johncons

Stikkord: Thomas Bruun (Butikksjef Rimi Langhus)

  • Min Bok 5 – Kapittel 163: Mer fra Rimi Bjørndal

    Fra den tida, som jeg jobba, som låseansvarlig, på Rimi Bjørndal.

    (Altså mens jeg studerte, de tre første semestrene, ved HiO IU.

    Det vil si fra sommeren 2002 til desember 2003).

    Så husker jeg det, at jeg et par ganger, liksom måtte ‘arrestere’, min leder-kollega Fredrick, på jobben der, da.

    Og det var etter at han hadde gjort ting, som for eksempel å love min studie-kamerat Dag Anders Rougseth aka. Dagga, å brenne et PC-spill, for han, men så å ikke gjøre det.

    Da ville jeg liksom klage, på han Fredrick, da.

    For det at man ikke holder et løfte, det syntes ikke jeg, at var noe særlig bra, da.

    Og jeg kunne jo da, for eksempel få dårlig rykte, på ingeniørhøyskolen, (for å si det sånn).

    Og etter den andre gangen, som jeg liksom arresterte, han Fredrick, da.

    Så husker jeg det, at jeg overhørte, at han Fredrick sa det, til vår leder-kollega Thor-Arild Ødegård aka. Toro aka. DJ Toro.

    At han syntes at jeg, liksom arresterte han, for de ‘riktige tingene’, da.

    (Noe sånt.

    Hvis jeg hørte det riktig, ihvertfall).

    Og uten at jeg vet hvorfor, at han Fredrick, gjorde et poeng av dette, ovenfor han Toro.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det var også sånn, (på den her tida), at Fredrick, en gang kontaktet meg på irc, (må det vel ha vært), husker jeg.

    Og dette var etter at jeg hadde fortalt han det, at jeg lærte Java-programmering, ved HiO IU.

    Og at jeg regnet med å få en bra betalt jobb, etter endt studier, da.

    (Noe sånt).

    Og Fredrick, han begynte da liksom nesten å ‘gråte’ nesten, på irc.

    Og fortalte det, at han også skulle ønske, at han fikk seg en bra betalt jobb, innen data, da.

    Så Fredrick var lei seg, siden han ikke studerte data da, men bare dreiv med data, som hobby.

    For da ville ikke noen datafirma ansette han, (trodde han).

    (Noe sånt).

    Så jeg hadde altså fått meg en fettklump av en sønn, på 19-20 år.

    Fordi at jeg jobba som låseansvarlig, på Rimi Bjørndal, en eller to vakter i uka, da.

    (Ved siden av heltidsstudier, ved ingeniørhøyskolen).

    Men Fredrick er vel en typisk generasjon Y, tror jeg.

    (Som jeg har lest om såvidt, på nettet).

    Nemlig generasjonen som kom etter generasjon X, vel.

    Generasjon X, (som jeg vel er i), kom jo etter generasjon 68, (som også var kjent som hippie-generasjonen, vel).

    Og jeg skjønner meg ikke så mye, på generasjon Y.

    Men jeg synes at Fredrick var innpåsliten, og kanskje som en kyniker, (husker jeg).

    Han var jo nesten en generasjon yngre enn meg, og likevel så gikk han veldig nærme, (syntes jeg), uten at han liksom gjorde seg gradvis kjent med meg, da.

    Han gikk liksom nærme, med en gang da, (vil jeg si).

    (Og halvbroren min Axel, er også sånn at jeg ikke skjønner meg helt på han, (vil jeg si).

    Så han er kanskje generasjon Y han og, (tenker jeg nå).

    Det er mulig).

    Og Fredrick, han skulle vel også lære seg programmeringsspråket C#, (som var nytt på den her tida), hjemme, (hvis jeg ikke husker helt feil).

    Men jeg hadde nok med det vi lærte, ved ingeniørhøyskolen, og med de to lederjobbene, som jeg hadde, i Rimi, osv.

    Og disse nye studentårene mine, de skulle jo egentlig være som noen ‘sabbatsår’, for meg.

    Siden jeg jo hadde hatt mange års ‘hardkjør’, bak meg, som leder, i Rimi, da.

    Men det var ikke så lett for meg, når jeg fikk sånne ‘fettklumper’, som han Fredrick, (som jeg egentlig ikke kjente), så nærme, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Songül Özgyr, hu ringte meg, (på Rimi Langhus sitt telefonnummer vel), en fredag, (på den her tida), som jeg jobba som låseansvarlig, på Rimi Langhus.

    (Hvis jeg husker det riktig, ihvertfall).

    Hu spurte meg om vi hadde fler DVD-spillere igjen, på Rimi Langhus.

    (Av de ganske billige DVD-spillerne, som Rimi hadde, på den her tida.

    DVD-spillere som var sånn at de også kunne spille Mpeg-filer, (brent på PC), osv., (hvis jeg husker det riktig)).

    For disse DVD-spillerne, de var utsolgt, på Rimi Bjørndal, da.

    (Sånn som jeg skjønte det, på Songül Özgyr, ihvertfall).

    Songül sa vel det, at ‘vi’ skulle hente DVD-spilleren, dagen etter.

    Så jeg skjønte dette ‘vi’ sånn halvveis, (husker jeg), som at hu hadde fått seg type, da.

    (Noe sånt).

    Jeg la ihvertfall en sånn DVD-spiller, inn på kontoret, (noe jeg vel også sa til Songül, på telefonen).

    (Og jeg skrev også en lapp på DVD-spilleren, om at den ble hentet, dagen etter, da.

    Noe sånt).

    Men jeg hørte aldri noe, fra noen Rimi Langhus-folk, om dette.

    Så om Songül Özgyr var på Rimi Langhus, for å hente DVD-spilleren sin, det veit jeg ikke.

    Og hvem typen hennes eventuelt var, det veit jeg heller ikke.

    Hvis det ikke var Thomas Brun da, (den tidligere butikksjefen, på Rimi Langhus, før Stian Eriksen ble butikksjef der, i andre halvdel av 2003, en gang, vel).

    For Thomas Brun pleide jo å hente Songül, etter at hu var ferdig på jobben, på Rimi Bjørndal, noen ganger, (husker jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Songül sa også det, (på rundt den her tida), på Rimi Bjørndal.

    At nå skulle jeg få lov til å brenne filmer og sånn, for henne også.

    (For jeg pleide jo ganske ofte å brenne filmer og musikk osv., for andre folk, på Rimi Bjørndal, da.

    Siden det jo var et så sosialt miljø der.

    Så kollegene mine, de ble liksom mer som venner eller bekjente da, på en måte).

    Men det ble aldri til det, at jeg fikk spurt hu Songül, om det var noen filmer eller noe musikk, som jeg skulle laste ned, på nettet, for henne.

    For det ble kanskje litt rart, at det var hu som sa til meg, at nå skulle jeg få lov, til å brenne musikk og filmer, for henne.

    Det burde vel kanskje vært motsatt, at det var jeg som tok initiativet, til dette.

    Siden det jo da ville være meg, som gjorde henne, en tjeneste.

    Og jeg var jo ikke slaven hennes heller liksom, (for å si det sånn).

    Så det ble aldri noe av, at jeg brente noen filmer eller noe musikk, for hu Songül, da.

    For det var vel sjelden at jeg hadde henne på tomannshånd liksom, på Rimi Bjørndal.

    Siden hu vel oftest hadde andre folk rundt seg der, da.

    Og dette ble vel også litt anstrengt kanskje, siden hu hadde ringt meg, på Rimi Langhus, om den her DVD-spilleren osv., da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det var også sånn en gang, (på Rimi Bjørndal).

    At Songül sa til meg det, at jeg måtte gå til posten, (av en eller annen grunn).

    (Noe som var litt spesielt, for jeg hadde jo ikke fått noe opplæring i posten, for å si det sånn).

    Men jeg gikk nå dit likevel da, siden Songül hadde bedt meg om å gå dit, (mens hu gikk gjennom butikken, i retning av spiserommet), vel.

    Og da jeg kom fram til posten, så var det en tysker der, (som hadde forvilla seg dit), husker jeg.

    Han stod i posten, med en pantelapp.

    Så det var nesten litt komisk da, (husker jeg).

    For posten hadde jo ikke noe med pantelappene å gjøre, (for å si det sånn).

    (For pantelappene, de skulle man jo levere i kassa, da).

    Og han tyskeren, han var nesten arg, (vil jeg si).

    Og han snakka hverken norsk eller engelsk, da.

    Og han viste meg en pantelapp, som det stod 0 kroner på da, (husker jeg).

    Og han ville ha pengene for den her pantelappen, da.

    Og jeg måtte gå inn på flaskerommet, (husker jeg).

    For å finne en av boksene hans, da.

    Og dette var en tysk colaboks, (eller noe sånt), vel.

    Så dette må vel ha vært en tysk bobil-turist, (eller noe), som hadde forvilla seg, opp til Bjørndal.

    (Noe sånt).

    Og norske bokser, de måtte jo ha pantemerke på seg, for at man skulle få pant, for dem.

    (Dette gikk vel egentlig på strekkoden.

    For det var vel sånn, (hvis jeg husker det riktig), at bokseautomaten leste strekkoden.

    For å se om boksen var kjøpt i Norge, da.

    (Noe sånt).

    For hvis boksen ikke var kjøpt i Norge, så fikk man ikke pant, da.

    For da hadde man jo ikke betalt pant, (til det norske pantesystemet), da man kjøpte boksen.

    (Noe sånt).

    Men jeg hadde jo vært på sommerferie, i Sveits, (hos tante Ellen), sommeren 1987.

    (Som jeg har skrevet om, i Min Bok).

    Så jeg klarte etterhvert å få sagt ‘keine kroner’, (som vel betyr ingen kroner), på tysk, da.

    For å prøve å forklare den her ‘pante-problematikken’, for han tyskeren, da.

    Og da ga han tyskeren seg, (som var nesten fiendtlig, må man vel si), til slutt, (mener jeg å huske), siden jeg kunne et ord tysk, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det var også sånn, at Diana, (fra Bjørndal).

    (Hu som jeg hadde jobba sammen med, på Rimi Bjørndal, da jeg jobba der som assistent der, (under butikksjef Kristian Kvehaugen), noen år før det her.

    Hu som hadde oppført seg så rart, den gangen jeg møtte henne, i første etasje, på Oslo City, (på den her tida, mens jeg studerte, ved ingeniørhøyskolen).

    Som jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel).

    Hu lurte på om vi trengte noen flere ansatte, på Rimi Bjørndal, (husker jeg).

    Og da måtte jeg si til henne det, (husker jeg), at det var mulig at vi trengte det.

    Men at jeg gikk så dårlig overens, med butikksjef Johan.

    At det kanskje var lurere av henne, å ikke nevne det, at hu kjente meg, da.

    (Hvis hu skulle søke om jobb der).

    Og det endte med at hu Diana ikke begynte å jobb der igjen da, (husker jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men. men.

    Etter at Linn Korneliussen flytta, fra David Hjort, og til Bergen.

    Noe hu vel gjorde, høsten år 2000, (eller noe sånt).

    Så vanka David Hjort mer og mer sammen med en gjeng, med kriminelle folk, (sånn som jeg skjønte det).

    Det er mulig at disse folka, var de samme kriminelle folka, som David Hjort hadde fortalt meg om, at han ville prøve å kutte ut, i 1997, (like etter at David Hjort begynte å jobbe, på Rimi Bjørndal).

    Og ikke så lenge etter, at Linn Korneliussen, hadde flytta, til Bergen.

    Så inviterte David Hjort meg, på en fest, på Bjørndal, (husker jeg).

    Og på denne festen, så var også Linn Korneliussen, (husker jeg).

    Jeg husker at David Hjort fortalte det, at Linn Korneliussen hadde fått seg en del større pupper.

    (Etter at hu hadde flytta til Bergen).

    Så dette må vel ha vært en del måneder, etter at Linn Korneliussen flytta, til Bergen.

    (Vil jeg vel tippe på).

    Siden at puppene hennes hadde rukket å vokse så mye, (av en eller annen grunn), ifølge David Hjort.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Fra denne festen, så husker jeg det, at David Hjort sa til meg, (og muligens også til Erik Dahl vel).

    At den gjengen, som David Hjort hadde på besøk der, (i stua si, på Bjørndal).

    Var ganske kriminelle folk.

    Så vi måtte være forsiktige, (på den her festen), da.

    (Noe sånt).

    Og David Hjort hang også et norsk flagg, fra terrassen sin, på Bjørndal, (på den her festen da), husker jeg.

    (Av en eller annen grunn).

    Og jeg ble vel kanskje litt nysgjerrig, på hva Linn Korneliussen drev med, i Bergen, siden at puppene hennes hadde vokst så mye, liksom.

    Og jeg hadde jo også vært sjefen hennes, på Rimi Nylænde, i cirka et års tid, (var det vel).

    Så jeg tenkte vel at jeg liksom måtte slå av noen ord, med henne, da.

    Noe som skjedde, ute på terrassen der, (til David Hjort da), husker jeg.

    Og da jeg slo av noen ord, med Linn Korneliussen.

    Så husker jeg, at jeg overhørte det, at noen i den her kriminelle gjengen, (som satt i sofaen).

    Sa høyt, til David Hjort, at jeg ‘rappa dama hans’.

    Enda Linn Korneliussen og David Hjort vel ikke var sammen lenger.

    Og selv om jeg bare såvidt sa hei vel, til hu Linn Korneliussen, da.

    (Som jeg mener å huske at smilte til meg, og var vennlig osv).

    Og jeg spurte vel Linn Korneliussen, om hva hu dreiv med, antagelig.

    Og hu hadde vel begynt å studere, i Bergen, (mener jeg å huske).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    På den festen her, så var jeg litt misfornøyd, (husker jeg).

    For jeg husker at jeg hadde på meg en litt dyr svart v-genser, (var det vel).

    Og den genseren hadde krympet kjempemye, i tørketrommelen, i kjelleren, i Rimi-bygget, i Waldemar Thranes gate 5, (husker jeg).

    (Hvor den vel muligens hadde ligget, fra dagen før, eller noe sånt).

    Så det var omtrent som da jeg et år seinere, (eller noe), skulle spille fotballkamp, (for Rimi Langhus sitt bedriftsfotball-lag), på Greverud, (het det vel).

    For da hadde jo med meg en joggebukse, (som jeg hadde trodd at var den, som jeg hadde satt på vask, kvelden før), som jeg hadde raska med meg, i full fart, en travel dag, fra vaskekjelleren, i Rimi-bygget, da.

    Den joggebuksa, den hadde jo vært alt for liten.

    Så jeg måtte sitte ved siden av Christina Brynteson, (fra Rimi Langhus), på reservebenken, på Greverud der, (var det vel), under så godt som hele den kampen, da.

    Siden at den joggebuksa, (som jeg ved en feil hadde tatt med meg, fra vaskekjelleren, i full fart), hadde vært alt for liten, til å spille fotball i, da.

    Og sånn var det med genseren min, den dagen jeg var på den her festen, (på Bjørndal), og, (husker jeg).

    At den hadde krøpet så mye, (i tørketrommelen, i Rimi-bygget), at den føltes ukomfortabel å gå med, (siden den var for liten, og liksom ble for kort), da.

    Så jeg var ikke helt fornøyd, på den her festen.

    Og etter at disse kriminelle folka, hadde oppført seg rimelig truende, (må man vel si), da jeg hadde snakka, med hu Linn Korneliussen, (ute på terrassen der).

    Så bestemte jeg meg for å heller dra ned til sentrum, og gå ut på byen, da.

    (Istedet for å bli værende, på den her litt utrivelige festen, (må man vel kalle den), da).

    Så jeg ringte vel fra mobilen min, og bestilte en drosje da, (tror jeg).

    Og jeg husker det, at i drosjen, (som jeg tok aleine), på veien ned til sentrum.

    Så viste han drosjesjåføren meg noen gammeldagse tikroner-sedler.

    Som han hadde fått, av en av de tidligere passasjerene, den kvelden.

    Og dette var noen gule tiere, (mener jeg å huske), som kanskje fantes, på 60-tallet, (eller noe sånt), da.

    Og drosjesjåføren, han fortalte meg det, at det var en kar, som skulle besøke kona si på sykehuset, (eller noe sånt).

    Som hadde betalt med disse gamle tikrones-sedlene, (som sikkert var fra myntsamlingen hans, eller noe sånt), da.

    Så det var jo som at det var en tragedie av noe slag, som drosjesjåføren fortale meg om.

    Siden det virket som at dette var noen folk, som nesten hadde mistet kontrollen, da.

    Siden de måtte bruke sedler, fra myntsamlingen sin, for å kjøre drosje osv., da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og da jeg kom ned til sentrum, så dro jeg vel til So What, (tror jeg).

    Det var muligens denne kvelden, at jeg møtte hu Inga Marte Thorkildsen, (hvis det var henne), i det portrommet, mellom So What og Grensen der.

    Og fikk mobilnummeret hennes da, (som jeg sendte tekstmeldinger til vel, og på den måten fikk avtalt en rimelig mislykket date, på Blue Monk, en uke eller to seinere).

    (Som jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel).

    Men tørr jeg ikke å si helt sikkert.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Den her gjengen, (som vel også assistent Alex, fra Rimi Sinsen, var med i, hvis jeg har forstått det riktig), som var på den festen, til David Hjort, på Bjørndal.

    (Og som jeg var litt usikker på, hva jeg skulle mene om).

    De dukka plutselig opp, på Rimi Bjørndal, mens jeg jobbet der som låseansvarlig, (husker jeg).

    (Like før stengetid, en lørdag, vel).

    Og da spurte han ene av dem, (en som på en fest hos Alex, på Rimi Sinsen, en tid før det her, hadde fortalt meg, at han var ‘deal-er’, (eller langer, eller noe sånt), vel).

    Han spurte meg, om det var noen ledige jobber, på Rimi Bjørndal.

    Og da sa jeg det samme til han, som jeg hadde sagt til hu Diana, (fra Bjørndal), husker jeg.

    Nemlig at jeg gikk så dårlig, sammen med butikksjef Johan, at jeg ikke kunne spørre Johan, fra dem, om Rimi trengte noen flere ansatte, da.

    Og jeg mener også huske det, at hu Fiza, (som jobba i posten), reagerte ganske kraftig, på de her kameratene, til David Hjort, da.

    Som jeg mener å huske, at hu stod og så på, (fra posten), mens de prata med meg, samtidig med at de gikk ut av butikken, (uten å kjøpe noe), da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida, som jeg bodde, på St. Hanshaugen.

    Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.

    Så vi får se om jeg klarer å få til det.

    Vi får se.

  • Min Bok 5 – Kapittel 143: Siste natt med Siri Rognli Olsen

    Sommeren 2003, så hadde jeg også min siste natt, (håper jeg ihvertfall), med Siri Rognli Olsen.

    Jeg hadde jo hatt sex med henne, på Abildsø, i 1990.

    Og igjen, i leiligheten hennes, på Øvre Grunerløkka, sommeren 2001.

    Og jeg hadde også besøkt henne en gang, rundt sommeren 2002.

    (Må det vel ha vært).

    Og leid med filmen ‘Shrek’, (fra videobutikken som ligger mellom apoteket og Rimi-bygget, (i Waldemar Thranes gate), på St. Hanshaugen.

    Sommeren 2002, så hadde jeg også blant annet kjøpt med noe lakris.

    Og Siri Rognli Olsen sa til meg: ‘Er du en sånn lakris-gubbe du?’, (husker jeg).

    Men da svarte jeg ikke noe.

    For å like lakris er vel ganske vanlig, mente nå jeg, ihvertfall.

    Men Siri Rognli Olsen mente visst at det var veldig spesielt, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Etter den her lakris-gubbe-pratinga, til Siri Rognli Olsen, sommeren 2002, så ble det ikke noe sex, (husker jeg).

    Så sommeren 2003, så bestemte jeg meg, (litt i fylla vel), for å prøve å bruke et triks, som jeg hadde sett broren min Axel bruke, en gang vi var på nachspiel, (et år eller to før det her vel), hos ei bygde-dame, som var singel, for hun ville liksom oppleve Oslo da, (var det vel hu sa).

    Hu dama satt og spilte gitar, på kjøkkenet, for Axel og meg.

    Og plutselig, så begynte Axel å late som om han var en liten gutt.

    Han la hodet sitt på kjøkkenbordet, (eller noe sånt), og sa sånn: ‘Å jeg er trøtt, jeg vil sove’.

    (Noe sånt).

    Og plutselig så ble bygde-dama og Axel borte, da.

    Og jeg gikk for å se hvor de hadde blitt av.

    (Ganske full som jeg var vel).

    Og jeg gikk så inn på feil rom.

    Og ei litt lubben venninne av bygde-dama, hu løp så toppløs fra en dobbeltseng, (med puppene hoppende opp og ned), mens hu sa til ei annen venninne av bygde-dama at: ‘Jeg må spy’, (eller noe sånt).

    Så da lukket jeg raskt den døra, og gikk videre bort til døra ved siden av, da.

    Og skimtet såvidt der at Axel og bygde-dama lå sammen i en seng, da.

    Før jeg selv la meg til å sove, på en sofa, i stua, da.

    Hvor bygde-dama sin lillebror var, da jeg våknet, (husker jeg).

    En som var i militæret, og som hadde dukket opp på søndagsbesøk, hos bygde-søstera si, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og jeg hadde litt lyst på sex, i 2003, (selv om Siri Rognli Olsen er ei dundre da, for å si det sånn).

    Så jeg tenkte at jeg kunne prøve å ta det ‘lure-trikset’, til Axel, da.

    (For at det ikke skulle ende like mislykka, som året før, da).

    Og da havna jeg raskt i dobbeltsenga til Siri Rognli Olsen, (husker jeg).

    (For hu spurte da om jeg var trøtt og sånn, da).

    Og da vi lå ved siden av hverandre, (i dobbeltsenga), så begynte jeg etterhvert å ta Siri Rognli Olsen, (som lå der toppløs), litt på puppene da, (husker jeg).

    Men det ville ikke Siri Rognli Olsen, da.

    Så jeg slutta med det, da.

    Men så sa plutselig Siri Rognli Olsen det, at: ‘Det er nå litt godt å bli tatt på puppa lell sjø’, (eller noe lignende).

    Så jeg skjønte det som at hu ga klarsignal til ‘pulings’ da, og kjørte på.

    Men så en halvtime eller time seinere, (eller noe sånt), mens vi knulla, i fylla, da.

    Så husker jeg det, at Siri Rognli Olsen sa: ‘Ikke bøy meg, ikke bøy meg’.

    Så da lå jeg oppå henne, mens hu hadde beina opp mot hue sitt, da.

    (Må det vel ha vært).

    Og så klagde hu på at jeg liksom lå oppå beina hennes da, (eller noe sånt), må det vel ha vært.

    (Sånn at hu nesten fikk beina sine bak hue liksom, da.

    Noe som vel kanskje må ha stramma litt i lårmusklene osv., til hu her dundra, tror jeg).

    Selv om jeg ikke helt skjønte helt hva jeg gjorde galt, akkurat der og da, (husker jeg).

    Så jeg bare fortsatte å pule, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Jeg får også ta med om det, at etter at Siri Rognli Olsen og jeg, var ferdige med å pule.

    Så ville jeg sove litt, da.

    Og da klikka Siri Rognli Olsen, (husker jeg).

    For hu la seg plutselig oppå meg, med alle kiloene sine, da.

    For hu skulle liksom vise meg det, hvordan det var, å ligge underst, da.

    (Sånn som jeg skjønte det, ihvertfall).

    Så hu hoppa jo omtrent på meg.

    Som en fribryter nesten, (må man vel si).

    Og det knaka vel nesten litt i skjelettet mitt, tror jeg.

    For Siri Rognli Olsen, hu er rimelig brei og kompakt da, (for å si det sånn).

    Så hu veier nok rundt hundre kilo, (eller noe sånt), tror jeg.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og jeg fikk også skjenn, (på trøndersk), fra Siri Rognli Olsen, (husker jeg).

    Siden jeg hadde tatt det ‘lure-trikset’, til Axel, og latt som at jeg var trøtt, da.

    Og under et av besøkene mine, hos Siri Rognli Olsen.

    (Som jeg besøkte sommeren 2001, sommeren 2002 og sommeren 2003.

    Hvis jeg husker det riktig, ihvertfall).

    Så fortalte forresten Siri Rognli Olsen meg det, at sex føltes mye bedre for damer, enn for menn.

    (Noe jeg vel også hadde lest et sted, tror jeg.

    Selv om jeg ikke skjønner hvordan noen kan vite dette.

    For å være helt ærlig).

    Og dette var vel sommeren 2001, (tror jeg), hvis jeg ikke tar helt feil.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Resten av natten fikk jeg vel sove i fred.

    Og morgenen etter, så gikk jeg hjem til Rimi-leiligheten min, da.

    Med bruset fra Akerselva, (som man kan høre, i Siri Rognli Olsen sin daværende leilighet, som hadde stue og soverom i et, må man vel si), i ørene.

    (Fra natten før, da.

    For jeg sovna vel ikke med en gang, etter den her ‘fribrytinga’ til Siri Rognli Olsen.

    For å si det sånn).

    Og etter det her, så har jeg ikke sett Siri Rognli Olsen noe mer.

    Selv om vi sendte hverandre noen tekstmeldinger, våren/sommeren 2004 også.

    (Vel på rundt den tiden, som jeg igjen jobbet som en slags sommerbutikksjef, på Rimi Langhus.

    Noe jeg jo også jobbet som, sommeren 2003, da).

    Men da ble det ikke noe av, at vi skulle møtes.

    For Siri Rognli Olsen, (som da studerte bibliotekfag, ved HiO vel), hu skulle da også plutselig hente noen utvekslingsstudenter, (eller noe sånt).

    (Noe som jeg syntes at hørtes litt rart ut, da).

    Og jeg hadde jo i desember 2003, overhørt, på Rimi Bjørndal, at jeg var forfulgt av ‘mafian’.

    Så da Siri Rognli Olsen begynte å ‘bable’, (eller om hun tekstet), om disse utvekslingsstudentene.

    Så droppa jeg hele det opplegget da, (for å si det sånn).

    For jeg syntes at det ble for risikabelt, da.

    For jeg skulle jo begynne å studere i Sunderland, bare noen uker etter det her.

    Og grunnen til at jeg flyttet til Sunderland, det var jo fordi at jeg hadde overhørt, at jeg var forfulgt av ‘mafian’, da.

    Så da var det dumt å ta masse unødvendige sjanser, så kort tid før jeg likevel skulle flytte bort, til England liksom, (tenkte jeg da).

    (For å komme meg bort fra det her ‘mafian’-greiene da, muligens.

    For jeg visste jo ikke helt hvem denne ‘mafian’ var.

    Så jeg dro til Sunderland litt på lykke og fromme da, må man vel si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og mens jeg var på dette siste besøket mitt, hos Siri Rognli Olsen, sommeren 2003.

    Så ble jeg plutselig oppringt på mobilen min, av Thomas Brun, (den daværende butikksjefen, på Rimi Langhus), husker jeg.

    Og han ringte meg nok sikkert om noe jobbing, da.

    Og dette var vel like før jeg dro på den London-ferien min, (sommeren 2003), tror jeg, (hvis jeg husker helt feil).

    (Noe sånt).

    Ihvertfall så ringte Thomas Brun meg også i London, (husker jeg).

    (Mens jeg var på Marks and Spencers, i Oxford Street der, da.

    Som jeg jo også har skrevet om, i et tidligere kapittel).

    Så Thomas Brun, han ringte meg litt, på mobilen min da, (må man vel si).

    Så jeg var vel kanskje som en slags nøkkelmedarbeider, på Rimi Langhus, selv om jeg også gikk på ingeniørhøyskolen, da.

    Ihvertfall sommeren 2004, så var jeg vel det.

    Siden den daværende butikksjefen, (som etterfulgte Thomas Brun), nemlig Stian Eriksen.

    Han slutta som butikksjef der, like før sommerferien, i 2004, da.

    Og da ble jeg spurt av distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, om jeg liksom kunne passe på butikken da, (eller hva hun sa igjen), den sommeren, da.

    Selv om assistenten der, Espen Sigmund Nornes, jo selvfølgelig hadde høyere rang, enn meg, som jo bare var låseansvarlig.

    Så det var litt galskap, den organisasjonen, av Rimi Langhus, som distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, stod bak, for sommeren 2004, (må man vel si).

    Det var sånn at jeg som låseansvarlig, liksom fikk hele ansvaret, for å drive Rimi Langhus, den sommeren, da.

    (Og jeg fikk ikke noe ekstra lønn, for dette ekstra ansvaret).

    Så det var jo som i Bakvendt-land, (må man vel si), at jeg skulle styre butikken, og ikke assistenten, som var over meg i rang.

    Men det var krøll med søknadene mine, til University of Sunderland.

    (Hos HiO IU).

    Så jeg trengte å ha noen penger, fram til jeg fikk studielånet, høsten 2004, da.

    (I Sunderland).

    Så derfor, så slo jeg til på dette forslaget, fra distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, om at jeg skulle ha hoved-ansvaret, (sånn som jeg skjønte det, ihvertfall), for Rimi Langhus, sommeren 2004.

    For da ble det en del arbeidstimer ut av det, (så jeg for meg da, og det ble det også, for jeg måtte jo jobbe der heltid, (noe som vel også var inneforstått), for å få hjulene til å gå rundt der da, liksom).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida, som jeg bodde, på St. Hanshaugen.

    Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.

    Så vi får se om jeg klarer å få til det.

    Vi får se.

    PS.

    Det var forresten også sånn, at Siri Rognli Olsen, hu fortalte meg det, etter den gangen vi hadde hatt sex, sommeren 2001, (må det vel ha vært).

    At den typen sex som vi hadde hatt da, (som var den vanlige misjonærstillingen vel), det kalte folk i hennes kretser, (som var sexklubb og S&M-kretser, tror jeg), for ‘vanilje’, da.

    Men Siri Rognli Olsen, hu fortalte meg også det, at hu hadde ikke noe imot, å ha ‘vanlije-sex’, da.

    (Noe sånt).

    Og grunnen til at det ble kalt vanilje, det var fordi at sex-klubb og S&M-folk, liksom så på vanlig sex, som en veldig mild form for sex, da.

    (Noe sånt).

    Og jeg mener også å huske det, at Siri Rognli Olsen, pleide å gå i noen høye og svarte lærstøvler.

    (Muligens fra den gangen vi møttes, sommeren 2001, da vi gikk ut på Grunerløkka, og hadde sex seinere, da vi kom hjem til henne).

    Og det mener jeg, at jeg mer eller mindre fant ut, (ved å lese på nettet, eller noe sånt), at betydde, at hu nok var en såkalt ‘domina’, (eller noe lignende).

    Nemlig en kvinne, som likte å dominere, i ‘bingen’, vel.

    Så dette gjorde meg litt skeptisk, til hu Siri Rognli Olsen da, (husker jeg).

    Så jeg var litt på vakt, ovenfor henne, (for å si det sånn).

    Sånn at hu liksom ikke skulle klare å få noe ‘overtak’ på meg da, (eller hvordan man skal forklare det).

    (Siden hu også pleide å prate om orgasmekontroll og mannlige au-pair-er osv., da).

    Og jeg må innrømme det, at jeg aldri inviterte Siri Rognli Olsen, hjem til meg selv, på besøk, i Rimi-leiligheten min.

    (Selv om jeg jo pleide å ha en del fester og sånn der, ihvertfall i årene før jeg møtte hu Siri Rognli Olsen igjen, da).

    Og det var fordi at jeg var litt skeptisk til henne, på grunn av disse ‘pervo-tendensene’ hennes, (eller hva man skal kalle det).

    Og også fordi at jeg var litt flau over å gå ut med henne, (og sånn da), må jeg innrømme.

    Siden jeg syntes at hu nok var litt vel brei, da.

    Og jeg hadde ikke noe lyst til å bli mobbet, for å ha ei dame, som ikke var noe særlig attraktiv, liksom.

    Så derfor, så inviterte jeg aldri Siri Rognli Olsen, hjem til Rimi-leiligheten min, på St. Hanshaugen.

    (Noe hu også klagde over til meg, en gang, da).

    Men jeg ville ha litt avstand, og hadde ikke lyst til å gifte meg med henne, (for å si det sånn).

    Men hu var liksom grei å ha som en slags ‘mellomforhold-dame’, (kan man vel kanskje kalle det).

    Så for meg, så var de her møtene, med Siri Rognli Olsen, aldri noe mer enn noe slags mellomforhold-greier, da.

    (For å si det sånn).

    Og det tror jeg at hu skjønte litt også.

    (Siden jeg ikke inviterte henne til Rimi-leiligheten min, for eksempel, mener jeg).

    Men jeg syntes det var artig å ha noen å være litt på bølgelengde med, liksom.

    For jeg var egentlig ikke noe særlig på bølgelengde, med mine søsken, da.

    For de syntes jeg at det var så vanskelig, å kommunisere med.

    Og også mine kamerater, var enten overfladiske, (som David Hjort).

    Eller litt gåtefulle og forvirrede, (må man vel kanskje kalle det), som Magne Winnem.

    (Som jeg har prøvd å forklare om, i et tidligere kapittel.

    Nemlig det om at Magne Winnem liksom så spøkelser på høylys dag, da.

    Når det gjaldt det at han liksom begynte å lage noe slag oppspinn, ut av det, at jeg ikke likte å bli oppringt av telefonselgere, og også ut av det at jeg installerte Linux, på en laptop, som jeg nettopp hadde kjøpt meg, og det var vel en eller to andre lignende ting også, som jeg skrev om, i det kapittelet).

    Eller litt som en guttunge, som man vel kanskje må si at Glenn Hesler var.

    (Siden han dro til Sverige og kjøpte kinaputter, i en alder av nærmere 30 år, liksom.

    Og sprengte en av disse, i postkassa til David Hjort, (i romjula, i 1998, var det vel).

    Det var sånn jeg syntes at var morsomt, da jeg var 13 år, liksom.

    Og ikke når jeg var 31 år, (for å si det sånn).

    Og Glenn Hesler, han barberte seg heller ikke.

    Og han drakk heller ikke, da.

    Noe jeg vel også har skrevet om tidligere, i Min Bok-bøkene).

    Men Siri Rognli Olsen, hu gikk det til nød an å prate litt vanlig med da, (må man vel si).

    Og hu hadde også masse artige trønderske uttrykk, (og sånn), på lur, da.

    Så jeg hadde ikke noe imot å tilbringe en sommerkveld, i året, sammen med henne, i leiligheten hennes, på Øvre Grunerløkka, (for å si det sånn).

    (For vi var jo gamle kjente, fra Braemar-ferja, i 1989, liksom).

    Men en kveld i året, det var liksom akkurat passe, da.

    Noe mer enn det, det hadde kanskje blitt litt vel mye, (for min del), liksom.

    Men vi var vel kanskje to ensomme sjeler, i ‘Oslo-jungelen’, da.

    Som syntes det var greit, å prøve å kvele våre sorger, ved å møtes en gang i året liksom, da.

    For å drikke og prate, og muligens også ha litt sex etter den nevnte drikkinga, da.

    (Når jeg liksom hadde fått på plass ølbrillene mine da, for å si det sånn).

    Men Siri Rognli Olsen, hu hadde også venninner i England, (husker jeg).

    Hvis jeg ikke tar helt feil, så hadde begge hennes venninner, fra den nevnte Braemar-turen, (Caroline og ei annen ei, som begge var mer attraktive, enn Siri Rognli Olsen, må man vel si), flyttet til England, på den her tida.

    Og Siri Rognli Olsen, hu kommenterte også om at briter var litt dumme, (husker jeg).

    For ei nabodame, (eller noe sånt), av hu ene ‘eksil-venninna’ hennes, i England, hadde visst sagt det, at: ‘Norway aren’t in Europe, since Norway isn’t in the EU’.

    (Noe sånt).

    Og dette syntes hu Siri Rognli Olsen at ble rimelig dumt, da.

    For Norge var jo i Europa, selvfølgelig.

    Det var jo ikke sånn at Norge var en egen verdensdel liksom, (for å si det sånn).

    Så jeg vet ikke om Siri Rognli Olsen mente at briter var litt degenererte kanskje, (eller hva det kan ha vært).

    (Hvem vet).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Jeg har tenkt litt mer på hvorfor jeg satt pris på disse besøkene mine, (sommeren 2001, sommeren 2002 og sommeren 2003), hos hu Siri Rognli Olsen.

    Og det kan kanskje ha vært fordi at hu ikke var så degenerert, liksom.

    Som men vel må si at kameratene og søsknene mine var, (på den her tiden ihvertfall), i større eller mindre grad.

    Unntaket fra den gjengen, (nemlig Pia, Axel, David Hjort, Magne Winnem og Glenn Hesler), det er kanskje søstera mi Pia.

    For hu er vel kanskje ikke så degenerert.

    Men hun er veldig følsom da, og kanskje forknytt.

    (Noe sånt).

    Så man må være veldig forsiktig og forståelsesfull liksom, når man prater med henne, da.

    For ellers, så går hun inn i en slags tilstand liksom, da.

    Men samtidig, så har hun en annen side, som noen ganger dukker opp.

    Og det er at hun noen ganger skriker, (sånn at man får vondt i øra), om noe politikk, eller lignende, da.

    Så Pia har en veldig variasjon, i sin måte å være på, vil jeg si.

    Så hun er lunefull, må man vel si.

    Og ikke lett å kommunisere med da, (må man vel si).

    Siden hun har masse sånne nykker og luner da, (heter det vel).

    (Og hun bruker vel også hersketeknikker).

    Så det omtrent umulig å ha noe særlig meningsfulle samtaler, med søstera mi Pia, vil jeg si.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Nå har jeg tenkt enda mer på det her.

    (Mens jeg til og fra noen matbutikker).

    Og det jeg tenkte på da, det var at søstera mi vel må sies å være nevrotisk.

    (Siden hun noen ganger skriker høyt, på en hysterisk måte, må man vel si.

    Mens hun andre ganger går inn i en tilstand, hvor hun bøyer hodet nedover, mens hun gråter, og ikke vil si et ord, da.

    Uten at man behøver å ha sagt noe særlig dramatisk, liksom, for at dette skal starte.

    Men det er mulig at denne affekterte oppførselen til Pia, er tilgjort.

    Sånn at hu liksom bare bruker disse tilstandene sine som noen slags hersketeknikker, da.

    Så Pia er enten nevrotisk eller veldig falsk, vil jeg si.

    Kanskje helst det siste, for Pia er liksom litt lur og, da.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Og det er kanskje litt feil å si, at Siri Rognli Olsen, ikke er degenerert.

    For hu klarte jo å si sånne ting som at: ‘Er du en sånn lakrisgubbe du?’.

    Og det blir vel kanskje som noe degenerert.

    (Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).

    Men Siri Rognli Olsen var ganske reflektert, åpen og interessant da, (må man vel si).

    Så det ble vel en kjærkommen avveksling, for meg.

    Å prate litt med hu Siri Rognli Olsen.

    Når jeg møtte henne igjen, i 2001.

    For å få litt avveksling, fra de samme, vel litt ‘trøtte’ folka, som Pia og Magne Winnem, for eksempel, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Min Bok 5 – Kapittel 138: London

    Sommeren 2003, så tenkte jeg det, at jeg burde prøve å komme meg litt bort, fra Oslo.

    For på jobben, på Rimi Bjørndal, så var det slitsomt, (husker jeg).

    Det var som at hun Songül, (som jeg jo kjente de to eldre søstrene til, (nemlig Hava og Sema), fra å ha jobbet sammen med dem, på Rimi Bjørndal, en 5-6 år, før det her), liksom prøvde å få meg sjalu, ved å flørte med assistent Ivan, (husker jeg).

    (Noe sånt).

    Og det var også sånn, at faren til hu Songül, dukka opp på Rimi Bjørndal der, og sa hei til meg, da.

    Og da forklarte Songül at det var faren hennes, da.

    (Og det var vel han som hadde blitt så sint, (ifølge butikksjef Kristian Kvehaugen), den gangen, da han og kona hans, skulle vaske butikken.

    En lørdag morgen, i 1997, (må det vel ha vært).

    Da jeg jobba som assistent, på Rimi Bjørndal.

    Og ikke var på jobb, før klokka 7.30, siden assistent Irene Ottesen og meg, begynte en halv time seinere, på lørdager, siden bussene ikke gikk like tidlig, på lørdagene, da).

    Men jeg hadde jo mine prinsipper, om å ikke blande ‘business’ og ‘pleasure’.

    Og jeg syntes vel kanskje også at det var nok, at min søster Pia, hadde en farget sønn.

    Om ikke jeg også skulle få meg en farget kone, liksom.

    Og det var også en rar episode, på Rimi Bjørndal.

    Da David Hjort plutselig dukka opp der, i en bil, som samboeren hans Melina kjørte, vel.

    For å hente meg, da.

    (Uten at dette var noe jeg hadde bedt han om.

    Og dette var ikke noe som var avtalt, engang).

    Og da spurte Songül meg: ‘Er det broren din, eller?’, om David Hjort, (husker jeg).

    Og David Hjort, hadde jo begynt å bli ganske feit, på den her tida, (for å være ærlig).

    (For Melina ga han kanskje for mye mat, eller noe sånt).

    Så da ble jeg litt flau, husker jeg.

    Men jeg svarte ikke noe, da hu Songül spurte om det her, da.

    For jeg prøvde å roe det ned litt, da.

    Jeg ønsket ikke å blande jobb og fritid for mye, liksom.

    Så derfor holdt jeg bare kjeft, da.

    Men jeg husker at jeg spurte David Hjort og Melina, i bilen, om hva de syntes om hu Songül, da.

    Bare for å ha noe å snakke om vel.

    Og da sa David Hjort at han ikke trodde at Songül var noe for meg, siden hu hadde en annen kultur da, (husker jeg).

    Og jeg hadde jo mitt prinsipp, om å ikke blande ‘business’ and ‘pleasure’.

    Så jeg tok ikke den her flørtinga, (eller hva man skal kalle det), fra hu Songül, så nøye.

    Men det var sånn at det liksom var en spenning i  luften da, på Rimi Bjørndal.

    Nemlig fra sommeren 2002 til like før jul, i år 2003, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Så sommeren 2003, så husker jeg det, at jeg hadde lyst til, å komme meg bort litt, da.

    For Thomas Brun.

    (Butikksjefen fra Rimi Langhus).

    Han kunne også finne på det, å dukke opp, på Rimi Bjørndal, (ved stengetid), for å kjøre hu Songül hjem da, (mener jeg å huske at det var).

    Så det ble litt mye butikksjef Thomas Brun, butikksjef Johan, assistent Ivan og Songül, (sommeren 2003), da.

    Husker jeg at jeg syntes.

    Så jeg bestemte meg for å dra på en kort ferie til London da, (husker jeg).

    Siden jeg da ikke hadde vært i England, siden 1990.

    Og siden jeg også hadde lyst til å komme meg et stykke bort, fra Oslo, da.

    (For å liksom klare å puste litt friere, da.

    Eller hva man skal kalle det).

    Så jeg søkte på hotell-ferie, i London, på Google, da.

    (Må det vel ha vært).

    Og jeg fant en side hvor jeg kunne bestille rom, på et hotell, i Kensington, som het St. Simeons Hotel, (husker jeg).

    Og jeg bodde vel der i tre netter, (eller noe sånt vel), mener jeg å huske.

    Sommeren 2003, da.

    Siden jeg ønsket å komme meg litt bort fra Oslo, da.

    For jeg følte det liksom som at jeg nesten ble kvalt da, i Rimi, på den her tiden.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Jeg husker at jeg tok flybussen, (fra Galleri Oslo), til Torp, en dag, sommeren 2003.

    For så å ta et Ryan Air-fly, til London, da.

    En flyreise som bare tok et par timer, vel.

    Og så måtte jeg ta toget, fra Stansted, og inn til London, da.

    En togreise på en snau time, vel.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Etter å ha funnet hotellet, så gikk jeg rundt og kikket litt, i Kensington, (husker jeg).

    Dette var om kvelden, og jeg fant et utested, som var ganske fullt av unge voksne folk, og hvor de spilte 50 Cent-sangen ‘In da Club’, (husker jeg).

    Men Kensington, det var et rolig sted, så dagen etter så bestemte jeg meg for å prøve å finne noen litt mer ‘rocka’ utesteder, å liksom ta tempen på, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Dagen etter, så fant jeg en internett-cafe, i Kensington High Street, (mener jeg at det var).

    Og der satt det en svenske, ikke så langt unna meg, og pratet høyt i mobilen, (husker jeg).

    Jeg sa fra til han svensken, at jeg var norsk, og at jeg skjønte hva han sa, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Jeg var også på supermarkedet Marks and Spencers, i Oxford Street, (husker jeg).

    Og da jeg satt og spiste noe mat, i en slags kafeteria der, vel.

    Så ringte butikksjef Thomas Brun, (fra Rimi Langhus), husker jeg.

    For å spørre meg om noe greier, i ferien min, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Dette Marks and Spencers-supermarkedet, det hadde også en stor avdeling, med jødisk kosher-mat, (husker jeg).

    Og det var vel første gangen jeg hadde sett det, at et supermarked hadde det.

    Og jeg husker også det, at SirSirSir, (en med-op, på #quiz-show).

    Han prøvde en gang, (like før den her tida), å dra meg med ut på byen, (i Oslo), for å spise sushi.

    Så jeg var litt nysgjerrig på den retten, da.

    Så jeg kjøpte meg en sånn sushi-boks. på det Marks and Spencers-supermarkedet da, (husker jeg).

    Og jeg klarte vel å spise laksen, (eller noe sånt).

    Men det meste som var oppi den boksen, det klarte jeg ikke å spise, da.

    Så jeg måtte kaste cirka halvparten av den sushi-en da, (må jeg nok innrømme).

    Og jeg har aldri kjøpt sushi igjen, etter det her, for å si det sånn.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Jeg prøvde også å få kjøpt meg noen klær, mens jeg var i London, (husker jeg).

    Og i en Gap-butikk, ved Kensington, så fant jeg meg plutselig stående ved samme kles-stativ, som en sheik, husker jeg.

    Og det eneste plagget, som jeg fant meg, i London, (sånn som jeg husker det nå, ihvertfall).

    Det var en militærfarget grønn t-skjorte.

    (Som jeg kjøpte i den nevnte Gap-butikken, vel).

    For det plagget var moderne, på den her tida, da.

    På grunn av krigen i Irak muligens, så var det vel sånn, at militærfargede klær, liksom var på moten, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Jeg husker også at jeg var og kikka, i en vintage klesbutikk.

    (Like etter at jeg hadde kastet den sushi-en).

    Og at jeg også var i Hyde Park og så litt igjen.

    (For der hadde jeg jo vært tidligere.

    Nemlig da jeg var på språkreise, i England, (tre ganger), på 80-tallet).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Jeg fant også et stort Sainsbury’s supermarked, i Kensington, som var åpent 24 timer i døgnet, (på ukedagene).

    Og dette supermarkedet hadde til og med sin egen Starbucks kaffebar, (husker jeg).

    (Ihvertfall så husker jeg at den hadde det, et par år seinere.

    For da bodde jeg noen uker i London.

    Etter å ha avbrutt studiene mine, ved University of Sunderland, på begynnelsen av 2005.

    Noe jeg tenkte at jeg skulle skrive mer om, i Min Bok 6).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Jeg husker også at jeg satt i en drosje, en av de første kveldene, av denne ferien.

    Og ba drosjesjåføren om å finne et utested som het Ministry of Sound.

    (Som enten David Hjort eller hans kamerat Roger hadde anbefalt, vel.

    Noe sånt).

    Men det utestedet var stengt, for dette var ganske seint på kvelden, da.

    At jeg prøvde å finne et sted, å feste på.

    Og David Hjort sin samboer Melina, hu hadde vel anbefalt et utested, som het Hippodrome, ved Leicester Square.

    (Noe sånt).

    Et utested jeg vel fant fram til.

    Men det ble ikke til at jeg prøvde å gå inn der.

    (Av en eller annen grunn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det hotellet jeg bodde på, i Kensington, det var forresten ikke et stor hotell.

    Det var et som lå rimelig anonymt til.

    Og som man lett kunne gått forbi, og trodd at var et vanlig hus.

    Hvis det hadde vært i år, at jeg skulle ha bestilt London-ferie, fra Norge.

    Så hadde jeg nok bare bestilt fra Travelodge, eller en annen hotell-kjede.

    Men dette var et uavhengig hotell, da.

    Drevet av noen folk, som kanskje var øst-europeisk, eller noe sånt.

    (Noe sånt).

    Og det funka helt greit, å bo der.

    Det var TV på rommet og et lite kjøleskap, vel.

    Og det var ikke sånn, at jeg satt inne, på hotellrommet, hver dag.

    Jeg hadde jo ikke PC og internett der, engang.

    Så jeg var ute og så meg rundt, i London, under hele denne korte storbyferien, da.

    Kun avbrutt av noen timers søvn, på hotellrommet, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida, som jeg bodde, på St. Hanshaugen.

    Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.

    Så vi får se om jeg klarer å få til det.

    Vi får se.

  • Min Bok 5 – Kapittel 136: Mer fra Rimi Langhus

    Jeg fikk en litt spesiell rolle, (ihvertfall i begynnelsen), som låseansvarlig, på Rimi Langhus, da.

    Og det var også sånn, at distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, hu hadde dratt meg ut, til Rimi Langhus, på en varetelling.

    Som hennes assistent der liksom, da.

    (Av en eller annen grunn).

    Før Thomas Brun ble ny butikksjef der, vel.

    (Så den varetellinga må vel ha vært, mens han Jan Ole, var butikksjef der, (på Rimi Langhus).

    Han Jan Ole, (som forresten var en ganske svær kar med en lys lugg, som gikk rett ned).

    (Og som overtok som butikksjef, på Rimi Langhus, etter meg, sommeren 2002).

    Han jobba forresten ikke så lenge, som butikksjef, på Rimi Langhus.

    Bare cirka et halvt år, (eller noe sånt), vil jeg si.

    Og jeg er ikke sikker på hva grunnen var, til at han Jan Ole, slutta som butikksjef, på Rimi Langhus, etter så kort tid.

    Men våren 2003, så var altså Thomas Brun ny butikksjef der da, (på Rimi Langhus).

    Og han kunne jeg ikke huske å ha sett før engang.

    Selv om jeg har lurt litt på nå, (de siste dagene), om det kan ha vært han, som var butikksjef, på Rimi Bjerke, på den samme tida, som jeg butikksjef, på Rimi Kalbakken.

    (Nemlig fra høsten år 2000 til våren 2001).

    Han som ringte meg en gang, på Rimi Kalbakken, og spurte om vi hadde noen ekstra kasserere å låne bort, noen vakter.

    (Og som hadde syntes at Luly var et så ‘gledespike-aktig’ navn, da.

    Eller hvilket uttrykk han brukte igjen).

    Men det tørr jeg ikke å si sikkert, at det var samme person.

    Men jeg har lurt litt på det ihvertfall, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og da jeg begynte å jobbe igjen, (som låseansvarlig), på Rimi Langhus, våren 2003.

    Så var hadde det ikke engang gått et år, siden jeg hadde slutta å jobbe der, som butikksjef.

    (Noe jeg jo gjorde sommeren 2002).

    Og iløpet av dette snaue året, så hadde min fetter Øystein Olsen, (fra Son), slutta å jobbe, på Rimi Langhus, da.

    (Husker jeg).

    Men hva som var grunnen, til at Øystein Olsen, hadde slutta å jobbe, på Rimi Langhus.

    Det veit jeg ikke.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og jeg trivdes forresten ikke så bra, med å være assistent, for distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, på den varetellinga, på Rimi Langhus, høsten 2002 da, (var det vel).

    For hva som var min rolle der, det var litt uklart, da.

    Så jeg ble for det meste gående rundt der, og se på, at de andre jobba liksom, da.

    Og det trivdes jeg ikke så bra med, da.

    For jeg pleide alltid å ha en eller annen arbeidsoppgave, å drive med, den tida som jeg jobba, i Rimi, da.

    Så å bare gå rundt der, (på Rimi Langhus), og liksom ‘svirre’, det trivdes jeg ikke med, da.

    Så hva grunnen var, til at jeg skulle være med på den Rimi Langhus-varetellinga, det veit jeg ikke.

    For jeg ble liksom bare gående rundt der, (med noen papirer), klar til å ta imot ordrer, fra distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, da.

    Og det syntes jeg at ble litt rart da, (husker jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og da jeg begynte å jobbe som låseansvarlig, på Rimi Langhus, våren 2003.

    Så var min rolle litt spesiell, (som jeg nevnte i begynnelsen på dette kapittelet).

    Og det var jo fordi at distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, hu hadde spurt meg, (en gang som hu var innom Rimi Bjørndal, mens jeg jobba, en av min to ukentlige ledervakter der, må det vel ha vært), om jeg også kunne jobbe, noen ledervakter, på Rimi Langhus, da.

    Siden det liksom hadde brutt ut ‘krig’ der, mellom butikksjef Thomas Brun, og resten av de ansatte, (med assistent Sølvi Berget i spissen), da.

    Så jeg skulle liksom bare være litt greit mot de ansatte der osv. da, (sa distriktsjef Anne-Katrine Skodvin).

    Og det ble jo sånn, at butikksjef Thomas Brun, spurte meg, om jeg kunne jobbe som låseansvarlig der fast, på seinvaktene, på fredagene.

    (Som jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel).

    Og jeg hadde jo problemer med samarbeidet, med butikksjef Johan, (fra Telemark vel), på Rimi Bjørndal.

    (Som jeg også har skrevet om, i et tidligere kapittel).

    Så jeg slo til, da jeg ble tilbudt den vakta, (av butikksjef Thomas Brun), på Rimi Langhus, da.

    Og like etter at jeg begynte å jobbe på Rimi Langhus igjen.

    Så skulle det være et personalmøte der, da.

    Og siden at distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, hadde sendt meg dit, for å liksom roe ned ‘ståa’ der, da.

    (Siden det liksom var en alvorlig konflikt der, (ifølge Anne-Katrine Skodvin ihvertfall), mellom butikksjefen og resten av de ansatte, da).

    Så foreslo jeg det, ovenfor butikksjef Thomas Brun.

    (I forkant av det personalmøtet).

    At jeg kunne skrive et referat, fra det som ble tatt opp, på det personalmøtet, da.

    (Som var på Rimi Langhus, våren 2003.

    Nede på spiserommet der).

    Så jeg skrev notater, til et referat, under det her personalmøtet, da.

    Og enten samme dag, eller en av de neste dagene.

    Så spurte jeg butikksjef Thomas Brun om det var greit, at jeg førte inn det referatet, på et slags tekstbehandlingsprogram, (eller noe sånt), som var på den kontor PC-en der, da.

    Og det sa butikksjef Thomas Brun, at var greit, da.

    Så jeg renskrev da det referatet, fra det personalmøtet, på den PC-en som stod inne på kontoret, på Rimi Langhus der, da.

    (Noe som jeg brukte en halvtime, eller noe sånt, på å få ordna, vel).

    Og så skrev jeg ut det referatet, i mange eksemplarer, da.

    Og la disse arkene nede på spiserommet, da.

    Sånn at de som ville ha et referat, som viste hva som hadde blitt sagt, på det personalmøtet, kunne få det, da.

    For jeg håpet da, at det ville være enklere, å løse de konfliktene, som var der, da.

    Siden de som jobba der, da vel fikk kontroll, på situasjonen, siden de da hadde et skriv, som viste hva som hadde blitt tatt opp, på det nevnte personalmøtet, da.

    En ide jeg kom på. siden distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, hadde bedt meg om å prøve, å liksom roe ned den krigen, som foregikk, på Rimi Langhus der, da.

    (Mellom butikksjef Thomas Brun, på den ene siden.

    Og assistent Sølvi Berget, og resten av de ansatte, på den andre siden, da.

    Sånn som jeg skjønte det, på distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, ihvertfall).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Ikke så lenge etter at jeg begynte å jobbe, som låseansvarlig, på Rimi Langhus, (våren 2003), så husker jeg at jeg jobba en tidligvakt, sammen med butikksjef Thomas Brun der, da.

    (Dette kan vel muligens ha vært sommeren 2003, siden jeg jobba en tidligvakt, da.

    For jeg jobba jo vanligvis seinvakter, mens jeg studerte).

    Jeg husker at jeg dreiv og la opp frukta, mens butikksjef Thomas Brun dreiv og la opp noen kjølevarer, (eller noe sånt), ikke så langt unna, (i den trange Rimi-butikken), da.

    Og Thomas Brun, han hadde en kjempesvær ‘ghetto-blaster’, med seg på jobben, på Rimi Langhus der, husker jeg.

    Som han hørte på en eller annen radiostasjon på, på bortimot full guffe, da.

    Og da en ny sang, med bandet Evanescence, som het ‘Bring Me To Life’, (husker jeg, for den sangen, den hadde jeg allerede sett, en par ganger vel, på TV, hjemme i Rimi-leiligheten min), dukket opp, på radioen der.

    Så satt Thomas Brun på radioen, på ‘full guffe’ da, husker jeg.

    Mens han sa at det var en ‘bra sang’, da.

    (Noe sånt).

    Før butikken åpnet, klokka ni, en morgen, våren eller sommeren 2003, da.

    Men bygget som Rimi Langhus lå i.

    Det stod jo for det meste tomt, da.

    Bak frukta igjen, så lå jo det ‘skrot-lageret’, som jeg hadde kasta en del skrot fra, sommeren 2001.

    Så det er mulig at denne ghetto-blaster-spillinga, (til butikksjef Thomas Brun), på full guffe, ikke sjenerte noen naboer, (eller noe sånt), da.

    Det er mulig.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og like etter at butikksjef Thomas Brun, (fra Rimi Langhus), ansatte meg, som låseansvarlig, i den butikken.

    (Våren 2003).

    Så ansatte han også en ganske kraftig og middels høy kar, med ganske langt, lyst hår, ved navn Espen Sigmund Nornes, som assistent der, (husker jeg).

    Men hvor butikksjef Thomas Brun, liksom ‘fant’ han.

    Det veit jeg ikke.

    Men jeg hadde ikke sett han Espen Sigmund Nornes, som ansatt, i noen Rimi-butikk før, ihvertfall.

    Så han hadde kanskje ikke jobba i butikk før, da.

    (Hvem vet).

    For sommeren etter.

    Nemlig sommeren 2004.

    Så hadde nemlig både butikksjef Thomas Brun.

    Og den neste butikksjefen, (på Rimi Langhus), nemlig Stian Eriksen.

    De hadde begge slutta, som butikksjefer, på Rimi Langhus, da.

    Så jeg måtte jobbe som en slags ‘sommer-butikksjef’ igjen, på Rimi Langhus, sommeren 2004, da.

    Og da måtte assistent Espen Sigmund Nornes, ha med seg en ansatt, ved navn Dennis, (husker jeg).

    For å klare å ha tidlig-ledervaktene, den sommeren, da.

    Så assistent Espen Sigmund Nornes.

    Han funka ikke så bra, i sin rolle, som Rimi-assistent, da.

    (Vil jeg nesten si).

    Siden han liksom bare klarte å gjøre halve jobben sin, da.

    For han måtte jo ha med seg en annen svær kar, ved navn Dennis.

    For å klare å gjøre en leders arbeid, sommeren 2004, da.

    Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Butikksjef Thomas Brun, han ansatte også ei ung dame, med mørkt hår, fra Kolbotn, (var det vel), som assistent, på Rimi Langhus, da.

    (Ei som ligna litt på hu Hildegunn, fra Min Bok 4, vel.

    Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Like etter at han hadde ansatt, assistent Espen Sigmund Nornes, da.

    Men hu ‘Hildegunn nummer to’, hu begynte ikke å jobbe der likevel, da.

    (Av en eller annen grunn).

    Og hvorfor butikksjef Thomas Brun ønsket å plutselig ansette så mange assistenter, på Rimi Langhus, der.

    Det veit jeg ikke.

    For assistent Sølvi Berget, hu jobba vel der også, på den her tida, vel.

    (Mener jeg å huske, ihvertfall.

    Selv om hu vel muligens var en del sjukmeldt, på den her tida).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og han butikksjef Thomas Brun, (fra Rimi Langhus).

    Han var forresten veldig glad i noe som het ‘The 5 Percent Community’, (husker jeg).

    Så han prøvde å dra med meg.

    (Og vel også hu Hildegunn nummer to, mener jeg å huske).

    På møter, på Fornebu, i The 5 Percent Community, da.

    Men jeg var ikke interessert i å bli dratt med på noe sånt her opplegg.

    Som jeg syntes at virka useriøst, da.

    Så da svarte jeg det, (husker jeg), at jeg ikke likte pyramidespill, da.

    (For jeg huska det, at faren min, hadde tapt en del tusen, på noe slags pyramidespill, som var populært, på begynnelsen av 80-tallet da, var det vel).

    Men da sa butikksjef Thomas Brun det, at The 5 Percent Community, ikke var pyramidespill, da.

    (Noe jeg hadde fått inntrykk av, etter å ha lest om det her firmaet, i avisene, eller noe sånt, vel).

    Men jeg var fortsatt ikke interessert i å bli med, på det her, da.

    Selv om Thomas Brun maste på meg, om å bli med, flere måneder seinere også, husker jeg.

    (Noe som jeg opplevde som utidig masing, husker jeg.

    For jeg var ikke interessert i det her greiene, i det hele tatt, da).

    Så jeg ble aldri med på noe ‘The 5 Percent Community-greier’, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida, som jeg bodde, på St. Hanshaugen.

    Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.

    Så vi får se om jeg klarer å få til det.

    Vi får se.

  • På Rimi Langhus, så var det ikke mange ansatte, som fulgte med i butikken. Hele gjengen gikk vanligvis ned på spiserommet, så fort de fikk sjansen

    personalet satt nede på spiserommet

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=11835175223&set=o.5368852887&type=1&theater

    PS.

    Han i kassa, det mener jeg er Espen Sigmund Nornes, som Thomas Brun, ansatte som assistent der.

    Man kan se at han ikke følger noe særlig med, på hva som skjer i butikken.

    (Han skulle ha sagt at det ikke var lov å ta bilder der).

    Espen Sigmund Nornes burde ikke ha jobba som leder der, mener jeg.

    Den siste sommeren jeg jobba i Rimi, sommeren 2004, så var jeg leder, i den butikken, sammen med Espen Sigmund Nornes.

    Og selv om jeg bare da var Låseansvarlig, (for jeg studerte også på HiO IU).

    Så sa distriktsjef Anne Katrine Skodvin, til meg, at ‘kan du sørge for butikken her i sommer’, eller noe.

    Altså, så ville hun at jeg som Låseansvarlig, skulle ta ansvaret, selv om Espen Sigmund Nornes, var høyere i rang.

    Så det ble jo bare surr.

    Jeg skulle jo studere i England, og trengte penger, så jeg sa det var greit.

    (Jeg hadde jo overhørt at jeg var forfulgt av ‘mafian’ og fått ødelagt trynet, osv).

    Men det ble jo selvfølgelig bare tull.

    Og Anne Katrine Skodvin var jo på ferie, så det var ingen å ta problemene med.

    Det største problemet, var at Espen Sigmund Nornes, han sa, at han ikke klarte vaktene sine, men måtte ha en som het Dennis, til å jobbe sammen med han.

    (Så de måtte være to personer, for å gjøre en persons arbeid).

    Så det må ha gått fælt ut over lønnsbudsjettet, tror jeg, den sommeren.

    Så sånn var det.

    Men det måtte nesten bli tull, (må man vel si), når Espen Sigmund Nornes var den med høyest rang der.

    Beklager hvis jeg er slem når jeg skriver det.

    Men jeg må vel nesten få si meninga mi, for å forklare.

    Uten at jeg vet hvordan opplæring, som Espen Sigmund Nornes fikk.

    For jeg jobba jo bare en vakt i uka, i den butikken her, (fredag seinvakt), vanligvis.

    For jeg jobba også på Rimi Bjørndal.

    (Som Låseansvarlig der og).

    Og jeg studerte heltid, på HiO IU.

    Så for å være helt ærlig, så hadde jeg nesten ikke jobba noe sammen med Espen Sigmund Nornes.

    (Jeg husker vel omtrent bare at han lånte noen penger av meg, kanskje mellom 50 og 100 kroner, noen måneder i forkant av den sommeren, som jeg vel aldri fikk tilbake).

    Så det er mulig jeg tar feil av Espen Sigmund Nornes.

    Jeg må understreke det, at jeg for det meste studerte og jobba også på Rimi Bjørndal.

    Så jeg må innrømme det, at det er mulig jeg tar feil av han.

    Jeg tørr ikke å si noe sikkert om hvor egnet Espen Sigmund Nornes er for å jobbe som leder, på Rimi.

    Det kan jeg nesten ikke si noe helt sikkert om.

    Men det rare var at jeg som Låseansvarlig, liksom skulle ha ansvaret for butikken, mens Nornes hadde høyere rang.

    Men det må vel distriktsjef Anne Katrine Skodvin, ta på sin kappe, siden det var hun som ordnet med det, og ga meg den beskjeden.

    Siden butikksjef Stian Eriksen, han slutta på Rimi Langhus, i forkant av den sommeren, for å begynne å jobbe som ingeniør, eller noe, var det vel.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    espen sigmund nornes følger ikke med

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=11835165223&set=o.5368852887&type=1&theater

    PS 3.

    Det kan virke som at dem aldri låste røykskapet, (siden det var en bamse der).

    Så der har det nok forsvunnet mange tusen kroner, på grunn av tyveri av sigaretter, osv., vil jeg nok tippe på.

    Det var nok ikke rart hvis den butikken gikk underskudd på slutten.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

    pleier aldri å låse røykskapet

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=11835090223&set=o.5368852887&type=1&theater

    PS 5.

    Panteautomatene var ‘kompliserte’ der, som f.eks. også på Rimi Nylænde.

    Man måtte pante plastflasker og bokser, i den automaten som man ser på bildet.

    Men glassflasker, de skulle i den gamle automaten, til venstre, bak hjørnet på den automaten på bildet.

    Mange kunder skjønte ikke dette.

    Så de panta plastflaskene i den gammeldagse automaten, (for glassflasker).

    Og da sa ikke personalet noe, hvis de så det.

    Neida, de bare panta de flaskene selv.

    Og brukte beløpet til øl på personalfester, osv.

    Men men.

    Så sånn var det.

    (Mens jeg er i gang og fortelle hvordan det egentlig var på Rimi Langhus).

    Men men.

    PS 6.

    Her er mer om dette:

    tungvint panteopplegg

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=11835095223&set=o.5368852887&type=1&theater

    PS 7.

    Forresten, jeg huska feil om pantinga.

    Noen plastflasker, skulle i den gammeldagse automaten.

    Og noen plastflasker skulle i den nye automaten, (den på bildet).

    Det som avgjorde det, var om det var bilde av et såkalt ‘pantemerke’ på flaska.

    Alle flasker, (og bokser), med pantemerke på, skulle i den nye maskinen.

    Mens de plastflaskene, _uten_ pantemerke, (dvs. flerbruks-plastflasker), de skulle i den gamle maskinen.

    Noen ganger er jeg glad at jeg bor i England, hvor det ikke er pant for flasker, men både flasker og bokser blir bare kasta i søpla vanligvis vel.

    (Selv om det vel også er mulig å resirkulere.

    Men men).

    PS 8.

    Mens jeg er inne på resirkulering.

    Så kan jeg ta med det.

    At inne på lageret, så tok to ‘grise-dunker’ stor plass.

    Alt av svinn, skulle kildesorteres.

    Så råttent kjøtt og grønnsaker, skulle i noen plastdunker da, som bare stod ved papp-pressa, og tok plass nærmest.

    De var ikke kjølt ned, så det lukta jo forferdelig, hver gang man tok av plastlokket, for å kaste noe mer råttent organisk avfall da.

    Det må ha vært masse ‘basilusker’, i lufta, fra de dunkene, tror jeg.

    Og den råtne maten, skulle vel griser spise, tror jeg.

    Antagelig etter at det avfallet hadde blitt kokt, eller noe.

    Hva vet jeg.

    Helt jævlig lukta det ihvertfall.

    Og det var en skikkelig pirkejobb, å kildesortere alt avfallet.

    Men men.

    Man ble vel vant til det og.

    Selv om de dunkene lukta ille.

    Jeg lurer på om det var fluer i de dunkene og.

    Det husker jeg ikke helt sikkert.

    Og pantebordet var jo også uhygenisk, man måtte jo ta på flasker som folk hadde hatt inntil truten da.

    Men den nye maskinen var verst.

    For i den så ble flasker og bokser klemt flate, og det var en sørpe, i plastsekkene, når de skulle byttes.

    De sekkene var forferdelig klinete.

    Og i begynnelsen så fantes det ikke sekker, som passet nøyaktig.

    Så det ble mye søl og griseri, fra brus og øl-slumper da.

    Som sikkert var fulle av basiller.

    I noen butikker, så gadd de ikke alltid å tømme de sekkene, når automaten sa at de burde tømmes.

    Så de venta til de fløyt over.

    Og så ble det ekstra mye søl da.

    Og det ville flyte av flatklemte bokser, inne i den maskinen.

    De boksene ville sette seg i døra ofte, og døra ble ødelagt, og maskinen kunne slutte å virke.

    Men noen unge ledere osv., de syntes det var smart å gjøre det sånn.

    Men det ble et j*vla kaos, syntes jeg.

    Jeg ringte Tomra, og de var enige med meg.

    De likte ikke at man gjorde det ‘tjuv-trikset’, mener jeg å huske.

    Det var jo et mareritt, når maskinene slutta å virke.

    For man skulle liksom drive en butikk, også måtte man heller stå å ta imot tomflasker.

    Men men.

    Så sånn var det.

    Men jeg er glad jeg ikke jobber i Rimi lenger, når jeg ser de bildene.

    For det var mye grisejobber der, og mye krøll med vanskelige kolleger, vil jeg si.

    (Selv om de kanskje syntes at det var meg som var vanskelig).

    Det er mulig.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 9.

    Det var også Tipping, på Rimi Langhus.

    Så den var ikke akkurat helt A4, å drive, må jeg si.

    Selv om jeg også var vant til Tipping, fra Rimi Bjørndal og Rimi Nylænde.

    (Men på Rimi Kalbakken var det vel ikke Tipping, mener jeg å huske vel).

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    PS 10.

    Her er mer om dette:

    også tipping på rimi langhus

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=11835180223&set=o.5368852887&type=1&theater&pid=1364466&id=644795223

  • Mer fra #Oslo, på EFnet, om tiden da jeg jobbet på Rimi Langhus



    [04:02] ->> You are now known as john_cons
    [04:09] <@Scampi> der har vi sjølvaste Ribsskog!
    [04:37] <+|pez|> så tidlig en onsdags morgen
    [04:52] * Navii (~Navii@217-14-4-100-dhcp-osl.bbse.no) Quit ( Ping timeout: 480 seconds )

    [04:59] <+J0lle> er vel svært lite sjølvaste om han der løken der
    [04:59] <+J0lle> om=over
    [05:02] * Shane^ (shane@decibel.pvv.ntnu.no) Quit ( Read error: Operation timed out )

    [05:04] * caro sets mode +l 106 for #oslo
    [05:07] * Shane^ (shane@decibel.pvv.ntnu.no) has joined #oslo
    [05:08] * tailpush (~efustrex@rainbow.nvg.ntnu.no) Quit ( Ping timeout: 483 seconds )

    [05:11] * tailpush7 (~efustrex@rainbow.nvg.ntnu.no) has joined #oslo
    [05:11] * tailpush7 is now known as tailpush
    [05:23] * hei1 (~hei@c99CDBF51.dhcp.bluecom.no) has joined #oslo

    [05:24] * hei1 (~hei@c99CDBF51.dhcp.bluecom.no) Quit ( Hadet. Jeg chattet p? www.mIRC.no )
    [05:27] * _popcorn_ (~poppet0s@ti0017a380-0389.bb.online.no) has joined #oslo

    [05:29] * cor sets mode +l 108 for #oslo
    [05:32] * kjetilf (KJETIL@ti0088a380-dhcp0592.bb.online.no) Quit ( Ping timeout: 483 seconds )

    [05:54] <john_cons> sjølveste, det var det sølvi fra rimi langhus som sa
    [05:54] <john_cons> om den nye butikksjefen stian, etter at jeg hadde slutta som butikksjef
    [05:54] <john_cons> da var det plutselig sjølveste å være butikksjef

    [05:54] <john_cons> men men
    [05:54] <john_cons> samma det
    [05:54] <john_cons> bare et ord jeg hang meg litt opp i
    [05:55] <john_cons> men men
    [05:55] <john_cons> det var to butikksjefer mellom meg og stian der da

    [05:55] <john_cons> det var en som het ole, eller noe sånt kanskje, en med lyst hår vel
    [05:56] <john_cons> og en med mørkt hår, som het thomas brun vel
    [05:56] <john_cons> noe sånt

    [05:56] * PerIvar (~PerIvar@195.1.96.133) Quit ( Ping timeout: 483 seconds )
    [05:56] <john_cons> men det som var, var at da jeg slutta som butikksjef, på rimi langhus, i 2002

    [05:56] <john_cons> så spurte distriktsjefen, Anne Katrine Skodvin meg, om hva jeg mente om at Sølvi kunne bli ny butikksjef
    [05:56] <john_cons> men da sa jeg bare 'nei', på telefonen var det vel

    [05:57] <john_cons> for hu sølvi hu var liksom sånn, at hu leda en klikk der
    [05:57] <john_cons> og hu hata anne katrine skodvin
    [05:57] <john_cons> så jeg tror det hadde blitt som myteri der

    [05:57] <john_cons> hvis sølvi hadde blitt butikksjef
    [05:57] <john_cons> bare sånn det virka for meg
    [05:57] <john_cons> så derfor syntes jeg ikke det virka smart, med sølvi som butikksjef

    [05:58] <john_cons> da hu anne kathrine skodvin spurte meg, høsten eller sommeren, 2002, om det her
    [05:58] <john_cons> men men
    [05:58] <john_cons> bare noe jeg tenkte på






  • Mer fra Facebook-sida til Espen Sigmund Nornes fra Rimi Langhus. (In Norwegian)

    Options

    More
    About EspenLess About Espen

    Options

    Espen
    Sigmund Nornes

    hoppet salto med skru rett i senga..
    Men bommet. Faen
    det var vondt.
    43
    minutes ago
    Comment
    LikeUnlike

    You
    like this.

    Nils
    Roar Øien

    at 21:30 on 19 February

    va
    d så lurt?? hva? 🙂

    Espen
    Sigmund Nornes

    at 21:31 on 19 February

    Trodde
    det 😛 Gjør det ikke igjen Hehe

    Sigmund
    Sajed Moe

    at 21:32 on 19 February

    Å
    faen…hørtes ikke bra ut. Håper det går bra med
    deg .

    Sigmund
    Sajed Moe

    at 21:33 on 19 February

    ….:)

    Espen
    Sigmund Nornes

    at 21:37 on 19 February

    Hehe..
    Jeg overdriver en del å da -P Men passa litt inn siden jeg
    prøvde å hoppe i senge men fløy bare rett over å
    rett i gulvet 😛 Skal ikke prøve det igjen nei 😛

    Nils
    Roar Øien

    at 21:38 on 19 February

    bra
    du lære av sånt 🙂

    Espen
    Sigmund Nornes

    at 21:39 on 19 February

    Faen
    nils..Du må ringe å vekke meg i morgen ass. Jeg trenger
    hjelp til å stå opp.. Hvem sitter du på med i
    morgen?? Er det plass til meg å ell???

    Bottom
    of Form

    PS.

    Jeg og Espen, vi leda Rimi Langhus, sommeren 2004, etter at butikksjef Stian Eriksen, hadde sluttet.

    Jeg hadde ikke jobbet så mye sammen med Espen tidligere, men han var assistent, på Rimi Langhus da, (ansatt av Thomas Bruun), og jeg var låseansvarlig.

    Det som skjedde, var at Espen fortalte meg, at han ikke klarte ledervaktene, (tidligvaktene), aleine.

    Så han trengte hjelp av Dennis.

    For meg, så virka det som at Espen var litt sånn fintfølende, eller hva det heter, for press og sånn.

    Så jeg var litt bekymra for at Espen skulle sykmelde seg, og så ble jeg stående igjen, som eneste leder, hele eller halve sommeren.

    Det hadde nok ikke gått så bra, hvis jeg måtte ha jobba 16 timer hver dag, i tre-fire uker.

    For da hadde jeg allerede jobbet ganske mye tror jeg.

    Ihvertfall, så tjente jeg 105.000 i 2004, sjekka jeg, i en e-post jeg fikk fra skatteetaten i Oslo.

    https://johncons-blogg.net/2009/02/idag-sa-har-vi-med-en-oppdatering-om.html

    Og da jobba jeg ikke så mye, fra januar til mai.

    Da jobba jeg bare en dag i uka, ved siden av studier på HiO.

    Og jeg dro til Sunderland, for å studere, i september, det året.

    Men jeg jobba mye i ferien da.

    Så å skulle jobbe enda mer, f.eks. 14-15 timer om dagen, hver dag, i 3-4 uker, det hadde kanskje blitt litt mye.

    For det er mye ansvar, i butikkene, det er masse bestilinger og alt mulig, som man må huske.

    Så sånn var det.

    Så da syntes jeg det var smartest, å la Espen få hjelp av Dennis, på sine vakter, siden det ikke var noen butikksjef, den sommeren, etter at Stian slutta.

    Og også siden at Anne-Katrine var på ferie, så jeg fikk ikke pratet med henne om det her.

    Så sånn var det.

    Med vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

  • Fler kommentarer til bildene til Fredrik Karlsen på Facebook. (In Norwegian)

    Fredrik
    Karlsen sine bilder – godt og blanda

    Bilde
    20 av 59
    |
    Tilbake
    til album
    |Fredrik
    sine bilder
    |Profilen
    til Fredrik

    Fra
    albumet: 
    godt
    og blanda
     av Fredrik
    Karlsen

    Del

    Tag
    dette bildetRapporter dette bildet

    Lagt
    til 9. februar
     – Kommenter – Liker

     Erik
    Ribsskog
     skrev
    kl 23:12 9. februar

    Og
    hva betyr det her tegnet egentlig?

    Hvis det er lov å
    spørre.

    Erik Ribsskog

    Fredrik
    Karlsen
     skrev
    kl 23:13 9. februar

    faan
    du lurere på tegn a, hvor i verden bor du??

     Erik
    Ribsskog
     skrev
    kl 23:16 9. februar

    Jeg
    bor i England jeg.

    Oss gamlinga lurer på hva som foregår
    når alle begynner å prate døvespråk vet
    du.

    Erik Ribsskog

    Fredrik
    Karlsen
     skrev
    kl 23:18 9. februar

    jeje,
    det er hemmelig dette vettu. hahahahaha-

     Erik
    Ribsskog
     skrev
    kl 23:25 9. februar

    Ja,
    jeg skjønner det.

    Men ungdommen får jo ha sine
    hemmelige subkulturer osv., det er ikke mye oss som snart er
    pensjonister kan gjøre for å forstå noe av det.

    David
    Ulriksen
     skrev
    kl 11:14 10. februar

    finn
    dine egne tegn Erik…
    Søk på tegnspråk på
    sol så finner du noe…!

     Erik
    Ribsskog
     skrev
    kl 16:36 10. februar

    Ja,

    jeg
    husker den siste sommeren jeg jobba på Rimi.


    hadde dem halv pris mobiler på Rimi Langhus.


    kjøpte jeg en mobil, så satt du i kassa.


    begynte du å sjekke så nøye oppi esken.

    Var
    det nye regler fra Rimi det eller?

    Eller du husker kanskje
    ikke?

    Og hvorfor ringte du Thomas Bruun om meg, han hadde vel
    ikke noe med Rimi Langhus å gjøre da?

    Med
    vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

    David
    Ulriksen
     skrev
    kl 17:39 10. februar

    1.
    Eska til mobilen var så tung at jeg trodde du hadde lagt hele
    safebeholdningen i den!!!
    2. Var ikke Thomas sjefen din??

    Bare
    kødder jeg Erik!
    Jeg må kjøpe
    hukommelsespiller!! Husker ikke!
    Vi har da prata om detta før!


    må du stramme deg opp!
    Må du ikke??

     Erik
    Ribsskog
     skrev
    kl 17:46 10. februar

    Hvorfor
    må jeg stramme meg opp, jeg har vel aldri vært noe
    slapp.

    Jeg pleide vel å gjøre min del og vel så
    det i butikken.

    Ja, vi har prata om det før, men jeg
    kan ikke huske å ha fått noe svar.

    Men det er
    kanskje noe med vannet på Langhus, som gjør at det går
    ut over hukommelsen.

    Det er mulig.

    Med
    vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

    David
    Ulriksen
     skrev
    kl 17:52 10. februar

    Hvorfor
    går du å husker på ting som skjedde for snart 10 år
    siden??
    Noe andre ikke tenker over!
    Jeg sjekka bare om alt var
    oppi eska til telefonen!
    Det er helt naturlig ved salg av ett så
    dyrt produkt!
    Kunne vært brekkasje!

    Begynner å
    lure på om det er noe galt med vannet i England jeg!!!

     Erik
    Ribsskog
     skrev
    kl 17:59 10. februar

    For
    ti år siden, så tror jeg ikke du var gammel nok til å
    jobbe i butikk.

    Jeg ansatte deg i butikken da du var 16 år
    vel, og det må vel ha vært i år 2000 tror jeg.

    Og
    det her vi snakker om, var i 2004.

    Men men.

    Jeg har
    aldri sett at de som sitter i kassa på Rimi sjekker mobilene
    sånn.

    Jeg lurte på om det var noen nye
    Rimi-regler.

    Jeg husker jeg syntes at det var litt uhøflig,
    som om du ikke stolte på meg.

    Så jeg ble litt såra
    og vonbråten da vet du.

    Vannet i England er ikke bra,
    det lønner seg å kjøpe vann på flasker, for
    det vannet i springen er så fullt av klor og dritt, så
    ingen av dem
    Europeiske studentene jeg studerte sammen med i
    Sunderland drakk vannet fra springen.


    sånn er det.

    Med vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

    David
    Ulriksen
     skrev
    kl 12:33 11. februar

    HAHAH!!!

    Erik,
    du har blitt miljøforgifta!!!

     Erik
    Ribsskog
     skrev
    kl 15:16 11. februar

    Ja,

    det
    er det jeg sier jeg og.

    12 år på Rimi er alt for
    mye.

    Med vennlig hilsen

    Erik
    Ribsskog

  • Fler kommentarer til bildene til Fredrik Karlsen på Facebook. (In Norwegian)

     20
    av 59
    |
    Tilbake
    til album
    |Fredrik
    sine bilder
    |Profilen
    til Fredrik

    Fra
    albumet: 
    godt
    og blanda
     av Fredrik
    Karlsen

    Del

    Tag
    dette bildetRapporter dette bildet

    Lagt
    til i går
     – Kommenter – Liker

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    23:12 den 9. februar

    Og
    hva betyr det her tegnet egentlig?

    Hvis det er lov å
    spørre.

    Erik Ribsskog

    Fredrik
    Karlsen
     klokken
    23:13 den 9. februar

    faan
    du lurere på tegn a, hvor i verden bor du??

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    23:16 den 9. februar

    Jeg
    bor i England jeg.

    Oss gamlinga lurer på hva som foregår
    når alle begynner å prate døvespråk vet
    du.

    Erik Ribsskog

    Fredrik
    Karlsen
     klokken
    23:18 den 9. februar

    jeje,
    det er hemmelig dette vettu. hahahahaha-

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    23:25 den 9. februar

    Ja,
    jeg skjønner det.

    Men ungdommen får jo ha sine
    hemmelige subkulturer osv., det er ikke mye oss som snart er
    pensjonister kan gjøre for å forstå noe av det.

    David
    Ulriksen
     klokken
    11:14 den 10. februar

    finn
    dine egne tegn Erik…
    Søk på tegnspråk på
    sol så finner du noe…!

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    16:36 den 10. februar

    Ja,

    jeg
    husker den siste sommeren jeg jobba på Rimi.


    hadde dem halv pris mobiler på Rimi Langhus.


    kjøpte jeg en mobil, så satt du i kassa.


    begynte du å sjekke så nøye oppi esken.

    Var
    det nye regler fra Rimi det eller?

    Eller du husker kanskje
    ikke?

    Og hvorfor ringte du Thomas Bruun om meg, han hadde vel
    ikke noe med Rimi Langhus å gjøre da?

    Med
    vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

    David
    Ulriksen
     klokken
    17:39 den 10. februar

    1.
    Eska til mobilen var så tung at jeg trodde du hadde lagt hele
    safebeholdningen i den!!!
    2. Var ikke Thomas sjefen din??

    Bare
    kødder jeg Erik!
    Jeg må kjøpe
    hukommelsespiller!! Husker ikke!
    Vi har da prata om detta før!


    må du stramme deg opp!
    Må du ikke??

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    17:46 den 10. februar

    Hvorfor
    må jeg stramme meg opp, jeg har vel aldri vært noe
    slapp.

    Jeg pleide vel å gjøre min del og vel så
    det i butikken.

    Ja, vi har prata om det før, men jeg
    kan ikke huske å ha fått noe svar.

    Men det er
    kanskje noe med vannet på Langhus, som gjør at det går
    ut over hukommelsen.

    Det er mulig.

    Med
    vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

    David
    Ulriksen
     klokken
    17:52 den 10. februar

    Hvorfor
    går du å husker på ting som skjedde for snart 10 år
    siden??
    Noe andre ikke tenker over!
    Jeg sjekka bare om alt var
    oppi eska til telefonen!
    Det er helt naturlig ved salg av ett så
    dyrt produkt!
    Kunne vært brekkasje!

    Begynner å
    lure på om det er noe galt med vannet i England jeg!!!

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    17:59 den 10. februar

    For
    ti år siden, så tror jeg ikke du var gammel nok til å
    jobbe i butikk.

    Jeg ansatte deg i butikken da du var 16 år
    vel, og det må vel ha vært i år 2000 tror jeg.

    Og
    det her vi snakker om, var i 2004.

    Men men.

    Jeg har
    aldri sett at de som sitter i kassa på Rimi sjekker mobilene
    sånn.

    Jeg lurte på om det var noen nye
    Rimi-regler.

    Jeg husker jeg syntes at det var litt uhøflig,
    som om du ikke stolte på meg.

    Så jeg ble litt såra
    og vonbråten da vet du.

    Vannet i England er ikke bra,
    det lønner seg å kjøpe vann på flasker, for
    det vannet i springen er så fullt av klor og dritt, så
    ingen av dem
    Europeiske studentene jeg studerte sammen med i
    Sunderland drakk vannet fra springen.


    sånn er det.

    Med vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

  • Oppdatering av Facebook-samtale med Fredrik Karlsen fra Rimi Langhus. (In Norwegian)

     av
    59
    |
    Tilbake
    til album
    |Fredrik
    sine bilder
    |Profilen
    til Fredrik

    Fra
    albumet: 
    godt
    og blanda
     av Fredrik
    Karlsen

    Del

    Tag
    dette bildetRapporter dette bildet

    Lagt
    til i dag
     – Kommenter

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    23:11 den 9. februar

    Hva
    betyr det her tegnet da Fredrik, jeg er sånn pensjonist snart
    jeg vet du, så jeg skjønner ikke sånne ting.

    Erik

    Fredrik
    Karlsen
     klokken
    23:12 den 9. februar

    det
    skulle du likt å vist det,.haha

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    23:15 den 9. februar

    Å
    jasså. hemmelighetskremmerier ja.

    Jaja, hvorfor ringte
    dere Thomas Bruun og sa at jeg jobba på Rimi Langhus da, David
    og dere, i 2004?

    Fredrik
    Karlsen
     klokken
    23:16 den 9. februar

    hæ,
    hva mener du?? i 2004 , husker du sånt?? gjør ikke jeg
    hvertfall.

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    23:23 den 9. februar

    Ja,
    det er vel en fordel å huske litt av hva man driver med
    vel.

    Jeg ser jo det at du drar til Kroatia og sånn hver
    uke så, jeg skjønner det visst du ikke husker så
    mye av hva som skjer.

    Men men, sånn er det.

    Det
    kan jo være at da har man en unnskyldning og, det er mulig.

    Fredrik
    Karlsen
     klokken
    23:25 den 9. februar

    hva
    mener du?? drar til kroatia?? aldri vært i det lande før
    jo. Unnskyldninger, hva vil du frem til?? er ikke med i det hele tatt
    her nå jeg ass mr ribsskog.

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    23:27 den 9. februar

    Nei,
    du husker vel ikke så langt tilbake som til det forrige
    spørsmålet.

    Så da er det vel ikke så
    mye poeng i å spørre om ting heller.

    Det er
    mulig.

    Du får høre på apoteket om de har
    noe piller som hjelper for hukommelsen da.

    Med
    vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

    Fredrik
    Karlsen
     klokken
    23:31 den 9. februar

    hva
    er det du vil frem til?? er du sure på oss rimi folk el hva er
    det==?=??? piller på apoteket. ikke med her
    jeg ass. fø faan

     Erik
    Ribsskog
     klokken
    04:23 den 10. februar

    Hva
    jeg vil frem til?

    Jeg bare lurte på hva det tegnet
    betydde jeg.

    Jeg har vel spurt dem om det med han Thomas Bruun
    tidligere, uten å få svar vel.

    Jeg er ikke sur på
    dere fra Rimi Langhus.

    Jeg bare lurte på hvorfor dere
    (David ringte) skulle ringe Thomas Bruun bare for å fortelle
    han at jeg jobba på Rimi Langhus sommeren 2004.

    Det
    virka litt rart, syntes jeg da.

    Og noen ting er jo enklere å
    spørre om, nå som jeg ikke har ansvaret for Rimi Langhus
    lenger, så er vi jo på like fot, så å si, og
    ikke en som leder og en som medarbeider.


    sånn er det.

    Med vennlig hilsen

    Erik Ribsskog