johncons

Stikkord: Johannes Ribsskog

  • Forfatterstudenter

    Nå kom jeg på en ting her, plutselig. 

    Og det er at noen forfatterstudenter, fra Bø, i Telemark, har kontakta meg, og skrevet kommentarer på bloggen. 
    Om at de liker skrivestilen min, osv.
     
    Men dette, på johncons-blogg, dette er ikke noe litteratur, altså. 
    Dette er faktiske ting, som har skjedd. 
    Grunnen til at jeg skriver uten skrivefeil osv., (eller prøver). 
    Det er fordi at jeg har fått kjeft om det, i kommentarer. 
    Det er folk som hakker på en, for den minste ting, som man skriver feil, på nettet. 
    Så derfor har det blitt sånn, at jeg prøver å skrive riktig norsk da. 
    Men alt jeg skriver om har skjedd, og det er ikke noe som er oppdiktet, dessverre. 
    Bare noe jeg kom på nå, at kanskje noen trodde det, siden det har vært forfatterstudenter på bloggen osv.
     
    Bare for å prøve å klare opp i det. 
    Så vi får se hva som skjer. 
    Vi får se. 
    Mvh. 
    Erik Ribsskog 
    PS. 
    Han slektningen min, som heter noe med Dørumsgaard. 
    Han som er sønn av min morfar, Johannes Ribsskog, sin fetter, komponisten Arne Dørumsgaard. 
    Han bor jo i Bø, i Telemark, hvis jeg ikke tar helt feil. 
    Og onkel Martin, han babla også om det, at jeg burde begynne å studere på Høyskolen i Bø, da jeg bodde på gården til han og Grete, i 2005. 
    Så kanskje det er de Dørumsgaard-folka, i slekta til morfaren min, som bor i Telemark der. 
    (Hu ene er i Arbeiderpartiet og er gift med en same vel, osv.

    Dørumsgaard Varsi, heter vel hun).

    Kanskje det er de som tuller med meg? 
    Vi får se. 
    Bare noe jeg tenkte på nå. 
    Så vi får se hva som skjer. 
    Vi får se. 
    PS 2. 
    Her er mer om dette:
     
     

    mer om dørumsgaard

    PS 3. 
    Nå fjerna jeg han Terje Dørumsgaard, fra vennelista mi, på Facebook. 
    Så nå har jeg ingen(!) Facebook-venner. 
    Ikke dårlig. 
    Men jeg syntes det ble litt mye tull nå, rundt det stedet Bø i Telemark, (som jeg forklarer om ovenfor, i denne bloggposten). 
    Og jeg kjenner jo egentlig ikke har Terje Dørumsgaard heller, fra ‘Real Life’. 
    Så jeg syntes det ble mest riktig, å kutte ut han nå. 
    Jeg har ikke fått svar fra Norsk Lydinstitutt heller, i Stavanger, om de har noe av morfaren min, i arkivet deres. 
    Enda han Terje Dørumsgaard er i styret der vel. 
    Så det ble litt mye tull med de her Dørumsgaard, må jeg vel si. 
    Så da tror jeg kanskje det er like smart, å droppe å ha noe med de å gjøre.
     
    Det er det nok antagelig da. 
    Det er ihvertfall den vurderingen jeg gjør meg nå. 
    Så vi får se hva som skjer. 
    Vi får se. 
    Her er mer om dette:
     

    fjerna dørumsgaard
    PS 4. 
    Her er mer om den litteratur-student blogg forfatteren, som har kontaktet meg. 
    Bare for å presisere det, så har dette med ‘Romanfabrikken.blogspot.com’ ikke noe med johncons-blogg å gjøre. 
    Jeg skriver ikke fiksjon. 
    Jeg skriver bare om ting som har skjedd i virkeligheten. 
    Bare for å presisere det.

    I tilfelle noen ikke skjønte, (eller later som at de ikke skjønte), det. 

    Her er mer om dette:
     

    mer om forfatter student blogg
  • Noen av de som jeg skriver om på johncons-blogg, de er jo døde. Men da har vi det jo så greit i Norge, at da kan vi jo bare spørre Märtha. Vi får se







    Gmail – Spørsmål om bestemor Ågot som døde i år 2001 vel







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Spørsmål om bestemor Ågot som døde i år 2001 vel





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Wed, Sep 15, 2010 at 8:59 PM





    To:

    maertha@slottet.no



    Hei,

    bestemor Ågot, (som var nesten som en mor for meg, under oppveksten), hu nevnte/trua en gang, om svarteboka.
    Hvorfor prata bestemor Ågot om svarteboka, når hu var kristen, og stemte KRF osv?

    På forhånd takk for svar!
    Mvh.
    Erik Ribsskog






    PS.

    Jeg sendte også en om mora mi:







    Gmail – Spørsmål om min mor, Karen Margrethe Elisabeth Ribsskog, som døde i 1999







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Spørsmål om min mor, Karen Margrethe Elisabeth Ribsskog, som døde i 1999





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Wed, Sep 15, 2010 at 11:09 PM





    To:

    maertha@slottet.no



    Kjære Märtha,

    jeg sender også om min mor, Karen Ribsskog, som døde i 1999.
    Kan du spørre henne, om hvorfor hun var så uhygenisk?
    Der hun bodde da hun døde, i Drøbak, så brukte hun ikke oppvaskmiddel.

    Det var et tjukt lag med fett, på glass og tallerkner, (så jeg ble nesten kvalm av å tenke på å dra dit).
    Kan du være så snill å spørre henne om dette?
    Kan du også spørre om hvorfor søstera mi, (Pia Ribsskog, som var arbeidsledig da, og derfor hadde tid å ordne med begravelsen, i motsetning til meg, som var travel Rimi-butikksjef), bare kjøpte en gråstein, (må jeg vel kalle det), til gravstein, til mora vår, og om hvorfor hu valgte kremering og ikke kiste, for mora vår.

    På forhånd takk for eventuelt svar.
    Jeg kommer også til å sende en e-post til, om min mormor, men av respekt for de døde, så må vi vel bare sende om en avdød i hver e-post.
    Synes ikke du også det, (av respekt for de døde, mener jeg)?

    Mvh.
    Erik Ribsskog






    PS 2.

    Jeg måtte nesten sende en e-post om bestemor Ingeborg og:







    Gmail – Spørsmål om min mormor, Ingeborg Ankerita Ribsskog f. Heegaard, som døde ifjor sommer







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Spørsmål om min mormor, Ingeborg Ankerita Ribsskog f. Heegaard, som døde ifjor sommer





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Wed, Sep 15, 2010 at 11:23 PM





    To:

    maertha@slottet.no



    Hei igjen,

    jeg sender e-post med spørsmål om min mormor, Ingeborg Ribsskog, som nevnte i forrige e-post.
    Hvorfor ga min mormor meg skylden for at min søster Pia fikk en farget/svart unge?

    Jeg var jo i militæret da Pia traff Keyton fra Somalia.
    Bare spør Løvenskiold, som var i samme tropp som meg, i Elverum.
    Jeg satt på med Løvenskiod og Øverland og de, var det vel, ned til Oslo en gang, og gikk av ved Furuset senter, for jeg bodde på Ellingsrudåsen, på Ungbo der.

    Hvordan kunne jeg da ha kontroll, på hva søstera mi gjorde, på Øvre Grunerløkka, i Christies gate, hvor hu bodde det året?
    Bare spør Løvenskiold om han tror jeg kunne ha klart det, fra Elverum og Ellingsrudåsen.

    (Han Løvenskiold som er ca. 39-40 år, med svart hår, vil jeg si, ca. 1.75 høy kanskje.
    Han var 12-7 ener, som det het, i miltæret.
    Men men).
    Det er greit at jeg lot søstera mi bo på rommet mitt, på Ungbo, etter militæret.

    Men det var jo bare fordi at jeg var redd for at hu skulle havne på Plata, eller noe, for foreldrene våres var så uansvarlige.
    Og venninnene hennes flytta tilbake fra Christies gate, til Røyken, og søstera mi måtte også flytte.

    Vi er fra Svelvik kommune, hvor broren din og svigerinna di hadde sånn øvelses-bryllup.
    (Så du veit kanskje hvor det er).
    Men men.
    Vi er fra Strømm da, og ikke fra Svelvik.

    Men men.
    Kan du være så snill å spørre bestemor Ingeborg om hvordan hun tenker når hun gir meg skylden, for at søstera mi fikk en sort unge.
    Jeg fikk også sjokk, da søstera mi fortalte meg, at hu var gravid med Keyton fra Somalia.

    Så jeg tenkte på bestemor Ågot, osv., og ba søstera mi om å ta abort.
    Men til ingen nytte.
    Så hvorfor skylder bestemor Ingeborg på meg, for dette, lurer jeg.

    Kan du også høre med bestemor Ingeborg, (som er fra fine danske adelsfamilier, som Gjedde, og hun arvet Holger baron Adeler, i 1980 vel), om hva synes om at jeg ikke får min del av arven, etter henne, fra tante Ellen og onkel Martin, som har flytta ned i Larviks-området, etter å ha vært hippier osv., i Sveits og Ås og Oslo, osv.

    Men men.
    For mora mi er jo død, så jeg skulle jo hatt en tredel av hennes de.
    Hva synes bestemor Ingeborg om at de tuller med min arv etter henne?
    Kan du også spørre henne, om hvor hun gjorde av de memoarene etter den kjente dommeren, (hennes grandonkel), Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, og bildene av hennes morfar Anders Gjedde Nyholm og danskekongen, osv.

    For jeg fikk disse av min mormor i 18-års gave, eller noe.
    Men så ville hun plutselig ha tilbake denne gaven, noen år senere.
    Kan du spørre henne om hvorfor hun ville ha tilbake gaven.

    Og om den gaven, (som vel fortsatt må regnes som min da), er del av boet etter henne.
    Og om hva hun synes om at tante Ellen tuller sånn med arven min osv.
    Du kan jo spørre bestefar Johannes og, (de var jo gift mener jeg), om det er sant som min farfar Øivind vel sa, (hvis jeg husker riktig), at han, (Johannes), fikk grått hår, av å gå å leite etter tante Ellen i Oslo, når hu forsvant i dagevis, var det vel, fra forsøksgym, i Oslo, på slutten av 60-tallet, da de bodde på Hurum.

    På forhånd takk for eventuell hjelp!
    Mvh.
    Erik Ribsskog






  • Onkel Martin, drakk sjokolademelk, som 18-19 åring

    johan martin ribsskog skatt

    http://skattelister.no/skatt/profil/johan-martin-ribsskog-22249614/

    PS.

    Som jeg skrev om på bloggen, igår, så huska jeg det, at da onkel Martin, var på besøk, hos oss, (dvs. hos mora vår, Karen Ribsskog, og vår stefar Arne Thomassen og lillesøstra mi, Pia Ribsskog, og meg), i huset vår stefar vel eide, i Storgata, på Østre Halsen.

    Da drakk onkel Martin sjokolademelk, husker jeg.

    Men jeg og søstra mi ble ikke tilbudt det.

    Vi ble oppdratt strengt osv.

    Så det var nesten et slags apartheid, mellom hvordan jeg og søstera mi ble oppdratt, tror jeg, og hvordan onkel Martin, ble skjemt bort, av mora si og sine to eldre søstre, vår mor Karen, og vår tante, tante Ellen da, som på den her tida, allerede hadde flytta til Sveits.

    Men når var det onkel Martin drakk sjokolademelk, lurer sikkert folk.

    Jo, det husker jeg helt sikkert, at var mens vi bodde i Storgata, på Østre Halsen.

    Når var det her da, lurer sikkert folk.

    Jo det var rundt 1973-74, mener jeg.

    Jeg skal se om jeg finner det her helt sikkert, på et skjema jeg fikk fra Folkeregisteret.

    Vi får se om jeg klarer det.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her kan man se det, når vi bodde i Storgata, på Østre Halsen, som da lå i Tjølling kommune:

    storgata tjølling

    PS 3.

    Det var fra 7. mars 1974 til 30. juni 1975, at vi bodde der, på Østre Halsen.

    (Noe som jeg husker som en ganske fin tid.

    Vi hadde masse venner der.

    (Morten og Jorunn og nabojenta, som het Inger Lise, eller noe vel.

    Og fler og, jeg husker ikke alle navna.

    Det var en vertikalt-delt villa, hvor loftet ikke var delt, så en gang gikk jeg over til naboen, gjennom loftet der da.

    Men men.

    Og nabogutten, det var en som het Hermann, som var på alder med søstra mi vel.

    Så sånn var det.

    En del av de, besøkte oss også, på den hytta vi seinere flytta til, ute i Brunlanes, en helg.

    (I forbindelse med noe bursdag, eller noe sånn, tror jeg).

    Men på stedet var det ikke så mye å gjøre, for å være ærlig.

    Men kunne se etter haglepatroner, på loftet, (som jeg og han Morten gjorde vel).

    Og man kunne gå ut i skogen, (for den hytta lå lengst opp på en skogsvei, midt ute i skogen da, mer eller mindre).

    Men ikke noe særlig mer.

    Men men).

    Og det var mange artige matbutikker, på Østre Halsen, som man kunne kjøpe karameller til ti øre, og sånn i.

    Så sånn var det.

    Selv om mora vår og stefaren vår, var litt strenge.

    Men men).

    Og Martin er født i 1955.

    Og det var nok våren/sommeren 1974, vil jeg tippe, at Martin drakk sjokolademelka hos oss.

    Enten det, eller våren/sommeren 1975.

    Så Martin, (han ble aldri kalt Johan Martin av noen sånn at jeg hørte det. Kanskje bestefar Johannes kalte han det, men jeg var sjelden i samme hus som bestefar Johannes og onkel Martin samtidig, så det veit jeg ikke. Men men).

    Så Martin, han drakk sjokolademelk, da han var 19-20 år da.

    Men jeg og søstera mi, vi var 3-4 år, og vi ble ikke tilbudt noe sjokolademelk.

    Så onkel Martin, han er nok litt som en unge enda.

    Han tilhører den moderne generasjonen, som vokste opp i Norge, etter krigen.

    Så han er ikke så gammeldags, som bestefar Johannes, vil jeg si.

    Men jeg tror at onkel Martin, han har nok blitt litt skjemt bort.

    Han er veldig tøff og sterk, for han har jobba med skogbruk og jakt, osv.

    Så han klarte å bære fler planker av gangen, enn jeg og broren min Axel klarte.

    Enda f.eks. Axel ikke er noen smågutt heller.

    Men men.

    Men når det kommer til å liksom sette grenser, og sette ned foten, ovenfor kjente og kamerater osv.

    Da tror jeg ikke at Martin er så god til det.

    Hvis han kjenner noen som er kriminelle, så tror jeg ikke at Martin er så tøff mot de.

    Han er vel mer redd for kriminelle, tror jeg.

    Så onkel Martin er sterk, og veldig skogvant og klarer å tenne opp bål overalt.

    Og er nesten som Lars Monsen, eller litt som en villmann kanskje.

    Og onkel Martin har også en våpensamling, av en annen verden nesten.

    Men er onkel Martin en man ville gått i krigen med?

    Nei, det tror jeg ikke.

    I de senere år, så har kanskje onkel Martin, prøvd å late som at han er tøffere enn han er, og har begynt å drikke Whiskey, osv.

    Men, han er nok minst like glad i soft-is og kanskje også sjokolademelk enda.

    Hvem vet.

    (Jeg selv er glad i iskrem osv., så jeg sier ikke at det er noe galt med det.

    Selv om min yngre halvbror, Axel, pleier å drite ut norske folk, for å være glad i iskrem.

    ‘De er så glade i iskrem’, sa han til elektrikker-kameraten sin, nyttårsaften 1999, husker jeg, i et middagsselskap, på Helsfyr, (hjemme hos han elektrikkeren), hvor jeg var bedt av Axel, siden det var år 2000-feiring.

    Men men.

    Men jeg tror at onkel Martin, har litt for nærme bånd til masse, mer eller mindre, kriminelle folk.

    Så hvis man er forfulgt av noe “mafia’n”, fra Oslo, så veit jeg ikke om onkel Martin er den smarteste å kontakte.

    Selv om han har mye våpen osv.

    For onkel Martin er kanskje litt myk mann, noen ganger?

    Hvem vet.

    Jeg hørte han sa til noen kriminelle, at ‘det skjer vel ikke noe med oss, på grunn av det her, osv’.

    Den sommeren, som jeg bodde på gården dems.

    Så onkel Martin har nok solgt meg til noe mafia, eller noe, vil jeg tippe på.

    Og da hørte jeg også at Martin, og hans datter Liv Kristin, (som er på alder med hun Andrea, som jeg såvidt skrev om på bloggen igår. De var stesøstre da).

    Martin og Liv Kristin, prata sammen, mens jeg gravde noen grøfter, nede på enga på gården.

    Og det var noe om at jeg ikke ‘hadde noe driv’.

    Og derfor skulle bli drept da, eller noe.

    Også sa Liv Kristin, at ‘har han ikke driv da’.

    Og da sa Martin, ‘at jo du ser jo det nå’.

    Og før det så sa han til henne, at ‘han (om meg) var jo den som skulle få Ribsskog-familien opp av grøfta’.

    Men det siste der har ikke jeg hørt noe om.

    Det må være noe med Stein Erik Hagen, mistenker jeg.

    At onkel Martin og dem, solgte meg til Stein Erik Hagen.

    Siden Stein Erik Hagen, ikke likte at jeg ville slutte som butikksjef, etter at jeg ble utrolig mye tulla med, av sjefene oppover i systemet, i Rimi, i de årene som var før jeg begynte å studere igjen.

    Noe sånn, tipper jeg at det må ha vært.

    Men hva f*en har onkel Martin med å si at jeg er den som skulle få Ribsskog-familien opp av grøfta.

    Jeg har ikke sett på meg selv, som noe særlig del av hverken Olsen eller Ribsskog-familien.

    Og har aldri hatt påtatt meg noe ansvar for hele familien.

    Her har noen pratet om meg, bak ryggen min.

    Og behandlet meg som det insektet, i den Kafka-romanen, som heter ‘matamorfosen’, eller noe.

    Så de andre i Ribsskog-familien må ha vært i noen underverden, (Illuminati?), som har utnyttet meg, bak min rygg, i samarbeid med illuminister, som Stein Erik Hagen da for eksempel da.

    Noe sånt?

    Og det sitter hele ‘pottit-Norge’, (hadde jeg nær sagt), og ser på.

    Og avisene er stille som mus, (eller hva man skal si).

    Så det er nesten bare å gi opp hele Norge, for folk der, (særlig pressen), er så udugelige.

    Så jeg må innrømme at jeg blir litt oppgitt noen ganger.

    Nå har jeg snart skrevet 10.000 bloggposter, på denne bloggen.

    Om alt som har skjedd i livet mitt.

    Og hva har det hjulpet?

    Ingen verdens ting.

    Det har bare vært helt bortkasta, virker det som for meg.

    Det blir som å kaste perler for svin, nesten, som det kalles.

    Hvorfor sitter alle i Norge på de innavla henda sine, lurer jeg.

    Hvem vet.

    Vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

  • Jeg var politimester Bastian, i Larvik

    Da jeg var fem år, eller noe, så gikk jeg på en barnehage, oppe mot Tagtvedt, i Larvik, som het Ulåsen, eller Ulefoss, eller noe sånt.

    (Dette må ha vært høsten 1975, eller noe sånt, vil jeg tippe på.

    Eller på begynnelsen av 1976.

    Noe sånt.

    Jeg mener det var fint vær, så kanskje våren 1976.

    Noe sånt.

    Men men).

    Selv om vi bodde i Mellomhagen, på Østre Halsen, som da lå i en annen kommune, (dvs. i Tjølling vel).

    Men men.

    (Det var kanskje fordi at jeg var registrert i Kongegata, i Larvik, hos Folkeregisteret(?)

    Har jeg funnet ut seinere.

    Men, vi bodde egentlig i Brunlanes, før Mellomhagen.

    Men men).

    Og da bestemte ‘tantene’ i barnehagen, at jeg skulle være politimester Bastian.

    Enda jeg vel bare var fem år, eller noe.

    Og det vel fantes unger, som var så gamle som syv år der, tror jeg.

    Og jeg husker at noen av jentene der, de sa, bak ryggen min vel.

    At jeg var større/høyere, enn en som var seks år, (enda jeg bare var fem år).

    Noe sånt.

    (Jeg hadde nettopp bodd langt ute i skogen, i Brunlanes, på en hytte, (uten vannklosett, engang), så jeg sa ikke så mye, den tida jeg var i den barnehagen).

    Men men.

    Men når jeg var politimester Bastian.

    Da måtte jeg si noe.

    Og det var, noe sånt som, at ‘jeg skal skrive det opp i boka mi’.

    Og da var det nok noe galt som hadde skjedd da.

    At Kasper, Jesper og Jonatan, hadde gjort noe gæernt, eller noe.

    Men men.

    Og da, så var bestemor Ingeborg, (som nettopp hadde flytta ned til Vestfold, sammen med bestefar Johannes).

    Da var bestemor Ingeborg så stolt, (over at jeg skulle være politimester Bastian), så bestemor Ingeborg, hu blei med mora mi, på barnehagen, under den fremvisningen da.

    (Og jeg måtte ha på meg cowboy-hatt, husker jeg.

    Så jeg var nok kanskje mer som en sheriff, enn som en politimester.

    Men men).

    Men min stefar Arne Thomassen, ble ikke med, og heller ikke min morfar, Johannes Ribsskog.

    Men jeg tror at lillesøstera mi Pia, var med.

    Men hun var for ung til å være i barnehage selv, eller noe.

    Så hu var hjemme hos mora mi, om dagene, i huset vårt i Mellomhagen da, (et 2. etasjes vertikalt-delt hus, i Mellomhagen 15, eller noe).

    For mora mi jobba ikke.

    Så hvorfor jeg, (og seinere søstra mi og), måtte i barnehage, det veit jeg ikke.

    Men det er det kanskje noen andre som forstår.

    Det er mulig.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Hun nr. to fra venstre ble visst seinere gift med min oldemor, Helga Ribsskog f. Dørumsgaard, sin bror, dikteren Asbjørn Dørumsgaard

    seinere gift med asbjørn dørumsgaard

    http://bilder.romerike.no/-/image/show/632653_huset-paa-bjoernholt

    PS.

    Han broren til oldemora mi, Asbjørn Dørumsgaard, han dreiv visst også å utga bøker under krigen.

    (Så det var vel en ripe i lakken, for den delen av familien?)

    Det visste jeg ikke.

    Og det var visst også bøker som var omdikta til norsk.

    Jeg lurer på hvordan litteratur det her kan ha vært snakk om.

    Hvem vet.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    utga bøker under krigen

    http://wangsmo.com/liste.asp?ga=4&gb=4%20B&kl=Skj:oe:nnlitteratur&gr=Lyrikk&side=3

    PS 3.

    Men jeg vil minne om igjen, at den oldemoren av meg, som det er snakk om her, det var Helga Ribsskog f. Dørumsgaard.

    Og hun var mora til min morfar, Johannes Ribsskog.

    Og han var aktor, mener jeg det var, altså påtaleadvokat vel, for myndighetene, under landsvikeroppgjøret, etter krigen.

    Så han var nok ikke nazist, hvis jeg skulle gjette.

    Og begge disse var også i Arbeiderpartiet.

    Selv om Asbjørn Dørumsgaard vel etterhvert gikk over til en bygdeliste, kalt ‘Opposisjonen’, i Rælingen.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

  • Jeg bestilte Magasinet For Alle, nr. 41, som bl.a. inneholder en novelle av min morfar, Johannes Ribsskog, sin bror, Helge Ribsskog

    img226

    img227

    img228

    img233

    img230

    img231

    PS.

    Han Helge Ribsskog, det var altså grandonkelen min, som var forstmann, dvs. skogvokter.

    Min morfar var rådmann, (i Hadsel i Vesterålen).

    Og den tredje broren, Øyvin Ribsskog, han var lensmann i Aurskog-traktene.

    Moren deres, det var Helga Dørumsgaard, søster til den kjente Romeriksdikteren og ordfører i Fet og Rælingen, Asbjørn Dørumsgaard.

    Og hun ville noen ganger skryte av, (ifølge min mormor, Ingeborg Ribsskog, på 80-tallet vel, mener jeg at det var), at hun fikk tre sønner, som alle ble noe med ‘menn’, en ble lensmann, en ble rådmann og en ble forstmann.

    Så hun var nok stolt av min morfar og hans to brødre, hun oldemoren min, (som jeg aldri møtte, men som jeg husker min far, Arne Mogan Olsen, fortalte meg om en gang, da jeg var barn, på midten av 70-tallet, var det vel, at var dø, (‘hu er død nå, oldemora di’, noe sånt sa han vel), Helga Dørumsgaard.

    Min morfar tok oss aldri med, tilbake til Romerike, eller lignende, så jeg traff aldri noen av brødrene hans, eller moren hans, f.eks.

    Ihvertfall ikke som jeg kan huske.

    Men jeg pratet med ei som het Torunn Ribsskog Nagelsett, i Nesttun, i Bergen, tidligere i år, og det er datteren til han Helge Ribsskog, som skrev den novellen ovenfor da.

    Hun er gift med en Svein Nagelsett, og de hadde to telefoner, så begge prata samtidig, da jeg ringte andre gangen, på en dag, om noe slektsforskning, her for noen måneder siden.

    Og da ba hun Torunn han Svein om å ‘ti still’, husker jeg.

    Men men.

    Han var visst i slekt med en kjent fotballspiller for Brann og Norge, han Svein Nagelsett.

    Men men.

    Mer da.

    Min morfar skrev også, han skrev en barnebok, som het ‘Mannen i Skogen’, som jeg skrev på skrivemaskin, da jeg gikk første klasse handel og kontor vel, på mitt største soverom, (eller min fars soverom), i leiligheten på Bergeråsen, hvor jeg bodde på 80-tallet.

    Jeg hadde en Casio skrivemaskin, som jeg kjøpte for stipendet fra Lånekassa, siden jeg gikk på handel og kontor.

    Så sånn var det.

    Jeg skrev fra notater etter min morfar da, som døde i Spania, noen år før dette.

    Som nok var i 1986, eller noe.

    Så dro jeg ned til Stavern en søndag da.

    Jeg lurer på om det her var mens jeg gikk 2. året på handel og kontor.

    Og min mormor klagde på at jeg var så bleik, eller noe sånt.

    Jeg dro ned til Stavern ens ærend, for å levere det jeg hadde skrevet, og kopiert opp, i fem eksemplarer da.

    Min mormor klagde på at jeg var litt kortpustet, men jeg tror jeg var forkjøla, eller noe.

    Men men.

    Så sendte min mormor den boka til noen norske forlag da.

    Men de klagde på at min morfar brukte navn som ‘Sorte Mand’, på romanfigurene, så de refuserte den boka, husker jeg.

    Min mor skrev også en bok, senere, som jeg skrev på skrivemaskin, det første året jeg bodde på St. Hanshaugen, i 1996, altså ti år senere.

    Om en norsk middelalder-prinsesse, som dro ned til Spania, på pilgrimsreise, eller noe.

    Så min mor var religiøs, og da jeg vokste opp på Østre Halsen og i Larvik, så var jeg og min søster i hvertfall en 10-20 søndager, på søndagsskole.

    En i Østre Halsen og en i Larvik sentrum.

    Men i Larvik sentrum, så var det så mange kirker.

    (Det var sånne som Betania og Filadelfia og sånn vel.

    Noe sånt.

    Frikirker, heter det kanskje.

    Og pinsevenner og det som er.

    Noe sånt).

    Og jeg er ikke sikker på at den vi gikk på, var noe med statskirken.

    En julaften, så ville mora mi gå i kirken, men da var det stengt.

    Så mora mi var ikke så god på det her med kirker osv.

    Men men.

    Min mors bok ble også refusert av et forlag husker jeg, for det var ikke nok historiske detaljer osv., skrev de.

    Men den var ikke så verst.

    Selv om min mor var veldig spesiell, så jeg var ikke sikker på om hun ikke hadde kopiert det, fra et eller annet sted.

    Men men.

    Det var nesten sånn at hun kunne være troendes til det.

    Min far sa at min mor var sinnsyk, ofte, da jeg og min søster var barn.

    Og jeg pratet med hennes fetter, Ola Øyvin Ribsskog, (sønn av min morfars bror, lensmannen i Aurskog, Øyvin Ribsskog), på telefon, tidligere iår, og han sa at min mor hadde nerveproblemer.

    Og min mor kunne si ting, (ifølge min søster sa min mor dette), at ikke gå forbi det huset der, (et hus i Øvre Jegersborggate, i Larvik, parallellgaten til Jegersborggate, hvor vi bodde, selv om jeg flyttet derfra til min far. Men min søster sa dette, en helg når jeg var på besøk hos dem i Larvik, noe jeg var ca. hver fjerde uke, jeg tok tog og buss da fra Berger, til Larvik).

    Min mor hadde visst sagt, (ifølge min søster), at ‘ikke gå forbi det huset der, (i Øvre Jegersborggate), for der bor tante Ellen, (som egentlig da bodde i Sveits, hvor hun hadde bodd siden begynnelsen av 70-tallet, altså i ti år, for dette var på begynnelsen av 80-tallet), og hun maner dere’.

    Men men.

    Han lensmannen skrev også bøker.

    Og noe av det som ble utgitt i navnet til Asbjørn Dørumsgaard, var visst skrevet av min morfars mor, Helga Dørumsgaard, ifølge hva jeg husker min mormor, Ingeborg Ribsskog, fortalte meg og min søster, like etter at min morfar Johannes døde vel.

    Men det ble utgitt i brorens navn.

    De tok visst ikke det så nøye, sa min mormor.

    Men men.

    Min morfar og også min mor, de var veldig glad i naturen.

    Noe som også min onkel Martin er.

    Min mor, hun tok med min søster og meg, som barn, til stranda, til skogen for å plukke sopp eller dra på picnic, (da hadde hun sjekka opp en ung Larvik-kar, husker jeg).

    Min mor kunne få min stefar, til å kjøre langt inn i skogen, for å gå tur, og se på naturen om vinteren osv.

    Og min morfar og min mormor, de gikk alltid lang søndagstur, gjennom skog og forbi strender, ute i Nevlunghavn.

    Og min onkel Martin, som sagt, han er nesten som en villmann, og hadde dårlig hygiene, husker jeg at hans samboer, Grethe Ingebrigtsen sa, da jeg jobbet på gården hun eide, og de bodde på, Løvås, i Kvelde, i 2005.

    Men men.

    Og min mor var også sånn, at hun ikke vaska opp så fint.

    Tallerkener og glass, som stod i skapene hennes, det siste stedet hun bodde, i Drøbak.

    De var dekket av et lag med fett, husker jeg, fra en gang jeg var på besøk der, som min søster også var der da.

    Da hadde vel min mor fått en av sine rare ideer da, at man ikke skulle bruke oppvaskmiddel, når man vasket opp.

    Antagelig for å spare hendene for oppvasksåpe, eller noe sånt.

    Min mor var forfengelig, og fikk blant annet overtalt staten til å ordne en gratis brysthevelse-operasjon, eller noe, for henne, på midten av 80-tallet, husker jeg.

    Så mora mi var litt spesiell, husker jeg at jeg har syntes, det meste av livet.

    På et besøk i Drøbak, (muligens det samme), så satte jeg på TV-en, i kjedsomhet, og da tålte ikke min mor det, men satt seg ut på kjøkkenet.

    Og hun hadde en kassett, med Scorpions, som hun hørte på hele tiden.

    Men men.

    Og en gang hun Siv, (som av en eller annen grunn besøkte meg i Sunderland, sammen med søstra mi, jula 2004).

    Hun Siv, hun var med meg og søstra mi, på min mors 50 årsdag, i Drøbak, av en eller annen grunn.

    Og hun tok plutselig en tidligere buss, og var nesten på gråten, husker jeg.

    Så hva det var med henne, det vet jeg ikke.

    Men sånn var det alltid hos mora mi, at det skjedde noe spesielt.

    Så det var kanskje mora mi som hadde sagt en sårende kommentar da, som hun noen ganger kunne komme med, etterfulgt av et sprudlende latterutbrudd, og et smil.

    Hun visste at hun var slem, og gjorde noe galt.

    Men hun var kanskje bare sånn for morro skyld.

    Hva vet jeg.

    Hun mente kanskje ikke å såre, men hun skjønte kanskje ikke at andre folk kunne være mer nærtagende, enn hun selv.

    Eller hun latterliggjorde ofte folk da.

    Men men.

    Sånn som at hun mobbet meg, noen år før hun døde, fordi jeg ikke hadde noen forlovede eller kone.

    Og da sammenlignet hun seg selv med meg, og fortalte at hun var gift da hun var så gammel som jeg var da, osv.

    Så hun skulle liksom hevde seg da.

    Men hun følte seg nok underlegen meg, siden jeg var så flink på skolen osv.

    En gang, da jeg besøkte henne i Larvik, så ringte hun kjøpmann Albert Bøe, (faren til Anette Bøe), av en eller annen grunn, og lurte på hvordan jeg kunne være så god i matte, når hun ikke var det.

    Noe som jeg syntes var så spesielt, så jeg måtte gå ut av rommet.

    Men stefaren min da, Arne Thormod Thomassen, han satt og hørte på, (mens han røyka på en rullings, (som vanlig, må man vel nesten si), og leste i trav-programmet, eller noe sånt).

    (Kanskje min mor bare tullet, og bare lot som at hun ringte Albert Bøe?

    (Det ville vært som å ringt eieren av Steen og Strøm i Oslo, kanskje.

    Albert Bøe sitt varemagasin, var veldig kjent i Larvik, da jeg vokste opp der på 70-tallet, og var på besøk hos moren min der, på 80-tallet).

    Hva vet jeg.

    Jeg visste ihverfall ikke at hun kjente han.

    Hun var jo ikke fra Larvik, engang.

    Selv om hun raskt fikk mange venninner der, det er sant.

    Bl.a. søsteren til han som eide Grans Bryggeri i Sandefjord, osv.

    Så moren min kan godt ha vært i noe nettverk, (Johanitterordenen), for alt hva jeg vet.

    Eller at hun ble tullet med av de.

    Hva vet jeg).

    Min fars familie, var helt forskjellig fra min mors.

    Jeg var vant til å spise middag hos min farmor, fra etter jeg flyttet til min far.

    Og der var alt av glass og tallerkener osv., alltid skinnende rene.

    Min farmor hadde jobbet som tjenestepike, (hos fabrikkeier Jebsen, på Berger, blant annet), så hun holdt alltid hele huset skinnende rent, faktisk.

    Hun var en ekte husmor, av den gammeldagse typen.

    Nesten som en amerikansk husmor, på 50-60 tallet, vil jeg nesten si.

    Men men.

    Hun kunne også gå ut i naturen, f.eks. for å plukke tyttebær, eller dra på ferie, på fjellet, en uke, en sjelden gang.

    (Og en eller to ganger, så var hun også på hvilehjem, husker jeg.

    Dette var før jeg flyttet til Berger.

    Men jeg ble fortalt det en gang, etter at jeg flyttet dit.

    Men men).

    Mer da.

    Jo, min far, han var nesten aldri ute i naturen.

    Ihverfall ikke i skogen.

    Han ville ikke, (som min mor), dra på ferie, i Norge, med meg og søstra mi, på en bondegård, e.l., noe som mora mi og vår stefar Arne Thomassen, gjorde flere ganger.

    De dro på høstferie eller påskeferie, eller sommerferie, på gårder rundt om i Norge.

    Vi var også på hotell, på Rauland, og på Bergsjø Høyfjellshotell.

    Og på tre gårder, som jeg kan huske, hvor vi leide en sånn feriebolig da, som var i tilknytning til en gård.

    En gang, et sted ved en elv, som vår stefar Arne Thormod Thomassen falt oppi.

    Og han kunne ikke svømme, men han overlevde, og kom hjem til den hytta, med bare våte klær, etter en slags svømmetur, i den elva da, som kanskje var Numedalslågen, eller noe sånt.

    Hva vet jeg.

    Og en gang var vi på en hytte, hvor vi måtte hente vann i en bekk, i Kristiansand, i forbindelse med en gård som hadde selvplukk på jordbær, husker jeg.

    (Da var også lillebroren vår Axel med, selv om han bare var et år, eller noe).

    Og en tredje gang, så bodde vi en påskeferie, på et gårdstun, i en bolig der.

    Og sønnen på gården, lurte på om vi var fra Oslo.

    (Han spurte vel nesten aggressivt, mener jeg å huske.

    Jeg var ikke så mange år).

    Men ble litt beroliget vel, når jeg sa vi var fra Larvik.

    Dette var nok i Telemark, et sted, mistenker jeg.

    Noe sånt.

    Men men.

    Mens min far ikke ville dra på sånne ferier, på landsbygda, i Norge, som min mor, og vel også min stefar Arne Thomassen, syntes var artig.

    Så de var nok mer norske enn min far, vil jeg tippe på.

    Min far ville oftere dra til Sverige eller Danmark eller Tyskland eller USA på ferie, for eksempel.

    Selv om faren min vel var glad i å dra på fjorden.

    Han tok oss med ut på fjorden noen ganger, for å bade og en sjelden gang kunne man overtale han til å også prøve å fiske fra båten.

    Selv om jeg da sjelden fikk fisk, kanskje en mort eller en sild, eller to, hvis jeg var heldig.

    (Og en gang, som onkel Håkon dro meg ut, sammen med dem, for å fiske i en båt han hadde lånt kanskje, så fikk jeg en makrell.

    Vi fikk en hel haug av makreller tilsammen, men jeg fikk bare den første fisken, så gjorde jeg noe galt kanskje, når det gjaldt fiskinga.

    Hvem vet).

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Jeg sendte en e-post til friidrettsklubben Minerva, om min morfar Johannes Ribsskog, som var aktiv der, på 30-tallet







    Gmail – Friidrettsmuseum







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Friidrettsmuseum





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Wed, Aug 18, 2010 at 3:10 AM





    To:

    minerva_is@yahoo.no



    Hei,

    jeg ser at Minerva har startet Friidrettsmuseum.
    Så da tenkte jeg at jeg kunne spørre dere, om dere har noe etter min morfar, Johannes Ribsskog, som kom på 2. plass i Romeriksmesterskapet på 400 meter, i 1933, for Minerva.

    Og som vant Romeriksmesterskapet i 5-kamp, to år senere, for Leirsund, hvor han var fra da.
    Jeg har nemlig overhørt, i Oslo, i 2003, at jeg var forfulgt av noe som de kalte 'mafian' der.

    Og har flyktet til England, men får ingen av mine rettigheter fra politiet.
    Så jeg prøver å finne ut om dette er noe med familien min.
    Så jeg har startet et prosjekt, hvor jeg skriver mine memoarer osv., og ting om familien da.

    Pluss at det hadde vært artig, for jeg flyttet til min far, Arne Mogan Olsen, da jeg var ni år, så jeg kjente kun min morfar fra jeg var liten da, må man vel si.
    Og min far sa at min morfar var kommunist og sinnsyk, så jeg prøver å finne ut hva som var riktig da.

    Dere hos Minerva, er dere noen klubb for kommunister eller sinnsyke, hadde jeg nær sagt?
    Det er kanskje bare faren min som tuller?
    Hvem vet.
    Det hadde vært artig hvis dere hadde noe ihvertfall.

    Men dere har kanskje bare om verdensstjerner og sånn, og ikke om de som har vært i klubben?
    På forhånd takk hvis dere finner noe ihvertfall!
    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Jeg sendte en oppdatering til PFU







    Gmail – Oppdatering, klage på Aftenposten







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Oppdatering, klage på Aftenposten





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Wed, Aug 18, 2010 at 2:44 AM





    To:

    PFU Pressens faglige utvalg <pfu@presse.no>



    Hei,

    jeg har tidligere sendt en klage, på Aftenposten, om at de 'romantiserte' en artikkel om min morfar og mormor og huset deres i Nevlunghavn.
    Det ble ren diktning.

    Nevlunghavns største hus, ble til 'et lite skipperhus', osv.
    Og Aftenposten skrev at porten stod åpen, men de hadde aldri porten åpen, som jeg kan huske det.
    Sånne ting.

    Det var som at de prøvde min morfar ned, synes jeg, og han døde ikke lenge etterpå.

    Og også da min morfar fylte 70 år, så skrev Aftenposten en sånn notis, som de gjør, for folk som er relativt kjente, når de har bursdag.

    Men de valgte et rart bilde, hvor min morfar, som var veldig konform osv., så litt rar ut, med en rar hatt.
    Og, de skrev at adressen hans var et hotell i Portugal.
    Men det var nok bare for å få han til å se dum ut og miste lysten til å leve, mistenker jeg.

    Som del av noe illuminati, eller noe, som kanskje min mormor var med i.
    Hvem vet.
    For han eide fortsatt huset i Nevlunghavn, det store huset med åtte rom i, som Aftenposten kalte lite.

    Det ligger i Blombakken, i Nevlunghavn.
    Og det husker jeg, den siste sommeren, som Johannes levde, at han ikke var så blid og glad.
    Jeg mistenker at bestemor Ingeborg og nettverket hennes tulla med han.

    Han måtte kjøre på en gård for å kjøpe en sekk poteter osv., enda han handla for bestemor på Nanset Marked, flere ganger i uken vel.
    Sender med dette bursdags-notiset, fra da min morfar, Johannes Ribsskog, fylte 70 år, i Aftenposten.

    Mvh.

    Erik Ribsskog





    4689016161_9d3a661e73_b.jpg
    354K




    PS.

    Her er vedlegget:

    johannes ribsskog 70 år

  • Jeg sendte en ny e-post til Norsk Friidrettsforbund







    Gmail – Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Tue, Aug 17, 2010 at 6:10 PM





    To:

    Ole.Petter.Sandvig@friidrett.no



    Hei igjen,

    og hu derre stavhopperen deres.
    Hu driver alltid å gjør seg til, i intervjuer, og spiller på at hu er dum og horete, og rister på rompa, og oppfører seg som ei hore da.

    Det er jo bare tull i det her forbundet deres.

    Jeg tror min morfar ville ha snudd seg i graven.
    Men men, når det er folk som ikke klarer å skrive 'vet', engang, som holder på.

    Og ingen vet hvor papirene etter store mosjonsløp er.
    Er det bare sånne tusseladder som styrer hos dere, eller hvordan er det?
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Date: 2010/8/17
    Subject: Re: Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993
    To: "Sandvig, Ole Petter" <Ole.Petter.Sandvig@friidrett.no>

    Klarer du ikke å skrive 'vet' engang?

    Har dere brukt for mye doping?
    Min morfar, Johannes Ribsskog, han var Romeriks-mester, (for juniorer vel), i 5-kamp eller 10-kamp, eller noe sånt, og jeg tror han klarte å skrive ordet 'vet' riktig.

    Dere får slutte med all den her moderne dopinga tror jeg.
    Stå på!
    Erik Ribsskog
    2010/8/17 Sandvig, Ole Petter <Ole.Petter.Sandvig@friidrett.no>

    Nei, det vcet jeg ingenting om.

    Mvh

    ops

    Fra: Erik Ribsskog

    [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 16. august 2010 23:32

    Til: Friidrettsforbundet

    Emne: Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i

    1993

    Hei,

    vet dere hvem som har papirene etter Osloløpet?

    (Det visst vanskelig å finne noen i Oslo som veit det).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/8/16

    Subject: Re: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: Eirik Gramstad <eirik.gramstad@fys.uio.no>

    Hei,

    nei, jeg vet ikke hvem som starta Osloløpet, (men det virker

    rimelig dødt nå ihvertfall).

    Det var noen fra Ekebergjoggen, som anbefalte meg å kontakte deg.

    Jeg prøvde å se i Aftenpostens arkiv, men de publiserte visst bare listene for

    Sentrumsløpet, virker det som.

    Men jeg får se om jeg kontakter BUL eller Norsk

    Friidrettsforbund.

    Min morfar, Johannes Ribsskog, var gammel mester i

    friidrett, i Romerike, så jeg regner med at det er greit, isåfall.

    Vi får se.

    Takk for svar ihvertfall!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/8/16 Eirik Gramstad <eirik.gramstad@fys.uio.no>

    Hei,

    Jeg har sendt en mail til de gamle traverne i klubben og de tviler på at det

    finnes noen elektronisk versjon av resultatene. Er du sikker på at det var OSI

    som arrangerte Osloløpet i 2003? Det kan muligens ha vært BUL, uten at jeg er

    sikker på akkurat det.

    Mitt beste forslag er å lete i Aftenpostens arkiver (http://tinyurl.com/26xnrs4).

    Kanskje var resultatlisten på trykk i avisen dagen etter…

    Jeg sier ifra dersom det skulle dukke opp noe nytt.

    Lykke til.

    mvh.

    Eirik

    Erik Ribsskog wrote:

    Hei,

    jeg sender en påminnelse om dette, siden du står oppført som

    leder i OSI Friidrett, i denne linken:

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/5/6

    Subject: Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: eirik.gramstad@fys.uio.no

    Hei,

    jeg lurte på hvor fort jeg løp på Osloløpet, i 1993, da jeg

    løp for Rimi Munkelia.

    Hadde vært artig å fått vite dette, siden jeg skriver blogg

    om hva som skjedde, på 90-tallet osv.

    Og prøver å forklare at jeg kom i bra form, av å være et år i infanteriet, i

    Geværkompaniet Terningmoen, (selv om jeg dessverre ikke klarte å slutte å røyke

    så tidlig som i 1993).

    På forhånd takk for eventuell hjelp!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message

    ———-

    From: Ekebergjoggen <ejoggen@ejoggen.no>

    Date: 2010/5/6

    Subject: SV: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Hei.

    Dette er informasjonen på Wikipedia. Altså: kontakt OSI friidrett. Håper de

    kan hjelpe deg.

    Vennlig hilsen

    Per Andreas Roald, Ekebergjoggen

    Osloløpet ble arrangert fra 1975

    til 2005

    Ekebergsletta i Oslo

    kommune.

    Løpet ble arrangert 31 ganger. Det har nå tatt en pause og de som ønsker å

    ta opp igjen arrangementet kan henvende seg til OSI friidrett.

    Osloløpet regnes for Norges eldste rene mosjonsløp. Det var lenge Norges

    største.

    Osloløpets historie er sammenvevd med det som er blitt kjent som

    «Joggebølgen», og det springer ut av Norges Friidrettsforbund sentralt.

    Fra: Erik

    Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 5. mai 2010 20:57

    Til: ejoggen@ejoggen.no

    Emne: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    Hei,

    jeg

    var med på Osloløpet og Manpowerstafetten, i 1993, med Rimi Munkelia, (etter

    litt mas og pådriv fra ildsjel og butikksjef og kamerat fra videregående i

    Drammen, 3. året handelsgym., Magne Winnem, som jeg også var forlover til,

    samme år, da han giftet seg med sin Elin, fra like ved Kongsvinger).

    Jeg

    lurte på om dere visste noe om hvordan jeg kan finne ut hvor fort jeg løp, (jeg

    var jo i infanteriet, i 1992/93, så jeg tror formen var ok, selv om jeg må

    innrømme at jeg røyka mellom 10 og 20 sigaretter om dagen, på den tida).

    Mvh.

    Erik Ribsskog






    PS.

    Og da hadde jeg fått en ny e-post fra dem, mens jeg skrev e-posten ovenfor, (så de e-postene krysset hverandre):







    Gmail – Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993





    Sandvig, Ole Petter

    <Ole.Petter.Sandvig@friidrett.no>





    Tue, Aug 17, 2010 at 6:10 PM





    To:

    Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>




    Flott at noen aldri kunne komme ut for å skrive noen feil.

    Ufeilbarlige folk skal man samle på.

    Mvh

    ops

    Fra: Erik Ribsskog

    [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 17. august 2010 19:04

    Til: Sandvig, Ole Petter

    Emne: Re: Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten

    i 1993


    Klarer du ikke å skrive 'vet' engang?

    Har dere brukt for mye doping?

    Min morfar, Johannes Ribsskog, han var Romeriks-mester, (for

    juniorer vel), i 5-kamp eller 10-kamp, eller noe sånt, og jeg tror han klarte å

    skrive ordet 'vet' riktig.

    Dere får slutte med all den her moderne dopinga tror jeg.

    Stå på!

    Erik Ribsskog

    2010/8/17 Sandvig, Ole Petter <Ole.Petter.Sandvig@friidrett.no>

    Nei, det vcet jeg ingenting om.

    Mvh

    ops

    Fra: Erik

    Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 16. august 2010 23:32

    Til: Friidrettsforbundet

    Emne: Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i

    1993

    Hei,

    vet

    dere hvem som har papirene etter Osloløpet?

    (Det visst vanskelig å finne noen i Oslo som veit det).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———-

    Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/8/16

    Subject: Re: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: Eirik Gramstad <eirik.gramstad@fys.uio.no>

    Hei,

    nei,

    jeg vet ikke hvem som starta Osloløpet, (men det virker rimelig dødt nå

    ihvertfall).

    Det var noen fra Ekebergjoggen, som anbefalte meg å kontakte deg.

    Jeg prøvde å se i Aftenpostens arkiv, men de publiserte visst bare listene for

    Sentrumsløpet, virker det som.

    Men

    jeg får se om jeg kontakter BUL eller Norsk Friidrettsforbund.

    Min

    morfar, Johannes Ribsskog, var gammel mester i friidrett, i Romerike, så jeg

    regner med at det er greit, isåfall.

    Vi

    får se.

    Takk for svar ihvertfall!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/8/16

    Eirik Gramstad <eirik.gramstad@fys.uio.no>

    Hei,

    Jeg har sendt en mail til de gamle traverne i klubben og de tviler på at det finnes

    noen elektronisk versjon av resultatene. Er du sikker på at det var OSI som

    arrangerte Osloløpet i 2003? Det kan muligens ha vært BUL, uten at jeg er

    sikker på akkurat det.

    Mitt beste forslag er å lete i Aftenpostens arkiver (http://tinyurl.com/26xnrs4).

    Kanskje var resultatlisten på trykk i avisen dagen etter…

    Jeg sier ifra dersom det skulle dukke opp noe nytt.

    Lykke til.

    mvh.

    Eirik

    Erik Ribsskog wrote:

    Hei,

    jeg

    sender en påminnelse om dette, siden du står oppført som leder i OSI Friidrett,

    i denne linken:

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———-

    Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/5/6

    Subject: Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: eirik.gramstad@fys.uio.no

    Hei,

    jeg

    lurte på hvor fort jeg løp på Osloløpet, i 1993, da jeg løp for Rimi Munkelia.

    Hadde

    vært artig å fått vite dette, siden jeg skriver blogg om hva som skjedde, på

    90-tallet osv.

    Og prøver å forklare at jeg kom i bra form, av å være et år i infanteriet, i

    Geværkompaniet Terningmoen, (selv om jeg dessverre ikke klarte å slutte å røyke

    så tidlig som i 1993).

    På forhånd takk for eventuell hjelp!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———-

    Forwarded message ———-

    From: Ekebergjoggen <ejoggen@ejoggen.no>

    Date: 2010/5/6

    Subject: SV: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Hei.

    Dette er informasjonen på Wikipedia. Altså: kontakt OSI friidrett. Håper de

    kan hjelpe deg.

    Vennlig hilsen

    Per Andreas Roald, Ekebergjoggen

    Osloløpet ble arrangert fra 1975

    til 2005

    Ekebergsletta i Oslo

    kommune.

    Løpet ble arrangert 31 ganger. Det har nå tatt en pause og de som ønsker å

    ta opp igjen arrangementet kan henvende seg til OSI friidrett.

    Osloløpet regnes for Norges eldste rene mosjonsløp. Det var lenge Norges

    største.

    Osloløpets historie er sammenvevd med det som er blitt kjent som

    «Joggebølgen», og det springer ut av Norges Friidrettsforbund sentralt.

    Fra: Erik

    Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 5. mai 2010 20:57

    Til: ejoggen@ejoggen.no

    Emne: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    Hei,

    jeg

    var med på Osloløpet og Manpowerstafetten, i 1993, med Rimi Munkelia, (etter

    litt mas og pådriv fra ildsjel og butikksjef og kamerat fra videregående i

    Drammen, 3. året handelsgym., Magne Winnem, som jeg også var forlover til,

    samme år, da han giftet seg med sin Elin, fra like ved Kongsvinger).

    Jeg

    lurte på om dere visste noe om hvordan jeg kan finne ut hvor fort jeg løp, (jeg

    var jo i infanteriet, i 1992/93, så jeg tror formen var ok, selv om jeg må

    innrømme at jeg røyka mellom 10 og 20 sigaretter om dagen, på den tida).

    Mvh.

    Erik Ribsskog