johncons

Stikkord: Skreppestad

  • Jeg har skrevet om (i Min Bok og på blogg) at jeg bodde (hos min mor og stefar) i Mellomhagen 15B (på Østre Halsen) fra 1976 til 1978. Men ti år etter at vi flytta derfra, så skjedde det visst en tragedie (vegg i vegg) i Mellomhagen 15A. (Fra Dagbladet 11. januar 1988)

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Han Kjell Larsen, som hjalp til.

    Det var han, som min katt Pusi (en norsk skogkatt) ble født i kjelleren til (rundt 1976).

    (Hvis jeg ikke tar helt feil).

    Faren til min uvenn Pål Andre (og de).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    X antall måneder etter at vi flytta fra Mellomhagen.

    Så var min lillesøster Pia og jeg gjester, i Mellomhagen 15A.

    For min mor hadde (på en slags sinnsyk måte) hivd Pia og meg, ut av bilen, på Østre Halsen (like ved der Anne Lise Hagen bodde).

    Og så hadde min mor kjørt inn til Victoria Hotell, i Larvik sentrum.

    For der bodde vår stefar Arne Thomassen (en periode).

    Han hadde vel jobbet en periode, borte fra Larvik.

    Og da han flytta tilbake igjen (til Larvik) så hadde han visst flytta inn på hotell (istedet for å bo i lag med min mor, noe han hadde gjort, siden 1975).

    Så det var vel en slags krise i forholdet, mellom min mor og stefar, da.

    (Noe sånt).

    Og min mor gjorde dette slemme (må man vel si) å hive Pia og meg ut av bilen, i en gate (full av unger, men likevel) på Østre Halsen.

    Og Pia og jeg, var tilslutt aleine igjen, ute i ‘leke-gata’.

    (Det andre ungene skulle spise middag, osv.

    Noe sånt).

    Og vi gikk da og kikka i butikk-vinduene til Samvirkelaget (som var stengt).

    (For vi var sultne).

    Og det var også litt kaldt.

    Så vi gikk videre, i retning av Shell-stasjonen (som tidligere het Gulf).

    (For å holde varmen.

    Var det vel).

    Og da så Pia, at vår tidligere nabo Tor Kristoffersen (fra Mellomhagen 15A) med kone, kom gående mot oss (på fortauet).

    Og vi fikk også penger, til å kjøpe potetgull (på Shell) av et eldre par (husker jeg).

    Og Tor Kristoffersen sin kone ga meg brødskiver med strø-sukker (husker jeg) for det anbefalte ektemannen.

    Og så ringte de/vi min mors foreldre i Nevlunghavn.

    Og så hente min morfar Johannes oss, i Mellomhagen 15A.

    Og så henta vår mor oss (i ‘NS-huset’ i Nevlunghavn) dagen etter (var det vel).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette (fra ‘Min Bok’):

    PS 5.

    Han James ‘Jim’ Stanley Gordon (som mista dattera si) er visst en slags healer, eller noe lignende (fra Visjon (Alternativt Nettverk) 2/2008):

    PS 6.

    Hu (Svanhild Teigen) som kjøpte vår bolig (Mellomhagen 15B).

    Hu var forresten gissel, i Torp-saken.

    (Noe jeg vel har blogget om tidligere).

    Og den nevnte Larsen-familien, hadde visst mye små-gjeld, på huset (til min Larvik-klassekamerat Atle Farmen og de sin båt-butikk, blant annet).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Her er mer om dette:

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2017/03/min-tidligere-stefar-arne-thormod/

    PS 8.

    Han med all gjelda (som min katt Pusi ble født i kjelleren til) het/heter visst Thor Larsen (så det var visst fler naboer som het Larsen der, eller om avisa kan ha fått navnet feil):

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2017/03/faren-til-de-tre-naboguttene-pal-andre/

    PS 9.

    Det her var da kjøkkenvinduet vårt (fra Østlands-Posten 11. januar 1988):

    https://www.nb.no/items/b31dad3ec7b17a28ad11d413fd8992cf?page=1&searchText=brann

    PS 10.

    Det kjøkkenet har jeg en del minner fra.

    (Selv om det kanskje blir litt morbid, etter det med den brannen.

    Og hu Torp-gisselet (Svanhild Teigen) hadde jo det kjøkkenet etter oss.

    For å si det sånn).

    Jeg husker (fra den første tida der) at min mor babla om noen katter, som var på/ved gårdsplassen vår.

    Og det var: ‘Villkatter’ (sa min mor).

    (Eller om hu sa: ‘Skogkatter’).

    Og min mor heiv brunost-skiver ut til de (fra det kjøkkenvinduet) husker jeg.

    Og en svart hunnkatt (og noen kattunger) spiste brunost-skivene, da.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Det var også på det kjøkkenet, at min mortalte Pia og meg, at Elvis var død.

    (Husker jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 12.

    Det var også sånn, at min stefar Arne Thomassen truet meg til å spise opp karamell-puddingen (fra meieriene) der.

    Selv om jeg ikke likte den desserten (og brakk meg mens jeg spiste).

    Men det var kanskje sånn, at karamell-pudding, var det beste som fantes, på den tida Arne Thomassen (som var født i 1936) vokste opp.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 13.

    Det var også sånn, at en jul der.

    Så fikk jeg og Pia hver vår julekalender.

    Og den var det sjokolade i.

    (Sånn som jeg husker det).

    Og den kalenderen lå (eller hang) på kjøkkenet.

    Og jeg var veldig glad i godteri.

    Så den første desember (var det vel) så spiste jeg opp alle sjokoladene (husker jeg).

    (Noe jeg mente at jeg kunne gjøre, siden at det var min kalender, da.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 14.

    På dette kjøkkenet var det, at jeg fikk brødskiver med sukker (etter at vi hadde flytta til Larvik sentrum) av kona til Tor Kristoffersen (som min lillesøster Pia sa at var politimann) før vår morfar Johannes, kom og henta Pia og meg (fra Østlands-Posten 11. januar 1988):

    (Samme link som overfor)

    PS 15.

    Jeg lurer på om det var sånn, at jeg først hadde dette rommet, og så bytta jeg etterhvert med Pia (muligens etter at Arne Thomassen hadde pussa opp der, mens vi bodde (i flere måneder) i Skreppestad-blokkene (vi leide muligens Thor Herman Christensen og dem sin leilighet) en snau kilometer unna):

    (Samme link som overfor)

    PS 16.

    Gordon-paret fikk så en ny datter (Maria) som ble en slags kjendis i England, siden at hu ble brukt til å fronte en kampanje, fra BBC, for å få folk til å bli organ-donører (fra Østlands-Posten 7. november 1989):

    https://www.nb.no/items/f7b4ec9e03fbe722ca785e131cf36143?page=3&searchText=%22marianne%20gordon%22

  • Unni fra Mellomhagen/Min Bok, sa mye rart til meg, på 70-tallet. (Fra Østlands-Posten 3. mars 2020)



    PS.

    Unni hadde lyst/blondt hår, på 70-tallet (husker jeg).

    Og jeg/vi bodde i Mellomhagen, fra våren 1976 til våren 1978.

    (Var det vel).

    Og det første året (kan det vel ha vært) så var Unni en vittig/morsom jente.

    (Sånn som jeg husker det).

    Jeg/vi pleide å leke/henge i gata (utafor huset vårt, i Mellomhagen 15B).

    Og det gjorde Unni ganske ofte og.

    (For å si det sånn).

    Og jeg vet ikke hva som foregikk i huet hennes.

    Men hu pleide å si masse rare ting.

    Som: ‘Første aprilsnarr’.

    ‘Hadet på badet din gamle sjokolade’.

    ‘Det er såklabert’.

    Og: ‘Det skulle ikke fordundre meg’.

    Men det andre året, som vi bodde i Mellomhagen, så ble Unni muligens mobbeoffer.

    (Sånn som jeg husker det).

    Min lillesøster Pia (eller om hu ble bytta ut, da vi ble kidnappa av min far og hans yngste bror Runar, og jeg ble sendt tilbake til min mor, noen uker før min søster).

    Hu leda en slags ‘mobbe-gjeng’ der.
    Og jeg mener å huske, at Unni begynte å grine, en gang vi lekte sisten.

    (Dette var etter at noen vanna asfalten, nede ved Skreppestad-blokkene.

    Så jeg slo huet, da jeg (og Pia) var med min mor og besøkte hennes venninne.

    Og da kjeda jeg meg alltid, så jeg pleide å løpe til bilen, når vi skulle hjem.

    Og da var det så glatt, at jeg mista fotfestet og slo huet i asfalten.

    Og jeg måtte legge meg tidlig (på grunn av besvimelse/hjernerystelse) husker jeg.

    Og så lekte ungene i gata sisten, når jeg gikk ut av huset, dagen etter.

    Var det vel).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Min Bok 8 – Kapittel 24: Mer fra Løvås

    Det var også sånn, mens jeg bodde, på Løvås.

    At det liksom var noe, med onkel Martin, (eller noe i den duren), husker jeg.

    For det var sånn, (husker jeg), at Thor Borgersen, en gang sa, (om meg), at jeg var så flink, til å prate med folk, (eller noe i den duren).

    Og at jeg til og med, klarte å snakke, med Martin, (sa Thor).

    (Noe sånt).

    Dette sa Thor Borgersen.

    En gang, som Grete, Martin, meg og noen kamerater av Thor, vel.

    Satt rundt en ‘bål-plass’, (var det vel), mellom hytta til Thor og Farrisveien.

    En kveld, våren 2005.

    (Noe sånt).

    Så Martin var visst vanskelig, å omgås med da, (sånn som jeg forstod det, på praten, til han Thor Borgersen, denne kvelden).

    Men jeg kjente hverken Thor Borgersen eller onkel Martin, så utrolig bra.

    Så hva dette egentlig var om.

    Det tørr jeg ikke å si, helt sikkert.

    Men ingen røyk uten ild, (som det heter).

    Så det var nok, et eller annet rart, rundt onkel Martin, (på den her tida), da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Noe som jeg syntes, at var ‘far out’, på Løvås.

    Det var, at onkel Martin, tydeligvis mente, at jeg ikke klarte, å smøre brødskiver selv.

    For onkel Martin, begynte plutselig, å smøre brødskiver for meg der, (av en eller annen grunn), husker jeg.

    Så hva dette var om, det skjønner jeg ikke.

    Men det var vel antagelig sånn, at dette var noe tull, fra onkel Martin, da.

    For å smøre brødskiver selv.

    Det har jeg vel klart, siden jeg var guttunge.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Martin pleide ofte, å handle for meg, (det gikk en del brus, juice, potetgull, godteri, aviser og øl), på Lidl, (på/ved Skreppestad), husker jeg.

    Og det syntes jeg, at var greit, selv om øl-en, (fra Lidl), vel het: ‘Seidel’, (istedet for Ringnes), hvis jeg ikke tar helt feil.

    (Noe sånt).

    Men det var billig, på Lidl, (mener jeg å huske), og varene derfra, hadde ok kvalitet, vel.

    Så jeg klagde ikke, på det, (at Martin pleide å dra, på Lidl, når han skulle handle, for meg), da.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Hvis man ba, onkel Martin, om å kjøpe med, for eksempel, en Pizza Grandiosa.

    (En gang, Grete ikke var hjemme, (for å lage middag), for eksempel).

    Så kom Martin, noen ganger tilbake, med feil pizza, (husker jeg).

    For Martin, klarte visst ikke, å se forskjell, på de forskjellige Grandiosa-typene, da.

    Så hvis man ba Martin, om å kjøpe med, en ‘vanlig’ Grandiosa.

    Så kunne Martin like gjerne, komme tilbake med, en ny type Grandiosa, (for eksempel, med kjøttdeig og løk på, da).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida som jeg bodde, på Løvås.

    Og dette tenkte jeg, at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste episodene, av Min Bok 8.

    Så vi får se om jeg klarer å få til det.

    Vi får se.

  • Her ser vi Hermann, fra Storgata, på Østre Halsen, (hvor de nettopp har flytta fra, for å bo, i blokk, på Skreppestad, en drøy kilometer unna)

    IMG_20151120_173747

    IMG_20151120_173751

    IMG_20151120_173755

    PS.

    Det står, i avis-artikkelen ovenfor, at Hermann het: ‘Thor Hermann’.

    Men alle kalte han bare: ‘Hermann’, (sånn som jeg husker det, fra 70-tallet).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Mora mi separerte seg, fra min far, (Arne Mogan Olsen), da jeg var, cirka tre år gammel.

    Og så flytta vi, (mora mi, søstera mi og jeg), til Vestmarka, i Larvik.

    Og etter cirka et halvt år der, så traff min mor, Arne Thormod Thomassen.

    Og han flytta inn hos oss, (husker jeg).

    Og noen måneder etter det igjen, så flytta vi fire, til et stort hus, i Storgata, på Østre Halsen.

    Dette var en vertikaltdelt tomannsbolig.

    Og Hermann og dem bodde, i den andre delen, (lengst vekk fra Storgata), i dette huset, da.

    Hermann var cirka på alder, med min lillesøster Pia, vel.

    (Noe sånt).

    Jeg var cirka fire år, da vi flytta, til Storgata.

    Og Pia var vel cirka to og et halvt år gammel, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Så noen ganger, så var det nesten, som at jeg hadde to yngre søsken, (i Storgata), husker jeg.

    For Hermann hang ofte, utafor huset, som vi bodde i, da.

    (Han stod ofte rett utafor huset.

    Og bare stod der, liksom.

    (På/ved parkeringsplassen).

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Pia og jeg, var veldig populære, (sånn som jeg husker det), i Storgata, (på Østre Halsen).

    Jorunn Eide, (som var et par år eldre enn meg vel), ville ‘alltid’, dukke opp, utafor døra vår, og rope, (sammen med et par venninner), på: ‘Erik og Pia’.

    Så det kan ikke ha vært enkelt, for Hermann, (som aldri ble ropt på, (på den måten), sånn som jeg husker det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Våren før jeg fylte fem år, (må det vel ha vært).

    Så kom plutselig flyttebilen.

    (Den kjørte inn, der hvor Hermann pleide å stå).

    Dette var jeg helt uforberedt på.

    Og det var vi, som skulle flytte, (viste det seg, noen minutter seinere).

    (Som Pia og jeg hadde fryktet.

    Da vi så flyttebilen).

    Og da ble jeg lei meg, (må jeg innrømme), da den flyttebilen, dukka opp der.

    For Pia og jeg, var ganske populære, (vi hadde mange lekekamerater, barnepiker og stort hus), i Storgata, da.

    (Og det var morsomt, å vokse opp der, husker jeg, at jeg syntes.

    For det var så mange matbutikker der.

    Og jeg pleide å gå, til Halsen Dagligvare, (het vel den butikken), og kjøpe karameller, som kosta ti øre, per stykk, (husker jeg).

    (Hvis jeg fikk eller fant, en mynt, da).

    Så jeg trivdes ganske greit der, da.

    (For å si det sånn).

    Selv om jeg vel også savna Berger, hvor jeg egentlig var fra.

    Og en gang, (mens vi bodde, i Storgata, på Østre halsen, og jeg var inne, i huset), så gråt Pia, (utafor huset).

    (Noe min mor, (som hadde en venninne på besøk), også hørte, husker jeg).

    Og Pia, ropte da: ‘Pappa’.

    (Pia mente vel da, vår far, fra Berger, (og ikke vår stefar, fra Nord-Norge).

    Sånn som jeg skjønte det).

    Istedet for: ‘Mamma’, som de andre ungene, pleide å rope, når de grein.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Det var også sånn, at hvis man gikk opp, på loftet.

    (I den vertikaltdelte tomannsboligen, i Storgata).

    Så kunne man gå bort, til over der Hermann og dem bodde.

    Og så ned en trapp.

    Og så kom man inn, i leiligheten, til Hermann og dem.

    Det gjorde jeg en gang, (husker jeg).

    Og jeg husker at jeg så Hermann og faren hans.

    (De lot som om de ikke så meg, tror jeg).

    Før jeg gikk opp igjen, på loftet.

    Og ned igjen, i vår del, av huset, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Flyttebilen kjørte tingene våre, til ei hytte, (som min stefar Arne Thomassen, hadde ledet arbeidet med å bygge, vel), i Brunlanes.

    Og der bodde vi, da jeg fylte fem år, husker jeg.

    Men da jeg fylte seks år, så bodde vi vel, i Mellomhagen, på Østre Halsen.

    (Ikke så langt unna Skreppestad-blokkene, hvor Hermann og dem bodde.

    Vi bodde cirka midt imellom Skreppestad-blokkene og Storgata, (hvor vi hadde bodd, cirka et år tidligere)).

    Og mens vi bodde der, (må det vel ha vært), så besøkte vi Hermann og dem, (husker jeg).

    Og Pia og jeg, lekte med Hermann, inne på rommet hans, (husker jeg).

    Og Pia la seg, oppi senga, til Hermann, (husker jeg).

    Og Hermann hoppa da, oppå magen, til Pia, (husker jeg).

    Og Pia stakk da ut, i stua, og klagde, til mora mi, (og Hermann sin mor Karin), husker jeg.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Vi, (mora mi, stefaren min, søstera mi og jeg), bodde også noen måneder, i Skreppestad-blokkene, (husker jeg).

    (Vi feiret en jul der, husker jeg.

    For mora vår kjøpte marsipan og konditorfarge, på butikken, (Osvalds Senter), husker jeg.

    Og det dreiv vi med, (på kjøkkenet), i den blokk-leiligheten da, husker jeg.

    Det må vel ha vært jula 1975, eller noe sånt.

    Hvis ikke det var jula etter).

    Og mens vi bodde der, så var jeg veldig forkjøla, husker jeg.

    Men jeg fikk ikke varmen, i senga mi, for jeg hadde bare en tynn sommerdyne, på et kaldt soverom, (husker jeg).

    (Og mora mi, unnet meg ikke, å få bytte, med hennes varme dyne.

    Husker jeg, at jeg overhørte, at hu sa, til en venninne der, en gang).

    Noe sånt.

    (Så mora mi, var ikke det man kaller snill, tror jeg.

    Hu var vel kanskje, mer som en heks, kan man vel si.

    Noe sånt).

    Det er mulig, at vi lånte blokk-leiligheten, til Hermann og dem, da vi bodde, på Skreppestad.

    Det var ihvetfall sånn, at vi bodde i den samme blokka, (mener jeg å huske).

    (Nemlig den nærmest Osvalds Senter).

    Som Hermann og dem, (husker jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Grunnen til, at vi bodde, noen måneder, i Skreppestad-blokkene.

    Det var fordi, at vår stefar Arne Thomassen, ledet arbeidet, med å bygge om, i boligen vår, i Mellomhagen.

    (Hvor vi også bodde, i en vertikaltdelt tomannsbolig, (som i Storgata).

    Og der bodde det en politimann, (ned kone), i den andre delen, av huset, husker jeg).

    Og da vi flytta tilbake igjen, til Mellomhagen.

    Så var de gammeldagse trappene.

    De var byttet ut, med moderne trapper, hvor det var ganske mye luft, mellom trappe-trinnene.

    Så det var farlig, for barn, å bo der, vil jeg si.

    (Jeg husker, at jeg fikk omtrent sjokk, første gangen, som jeg så, disse nye trappene).

    For hvis Pia eller jeg, hadde sklidd, i de nye trappene, (som så glatte ut, sånn som jeg husker det).

    Så kunne vi ha falt flere meter ned, (i kjelleren), fra for eksempel trappa mellom første og andre etasje.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    En annen gang, som mora mi, søstera mi og jeg, var på besøk, hos Hermann og mora, i Skreppestad-blokkene.

    Så var det sånn, at jeg løp tilbake til mora mi sin bil, (en Boble vel), da vi skulle dra derfra.

    (For jeg kjeda meg alltid sånn, hos Hermann og dem da, husker jeg.

    Og gleda meg, til å dra derfra, da).

    Og da, så hadde en kar, vannet på asfalten, (var det vel).

    Og jeg pleide, å løpe til bilen, når jeg så den.

    Og da jeg løp til bilen, (som vanlig).

    Så sklei jeg, på et tynt lag is, på asfalten.

    Og slo huet i asfalten, (husker jeg).

    Og jeg ble veldig groggy.

    Jeg klarte ikke å bevege meg.

    Men jeg hørte hva som ble sagt, da.

    Karin var muligens sykepleierske, (eller om hun hadde en venninne, som var sykepleierske).

    Og hu sa hva sin feilte meg, til mora mi, da.

    (Eller noe i den duren).

    Og så la de meg bak i bilen, (til mora mi).

    Og mora mi kjørte, til Osvalds Senter.

    (En matbutikk, på Skreppestad).

    Og parkerte bilen, på den store parkeringsplassen der, (som butikken skrøyt av, i annonser, har jeg sett, i gamle utgaver, av Østlands-Posten, hos Nasjonalbiblioteket).

    Og så spurte mora mi Pia, om hu ville ha en sjokolade, (i butikken).

    Og Pia spurte mora mi: ‘Hva skal vi gjøre nå som Erik er død’, (mener jeg å huske).

    (Noe sånt).

    Og jeg ble så sinna, siden at mora mi, bare ville kjøpe sjokolade, til seg selv, (og Pia).

    Så jeg våkna igjen, (fra den rare tilstanden, som jeg var i da), husker jeg.

    Og ble sur, på mora mi, siden at jeg ikke fikk godteri, (og siden at mora mi, ikke brydde seg om, at jeg var i koma, virka det som), da.

    Noe sånt.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Som det står om, i den artikkelen, fra Østlands-Posten.

    Så var det sånn, at den første blokka, (som ble bygget), på Skreppestad.

    Den var, for industriarbeidere.

    Og som jeg har skrevet om, i Min Bok, (blant annet).

    Så var det sånn, at da vi bodde, i Mellomhagen.

    Så var søstera mi med, i en gjeng, (med unger), som var ‘slemme’, (som vi sa, på den tida), husker jeg, at jeg syntes.

    Og jeg har lurt på, om den gjengen, kan ha vært unger, fra Skreppestad-blokkene.

    Og det kan kanskje ha vært snakk om, industriarbeider-unger, (tenker jeg nå).

    Så det er mulig, at Pia, var i den samme gjengen, (i Mellomhagen, på Østre Halsen), som mange ‘slemme’ industriarbeider-unger, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 12.

    Jeg husker rimelig nøyaktig, når vi flytta, fra Mellomhagen til Jegersborggate, (mener jeg).

    Og det var i mai 1978, (hvis jeg ikke tar mye feil).

    Og det var vel etter det, at vi møtte Hermann og moren, ved Farris-vannet.

    (Det var mora mi, søstera mi og meg.

    Som møtte Karin og Hermann, ved Farris-vannet, (var det vel)).

    Og da kjørte mora mi innom, en kiosk, som lå, i et gult, (eller muligens Staverns-gult), trebygg, som lå, i mellom Munken kino og bensinstasjonen ved Herregårdsbakken.

    Og der, så kjøpte mora mi, to små Dajm-sjokolader.

    (En til søstera mi, og en til meg.

    Mener jeg å huske).

    Og da vi møtte Karin og Hermann.

    Så sa mora vår plutselig, at både Pia og meg, måtte gi halve vår sjokolade, til Hermann.

    Men det ville ikke jeg, (husker jeg).

    For da ville jo Hermann, ha fått, to halve sjokolader, (det vil si en hel sjokolade).

    Og Pia og jeg, ville da, bare fått, en halv sjokolade hver.

    Så Hermann ville da, fått dobbelt så mye sjokolade, som Pia og meg.

    Og det ble ikke rettferdig, mente jeg.

    For det første, så var det jo våre sjokolader.

    (Og vi fikk ikke så ofte godteri).

    Og for det andre, så ville jo da Hermann, fått dobbelt så mye.

    Så jeg ga bare Hermann, en kvart sjokolade, (eller noe sånt).

    Men Pia ga Hermann halve sin sjokolade, da.

    (Noe sånt).

    Så Hermann og jeg, fikk cirka like mye sjokolade.

    Og Pia fikk litt mindre, da.

    (Noe sånt).

    Og mora mi reagerte, litt seinere, (på denne utflukten), når vi så en øyenstikker, (husker jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • I dag, (fredag), så var jeg, på Nasjonalbiblioteket. Jeg så egentlig etter noe annet, (et ‘fem på gaten-intervju’, med mora mi, i en Larviks-avis, blant annet), men fant istedet ut, at den butikken, som jeg gikk og handla i, (for mora mi), da vi bodde, i Mellomhagen, (hvor vi vel bodde, fra 1975 til 1978), på Østre Halsen, het ‘Osvald’s Senter’. Noe sånt

    skreppestad butikk 70-tallet paint

    PS.

    Det var her jeg handla, den gangen, som det gikk hull, på bæreposen, (som spjæret helt), på veien hjem.

    Og ei kone, som gikk forbi, (mens jeg stod der, (nederst i Mellomhagen, ved krysset Mellomhagen/Tjøllingveien), med masse matvarer, på bakken), sa det, at hu skulle hente, en tom bærepose til meg.

    Men det gjorde hu ikke.

    Så jeg måtte stå der, (med masse matvarer, på bakken), til mora mi dukka opp der, etter en halvtime, (eller noe sånt), siden at hu skjønte det, (sa hu), at det måtte ha skjedd meg noe.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    I et av nabo-byggene, til denne butikken, (Osvald’s Senter), så fantes det en kiosk.

    Hvor det jobba, en ‘gammal gubbe’, (som muligens gikk i lagerfrakk, (eller noe i den duren), hvis jeg husker riktig).

    Og der, så solgte de ting, som såpebobler osv., (husker jeg).

    (Dette var en gammeldags kiosk, med en disk, (som ‘kiosk-gubben’ stod bak), osv.).

    Og der, så kjøpte jeg gaver, til mine Follo-søskenbarn og Berger-søskenbarn, (husker jeg).

    (Follo-søskenbarna, det var min fars yngste bror Runar sine unger.

    Og det var Ove og Heidi, (for det meste).

    For Susanne var så ung, på den tida.

    Så hu kunne vel ikke snakke enda, tror jeg.

    (Noe sånt).

    Og Øystein, (og Benedicte), de var ikke født ennå.

    Og Berger-søskenbarna, det var Lene og Tommy, som var ungene, til min fars eldste bror, nemlig Håkon).

    Og dette var kanskje i tida før jula 1977, eller noe sånt.

    Og da kjøpte jeg julegaver, som marsipangriser og såpebobler, til mine Berger og Follo-søskenbarn, (som jeg vel hadde blitt litt ekstra knytta til, siden at bestemor Ågot, liksom hadde introdusert meg, for dem, (på nytt, må man vel si), på et av mine feriebesøk, hos min fars slekt, da).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Mens jeg bodde, i Keith Court, (hvor jeg bodde, fra 2012 til 2014), i Liverpool, så prøvde jeg, å få hjelp, av en Halsen-gruppe, på Facebook, til å finne ut, hva denne butikken, (K-butikk/Osvald’s Senter), het, men det var liksom ‘umulius’:

    umulig å finne ut

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2013/06/og-enda-mer-fra-facebook.html

  • Enda mer fra Facebook

    karin 1

    PS.

    Her er mer om dette:
    karin 2
    PS 2.

    Enda mer om dette:

    karin 3
  • Enda mer fra Facebook


    Butikker, Ebba kiosk, Kiosken rett over Falck, Bertsen dagligvare, Bertsen Elektro, pappas kjøttbutikk, S-laget, Jacobsen kiosk, Finn Hansen dagligvare, Alviniussen, Garnbutikken til xxx og Berit, enda en dagligvare, det var Storgata, videre i rekkeviksgate, Baker Johnsen, Strikkebutikk, Sending i Hølabekken. Jøss for et yrende liv det var.

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 18:49 i nærheten av Kvelde, Vestfold

  • 37 personer liker dette.
  • 4 av 89

    Vis tidligere kommentarer

  • Erik Ribsskog Fikk alle ungene gratis pølse, i slakterbutikken?

    Jeg fikk ikke det.

    Og dette var vel en butikk, som solgte rått kjøtt.


    (Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Også nevner Arne Limkjær hvor slakterbutikken til Kolstad lå.

    Men trådstarteren heter jo Hansen.

    Var det faktisk tre slaktere, i Halsen, på 70-tallet, mener dere?

    Også dette med at kun jeg husker at det var et Samvirkelag, mellom Mellomhagen og innkjørselen til Skreppestad-blokkene, i Tjøllingveien, (til venstre etter Lågenbrua, hvis man kjørte fra Larvik).

    Det virka litt rart.

    Men det er jo helg, så det er kanskje bedre å ta dette midt i uka.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Eller, jeg skal ikke si det hundre prosent sikkert, at det var et Samvirkelag, som lå, mellom Mellomhagen og innkjørselen til Skreppestad-blokkene der, (på Lågen-sida av Tjøllingveien).

    Men jeg mener helt sikkert å huske at det lå både en matforretning og en kiosk der.

    Og at disse lå omtrent vegg i vegg.

    På den tida jeg bodde i Mellomhagen.

    Som var fra 1975/76 til 1978, vel.

    for 19 timer siden · Redigert · Liker
  • Oddvar Ringdal Kona mi Anne-Berit Eide husker ikke at det var samvirkelaget på Skreppestad. Var Harry og Else Wiik Karlsen og etter de var det Tansø. Senere flyttet Tansø bort der som Fina stasjonen var Så var det kiosken Knive å så etterpå Jespersen ned til Skreppo

    for 16 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær det er også slik jeg erindrer, Oddvar Ringdal.

    for 14 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Ja, jeg skreiv jo det, at jeg ikke var helt sikker, på at det var Samvirkelag.

    Jeg bodde jo i Storgata først, så jeg husker kanskje butikkene bedre der.

    Jeg mener vagt å huske noen hvite, røde og svarte bæreposer, fra den Skreppestad-butikken.

    Men jeg tørr ikke å si det helt sikkert.

    Husker også en kiosk som også solgte såpebobler og sånn, like ved den matforretningen, ved Skreppestad-blokkene.

    Der jobba det en eldre ‘gubbe’ i lagerfrakk, (eller noe sånt), vel.

    Husker mora mi kjørte innom den matbutikken der, for å kjøpe sjokolade, til seg selv og søstera mi.

    Etter at jeg hadde slått hue, i asfalten, (som var vanna vel), ved parkeringsplassen, utafor Skreppestad-blokkene.

    For mora mi hadde besøkt venninna si Karin vel, som hadde en sønn, som het Herman vel, som hadde hoppa, oppå magen, til søstera mi, sa hu.

    Jeg kjeda meg der, og pleide å løpe, til bobla, til mora mi.

    Og mista balansen, på isen, og fikk hjernerystelse og besvimte.

    Likevel kjørte mora mi innom den butikken.

    Og jeg fikk ikke sjokolade.

    Pia sa ‘hva skal vi gjøre nå som Erik er død da’, (eller noe sånt), til mora mi.

    Og da jeg kom hjem til Mellomhagen, så sa jeg til min stefar Arne Thomassen, at jeg går og legger meg.

    For jeg hadde hatt hjernerystelse, da.

    (Så jeg følte meg ikke helt bra, da).

    Syntes jeg så en kar, med vannslange, ved parkeringsplassen, for gjestene, ved Skreppestad-blokkene.

    Men jeg husker vel kanskje feil.

    Det var når jeg var guttunge så.

    Så det var vel kanskje ikke sånn.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Arne Limkjær:

    Kjenner jeg deg.

    Så du sendte friend-request:

    Arne Limkjær vil bli venn med deg på Facebook.
    Fylkessekretær hos Senterpartiet · Sandefjord handelsgymnasium · Nøtterøy
    1016 venner · 1 notat · 28 grupper

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/

  • Mer fra Facebook-gruppen: ‘Du vet du er fra Østre Halsen når ….’


    John Oddvar Hansen
    Butikker, Ebba kiosk, Kiosken rett over Falck, Bertsen dagligvare, Bertsen Elektro, pappas kjøttbutikk, S-laget, Jacobsen kiosk, Finn Hansen dagligvare, Alviniussen, Garnbutikken til xxx og Berit, enda en dagligvare, det var Storgata, videre i rekkeviksgate, Baker Johnsen, Strikkebutikk, Sending i Hølabekken. Jøss for et yrende liv det var.

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 5. august 2012 kl. 18:49 i nærheten av Kvelde, Vestfold

  • 35 personer liker dette.
  • 53 av 79

    Vis tidligere kommentarer

  • Svein-Erik Nilsen Snart bare deg og alvern igjen.

    11. august 2012 kl. 06:37 · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Og helt oppunder taket der din far hadde butikk John Oddvar Hansen hadde jeg en lekebutikk – med knapper og bånd som min tippoldemor eller noe slikt hadde hatt i sin butikk i samme huset. Butikker tilbake til l950 vet vel jeg tror jeg.

    29. august 2012 kl. 21:58 · Liker
  • Hanne Lisbeth Nyquist Foreldrene til Rolf Dag hadde bladbutikk ved siden av baker johnsen,og garn/klesbutikk ved siden av den igjen+ at min bestemor solgte Junobrus fra bryggerhuset……

    30. august 2012 kl. 20:09 · Liker
  • Hanne Merethe Thomassen Kan ikke huske bladbutikken, men baker Johnsen og garnbutikken kan jeg godt huske

    30. august 2012 kl. 21:24 · Liker
  • Marianne Haugen Ågot og Berit John Oddvar.. Men det var også Kolstads kjøttbutikk i Storgata..rett over for Alviniussen Det var også systue rett over for Sjølyst (som senere ble Finn Hansen) Sundby het den andre dagligvarebutikken du ikke husker navnet på.. Så må du ikke glemme Marie og blomsterbutikken i Løkkeveien.. Utrolig å tenke på at det var som en liten by nede på Halsen når vi vokste opp..

    30. august 2012 kl. 21:40 · Liker · 2
  • Hanne Lisbeth Nyquist Martha Sjølyst hette garnbutikken,kom jeg på nå…..

    30. august 2012 kl. 21:43 · Liker · 2
  • Arne Limkjær Jeg har oppfordret Tjølling Historielag -som utgir Tjøllingminner – om å skrive en artikkel om alle butikkane på Halsen, men jeg tror ikke de tente på ideen; de er mest opptatt av resten av Tjølling, …selvom jeg dog fikk inn en artikkel i siste nummer om “Hollywood-stjerna fra Halsen”; altså dama med røtter fra det husetJohn Oddvar Hansen vokste opp…

    1. september 2012 kl. 23:00 · Liker
  • Marion Prytz Og Halsen fisk og delikatesse- som det het!

    6. september 2012 kl. 19:35 · Liker · 3
  • Svein-Erik Nilsen Nå har vi kun Meny……

    7. september 2012 kl. 06:01 · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Populært kalt “Blinken”

    8. september 2012 kl. 00:59 · Liker
  • John Oddvar Hansen Før Blinken, var det baker Næss.

    8. september 2012 kl. 06:40 via mobil · Liker · 1
  • Bente Østergren Der hvor Shell er var det en dagligvarebutikk som het Midten, de hadde visegutt som syklet rundt med melkeflaskene

    22. april kl. 17:52 · Liker · 3
  • Jon Willy Wessmann Olsen Ågot og Berit, og Sunde kolonial,Kolstad Slakterbutikk

    22. april kl. 18:23 · Liker · 1
  • Karin Holtan og så må vi jo ta med skomakeren,Hetty,vi måtte ha god tid når vi skulle dit for kona var så glad i å prate

    22. april kl. 18:37 · Liker · 2
  • Bente Kristin Fossdal God mimring det her… Husker stort sett alt, men det mest spennende var nok alt det rare på Alviniusen og godteriet hos Marie. Også stas å få være med til slakter Hansen og få kald pølse mens vi ventet. Gode tider!

    22. april kl. 22:40 via mobil · Liker · 1
  • Kari Olafsen Aunet Gulf

    22. april kl. 23:19 · Liker · 1
  • Anne Lise Gjelseth Aske Mener det var en kiosk ved siden av baker Johnsen – ei dame stod bak disken. Mener å huske at det var der pappa og jeg var og kjøpte “Gullbøker” da jeg var liten. (Skipshunden Skruffe Skruff, Burre Bever, Alice i blomsterland og mange flere titler – har de på loftet enda :-))

    25. april kl. 12:08 · Liker
  • Aage Gjelseth Larsen Mener å huske at det var noe som het Klippestua i Storgata, vis a vis kolinialen til Sjølyst,. Tror hun som drev den het Ingebjørg. Der kunne man komme med stoff som ble klippet slik at man kunne sy seg klær. Husker jeg riktig?

    30. april kl. 22:40 · Liker
  • Anne Lise Gjelseth Aske Ja, tror det Aage – var der og fikk målt og klippet flere bukser jeg som mamma sydde.

    30. april kl. 23:06 via mobil · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Det spørs hvilke årstall vi snakker om, og hvem som skriver (jeg mener hvor gamle vi er) Jeg er nokså oppdateret bakover, men eventuelt nyere butikker vet jeg lite om.

    1. mai kl. 18:54 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Hvis jeg begynner på Stensnes : Dagligvarer Ole Sundby, Harald Sjølyst, O. Giverholdt senere Børresen, Kopran, Georg A Berntsen senere Gjert Berntsen, Asbjørn Hasle på Gloppeskogen, Torgrimsen på Nordli, Blinken/Meny, så var det en på Skreppestad, Agathe Torunn Kaupang Sørum på Kaupang, Sending senere Selvig i Rekkevik, Thomas Hansen, Åsheims dagligvarer og Samvirkelaget på Gon.

    1. mai kl. 19:02 · Redigert · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Meieri på hjørnet av Kopran. Posthus i Åsheims bolig, så på Kopran før det havnet på Gloppeskogen. Apotek hos Mari Trulsen senere på Gloppeskogen. Klesbutikker var Ågot Kristoffersen, garn o.l. Martha Sjølyst overtatt av Audhild Hovland, Jernvare: ThVis mer

    1. mai kl. 19:14 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Jeg fortsetter med fabrikker/yrker…. her trenger jeg påfyll:

    1. mai kl. 19:15 · Liker
  • Bjørn Gulbrandsen Kan ikke se at du har fått med deg Krohn..godtebutikken mellom Aasheim og Kopran?

    1. mai kl. 19:21 · Liker · 1
  • Elisabeth Leifsen Først og fremst var der mange hvalfangere. Knut Berntsen hadde elektrisk verksted, vi hadde Brdr. Olsens trevarefabrikk og Gunnar Vasviks. Glittumane – vognmannsforretning, Julius Eriksen hadde koks, parafin Arne Eriksen og Thorleif Smith, så var detVis mer

    1. mai kl. 19:25 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Det hadde jeg ikke Bjørn Gulbrandsen… Håpet jeg nå kunne komme ajour.

    1. mai kl. 19:30 · Liker · 1
  • Ingunn Bakke Haraldsen Hva med blomsterbutikken i Løkke gata?

    1. mai kl. 19:56 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Løkkegt? Var ikke det Bjørnums? Men jeg minnes en butikk i huset oppforbi Ågot Kristoffesen, var det blomsterbutikk?

    torsdag kl. 16:10 · Liker
  • Kari-Ann Kristiansen Bjørnum blomst var på baksiden av Ågot

    torsdag kl. 21:07 · Liker · 1
  • Hanne Lisbeth Nyquist Bestemora mi Hjørdis Trulsen hadde brusutsalg i Bryggerhuset i Rekkeviksgate 2 fra 1967 og framover,bestefar Håkon tok over når hun døde

    torsdag kl. 21:18 · Liker
  • Elisabeth Leifsen Akkja…. Skjønner jeg får litt av en jobb, når jeg skal forsøke å rydde opp i dette, men det er jo i egeninteresse. Og da må jeg vel også prøve og tidfeste noe av dem. Men jeg synes det er artig å tenke tilbake på det livet som engang var. En klok mann sikkert, sa at dette med alle disse butikkene kom av at folk måtte gå til nærbutikken – de var ikke mobile de fleste. .

    fredag kl. 08:27 · Liker
  • Erik Ribsskog Var det faren din som hadde slakterbutikk, borte ved brua, over Lågen der?

    Morfaren min Johannes Ribsskog, (mora mi var skilt, og skifta navn på meg, fra Olsen til Ribsskog, mens vi bodde i Mellomhagen, var det vel), dro med meg dit en gang, som han v
    Vis mer

    i går kl. 19:39 · Redigert · Liker
  • Nina Deichmann Sundby hadde dagligvare nedenfor Aagot,senere var det frisørsalong der som Torill Kristiansen hadde, jeg var ryddepike der, tjente 20 kr i uka:)

    for ca. en time siden · Liker
  • Erik Ribsskog Den slakterbutikken som jeg husker, den lå i et hvitt trehus.

    I en smal gate med flere hvite trehus, vel.

    En gate som liksom var som en liten snarvei, hvis man gikk, fra for eksempel Gulf/Shell, til Skreppestad, da.
    Vis mer

    for 48 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær det er Skalleberg/Østby, Erik Ribsskog; gaten het/heter faktisk Snarveien; slakterbutikken til Kolstad lå vis-a-vis Alviniussen.

    for 45 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Stemmer, aner ikke hva den slakertn het, men jeg handla for mamme der.For 10kr pålegg. da fikke jeg alltid en fersk pølse…. nam. Er ikke det der hvor øksemordet skjedde i sin tid?

    for 44 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Det jeg undrer på er om noen har bilder av noen av disse …hva er vi kommet til… over 100 butikkene på Halsen?

    for 43 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær Øksemordet? Hva, hvem…

    for 42 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Rundt 2000-2004 tror jeg. Et par typer som “lekte” med øks og var “uheldige”. Bare husker det fordi x-svogeren min syntes det hendte sp mye rart i Larvik….

    for 39 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Var det der han som ble drept i hasjrus bodde?

    Cirka samtidig med drapet på han Benjamin, inne i Oslo?

    Sånn at ingen hørte om det, omtrent.
    Vis mer

    for 34 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær jeg har en vag erindring om at du har rett Ingunn Bakke Haraldsen, det var noe sånt rundt det området, men da var jeg fraflyttet. Problemet – eller helst det som er bra – er at noe husker 1950-70; andre 1970-2000…

    for 33 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Slakterbutikken var slett ikke skummel; og alle unger fikk gratis pølse der!

    for 31 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Og nå må vi ikke blande dette drapet med slakterbutikken – det skjedde tvers over gata! Nå høres det ut som at det å være slakter var suspekt… Da er dere min venner helt på jordet!

    for 28 minutter siden · Liker
  • Ingunn Bakke Haraldsen Bodde ikke i Larvik under øksemordet selv, bare hørte om det. Veldig “eksotisk” og tragisk. Alle de gamle butikkene på Halsen har jeg gode minner fra. Berntsen og Ågot var mest spennende syntes jeg. Men har vi glemt Barbus og en keramiker inne i gården ved siden av baker og sybutikk i Rekkeviksgate?

    for 25 minutter siden · Liker
  • Elisabeth Leifsen Øksemordet, var ikke det oppe ved brua?

    for 23 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Nå er du her, kjære søster; på tide; vi =les din broder har avklart det forlengst

    for 22 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Barbis er nevnt før; Ingunn Bakke Haraldsen, keramiker vet ikke?

    for 21 minutter siden · Liker
  • Arne Limkjær Nå kom jeg på enda en butikk som jeg tror ingen har nevnt før; på hjørnet mellom Skalleberg/Østbys slakterbutikk (Østby var svigersønnen til Skalleberg) og tannlege Eriksen, lå Edvardsens fiskerutstyrbutikk.

    for 18 minutter siden · Liker
  • Jorunn Eide Drapet skjedde i januar 2001.

    for 16 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær og jeg tror det i skjedde i huset rett over gata – øst for slakterbutikken…

    for 12 minutter siden · Liker
  • Elin Lysnes Bjerkholt Randi Bommen hadde keramikk butikk/verksted i gamle huset til Fritz johnsen.hun bor der fremdeles,men driver ikke utsalg lenger.Hun er forøvrig en veldig dyktig keramiker

    for 11 minutter siden · Liker · 1
  • Arne Limkjær WoW!

    for 7 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg handla mye på Samvirkelaget, ved Skreppestad-blokkene, for mora mi, da jeg var i 5-6-7 års alderen, må det vel ha vært, (for vi flytta til Jegersborggate, før jeg fylte åtte år).

    (Det var vel den nærmeste butikken).

    Og en gang, så hadde mora mi skrevet så mye, på lappen, at det gikk hull i bæreposen, nederst i Mellomhagen, (den enden av Mellomhagen som ender ikke så langt fra Lågen).

    Og ei kone, som bodde nederst i Mellomhagen der vel.

    Hu kom gående forbi.

    Og jeg spurte om jeg kunne få en pose av henne, (for de varene jeg hadde, var for mange, til at jeg kunne bære de, alene).

    Men kona dukka ikke opp der, med noen pose.

    Så jeg ble stående og vente der, (nederst i Mellomhagen), i et kvarter eller en halvtime, vel.

    Og så dukka mora mi opp der.

    Og hu sa hu tenkte at det hadde blitt for mye for meg.

    Men jeg kunne jo ikke gå bort til butikken, for å få en ny pose.

    For jeg var redd for at noen ville stjele matvarene, mens jeg gikk bort dit.

    Så det var ikke det, at dette ble for tungt for meg, å bære.

    Men jeg måtte ha en pose å bære det i, for det var så mange matvarer, da.

    Melkekartonger, osv.

    Husker også en kiosk, som lå litt lenger vekk fra Mellomhagen, enn Samvirkelaget, (ved Skreppestad-blokkene), vel.

    Den kiosken solgte også såpebobler og sånt.

    Som jeg kjøpte, som julegaver, (jula 1977 kanskje), til fettere og kusiner, i min fars slekt, som var fra Holmsbu/Berger.

    Det var vel Jacobsen sin kiosk/landhandel, hvis jeg har skjønt det riktig, fra andre poster, i denne Facebook-gruppen.

    Husker en kar i 50-årene kanskje, som jobba der.

    Han var aldri sinna, sånn som jeg kan huske det.

    Men men.

    Fant også en nøkkel, (var det vel), utafor det Samvirkelaget, en gang.

    Og da sa mora mi til dem, at jeg hadde håpet å få finnerlønn.

    Og da fikk jeg en krone vel, av Samvirkelaget.

    Noe sånt.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/permalink/471734442844597/?comment_id=591730234178350&offset=0&total_comments=76&notif_t=group_activity

  • En gang mens vi bodde i Mellomhagen, så besøkte vi vår mors venninne, Karin(?), i Skreppestad-blokkene. Jeg slo hue i isen, da vi skulle hjem

    karin sykepleier hm

    PS.

    Det var fordi, at jeg ikke likte meg så godt, hos hu Karin, het hu vel.

    (Ei dame som vel var sykepleierske vel.

    Og muligens mora til Hermann?).

    Så jeg pleide da å løpe de siste meterne, fram til bilen til mora mi, når vi hadde vært på besøk hos dem.

    Og det merka kanskje Johanitterordenen, (eller hvem det kan ha vært), seg.

    Så en gang, så tror jeg en mann stod der og vanna asfalten.

    (Når vi dukka opp der).

    Sånn at asfalten skulle bli speilblank.

    Før vi skulle hjem fra besøket da.

    Sånn mistenker jeg at det kan ha vært nå ihvertfall.

    (Jeg mener å huske at en ganske høy mann stod der ihvertfall, og vanna, eller noe.

    Men men).

    Så sånn var nok det.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det ble plutselig speilblankt, så jeg mista fullstendig bakkekontakten, og slo hue i isen/asfalten, uten sjangse til å rekke å ta meg for.

    Men jeg husker at tenkte at nå faller jeg, og at jeg prøvde å orientere meg, i lufta, om hvor bakken var, osv.

    Og så smalt det.

    Og jeg besvimte da.

    Og så husker jeg såvidt, gjennom at jeg var i koma, at jeg hørte stemmer, og at jeg ble båret inn i bilen.

    Og lagt i baksete, av bobla til mora mi vel.

    Og Pia satt seg vel foran da.

    Og da, så kjørte mora mi til Samvirkelaget, og kjøpte sjokolade, til seg og søstera mi.

    Og jeg mener jeg hørte Pia sa, i bilen, på veien dit, (til mora mi), at ‘hva skal vi gjøre nå som Erik er død da’.

    Noe sånt.

    Og jeg hørte at mora mi spurte hvordan sjokolade, som Pia skulle ha.

    Og da ble jeg irritert da.

    Siden jeg ikke skulle få sjokolade.

    Så da våkna jeg opp igjen, fra besvimelsen, mens mora mi var inne på Samvirkelaget da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 3.

    Den Samvirkelaget-butikken, den mener jeg lå rundt her et sted.

    Men den finnes tydleligvis ikke lenger.

    Så sånn er nok det.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

    matbutikk borte

  • Jeg sendte en ny Facebook-melding, angående Godtebutikken.net




    hei

    Mellom Deg og Anders Hauge

    Anders Hauge 8. oktober kl. 17:33 Rapporter

    veldig bra godtebutikk du har starta! Eg skal bestilla 4 påsar med snop av deg på tirsdag når eg får lønning. Me får sjå kå som skjer. Men eg lurte på når du skal ta inn potetgull, og om det er mange gode sortar potetgull der som ikkje finnes i norge ? Uansett lykke til med både butikken og bloggen!

    Erik Ribsskog 8. oktober kl. 19:52

    Hei,

    ja, jeg tenkte jeg skulle selge Walkers crisps, og Hoola Hoops og Doritos tortilla chips, f.eks.

    Disse kommer i 6-7 pakninger a ca. 30 gram.

    Så det blir da ca. 20 kroner i porto, som sjokoladen.

    Problemet er å finne en emballasje, som gjør at potetgullet overlever ferden i posten, fram til Norge.

    Så det sliter jeg litt med.

    Men jeg har jobbet i emballasjeindustrien, som Company Researcher, for Packaging Europe.

    Så jeg vet at det finnes der ute.

    Men jeg har sett emballasje, som koster ca. 20 kroner.

    Og det er litt mye, for da blir prisen kanskje 50-60 kroner, for en samlepose med ca. 200 gram potetgull/snack.

    Så jeg skal prøve å finne en billigere emballasje først.

    Så jeg kan ikke love når jeg skal begynne å selge potetgullet.

    Hvis det blir mye etterspørsel, så kan jeg selge det for 49 kroner, for ca. 200 gram.

    Men det er litt drøy pris, synes jeg.

    Men hvis noen har spesialbestillinger, så kan de sende det på e-post.

    Så kan jeg legge ut det, som en egen vare.

    Og kjøpe det her i England.

    Men da tar det litt lenger tid å få sendt.

    For da må jeg gå rundt i butikker her, og finne den varen, en dag jeg har tid.

    Så da kan det ta kanskje opp til en uke, å få sendt det.

    Men det er bare å bestille spesialbestillinger.

    Eller komme med forespørsler, så kan jeg regne ut en pris.

    Og da finner jeg også ut hva som er populært av godteri/snacks.

    For kanskje også andre i Norge er på utkikk etter disse varene.

    Vi får se.

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog

    Anders Hauge 8. oktober kl. 22:26 Rapporter

    Takk for svar! Eg får berre smørja meg med tolmodigheit da, ang potetgullet. Kan eg spørja kva som er ditt personlige favorittsnop ? Eg og kameraten min Stig Andresen likar best toblerone og M sjokoladen (men stig likar ikkje m&m's) Er det nokon sjokolade ala toblerone i England som du kan ta inn i butikken ? Toblerone er jo veldig dyr i norge også. men men. Me kjøpe helst når Stig har fått trygd. På tirsdag får du ein bestilling fra meg, sia du har veldig gode prisar og virkar som ein oppegåande kar (på bloggen da). men men

    me får sjå kå som skjer…
    God helg!

    Erik Ribsskog 8. oktober kl. 23:18

    Hei,

    ja, de har Toblerone her og.

    Jeg kan se, om jeg finner noen smaker, som de ikke har Norge.

    Vi får se.

    Det hender at jeg også handler på Lidl, og der hadde noe veldig god julemarsipan, sist jeg var der.

    Så kanskje slenger på noen sånne varer og.

    Men lakris og marspian er ikke så vanlig, her i England, som i Norge, synes jeg det virker som.

    Så da er det nesten julekvelden, hvis man finner marsipan og lakris-godteri.

    (Selv om jeg begynner å lære hvor jeg kan finne de forskjellige tingene nå).

    Jeg ble faktisk kalt Erik Marsipan, av mora mi, som liten, for da vi bodde i Skreppestad-blokkene, utafor Larvik, så lagde mora mi marsipan, i juleferien, jula 1976 vel.

    Og da brukte hu gul og grønn konditorfarge, osv., husker jeg.

    Så jeg har alltid vært glad i godteri.

    Farmora mi, pleide å lage kransekake, til jul, til alle i slekta noen år.

    Og da pleide jeg å få formene, som det var marsipan-rester igjen i da.

    Og da fikk jeg spise marsipan fra formene da.

    Selv om det kanskje ikke var helt renslig?

    For kakene blir jo bakt, eller stekt, mener jeg.

    Men jeg har alltid vært en godte-gris, (som det vel kanskje heter).

    Så for meg å drive å godtebutikk, det passer bra tror jeg.

    Takk for interessen!

    Med Godtebutikken.net-hilsen

    Erik Ribsskog