johncons

Stikkord: Anna Holmsen

  • Nå ringte jeg en niese av min morfar Johannes, og hun sa at Johannes var en veldig snill og hyggelig onkel, som de hadde møtt i Brumunddal, bl.a.

    torunn ribsskog nagelsett

    http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=odd+bjarne+l%F8renskog

    PS.

    Han som vant konkurransen, på johncons-blogg, i februar, han var også fra Nesstun, og het Stian Gunnaleite.

    Annikken Holmsen er kusine av Torunn Ribsskog Nagelsett.

    Hun har hemmelig telefonnummer, pga. noe i slekta.

    I forbindelse med noe arveoppgjør.

    Og er visst umulig å få tak i, både for hennes kusine Torunn Ribsskog Nagelsett og meg.

    Hun var gift med en fra Færøyene, og hadde en sønn ved navn Bjarne.

    Men etternavnet var ikke kjent.

    Hun trodde hun kunne bo på Fjellhamar enda.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Torunn hadde også en gammelkjæreste, fra England, som het John Lionel Bullpit, som jeg skulle prøve å finne telefonnummeret til, siden jeg bor i England.

    Vi får se.

    PS 3.

    Min far, Arne Mogan Olsen, sa jo at Johannes var sinnsyk.

    Da jeg skulle på sesjon, og skrive på et skjema, om noen i familien var sinnsyke.

    Men det virka ikke på hu Torunn Ribsskog Nagelsett, som at han morfaren min, Johannes, gikk for å være sinnsyk.

    Hu hørtes ut som at hu blei trist, når jeg nevnte det, (som hu visste fra før), at Johannes døde nede i Spania.

    Og hu sa også at Johannes hadde hatt med seg ei dame, når han var på besøk hos dem, (faren var skogbestyrer), i Brummundal, og hu trodde hu kunne ha vært dansk, så det var antagelig mormora mi da, Ingeborg Ribsskog, som døde i fjor sommer.

    Det er mulig.

    Men jeg lurer på om faren min nok fortalte en røverhistorie, da han sa til meg, at min morfar, Johannes Ribsskog, var sinnsyk.

    Det tror jeg nok at han må ha gjort gitt.

    Så sånn er nok det.

    Vi får se hva som skjer.

    PS 4.

    Nå ringte jeg hun Torunn Ribsskog Nagelsett igjen.

    For jeg fant telefonnummeret til hu dattera til hu Annikken Holmsen, i Sverige.

    (Men hu svarte ikke da).

    Og hu virka litt trist, syntes jeg.

    Men hu ville ikke ha nummeret.

    Hu ble vel litt såra kanskje, siden de ville bryte kontakten med familien.

    Så det er ikke bare meg som bryter kontakten med familien, det er helt sikkert.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Hu hadde en som het Svein, som svarte på telefonen, et annet sted, samtidig.

    Så det ble mye støy på linja da.

    Så det er mulig at jeg hørte litt feil og.

    For det begynte å pipe og sånn.

    Så jeg syntes litt synd på hu Jorunn, som ikke fikk snakke ifred på telefon.

    Men men.

  • Jeg sendte en e-post til Bjørn Ribsskog, en jeg ikke kjenner, men som har drevet med noe slektsforskning, i Ribsskog-familien







    Google Mail – Slektsforskning







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Slektsforskning





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Sat, May 1, 2010 at 5:45 PM





    To:

    bribsskog@gmail.com



    Hei,

    takk for telefonsamtale nå.
    Du sendte jo brev til min mormor i 2002, som jeg huska, som jeg sa på telefon nå.
    Jeg fortalte at jeg bor i Liverpool, og at jeg har overhørt i Norge at jeg er forfulgt av noe som kalles 'mafian'.

    Jeg hørte du har vestlandsdialekt, så du er vel etter han som var ordfører i Stavanger?
    Men men.
    Fint hvis du kan sende kopi av resultatene av slektsforskningen.

    Jeg har også drevet litt slektsforskning på dette nettstedet:

    Jeg har også sett, på min dåpsattest, at min farmor het Anna Holmsen, og jeg tror det muligens var min morfar Johannes Ribsskog, sin niese.
    Min mormor, Ingeborg Ribsskog, sa, før hun døde, for noen år siden, at det var noe konflikter mellom min morfar, og resten av familien.

    Jeg lurer på om Romerike-grenen i Ribsskog-familien, mislikte, (som om de var Jehovas Vitner), at min morfar fant en kone fra Danmark.
    Og at de kanskje forfølger min morfars etterkommere?

    Noe sånt, jeg har ihverfall overhørt fra en romeriking, (Tom, butikksjef Kiwi St. Hanshaugen), at jeg er forfulgt av noe de kaller 'mafian'.

    Jeg lurer på om dette er noe med min morfars familie, fra Asak, i Romerike, (etter Johan Ribsskog og Helga Dørumsgaard, mine oldeforeldre).

    Så jeg prøver å finne ut mer om slekta da, og er spesielt interresert i å finne ut om min fadder, Anna Holmsen lever, siden man vel burde vite litt om sine faddere.
    Igjen beklager at jeg forstyrret helgefreden med det her 'mafian'-greiene.

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Jeg sendte en e-post til, i forbindelse med jakten på min fadder, Anna/Anne Holmsen







    Google Mail – Hei,







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Hei,





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Fri, Mar 5, 2010 at 11:57 AM





    To:

    bjorngunnar.ganger@fd.dep.no



    jeg lurer på om det kan være hun Anne Holmsen, som er min fadder.

    Født i 1943, skrev du.
    Men jeg fant ikke henne da jeg søkte på Google.
    Har du lov til å ta imot slektsforskings-eposter på e-post adressen i Forsvaret da?

    Bare lurte, for jeg har jobbet i firma hvor sånt ikke er lov, ihvertfall ikke å sende fra jobb-epost, men dette var hos et tysk firma i England, så det er kanskje ikke så strengt i Norge.

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Her er en oppdatering om jakten på min fadder Anna Holmsen, (eventuelt Anne Holmsen), på Romerike Blad sine sider på Origo




    Dagny Ribsskog ble født i 1904 som datter av lører Johan Ribsskog og lærerinne Helga Dørumsgaard. Hun giftet seg med Bjarne Holmsen, født 27. august 1891. Han var sønn av Johan Andreas Holmsen og Anne Karine Ryen. Bjarne var etterkommer av Holm Hanssøn, altså en del av Holmsen-familien fra Egeberg i Enebakk.

    Bjarne var gårdbruker og eier av Østby i Lørenskog. Jeg kjenner to barn etter Dagny og Bjarne: Ingrid Helga Holmsen (1939) og anne Holmsen (1943). Tar gjerne imot flere opplysninger om denne delen av Holmsen-slekten.

    bjorngunnar.ganger@fd.dep.no


    Du kan redigere eller slette kommentaren din i en halvtime til.



    Exclamation_desat_24


    Hei,


    takk for svar!


    Som man kan se i dåpsattesten min, så var den som førte kirkeboka i Svelvik, i 1970, litt unøyaktig, og skrev at det var faren min som var født Ribsskog, og ikke mora mi.


    Så kanskje han skrev Anna Holmsen, istedet for Anne Holmsen også.


    Det er mulig.


    Jeg skal se om jeg kan finne denne Anne Holmsen, som da blir min mors kusine, og min morfar Johannes Ribsskog sin niese da.


    Hun var da 27 år, da hun var min fadder, i 1970.


    Men hun ble sikkert gift senere, så det er kanskje ikke så enkelt å finne henne.


    Men jeg skal oppdatere eller sende e-post, hvis jeg finner ut mer.


    Hvorfor forsker du selv på denne slekten, hvis det er lov å spørre?


    En Holmsen var med å startet Enebakk Historielag, jeg skal se om jeg finner nøyaktig hvilken Holmsen det var.


    Mitt slektstre ligger på denne linken: http://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog


    Hvor man kan se mer om min slekt og da også slekten til min morfar Johannes Ribsskog og oldeforeldre Helga Dørumsgaard og Johan Ribsskog.


    Min morfar, Johannes Ribsskog, var altså nevø av den kjente dikter, redaktør og ordfører i Fet og Rælingen, Asbjørn Dørumsgaard, og fetter av den kjente komponisten, som flyttet til Italia, Arne Dørumsgaard.


    (Jeg lurer litt på om disse kan være etter Noah, eller noe, siden jeg synes han Arne Dørumsgaard spiller litt på det, på bilder osv., og de har funnet et sted i Enebakk som kan ha vært der arken strandet).


    Det står det mer om på sidene til Enebakk historielag:


    Forskningsleder Andreas Holmsen, var med på å danne Enebakk Historielag, sammen med min morfars bror Øivin Ribsskog, blant annet:


    http://www.enebakkhistorielag.no/historiskbakgrunn.html


    Her er det funnet, som jeg lurer på om kan ha vært noe Noahs ark, eller noe, selv om jeg skjønner at det høres rart ut:


    http://www.enebakkhistorielag.no/kulturminne_durud.htm


    Får du lov å bruke Forsvarets e-post til det her da forresten? 🙂


    Mvh.


    Erik Ribsskog


    PS.


    Min morfar, Johannes Ribsskog, ble født i 1912 eller 1913 vel, og Dagny Ribsskog, som du nevner, det er altså min grandtante, så jeg nå, siden hennes foreldre er mine oldforeldre, etter det du skriver, så det var artig å vite.


    Dagny Ribsskog Holmsen var senere lærerinne i Heimkunnskap, har jeg lest, blant annet her, fra Asak skole sine nettsider:


    ‘Den som ikke var minst begeistret, var lærer fru Dagny Ribsskog Holmsen, som fikk overta det fine skolekjøkken til framhaldsskolen som nyttet dette skolekjøkken i om lag 3 år.’.


    http://www.skedsmo.kommune.no/Hovedtema/Barnehage-og-Skole/Skole/Grunnskoler/Asak-skole/Om-eksempelskolen/


    PS 2.


    Her er forresten et bilde av komponisten Arne Dørumsgaard, og Noah, hvor jeg synes dem ligner så fælt.


    Men det er kanskje bare tilfeldig?


    Hvem vet.


    Her er mer om dette:



    PS 3.


    Du skriver at du kjenner Anne Holmsen, som da blir min mor, (som døde i 1999), Karen Ribsskog, sin kusine.


    Tror du at du kunne hørt med henne, om det er hun som er min fadder?


    På forhånd tusen takk isåfall!


    Mvh.


    Erik Ribsskog








    http://meninger.romerike.no/-/bulletin/show/549652_anna-holmsen-fadder-fra-leirsund-skedsmo

  • Jeg oppdaterte om jakten på hun fadderen min, Anna Holmsen, ute i Romerike




    Anna Holmsen, fadder fra Leirsund/Skedsmo


    Hei,


    jeg fikk dåpsattesten min sendt i posten, i forrige, fra Svelvik kirke, hvor jeg ble døpt i 1970, og den første av fadderene som listes opp, er en dame ved navn Anna Holmsen, som jeg aldri kan huske å ha møtt.


    Min morfar, Johannes Ribsskog, (som da jobbet som kontorsjef i Hurum kommune), var fra Leirsund, sønn av Helga Dørumsgaard, (søsteren av den kjente dikteren Asbjørn Dørumsgaard), og Johan Ribsskog, fra Flatanger, i Trøndelag, som hadde flytta ned til Skedsmo, etter at foreldrene til min morfar traff hverandre på lærerskolen i Elverum.


    Men men.


    Jeg vet at en lærinne i Skedsmo, i heimkunnskap, på framhaldskolen, tror jeg, har hett Dagny Ribsskog Holmsen, og jeg lurer på om hun var søster av min morfar.


    Så Anna Holmsen, kunne jeg kanskje trodd var datteren til denne heimkunnskap-lærerinna, fra Asak vel.


    Så hun Anna Holmsen var antagelig min morfars niese og min mors kusine da.


    Hvis jeg skulle gjette.


    Men det kan være at det ikke stemmer, og at hun Anna Holmsen var i slekt med min morfar, som svigerinne, eller noe.


    Hvem vet.


    Men jeg vet at min morfars bror, Øivin Ribsskog, han startet Enebakk Historielag, blant annet sammen med en Holmsen, har jeg lest.


    Så Anna Holmsen er nok fra Skedsmo/Romerike/Enebakk/Leirsund-området, vil jeg tippe på.


    Min morfar døde på ferie i Spania, i 1984 eller 85 vel, og han flyttet til Nevlunghavn, ved Larvik, og min mor separerte seg, og flyttet også til Larvik, (et par år før mine besteforeldre).


    Men jeg flyttet tilbake til faren min på Berger, i Svelvik, da jeg var ni år gammel, så jeg kjente ikke min morfar så bra, og pratet aldri med han om familie og sånn, før han døde.


    (Men min danskfødte mormor, Ingeborg Ribsskog, født Heegaard, sa at det var visst motsetninger innenfor Ribsskog-familien.


    Og morfaren min flytta jo ikke til Skedsmo, da han ble pensjonist, men ned til der mora mi flytta til, i Larvik.


    Så det kan ha vært noe motsetninger som gjorde at hun fadderen min, og mine foreldre/besteforeldre, ikke gikk så bra sammen.


    Hva vet jeg).


    Så jeg har hatt aldri møtt denne fadderen min Anna Holmsen, såvidt jeg kan huske.


    Så jeg lurte på om noen tilfeldigvis hadde noe informasjon om denne damen.


    På forhånd takk isåfall!


    Mvh.


    Erik Ribsskog


    Vist 117 ganger. Følges av 3 personer.


    i går kl 10



    Kommentarer



    Exclamation_desat_24


    Jeg har en blogg ja, er det noe å skrive om her da?



    Exclamation_desat_24


    Om jeg skriver på en blogg i tillegg til her på Romerike Blad sine sider på Origo, så er vel ikke det så nøye vel.


    Eller hva Msport?


    Det kan da ikke være meningen at jeg må ringe alle i telefonkatalogen som heter Holmsen.


    Vi får se.


    Mvh.


    Erik Ribsskog



    Exclamation_desat_24


    Jeg kan kanskje skrive litt mer om meg selv, siden jeg ikke er fra Romerike.


    Jeg er fra Larvik og Svelvik, og jeg flytta til Oslo, for å studere, i 1989, da jeg var 19 år gammel.


    Jeg hadde en halvbror i Oslo, som var bare 10-11 år gammel da, Axel Nicolay Johannes Thomassen.


    Axel er også barnebarn av Johannes Ribsskog, fra Asak, derfor tok jeg med hele navnet hans, for å vise det.


    Axel bodde på Høybråtenveien, på Furuset, hos sin far, Arne Thormod Thomassen, og sin stemor Mette Holter.


    De foreslo at jeg skulle leie et rom av dem, for 1000 kroner måneden, siden jeg gikk på en privat høyskole, i Oslo, NHI, og derfor trengte å spare opp penger, før jeg begynte på andre året der, siden det var dyrere enn f.eks. universitetet, og lånekassa ikke finansierte hele studieprisen.


    Så hadde den en familievenn, som het Svein Martinsen, som fortalte meg at de trengte folk på OBS Triaden.


    Så jeg jobba på OBS Triaden, på Skårer, fra høsten 1990 til høsten 1992, (først heltid og så deltid).


    Og jeg har også en tremenning, Øystein Andersen, som bodde på Hanaborg, i Lørenskog.


    Men han var på faren min sin side, mora hans hadde sommerhus, i Svelvik, så vi var kamerater, for faren min flyttet fra meg, da jeg var ni år, og til en dame på Bergeråsen, i Svelvik.


    Så Øystein, og en annen kamerat av oss, Kjetil Holshagen, pleide å henge oss meg, i helger osv.


    Så jeg og Øystein, vi kjente hverandre bra fra før jeg flytta til Oslo, og vi pleide å henge på Biljardhallen på Skårer, i 1991 og 1992 vel, og Øystein ble kamerat med han Bengt-Rune fra Rasta, som var sønn av eieren.


    (De kjøpte seinere en pub i Strømmen vel).


    Øystein ville ikke være kamerat med meg lengre, i 1993, av en eller annen grunn, og jeg så på han som litt sånn halv-kriminell, så jeg syntes det egentlig var greit.


    Men jeg fortsatte å spille fotball, med noen bekjente av Øystein Andersen, på Ellingsrud og Åråsen, utover 90-tallet, med Tom som er/var butikksjef på Kiwi, på St. Hanshaugen, i Oslo, m.fl.


    Og jeg spilte også bedriftsfotball, med Glenn Hesler fra Skjetten, og flere, i Fjellhamar-hallen, tror jeg det heter, rundt år 2000 vel, noen ganger.


    Så jeg har aldri kjent noen fra morssida av slekta mi, fra Romerike.


    Men jeg har likevel jobba litt på Romerike og spilt fotball, tilfeldigvis, gjennom annen familie og bekjente, som ikke har noe med Ribsskog, Holmsen og Dørumsgaard-slekta, etter Helga Dørumsgaard og Johan Ribsskog da.


    Så hvem de er, det lurer jeg på enda.


    Så det er kanskje litt ‘merksnodig’, som det heter, at jeg ikke aner hvem min morfars slekt, fra Romerike er, enda en av de, Anna Holmsen, var fadderen min.


    Så derfor lurer jeg fælt da, og skriver på Origo.


    For jeg har også overhørt at jeg er forfulgt av noe som de kaller ‘mafian’ i Oslo, i 2003 og 2004.


    I 2004 så overhørte jeg fra nevnte butikksjef Tom, fra Lørenskog, at han hadde hørt at jeg var forfulgt av ‘mafian’, da jeg gikk forbi butikken han var sjef i, på St. Hanshaugen, mens jeg gikk på HiO IU, etter at jeg selv hadde jobbet som butikksjef i Rimi, i Oslo og Langhus.


    Så her er litt av bakgrunnen til at jeg prøver å finne ut mer om slekta da.


    Dette at jeg er forfulgt og har måttet flytte til England, har dette noe med slekta mi på Romerike å gjøre?


    Vi får se.


    Mvh.


    Erik Ribsskog



    Exclamation_desat_24


    Kanskje et leserinlegg i RB passer bedre, sjansen for at du treffer noen her er liten. Det er ikke så mange “skribenter” her, man føler fort at man kjenner alle.


    Jeg ville valgt leserinnlegg, og fått en venn til å tipse en journalist om innlegget .. “Er ikke det noe å lage en sak på…..”


    Lykke til.



    Exclamation_desat_24


    Hei,


    ja det var smart.


    Jeg husker ikke etternavna på de her fotballfolka fra Romerike.


    Dem er mer venner av tidligere kamerater, vil jeg si.


    Men jeg får se om jeg ikke kontakter Romerikes Blad, og hører om dem kan ta med et leserinnlegg om hun fadderen min, i papiravisa.


    Tremenningen min og dem, dem leste et slags arbeiderblad, tror jeg, som dem hadde ute i Lørenskog.


    Finnes det enda forresten?


    Mvh.


    Erik Ribsskog


    PS.


    Dem hadde Svelvikavisa og, tremenningen min og dem, husker jeg.


    Og, han hadde også ei kusine, som het Anita, som bodde i nabohuset, og som spilte fotball for Kurland, mener jeg det het.


    De har også hus i Svelvik, men noen hundre meter fra der Øystein og dem har hus, hvis jeg skjønte det riktig.


    Bare noe jeg kom på.


    Og hu Anita har også jobba på Robsrudjordet Grill, (for jeg var med Øystein, da vi var tenåringer, og da fikk vi gratis burgere av hu Anita, husker jeg).


    Og hu Anita har også jobba på cruiseskip, husker jeg, samt at jeg og Øystein, vi var på språkreise og ferie, til Brighton, sommeren 1988 og 1990, og i 1990, så var også på besøk hos Øystein og dem, mens foreldra hans var på ferie, og da skulle hu Anita hjelpe meg å vaske klær, og da ble en hvit Levis t-skjorte jeg hadde fra Brighton rosa.


    Så hvis noen vet hva hu Anita heter til etternavn nå, så hadde det også vært kjekt for kanskje hu skjønner hva som foregår.


    Det er vel forresten fler som leser her, enn som skriver her, eller det er kanskje de samme.


    Vi får se.



    Exclamation_desat_24


    Akershus Arbeiderblad = Romerikes blad så vidt meg bekjent.



    Exclamation_desat_24


    Åja,


    jeg har mer stemt Høyre og sånn jeg, kanskje dem har en høyreavis uti der og.


    Eller Romerikes Blad er kanskje hovedavisa?


    Mvh.


    Erik Ribsskog


    PS.


    Forresten så jobba begge foreldra til Øystein, som ledere eller i høyere stilling, hos Tetra Pak, i Lysaker.


    Så det er kanskje rart at de leste arbeideravis(?)


    Eller kanskje dem ikke hadde høyreavis?


    Selv om det ikke akkurat er min business da, men de i slekta mi, uti der, de var i Arbeiderpartiet, vet jeg (som Øystein pleide å si. Høres svenskt ut, og Tetra Pak er svenskt. Hm), og morfaren min var også i Arbeiderpartiet.


    Selv om det ikke behøver å bety noe, for Arbeiderpartiet var jo det suverent største partiet, på den tida.


    Men om ‘mafian’ har noe med AP å gjøre?


    Jeg så han faren, (eller adoptivfaren da, for Øystein er adoptert fra Sør Korea), i sommerhuset dems på Sand, høsten 1988.


    Og da skulle jeg spørre om Øystein var med.


    (For jeg gikk langs stranda, bort til farmora mi, og ikke langs riksveien, som jeg vanligvis gjorde. Jeg hadde vel lyst til å se fjorden da, for vi bodde like ved Drammensfjorden).


    Og da var det en afrikaner, som vel fortsatt var i tenårene der, sammen med faren til Øystein, Kai Andersen, og spurte på engelsk, om jeg også skulle være med.


    Kai, med svetteperler i panna, svarte at Øystein ikke var der, og sa til afrikaneren på engelsk, at jeg ikke skulle være med.


    Det her fortalte jeg faren min, men jeg vet ikke hva han gjorde med det.


    Men det var vel kanskje litt merksnodig det og.


    Så hvis han Kai var i mafian, så skyldes kanskje det at jeg blir forfulgt dette?


    Hvem vet.


    Vi får se.


    Du kan redigere eller slette kommentaren din i en halvtime til.



    Exclamation_desat_24


    Nå fikk jeg dåpsattesten min, (med riktig foreldre som var født Ribsskog, det var ikke faren min, som hadde pikenavn, men moren min), i posten i dag, her i England, så jeg poster den også, så kan folk se det, at hun Anna Holmsen, (som jeg ikke kan huske å ha møtt), står som øverst av fadderne.


    Av de andre fadderne, så var Ågot Mogan Olsen, det var farmora mi, som bodde i Svelvik, og som var nesten som en mor for meg, de årene jeg bodde der, selv om hun ikke likte det, tror jeg, at jeg vokste opp og begynte å skyte med luftgevær osv., som andre gutter på min alder vel, jeg var ikke akkurat av de værste i klassen, jeg dreiv ikke å brøyt meg inn i hytter f.eks.


    Men men.


    Og Johan Martin Ribsskog, det er min onkel, som bare blir kalt Martin.


    Han drev den gården jeg jobba på, i Kvelde ved Larvik, hvor jeg jobba noen måneder, i 2005, og ble forsøkt drept, og rømte derfor til England, hvor jeg bor enda.


    Så sånn er det.


    Her er mer om dette:



    PS.


    Man kan se at faren min og mora mi, het Olsen.


    Jeg het også Olsen.


    Men så skifta mora mi navn på meg og søstra mi, da jeg var fem år gammel, i 1976.


    Men da jeg flytta til faren min, i 1979, så hadde vi familiemøte, i huset til farmora mi, for faren og onkelen min, jobba på fabrikken like ved huset til min fars foreldre.


    Og dit dro jeg etter skolen, og fikk mat, av farmora mi.


    Og vi ble enige om at jeg skulle hete Erik Olsen, etter at jeg flytta dit fra Larvik, midt i 3. klasse.


    Men faren min skifta ikke navnet mitt, til Olsen.


    Men jeg ba lærerne om å kalle meg Olsen, siden vi hadde blitt enige om det, i familiemøte.


    Men da jeg begynte å bli 17-18 år, og gikk i 2. klasse på videregående, så orka jeg ikke å krangle med lærerne mer, hver høst, så jeg bare lot dem kalle meg Ribsskog.


    Så jeg har egentlig hett Ribsskog, helt siden mora mi skifta navnet mitt, i 1976.


    Men, vi i Olsen-familien, ble enige om at jeg skulle hete Olsen, i 1979.


    Men da var jeg bare ni år, og faren min skifta ikke navn på meg.


    Så jeg må nesten si at faren min gjorde om på det.


    Og han var jo min foresatte, så da synes jeg ikke at jeg skal begynne å tulle med det nå.


    Nå har jeg skifta navn en gang allerede, hos folkeregisteret, i 1976, da mora mi gjorde det.


    Det burde vel kanskje være nok, synes jeg.


    Så sånn er det.








    http://meninger.romerike.no/-/bulletin/show/549652?ref=mst

  • Nå fikk jeg visst en gaupe som venn på Facebook, det var artig. Det var mitt favorittdyr på Zoologisk museum



    Erik Ribsskog 14. januar kl. 17:44

    jeg prøver å sende en melding til deg og, siden det er du som har opprettet og skriver mye på Leirsund-siden.

    Jeg prøver å finne ut mer om mine oldeforeldre Helga Dørumsgaard og Johan Ribsskog, som var lærere på Asak skole.

    De var foreldrene til min morfar, Johannes Ribsskog, som døde på 80-tallet, men min mormor Ingeborg Ribsskog, viste meg noen dikt som hun oldemoren min hadde skrevet om oldefaren min osv., som lengta opp til Trøndelag igjen.

    Som visstnok var ganske kjente.

    Så jeg prøver å få tak i de her da, men det er nok ikke noe vits for meg å kontakte resten av familien, for de vil ikke sende meg tinga mine engang, her jeg bor i England, så jeg prøver på nettet da.

    På forhånd takk for eventuelt svar!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    Therese Hagland 14. januar kl. 18:03

    Hei:)

    Så du hadde lagt ut dette på leirsund siden også. Jeg vet at flere av de som er medlemmer i denne gruppen har vært elever på asak skole. Når jeg gikk på asak var det en mann med navn Kjell Asak som pleide å være vikar for oss. Jeg tror kanskje han vet hvem disse personene kan være, ettersom han selv har vært elev og lærer her. Er det en mann her på leirsund som kjenner asak sin historie så er det han. Mulig du kan ringe han å høre..hans tlf nr er 63 87 65 67/ 915 23 226

    mvh Therese Hagland

    Erik Ribsskog 14. januar kl. 18:09

    Hei,

    ja jeg skriver kanskje litt mye på nettet, om det her.

    Men jeg syntes det var så artig å finne oldeforeldrene mine i den kirkeboka på Skedsmo osv., for morfaren min døde på 80-tallet, så jeg husker han bare som barn, og mormor mi var fra Danmark, og hennes slekt har jeg hørt mye om, men Johannes sin slekt, har jeg liksom ikke lært så mye om.

    Men jeg får se om jeg ringer han Kjell Asak.

    Kanskje han er på Facebook, jeg synes det er enklere å bare skrive, og ikke ringe.

    Men jeg får se.

    Tusen takk for hjelp ihvertfall og fortsatt godt nyttår!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    Therese Hagland 14. januar kl. 21:06

    Ja, det skjønner jeg..vet ikke om han er her på face ettersom han er en gammel mann ( tipper han er rundt 80) Hvis ikke skal jeg høre med noen bekjente av min far mulig de vet noe, ettersom de har vært elever på asak. Kjell Asak er i alle fall en veldig hyggelig mann, jeg tror han syns det hadde vært artig om du tok kontakt (han er veeeeldig pratsom, og elsker å snakke om leirsund i gamle dager)

    Ønsker deg masse lykke til og jeg skal se om jeg får bidratt noe mer..Dersom jeg finner ut av noe så tar jeg kontakt:)

    mvh Therese Hagland

    Erik Ribsskog 14. januar kl. 21:52

    Hei,

    ja det hadde vært kjempefint!

    For det er kanskje ikke så artig for en eldre kar, hvis det ringer noen som ikke er fra bygda, og som han ikke vet hvem er osv.

    Så det hadde vært kjempekult, hvis du hadde hatt tid til det.

    Det er ikke noe hastverk, eller noe, altså.

    Men hvis du får tid til det, en gang det passer seg liksom, så hadde det vært kjempehyggelig.

    Jeg har også sendt e-post til en som het Finn i Leirsund Vel, så får vi se om han svarer.

    Men mange tusen takk for hjelp ihvertfall og fortsatt godt nyttår ja, det var veldig hyggelig å få hjelp av noen fra stedet som morfaren min er fra, hvis jeg har skjønt det riktig 🙂

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    Therese Hagland 14. januar kl. 21:56

    Kanskje finn kan hjelpe, men han er nyinnbygger..flyttet vel hit i 2000 eller noe..så vet ikke hvor mye han vet..Vi har en avis her på leirsund som heter Vel avisen, alle på leirsund får den. Den kommer ut noen ganger i året. Finn er en stor del av denne avisen.Du kan jo få han til å skrive litt i avisen om det:) det hadde ikke vært så dumt, siden alle her får den i postkassen!

    Therese Hagland 14. januar kl. 21:58

    jeg har bodd på leirsund siden 1988, så er godt kjent her kan man si..vi er ikke veldig mange innbyggere her:)

    Erik Ribsskog 14. januar kl. 22:05

    Hehe,

    ja, det er en artig historie, at mormora mi, som var gift med morfaren min, som foreldrene til, var lærere hos dere, hun mormora mi, fra Danmark, hun arva Holger baron Adeler.

    Og jeg fikk noen sånne adelsbrev, for baron Adeler, (som er etter sjøhelten Cort Adeler, fra Norge).

    Og min mormor var også i Gjedde-slekten, som er dansk eller nordisk uradel.

    Så det kan virke som at sønnen deres, min morfar, giftet seg bra ihvertfall.

    Jeg skal se om jeg finner noen linker, jeg fikk disse adelsbrevene i posten fra Danmark, igår, så jeg har de på en blogg jeg skriver på.

    Her er mer om dette:

    http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/01/her-er-det-baron-adeler-adelsbrevet-fra.html

    http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/01/na-fikk-jeg-endelig-adelsbrev-for-to.html

    Jeg har også skrevet om han Ribsskog som bodde i Skedsmo, og brødrene hans:

    http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/01/tre-brdre-ribsskog.html

    http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/01/jeg-skreiv-om-oldeforeldrene-mine-helga.html

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    Therese Hagland 14. januar kl. 22:09

    Det er spennende med slektsforskning..man kan finne ut litt av hvert da.

    Erik Ribsskog 14. januar kl. 22:23

    Joda,

    jeg driver også og har et sånt slektstre, som jeg prøver å oppdatere, på noe som heter My Heritage.

    Så kan du se at det ikke er noe jeg finner på, at jeg er i slekt med alle de her kjente folka, eller litt kjente ihvertfall.

    Men men.

    Her er mer om dette:

    http://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog

    Mvh.

    Erik Ribsskog


    Familietre i webstedet Ribsskog Web Site på MyHeritage.com. MyHeritage.com er det beste stedet for familier på nettet.

    Erik Ribsskog 27. februar kl. 00:27

    Hei,

    jeg håper at det er i orden at jeg sender en melding til!

    Jeg kontaktet Kjell Asak, og han kunne sende meg bilde av mine oldeforeldre, som bodde i Asak, og het Helga Dørumsgaard og Johan Ribsskog, så det var veldig artig, for de hadde jeg ikke sett bilde av før.

    Så tusen takk for tipset om det.

    Men, nå her om dagen, så fikk jeg sendt dåpsattesten min, fra Svelvik kirke, for min morfar, som var fra Asak da, Johannes Ribsskog, han var kontorsjef i Hurum kommune, på andre siden av Drammensfjorden, fra Svelvik, så mine foreldre møttes på Hurumlandet da, for faren min bodde på Sand i Svelvik.

    Og dåpsattesten, så står det at ei dame som het Anna Holmsen, er min fadder.

    Og det visste jeg ikke da jeg prata med Kjell Asak.

    Og han har ikke internett.

    Men du vet ikke om noen Anna Holmsen, tilfeldigvis, som er fra Asak, for jeg lurer på om det kan være min morfars søster eventuelt.

    På forhånd takk for evenutelt svar, og beklager hvis jeg skriver seint, men jeg har litt dårlig døgnrytme her dessverre.

    Beklager det!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    Therese Hagland 2. mars kl. 18:30

    Hei Hei:)

    Det er helt i orden!

    Kjekk Asak er en veldig veldig hyggelig mann. Kjempe fint at han kunne hjelpe deg. Har ikke hørt navnet Anna Holmsen før, beklager.

    Morsomt å se at at du etterlyser Anna Holmsen i romerikes blad. Tror virkelig du er på rett vei nå og kanksje det er noen der ute som kan hjelpe. Masse lykke til..du får bare fortsette å skrive til meg og holde meg oppdatert.

    Mvh Therese Hagland








  • Jeg skrev om fadderen min, Anna Holmsen, på Romerike Blad sin gruppe, på Origo




    Anna Holmsen, fadder fra Leirsund/Skedsmo


    Hei,


    jeg fikk dåpsattesten min sendt i posten, i forrige, fra Svelvik kirke, hvor jeg ble døpt i 1970, og den første av fadderene som listes opp, er en dame ved navn Anna Holmsen, som jeg aldri kan huske å ha møtt.


    Min morfar, Johannes Ribsskog, (som da jobbet som kontorsjef i Hurum kommune), var fra Leirsund, sønn av Helga Dørumsgaard, (søsteren av den kjente dikteren Asbjørn Dørumsgaard), og Johan Ribsskog, fra Flatanger, i Trøndelag, som hadde flytta ned til Skedsmo, etter at foreldrene til min morfar traff hverandre på lærerskolen i Elverum.


    Men men.


    Jeg vet at en lærinne i Skedsmo, i heimkunnskap, på framhaldskolen, tror jeg, har hett Dagny Ribsskog Holmsen, og jeg lurer på om hun var søster av min morfar.


    Så Anna Holmsen, kunne jeg kanskje trodd var datteren til denne heimkunnskap-lærerinna, fra Asak vel.


    Så hun Anna Holmsen var antagelig min morfars niese og min mors kusine da.


    Hvis jeg skulle gjette.


    Men det kan være at det ikke stemmer, og at hun Anna Holmsen var i slekt med min morfar, som svigerinne, eller noe.


    Hvem vet.


    Men jeg vet at min morfars bror, Øivin Ribsskog, han startet Enebakk Historielag, blant annet sammen med en Holmsen, har jeg lest.


    Så Anna Holmsen er nok fra Skedsmo/Romerike/Enebakk/Leirsund-området, vil jeg tippe på.


    Min morfar døde på ferie i Spania, i 1984 eller 85 vel, og han flyttet til Nevlunghavn, ved Larvik, og min mor separerte seg, og flyttet også til Larvik, (et par år før mine besteforeldre).


    Men jeg flyttet tilbake til faren min på Berger, i Svelvik, da jeg var ni år gammel, så jeg kjente ikke min morfar så bra, og pratet aldri med han om familie og sånn, før han døde.


    (Men min danskfødte mormor, Ingeborg Ribsskog, født Heegaard, sa at det var visst motsetninger innenfor Ribsskog-familien.


    Og morfaren min flytta jo ikke til Skedsmo, da han ble pensjonist, men ned til der mora mi flytta til, i Larvik.


    Så det kan ha vært noe motsetninger som gjorde at hun fadderen min, og mine foreldre/besteforeldre, ikke gikk så bra sammen.


    Hva vet jeg).


    Så jeg har hatt aldri møtt denne fadderen min Anna Holmsen, såvidt jeg kan huske.


    Så jeg lurte på om noen tilfeldigvis hadde noe informasjon om denne damen.


    På forhånd takk isåfall!


    Mvh.


    Erik Ribsskog








    http://meninger.romerike.no/-/bulletin/show/549652_anna-holmsen-fadder-fra-leirsund-skedsmo

  • Jeg har skrevet om på bloggen, at det virket som at de fant noe som minnet om Noahs ark, ute i Ytre Enebakk, hvor tippoldemoren min var fra

    noahs ark norge

    http://www.enebakkhistorielag.no/kulturminne_durud.htm

    PS.

    Men, nå søkte jeg etter om det stod noe om min fadder, Anna Holmsen, (som jeg aldri kan huske å ha møtt), på nettet.

    Og da dukket faktisk Enebakk historielags nettsider opp igjen, på Google.

    Det var fordi at der stod det faktisk, at det var min grandonkel faktisk, Øivin Ribsskog, (som jeg heller aldri har møtt, min morfars bror), som foreslo å danne Enebakk historielag, (og andre historielag på Romerike), da han var formann i Romerike historielag, etter krigen:

    grandonkel øivin ribsskog

    http://www.enebakkhistorielag.no/historiskbakgrunn.html

    PS 2.

    Her kan man se, (på min dåpsattest, hvor kirkemedarbeideren, har byttet om, og skrevet at min far, og ikke min mor, var født Ribsskog), at min ‘hoved’-fadder, var en person, med navn Anna Holmsen, som vel må sies å være en nesten mystisk person, i mitt liv, siden jeg ikke kan huske å noen gang ha møtt denne hovedfadderen.

    Så det var mystisk, vil jeg nesten si.

    Her er mer om dette:

    img324 paint

    PS 3.

    Som jeg har skrevet om på bloggen tidligere, så fantes det en lærerinne, ute i Asak, i Skedsmo, som het Dagny Ribsskog Holmsen, og som jeg mistenker må ha vært min morfars søster, antagelig.

    Og hvis jeg skulle gjette, så er vel kanskje hun Anna Holmsen, datter av Dagny Ribsskog Holmsen da.

    Eller kanskje ikke.

    For da var hun jo ugift, isåfall.

    Hm.

    Dette var mysterium.

    Her er ihvertfall mer om Dagny Ribsskog Holmsen, fra sidene om Asak skole, på Skedsmo kommune sine nettsider:

    dagny ribsskog holmsen

    http://www.skedsmo.kommune.no/Hovedtema/Barnehage-og-Skole/Skole/Grunnskoler/Asak-skole/Om-eksempelskolen/

  • Nå har jeg fått dåpsattest fra Svelvik kirke

    img324

    PS.

    Det var jo moren min som var født Ribsskog, og ikke faren min.

    Men men.

    Av fadderne, så var Ågot Mogan Olsen, det var farmora mi, som nesten var som en mor for meg, etter at jeg flytta til faren min.

    Og hun ordna også med konfirmasjonen min, uten noe særlig hjelp fra foreldra mine, sånn som jeg kan huske det.

    (Faren min kom ikke engang i konfirmasjonsmiddagen, sånn som jeg kan huske det.

    Men men).

    Johan Martin Ribsskog, det er onkelen min Martin, som dreiv den gården, Løvås, som jeg jobba på, noen måneder, i 2005, (hvor jeg ble forsøkt drept, og derfor rømte til England, sommeren 2005).

    Anna Holmsen, det tror jeg må være søstra til morfaren min, Johannes Ribsskog, (fra Skedsmo antagelig), men det er jeg ikke helt sikker på.

    Jeg kan aldri huske å ha møtt henne.

    Så sånn er det.

    Jeg får vel sende en e-post til Svelvik kirke, og si fra om at det er mora mi som var født Ribsskog, og ikke faren min.

    Det ser litt rart ut.

    Men men, de sendte ihvertfall en dåpsattest.

    Så sånn er det.

    Mvh.

    Erik Ribsskog