johncons

Stikkord: Facebook-gruppen: ‘Du vet du er fra Østre Halsen når ….’

  • Enda mer fra Facebook


    Butikker, Ebba kiosk, Kiosken rett over Falck, Bertsen dagligvare, Bertsen Elektro, pappas kjøttbutikk, S-laget, Jacobsen kiosk, Finn Hansen dagligvare, Alviniussen, Garnbutikken til xxx og Berit, enda en dagligvare, det var Storgata, videre i rekkeviksgate, Baker Johnsen, Strikkebutikk, Sending i Hølabekken. Jøss for et yrende liv det var.

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 18:49 i nærheten av Kvelde, Vestfold

  • 37 personer liker dette.
  • 4 av 89

    Vis tidligere kommentarer

  • Erik Ribsskog Fikk alle ungene gratis pølse, i slakterbutikken?

    Jeg fikk ikke det.

    Og dette var vel en butikk, som solgte rått kjøtt.


    (Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Også nevner Arne Limkjær hvor slakterbutikken til Kolstad lå.

    Men trådstarteren heter jo Hansen.

    Var det faktisk tre slaktere, i Halsen, på 70-tallet, mener dere?

    Også dette med at kun jeg husker at det var et Samvirkelag, mellom Mellomhagen og innkjørselen til Skreppestad-blokkene, i Tjøllingveien, (til venstre etter Lågenbrua, hvis man kjørte fra Larvik).

    Det virka litt rart.

    Men det er jo helg, så det er kanskje bedre å ta dette midt i uka.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Eller, jeg skal ikke si det hundre prosent sikkert, at det var et Samvirkelag, som lå, mellom Mellomhagen og innkjørselen til Skreppestad-blokkene der, (på Lågen-sida av Tjøllingveien).

    Men jeg mener helt sikkert å huske at det lå både en matforretning og en kiosk der.

    Og at disse lå omtrent vegg i vegg.

    På den tida jeg bodde i Mellomhagen.

    Som var fra 1975/76 til 1978, vel.

    for 19 timer siden · Redigert · Liker
  • Oddvar Ringdal Kona mi Anne-Berit Eide husker ikke at det var samvirkelaget på Skreppestad. Var Harry og Else Wiik Karlsen og etter de var det Tansø. Senere flyttet Tansø bort der som Fina stasjonen var Så var det kiosken Knive å så etterpå Jespersen ned til Skreppo

    for 16 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær det er også slik jeg erindrer, Oddvar Ringdal.

    for 14 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Ja, jeg skreiv jo det, at jeg ikke var helt sikker, på at det var Samvirkelag.

    Jeg bodde jo i Storgata først, så jeg husker kanskje butikkene bedre der.

    Jeg mener vagt å huske noen hvite, røde og svarte bæreposer, fra den Skreppestad-butikken.

    Men jeg tørr ikke å si det helt sikkert.

    Husker også en kiosk som også solgte såpebobler og sånn, like ved den matforretningen, ved Skreppestad-blokkene.

    Der jobba det en eldre ‘gubbe’ i lagerfrakk, (eller noe sånt), vel.

    Husker mora mi kjørte innom den matbutikken der, for å kjøpe sjokolade, til seg selv og søstera mi.

    Etter at jeg hadde slått hue, i asfalten, (som var vanna vel), ved parkeringsplassen, utafor Skreppestad-blokkene.

    For mora mi hadde besøkt venninna si Karin vel, som hadde en sønn, som het Herman vel, som hadde hoppa, oppå magen, til søstera mi, sa hu.

    Jeg kjeda meg der, og pleide å løpe, til bobla, til mora mi.

    Og mista balansen, på isen, og fikk hjernerystelse og besvimte.

    Likevel kjørte mora mi innom den butikken.

    Og jeg fikk ikke sjokolade.

    Pia sa ‘hva skal vi gjøre nå som Erik er død da’, (eller noe sånt), til mora mi.

    Og da jeg kom hjem til Mellomhagen, så sa jeg til min stefar Arne Thomassen, at jeg går og legger meg.

    For jeg hadde hatt hjernerystelse, da.

    (Så jeg følte meg ikke helt bra, da).

    Syntes jeg så en kar, med vannslange, ved parkeringsplassen, for gjestene, ved Skreppestad-blokkene.

    Men jeg husker vel kanskje feil.

    Det var når jeg var guttunge så.

    Så det var vel kanskje ikke sånn.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Arne Limkjær:

    Kjenner jeg deg.

    Så du sendte friend-request:

    Arne Limkjær vil bli venn med deg på Facebook.
    Fylkessekretær hos Senterpartiet · Sandefjord handelsgymnasium · Nøtterøy
    1016 venner · 1 notat · 28 grupper

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/

  • Mer fra Facebook


    Elin Lysnes Bjerkholt
    Ser at det er så mange som gjerne og ofte mimrer om butikker på Halsen. Syns det er på sin plass å minne dere alle om å BRUKE de butikkene som faktisk er igjen her på Halsen. Sånn at vi har en butikk i nærmiljøet nå vi trenger’n! Tenker da særlig på Alviniussen.En unik butikk som det ikke finnes mange av 🙂 Og vi har jo flere: Både John Hansen,Viola,Meny,Klippekroken,Berit’s hudpleie og Shell. BRUK DEM!!! 🙂
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for ca. en time siden

  • 12 personer liker dette.
  • Sølvi Helleren Larsen Sigrid og jeg er faste kunder hos Alviniussen vi Han har jo ALT og har gode priser også

    for ca. en time siden · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Artig å høre at Shell fortsatt er der.

    De hadde godt potetgull.

    (Vanlig Maarud potetgull med paprika osv.
    Vis mer

    for ca. en time siden · Redigert · Liker
  • Elin Lysnes Bjerkholt Gudbedre….Reine biografi’n det der

    for 8 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Hehe,

    ja, jeg har vært arbeidsledig, i England, i noen år.

    Så jeg har drevet og skrevet memoarer og sånt.

    Så jeg har hatt tid til å tenkte, på hva som hendte, den tida jeg bodde, i Norge, da.

    Han Morten, (fra Byskauen), hadde det vært artig å finne på Facebook, kanskje.

    Han var på min alder, (og jeg er født i 1970).

    Du vet ikke tilfeldgivis hvem det er?

    Det var også en kiosk, på Oterøya, (husker jeg), eller ihvertfall ikke langt unna.

    Hvor vi kjøpte kroneis en gang, på 70-tallet, husker jeg.

    Mora mi hadde en venninne, som bodde like ved Oterøya, og vi kjørte og kjøpte is da, etter å ha besøkt henne.

    I en liten kiosk/bod, ved et hyttefelt, (eller noe sånt), tror jeg at det var.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/592238680794172/?comment_id=592271410790899&notif_t=group_comment_reply
  • Enda mer fra Facebook


    Elin Lysnes Bjerkholt
    Ser at det er så mange som gjerne og ofte mimrer om butikker på Halsen. Syns det er på sin plass å minne dere alle om å BRUKE de butikkene som faktisk er igjen her på Halsen. Sånn at vi har en butikk i nærmiljøet nå vi trenger’n! Tenker da særlig på Alviniussen.En unik butikk som det ikke finnes mange av 🙂 Og vi har jo flere: Både John Hansen,Viola,Meny,Klippekroken,Berit’s hudpleie og Shell. BRUK DEM!!! 🙂
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 26 minutter siden

  • 6 personer liker dette.
  • Sølvi Helleren Larsen Sigrid og jeg er faste kunder hos Alviniussen vi Han har jo ALT og har gode priser også

    for 22 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Artig å høre at Shell fortsatt er der.

    De hadde godt potetgull.

    (Vanlig Maarud potetgull med paprika osv.

    Men likevel).

    Og var vel det eneste stedet, som man kunne kjøpe godteri, på søndager og/eller kvelder, hvis jeg husker det riktig.

    (Da jeg bodde i Mellomhagen, fra 1976 til 78, vel).

    Jeg bodde ved siden av Pål Andre, (som var et år eldre enn meg), og hans to brødre, (som den eldste av krynte meg vel).

    Og søstera mi Pia, var i en gjeng, (i Mellomhagen, ned mot Lågen der), som jeg syntes at var slemme, mot ei Unni, og meg, da.

    Da vi lekte sisten, (for de samarbeida liksom).

    Så hu Unni var på gråten, vel.

    Så jeg var mye på soverommet til mora og stefaren min, (hvor TV-en stod, av en eller annen grunn), og så på sport, på norsk og svensk TV, (for vi hadde svenske-antenne vel), i helgene.

    Og da var det ekstra artig, å se på hvordan Norge gjorde det, på ski og skøyter osv., hvis jeg hadde noe godteri, (fra bensinstasjonen da), som jeg noen ganger fikk penger, til å handle på.

    (Hvis ikke stefaren min dro meg med på de forskjellige travbanene, nemlig Klosterskogen, Jarlsberg og Drammen for det meste, da.

    Noe mora mi ville, at han skulle dra meg med på, (av en eller annen grunn).

    Hvor jeg samla tomflasker ofte.

    For stefaren min hadde en kamerat, fra Byskogen vel, i Larvik.

    Og han hadde en sønn, på min alder, (Morten), som fikk meg til å begynne å samle tomflasker, på travbanene, da).

    Husker også to tvillinger, (som var et år yngre enn meg vel, som er født i 1970), fra barnehagen, som bodde ikke så langt fra bensinstasjonen.

    Fantes også en ‘Kvælær’n’, i Mellomhagen, som en gutt, (som banna mye), fortalte Pia og meg om, like etter at vi flytta til Mellomhagen, i 1976, vel.

    Han Kvælær’n, var en kar, i 50-60-åra vel.

    Han kjørte rundt på en scooter, husker jeg.

    En gang vi besøkte min mors foreldre, i Nevlunghavn, og mora mi og stefaren min prata med noen folk, på kaia der, så så Pia Kvælær’n, (ved en kiosk der), husker jeg.

    Var også noen unger fra Halsen, hjemme hos Pia og meg, i Mellomhagen 15B, mens mora mi og stefaren min ikke var hjemme.

    Og da hadde noen prøvd å dirke opp døra vår, husker jeg.

    Det var en bande, som først ringte folk, og så dirka opp døra, hvis de ikke var hjemme, husker jeg, at mora mi sa vel, (på 70-tallet).

    Mulig vi ikke tok telefonen, for vi lekte og hadde det gøy, vel.

    Vi hadde heller ikke telefon, i Vestmarka vel.

    Hvor vi bodde, før vi flytta til Storgata.

    (Vi flytta så til ei hytte i Brunlanes, så til Mellomhagen, og så til Jegersborggate.

    Mora mi ble sammen med Arne Thomassen mens vi bodde i Vestmarka, og hans firma gikk dårlig vel, så vi flytta mye da.

    Noe sånt.

    Sorry hvis det blir mye skriving!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/

  • Og enda mer fra Facebook


    John Oddvar Hansen
    Butikker, Ebba kiosk, Kiosken rett over Falck, Bertsen dagligvare, Bertsen Elektro, pappas kjøttbutikk, S-laget, Jacobsen kiosk, Finn Hansen dagligvare, Alviniussen, Garnbutikken til xxx og Berit, enda en dagligvare, det var Storgata, videre i rekkeviksgate, Baker Johnsen, Strikkebutikk, Sending i Hølabekken. Jøss for et yrende liv det var.

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 18:49 i nærheten av Kvelde, Vestfold

  • 36 personer liker dette.
  • 6 av 85

    Vis tidligere kommentarer

  • Arne Limkjær ups…

    for 23 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg handla mye på Samvirkelaget, ved Skreppestad-blokkene, for mora mi, da jeg var i 5-6-7 års alderen, må det vel ha vært, (for vi flytta til Jegersborggate, før jeg fylte åtte år).

    (Det var vel den nærmeste butikken).

    Og en gang, så hadde mora mi s
    Vis mer

    for 18 minutter siden · Redigert · Liker
  • Kari-Ann Kristiansen i 73-74 var det vel Finn Hansen som hadde butikken i Storgata? (Gamle Sjølyst-butikken)

    for 21 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Ja!

    for 20 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær jeg husker ikke at Samvirkelaget hadde butikk på Skreppestad, Erik Ribsskog, men det er mulig jeg tar feil; iallefall var det en kolonial-forretning der; og uansett var din historie fornøyelig!

    for 16 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg mener det var Samvirkelaget.

    For jeg vant med Samvirkelaget fra Storgata, så jeg var vant til den kjeden, da.

    Husker godt at Gulf bensinstasjonen ble til Shell.

    (Midt på 70-tallet).

    Så jeg skjønte hva kjedebutikker var og sånn, da.

    Men jeg må selvfølgelig ta et lite forbehold.

    For dette er jo snart 40 år siden.

    Jeg lekte med dekka, til bilen, til mora og stefaren min, i Mellomhagen, husker jeg.

    Og det dekket mista jeg kontrollen på, og det rulla ned hele Mellomhagen, og over Tjøllingveien, husker jeg.

    Det var bare flaks at det ikke skjedde en ulykke, for den var ganske trafikkert, og dette var på ettermiddagen, vel.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/

  • Mer fra Facebook-gruppen: ‘Du vet du er fra Østre Halsen når ….’


    John Oddvar Hansen
    Butikker, Ebba kiosk, Kiosken rett over Falck, Bertsen dagligvare, Bertsen Elektro, pappas kjøttbutikk, S-laget, Jacobsen kiosk, Finn Hansen dagligvare, Alviniussen, Garnbutikken til xxx og Berit, enda en dagligvare, det var Storgata, videre i rekkeviksgate, Baker Johnsen, Strikkebutikk, Sending i Hølabekken. Jøss for et yrende liv det var.

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 18:49 i nærheten av Kvelde, Vestfold

  • 35 personer liker dette.
  • 53 av 79

    Vis tidligere kommentarer

  • Svein-Erik Nilsen Snart bare deg og alvern igjen.

    11. august 2012 kl. 06:37 · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Og helt oppunder taket der din far hadde butikk John Oddvar Hansen hadde jeg en lekebutikk – med knapper og bånd som min tippoldemor eller noe slikt hadde hatt i sin butikk i samme huset. Butikker tilbake til l950 vet vel jeg tror jeg.

    29. august 2012 kl. 21:58 · Liker
  • Hanne Lisbeth Nyquist Foreldrene til Rolf Dag hadde bladbutikk ved siden av baker johnsen,og garn/klesbutikk ved siden av den igjen+ at min bestemor solgte Junobrus fra bryggerhuset……

    30. august 2012 kl. 20:09 · Liker
  • Hanne Merethe Thomassen Kan ikke huske bladbutikken, men baker Johnsen og garnbutikken kan jeg godt huske

    30. august 2012 kl. 21:24 · Liker
  • Marianne Haugen Ågot og Berit John Oddvar.. Men det var også Kolstads kjøttbutikk i Storgata..rett over for Alviniussen Det var også systue rett over for Sjølyst (som senere ble Finn Hansen) Sundby het den andre dagligvarebutikken du ikke husker navnet på.. Så må du ikke glemme Marie og blomsterbutikken i Løkkeveien.. Utrolig å tenke på at det var som en liten by nede på Halsen når vi vokste opp..

    30. august 2012 kl. 21:40 · Liker · 2
  • Hanne Lisbeth Nyquist Martha Sjølyst hette garnbutikken,kom jeg på nå…..

    30. august 2012 kl. 21:43 · Liker · 2
  • Arne Limkjær Jeg har oppfordret Tjølling Historielag -som utgir Tjøllingminner – om å skrive en artikkel om alle butikkane på Halsen, men jeg tror ikke de tente på ideen; de er mest opptatt av resten av Tjølling, …selvom jeg dog fikk inn en artikkel i siste nummer om “Hollywood-stjerna fra Halsen”; altså dama med røtter fra det husetJohn Oddvar Hansen vokste opp…

    1. september 2012 kl. 23:00 · Liker
  • Marion Prytz Og Halsen fisk og delikatesse- som det het!

    6. september 2012 kl. 19:35 · Liker · 3
  • Svein-Erik Nilsen Nå har vi kun Meny……

    7. september 2012 kl. 06:01 · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Populært kalt “Blinken”

    8. september 2012 kl. 00:59 · Liker
  • John Oddvar Hansen Før Blinken, var det baker Næss.

    8. september 2012 kl. 06:40 via mobil · Liker · 1
  • Bente Østergren Der hvor Shell er var det en dagligvarebutikk som het Midten, de hadde visegutt som syklet rundt med melkeflaskene

    22. april kl. 17:52 · Liker · 3
  • Jon Willy Wessmann Olsen Ågot og Berit, og Sunde kolonial,Kolstad Slakterbutikk

    22. april kl. 18:23 · Liker · 1
  • Karin Holtan og så må vi jo ta med skomakeren,Hetty,vi måtte ha god tid når vi skulle dit for kona var så glad i å prate

    22. april kl. 18:37 · Liker · 2
  • Bente Kristin Fossdal God mimring det her… Husker stort sett alt, men det mest spennende var nok alt det rare på Alviniusen og godteriet hos Marie. Også stas å få være med til slakter Hansen og få kald pølse mens vi ventet. Gode tider!

    22. april kl. 22:40 via mobil · Liker · 1
  • Kari Olafsen Aunet Gulf

    22. april kl. 23:19 · Liker · 1
  • Anne Lise Gjelseth Aske Mener det var en kiosk ved siden av baker Johnsen – ei dame stod bak disken. Mener å huske at det var der pappa og jeg var og kjøpte “Gullbøker” da jeg var liten. (Skipshunden Skruffe Skruff, Burre Bever, Alice i blomsterland og mange flere titler – har de på loftet enda :-))

    25. april kl. 12:08 · Liker
  • Aage Gjelseth Larsen Mener å huske at det var noe som het Klippestua i Storgata, vis a vis kolinialen til Sjølyst,. Tror hun som drev den het Ingebjørg. Der kunne man komme med stoff som ble klippet slik at man kunne sy seg klær. Husker jeg riktig?

    30. april kl. 22:40 · Liker
  • Anne Lise Gjelseth Aske Ja, tror det Aage – var der og fikk målt og klippet flere bukser jeg som mamma sydde.

    30. april kl. 23:06 via mobil · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Det spørs hvilke årstall vi snakker om, og hvem som skriver (jeg mener hvor gamle vi er) Jeg er nokså oppdateret bakover, men eventuelt nyere butikker vet jeg lite om.

    1. mai kl. 18:54 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Hvis jeg begynner på Stensnes : Dagligvarer Ole Sundby, Harald Sjølyst, O. Giverholdt senere Børresen, Kopran, Georg A Berntsen senere Gjert Berntsen, Asbjørn Hasle på Gloppeskogen, Torgrimsen på Nordli, Blinken/Meny, så var det en på Skreppestad, Agathe Torunn Kaupang Sørum på Kaupang, Sending senere Selvig i Rekkevik, Thomas Hansen, Åsheims dagligvarer og Samvirkelaget på Gon.

    1. mai kl. 19:02 · Redigert · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Meieri på hjørnet av Kopran. Posthus i Åsheims bolig, så på Kopran før det havnet på Gloppeskogen. Apotek hos Mari Trulsen senere på Gloppeskogen. Klesbutikker var Ågot Kristoffersen, garn o.l. Martha Sjølyst overtatt av Audhild Hovland, Jernvare: ThVis mer

    1. mai kl. 19:14 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Jeg fortsetter med fabrikker/yrker…. her trenger jeg påfyll:

    1. mai kl. 19:15 · Liker
  • Bjørn Gulbrandsen Kan ikke se at du har fått med deg Krohn..godtebutikken mellom Aasheim og Kopran?

    1. mai kl. 19:21 · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Først og fremst var der mange hvalfangere. Knut Berntsen hadde elektrisk verksted, vi hadde Brdr. Olsens trevarefabrikk og Gunnar Vasviks. Glittumane – vognmannsforretning, Julius Eriksen hadde koks, parafin Arne Eriksen og Thorleif Smith, så var detVis mer

    1. mai kl. 19:25 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Det hadde jeg ikke Bjørn Gulbrandsen… Håpet jeg nå kunne komme ajour.

    1. mai kl. 19:30 · Liker · 1
  • Ingunn Bakke Haraldsen Hva med blomsterbutikken i Løkke gata?

    1. mai kl. 19:56 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Løkkegt? Var ikke det Bjørnums? Men jeg minnes en butikk i huset oppforbi Ågot Kristoffesen, var det blomsterbutikk?

    torsdag kl. 16:10 · Liker
  • Kari-Ann Kristiansen Bjørnum blomst var på baksiden av Ågot

    torsdag kl. 21:07 · Liker · 1
  • Hanne Lisbeth Nyquist Bestemora mi Hjørdis Trulsen hadde brusutsalg i Bryggerhuset i Rekkeviksgate 2 fra 1967 og framover,bestefar Håkon tok over når hun døde

    torsdag kl. 21:18 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Akkja…. Skjønner jeg får litt av en jobb, når jeg skal forsøke å rydde opp i dette, men det er jo i egeninteresse. Og da må jeg vel også prøve og tidfeste noe av dem. Men jeg synes det er artig å tenke tilbake på det livet som engang var. En klok mann sikkert, sa at dette med alle disse butikkene kom av at folk måtte gå til nærbutikken – de var ikke mobile de fleste. .

    fredag kl. 08:27 · Liker
  • Erik Ribsskog Var det faren din som hadde slakterbutikk, borte ved brua, over Lågen der?

    Morfaren min Johannes Ribsskog, (mora mi var skilt, og skifta navn på meg, fra Olsen til Ribsskog, mens vi bodde i Mellomhagen, var det vel), dro med meg dit en gang, som han v
    Vis mer

    i går kl. 19:39 · Redigert · Liker
  • Nina Deichmann Sundby hadde dagligvare nedenfor Aagot,senere var det frisørsalong der som Torill Kristiansen hadde, jeg var ryddepike der, tjente 20 kr i uka:)

    for ca. en time siden · Liker
  • Erik Ribsskog Den slakterbutikken som jeg husker, den lå i et hvitt trehus.

    I en smal gate med flere hvite trehus, vel.

    En gate som liksom var som en liten snarvei, hvis man gikk, fra for eksempel Gulf/Shell, til Skreppestad, da.
    Vis mer

    for 48 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær det er Skalleberg/Østby, Erik Ribsskog; gaten het/heter faktisk Snarveien; slakterbutikken til Kolstad lå vis-a-vis Alviniussen.

    for 45 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Stemmer, aner ikke hva den slakertn het, men jeg handla for mamme der.For 10kr pålegg. da fikke jeg alltid en fersk pølse…. nam. Er ikke det der hvor øksemordet skjedde i sin tid?

    for 44 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Det jeg undrer på er om noen har bilder av noen av disse …hva er vi kommet til… over 100 butikkene på Halsen?

    for 43 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær Øksemordet? Hva, hvem…

    for 42 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Rundt 2000-2004 tror jeg. Et par typer som “lekte” med øks og var “uheldige”. Bare husker det fordi x-svogeren min syntes det hendte sp mye rart i Larvik….

    for 39 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Var det der han som ble drept i hasjrus bodde?

    Cirka samtidig med drapet på han Benjamin, inne i Oslo?

    Sånn at ingen hørte om det, omtrent.
    Vis mer

    for 34 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær jeg har en vag erindring om at du har rett Ingunn Bakke Haraldsen, det var noe sånt rundt det området, men da var jeg fraflyttet. Problemet – eller helst det som er bra – er at noe husker 1950-70; andre 1970-2000…

    for 33 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Slakterbutikken var slett ikke skummel; og alle unger fikk gratis pølse der!

    for 31 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Og nå må vi ikke blande dette drapet med slakterbutikken – det skjedde tvers over gata! Nå høres det ut som at det å være slakter var suspekt… Da er dere min venner helt på jordet!

    for 28 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Bodde ikke i Larvik under øksemordet selv, bare hørte om det. Veldig “eksotisk” og tragisk. Alle de gamle butikkene på Halsen har jeg gode minner fra. Berntsen og Ågot var mest spennende syntes jeg. Men har vi glemt Barbus og en keramiker inne i gården ved siden av baker og sybutikk i Rekkeviksgate?

    for 25 minutter siden · Liker
  • Elisabeth Leifsen Øksemordet, var ikke det oppe ved brua?

    for 23 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Nå er du her, kjære søster; på tide; vi =les din broder har avklart det forlengst

    for 22 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Barbis er nevnt før; Ingunn Bakke Haraldsen, keramiker vet ikke?

    for 21 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Nå kom jeg på enda en butikk som jeg tror ingen har nevnt før; på hjørnet mellom Skalleberg/Østbys slakterbutikk (Østby var svigersønnen til Skalleberg) og tannlege Eriksen, lå Edvardsens fiskerutstyrbutikk.

    for 18 minutter siden · Liker
  • Jorunn Eide Drapet skjedde i januar 2001.

    for 16 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær og jeg tror det i skjedde i huset rett over gata – øst for slakterbutikken…

    for 12 minutter siden · Liker
  • Elin Lysnes Bjerkholt Randi Bommen hadde keramikk butikk/verksted i gamle huset til Fritz johnsen.hun bor der fremdeles,men driver ikke utsalg lenger.Hun er forøvrig en veldig dyktig keramiker

    for 11 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær WoW!

    for 7 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg handla mye på Samvirkelaget, ved Skreppestad-blokkene, for mora mi, da jeg var i 5-6-7 års alderen, må det vel ha vært, (for vi flytta til Jegersborggate, før jeg fylte åtte år).

    (Det var vel den nærmeste butikken).

    Og en gang, så hadde mora mi skrevet så mye, på lappen, at det gikk hull i bæreposen, nederst i Mellomhagen, (den enden av Mellomhagen som ender ikke så langt fra Lågen).

    Og ei kone, som bodde nederst i Mellomhagen der vel.

    Hu kom gående forbi.

    Og jeg spurte om jeg kunne få en pose av henne, (for de varene jeg hadde, var for mange, til at jeg kunne bære de, alene).

    Men kona dukka ikke opp der, med noen pose.

    Så jeg ble stående og vente der, (nederst i Mellomhagen), i et kvarter eller en halvtime, vel.

    Og så dukka mora mi opp der.

    Og hu sa hu tenkte at det hadde blitt for mye for meg.

    Men jeg kunne jo ikke gå bort til butikken, for å få en ny pose.

    For jeg var redd for at noen ville stjele matvarene, mens jeg gikk bort dit.

    Så det var ikke det, at dette ble for tungt for meg, å bære.

    Men jeg måtte ha en pose å bære det i, for det var så mange matvarer, da.

    Melkekartonger, osv.

    Husker også en kiosk, som lå litt lenger vekk fra Mellomhagen, enn Samvirkelaget, (ved Skreppestad-blokkene), vel.

    Den kiosken solgte også såpebobler og sånt.

    Som jeg kjøpte, som julegaver, (jula 1977 kanskje), til fettere og kusiner, i min fars slekt, som var fra Holmsbu/Berger.

    Det var vel Jacobsen sin kiosk/landhandel, hvis jeg har skjønt det riktig, fra andre poster, i denne Facebook-gruppen.

    Husker en kar i 50-årene kanskje, som jobba der.

    Han var aldri sinna, sånn som jeg kan huske det.

    Men men.

    Fant også en nøkkel, (var det vel), utafor det Samvirkelaget, en gang.

    Og da sa mora mi til dem, at jeg hadde håpet å få finnerlønn.

    Og da fikk jeg en krone vel, av Samvirkelaget.

    Noe sånt.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/permalink/471734442844597/?comment_id=591730234178350&offset=0&total_comments=76&notif_t=group_activity

  • Mer fra Facebook


    John Oddvar Hansen
    Butikker, Ebba kiosk, Kiosken rett over Falck, Bertsen dagligvare, Bertsen Elektro, pappas kjøttbutikk, S-laget, Jacobsen kiosk, Finn Hansen dagligvare, Alviniussen, Garnbutikken til xxx og Berit, enda en dagligvare, det var Storgata, videre i rekkeviksgate, Baker Johnsen, Strikkebutikk, Sending i Hølabekken. Jøss for et yrende liv det var.

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 18:49 i nærheten av Kvelde, Vestfold

  • 35 personer liker dette.
  • 51 av 66

    Vis tidligere kommentarer

  • Jorunn Eide Postkontor i Storgata

    5. august 2012 kl. 19:03 · Liker
  • John Oddvar Hansen Tjøllingbanken og Kjell Nordheim (frisør) også på copran

    5. august 2012 kl. 19:05 via mobil · Liker
  • Kari-Ann Kristiansen Sjølyst het det før Finn Hansen og så var det Einar Kolstad (slakter tvers over ved Alviniussen) Baker Evensen, men det var litt før min tid

    5. august 2012 kl. 19:06 · Liker · 4
  • Pål H Gundersen Posthuset og frisør Nordheim (Gamle Kopran)

    5. august 2012 kl. 19:10 · Liker · 2
  • Hanne Lisbeth Nyquist Bestemora og bestefaren min hadde brusutsalg i Bryggerhuset i rekkeviksgata i maaaaange år….

    5. august 2012 kl. 19:14 · Liker · 2
  • John Oddvar Hansen Åssen kunne jeg glemme det da, det var jo stor stas å kjøpe ei hel kasse, men måtte ta til takke med ei flaske på lørdagen

    5. august 2012 kl. 19:16 via mobil · Liker
  • Ellen Berntsen Nygaard Audhild Hovland (som var gift med Kjell Hovland) overtok broderiforretningen etter Martha Sjølyst. Mulig Kjell solgte litt sko også siden han hadde skobutikk på Torstrand, rett over Grimstad møbler,

    5. august 2012 kl. 19:19 · Liker · 3
  • Kari Andresen Hessevik Det føles ikke som det er så mange år siden da. Begynte og jobbe på kopran etter 9ende klasse. Alle kjente alle.

    5. august 2012 kl. 19:20 · Liker
  • John Oddvar Hansen Synes du også at åra bare går fortere og fortere, rare greier, kanskje det er vi som begynner å dra litt på åra?

    5. august 2012 kl. 19:21 via mobil · Liker · 1
  • Kari Andresen Hessevik Årene flyr, når sønnene dine er blitt 39 og 36 har jeg nok dratt litt på åra.

    5. august 2012 kl. 19:27 · Liker · 2
  • Rune Løken Barbis i Rekkviksgt.

    11. august 2012 kl. 00:32 · Liker
  • Svein-Erik Nilsen Snart bare deg og alvern igjen.

    11. august 2012 kl. 06:37 · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Og helt oppunder taket der din far hadde butikk John Oddvar Hansen hadde jeg en lekebutikk – med knapper og bånd som min tippoldemor eller noe slikt hadde hatt i sin butikk i samme huset. Butikker tilbake til l950 vet vel jeg tror jeg.

    29. august 2012 kl. 21:58 · Liker
  • Hanne Lisbeth Nyquist Foreldrene til Rolf Dag hadde bladbutikk ved siden av baker johnsen,og garn/klesbutikk ved siden av den igjen+ at min bestemor solgte Junobrus fra bryggerhuset……

    30. august 2012 kl. 20:09 · Liker
  • Hanne Merethe Thomassen Kan ikke huske bladbutikken, men baker Johnsen og garnbutikken kan jeg godt huske

    30. august 2012 kl. 21:24 · Liker
  • Marianne Haugen Ågot og Berit John Oddvar.. Men det var også Kolstads kjøttbutikk i Storgata..rett over for Alviniussen Det var også systue rett over for Sjølyst (som senere ble Finn Hansen) Sundby het den andre dagligvarebutikken du ikke husker navnet på.. Så må du ikke glemme Marie og blomsterbutikken i Løkkeveien.. Utrolig å tenke på at det var som en liten by nede på Halsen når vi vokste opp..

    30. august 2012 kl. 21:40 · Liker · 2
  • Hanne Lisbeth Nyquist Martha Sjølyst hette garnbutikken,kom jeg på nå…..

    30. august 2012 kl. 21:43 · Liker · 2
  • Arne Limkjær Jeg har oppfordret Tjølling Historielag -som utgir Tjøllingminner – om å skrive en artikkel om alle butikkane på Halsen, men jeg tror ikke de tente på ideen; de er mest opptatt av resten av Tjølling, …selvom jeg dog fikk inn en artikkel i siste nummer om “Hollywood-stjerna fra Halsen”; altså dama med røtter fra det husetJohn Oddvar Hansen vokste opp…

    1. september 2012 kl. 23:00 · Liker
  • Marion Prytz Og Halsen fisk og delikatesse- som det het!

    6. september 2012 kl. 19:35 · Liker · 3
  • Svein-Erik Nilsen Nå har vi kun Meny……

    7. september 2012 kl. 06:01 · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Populært kalt “Blinken”

    8. september 2012 kl. 00:59 · Liker
  • John Oddvar Hansen Før Blinken, var det baker Næss.

    8. september 2012 kl. 06:40 via mobil · Liker · 1
  • Bente Østergren Der hvor Shell er var det en dagligvarebutikk som het Midten, de hadde visegutt som syklet rundt med melkeflaskene

    22. april kl. 17:52 · Liker · 3
  • Jon Willy Wessmann Olsen Ågot og Berit, og Sunde kolonial,Kolstad Slakterbutikk

    22. april kl. 18:23 · Liker · 1
  • Karin Holtan og så må vi jo ta med skomakeren,Hetty,vi måtte ha god tid når vi skulle dit for kona var så glad i å prate

    22. april kl. 18:37 · Liker · 2
  • Bente Kristin Fossdal God mimring det her… Husker stort sett alt, men det mest spennende var nok alt det rare på Alviniusen og godteriet hos Marie. Også stas å få være med til slakter Hansen og få kald pølse mens vi ventet. Gode tider!

    22. april kl. 22:40 via mobil · Liker · 1
  • Kari Olafsen Aunet Gulf

    22. april kl. 23:19 · Liker · 1
  • Anne Lise Gjelseth Aske Mener det var en kiosk ved siden av baker Johnsen – ei dame stod bak disken. Mener å huske at det var der pappa og jeg var og kjøpte “Gullbøker” da jeg var liten. (Skipshunden Skruffe Skruff, Burre Bever, Alice i blomsterland og mange flere titler – har de på loftet enda :-))

    25. april kl. 12:08 · Liker
  • Aage Gjelseth Larsen Mener å huske at det var noe som het Klippestua i Storgata, vis a vis kolinialen til Sjølyst,. Tror hun som drev den het Ingebjørg. Der kunne man komme med stoff som ble klippet slik at man kunne sy seg klær. Husker jeg riktig?

    30. april kl. 22:40 · Liker
  • Anne Lise Gjelseth Aske Ja, tror det Aage – var der og fikk målt og klippet flere bukser jeg som mamma sydde.

    30. april kl. 23:06 via mobil · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Det spørs hvilke årstall vi snakker om, og hvem som skriver (jeg mener hvor gamle vi er) Jeg er nokså oppdateret bakover, men eventuelt nyere butikker vet jeg lite om.

    1. mai kl. 18:54 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Hvis jeg begynner på Stensnes : Dagligvarer Ole Sundby, Harald Sjølyst, O. Giverholdt senere Børresen, Kopran, Georg A Berntsen senere Gjert Berntsen, Asbjørn Hasle på Gloppeskogen, Torgrimsen på Nordli, Blinken/Meny, så var det en på Skreppestad, Agathe Torunn Kaupang Sørum på Kaupang, Sending senere Selvig i Rekkevik, Thomas Hansen, Åsheims dagligvarer og Samvirkelaget på Gon.

    1. mai kl. 19:02 · Redigert · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Meieri på hjørnet av Kopran. Posthus i Åsheims bolig, så på Kopran før det havnet på Gloppeskogen. Apotek hos Mari Trulsen senere på Gloppeskogen. Klesbutikker var Ågot Kristoffersen, garn o.l. Martha Sjølyst overtatt av Audhild Hovland, Jernvare: ThVis mer

    1. mai kl. 19:14 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Jeg fortsetter med fabrikker/yrker…. her trenger jeg påfyll:

    1. mai kl. 19:15 · Liker
  • Bjørn Gulbrandsen Kan ikke se at du har fått med deg Krohn..godtebutikken mellom Aasheim og Kopran?

    1. mai kl. 19:21 · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Først og fremst var der mange hvalfangere. Knut Berntsen hadde elektrisk verksted, vi hadde Brdr. Olsens trevarefabrikk og Gunnar Vasviks. Glittumane – vognmannsforretning, Julius Eriksen hadde koks, parafin Arne Eriksen og Thorleif Smith, så var detVis mer

    1. mai kl. 19:25 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Det hadde jeg ikke Bjørn Gulbrandsen… Håpet jeg nå kunne komme ajour.

    1. mai kl. 19:30 · Liker · 1
  • Ingunn Bakke Haraldsen Hva med blomsterbutikken i Løkke gata?

    1. mai kl. 19:56 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Løkkegt? Var ikke det Bjørnums? Men jeg minnes en butikk i huset oppforbi Ågot Kristoffesen, var det blomsterbutikk?

    torsdag kl. 16:10 · Liker
  • Kari-Ann Kristiansen Bjørnum blomst var på baksiden av Ågot

    torsdag kl. 21:07 · Liker · 1
  • Hanne Lisbeth Nyquist Bestemora mi Hjørdis Trulsen hadde brusutsalg i Bryggerhuset i Rekkeviksgate 2 fra 1967 og framover,bestefar Håkon tok over når hun døde

    torsdag kl. 21:18 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Akkja…. Skjønner jeg får litt av en jobb, når jeg skal forsøke å rydde opp i dette, men det er jo i egeninteresse. Og da må jeg vel også prøve og tidfeste noe av dem. Men jeg synes det er artig å tenke tilbake på det livet som engang var. En klok mann sikkert, sa at dette med alle disse butikkene kom av at folk måtte gå til nærbutikken – de var ikke mobile de fleste. .

    fredag kl. 08:27 · Liker
  • Erik Ribsskog Var det faren din som hadde slakterbutikk, borte ved brua, over Lågen der?

    Morfaren min Johannes Ribsskog, (mora mi var skilt, og skifta navn på meg, fra Olsen til Ribsskog, mens vi bodde i Mellomhagen, var det vel), dro med meg dit en gang, som han v
    Vis mer

    i går kl. 19:39 · Redigert · Liker
  • Nina Deichmann Sundby hadde dagligvare nedenfor Aagot,senere var det frisørsalong der som Torill Kristiansen hadde, jeg var ryddepike der, tjente 20 kr i uka:)

    for 28 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Den slakterbutikken som jeg husker, den lå i et hvitt trehus.

    I en smal gate med flere hvite trehus, vel.

    En gate som liksom var som en liten snarvei, hvis man gikk, fra for eksempel Gulf/Shell, til Skreppestad, da.
    Vis mer

    for 14 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær det er Skalleberg/Østby, Erik Ribsskog; gaten het/heter faktisk Snarveien; slakterbutikken til Kolstad lå vis-a-vis Alviniussen.

    for 11 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Stemmer, aner ikke hva den slakertn het, men jeg handla for mamme der.For 10kr pålegg. da fikke jeg alltid en fersk pølse…. nam. Er ikke det der hvor øksemordet skjedde i sin tid?

    for 10 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Det jeg undrer på er om noen har bilder av noen av disse …hva er vi kommet til… over 100 butikkene på Halsen?

    for 9 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær Øksemordet? Hva, hvem…

    for 8 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Rundt 2000-2004 tror jeg. Et par typer som “lekte” med øks og var “uheldige”. Bare husker det fordi x-svogeren min syntes det hendte sp mye rart i Larvik….

    for 5 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Var det der han som ble drept i hasjrus bodde?

    Cirka samtidig med drapet på han Benjamin, inne i Oslo?

    Sånn at ingen hørte om det, omtrent.

    Ikke bra.

    Jeg husker den slakterbutikken som litt skummel.

    For en liten gutt syntes det er litt skummelt, når morfaren ens, fra Nevlunghavn, (som var født i Romerike, og var rådmann i Hadsel i Vesterålen og kontorsjef i Hurum, i Buskerud), plutselig vet at det er en slakterbutikk, i en nesten borgjemt vei, i ‘din’ verden, liksom.

    Men det var vel bare at han, (Johannes Ribsskog), skulle handle for bestemor Ingeborg, vil jeg tippe på.

    Det viser hvordan Norge har forrandret seg, når et sted som Halsen, (som vel ikke var regnet som by), hadde flere kjøttbutikker, bare for noen få tiår siden.

    Men men.

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/471734442844597/?notif_t=group_comment_reply

  • Og enda mer fra Facebook


    Ingunn Green Kristoffersen
    når du som barneskoleelev har stått musestille på toppen av bakken ved Mellomhagen Ungdomsskole og ventet på at det skulle ringe inn, før du torte å tasse inn til den åh, så skrekkelige skoletannlegen..
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 22:07

  • 15 personer liker dette.
  • Hilde Laksmark hehe det glemmer en ikke…husker at jeg spurte om å få time fra morgene av eller siste skoletime,,,,for da slapp jeg å gå bakken to ganger..men nei da…måtte ta timen når det passet henne,,,timene ble delt ut i klassen…

    5. august 2012 kl. 22:24 · Liker
  • Hanne Merethe Thomassen Den tannlegen har bokstavleig talt satt sine spor hos meg! Både fysisk og psykisk ;-O

    5. august 2012 kl. 22:25 · Liker · 2
  • Hilde Laksmark Som de fleste skoletannlegene gjorde,,,etter hva jeg har hørt…

    5. august 2012 kl. 22:26 · Liker
  • Hanne Merethe Thomassen Ja, tror ikke det er mange som husker skoletannlege-besøkene på den tiden med bare glede Var litt andre pedagogiske tilnærminger de brukte da;-)

    5. august 2012 kl. 22:29 · Liker
  • Anita Heum Det var bare helt forferdelig ,først igjennom alle de store ungdommane som visste at lille du skulle til skrekkelige K.H.Å så inn til henne som fikk betalt for hvert høll hun lagde på oss uskyldige ..

    5. august 2012 kl. 23:13 · Liker
  • Anita Heum Dattern min skulle til skoletannlegen ,på sykehuset for noen år siden ..Skulle egentlig ha ei Elisabet .Men hun var syk den dagen .Da det var vår tur sa hun ,At vi hadde fått time hos K.H. isteden…… NEI SA JEG ,DATTERN MIN SKAL IKKE TIL HENNE så da ble det ingen tanntime på dattern min ..så vi gikk …

    5. august 2012 kl. 23:17 · Liker · 1
  • Kari-Ann Kristiansen Jeg gjorde akkurat det samme. Ikke tale om, sa jeg

    6. august 2012 kl. 05:07 · Liker · 2
  • Berit van Walraven Har jeg også gjort med mine unger

    6. august 2012 kl. 09:35 via mobil · Liker · 1
  • Anita Heum Hahaha såååå hærlig digger det

    6. august 2012 kl. 15:11 · Liker · 1
  • Merete Stangeland Det kan jeg kjenne godt igjen ja..

    6. august 2012 kl. 16:07 via mobil · Liker
  • Erik Ribsskog Vi ble sendt to og to, til tannlegen, i Mellomhagen.

    Jeg bodde i Mellomhagen, men jeg pleide å gå hjem forbi Gulf/Shell der, for jeg var nabo med Pål Andre og hans to brødre, som var ganske tøffe, så jeg pleide å gå gjennom skogen, (da kom jeg ut ved Shell der), til skolen, og rundt ved brua over Lågen der, når jeg skulle hjem, (en vei en bondesønn, ved Skreppestad der, i klassen min, også gikk, husker jeg), for å unngå Pål Andre og brødrene hans, da.

    Jeg og han jeg gikk sammen med, (til tannlegen), vi tok igjen de to som gikk noen minutter før oss, ved den kiosken, som var i krysset, der veien mot fotballbanen til Halsen IF gikk.

    (Like ved der Mellomhagen begynner, da).

    Mora mi ville at jeg skulle være flink på skolen, så jeg prøvde alltid å være best i alt da, husker jeg.

    Og jeg løp over veien, for å ta dem igjen, og ble nesten kjørt over, av en Mercedes, husker jeg.

    Jeg pleide å sykle rundt, ved den ungdomsskolen, etter skoletid.

    Vi hadde en fotballbane like ved der, som jeg noen ganger fikk lov å bli med å spille på, (med de andre ungene), selv om jeg hadde bodd på ei hytte, i Brunlanes, etter at vi bodde i Storgata, så jeg var mest vant med skogen osv., ved hytta i Brunlanes, og der var det ikke så mange unger, å spille fotball med, for eksempel.

    Bak ungdomsskolen så var det mulig å finne viskelær, som elevene hadde kasta ut av vinduene, (av en eller annen grunn), husker jeg.

    Søstera mi Pia fant også liljekonval, (var det vel), i skogkanten, bak fotballbanen, husker jeg.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    i går kl. 03:28 · Redigert · Liker
  • Anne Lise Hagen Fryktelig…… Skrekken for tannlegen sitter i ennå…Uff

    i går kl. 12:47 · Liker
  • Lene Wenche Olsen Når lærern kom inn i klasserommet med “timekortbunken”…Husker enda den følelsen… *Grøss*

    for 6 timer siden · Liker
  • Hanne Lisbeth Nyquist Ekkel følelse,den lukta på tannlegekontoret kjenner jeg enda…..og hun assistenten som skjela,og vi ikke visste hvem hun kikka på når vi skulle inn….gøss og gru!!!!!

    for 5 timer siden · Liker
  • Hanne Lisbeth Nyquist Vi gikk aleine så lenge jeg kan huske,ingen to og to i vår klasse…..tror d hadde hjulpet litt på skrekken…..

    for 5 timer siden · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg var der bare i første klasse.

    Og da hadde jeg ingen hull i tenna.

    (Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Det var kanskje derfor frøken sendte oss to og to, til skoletannlegen.

    (Siden vi for det meste hadde nye tenner vel).

    Noen som husker hva hu lærerinna vår het forresten?

    Jeg gikk i klassen til en Erik E., (husker jeg).

    (For jeg måtte være ‘Erik R’, husker jeg).

    Og en bondesønn fra Skreppestad gikk også i den klassen, husker jeg.

    Og ei som hadde besteforeldre i Lillestrøm vel, som fortalte at de kunne se LSK-kampene, fra boligen, til besteforeldra.

    Det var også en som bodde i et mørkt trehus vel, cirka over Mellomhagen, fra ungdomsskolen.

    (Opp en bakke, mener jeg å huske.

    Ovenfor fotballbanen der).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/
  • Mer fra Jorunn Eide


    • Samtale startet lørdag
    • 21:52

      Jorunn Eide

      Skriver heller til deg her
      Ja, nabojenta het Ingunn (Johannessen).
      Morten heter Nordheim til etternavn. Han bor i Fredrikshavn nå.
      Jeg husker moren din, Karen (var det ikke det hun het…?)

    • 22:04

      Jorunn Eide

      Jeg liker fremdeles Lovehearts
    • 22:06

      Erik Ribsskog

      Hei,
      ja det stemmer det, Karen Ribsskog.
      Stefaren vår het Arne Thomassen.
      Var du med til hytta, som vi flytta til, i Brunlanes?

      Mora mi gikk vel mye rundt med Pia og meg, selv om vi kunne gå rundt på Halsen selv og, (ihvertfall jeg fikk lov å gå rundt alene).
      Husker ikke helt hvordan vi ble kjent med deg, men det var vel antagelig gjennom mora mi

      Morsomt med disse Facebook-gruppene, hvor folk skriver om gamle dager, osv.
      Skriver om det her på blogg, forresten.
      Håper dette er i orden.

      Mvh.
      Erik Ribsskog

    • 22:06

      Erik Ribsskog

      Ok,
      husker du leste det som stod på de dropsene.
      Vi stod på en trapp et sted vel.
      (Kanskje der du bodde).

      I en sidegate til Storgata, vel.
      Mvh.
      Erik Ribsskog

    • 22:10

      Jorunn Eide

      Jeg kan ikke huske at jeg var i det bursdagsselskapet…
      Jeg er litt usikker på hvem den lyse jenta er. Det kan kanskje være Anne Lise?

      Helt greit for meg at du blogger om det

    • 22:18

      Erik Ribsskog

      Ok,
      det var hyggelig.
      Ja det var en pen jente, på min alder, mora hennes dukka opp i vinduet deres, i andre etasje vel, i en bakgård.

      De Halsen-jentene, (og Morten), lå over hos oss, i Brunlanes.
      Så det er mulig at det var noen andre jenter som var med der.

      Vi flytta så tilbake tilbake til Halsen, og Mellomhagen, i 1975 eller 1976.

      Men jeg var ikke så mye nede i Storgata da.
      Søstera mi og meg ble kidnappa, sommeren før jeg begynte i første klasse, av faren vår og onkel Runar, fra Strømm.

      Og jeg prøvde å være flink på skolen, for mora mi ville det.
      Så jeg var vel litt som en nerd, i første klasse, og kjente nok ikke igjen alle folka, som jeg ble kjent med, i Storgata, på den tida.

      Og så flytta vi til Jegersborggate, mens jeg gikk i første klasse.
      Og jeg ble kamerat med Frode Kølner osv, der.
      Og så flytta jeg til faren min, etter å ha bodd i et og et halvt år, i Jegersborggate.

      Og faren min flytta fra meg, for han fant seg en ny dame, ved navn Haldis Humblen, da jeg var ni år, på Bergeråsen, ved Svelvik.
      Så jeg hadde en ensom oppvekst da.

      Og nå svarer omtrent ingen meg på Facebook osv.
      Så det var hyggelig å høre fra noen på Halsen, det er helt sikkert.
      Er det noen butikker på Halsen enda?

      Har de sånne kjeder med sukkertøy fortsatt, (som jeg mener å huske, fra den tida)

      Mvh.
      Erik Ribsskog

    • 22:27

      Jorunn Eide

      Leit å høre at du ikke hadde godt i oppveksten.

      Det er bare Alviniussen igjen

    • 22:39

      Erik Ribsskog

      Ok,
      var det den i Storgata hvor de hadde karameller, til ti øre?
      Vi hadde også noen barnepiker, som bodde på Oterøya kanskje?

      Og ei som handla på Samvirkelaget.

      Mora mi hadde ei venninne, som bodde, på Oterøya(?)
      Sønnen hennes lot Pia og meg sitte på med isflak der en gang.

      I bukta, eller hva dere sier.

      En gang, så slapp bare mora mi av Pia og meg, på Østre Halsen.
      Like ved der du bodde vel.

      Og regna med at vi ville bli bedt inn til noen.

      (Dette var mens vi bodde i Jegersborggate.
      Og mora mi besøkte Arne Thomassen, som da bodde på hotell Victoria, i Larvik).

      Ingen ba inn søstera mi og meg.
      Vi begynte å gå mot Gulf som ble til Shell.
      Der tagg jeg av et eldre par, for jeg var så sulten, og Pia og meg fikk en femmer hver, som vi kjøpte potetgull for, på bensinstasjonen.

      Nabo-paret fra 15 A, i Mellomhagen.
      (Vi bodde i 15 .

      Kom også forbi, og gikk tur, da.
      Pia kjente dem igjen.
      Jeg tror at han mannen, (som var i 20-30 åra vel, var purk).

      Vi var sure på mora vår, og visste ikke telefonnummeret, til hotellet hu var på, (av en eller annen grunn).

      Men vi visste at mora mi sine foreldre, bodde i Nevlunghavn.

      (Ingeborg og Johannes Ribsskog).

      Så den tidligere naboen vår ringte til bestefar Johannes, som henta Pia og meg.
      Jeg fikk også brødskive med sukker på, av hu kona, for han politimannen mente det var godt.

      Så kom morfaren vår og henta oss.
      Og mora vår henta oss, hos besteforeldrene våre.
      Dagen etter, eller samme kvelden.

      For det ble kaldt, og vi ble sultne, så jeg visste ikke noe annet å gjøre, enn å gå mot bensinstasjonen der.

      Vi hadde jo lekt der i mange timer.
      Men vi ble ikke bedt inn til noen av ungene.

      Og du, Morten og Ingunn så vi vel ikke.
      Jeg hadde jo kjøpt godteri, for noen penger, en gang, som 3-4 åring.
      Da mora mi ville jeg skulle kjøpe melk.

      Og jeg gjemte godteriet i hagen til Ingunn og dem.
      Og hu fant godteriet, og sa det var noen fylliker som hadde lagt godt der.

      Så jeg likte ikke Ingunn så bra, etter det.

      Så jeg tenkte ikke på å spørre dem, om vi kunne vente på mora vår der.
      For det var ikke der mora vår slapp oss ut av bilen, heller.

      Det var liksom ned mot havna der, fra Storgata, (men likevel ikke langt fra skolen).
      Mvh.
      Erik Ribsskog

    • I dag

    • 10:15

      Jorunn Eide

      Nei, Alviniussen er en jernvarehandel. Jacobsen var en kjosk i Storgata – kan det være den du mener? Den lå ved siden av Halsen dagligvare (solgte også godteri forresten).

      Tragisk at dere ikke hadde en trygg og god barndom. Synd dere flyttet fra Halsen – vi var jo en gjeng som holdt sammen og passet godt på hverandre.

    • I dag

    • 13:48

      Erik Ribsskog

      Hei,
      det må nok ha vært Halsen dagligvare, tror jeg.
      Mora mi handla der, og jeg satt i vogna en gang, og kjeda meg, og reiv av prislappen av en juicekartong, husker jeg.

      Og da ble det ståk i kassa.
      Den gangen jeg kjøpte godteri istedet for melk.
      Så sendte mora mi meg til Samvirkelaget, for å kjøpe to kartonger med melk.

      (Det var omtrent bare H-melk på den tida vel).
      Så var de utsolgt.
      Melkebilen hadde ikke vært der, sa de.

      Så gikk jeg forbi Halsen dagligvare, av en eller annen grunn.

      Kanskje fordi at jeg pleide å kjøpe karameller der.
      Og til en butikk som lå i den gata jeg lurer på om du og Anne Lise bodde i.

      En butikk i en hvit trebygning.
      Så spurte jeg kassadama om melkebilen hadde vært der.
      Og hu sa nei.

      Så gikk jeg tilbake til Samvirkelaget.

      Og var lei, så jeg kjøpte godteri, av den ganske unge kassadama.
      Og så gjemte jeg det i hagen til Ingunn og dem.

      Og så sa jeg til mora mi at jeg hadde mista de tre kronestykkenen, ned i et sluk, i Storgata, mellom huset vårt og Samvirkelaget.
      Og så fant Ingunn og dem godteriet.

      Og mora mi sa at noen fylliker hadde lagt godtet i hagen deres.
      (Jeg tenkte jo at jeg skulle finne godteriet, når jeg skulle ut for å leke, seinere på dagen.

      Så jeg ble litt sur).
      Den gjengen du nevner var jo mest jenter.
      Så jeg prøvde å få han Morten, (som var eldre enn meg vel), til å besøke oss og.

      Og for å virke kul, så tok jeg med brus og øl, fra to Grans-kasser, som vi hadde, i en gang, ved en hagedør vel.
      Og Morten og jeg brukte spiker og en stein vel.

      Og fikk hull på flaskekorkene.
      Men jeg tror nok at for eksempel stefaren min merka det.
      Jeg overhørte i Oslo, i 2003, at jeg var forfulgt av ‘mafian’, og flykta til England.

      Jeg klarte ikke å etablere meg og havna hos onkelen min, på Løvås gård i Kvelde i 2005.
      Og da hadde jeg litt av studielånet fra University of Sunderland.

      Og så at det fantes leiligheter med bredbånd, på Østre Halsen.
      (For det var ikke mulighet å få bredbånd, i Farrisdalen, (heter det vel), på den tida, ihvertfall).

      Men det ble til at jeg drøyde det.
      Men det var ikke så langt unna at jeg flytta tilbake til Halsen i 2005.
      Men det hadde vel blitt litt rart og.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • Enda mer fra Facebook


      • Jorunn Eide

        Skriver heller til deg her
        Ja, nabojenta het Ingunn (Johannessen).
        Morten heter Nordheim til etternavn. Han bor i Fredrikshavn nå.
        Jeg husker moren din, Karen (var det ikke det hun het…?)

      • Jorunn Eide

        Jeg liker fremdeles Lovehearts

      • Erik Ribsskog

        Hei,

        ja det stemmer det, Karen Ribsskog.

        Stefaren vår het Arne Thomassen.

        Var du med til hytta, som vi flytta til, i Brunlanes?

        Mora mi gikk vel mye rundt med Pia og meg, selv om vi kunne gå rundt på Halsen selv og, (ihvertfall jeg fikk lov å gå rundt alene).

        Husker ikke helt hvordan vi ble kjent med deg, men det var vel antagelig gjennom mora mi

        Morsomt med disse Facebook-gruppene, hvor folk skriver om gamle dager, osv.

        Skriver om det her på blogg, forresten.

        Håper dette er i orden.

        Mvh.

        Erik Ribsskog

      • Erik Ribsskog

        Ok,

        husker du leste det som stod på de dropsene.

        Vi stod på en trapp et sted vel.

        (Kanskje der du bodde).

        I en sidegate til Storgata, vel.

        Mvh.

        Erik Ribsskog

      • Jorunn Eide

        Jeg kan ikke huske at jeg var i det bursdagsselskapet…
        Jeg er litt usikker på hvem den lyse jenta er. Det kan kanskje være Anne Lise?

        Helt greit for meg at du blogger om det

      • Erik Ribsskog

        Ok,

        det var hyggelig.

        Ja det var en pen jente, på min alder, mora hennes dukka opp i vinduet deres, i andre etasje vel, i en bakgård.

        De Halsen-jentene, (og Morten), lå over hos oss, i Brunlanes.

        Så det er mulig at det var noen andre jenter som var med der.

        Vi flytta så tilbake tilbake til Halsen, og Mellomhagen, i 1975 eller 1976.

        Men jeg var ikke så mye nede i Storgata da.

        Søstera mi og meg ble kidnappa, sommeren før jeg begynte i første klasse, av faren vår og onkel Runar, fra Strømm.

        Og jeg prøvde å være flink på skolen, for mora mi ville det.

        Så jeg var vel litt som en nerd, i første klasse, og kjente nok ikke igjen alle folka, som jeg ble kjent med, i Storgata, på den tida.

        Og så flytta vi til Jegersborggate, mens jeg gikk i første klasse.

        Og jeg ble kamerat med Frode Kølner osv, der.

        Og så flytta jeg til faren min, etter å ha bodd i et og et halvt år, i Jegersborggate.

        Og faren min flytta fra meg, for han fant seg en ny dame, ved navn Haldis Humblen, da jeg var ni år, på Bergeråsen, ved Svelvik.

        Så jeg hadde en ensom oppvekst da.

        Og nå svarer omtrent ingen meg på Facebook osv.

        Så det var hyggelig å høre fra noen på Halsen, det er helt sikkert.

        Er det noen butikker på Halsen enda?

        Har de sånne kjeder med sukkertøy fortsatt, (som jeg mener å huske, fra den tida)

        Mvh.

        Erik Ribsskog

      • Jorunn Eide

        Leit å høre at du ikke hadde godt i oppveksten.

        Det er bare Alviniussen igjen

      • Erik Ribsskog

        Ok,

        var det den i Storgata hvor de hadde karameller, til ti øre?

        Vi hadde også noen barnepiker, som bodde på Oterøya kanskje?

        Og ei som handla på Samvirkelaget.

        Mora mi hadde ei venninne, som bodde, på Oterøya(?)

        Sønnen hennes lot Pia og meg sitte på med isflak der en gang.

        I bukta, eller hva dere sier.

        En gang, så slapp bare mora mi av Pia og meg, på Østre Halsen.

        Like ved der du bodde vel.

        Og regna med at vi ville bli bedt inn til noen.

        (Dette var mens vi bodde i Jegersborggate.

        Og mora mi besøkte Arne Thomassen, som da bodde på hotell Victoria, i Larvik).

        Ingen ba inn søstera mi og meg.

        Vi begynte å gå mot Gulf som ble til Shell.

        Der tagg jeg av et eldre par, for jeg var så sulten, og Pia og meg fikk en femmer hver, som vi kjøpte potetgull for, på bensinstasjonen.

        Nabo-paret fra 15 A, i Mellomhagen.

        (Vi bodde i 15 .

        Kom også forbi, og gikk tur, da.

        Pia kjente dem igjen.

        Jeg tror at han mannen, (som var i 20-30 åra vel, var purk).

        Vi var sure på mora vår, og visste ikke telefonnummeret, til hotellet hu var på, (av en eller annen grunn).

        Men vi visste at mora mi sine foreldre, bodde i Nevlunghavn.

        (Ingeborg og Johannes Ribsskog).

        Så den tidligere naboen vår ringte til bestefar Johannes, som henta Pia og meg.

        Jeg fikk også brødskive med sukker på, av hu kona, for han politimannen mente det var godt.

        Så kom morfaren vår og henta oss.

        Og mora vår henta oss, hos besteforeldrene våre.

        Dagen etter, eller samme kvelden.

        For det ble kaldt, og vi ble sultne, så jeg visste ikke noe annet å gjøre, enn å gå mot bensinstasjonen der.

        Vi hadde jo lekt der i mange timer.

        Men vi ble ikke bedt inn til noen av ungene.

        Og du, Morten og Ingunn så vi vel ikke.

        Jeg hadde jo kjøpt godteri, for noen penger, en gang, som 3-4 åring.

        Da mora mi ville jeg skulle kjøpe melk.

        Og jeg gjemte godteriet i hagen til Ingunn og dem.

        Og hu fant godteriet, og sa det var noen fylliker som hadde lagt godt der.

        Så jeg likte ikke Ingunn så bra, etter det.

        Så jeg tenkte ikke på å spørre dem, om vi kunne vente på mora vår der.

        For det var ikke der mora vår slapp oss ut av bilen, heller.

        Det var liksom ned mot havna der, fra Storgata, (men likevel ikke langt fra skolen).

        Mvh.

        Erik Ribsskog



    • Mer fra Facebook


      Hanne Lisbeth Nyquist
      Vi “Trengte” i friminuttene borte ved huset til Jorunn og Anne Keth,,,,,,+ fotsklier,hvor vi henta vann i munnen og spytta ut på skliene…..merkelig form for leker på Halsen??????
      Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 21:16

    • 14 personer liker dette.
    • Anita Heum Hærlig …å nåde den som stjærte sklia fra deg .hihi…Sprang ut i friminuttet for at ingen andre skulle ta’n

      5. august 2012 kl. 22:17 · Liker · 1
    • Ingunn Green Kristoffersen Trenging var stas. Revna nok noen jakker på det.

      5. august 2012 kl. 22:19 · Liker · 1
    • Ingunn Bakke Haraldsen Super skuffa når vaktmesteren hadde salta skliene mens vi var inne i timen….

      5. august 2012 kl. 22:23 · Liker
    • Tine Merete Rygh Var jo om å gjøre å trenge og komme ved siden av den gutten som du syntes var kjekkest den uka hihi

      5. august 2012 kl. 22:24 · Liker · 2
    • Ingunn Green Kristoffersen jepp

      5. august 2012 kl. 22:24 · Liker
    • Ingunn Bakke Haraldsen Helt klart! Og hevde klassen.

      5. august 2012 kl. 22:25 · Liker
    • Tine Merete Rygh Knepet var å få kneet bak benet til den foran og bare vippe de ut.

      5. august 2012 kl. 22:27 · Liker
    • Ingunn Bakke Haraldsen Eller skuldra… Spisse skuldre var + Albuen var juks

      5. august 2012 kl. 22:29 · Liker · 2
    • Anita Heum Lurer på om det er dæffor jeg har blitt så breiskuldra haha:)

      5. august 2012 kl. 22:53 · Liker · 1
    • Ingunn Bakke Haraldsen Trengeproff;)

      5. august 2012 kl. 22:54 · Liker · 1
    • Ingunn Bakke Haraldsen Husker vi i “Cklassen” beskyttet Jørn som ofte var innerst…

      5. august 2012 kl. 22:55 · Liker · 1
    • Anita Heum Ja jeg “ville ” stå innerst men det var en kamp mellom kula o g Lars erik hver gang ..du var ille du å

      5. august 2012 kl. 22:55 · Liker · 1
    • Anita Heum Hahaha

      5. august 2012 kl. 22:56 · Liker · 1
    • Ingunn Bakke Haraldsen Elsket trenging….sykt!! Husker det prikket i skuldrene og hendene var lamme….:-)))))

      5. august 2012 kl. 22:57 · Liker · 1
    • Anita Heum Ja det blei ille vondt noen ganger ..fyttirakker’n ..men det var guttane mot jentene ,sånn var det bare ..ikke fader om de skulle stå innerst

      5. august 2012 kl. 23:00 · Liker
    • Erik Ribsskog Husker jeg var med på trenging, i friminuttene.

      (Selv om jeg begynte på Torstrand skole, i andre klasse).

      Det var i den delen av skolegården, som vendte mot Samvirkelaget, liksom.

      Husker det var en fontene, på den sida av skolegården og, (fra da jeg bodde, i Storgata).

      Ei Jorunn, (som var glad i Lovehearts), som muligens er den samme Jorunn som du kjenner, (hu var vel 2-3-4 år eldre enn meg, og jeg er født i 1970), og ei annen jente, tok meg med til ei jente, som bodde, i en sidegata til Storgata, i andre eller tredje etasje.

      (Ei med lyst hår).

      Og jeg gikk dit en gang seinere, og spurte om hu jenta ville bli med ut og leke.

      (Vi var vel bare fire år gamle, begge to, vel).

      Og hu jenta fant ei tyggegummi-klyse, ovenfor en matbutikk, i Storgata, som lå ovenfor skolen cirka.

      (Den matbutikken som hadde karameller til ti øre).

      Og en høy kar så på oss, mener jeg å huske, ved den matbutikken.

      Hu jenta tok med tyggisen, og vaska den, i fontena, på barneskolen.

      (Som vi ikke hadde begynt på enda).

      Og jeg fikk halve tyggisen da.

      Jeg syntes at hu var litt grisete, men jeg tygde den halve klysa likevel, for å være høflig.

      Men jeg fuglte hu ikke hele veien hjem igjen.

      HU sa hu fant veien selv.

      Selv om det kunne være farlig, for det kjørte jo mye biler, (og buss), der.

      Og jeg tenkte jeg skulle besøke henne igjen, men jeg tenkte jeg fikk prøve å drøve det litt.

      Og jeg så henne ikke igjen, for plutselig en dag, så rygget det en flyttebil inn, i oppkjørselen vår, i Storgata, (vi hadde cirka halve huset, og en Herman og foreldrene hans, bodde i den delen av huset lengst fra Storgata).

      Da jeg bodde i Mellomhagen, noen år senere, så gikk jeg i første klasse, på Østre Halsen skole.

      Og da lekte vi trenging, og også mølje, like ved den fontena, husker jeg.

      En nederlender dukka også opp i skolegården der, og jeg bytta fotballkort med han, husker jeg.

      En i en annen klasse vel.

      Og han prøvde å stjele sykkelen min, husker jeg, i Mellomhagen, en søndag, (hvis jeg skjønte det riktig).

      Jeg så ihvertfall at han stod utafor huset vårt.

      Jeg tror vi var nabo med Ingunn(?), i Storgata.

      Noe sånt.

      Hu nabo-jenta, i Storgata, sa ihvertfall det en gang til meg, da vi bodde i Mellomhagen, og jeg var i skolegården, at hu hadde sett meg naken, på Hvittensand.

      Men vi flytta jo til Storgata, da jeg var tre år gammel.

      Så husker jeg ikke, hvordan mora mi gjorde det, på den tida.

      Men mora mi lot meg og søstera mi gå rundt nakne, og sa at vi var blomsterbarn, på ei øy, utafor Halsen et sted, med blomsterkranser i håret, en St. Hansaften kanskje.

      Så mora mi var litt hippie kanskje, da.

      Det er muilg.

      Men jeg husker også at jenter eldre enn 3-4 år, pleide å bade nakne, på Hvittensand.

      Så det var vel ikke bare meg, som hu Ingunn(?), hadde sett naken der, tror jeg.

      Hvem vet.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

      https://www.facebook.com/groups/471474256203949/