i den bakken, husker jeg.

      Og nederst i bakken, så går den veien, som går, fra Torget til jernbanestasjonen.

      Frelsesarmeen lå vel i Josefine-gate, for vi hadde en barnevakt, som bodde der, enn gutt på 16 år, med lyst hår, som mora mi brukte som barnevakt, når stefaren min jobba, i Oslo).

      Så lagerdøra til Fru Landhjem lå ved en barnepark/lekeplass, mellom Josefine-gate og Jegersborggate, (cirka ovenfor Frelsesarmeen), på slutten av 70-tallet, ihvertfall).

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Arnhild Yalena Rob Ingvald bodde i det grønne huset til høyre, han husker jeg kjørte øl og brus med hest og kjerre for bryggeriet……
    • Erik Ribsskog Synd at de skfita navn på Villa Farris til Villa.

      Da lurte jeg fælt, da Ringnes-konsulenten fortalte meg denne nyheten, på 90-tallet.

      Da jobba jeg som butikkleder, på Rimi Nylænde, (også kjent som Rimi Lambertseter, tidligere Balstad), i Oslo.

      Jeg var assistent på den tiden, og butikksjef var Elisabeth Falkenberg, fra Tønsberg cirka vel.

      Ei litt streng dame som var lesbisk samboer med ei LO-leder-dame, som het Liv Undheim vel, som døde, for ikke så lenge siden.

      De bodde på Nordstrand vel, og hadde kolonihage, husker jeg, fra en personalfest.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

      PS.

      Frelsesarmeen ovenfor lagerdøra til Landhjem var også grønn-farget, mener jeg å huske.

      Det var et trehus som brant, på 80 eller 90-tallet, vel.

      Mener jeg å ha lest, i VG eller Dagbladet, mens jeg bodde, i Oslo.

    • Marianne Rosvold Ja,Ingvald jobba på Bryggeriet fram til det ble nedlagt. Arnhild Fra 1954 derimot,kjørte han lastebil. Da var det slutt med hest og vogn i Bryggeriet.
    • Erik Ribsskog Min mor og mormor arvet Magna Adeler, (gift med den siste baron Adeler, etter Cort Adeler), forresten, og da satt mormoren og morfaren min pengene inn i et Labo-hus, på Tagtvedt, (i Hestehavna), for mora mi.

      Søstera mi flytta så også til faren min, i Strømm, etterhvert.

      (Eller til hans nye dame, Haldis Humblen, for faren min forlot meg, i Strømm, etter at jeg hadde bodd der, i cirka et halvt år, og lot meg bo alene, fra jeg var ni år).

      Og Pia fikk en gammel katt, av Haldis, (var det vel kanskje).

      Og da Pia og jeg, skulle besøke mora vår, på Tagtvedt.

      Så ble den katten borte.

      Og jeg kjente ikke så mange, på Tagtvedt, så jeg pleide å traske, ned til sentrum.

      (Hvor jeg kjente Frode Kølner og Jarle, broren til Sølvi, som gikk i klassen min, osv).

      Jeg sa fra om at katten til Pia hadde rømt, til Fru Landhjem.

      Som så dukket opp på Tagtvedt, mens Jarle og jeg, spilte fotball der.

      Jeg kan se om jeg finner et bilde, fra min mormors testamente, hvor det står at hu arvet Adeler.

      Vi får se.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

      PS.

      Man kan se mer om at min mormor arvet Adeler, i PS 16, i denne linken:

      http://johncons.angelfire.com/om.html

    • Bjørn Dahl Kjempfine bilder av gaten, og mange gode minner dukker opp. Men det vi kke ser på bilde er "fordsletta" som ble sammlinsstedet for alle ungane og utgangspunkt for det meste av lek og morro som skjedde på jegersborg. Ser mange kjente navn, men er det noen som husker Lorden, husker bare at vi gikk over på den andre siden av gata når vi passerte huset hans,
    • Erik Ribsskog Husker at mora og stefaren min hadde en folkevogn-boble, i 1978, må det vel ha vært.

      Og den ble avskilta.

      Og en gang jeg, (som var 7-8 år), og lillesøstera mi Pia, var alene hjemme.

      Så kom to politikonstabler på døra, og lurte på om det var vår bil, som stod parkert, utafor huset vårt.

      Da fikk jeg litt sjokk, husker jeg, for jeg var ikke vant til å prate med uniformerte folk.

      Det var ikke mye leking, i Jegersborggate, da jeg bodde der.

      De fleste ungene lekte oppe ved sykehuset og Trygves gate, sånn som jeg husker det.

      Husker Willy, Tin-Tin aka. Egil, Jarle, Frode Kølner, Sølvi, Laila (som var litt skummel), Oskar, Johnny, storebroren til Johnny, (som holdt med Arsenal), Morten, (med rødt hår), osv.

      Tin-Tin og Laila, de jagde meg på Domus en gang, etter at Axel ble født, (i 1978), og jeg gjorde innkjøp, for mora mi.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Jostein Stø Kjempeartig å se bildene. Her hadde vi mye moro Bjørn Dahl
    • Jostein Stø Bakken hvor Frelsesarmeen lå ble kalt Frelsesarmebakken eller Frelsærn. Den heter Karlsrogata. Bodde der fra 1963 til 1970.
    • Astrid Andersen Bodde du i huset oppafor frelsesarmeen Jostein?
    • Erik Ribsskog Ok,

      da lå butikken til Fru Langhjem på hjørnet av Karlsrogata og Jegersborggate, på 70/80-tallet, ihvertfall.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Jostein Stø Ja jeg bodde i huset ovenfor frelsesarmeen og fikk 7 år på Rombærn.
    • Astrid Andersen Ser på bilene av deg…hadde aldri kjent deg igjen…Lekte jo litt sammen vi a….I rogstadhagen og særlig på vintær`n når vi sklei nedover frelsær-bakken…søstra de er gift med en normannbo? Ei lys.pen med briller?
    • Ragnhild Becker Dahl Jeg kjenner deg godt igjen Jostein:)
    • Gerd-Unni Hansen Jostein du bodde vel i presteboligen i Karlsrogt. 6 da faren din var prest i Metodistkirken… Ja søstern til Jostein er gift med Jan Birger Olsen — faren og moren hans eide Olsen butikken i Sigurdsgate.. Jan Birger og kona eier nå impregneringen…
    • Astrid Andersen Hvor bodde du Gerd-Unni?
    • Tom Grimstad Hyggelig å se Jostein, på siden her! Husker godt de noe eldre gutta, Jostein og Bjørn Dahl.
    • Bjørn Dahl Hei. Og veldig hyggelig å få Jostein på banen her. Astrid er du datteren til Arne?
    • Lars Leinæs På øp sine orige sider ligger det masse, med historier
    • Erik Ribsskog Søstera mi Pia og meg, vi lekte litt med noen presteunger, som bodde på den andre sida av Nansetgata.

      (De hadde prestebolig, over kirken, eller om det var under kirken.

      Det var muligens pinsevennene eller frikirken).

      Det var en gutt og en jente, cirka på min alder, (og jeg er født i 1970).

      Jenta hadde ganske langt mørkt hår vel.

      Gutten var vel like gammel som meg vel, og jenta litt yngre.

      Noen som husker hva disse heter?

      De var med Pia, Frode Kølner og meg, til en falleferdig bygård, bak den lange blokka, ovenfor sykehuset.

      (En falleferdig gård som muligens lå i Øvre Jegersborggate, vel).

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Erik Ribsskog Hvor lå denne jeger-borgen, forresten?

      Lå den i Bøkeskogen?

      Og var det en grev Gyldenløve, (eller noe), i Herregården, som hadde navngitt gata?

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Astrid Andersen Jada Bjørn…Arne er faren min…. mistet han i desember….
    • Astrid Andersen Tom….husker du at du lærte oss sangen….To lopper nedover ……gikk,de skulle på maskerade.I ….var det hornmusikk og freia sjokolade.duddeli,duddeli,duddeli dam.? Har tatt den for barnebarna mine…en syns de er kuuul :-)))))
    • Erik Ribsskog Hva het forresten den skaphandelen i Karlsrogate.

      (Cirka midt mellom Frelsesarmeen og politistasjonen cirka).

      Mora mi hadde en sofa stående der lenge, som hu prøvde å selge, husker jeg.

      Mvh.

      Erik Ribsskog






    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook


    Hvor?
    Om noen har sett dette bildet noe annet sted med beskrivelse, kan de jo ligge litt lavt i terrenget og la andre prøve å finne ut av det.
    Hvor?Om noen har sett dette bildet noe annet sted med beskrivelse, kan de jo ligge litt lavt i terrenget og la andre prøve å finne ut av det.





    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook-gruppen: ‘Du vet du er fra Larvik når …’


    Roy Olsen
    Her er et par bilder på oppfordring fra Tom Grimstad. På det øverste ser vi Jegersborggata 17 A, nærmest, så 17 og 17 D, og på den andre sida av Trygves gate, ser vi nr. 21 som fortsatt står. På begge bildene har vi nr. 14 i høyre bildekant. Vi ser også så vidt skiltet til Hjørdis Landhjems butikk.


    Her er et par bilder på oppfordring fra Tom Grimstad. På det øverste ser vi Jegersborggata 17 A nærmest, så 17 og 17 D, og på den andre sida av Trygves gate ser vi nr. 21 som fortsatt står. På begge bildene har vi nr. 14 i høyre bildekant. Vi ser også så vidt skiltet til Hjørdis Landhjems butikk.

    Liker ikke · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 22. april kl. 23:29

  • Du og 35 andre liker dette.
  • 51 av 52

    Vis tidligere kommentarer

  • Roy Olsen Det var stoffbutikk da jeg tok bildet i 1974.

    22. april kl. 23:48 · Liker
  • Ragnar Michaelsen Arne Haugen hadde vel åsså forettning der på 70 tallet

    22. april kl. 23:51 · Liker
  • Kari Helberg Roligheten En periode hadde Evelyn Schau frisørsalong i lokalet helt til venstre.

    22. april kl. 23:59 · Liker
  • Gerd-Unni Hansen Første huset til venstre var det en skomaker i kjellern på 50 tallet..

    23. april kl. 00:03 · Liker
  • Roy Olsen Gerd-Unni, du mener det underste bildet, ikke sant?

    23. april kl. 00:05 · Liker
  • Gerd-Unni Hansen Ja – mente det – gikk bare litt fort i svingen her…

    23. april kl. 00:07 · Liker · 1
  • Tom Grimstad Takk til Roy, dette var artig!! Det har vært en rekke forretninger her; 17A var i en periode eid av Fru Udnes. Hun hadde butikk her fram til tidlig på 60-tallet. I Rogstadgården (som lå på den andre siden) lå Rogstad´s kolonial, som Hjørdis Landhjem toVis mer

    23. april kl. 00:29 · Liker · 3
  • Bjørg Asker Jegersborggt. 17a lå på toppen av Frelsearmeen bakken, bodde der fra jeg var 9 til 14 år gammel. Det var Mathilde Udnes som eide huset og drev kolonial der. I Jegersborg gt 21 hadde Bjarne Skaara slakterbutikk.

    23. april kl. 08:03 via mobil · Liker · 1
  • Laila Skaatan Første huset til høyre der bodde Bach Johannesen. Jeg bodde i Karlsrogt i 12 år, så i det strøket var jeg godt kjent.

    23. april kl. 08:34 · Liker
  • Gunnar Gundersen I det første brune huset høyre side bodde ølmann Back Johannesen (1970) husnr 14. i hus nr 3 bodde Hanne Fjelbo m fam mens buarkitekt L Lie bodde på hjørnet mot Schultzegate.

    23. april kl. 09:11 · Liker · 1
  • Tom Grimstad Det er riktig, Gerd-Unni, at det var skomaker i kjelleren vår – skomaker Becker. Etter at Fru Udnes avviklet sin butikk, startet Edgar Berthelsen opp maskin forretning. Edgar m/ familie flyttet inn etter at Bjørg flyttet ut (det stemmer vel Bjørg). I Vis mer

    23. april kl. 11:25 · Liker
  • Lars Terje Hansen Husker ola bodde i det øverste huse

    23. april kl. 11:42 · Liker
  • Bjørg Asker Stemmer det Tom ,Schou bodde i Rogstadgården husker jeg.

    23. april kl. 12:12 via mobil · Liker
  • Kari Helberg Roligheten Det stemmer at fru Schau startet opp i Rogstadgården. Så flyttet hun over veien. Dette var nok før stoffbutikken kom, kanskje før 1970. Jeg var fast kunde.

    23. april kl. 12:16 · Liker
  • Roy Olsen Det er utrolig morsomt å få så mange opplysninger om disse husene. Gunnar nevner ølmann Back Johannesen i nr. 14, var det en som kjørte for bryggeriet?

    23. april kl. 12:21 · Liker
  • Trine Beisland Evju Fint bilde som vekker gode bardomsminner, nok en gang. Det var vel fam Høydalsmo som bodde i huset til venstre! Vi aka på rattkjelke ned frelsær`n om vintern. Over prinsegata og stoppa i Kjølner gården(Smesrud)Det gikk i ei drit fart kan jeg hukse, moro

    23. april kl. 13:10 · Liker · 3
  • Trine Beisland Evju Kom på at muligens Tom Edgar og fam muligens bodde i 2 etasje i nr 17a?? noen som husær??

    23. april kl. 13:12 · Liker · 1
  • Yngvar Nilsen Var visergutt hos fru Udnes ca 1953-55. Lønna var 10 kr uka. Litt bittert da at visergutten hos fru Landhjem (mener hun drev butikken allerede da) skrått over gata tjente det dobbelte! Fru Udnes lovte å skaffe en bil til utkjøringa før jul -men det ble det ikke noe av.

    23. april kl. 14:00 · Liker
  • Tom Grimstad Tom Edgar og fam.flyttet inn i 2. etg. etter at Berthelsen flyttet ut. Høydalsmo bodde i 1. etg. Back Johansen kjørte for bryggeriet.

    23. april kl. 14:37 via mobil · Liker
  • Tom Grimstad Ingvald Bach Johansen var det fulle navnet til Bach’ en i nr 14. Tidlig paa 60-tallet bodde soennen( tapetserer) Kjell m/familie i 2.etg. Naar Kjell flyttet opp i Skrenten, flyttet yngste bror Leif m/ fam inn i 2. etg hos Ingvald. Selv flyttet jeg frVis mer

    23. april kl. 17:36 · Liker · 2
  • Gunnar Gundersen Bach Johannessen ,far til Kjell og Leif Bach kjørte for bryggeriet

    23. april kl. 18:01 via mobil · Liker
  • Connie A Koch i nr 14 bor tanta og onkelen til datteren min

    23. april kl. 19:01 · Liker
  • Gunnar Gundersen Bodde sjøl i 16a fra72-92, altså nede i gamle huset til Henry Simonsen

    23. april kl. 22:02 via mobil · Liker
  • Egil Mathisen Jeg husker det vcar en radio- og tv-butikk til bygget til venstre på øverste bilde, eller kanskje bare verksted.

    23. april kl. 22:25 · Liker
  • Astrid Andersen Sååå artig å få se disse husa igjen…herregud ,så mye koseligere det var den gang.Det var den gang det var masse unger i gata det…masse gøy der..sommer som vinter…Alltid noe å finne på..

    23. april kl. 23:15 · Liker · 3
  • Reidun Fevang Gikk den veien maaange ganger, fra skolen og til tante Lillian i Nansetgt. Og ja, vi hadde det flott den gang.

    24. april kl. 21:00 · Liker
  • Astrid Andersen Fru Landhjem hadde kolonial i en del av første etg. i fjerde huset til venstre. Ludvigsen bodde da i andre etg.

    24. april kl. 22:19 · Liker
  • Erik Ribsskog Fru Landhjem hadde vel kolonial, i den 60/70-talls blokka, som man bare ser en flik av, på det øverste bildet.

    Jeg bodde i Jegersborggate 16, (det lave, hvite huset, der hu jenta, (er det vel), står rett ved, på det nederste bildet), fra våren 1978 ti
    Vis mer

    fredag kl. 19:20 · Liker
  • Astrid Andersen Ja ,hun hadde butikk i toppen av bakken…Rogstadgården….Men jeg mener å huske at hun hold til en periode i underetasjen hos Ludvigsen/ Slåtta…Inngang fra Jegersborgtrett ved der Ugland bodde….Jeg kan da ikke huske så feil?

    fredag kl. 19:59 · Liker
  • Erik Ribsskog Nei, jeg flytta dit i 1978, og da var den blokka som Landhjem holdt til i, ganske ny.

    Og Fru Landhjem var i 50-åra, kanskje.

    Så det er godt mulig at hu har holdt til flere steder, før jeg flytta, til Larvik.
    Vis mer

    fredag kl. 20:30 · Liker · 2
  • Kari-Mette Astrup Hun hadde butilkk i huset mellom Jegérsborg- blokkene og den ” nye” blokka på toppen av bakken. Det var rundt 1968 eller på den tida. Gammel landhandel med steintrapp på utsida.

    fredag kl. 20:39 · Liker
  • Erik Ribsskog Ok,

    når jeg skrev ‘bakken’ ovenfor, så mente jeg den bakken, som Frelsesarmeen og Politistasjonen lå i, på 70-tallet.

    (Der jeg så at katta vår Pusi gikk over, for å gå inn lagerdøra hos Landhjem.
    Vis mer

    fredag kl. 20:52 · Redigert · Liker · 1
  • Arnhild Yalena Rob Ingvald bodde i det grønne huset til høyre, han husker jeg kjørte øl og brus med hest og kjerre for bryggeriet……

    fredag kl. 21:04 via mobil · Liker · 2
  • Erik Ribsskog Synd at de skfita navn på Villa Farris til Villa.

    Da lurte jeg fælt, da Ringnes-konsulenten fortalte meg denne nyheten, på 90-tallet.

    Da jobba jeg som butikkleder, på Rimi Nylænde, (også kjent som Rimi Lambertseter, tidligere Balstad), i Oslo.
    Vis mer

    fredag kl. 21:10 · Liker
  • Marianne Rosvold Ja,Ingvald jobba på Bryggeriet fram til det ble nedlagt. Arnhild Fra 1954 derimot,kjørte han lastebil. Da var det slutt med hest og vogn i Bryggeriet.

    fredag kl. 21:27 · Liker
  • Erik Ribsskog Min mor og mormor arvet Magna Adeler, (gift med den siste baron Adeler, etter Cort Adeler), forresten, og da satt mormoren og morfaren min pengene inn i et Labo-hus, på Tagtvedt, (i Hestehavna), for mora mi.

    Søstera mi flytta så også til faren min, i
    Vis mer

    Om – johncons

    johncons.angelfire.com

    fredag kl. 21:49 · Liker · 1 · Fjern forhåndsvisning

  • Bjørn Dahl Kjempfine bilder av gaten, og mange gode minner dukker opp. Men det vi kke ser på bilde er “fordsletta” som ble sammlinsstedet for alle ungane og utgangspunkt for det meste av lek og morro som skjedde på jegersborg. Ser mange kjente navn, men er det noen som husker Lorden, husker bare at vi gikk over på den andre siden av gata når vi passerte huset hans,

    for 20 timer siden via mobil · Liker · 5
  • Erik Ribsskog Husker at mora og stefaren min hadde en folkevogn-boble, i 1978, må det vel ha vært.

    Og den ble avskilta.

    Og en gang jeg, (som var 7-8 år), og lillesøstera mi Pia, var alene hjemme.
    Vis mer

    for 20 timer siden · Redigert · Liker
  • Jostein Stø Kjempeartig å se bildene. Her hadde vi mye moro Bjørn Dahl

    for 15 timer siden · Liker · 1
  • Jostein Stø Bakken hvor Frelsesarmeen lå ble kalt Frelsesarmebakken eller Frelsærn. Den heter Karlsrogata. Bodde der fra 1963 til 1970.

    for 15 timer siden · Liker · 1
  • Astrid Andersen Bodde du i huset oppafor frelsesarmeen Jostein?

    for 15 timer siden · Liker
  • Erik Ribsskog Ok,

    da lå butikken til Fru Langhjem på hjørnet av Karlsrogata og Jegersborggate, på 70/80-tallet, ihvertfall.

    Mvh.
    Vis mer

    for 15 timer siden · Liker
  • Jostein Stø Ja jeg bodde i huset ovenfor frelsesarmeen og fikk 7 år på Rombærn.

    for 15 timer siden · Liker
  • Astrid Andersen Ser på bilene av deg…hadde aldri kjent deg igjen…Lekte jo litt sammen vi a….I rogstadhagen og særlig på vintær`n når vi sklei nedover frelsær-bakken…søstra de er gift med en normannbo? Ei lys.pen med briller?

    for 15 timer siden · Liker
  • Ragnhild Becker Dahl Jeg kjenner deg godt igjen Jostein:)

    for 15 timer siden · Liker
  • Gerd-Unni Hansen Jostein du bodde vel i presteboligen i Karlsrogt. 6 da faren din var prest i Metodistkirken… Ja søstern til Jostein er gift med Jan Birger Olsen — faren og moren hans eide Olsen butikken i Sigurdsgate.. Jan Birger og kona eier nå impregneringen…

    for 15 timer siden · Liker
  • Astrid Andersen Hvor bodde du Gerd-Unni?

    for 13 timer siden · Liker
  • Tom Grimstad Hyggelig å se Jostein, på siden her! Husker godt de noe eldre gutta, Jostein og Bjørn Dahl.

    for 7 timer siden · Liker
  • Bjørn Dahl Hei. Og veldig hyggelig å få Jostein på banen her. Astrid er du datteren til Arne?

    for 7 timer siden via mobil · Liker
  • Lars Leinæs På øp sine orige sider ligger det masse, med historier

    for 7 timer siden · Liker
  • Erik Ribsskog Søstera mi Pia og meg, vi lekte litt med noen presteunger, som bodde på den andre sida av Nansetgata.

    (De hadde prestebolig, over kirken, eller om det var under kirken.

    Det var muligens pinsevennene eller frikirken).

    Det var en gutt og en jente, cirka på min alder, (og jeg er født i 1970).

    Jenta hadde ganske langt mørkt hår vel.

    Gutten var vel like gammel som meg vel, og jenta litt yngre.

    Noen som husker hva disse heter?

    De var med Pia, Frode Kølner og meg, til en falleferdig bygård, bak den lange blokka, ovenfor sykehuset.

    (En falleferdig gård som muligens lå i Øvre Jegersborggate, vel).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/permalink/516011838444879/

  • Mer fra Facebook


    • Samtale startet i dag
    • 00:00

      Erik Ribsskog

      Hei,

      er det nabojenta, fra Storgata, fra cirka 1974?
      Fant du godteri, i hagen deres, som jeg hadde kjøpt, når jeg skulle kjøpe melk for mora mi, og de var utsolgt?

      Du sa du hadde sett meg naken på Hvittensand, en gang, (da jeg gikk i første klasse).
      Hva var det om da?
      Jeg hadde en fæl barnehagetante, (opp forbi banen til Halsen IF der), som sa at hu gikk truseløs, og barnehagetantene og mora mi fikk meg til å gå uten underbukse, på slutten av en barnehage-dag.

      Og så dro mora mi meg med til Hvittensand, i en shorts, som var litt vel luftig.
      Så ‘utstyret’ mitt liksom falt ut av den.

      Var det det du mente?

      Det var hu barnehagetanta, (som da var 16 år vel), som begynte å bable om at hu ikke hadde truse på seg, osv.
      Så det var litt rart, da.

      Og jeg kjeda meg så mye, i barnehagen, på den tida.
      Så jeg var litt fjern da.
      For det var alltid snakk om å veve osv., noe jeg syntes var kjedelig da.

      Mvh.
      Erik Ribsskog

    • I dag
    • 08:40

      Ingunn Johannessen

      Hei! Nå husker ikke jeg så mye fra den tiden, heller ikke hvem du er.
      Mvh. Ingunn Johannessen

    • I dag

    • 14:07

      Erik Ribsskog

      Hei,
      ok, hunden vår, (en schafervalp), het Cora.
      Søsteren min het Pia.
      Mora mi het Karen.

      Men det er vel 40 år i år, siden vi flytta, til Storgata.

      Og vi bodde der bare i et år eller to.
      Så det er jo ikke så rart om du ikke husker noe av det her.

      Selv om jeg husker at du prata til meg, da jeg var i skolegården, da jeg gikk i første klasse.
      (Fra Storgata liksom vel).

      Men det var skoleåret 1977/78, så det er jo en stund siden det og.

      Jeg har vært arbeidsledig i England, og skrevet memoarer, så jeg har fått tid til å huske litt, angående hva som hendte, også på 70-tallet, da.

      Huset vårt var stort og brunt, på den tida.
      Men vi hadde bare halve huset cirka.
      En gutt som het Herman, med foreldre, bodde i den delen av huset som var lengst fra Storgata.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Mer fra Jorunn Eide


      • Samtale startet lørdag
      • 21:52

        Jorunn Eide

        Skriver heller til deg her
        Ja, nabojenta het Ingunn (Johannessen).
        Morten heter Nordheim til etternavn. Han bor i Fredrikshavn nå.
        Jeg husker moren din, Karen (var det ikke det hun het…?)

      • 22:04

        Jorunn Eide

        Jeg liker fremdeles Lovehearts
      • 22:06

        Erik Ribsskog

        Hei,
        ja det stemmer det, Karen Ribsskog.
        Stefaren vår het Arne Thomassen.
        Var du med til hytta, som vi flytta til, i Brunlanes?

        Mora mi gikk vel mye rundt med Pia og meg, selv om vi kunne gå rundt på Halsen selv og, (ihvertfall jeg fikk lov å gå rundt alene).
        Husker ikke helt hvordan vi ble kjent med deg, men det var vel antagelig gjennom mora mi

        Morsomt med disse Facebook-gruppene, hvor folk skriver om gamle dager, osv.
        Skriver om det her på blogg, forresten.
        Håper dette er i orden.

        Mvh.
        Erik Ribsskog

      • 22:06

        Erik Ribsskog

        Ok,
        husker du leste det som stod på de dropsene.
        Vi stod på en trapp et sted vel.
        (Kanskje der du bodde).

        I en sidegate til Storgata, vel.
        Mvh.
        Erik Ribsskog

      • 22:10

        Jorunn Eide

        Jeg kan ikke huske at jeg var i det bursdagsselskapet…
        Jeg er litt usikker på hvem den lyse jenta er. Det kan kanskje være Anne Lise?

        Helt greit for meg at du blogger om det

      • 22:18

        Erik Ribsskog

        Ok,
        det var hyggelig.
        Ja det var en pen jente, på min alder, mora hennes dukka opp i vinduet deres, i andre etasje vel, i en bakgård.

        De Halsen-jentene, (og Morten), lå over hos oss, i Brunlanes.
        Så det er mulig at det var noen andre jenter som var med der.

        Vi flytta så tilbake tilbake til Halsen, og Mellomhagen, i 1975 eller 1976.

        Men jeg var ikke så mye nede i Storgata da.
        Søstera mi og meg ble kidnappa, sommeren før jeg begynte i første klasse, av faren vår og onkel Runar, fra Strømm.

        Og jeg prøvde å være flink på skolen, for mora mi ville det.
        Så jeg var vel litt som en nerd, i første klasse, og kjente nok ikke igjen alle folka, som jeg ble kjent med, i Storgata, på den tida.

        Og så flytta vi til Jegersborggate, mens jeg gikk i første klasse.
        Og jeg ble kamerat med Frode Kølner osv, der.
        Og så flytta jeg til faren min, etter å ha bodd i et og et halvt år, i Jegersborggate.

        Og faren min flytta fra meg, for han fant seg en ny dame, ved navn Haldis Humblen, da jeg var ni år, på Bergeråsen, ved Svelvik.
        Så jeg hadde en ensom oppvekst da.

        Og nå svarer omtrent ingen meg på Facebook osv.
        Så det var hyggelig å høre fra noen på Halsen, det er helt sikkert.
        Er det noen butikker på Halsen enda?

        Har de sånne kjeder med sukkertøy fortsatt, (som jeg mener å huske, fra den tida)

        Mvh.
        Erik Ribsskog

      • 22:27

        Jorunn Eide

        Leit å høre at du ikke hadde godt i oppveksten.

        Det er bare Alviniussen igjen

      • 22:39

        Erik Ribsskog

        Ok,
        var det den i Storgata hvor de hadde karameller, til ti øre?
        Vi hadde også noen barnepiker, som bodde på Oterøya kanskje?

        Og ei som handla på Samvirkelaget.

        Mora mi hadde ei venninne, som bodde, på Oterøya(?)
        Sønnen hennes lot Pia og meg sitte på med isflak der en gang.

        I bukta, eller hva dere sier.

        En gang, så slapp bare mora mi av Pia og meg, på Østre Halsen.
        Like ved der du bodde vel.

        Og regna med at vi ville bli bedt inn til noen.

        (Dette var mens vi bodde i Jegersborggate.
        Og mora mi besøkte Arne Thomassen, som da bodde på hotell Victoria, i Larvik).

        Ingen ba inn søstera mi og meg.
        Vi begynte å gå mot Gulf som ble til Shell.
        Der tagg jeg av et eldre par, for jeg var så sulten, og Pia og meg fikk en femmer hver, som vi kjøpte potetgull for, på bensinstasjonen.

        Nabo-paret fra 15 A, i Mellomhagen.
        (Vi bodde i 15 .

        Kom også forbi, og gikk tur, da.
        Pia kjente dem igjen.
        Jeg tror at han mannen, (som var i 20-30 åra vel, var purk).

        Vi var sure på mora vår, og visste ikke telefonnummeret, til hotellet hu var på, (av en eller annen grunn).

        Men vi visste at mora mi sine foreldre, bodde i Nevlunghavn.

        (Ingeborg og Johannes Ribsskog).

        Så den tidligere naboen vår ringte til bestefar Johannes, som henta Pia og meg.
        Jeg fikk også brødskive med sukker på, av hu kona, for han politimannen mente det var godt.

        Så kom morfaren vår og henta oss.
        Og mora vår henta oss, hos besteforeldrene våre.
        Dagen etter, eller samme kvelden.

        For det ble kaldt, og vi ble sultne, så jeg visste ikke noe annet å gjøre, enn å gå mot bensinstasjonen der.

        Vi hadde jo lekt der i mange timer.
        Men vi ble ikke bedt inn til noen av ungene.

        Og du, Morten og Ingunn så vi vel ikke.
        Jeg hadde jo kjøpt godteri, for noen penger, en gang, som 3-4 åring.
        Da mora mi ville jeg skulle kjøpe melk.

        Og jeg gjemte godteriet i hagen til Ingunn og dem.
        Og hu fant godteriet, og sa det var noen fylliker som hadde lagt godt der.

        Så jeg likte ikke Ingunn så bra, etter det.

        Så jeg tenkte ikke på å spørre dem, om vi kunne vente på mora vår der.
        For det var ikke der mora vår slapp oss ut av bilen, heller.

        Det var liksom ned mot havna der, fra Storgata, (men likevel ikke langt fra skolen).
        Mvh.
        Erik Ribsskog

      • I dag

      • 10:15

        Jorunn Eide

        Nei, Alviniussen er en jernvarehandel. Jacobsen var en kjosk i Storgata – kan det være den du mener? Den lå ved siden av Halsen dagligvare (solgte også godteri forresten).

        Tragisk at dere ikke hadde en trygg og god barndom. Synd dere flyttet fra Halsen – vi var jo en gjeng som holdt sammen og passet godt på hverandre.

      • I dag

      • 13:48

        Erik Ribsskog

        Hei,
        det må nok ha vært Halsen dagligvare, tror jeg.
        Mora mi handla der, og jeg satt i vogna en gang, og kjeda meg, og reiv av prislappen av en juicekartong, husker jeg.

        Og da ble det ståk i kassa.
        Den gangen jeg kjøpte godteri istedet for melk.
        Så sendte mora mi meg til Samvirkelaget, for å kjøpe to kartonger med melk.

        (Det var omtrent bare H-melk på den tida vel).
        Så var de utsolgt.
        Melkebilen hadde ikke vært der, sa de.

        Så gikk jeg forbi Halsen dagligvare, av en eller annen grunn.

        Kanskje fordi at jeg pleide å kjøpe karameller der.
        Og til en butikk som lå i den gata jeg lurer på om du og Anne Lise bodde i.

        En butikk i en hvit trebygning.
        Så spurte jeg kassadama om melkebilen hadde vært der.
        Og hu sa nei.

        Så gikk jeg tilbake til Samvirkelaget.

        Og var lei, så jeg kjøpte godteri, av den ganske unge kassadama.
        Og så gjemte jeg det i hagen til Ingunn og dem.

        Og så sa jeg til mora mi at jeg hadde mista de tre kronestykkenen, ned i et sluk, i Storgata, mellom huset vårt og Samvirkelaget.
        Og så fant Ingunn og dem godteriet.

        Og mora mi sa at noen fylliker hadde lagt godtet i hagen deres.
        (Jeg tenkte jo at jeg skulle finne godteriet, når jeg skulle ut for å leke, seinere på dagen.

        Så jeg ble litt sur).
        Den gjengen du nevner var jo mest jenter.
        Så jeg prøvde å få han Morten, (som var eldre enn meg vel), til å besøke oss og.

        Og for å virke kul, så tok jeg med brus og øl, fra to Grans-kasser, som vi hadde, i en gang, ved en hagedør vel.
        Og Morten og jeg brukte spiker og en stein vel.

        Og fikk hull på flaskekorkene.
        Men jeg tror nok at for eksempel stefaren min merka det.
        Jeg overhørte i Oslo, i 2003, at jeg var forfulgt av ‘mafian’, og flykta til England.

        Jeg klarte ikke å etablere meg og havna hos onkelen min, på Løvås gård i Kvelde i 2005.
        Og da hadde jeg litt av studielånet fra University of Sunderland.

        Og så at det fantes leiligheter med bredbånd, på Østre Halsen.
        (For det var ikke mulighet å få bredbånd, i Farrisdalen, (heter det vel), på den tida, ihvertfall).

        Men det ble til at jeg drøyde det.
        Men det var ikke så langt unna at jeg flytta tilbake til Halsen i 2005.
        Men det hadde vel blitt litt rart og.

        Mvh.

        Erik Ribsskog

      • Mer fra Facebook


        Solveig Anita Strandbakken
        Ferdinand
        Ferdinand

        Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 30. juli 2012 kl. 23:08

      • 179 personer liker dette.
      • Vise 44 kommentarer til

      • Hilde Marthinsen Kjempefint sted, med deilige hamburgere og nogo attåt..Savner Ferdinand..))

        7. mars kl. 15:48 · Liker · 2
      • Kjetil Vold Archer Dansker som kom med båten må jo ha trodd at de fremdeles var i Danmark når de så det stedet der…

        7. mars kl. 16:54 · Liker · 1
      • Erik Ribsskog Her jobba mora mi Karen, en kort stund, i 1978, (må det vel ha vært).

        Som serveringsdame vel.

        Men hu klagde fælt, på den jobben, husker jeg, og slutta etter noen få vakter, vel.

        Seinere ble søstera mi Pia og meg med mora vår hit, noen ganger.

        Mora vår var ikke så flink til å lage mat, så en gang så tagg søstera mi og meg pommes frites, av en gubbe, som satt ikke så langt fra der vi satt.

        Det likte ikke mora vår, husker jeg, men vi var nok veldig sultne, da.

        Dette var nok før vi flytta til Larvik, når vi bodde i Brunlanes eller på Halsen, og var 4-5 år gamle, kanskje.

        Noe sånt.

        Mvh.

        Erik Ribsskog

        https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

      • Enda mer fra Facebook


        Roy Sjølyst
        Sokkefest i Turnhallen ved fengselet. Pause i dansen?
        Sokkefest i Turnhallen ved fengselet. Pause i dansen?

        Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 7. mars kl. 20:45

      • 27 personer liker dette.
      • Vise 21 kommentarer til

      • Erna Christiansen husker det godt

        28. mars kl. 18:25 · Liker
      • Erik Ribsskog Her dansa søstera mi Pia jazz-ballett, allerede mens vi bodde på Halsen vel, (rundt 1977 kanskje).

        Mora mi dro med meg dit, og jeg måtte stå og se på søstera mi og de andre danse-jentene, (av en eller annen grunn), husker jeg.

        Vi hadde vel også gym h
        er, da jeg gikk på Torstrand skole, i andre og deler av tredje klasse, (før jeg flytta til faren min, på Berger).
        Mora mi fikk meg også til å bli med søstra mi og trene turn her, da vi bodde, i Jegersborggate, i 1978/79.

        Men jeg var ikke noe flink, antagelig fordi jeg spilte mye fotball, og ble støl.

        Søstera mi Pia var den eneste som ville dusje, etter turn-treninga husker jeg, (av en eller annen grunn).

        De andre dusja hjemme, (var det vel).

        Så sånn var det.

        Mvh.

        Erik Ribsskog

        https://www.facebook.com/groups/410957598950304/