johncons

Stikkord: Facebook-gruppen: ‘Du vet du er fra Larvik når …’

  • Mer fra Facebook


    …familien drakk lørdagskaffen i kafeterian i andre etasje på Domus, før vi handlet blå-hvite varer i butikken i første etasje…
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · onsdag kl. 19:37

  • 52 personer liker dette.

  • Vise 9 kommentarer til

  • Siri Rosengren Rulletrappa og heis!

    i går kl. 08:15 · Liker · 4
  • Eva Baumann Hendte vi drakk kaffe ellers i uka også

    for 18 timer siden · Liker
  • Erik Ribsskog Husker at like etter at mora mi fødte en ny sønn, (min halvbror Axel), høsten 1978.

    Så måtte jeg, (som da var åtte år), gjøre innkjøps-ærend, for mora mi, i Larvik sentrum.

    Og en gang, (når jeg først hadde vært på Thorfinns osv. og handla), når jeg var på Domus, i andre etasjen der, (ved kafeteriaen der), så dukka plutselig Tin-Tin, (også kjent som Egil), og Laila opp, (begge et par år eldre enn meg vel), og de jaktet på meg, inne på Domus der.

    Jeg tok heisen ned og så opp, vel.

    Og gjemte meg på parkeringsplassen, på Domus-taket.

    Så at Laila stakk hue ut av trapp-døra.

    Og så venta jeg litt til.

    Og så gikk jeg ned der bilene kjører ned.

    Og så hjem til Jegersborggate.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook-gruppen: ‘Du vet du er fra Larvik når …’


    Roar Lindgren

    Du har lagt til kai i Larvik med Cort Adeler. Her kan man se et lite innslag på 1 min 53 sek.. Det er en sommerdag i ca. 1961-62. Legg merke til Batteristranda og trelastlageret i bakgrunnen på deler av videoen.http://www.youtube.com/watch?v=FTuY6l6iKiw

    Larvik – Fredrikshavnfergen – Cort Adeler

    www.youtube.com

    Cort Adeler legger til kai i Larvik, ca. 1961

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 2 timer siden i nærheten avLarvik, Vestfold

  • 6 personer liker dette.

  • Bjørn Holmsen Morsom å se… men måkene er de samme, men x antall generasjoner siden..
    Ja, mye har skjedd i Larvik siden 1960 tallet.

    for 2 timer siden · Liker · 1
  • Turid Garmo Får ikke sett den filmen, men det ligner pappan min som står der. Hmmmm?????

    for ca. en time siden · Liker
  • Roar Lindgren Du kan også gå inn på YouTube.com, Turid Garmo. Tast inn mitt navn eller videoadressen. Pek og trykk på skjermen og du får enkeltbilde.

    for ca. en time siden · Redigert · Liker
  • Erik Ribsskog Min mormor, (Ingeborg Ribsskog), arvet etter baronesse Magna Adeler f. Nyholm, som var gift med baron Holger Adeler, (som var den siste etterkommer, etter Cort Adeler), på slutten av av 70-tallet, (var det vel).

    Min mor, (Karen Ribsskog), arvet en ring etter baronessen, (som var som hennes moster, har min danske grandtante Unse Heegaard sagt), for baronessen skrev et nytt testamente, på dødsleie, (som ble godkjent av baronen), og nevnte min mor der, da.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Og enda mer fra Facebook


    Morten Bakkeli
    Bilde

    Foreldregenerasjonens “Lotto” 🙂

    Foreldregenerasjonens “Lotto” 🙂

    Av: Atle Johannessen

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 4 timer siden

  • 21 personer liker dette.

  • Vise 5 kommentarer til

  • Anita Hamre Ja, nå husær jeg det litt bedre Ørnulf, tusen takk for info’n.

    for ca. en time siden · Liker
  • Erik Ribsskog Tror det også var noe som het Gullfisk, på 70-tallet.

    Som var et slags lotteri, som de hadde i bankene, vel.

    Mener å huske det fra en gang jeg var med mora mi, i DNC, ved Torget, (på 70-tallet).
    Vis mer

    for 59 minutter siden · Liker
  • Line Møller Det må ha vært på 80-tallet. hadde 2 gullfisker. Er ikke helt sikker, men tror det var noe med at du kunne bytte dem inn igjen etter et visst antall år hvis du IkKE hadde vunnet, og trekning på dem 2 ganger i året. Jeg sto meg i alle fall på begge mine, men rik ble jeg ikke

    for 5 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Hei,

    jeg bodde hos mora mi i Jegersborggate, fra våren 1978 til høsten 1979.

    Og mener å huske at de hadde noen sånne ‘vippetasser’, (som det ble kalt da jeg var tippeansvarlig, i Rimi, ihvertfall), eller lignende, hvor det stod om Gullfisk.

    Da jeg var med mora mi i banken, mens jeg bodde, i Larvik, da.

    (For jeg flytta til faren min, på Berger, høsten 1979).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Enda mer fra Facebook


    Morten Bakkeli
    Bilde

    Foreldregenerasjonens “Lotto” 🙂

    Foreldregenerasjonens “Lotto” 🙂

    Av: Atle Johannessen

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 3 timer siden

  • 16 personer liker dette.

  • Else Aase Artig gjensyn!

    for 3 timer siden · Liker
  • Marianne Rosvold Husker godt det. Like spennende hver gang om man hadde vunnet. Skjedde jo innimellom at jeg gjorde det også da.

    for 3 timer siden · Liker · 1
  • Anita Hamre Var det ikke sånn at man fikk kjøpt disse stort sett kun i banker? Husker min mamma hadde sånne liggende noen ganger.

    for 35 minutter siden · Liker
  • Sonja Selvig Langseth Mine foreldre hadde halv-lodd i “Penge-lotteriet” hver måned, men vet ikke helt hva de kostet! Noen som vet? Kr. 5,00? En gang i blant i løpet av alle årene var det jubel når de vant Kr. 50,00. (Ca.1950-70 tallet tror jeg)

    for 24 minutter siden · Liker
  • Ørnulf Pettersen Loddene ble omsatt hos bestemte kommisjonærer, mange av dem hadde også tipping. Loddene var ettertraktet, og det var vanlig å holde av lodder til faste kunder. Min mor hadde en kiosk på Nanset og hun drev med dette. Jeg er ikke sikker på verdien av de røde som er avbildet, men opprinnelig var de hvite og grønne. Hellodd kr 10,- og halvlodd kr. 5,-. Halvlodd ga halv gevinst.

    for 23 minutter siden · Liker · 1
  • Anita Hamre Ja, nå husær jeg det litt bedre Ørnulf, tusen takk for info’n.

    for 14 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Tror det også var noe som het Gullfisk, på 70-tallet.

    Som var et slags lotteri, som de hadde i bankene, vel.

    Mener å huske det fra en gang jeg var med mora mi, i DNC, ved Torget, (på 70-tallet).

    Noe sånt.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook


    Hanne Lisbeth Nyquist
    ……husker EM på skøyter på Fram (og jeg hilste på kong Olav) 🙂

    ......husker EM på skøyter på Fram (og jeg hilste på kong Olav)  :)

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · i går kl. 14:25

  • 63 personer liker dette.

  • Vise 12 kommentarer til

  • Erik Ribsskog Ja,

    det var jo i september 1971.

    Men han var også i Larvik to ganger til, på 70-tallet, (mener jeg).
    Vis mer

    for 2 timer siden · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Flyttet fra Larvik i 1973 jeg. Så fikk ikke med meg de to siste hendelsene.

    for 2 timer siden · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg husker at skøyte-EM var mens jeg bodde i Mellomhagen, vel.

    (Hvor jeg bodde fra 1976 til 1978, vel).

    Mora vår pleide å dra med søstera mi Pia og meg, på alt mulig rart, da.

    Og under skøyte-EM, så kjørte mora mi opp i Byskogen, (husker jeg).

    (Hu pleide å kjøre enten folkevognboble eller Mini Morris.

    Biler som hu og stefaren min kjøpte brukt vel, og som ble byttet ut ganske ofte, vel).

    Til et spesielt sted, hvor vi kunne se noen skøyteløpere, som skøyta rundt, på Fram stadion der da, (som noen små prikker, omtrent), under skøyte-EM.

    (Og så var det hjem, for å se på skøyte-EM, på TV-en, (som stod på soverommet til mora mi og stefaren min), i Mellomhagen, da).

    Jeg kan ikke huske at Pia var med i bilen da, (av en eller annen grunn).

    Det var bare mora mi og meg, vel.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook


    Hanne Lisbeth Nyquist
    ……husker EM på skøyter på Fram (og jeg hilste på kong Olav) 🙂

    ......husker EM på skøyter på Fram (og jeg hilste på kong Olav)  :)

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 23 timer siden

  • 60 personer liker dette.

  • Vise 9 kommentarer til

  • Siri Rosengren Stor bløtekake utenfor Grand Hotel!

    for ca. en time siden · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Siri Rosengren:

    Da kong Olav var i Larvik på midten av 70-tallet?

    Mvh.
    Vis mer

    for 29 minutter siden · Liker
  • Hanne Lisbeth Nyquist Kongen var i Larvik da byen hadde 300 års jubileum…d var i 1971/72….

    for 18 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Ja,

    det var jo i september 1971.

    Men han var også i Larvik to ganger til, på 70-tallet, (mener jeg).

    Under skøyte-EM på Fram stadion, rundt 1977, vel.

    (Som man ser ovenfor).

    Og en gang, rundt 1974/75, på Larvik jernbanestasjon.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Enda mer fra Facebook


    Hanne Lisbeth Nyquist
    ……husker EM på skøyter på Fram (og jeg hilste på kong Olav) 🙂

    ......husker EM på skøyter på Fram (og jeg hilste på kong Olav)  :)

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 22 timer siden

  • 58 personer liker dette.

  • Hanne Lisbeth Nyquist og dengang kronprins Harald…..

    for 22 timer siden · Liker · 2
  • Erna Christiansen Jeg har faktisk hilst på dronning Sonja da jeg deltok i NM i blomster dekorering

    for 22 timer siden · Liker · 5
  • Anne Nybø Aldri smakte buljong så godt som under skøyteløp på Frambanen

    for 19 timer siden via mobil · Liker · 5
  • Hanne Lisbeth Nyquist Var d noe min pappa kunne så var d å lage god buljong!!!

    for 19 timer siden · Liker · 6
  • Kjell Øritsland Og vi i fotballgruppa hadde ansvaret for all servering i Framhallen. Jeg husker et ektepar fra Holland, som bodde på Grand Hotell , satt inne i Framhallen under hele mesterskapet og så EM på alle tvène i hallen, og spiste wienertoast omtrent hele tiden. De beveget seg ikke utedørs i det hele tatt..

    for 17 timer siden · Liker · 2
  • Marianne Rosvold Gikk det lang tid ført du vaska handa de etterpåHanne Lisbeth Nyquist.

    for 16 timer siden · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Husker da kong Olav var i Larvik, på midten av 70-tallet, (mens vi bodde på Halsen, regner jeg med).

    For å åpne den nye Vestfoldbanen, (eller noe sånt).

    Da hadde mora mi dratt med lillesøstera mi Pia og meg.
    Vis mer

    for 13 timer siden · Redigert · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Tenker nok det var Larviks 300 års jubileum. Det var i 1971. Da var jo kong Olav der.

    for 13 timer siden · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Nei,

    vi flytta ikke til Larvik, (Vestmarka), før i 1973.

    (Og Pia er født 25. desember, i 1971).
    Vis mer

    Kongebesøk i Larvik, 300-års jubileet i 1971

    www.op.no

    Telefon: 33 16 30 00Besøksadresse: Fritzøe Brygge, Stavernsveien 1Postadresse: Postboks 5, 3285 LarvikTelefaks: 33 16 30 01 (redaksjonen)

    for 12 timer siden · Redigert · Liker · 1 · Fjern forhåndsvisning

  • Siri Rosengren Stor bløtekake utenfor Grand Hotel!span>

    for ca. en time siden · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Siri Rosengren:

    Da kong Olav var i Larvik på midten av 70-tallet?

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook-gruppen: ‘Du vet du er fra Larvik når …’


    ……husker EM på skøyter på Fram (og jeg hilste på kong Olav) 🙂
    • 53 personer liker dette.
    • Marianne Rosvold Tenker nok det var Larviks 300 års jubileum. Det var i 1971. Da var jo kong Olav der.
    • Erik Ribsskog Nei,

      vi flytta ikke til Larvik, (Vestmarka), før i 1973.

      (Og Pia er født 25. desember, i 1971).

      Men dette var i forbindelse med at Vestfoldbanen ble dobbelt-sporet, (eller noe sånt).

      Og det var ved jernbanestasjonen der, da.

      (Mot taxi-ene).

      Mvh.

      Erik Ribsskog

      PS.

      Eller, Vestfoldbanen er vel ikke to-sporet enda.

      Så det var kanskje i forbindelse med en utvidelse av Vestfoldbanen,da.

      Noe sånt.

      Og kong Olav kom vel med toget fra Oslo, da.

      Noe sånt.

      PS 2.

      Da kong Olav var i Larvik, (og skrev på det fjellet, ovenfor Herregården), i 1971.

      Det var i september 1971, så jeg på et bilde, av det fjellet:

      http://www.op.no/solberg/article3372686.ece

      Og søstera mi, (Pia), er jo født i desember, i 1971.

      Og jeg husker at hu også vifta med et norsk flagg, da kong Olav gikk forbi oss.

      Så det må ha vært noen år etter 1971, (mener jeg).

      Men hvorfor kong Olav var på kongebesøk i Larvik, hele tida, det veit jeg ikke.

      www.op.no

      Telefon: 33 16 30 00Besøksadresse: Fritzøe Brygge, Stavernsveien 1Postadresse: Postboks 5, 3285 LarvikTelefaks: 33 16 30 01 (redaksjonen)


    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Og enda mer fra Facebook


    Du lurer på hva denne 'mystiske' bygningen mellom Jegersborggate 14 og Jegersborggate 16 egentlig er for noe rart. (Jeg har bodd i Jegersborggate 16, og jeg veit ikke det).


    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook


    Erik Ribsskog
    Du lurer på hva denne ‘mystiske’ bygningen mellom Jegersborggate 14 og Jegersborggate 16 egentlig er for noe rart. (Jeg har bodd i Jegersborggate 16, og jeg veit ikke det).

    Du lurer på hva denne 'mystiske' bygningen mellom Jegersborggate 14 og Jegersborggate 16 egentlig er for noe rart. (Jeg har bodd i Jegersborggate 16, og jeg veit ikke det).

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · lørdag kl. 12:20

  • 10 personer liker dette.

  • 51 av 57

    Vis tidligere kommentarer
  • Erik Ribsskog Ok,

    jeg bodde jo i nabohuset, (Jegersborggate 16), fra våren 1978 til høsten 1979, (da jeg flytta til faren min på Berger).

    Og var også der på enkelte helgebesøk, (hos mora mi), på begynnelsen av 80-tallet.
    Vis mer

    lørdag kl. 17:41 · Redigert · Liker
  • Erik Ribsskog Det bodde visst en skyllekone der i 1910, (kan det virke som):

    Leilighet nr 2 av 2
    Nyttig tips!
    Klikk på de blå lenkene i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.
    Vis mer

    Leilighet nr 2 av 2 – Folketelling 1910 for 0707 Larvik kjøpstad – Digitalarkivet – Arkivverket

    digitalarkivet.arkivverket.no

    Digitalarkivet – The Digital Archives

    lørdag kl. 18:20 · Liker · Fjern forhåndsvisning

  • Roy Olsen Hm, skal lure på hva en skyllekone er?

    lørdag kl. 18:31 · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg er på en Kalbakken-gruppe og, (siden jeg har jobba som butikksjef, på Rimi (Ica) Kalbakken, tidligere Bolighuset matsenter og Edda kino, i Høyres hus der), og der sier de at skyller er matrester.

    Det er jo en stor hage, (husker jeg), (som det er
    Vis mer

    lørdag kl. 18:51 · Redigert · Liker
  • Marianne Rosvold Skyller ble vel “restematen” som grisene fikk. Kanskje hun hadde med sånt å gjøre?

    lørdag kl. 19:20 · Liker
  • Erik Ribsskog Ja, på Kalbakken så hadde de en som kjørte med hest og kjerre, fra hus til hus, og samlet inn matrester.

    Jeg tror denne kona må ha gått rundt i Larvik, (fra hus til hus), og samla inn matrester, som hu ga til grisene.

    Det var også mange frukttrær, i
    Vis mer

    lørdag kl. 19:24 · Liker
  • Rolf Petter Børresen Møbelverkstedet jeg nevte var nok mye tidligere enn 70 tallet.det ble etablert i 1936 av Birger Nilsen. Bygget ble forøvrig bygt i 1915 av Hjalmar Jensen som drev rørleggerverksted der. Han bodde privat i nr.12

    lørdag kl. 19:37 · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Ok,

    det var artig.

    Nummer 12 det er vel der Hjørdis Landhjem’s nye kolonialbutikk, (i den lange blokka), dukket opp.
    Vis mer

    lørdag kl. 19:43 · Liker
  • Marianne Rosvold Det høres absolutt mer sannsynlig ut ja Rolf Petter Børresen. Jeg syntes også at det så ut som noe slags verksted.

    lørdag kl. 19:44 · Liker
  • Erik Ribsskog Ja,

    søstera mi Pia holdt på å brenne ned hele Jegersborggate 16 en gang, på begynnelsen av 80-tallet.

    Så brannvesenet dukka opp der, og det ble skrevet i ihvertfall en Larvik-avis, (husker jeg, at mora mi viste meg, på et av mine helgebesøk der, da).
    Vis mer

    Jegersborggade – Folketelling 1885 for 0707 Larvik kjøpstad – Digitalarkivet – Arkivverket

    digitalarkivet.arkivverket.no

    Digitalarkivet – The Digital Archives

    lørdag kl. 20:09 · Redigert · Liker · Fjern forhåndsvisning

  • Erik Ribsskog Lurer også på om dette huset, (Jegersborggate 16), var et vertshus, tidlig på 1800-tallet.

    I folketellingen fra 1885, så står det ‘Gårdens nummer: 129’.

    Og i folketellingen for 1825, så fant jeg matrikkelnummer 129, for Torv roden, (eller noe sånt).
    Vis mer

    Fann 2910 personar av 2910Folketelling 1825 for LarvikRodeMatr.nr.FørenamnEtternamnFam…. – Folkete

    digitalarkivet.uib.no

    lørdag kl. 22:29 · Redigert · Liker · Fjern forhåndsvisning

  • Erik Ribsskog Leif G Christiansen:

    Så først nå at du skrev at det var en stall, ifølge de som bor der nå.

    Veit du forresten hvor hu Trine Gundersen, (tror jeg hu het), som bodde nedenfor Jegersborggate 18 bor nå?
    Vis mer

    lørdag kl. 23:14 · Redigert · Liker
  • Arnhild Isaksen En skyllekone hadde som oppgave å rengjøre bl.a apotekflasker og bryggeriflasker.

    søndag kl. 10:03 via mobil · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Muligens at de ble betegnet som det når det gjaldt apotekerflasker. Men i Bryggeriet var det et stort maskineri som tok seg av den jobben. Så det eneste damene gjorde i den fobindelse var å sitte å se om flaskene var rene når de kom ut av maskinen.

    søndag kl. 10:07 · Liker
  • Roy Olsen Men dette var så tidlig som 1910, Marianne. Kanskje en yrkestittel fra riktig gammel tid? Når begynte Larvik bryggerier å vaske flasker maskinelt?

    søndag kl. 10:11 · Liker
  • Erik Ribsskog Ok,

    såpass ja.

    Ja, det var kanskje litt rart at det skulle være så mange frukttrær, i hagen der, hvis det var griser der også.
    Vis mer

    søndag kl. 10:13 · Redigert · Liker
  • Marianne Rosvold Nei skal jeg være ærlig Roy Olsen, så kan jeg vel ikke si det med sikkerhet. Men bygninbgen der den sto var jo nærmest bygd “rundt ” den. For maskinen var så stor at den gikk vel over 3 normale etasjer. Så den var ikke ny i min barndom. Og like før det ble bestemt at Bryggeriet skulle nedlegges så hadde min far egentlig bestilt en ny maskin.

    søndag kl. 10:26 · Redigert · Liker
  • Marianne Rosvold En annen ting er vel at det ikke ville vært gjennomførbart å gjøre dette for hånd ville jeg tro. Og heller ikke hygenisk nok.

    søndag kl. 10:28 · Liker
  • Erik Ribsskog Kanskje de lagde kirsebærvin, (eller noe).

    For det var veldig gode moreller, (fra spesielt et tre som hadde blitt slått ned av lynet, mens som vokste videre), husker jeg.

    Og det treet kan nok ha vært over hundre år.
    Vis mer

    søndag kl. 10:29 · Redigert · Liker
  • Turid Gregersen Camilla Lunde-Andersen,google map er en offentlig tjeneste alle kan bruke på nett

    søndag kl. 11:10 · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Ja, jeg fikk en Facebook-melding, fra noen som ville slette denne tråden.

    Fordi bildet var av uthuset, til noen i slekta dems.

    Men dette er jo et bilde fra Google Maps, som er på nettet fra før.
    Vis mer

    søndag kl. 11:11 · Liker
  • Roy Olsen Camilla, bildet over er fra Google maps street view og ligger tilgjengelig for alle. Det er ingen ting, hverken betenkelig eller ulovlig med å presentete bilder av eiendommer tatt fra offentlig sted på nettet. Selv har jeg lagt ut bilder av ca 2550 larvikseiendommer på Lokalhistoriewiki.

    søndag kl. 11:58 · Redigert · Liker · 1
  • Roy Olsen Jeg har lagt ut to bilder av dette uthuset, samt ett av hovedhuset på Lokalhistoriewiki.

    søndag kl. 11:15 · Liker
  • Erik Ribsskog Vi hadde også uthus, (mener jeg å huske).

    Men de var av tre, og var på baksiden av nummer 16, da.

    (Og de var som noen skur nærmest, vil jeg si.
    Vis mer

    søndag kl. 11:50 · Redigert · Liker
  • Arnhild Isaksen Lokalhistorie er interessant, morsomt å følge. Igjen- en skyllekone har ingenting med matrester e.l å gjøre. Det er en veldig gammel yrkestittel som innebærer skylling/rengjøring av flasker til ulike formål. Var nok ikke så hygenisk, men helt nødvendig før maskinene kom. Brukt mest i apotek, men også bryggerier.

    søndag kl. 12:08 via mobil · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Larviks Bryggerier startet jo ved min tippoldefar Christian Christianseni 1857,så det er vel da høyst sannsynlig at de iallfall den gangen hadde skyllekoner.

    søndag kl. 12:12 · Liker
  • Erik Ribsskog Ja,

    det var bare jeg som har lest på en Kalbakken-gruppe, at de hadde en som henta matrester, (som de kalte skyller), med hest og kjerre, inne i Oslo.

    Men det er mulig at denne skylledama skylte tomflasker.
    Vis mer

    søndag kl. 20:22 · Liker
  • Erik Ribsskog Marianne Rosvold:

    Det bodde en del som het Christiansen, i det samme huset, (Jegersborggate 16), i 1885.

    Men de er kanskje ikke i slekt.
    Vis mer

    Jegersborggade – Folketelling 1885 for 0707 Larvik kjøpstad – Digitalarkivet – Arkivverket

    digitalarkivet.arkivverket.no

    Digitalarkivet – The Digital Archives

    søndag kl. 20:25 · Liker · Fjern forhåndsvisning

  • Marianne Rosvold De samlet jo skyller til grisefor før i tiden med hest og vogn,det stemmer nok det. Men skyllekone var nok noe helt annet tydeligvis. På puber i UK så skyller de vel også glassene for hånd iblant kanskje. Men de har vel oppvaskmaskiner der også sikkert.

    søndag kl. 20:26 · Liker
  • Marianne Rosvold Nei,Erik Erik Ribsskog. Jeg hadde ingen slekt i Jegersborggate 16. Det var jo en del flere en min slekt som het Christiansen i Larvik.

    søndag kl. 20:27 · Liker
  • Erik Ribsskog Marianne Rosvold:

    Ja, det er jo et -sen navn.

    Var det din slekt som begynte å tappe Farris og som også startet med Villa Farris?
    Vis mer

    søndag kl. 20:31 · Redigert · Liker
  • Erik Ribsskog For å ta mer om den mystiske bygningen, (på bildet, fra Google Maps).

    Så var det noen som skrev, i en annen post, (den som er om lekebutikken Bamsefar, (og også om lekebutikkene Noldi og Sokrates etterhvert)).

    At Birger Nilsen, (som brukte dette gans
    Vis mer

    søndag kl. 20:39 · Redigert · Liker
  • Marianne Rosvold NeiErik Ribsskog. Min familie eide Larviks Bryggerier. Men det ble nedlagt før du ble født tenker jeg.

    søndag kl. 20:53 · Liker
  • Erik Ribsskog Ok, jeg sjekka på Wikipedia nå, og det bryggeriet som produserte Farris, (og som ble solgt til Nora/Ringnes), det het Vestfold Bryggeri.

    Beklager sammenblandingen!

    Jeg var ikke klar over at det hadde vært enda et stort bryggeri i Larvik.
    Vis mer

    Farris (mineralvann) – Wikipedia

    no.wikipedia.org

    Farris er navnet på Norges eldste kommersielt produserte mineralvann, først tappVis mer

    søndag kl. 21:25 · Redigert · Liker · Fjern forhåndsvisning

  • Marianne Rosvold Det har alltid bare vært Farris Fabrikken som har tappet Farris mineralvann. Men på 60 tallet kjøpte Oslobryggeriene som besto av Frydenlund Schau og Ringnes.rettigheten til å brygge øl i Larvik fra Larviks Bryggerier A(S. Samtidig kjøpte de også Farris Fabrikken. Dette heter jo idag Ringnes.

    søndag kl. 21:37 · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Ja,

    og på midten av 90-tallet så skifta Villa Farris navn til Villa.

    Men Farris-fabrikken hadde kanskje ikke noe lokalt Larvik-øl?
    Vis mer

    søndag kl. 21:44 · Redigert · Liker
  • Marianne Rosvold Farris Fabrikken har hatt det samme navn hele tiden. Villa Farris var den villaen som lå ved siden av Farris Fabrikken. Den villaen brant på 70 tallet. Og den brusflasken du tenker på het Villa Farris først. Men ble vel hetene Villa etterpå. Det var LaVis mer

    søndag kl. 21:49 · Liker
  • Erik Ribsskog Ja, det med Vestfold Bryggeri, var bare noe jeg så på Wikipedia, (i linken ovenfor).

    Fant et sted på nettet at din slekt eide Larvik Bryggerier sammen med faren til Thor Heyerdahl.

    Det var artig!
    Vis mer

    Larviks Bryggerier

    grinebiter.com

    Larviks Bryggerier Aksjebrev og selskapets historie.

    søndag kl. 22:05 · Redigert · Liker · Fjern forhåndsvisning

  • Marianne Rosvold Ja,stemmer at Heyerdahl og min bestefar drev sammen en del år fram til 1930. Etter det satt Thor Heyerdahls far bare i styret i Bryggeriet.

    søndag kl. 22:13 · Liker
  • Erik Ribsskog Ok,

    bodde ikke Heyerdahl-familien lenger bort i Jegersborg-distriktet, i retning av Herrebårdsbakken, (mener jeg å såvidt ha lest, på Larvik i Nær Fortid).

    (I den bratte bakken ned mot Prinsegata/AOF der?).
    Vis mer

    søndag kl. 22:21 · Redigert · Liker
  • Marianne Rosvold Larviks Bryggerier A/S lå midt i Larvik sentrum. Siden du bodde/var i Larvik rundt 80 tallet,så har du vel hørt nevnt Bryggerikvartalet som da besto at postkontoret i Jegersborggt og diverse butikker. Da Bryggeriet eksisterte så var det hele det kvartaVis mer

    søndag kl. 22:34 · Liker
  • Roy Olsen Bilde tatt fra Domus-taket i 1973.


    Roy Olsens bilde.

    søndag kl. 23:08 · Redigert · Liker · 1

  • Marianne Rosvold Takk skal du ha. Det forklarer det vel litt bedre.

    søndag kl. 22:48 · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg gikk jo ærend for ‘fru’ Landhjem på postkontoret i Jegersborggate.

    Men jeg visste ikke at det hadde vært bryggeri der før.

    Men det bygget, (som Thorfinns, postkontoret, en bank, (muligens Brunlanes bank), en kafeteria, (muligens Carina, eller noe
    Vis mer

    søndag kl. 23:05 · Redigert · Liker
  • Marianne Rosvold Ja,stemmer det at alt det du nevner lå på den eiendommen som tidligere var noe av Larviks Bryggereir.

    søndag kl. 23:12 · Liker
  • Erik Ribsskog Ok,

    ja, det var jo en plass mellom Thorfinns og lekebutikken Noldi der.

    Også var det sportsbutikk, og apotek vel og urmaker osv., ned mot Prinsegata, (blir det vel).
    Vis mer

    søndag kl. 23:24 · Liker
  • Erik Ribsskog Marianne Rosvold:

    Kom forresten på det.

    At en gang, som min kamerat, (vi bodde da begge på Bergeråsen), Kjetil Holshagen og meg, var i Drammen, så skulle vi sitte på med mora hans hjem, (var det vel).
    Vis mer

    for 14 timer siden · Redigert · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Var nok ingen skylledamer på Bryggeriene for 50 år siden heller. Var vaskemaskiner og gjennomlysing av flasker da også. Men ikke med laser da. Aas Bryggeri eksisterer jo enda. Er vel Norges eldste Bryggeri tror jeg.

    for 13 timer siden · Liker
  • Erik Ribsskog Joda, stemmer det.

    Jeg var så glad i et flaskeøl, som het Aass Fatøl, (husker jeg), da jeg var russ, osv.

    Og det stod vel på ølflaskene at Aass var Norges eldste bryggeri, (hvis jeg ikke tar helt feil).
    Vis mer

    for 23 minutter siden · Redigert · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Aass Fatøl er vel av det bedre ølet i Norge. At det kalles fatøl har med lagrings/modningsmåte å gjøre. At det tappes på flasker har jo ikke noe med det å gjøre.

    for 12 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Ja,

    jeg har jobba for et firma som heter Packaging Europe, her i England.

    Så det er mulig at jeg henger meg litt opp i emballasjen, etter dette.

    For med fatøl så tenker man jo vanligvis på øl som oppbevares på fat.

    (Altså på noen slags tønner, blir det vel).

    Men det er jo et godt øl så.

    (Selv om jeg bor i England, hvor det også finnes mange forskjellige øl, å prøve seg på).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/