johncons

Stikkord: Hm

  • Etter at Google Photos reduserte sin gratis lagringsplass, så har jeg sett etter andre bilde-lagrings-programmer. Og MyAlbum er bra og gratis, virker det som, (selv om det er kinesisk). Men de setter noe helt åndssvak copyright-informasjon på hvert bilde

    kinesere

    PS.
    Da jeg fikk meg Google sin gmail i 2004.

    Så gikk ‘hypen’ ut på, at det var så mye gratis lagringsplass.

    (Man trengte aldri å slette mailer, het det seg vel.

    Noe sånt).

    Så når Google slutter med gratis lagringsplass, (for Google Photo/Foto).

    (De tjener jo pengene sine på annonser.

    For å si det sånn).

    Så endrer de litt på sjelen sin, liksom.

    (Må man vel si).

    Så sånn er vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Og så prøver jeg å finne et annet bilde-program å bruke.

    (For å publisere mine bilder, fra mine handleturer, osv.

    For å si det sånn).

    Jeg kunne jo forresten ha betalt litt, til Google, hvert år, for Google Photos.

    Men det er visst sånn, at hvis man glemmer å betale et år.

    Så sletter de alle mailene/bloggene ens.

    (Noe sånt).

    Så sånn er visst det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Jeg betaler forresten cirka 70 kroner, hver måned, til Flickr.

    (Som også pleide å være gratis.

    Rundt 2013, for eksempel.

    Sånn som jeg husker det).

    Men som jeg har blogget om tidligere.

    Så kan jeg ikke publisere album, fra min Flickr-konto.

    For Flickr flagger min konto, som skummel, (eller hva man skal si).

    Og de kontoene som er flagget, som ‘skumle’.

    De kan ikke publisere album.

    Og hvorfor er kontoen min, (hos Flickr), flagget som skummel.

    Jo, (som jeg har blogget om tidligere), Flickr misliker visst et av mine 200.000 bilder.

    (Jeg har hatt Flickr siden jeg fikk meg BT broadband, i England, i 2006.

    Da fulgte det med en gratis Flickr Premium-konto.

    For å si det sånn.

    Og blogg-leserne har skreket etter å få masse bilder, på bloggen.

    Så da har det blitt en del tusen bilder etterhvert.

    For å si det sånn).

    Og dette bildet forlanger de, at jeg skal endre på.

    Men de vil ikke si hvilket, av de 200.000 bildene mine, som de ikke liker.

    Så det er jo bare tull, (må jeg si).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Og av andre programmer.

    Så har jeg prøvd Imgur, (som er gratis).

    Men der gikk det ikke ann å publisere bildene, som en kronologisk strøm, (i et album).

    Bildene havna bare hulter til bulter.

    (For å si det sånn).

    Og jeg har også testa ImageShack litt.

    Men de har en padde/frosk, som logo.

    Så jeg vet ikke helt.

    Og Shutterfly har menyer, for bilde-trykk-varer, for: ‘Kids’, osv.

    Så det er vel mest for husmødre, osv.

    (Hu Ellen DeGeneres har visst hypet Shutterfly, veldig mye.

    Så det er vel mest for amerikanske familier, (og ikke for norske ungkarer), kanskje.

    For å si det sånn).

    Så sånn er visst det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Her står det hvordan det MyAlbum-copyright-greiene egentlig er, (men det ser jo ikke sånn ut, på bilde-sidene, (som den øverst i bloggposten)):

    hvordan det egentlig er

    PS 6.

    Fordi at de organiserer bildene, som en slags mosaikk, (store og små bilder om hverandre), så sier MyAlbum at de bruker noen ‘smarte algoritmer’:

    smarte algoritmer

    PS 7.

    Man kan heller ikke ha et brukernavn, (som johncons), hos MyAlbum.

    Man må oppgi sitt fornavn og etternavn, (og bruke det som brukernavn).

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Det er også mange andre foto-lagrings-programmer, som Photobucket og 500px, osv.

    Men de programmene/tjenestene må man nesten være millionær, for å bruke.

    For når man plutselig får en regning, på kanskje 1000 kroner, en gang i året.

    Så er ikke det det helt store, liksom.

    Disse firmaene, (pluss MyHeritage for eksempel), skjønner ikke, at folk ofte heller, vil betale, en femtilapp/hundrelapp hver måned.

    Istedet for å betale en tusenlapp, en gang i året, (og da bare ha råd til traust og kjedelig mat, den måneden).

    (For å si det sånn).

    Og når jeg allerede har Flickr fra før, (som jeg betaler cirka 70 kroner for, i måneden).

    Så er det også sånn, at det ikke frister, å betale noe særlig mer enn en femtilapp til i måneden, for ‘bilde-greier’.

    (Må jeg si).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Og når det står det ‘copyright-tullet’, på MyAlbum.

    Så kan man vel ikke bruke det programmet.

    For da sier vel folk, at det er noen andre sine bilder.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer fra Facebook

    østbye facebook 1

    PS.

    Her er mer om dette:

    facebook østbye 2

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    østbye facebook 3

  • Mer fra Bærum

    På tirsdag så gikk jeg ned til Bekkestua sentrum, for å handle mat.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Kommunen, (eller om det er Arne Olav Lund), må bytte ut trafikkmarkørene sine:

    IMG_20210706_200655

    PS 2.

    Hos Meny lå det mye rart på gulvet:

    IMG_20210706_201301

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    IMG_20210706_201306

    PS 4.

    Jeg har tidligere lurt på hvorfor det har stått: ‘BANAN LV’ osv., på Meny sine plakater.

    Og LV betyr visst: ‘Løsvekt’.

    (Tenker jeg, når jeg ser plakaten overfor).

    Men jeg tror at folk, (i Norge), er vant til, at bananer som ‘default’, ikke selges i pakker/poser.

    Og de burde kanskje heller skrive: ‘Løsvekt’, (istedet for: ‘LV’).

    Når de bare skriver: ‘LV’, så det blir det som noe russisk/øst-europeisk.

    (Må man vel si).

    Her er det en eller annen idiot, på Meny sitt hovedkontor, som har fått en fiks ide, når de skriver ‘LV’, (som en slags rar/uforståelig forkortelse), på pris-plakatene sine.

    (Må man vel si).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Forkortelsen ‘LV’ brukes visst som regel om ‘love’, (og alt annet enn ‘løsvekt’), ifølge et norsk ordbok-nettsted:

    lv betyr love

    PS 6.
    Universalkluter hadde de ikke trukket fram, siden Ålesund brant, sånn at folk måtte stå med rumpa si i været, (og be til Mekka liksom), for å fiske fram en pakke, (fra nederste hylle):

    IMG_20210706_201550

    PS 7.

    Her er mer om dette:

    IMG_20210706_201601

    PS 8.

    Meny hadde ikke tømt søpla si siden Ålesund brant:

    IMG_20210706_202032

    PS 9.

    Her er mer om dette:

    IMG_20210706_202418

    PS 10.

    Enda mer om dette:

    IMG_20210706_202422

    PS 11.

    Bekkestua Senter hadde heller ikke tømt søpla si:

    IMG_20210706_202439

    PS 12.

    Det stod på en plakat at rulletrappa var i ustand, (selv om det så ut som, at begge båndene virka):

    IMG_20210706_202441

    PS 13.

    Her er mer om dette:

    IMG_20210706_202447

    PS 14.

    På Extra var det rot/kaos:

    IMG_20210706_202942

    PS 15.

    Extra var utsolgt for den billigste colaen, (av merket Xtra):

    IMG_20210706_203142

    PS 16.

    Man kan også se, på den nederste hylla, at det er lenge siden at de har vaska, (det er masse flekker, foran Solo Super, eller hva den brusen heter).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 17.

    Fanta-flaskene var fortsatt ‘mongo’ stabla:

    IMG_20210706_203204

    PS 18.

    Her var det også rot:

    IMG_20210706_203310

    PS 19.

    Sjokoladekjeksene med sjokolinser, (som var på tilbud, for X antall uker siden), var igjen utsolgt:

    IMG_20210706_203357

    PS 20.

    Jeg måtte gå på ‘skattejakt’, i noen esker som stod der, for å finne de:

    IMG_20210706_203421

    PS 21.

    Her er mer om dette:

    IMG_20210706_203440

    PS 22.

    Enda mer om dette:

    IMG_20210706_203454

    PS 23.

    Mer rot/kaos:

    IMG_20210706_203557

    PS 24.

    Enda mer rot/kaos:

    IMG_20210706_203724

    PS 25.

    På fredag så gikk jeg ned til Bekkestua sentrum igjen, (for å handle), og da møtte jeg noen som visst eide fortauet, (så jeg måtte gå over til den andre sida av veien):

    IMG_20210709_140831

    PS 26.

    På Meny så hadde de satt en pall med frysevarer, like ved det pizza-slaget, som jeg pleier å kjøpe.

    Og da jeg skulle ta ut den varen, av fryseren.

    Så dukka det opp, en kjempesvær Meny-medarbeider.

    Og han begynte å romstere med eskene på pallen.

    Som om jeg var usynlig, (eller noe lignende).

    Og jeg stod jo like ved pallen.

    Så dette ble som en ekkel og klam opplevelse, (må jeg si).

    (Siden at han Meny-ansatte liksom elga, da.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 27.

    Her er mer om dette:

    IMG_20210709_142140

    PS 28.

    Enda mer om dette:

    IMG_20210709_142229

    PS 29.

    Disse tannbørstene har manglet prismerking i mange uker/måneder, (noe jeg også har blogget om tidligere):

    IMG_20210709_142411

    PS 30.

    Jeg syntes ikke at det virka noe fristende å gå bort til selvbetjeningsavdelingen, når de hadde en ansatt, (som virka keitete), stående der, (noe de aldri/sjelden pleier å ha):

    IMG_20210709_142546

    PS 31.

    De var fortsatt utsolgt for den billigste colaen på Extra:

    IMG_20210709_143736

    PS 32.

    Handlevogna på Meny hadde dårlige hjul:

    IMG_20210709_191139

    PS 33.

    På bildet overfor.

    Så kan man se, at jeg bare har en reserve-lyspære, (fra Ikea eller noe lignende), hjemme nå.

    Men tidligere så var det sånn, at en lyspære kanskje kosta, noe sånt, som 5-10 kroner.

    Men jeg sjekka på Meny sitt nettsted.

    Og det kosta mer enn 80 kroner, for den billigste lyspære-løsningen.

    (Noe sånt).

    Det var en to-pakning.

    Men likevel.

    80 kroner er jo nesten en hundrelapp.

    Og det er mye annet man skal ha råd til og.

    Så hvis de kunne heller hatt billige en-pakninger, av de ‘vanlige’ lyspærene, (de som er tilsvarende de gamle 60 watts lyspærene).

    (Til kanskje 29,90.

    Eller noe i den duren).

    Så hadde det kanskje vært en fordel, for sosialklienter og studenter, osv.

    (Jeg har bare en lampe i huset, som bruker lyspærer med ‘vanlig’ sokkel.
    For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 34.

    66 kroner koster visst de lyspærene.

    Og det er mye, for de som er vant til, at det koster kanskje 10-12 kroner, for lyspærer.

    Og det ser også ut som at det er en gul og en hvit lyspære.

    Men det må vel være feil.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 35.

    Her er mer om dette:

    66 kroner for lyspærer

  • Min morfars onkel Asbjørn Dørumsgaard tulla visst så mye som ordfører, at tilslutt så ble Arbeiderpartiet lei av han. (Fra Hardanger 15. september 1931)

    ble lei av morfars onkel

    https://www.nb.no/items/3400ee44168de79ed8235f588f5d3f91?page=0&searchText=d%C3%B8rumsgaard

    PS.

    Det var forresten sånn.

    At da jeg bodde i Leather Lane, i Liverpool sentrum.

    (Hvor jeg bodde fra 2006 til 2011).

    Så bestilte jeg et radio-program, om Asbjørn Dørumsgaard, fra NRK.

    (For min avdøde mormor Ingeborg.

    Hu skrøyt sånn av Asbjørn Dørumsgaard, (som var min morfars onkel), X antall år før hu døde.

    For å si det sånn).

    Og da var det om, i det radio-programmet.

    At det partiet, som min morfars onkel Asbjørn Dørumsgaard starta opp, etter at han ble kasta ut, av Arbeiderpartiet.

    (Dette var et slags gratulasjons-program, (siden at min morfars onkel fylte 80 år, eller noe lignende).

    Så NRK var kanskje ikke så direkte, (som avisen Hardanger), når det gjaldt grunnen til, at min morfars onkel slutta, i Arbeiderpartiet.

    Noe sånt).

    Det partiet het: Opposisjonen.

    Og opposisjonen, det betyr jo de som ikke er i posisjon.

    De som ikke har makt.

    Så hvis de hadde fått ordføreren, (noe som visst var like før, et år).

    Så ville jo det partinavnet ha blitt dumt.

    For da ville de jo vært i posisjon, (og Arbeiderpartiet hadde blitt opposisjonen).

    Og Arbeiderpartiet sine kjente rivaler.

    Som Høyre, Venstre og Senterpartiet/Bondepartiet.

    De var jo i opposisjon, sålenge Arbeiderpartiet hadde ordføreren/flertall i kommunestyret.

    (Må man vel si).

    Så de ble kanskje litt forbaska, på min morfars onkel, som liksom stjal navnet dems, (opposisjonen), da.

    (Noe sånt).

    Og folka på gamlehjemmene, (og gårdene), rundt omkring, (i Rælingen).

    De falt kanskje litt av.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette, (fra Akershus Arbeiderblad 16. oktober 1963):

    partiet opposisjonen

    https://www.nb.no/items/432c142be26a21fcaed9454691405c53?page=5&searchText=%22slemme%20dreng%22

    PS 4.

    Og enda mer om dette:

    PS 5.

    Det formelle navnet, på min morfars onkel Asbjørn Dørumsgaard sitt parti, var visst Arbeidernes opposisjonsliste, (fra Akershus Arbeiderblad 22. oktober 1937):

    arbeidernes opposisjonsliste

    https://www.nb.no/items/7a100b4af4c9b9e8b06fa20a47a1c517?page=1&searchText=%22arbeidernes%20opposisjonsliste%22

    PS 6.

    Her er mer om dette, (fra Akershus Arbeiderblad 25. august 1937):

    mer om aol

    https://www.nb.no/items/dbb1355e6b4b815edc6884ae9e0568d0?page=5&searchText=%22arbeidernes%20opposisjonsliste%22

    PS 7.

    Noen tror kanskje at det er snakk om to forskjellige personer.

    Siden at det noen steder står Asbjørn Dørumsgaard og andre steder Asbjørn Dørumsgard.

    Men min mors tremenning Kjersti Dørumsgard Moxness fortalte meg, på Facebook, (i fjor).

    At dette var på grunn av, at de syntes, at det ble finere, med ‘a’, (enn med ‘å’/’aa’).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Her er mer om dette:

    mors tremenning 2

    https://johncons-blogg.net/2020/05/enda-mer-fra-facebook_3.html