johncons

Stikkord: E-post

  • Jeg sendte en e-post til Nikolaj Asgeir MacGregor Sadolin, som har laget et veldig bra slektstre, over dansk adel







    Gmail – "Foretag korrektioner/tilføjelser, send mig informationer og/eller læg familiebilleder på OneTree Genealogy / Make corrections/additions, send me information, and/or upload family pictures on OneTree Genealogy"







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    "Foretag korrektioner/tilføjelser, send mig informationer og/eller læg familiebilleder på OneTree Genealogy / Make corrections/additions, send me information, and/or upload family pictures on OneTree Genealogy"





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Sat, Oct 16, 2010 at 1:20 AM





    To:

    nsadolin@hotmail.com



    Hei,

    takk for medlemskapet, (selv om det var en stund siden jeg søkte).
    Jeg kan ihvertfall opplyse om at min mormor, Ingeborg Ribsskog, som er i treet, (som vel er over dansk adel), døde ifjor sommer.

    (Og mine slektninger i Norge, vil ikke sende meg min morsarv, for min mor døde i 1999.
    Jeg selv er flyktning i England, etter at jeg overhørte i Oslo, i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian'.

    Og jeg ble forsøkt drept på min onkel, Martin Ribsskog, sin gård i Larvik, i 2005).
    Min morfar, (som også er i treet, han døde på midten av 80-tallet, i Spania).
    Og min grandonkel, (som også er i treet), Erik Anker Heegaard, han er visst også død.
    Jeg vet ikke om du vil ha etterkommerne etter min mormor der.
    Jeg vet ikke om min mor, Karen Ribsskog, regnes som dansk adel.

    Hun fikk ihvertfall arven etter Holger baron Adeler satt inn i et hus til seg, i Larvik.
    Og min mormors mormor, het jo Fog, og de går jo tilbake til Løvenbalk-ene, Odin, Karl den Store, Gange-Rolf og Cleopatra og kong David og Batseba, og til kong Valdemar Seier og profeten Muhammed(!)

    Men det er kanskje mange i Danmark, som er etter Løvenbalkene og kong Valdemar Seier?
    Mange takk ihvertfall for medlemskapet, det var et flott slektstre, over dansk adel.
    Jeg ante ikke at Fog, (som min tippoldemor het), gikk tilbake til Odin, f.eks., så det var veldig hyggelig og artig å lese.

    Så det var et imponerende slektstre, må jeg si.
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    On Sat, Oct 16, 2010 at 12:53 AM, Nikolaj Asgeir MacGregor Sadolin <nsadolin@hotmail.com> wrote:


    DANSK

    OneTree Genealogy har nu været på myheritiage.com i fem dage, og jævnfør statikken, så har 517 af de 678 inviteret medlemmer allerede besøgt OneTree Genealogy mindst en gang (svarer til at 76 %, hvilket jeg finder er imponerende).

    Generelt anvender jeg – udover familiepersonernes egne oplysninger – kirkebøgerne og folketællingerne (findes her: http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere), slægtsbøger og -tavler, samt biografiske værker og fagstater som kildematerialer.

    Jeg takker for de mange kommentarer samt rettelser og tilføjelser – og jeg modtager fortsat gerne dine oplysninger i form af skrevne beskeder, skannet bøger, oversigter og tavler samt dataudtræk. Du kan enten skrive til mig på websitet eller sende mig en e-mail: nsadolin@hotmail.com

    Mit mål med OneTree Genealogy er naturligvis kvalitet og ikke kvantitet, og derfor er jeg meget glad for alt som kan gøre OneTree Genealogy endnu mere korrekt (selvom fejl og mangler desværre er uundgåeligt). Men jeg skal nok få indskrevet det som du sender, således at det fremgår senere. Desværre har døgnet kun 24 timer, og meget af det jeg laver omkring OneTree Genealogy sker derfor enten i de tidlige morgentimer før arbejde eller i de sene aftentimer. Jeg for forsøger at begrænse mig i weekenden – grundet min kære hustru.

    Som en ny mulighed kan der tilføjes billeder af dig og dine familiemedlemmer. Du finder ganske enkelt dig selv i træet, og så klikker du på dig selv, hvorefter at du har mulighed for at oploade et billede.

    Sidst: Du er velkommen til enten at invitere personer til OneTree Genealogy, hvilket kan gores nederst på denne side: http://www.myheritage.com/FP/invite-family.php?s=380233 eller til at videresende dine familiemedlemmer dette link: http://www.myheritage.com/site-380233/onetree-genealogy (de skal bruge ”Tilmeld dig” i øverste højre hjørne af skærmbilledet). Websitet er lukket for offentligheden, hvilket vil sige, at man enten skal inviteres af mig eller af et andet medlem (og så godkendes af mig), hvis man vil have adgang til databasens 96.000 personer.

    De bedste hilsener – og

    ønsker om en god weekend,

    Nikolaj

    P.S.

    Oversigt over personer i OneTree Genealogy – vær venligst opmærksom på at “onetree (old)” filen vil blive slettet så kun ”onetree” filen er tilbage:

    http://www.myheritage.com/site-individuals-380233/onetree-genealogy-denmarks-nobility-patrician-lineages

    ENGLISH

    OneTree Genealogy has now been on the myheritage.com for five days, and according to the statistics, it then 517 members of the 678 invited members already visited OneTree Genealogy at least one time (equal to 76 %, which I find impressive).

    In general I use – beside the family persons own family information – the parish books and census lists (can be found here: http://www.sa.dk/content/us/genealogy/online_services), genealogical books and tables, as well as biographical volumes and professional states.

    I thank for the many comments as well as corrections and additions – and I would like to continue to receive your information – either as written messages, scanned book and tables as well as data lists. You can either write me on the website or you can send me an e-mail: nsadolin@hotmail.com

    My goal with OneTree Genealogy is naturally quality and not quantity, and I am therefore very pleased with everything, which can make OneTree Genealogy more correct (however mistakes and missing parts will unfortunately occur). But I will write the things in you send me, so it will be showed later. Unfortunately a day only have 24 hours, and much of what I do regarding OneTree Genealogy is therefore made in the early morning hours before work or in the late evening hours. I try to limit myself in the weekends – due to my dear wife.

    As a new option, it is possible to add pictures of you and your family members. You simply find yourself in the tree, and then you click on yourself, thereafter you have the option to add a picture of yourself.

    Finally: You are welcome to either invite people to OneTree Genealogy, which can be done in the bottom of this page: http://www.myheritage.com/FP/invite-family.php?s=380233 – or you can forward this link to your family members: http://www.myheritage.com/site-380233/onetree-genealogy (use “Sign up” in the upper right corner of the screen picture, if you believe that you have a relation to database’s consisting). The website is closed for the public, which means that you either have to be invited by me or by another member (and then be approved by me), if you want access to the databases 96.000 persons.

    Best regards – and

    wishes for a nice weekend,

    Nikolaj

    P.S.

    List of people in OneTree Genealogy – please notice that the “onetree (old)” file will be deleted so only the “onetree” file will remain:

    http://www.myheritage.com/site-individuals-380233/onetree-genealogy-denmarks-nobility-patrician-lineages


    Tento e-mail byl odeslán pomocí Odeslání e-mailu na 'OneTree Genealogy – Denmark's Nobility and Patrician Lineages' na MyHeritage.com. Klepněte zde pro návštěvu rodokmenu.






    PS.

    Her kan man se det, at min mor, Karen Ribsskog, sine foreldre, Ingeborg og Johannes Ribsskog, er på et slektstre, over Danmarks adel:

    min mors foreldre dansk adel

    http://www.myheritage.no/site-family-tree-380233/onetree-genealogy-denmarks-nobility-patrician-lineages?rootIndivudalID=7065787&familyTreeID=7

  • Jeg sendte en ny e-post til EFTA







    Gmail – EØS-avtalens begrensninger







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    EØS-avtalens begrensninger





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Fri, Oct 15, 2010 at 5:06 PM





    To:

    GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>



    Hei,

    men det skal jo være fri flyt av varer og tjenester.
    Det er jo ikke grønnsaker jeg snakker om her.
    Det er snakk om Off Licence-butikk varer.
    Altså vanlige forbruksvarer, som ikke er grønnsaker, eller landbruksvarer da.


    Mvh.
    Erik Ribsskog

    2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Erik,

    Poenget med er EØS-avtalen (i forhold til fullt EU-medlemskap) er

    bl.a. at Norge, Island og Liechtenstein ikke tar over all EU-lovgivning, fordi

    disse landene ikke ønsket full integrering, men ville fortsatt å

    ha nasjonal styring med sensitive næringer og områder. Således er

    landbruksprodukter og -råvarer holdt utenfor (med visse unntak, jfr. protokoll 3

    og artikkel 19 i EØS-avtalen). Likeså ble EUs økonomiske politikk (inkludert

    skatter og avgifter og den økonomiske unionen representert ved euroen) holdt

    utenfor, sammen med EUs regionalpolitikk, fiskeripolitikk, forsvars- og

    sikkerhetspolitikk og hele jusitisområdet. På flere av disse områdene har

    imidlertid Norge inngått bilaterale avtaler med EU, som f.eks. om

    Schengen-samarbeidet og EUROPOL (politisamarbeid), og likeså deltakelse i EUs

    forsvarsaktiviteter (jfr. Norges deltakelse med et krigsskip utenfor Somalia som

    en del av EU-styrkene).

    Jeg har ikke

    vært involvert i klagesaken din, men jeg skal ta rede på hvorfor du ikke har

    fått svar.,

    mvh

    Tore

    Grønningsæter


    From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sent: 15. oktober 2010 17:45
    To: GROENNINGSAETER

    Tore
    Subject: Re: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky

    Hei,

    ja, men jeg mener at man innen EØS har blitt enige om å ha en fri flyt av

    varer og tjenester.

    Men jeg får høre med tollvesenet da.

    Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off Licence, fra England,

    hvis man har både tollpliktige og varer fritatt for toll.

    Vi får se.

    Igjen takk for svar!

    Jeg har sendt klager på ei fra Island hos dere, som ba meg sende noe til

    Solvit, men som skulle til EU-kommisjonen.

    Men dette har jeg ikke hørt noe om.

    Kjenner du noe til dette?

    Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra Island.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Til: Erik

    Ribsskog

    Takk for din henvendelse

    14.10.2010.

    Jeg tok 1. mars

    2010 over Elin Bjerkebos stilling som informasjonsansvarlig i

    EFTA.

    EØS-avtalen omfatter generelt ikke

    landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres tollsatser for visse

    produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige tollsatser for ved

    import – se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish-food/agricultural-products.aspx

    Når det gjelder merverdiavgift,

    faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge sette reglene slik man

    vil.

    Å gi nærmere opplysninger om

    gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på dette området,

    vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter. Jeg vil

    derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom du

    ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.

    mvh





    Tore

    Grønningsæter

    Information and Communication

    Officer

    EFTA – European Free Trade

    Association


    Tel: +32 (0) 2 286 17

    19
    | Fax: +32 (0) 2 286

    17 50

    E-mail: tgr@efta.int | Web: www.efta.int

    Rue Joseph II,

    12-16
    | B-1000 Brussels

    | Belgium

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/14
    Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
    To: Elin.BJERKEBO@efta.int

    Hei,

    jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er norsk.

    Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede

    startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra

    England.

    For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.

    Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri

    handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.

    Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg

    hadde håpet at dette skulle bli), merker jeg.

    Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare,

    så gjelder ikke den regelen om tollkvote.

    Det blir vel konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin,

    og sprit da, ovenfor drikker som brus og juice da.

    Så jeg lurer litt på dette.

    Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.

    Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for

    alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må

    betale toll fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?

    Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart

    ikke butikk.

    Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det

    vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.

    Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.

    Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga,

    siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.

    Bare en klage om dette.

    Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/14
    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol

    og tobakk:

    NB: Vær

    imidlertid oppmerksom på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og

    tobakk.

    Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence,

    på nettet.

    Men men.

    Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av Europa.

    Vi får se.

    Men du får heller være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net,

    hvis det er noe annet, enn alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å

    kjøpe.

    Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om

    fri flyt av varer og tjenester.

    Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på

    dette.

    Jeg får ha det litt i bakhodet.

    Vi får se.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de

    sleipingene skal ha like mye i avgifter som flasken koster. Da blir det

    desverre alt for dyrt.

    Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    nå var jeg på et lokalt supermarked her.

    Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky,

    35 cl.

    Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.

    Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og

    porto.

    Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første

    kundene.

    Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis

    du er interessert, så du burde få den i posten innen ca. to uker.

    Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i

    begynnelsen, dessverre.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/10
    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky, single malt, neste

    gang jeg er på Tesco.

    Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste

    dagene.

    Håper dette er i orden!

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Ja dette er jo dyr whisky men du kan jo fks. se om du

    finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den koster 149 kr i norge. Må nesten

    bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg. Men kommer sikkert til å

    kjøpe noe godterier snart.

    Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12

    pund.

    For jeg tar et påslag på den summen.

    Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for

    Spesialbestillinger.

    Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.

    Men du vet kanskje prisene.

    Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en skotsk whisky,

    som jeg kjøpte på Tesco til jul.

    Og den kosta £25.

    Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de

    under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.

    Men du vet kanskje prisene?

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Kan du sende single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg,

    Lagavulin, Coal Ila og smokehead til under 200???

    Kan gjerne være 500ml flaske.


    MVH

    Josommer


    MVH

    Jørgen




    MVH

    Jørgen



    MVH

    Jørgen






  • Jeg sendte en e-post til Tollvesenet







    Gmail – Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Fri, Oct 15, 2010 at 4:55 PM





    To:

    tad@toll.no



    Hei,

    jeg bor i England, og har en nettbutikk, hvor jeg selger godteri til Europa.
    Jeg har jobbet som butikksjef, i Rimi, i Norge, så jeg kjenner det norske markedet bra.
    Jeg har også planer om å starte en online Off Licence, fra England.
    Med salg av potetgull og tortilla chips og sprit og røyk, osv.
    Men, det skremmer kundene, at alkohol og røyk er tollpliktige fra første krone.

    Kan det være riktig, at jeg man kan importere brus og juice uten å betale toll, men ikke øl og vin og sprit, (hvis det er beløp under 200 kroner).
    Hvis jeg selger både tollpliktige og varer som er fritatt for toll, (når det er leveringer for under 200 kroner).

    Kan jeg bare skrive 'off-licence butikk'-varer da, på skjema, også går både tortilla chips, sprit og røyk, som en vare, sånn at kundene slipper å betale toll, hvis forsendelsen er på under 200 kroner?

    For jeg merker at det skremmer kundene, for det er snakk om ganske mye toll, på sprit og røyk osv.
    Så jeg taper salg her.
    Og det tror jeg ikke er henhold til EU's regler om fri flyt av varer og tjenester.

    På forhånd takk for eventuelt svar!
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/10/15
    Subject: Re: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
    To: GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Hei,

    ja, men jeg mener at man innen EØS har blitt enige om å ha en fri flyt av varer og tjenester.

    Men jeg får høre med tollvesenet da.
    Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off Licence, fra England, hvis man har både tollpliktige og varer fritatt for toll.

    Vi får se.
    Igjen takk for svar!
    Jeg har sendt klager på ei fra Island hos dere, som ba meg sende noe til Solvit, men som skulle til EU-kommisjonen.
    Men dette har jeg ikke hørt noe om.
    Kjenner du noe til dette?
    Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra Island.
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Til: Erik Ribsskog

    Takk for din henvendelse

    14.10.2010.

    Jeg tok 1. mars 2010 over Elin Bjerkebos stilling som

    informasjonsansvarlig i EFTA.

    EØS-avtalen

    omfatter generelt ikke landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres

    tollsatser for visse produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige

    tollsatser for ved import – se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish-food/agricultural-products.aspx

    Når det

    gjelder merverdiavgift, faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge

    sette reglene slik man vil.

    Å gi nærmere

    opplysninger om gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på

    dette området, vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter.

    Jeg vil derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom

    du ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.

    mvh



    Tore Grønningsæter

    Information

    and Communication Officer

    EFTA – European Free

    Trade Association


    Tel: +32

    (0)
    2 286 17 19 |

    Fax: +32 (0) 2 286 17 50
    E-mail: tgr
    @efta.int | Web: www.efta.int

    Rue Joseph

    II, 12-16
    | B-1000 Brussels

    | Belgium

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/14
    Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
    To: Elin.BJERKEBO@efta.int

    Hei,

    jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er norsk.

    Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede

    startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra England.

    For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.

    Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri

    handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.

    Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg

    hadde håpet at dette skulle bli), merker jeg.

    Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare, så

    gjelder ikke den regelen om tollkvote.

    Det blir vel konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin, og

    sprit da, ovenfor drikker som brus og juice da.

    Så jeg lurer litt på dette.

    Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.

    Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for

    alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må

    betale toll fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?

    Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart ikke

    butikk.

    Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det

    vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.

    Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.

    Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga,

    siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.

    Bare en klage om dette.

    Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/10/14
    Subject:

    Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol og

    tobakk:

    NB: Vær

    imidlertid oppmerksom på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og

    tobakk.

    Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence, på

    nettet.

    Men men.

    Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av Europa.

    Vi får se.

    Men du får heller være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net, hvis

    det er noe annet, enn alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å kjøpe.

    Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om

    fri flyt av varer og tjenester.

    Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på

    dette.

    Jeg får ha det litt i bakhodet.

    Vi får se.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de sleipingene

    skal ha like mye i avgifter som flasken koster. Da blir det desverre alt for

    dyrt.

    Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    nå var jeg på et lokalt supermarked her.

    Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky,

    35 cl.

    Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.

    Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og

    porto.

    Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første

    kundene.

    Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis du

    er interessert, så du burde få den i posten innen ca. to uker.

    Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i

    begynnelsen, dessverre.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/10
    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky, single malt, neste gang

    jeg er på Tesco.

    Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste

    dagene.

    Håper dette er i orden!

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Ja dette er jo dyr whisky men du kan jo fks. se om du

    finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den koster 149 kr i norge. Må nesten

    bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg. Men kommer sikkert til å kjøpe

    noe godterier snart.

    Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12

    pund.

    For jeg tar et påslag på den summen.

    Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for

    Spesialbestillinger.

    Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.

    Men du vet kanskje prisene.

    Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en skotsk whisky, som

    jeg kjøpte på Tesco til jul.

    Og den kosta £25.

    Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de

    under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.

    Men du vet kanskje prisene?

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Kan du sende single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg,

    Lagavulin, Coal Ila og smokehead til under 200???

    Kan gjerne være 500ml flaske.


    MVH

    Josommer


    MVH

    Jørgen




    MVH

    Jørgen



    MVH

    Jørgen






  • Jeg sendte en ny e-post til EFTA







    Gmail – FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Fri, Oct 15, 2010 at 4:45 PM





    To:

    GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>



    Hei,

    ja, men jeg mener at man innen EØS har blitt enige om å ha en fri flyt av varer og tjenester.
    Men jeg får høre med tollvesenet da.
    Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off Licence, fra England, hvis man har både tollpliktige og varer fritatt for toll.

    Vi får se.
    Igjen takk for svar!
    Jeg har sendt klager på ei fra Island hos dere, som ba meg sende noe til Solvit, men som skulle til EU-kommisjonen.
    Men dette har jeg ikke hørt noe om.
    Kjenner du noe til dette?
    Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra Island.
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>

    Til: Erik Ribsskog

    Takk for din henvendelse

    14.10.2010.

    Jeg tok 1. mars 2010 over Elin Bjerkebos stilling som

    informasjonsansvarlig i EFTA.

    EØS-avtalen

    omfatter generelt ikke landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres

    tollsatser for visse produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige

    tollsatser for ved import – se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish-food/agricultural-products.aspx

    Når det

    gjelder merverdiavgift, faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge

    sette reglene slik man vil.

    Å gi nærmere

    opplysninger om gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på

    dette området, vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter.

    Jeg vil derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom

    du ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.

    mvh



    Tore Grønningsæter

    Information

    and Communication Officer

    EFTA – European Free

    Trade Association


    Tel: +32

    (0)
    2 286 17 19 |

    Fax: +32 (0) 2 286 17 50
    E-mail: tgr
    @efta.int | Web: www.efta.int

    Rue Joseph

    II, 12-16
    | B-1000 Brussels

    | Belgium

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/14
    Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
    To: Elin.BJERKEBO@efta.int

    Hei,

    jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er norsk.

    Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede

    startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra England.

    For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.

    Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri

    handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.

    Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg

    hadde håpet at dette skulle bli), merker jeg.

    Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare, så

    gjelder ikke den regelen om tollkvote.

    Det blir vel konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin, og

    sprit da, ovenfor drikker som brus og juice da.

    Så jeg lurer litt på dette.

    Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.

    Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for

    alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må

    betale toll fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?

    Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart ikke

    butikk.

    Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det

    vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.

    Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.

    Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga,

    siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.

    Bare en klage om dette.

    Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/10/14
    Subject:

    Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol og

    tobakk:

    NB: Vær

    imidlertid oppmerksom på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og

    tobakk.

    Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence, på

    nettet.

    Men men.

    Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av Europa.

    Vi får se.

    Men du får heller være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net, hvis

    det er noe annet, enn alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å kjøpe.

    Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om

    fri flyt av varer og tjenester.

    Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på

    dette.

    Jeg får ha det litt i bakhodet.

    Vi får se.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de sleipingene

    skal ha like mye i avgifter som flasken koster. Da blir det desverre alt for

    dyrt.

    Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    nå var jeg på et lokalt supermarked her.

    Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky,

    35 cl.

    Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.

    Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og

    porto.

    Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første

    kundene.

    Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis du

    er interessert, så du burde få den i posten innen ca. to uker.

    Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i

    begynnelsen, dessverre.

    Med Spesialbestillinger.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/10/10
    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky, single malt, neste gang

    jeg er på Tesco.

    Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste

    dagene.

    Håper dette er i orden!

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Ja dette er jo dyr whisky men du kan jo fks. se om du

    finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den koster 149 kr i norge. Må nesten

    bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg. Men kommer sikkert til å kjøpe

    noe godterier snart.

    Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12

    pund.

    For jeg tar et påslag på den summen.

    Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for

    Spesialbestillinger.

    Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.

    Men du vet kanskje prisene.

    Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en skotsk whisky, som

    jeg kjøpte på Tesco til jul.

    Og den kosta £25.

    Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de

    under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.

    Men du vet kanskje prisene?

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Kan du sende single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg,

    Lagavulin, Coal Ila og smokehead til under 200???

    Kan gjerne være 500ml flaske.


    MVH

    Josommer


    MVH

    Jørgen




    MVH

    Jørgen



    MVH

    Jørgen






  • Hva er det MyHeritage prøver å fortelle meg her? Er det noen i den russiske mafiaen som har bursdag? Hm







    Gmail – Upozornění na události v kalendáři – Ribsskog Web Site, 15. Říjen, 2010







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Upozornění na události v kalendáři – Ribsskog Web Site, 15. Říjen, 2010





    MyHeritage Notification

    <notify2@myheritage.com>





    Thu, Oct 14, 2010 at 10:50 PM





    Reply-To:

    noreply@myheritage.com


    To:

    eribsskog@gmail.com





    Pokud v tomto e-mailu nevidíte obrázky, klepněte prosím sem.

    Milý uživateli (Erik Ribsskog),
    Toto je automatické upozornění ze stránek

    Ribsskog Web Site na MyHeritage.com

    Zde je přehled nadcházejících událostí Vaší rodiny:

    Stane se zítra

    15. Říjen, 2010
    66 narozeniny – Arne Mogan Olsen
    Otec


    Poslat osobě Arne blahopřání

    Nadcházející rodinné události v příštích 30 dnech

    10. Listopad, 2010
    32 narozeniny – Axel Nicolai Johannes Thomassen
    Bratr


    Poslat osobě Axel Nicolai Johannes blahopřání

    Přejeme pěkný den,

    MyHeritage.com

    Tuto zprávu jsme Vám zaslali pro usnadnění používání Vašich rodinných stránek na MyHeritage.com.

    Pokud nechcete do budoucna dostávat emaily z Ribsskog Web Site s informaceni o událostech v kalendáři, klepněte sem pro odhlášení.

    MyHeritage.com je registrovaná společnost se sídlem ve Velké Británii a Izraeli.

    MyHeritage (UK) Ltd., Cardiff House, Second Floor, Tilling Road, London NW2 1LJ, England






  • Jeg sendte en ny anmeldelse til Spesialenheten







    Gmail – Anmeldelse av at politiet ikke vil gjøre jobben sin/Fwd: 201001443 – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Anmeldelse av at politiet ikke vil gjøre jobben sin/Fwd: 201001443 – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Thu, Oct 14, 2010 at 8:24 PM





    To:

    post <post@spesialenheten.no>



    Hei,

    dere som har blitt så flinke til å svare nå.
    Kan dere undersøke hvorfor politiet ikke vil etterforske det, at jeg ikke får arven min, etter min adelige/kongelige, (for hun var etter kong Valdemar seier, Karl den Store, Odin, kong David av Israel og Batseba, og Gange-Rolf og Willhelm erobreren osv).

    Min onkel, Martin Ribsskog, og min tante Ellen Ribsskog Savoldelli, fikk boet av Tingretten i Larvik, ifjor sommer/høst.
    Og det vet jeg selv, at var snakk om mange fine og verdifulle malerier, som har hengt på Højriis slott i Danmark.

    Og noen memoarer, som egentlig var mine, etter Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, som skulle dømme mellom Danmark og Norge, om Grønland, i Haag, men døde/ble syk, like før, (sa min mormor på telefonen for et par år siden), og en annen dansk dommer overtok, i Haag, og Nyholm ble nominert til fredsprisen, i 1931 vel.

    Min mormor ga meg memoarene til Didrik Nyholm, og noen fotografier av min tippoldefar, forsvarssjefen i Danmark, Anders Gjedde Nyholm og danskekongen, mm.
    Men dette sa min far, (dette lå i huset til min farmor, Ågot Mogan Olsen, for jeg disponerte et par skuffer i reolen i stua der, for jeg spiste mye middag der, da jeg bodde hos min far), at min mormor hadde mast om å få tilbake.

    Og dette forsvant senere, fra huset til Ågot.
    Så det regner jeg med er/var i boet, og det regner jeg som mitt, siden det var en gave egentlig, som Ingeborg tok tilbake da.
    Og bestemor Ingeborg arvet Holger baron Adeler også, og er etter Fog og Anker Heegaard og Løvenbalk og kong Erik Glipping av Danmark osv.

    Så bestemor Ingeborg var en aristokrat.
    Og min mor, Karen Ribsskog, døde i 1999, på Moss sykehus.
    Så jeg skulle jo hatt en tredjedel av min mors del.
    Men, jeg har ikke fått noen antikviteter, eller noen penger, eller noen ting.

    Og jeg er ikke på talefot med de andre i slekta mi, etter at jeg ble forsøkt drept, på min onkel Martin Ribsskog sin gård, i Kvelde, i 2005.
    Jeg tror at de andre i familien min er for ettergivende, ovenfor kriminelle osv., som nok svermer rundt de adelige/aristokratene/de kongelig, som tordiveler rundt utelampa.

    For å si det sånn.

    Så jeg ønsker ikke å ha mer med de andre i slekta mi å gjøre.
    For de misbruker hasj og sånn, (ihvertfall bruker de det veldig mye, både søstera mi Pia, broren min Axel, og tante Ellen og også onkel Martin, for han fikk av en nabo som het Thor Borgersen, husker jeg, da jeg jobba på den gården dems, i Kvelde, (en gammel vikingegård vel, som jeg har hevd på siden Grete Ingebrigtsen, som egentlig eier den, sa jeg kunne bo der, (mot å betale 500 i uka til mat).

    Så jeg stoler ikke på tante Ellen og onkel Martin og søstera mi og Axel.
    De er litt sånn svake av seg, når det gjelder press fra kriminelle, tror jeg.
    Så jeg tørr ikke å stole på dem, etter at jeg overhørte, i Oslo, i 2003, at jeg var forfulgt av noe som ble kalt 'mafian'.

    Og faren min lot meg bo alene siden jeg var ni år, og bølleringte til meg, for et par år siden.
    Så han har jeg også kutta ut.
    Så nå er det bare meg og de kongelige i Danmark og sånn, som jeg prøver å kontakte.

    Men det er ikke så mange jeg har kontakt med.
    Men men.
    Men da, når vi ikke er på talefot.

    Så burde ikke min tante og onkel ha tatt på seg det ansvaret, mener jeg, å fordele arven etter min mormor.

    For det må jo gå gjennom advokat, eller tredjemann.
    Men det makter ikke min onkel og tante å gjøre.
    De prøver sikkert bare å sleipe til seg arven min.
    Så jeg vil at dere skal etterforske politiet i Vestfold.

    Hvorfor vil ikke de etterforske dette, at jeg ikke får arven min, som kan være snakk om malerier og antikviteter, for mange hundretusen, for alt hva jeg vet.
    Ihvertfall er det snakk om fine ting, for det har tilhørt Holger baron Adeler og Gjedde, osv.

    Og jeg får ikke hjelp av politiet, i forbindelse med det drapsforsøket i Larvik, i 2005, og heller ikke i forbindelse med at jeg overhørte at jeg var forfulgt av 'mafian', i 2003.

    Så jeg regner meg som en flyktning fra Norge.

    Så gjør nordmenna som de gjorde mot jødene under krigen.
    At de konfiskerer min eiendom, virker det som for meg.
    For jeg får heller ikke tak i tinga mine, som er hos City Self-storage.

    Og kofferten min som lå på gården Løvås, hvor jeg måtte rømme fra et jaktlag, den vil mine slektninger ikke sende.
    Men arven har jeg krav på, etter loven, mener jeg.
    Det er min morsarv, som det heter.

    Og den burde være ganske hellig, i Norge.
    Og hvis politiet ikke hjelper meg, å få min morsarv, så er det mobbing av meg, mener jeg.
    Så dette vil gjerne at dere etterforsker, hvorfor mobber politiet i Vestfold meg?

    Mvh.
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———-
    From: Åse Berit Wallerud <ase.berit.wallerud@politiet.no>

    Date: 2010/10/14
    Subject: 201001443 – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage
    To: Eribsskog@gmail.com
    Cc: Erna Gjesvold <erna.gjesvold@politiet.no>, Åse Berit Wallerud <ase.berit.wallerud@politiet.no>

    Politidirektoratet oversender brev av 11.10.2010 ad ovenstående.

    Elfiler i – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage :

    – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage

    <<Klage på Vestfold.pdf>>

    Med hilsen

    Åse Berit Wallerud

    For

    Erna Gjesvold

    Seniorrådgiver

    Juridisk seksjon





    Klage  på Vestfold.pdf
    110K




  • Jeg fikk en e-post og et e-brev, fra Politiet i Vestfold







    Gmail – 201001443 – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    201001443 – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage





    Åse Berit Wallerud

    <ase.berit.wallerud@politiet.no>





    Thu, Oct 14, 2010 at 9:50 AM





    To:

    Eribsskog@gmail.com


    Cc:

    Erna Gjesvold <erna.gjesvold@politiet.no>, Åse Berit Wallerud <ase.berit.wallerud@politiet.no>




    Politidirektoratet oversender brev av 11.10.2010 ad ovenstående.

    Elfiler i – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage :

    – Klage på politiet@Erik Ribsskog – oversendelse av klage

    <<Klage på Vestfold.pdf>>

    Med hilsen

    Åse Berit Wallerud

    For

    Erna Gjesvold

    Seniorrådgiver

    Juridisk seksjon





    Klage  på Vestfold.pdf
    110K




    PS.

    Her er e-brevet:

    Klage på Vestfold

  • Jeg sendte en klage til EFTA







    Gmail – EØS-avtalten/Fwd: Whisky







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    EØS-avtalten/Fwd: Whisky





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Thu, Oct 14, 2010 at 7:08 PM





    To:

    mail.bxl@efta.int



    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/10/14
    Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
    To: Elin.BJERKEBO@efta.int

    Hei,

    jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er norsk.

    Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra England.

    For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.
    Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.

    Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg hadde håpet at dette skulle bli), merker jeg.
    Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare, så gjelder ikke den regelen om tollkvote.

    Det blir vel konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin, og sprit da, ovenfor drikker som brus og juice da.
    Så jeg lurer litt på dette.
    Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.

    Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må betale toll fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?

    Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart ikke butikk.
    Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.

    Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.
    Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga, siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.

    Bare en klage om dette.
    Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2010/10/14
    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol og tobakk:
    NB: Vær imidlertid oppmerksom på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og tobakk.

    Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence, på nettet.

    Men men.
    Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av Europa.
    Vi får se.
    Men du får heller være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net, hvis det er noe annet, enn alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å kjøpe.

    Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om fri flyt av varer og tjenester.
    Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på dette.

    Jeg får ha det litt i bakhodet.

    Vi får se.
    Med Spesialbestillinger.net-hilsen
    Erik Ribsskog

    2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de sleipingene skal ha like mye i avgifter som flasken koster. Da blir det desverre alt for dyrt.

    Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:

    Hei,

    nå var jeg på et lokalt supermarked her.
    Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky, 35 cl.

    Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.

    Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og porto.
    Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første kundene.
    Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis du er interessert, så du burde få den i posten innen ca. to uker.

    Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i begynnelsen, dessverre.
    Med Spesialbestillinger.net-hilsen
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/10/10

    Subject: Re: Whisky
    To: Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei,

    ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky, single malt, neste gang jeg er på Tesco.

    Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste dagene.

    Håper dette er i orden!

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog
    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Ja dette er jo dyr whisky men du kan jo fks. se om du finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den koster 149 kr i norge. Må nesten bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg. Men kommer sikkert til å kjøpe noe godterier snart.

    Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:


    Hei,

    ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12 pund.
    For jeg tar et påslag på den summen.
    Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for Spesialbestillinger.

    Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.
    Men du vet kanskje prisene.
    Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en skotsk whisky, som jeg kjøpte på Tesco til jul.

    Og den kosta £25.
    Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.
    Men du vet kanskje prisene?

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>

    Hei

    Kan du sende single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin, Coal Ila og smokehead til under 200???

    Kan gjerne være 500ml flaske.

    MVH

    Josommer



    MVH

    Jørgen





    MVH

    Jørgen




    MVH

    Jørgen