johncons

Stikkord: Karen Ribsskog

  • Mer fra Facebook


    Elin Heum
    Her ser dere bilde av bl.a. Hølen og Østre Halsen barneskole. Bildet er tatt fra Bergeåsen en gang i gamle dager. Færre brygger dengang, ja 🙂

    Her ser dere bilde av bl.a. Hølen og Østre Halsen barneskole. Bildet er tatt fra Bergeåsen en gang i gamle dager. Færre brygger dengang, ja :-)

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 13. juni kl. 17:37

  • 14 personer liker dette.

  • Vise 32 kommentarer til

  • Erik Ribsskog Ok,

    på 50-tallet, ja.

    Jeg flytta tilbake til Berger, (der faren min sin slekt bodde), som ni-åring, i 1979.
    Vis mer

    for 5 timer siden · Redigert · Liker
  • Kris Holtan No problem Jeg har ikke bodd der siden 1964 selv.

    for 5 timer siden · Redigert · Liker
  • Erik Ribsskog Ok,

    på den tida jobba min morfar som kontorsjef i Hurum kommune.

    Så på den tida bodde ingen av oss Ribsskog-ene nede i Larvik-området.

    Mora mi flytta først ned dit i 1973, (til Rømminga, i Vestmarka).

    Og hu rømte kanskje fra faren min da.

    Siden hennes mor var fra Danmark og faren var fra Romerike, (og mora mi var vokst opp i Nordland, siden hennes far Johannes Ribsskog, var rådmann, i Hadsel, i Vesterålen, på 50- og 60-tallet, var det vel).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/
  • Og enda mer fra Facebook


    Husker forresten noen de mørkeblå bomullsbuksene (sommer) som var så populære på slutten av 50 tallet. Med ganske bra sleng fra kneet og ned. Skulle også være påsydd et anker i slengen enten i hvitt eller rødt. For ikke å snakke om strekkbuksene som herja på 50/60 tallet,med strikk under foten. Skulle helst sitte bra,og fantes i mange farger.:)
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · i går kl. 13:09 i nærheten avTrondheim, Sor-Trondelag

    • 21 personer liker dette.
    • Ruth Skjelbred Sjømannssleng !
    • Marianne Rosvold Ja,det var vel helt den rette betegnelsen.
    • Gerd Nesse Jeg husker det var en periode da ALT skulle være i pepitaruter…
    • Atle Eriksen Hva har dette med Larvik å gjøre?
    • Kari-Mette Astrup Tja, det kan du spørre om, Atle. Men husker jeg hadde besøk av ei venninne fra Porsgrunn først på 70-tallet. Hun reagerte på at alle i Larvik gikk likt kledd. Er vel ellers mest nostalgi dette.
    • Erik Ribsskog Dette husker jeg fra midten av 70-tallet.

      Mora mi Karen hadde dratt med lillesøstera mi Pia og meg, til Larvik.

      (Mens vi bodde på Halsen eller i Brunlanes).

      Og jeg var vel ikke gamle karen, tror jeg.

      Og jeg var vel litt trøtt, tror jeg.

      Og mora mi hadde en tweed-jakke, mener jeg å huske.

      Og jeg så bare på jakka til mora mi, (for å liksom følge etter henne, da).

      Og plutselig så fulgte jeg etter en kar, på Larvik Torg, som hadde en jakke, i samme stoff og mønster, som mora mi da, (husker jeg).

      Før mora mi spurte meg hva jeg dreiv med, (etter noen få meter), da.

      For jeg var så lav, på den tida, så det var ikke så lett for meg å se huene til de voksne osv., da.

      Mvh.

      Erik Ribsskog


    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook


    Jonny Hornbøll Olsen
    …når du så spagettiwestern og Tarzanfilmer på Palads og “Hitler” (han lille skalla fyren med briller som var vakt) kom med lommelykta og lyste deg mitt i trynet hvis det bråkte litt for mye når du pakka opp godteriet! Det hendte at han stoppa filmen hvis han syntes det var for mye bråk…
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 11. september 2012 kl. 18:52

  • 9 personer liker dette.

  • Asbjørn Nordem Karlberg … Knudsen, det, billettøren…

    16. januar kl. 08:54 · Liker
  • Gro Nielsen Å den lommelykta husker jeg godt ja!:))

    for 7 timer siden · Liker · 1
  • Arne Wie Hu hette Knudsen også hu som satt i kassa, men de var IKKE i familie.

    for 7 timer siden · Liker
  • Gro Nielsen Da var det nok Else!:)

    for 7 timer siden · Liker
  • Gro Nielsen Eller Elsa!

    for 7 timer siden · Liker
  • Arne Wie Stemmer det, veldig snill!

    for 7 timer siden · Liker
  • Gro Nielsen Flott dame var det ,veldig hyggelig !

    for 7 timer siden · Liker
  • Arne Wie Så flere Drakulafilmer der gitt! Vi skreik som gærne!

    for 7 timer siden · Liker
  • Ronald Thomassen Goggen hadde pølsevogna si på utsiden, han måtte jo tømme tanken innemellom og vaska seg aldri på fingra. Vi ba altid om pølse og brød uten tommel he he, han brukte tommelen til å trøkke pølsa ned i brøet, og det syns vi var no griseri, han hadde jo brukt den tommelen til å holde i sin egen pølse………

    for ca. en time siden · Liker
  • Erik Ribsskog Sånn var det da mora mi bodde i Stenseth Terrasse også.

    Jeg bodde hos faren min på Berger.

    Men dro på helgebesøk, hos mora mi, en del ganger i året, da.

    Og på lørdagene, når man bodde, i Stenseth Terrasse.

    Så kunne man gå, langs Drammenselva, i en kilometer eller to, (i retning Drammen).

    Og da kom man til en kiosk, som var åpen ganske lenge, på lørdagskveldene, (husker jeg).

    Og da hadde mora mi skrevet på en lapp.

    At vi skulle ha smågodt, men at dem ikke skulle plukke smågodtet, med henda.

    (For han ene der, pleide å pelle seg i nesa, sa mora mi).

    Men han kiosk-medarbeideren, han bare lo, da han så det mora mi hadde skrevet.

    (Mens han viste lappen til en kollega).

    Og plukket likevel smågodtet med henda, da.

    (På begynnelsen av 80-tallet, var vel det her.

    Og han kiosk-medarbeideren, var en ganske svær kar, i 20/30-åra, vel).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/192847840840801/

  • Mer fra Facebook


    Kari Bergan
    Og solgte leker på Bamsefar…

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · i går kl. 16:41 via mobiltelefon

  • 12 personer liker dette.

  • Vise 2 kommentarer til

  • Erik Ribsskog Åja,

    trodde det var Noldus jeg

    Det var muligens Corgi-biler jeg kjøpte, (eller noe sånt).
    Vis mer

    for 12 timer siden · Redigert · Liker
  • Erik Ribsskog Det dukket forresten også opp en lekebutikk i Jegersborggate, på begynnelsen av 80-tallet.

    Mener at søstera mi Pia viste meg den.

    (Etter at jeg flytta til faren min).


    Den lekebutikken var ikke så langt unna den nye metodistkirken, vel.

    Og jeg husker at de hadde leke-elgitar der.

    De solgte også water-snake, (mener jeg å huske).

    Og faren min hadde en forretningsforbindelse som het Justnes, (husker jeg).

    (En sørlending, vel).

    Og en gang han var på forretningsbesøk, hos faren min, på Strømm Trevare på Berger, så fortalte Justnes det, at det var han som importerte water-snake, (mener jeg å huske).

    (Water-snake var en leke som det var litt uklart hva som var morsomt med, vel).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    for 59 minutter siden · Liker
  • Erik Ribsskog Jeg var forresten litt lei av leker, da jeg var i 9-10 års-alderen.

    Så hvorfor mora og søstera mi dro meg med til lekebutikker hele tida, det veit jeg ikke.

    Da mora mi bodde på Tagtvedt, (rundt 1983 kanskje), så skulle hu dra meg med til Bamsefar, (var det vel, den lekebutikken som var like ved Torget), for å kjøpe smurfer, hver gang jeg besøkte henne, (husker jeg).

    Enda jeg vel også syntes at smurfer var litt barnslige.

    Men da mora mi bodde i Jegersborggate, (etter at jeg flytta til faren min), da jeg var 9-10 år gammel.

    Så pleide jeg å dra i morro-butikken i Prinsegata, (blir det vel), husker jeg.

    Han solgte fyrstikker som flammet kjempemye og noen hatter, som man skulle tenne på, sånn at de ble som ormer, som vokste.

    Faren til Frode Kølner fikk meg til å begynne å samle frimerker, i 1978, må det vel ha vært.

    Og min far hadde noen plastglass, på Bergeråsen.

    Og når man samler frimerker, så må man kjøpe små flasker med bensin, på apoteket.

    For å sjekke om frimerkene har vannmerke.

    Og jeg kjøpte også kruttlapper, i en fjerde lekebutikk, like ved Torget, men opp mot Bøkeskogen.

    Og så la jeg en sånn hatt, (som ble til orm), nederst i det plast-glasset.

    Og så en del papir og to typer kruttlapper, (og frimerke-bensin), oppi plastglasset.

    Og så et stjerneskudd, (som lunte).

    Og så satt jeg det glasset, utafor huset vårt, i Hellinga, på Bergeråsen.

    (Seint på vinteren vel).

    Og da kom til og med unger fra nabogatene, (Aina fra Leirfaret og lillebroren hennes vel), for å se på den her ‘bomba’, som jeg hadde laget da.

    Så jeg syntes at lekebutikker var litt kjedelig, på den her tida.

    Så hvorfor jeg ble dratt med i dem hele tida, (av mora og søstera mi), det veit jeg ikke.

    Syntes også at en butikk som het Skøyeren, i Oslo, var artig.

    Der hadde de enda mer morro-saker.

    Og faren min leverte køyesenger, til folk i Oslo, flere ganger i måneden.

    Så jeg kunne også handle i butikker i Oslo, på den her tida.

    Selv om det vel måtte avtales med faren min først, for han kjørte vel mest om ettermiddagene og kveldene, etter at han var ferdig å produsere møbler, for dagen, på Strømm Trevare.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

  • Mer fra Facebook


    Elin Heum
    Her ser dere bilde av bl.a. Hølen og Østre Halsen barneskole. Bildet er tatt fra Bergeåsen en gang i gamle dager. Færre brygger dengang, ja 🙂

    Her ser dere bilde av bl.a. Hølen og Østre Halsen barneskole. Bildet er tatt fra Bergeåsen en gang i gamle dager. Færre brygger dengang, ja :-)

    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · torsdag kl. 17:37

  • 10 personer liker dette.

  • Vise 10 kommentarer til

  • Erna Christiansen Enig

    torsdag kl. 19:26 · Liker
  • Jon Willy Wessmann Olsen Husker bare fundamentet til krana den lå der, men det var senere da!

    torsdag kl. 20:27 · Liker
  • Ella Sigurdslid Husker flere bygninger på Hølen verft tomta på 50 tallet. Blant annet bygningen nærmest Oterøya som huset 3 familier.

    for 6 timer siden · Liker
  • Elisabeth Leifsen Det hørtes spennende ut Ella….. Trodde jeg kjente dette området kjempegodt. Men dette må jeg totalt ha fortrengt. Mener du den store brakka – det er det nærmeste jeg husker av hus. Men nå ble jeg nyskjerrig. Gikk jo der omtrent hver dag om sommeren.

    for 5 timer siden · Liker
  • Ella Sigurdslid Det var et stort rødt hus Lurer på om det ikke hadde vært “direktørbolig”. Min mor var ihverfall venninne med 2 av de som bodde der, så jeg var mye i det huset. Det bodde folk der når BP tankene ble satt opp i hvertfall

    for 5 timer siden · Liker
  • Tor Magnus Pedersen Bygningen nær Oterøya husker jeg, men da bodde det ingen der. Neste bygning lå ca der pumpestasjon er idag, det var ubebodd og en tumleplass for oss unge. Ellers rester fra den store slippen, og den store hvite bygningen….. usikker her!!

    for 3 timer siden · Liker
  • Elisabeth Leifsen Tja…. skulle gjerne hatt et tydeligere bilde. Nå har jeg noe å gruble på igjen. For meg også var disse tomme og spennende, men jeg kan jo ikke si at du ikke har vært der heller Ella. Bilder!!!!!!!!!!!!!!

    for 3 timer siden · Liker
  • Erna Christiansen Jeg tror nok Tor Magnus er nærmest her

    for 3 timer siden · Liker
  • Erik Ribsskog Mora mi hadde ei venninne, som bodde like ved der veien ut til Oterøya startet, (mener jeg å huske).

    Hu hadde en sønn på min alder, (og jeg er født i 1970).

    Han sønnen pleide å stå på isflak, i bukta der.

    Og hu dama hadde en stor veranda, (som gikk rundt det meste av huset vel), husker jeg.

    For jeg husker at en fugl en gang skeit i hue på hu dama, og hu fløy inn i huset og vaska seg, vel.

    (Mens mora mi og meg var ute på verandaen der, da).

    Dette var ei dame med mørkt hår vel, (mener jeg å huske).

    Min mor, (Karen Ribsskog), døde i 1999, (mens hu bodde i Drøbak), så jeg prøver å finne ut hvem hennes venninner var, fra da hu bodde i Larviksområdet, (på 70- og 80-tallet).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/

  • Mer fra Facebook


    Laila Skaatan
    I 1950 åra sa vi ofte ; Du pøkke til både det ene og det andre. Noen som har hørt dette ordet brukt ?
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · fredag kl. 23:18

  • 5 personer liker dette.

  • Marianne Rosvold Nei,kan ikke si jeg har hørt noe sånt. Hvis ikke det betyr noe ala pukke på= insistere på /stå på at du har rett f.eks.

    for 23 timer siden · Liker
  • Else Aase Det har ikke jeg hørt heller.

    for 18 timer siden · Liker
  • Beth Lollik Har hørt ..du “tøkke” til det ene og andre…

    for 18 timer siden · Liker · 1
  • Else Lisbeth Gjertsen Og du “bøkke”…..

    for 18 timer siden · Liker · 4
  • Else Aase vikke hakke måkke skakke fåkke bøkke takke tøkke…….. (Trond Viggo – selv om han ikke var fra Larvik!)

    for 18 timer siden · Liker · 4
  • Beth Lollik he he , der kom de

    for 18 timer siden · Redigert · Liker
  • Else Lisbeth Gjertsen Jepp

    for 18 timer siden · Liker
  • Elisabeth Leifsen Ok… nå skjønte jeg det. Ellers vikke jeg si jeg har sagt det. Jeg måkke .

    for 16 timer siden · Liker
  • Else Aase Du tøkke!

    for 16 timer siden · Liker
  • Merete Stangeland Vi sa også .. Der vet ikke du en pøkk om!

    for 14 timer siden via mobil · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Samme som det vet ikke du det døyt om??

    for 14 timer siden · Redigert · Liker
  • Anne Bi Mathiesen Eneste pøkken jeg vet om, er den de brukær i hockey!:)

    for 14 timer siden · Liker · 4
  • Jannicke Kanutta Klausen tror det betyr at du -kødder til- ødlegger-roter til…..ol.

    for 14 timer siden · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Kanskje ikke helt Larviksuttrykk da?

    for 13 timer siden · Liker
  • Svein Andersen Myhre Har da hørt uttrykket, men så vanlig var det vel ikke. Ikke pøkk med meg for eksempel. Betyr det som Jannicke sier.

    for 13 timer siden · Liker · 1
  • Laila Skaatan Det betyr du behøver ikke. Den satt langt inne, tenker jeg.

    for 3 timer siden · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Stemmer det med måten du skriver det i overskriften da?

    for 3 timer siden · Liker
  • Gerd Olsen Jeg Er fra brunlanes, der sa vi “bøkke” i betydningen behøver ikke.

    for 3 timer siden via mobil · Liker
  • Marianne Rosvold Bøkke sa vi i byen/sentrum av Larvik også.

    for 2 timer siden · Liker
  • Unni Gro Meyer Andresen vi sa “du bøkke “det

    for 2 timer siden · Liker · 1
  • Unni Gro Meyer Andresen Sier det faktiskt enda

    for 2 timer siden · Liker · 1
  • Marianne Rosvold Laila Skaatan hvilken kant av byen kommer du siden du sa pøkke?

    for 2 timer siden · Liker
  • Erik Ribsskog Har en tremenning i Lørenskog, (Øystein Andersen), og han sa ‘pøkk’, på 80-tallet.

    (At den og den var pøkk, da).

    Men det er kanskje ikke det samme ordet.
    Vis mer

    for ca. en time siden · Liker
  • Inger Mari Ringdal Nielsen Nei, bøkke blei brugt som forkortelse for at du behøver ikke, eller burde ikke. Brukte det ihverfall i min ungdom på 70 tallet. Det bøkke jeg, eller du bøkke gjøre (jørra) det.

    for 6 minutter siden via mobil · Liker
  • Erik Ribsskog Hei,

    ja, jeg husker ‘bøkke’, osv.

    Men husker ikke ‘pøkke’.

    Men mora mi Karen, (som var oppvokst i Stokmarknes), hu sa ‘pø’.

    Og det betydde at noe ikke var sant, da.

    Men det blir kanskje et tredje ord.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/536801833032546/?comment_id=537179966328066&notif_t=group_comment_reply
  • Adeler var surrete

    Jeg tenkte på testamentet etter Magna og Holger Adeler.

    Og de skriver at frøken Karen Ribsskog, skal arve en ring.

    (Noe Magna Adeler, (eller ‘Meme’ som min mor kalte henne), skal ha skrevet, på dødsleiet.

    Men jeg fikk jo en teddybjørn i dåpsgave, av Meme, (mener jeg å huske).

    Så hun må vel ha visst om det, at min mor var gift, på den tiden, som hun lå på dødsleiet.

    (Noe som var i februar 1972, står det i Adeler-boken min).

    Og da var mora mi gift med faren min og hadde to unger, nemlig Pia og meg.

    Så man må vel si det, at Adeler var surrete.

    Siden de kalte mora mi, (som på den her tida het Karen Olsen, eller fru Olsen), for ‘frk. Karen Ribskog’.

    (Og baron Holger Adeler, han godkjente jo også disse ønskene, (angående arv av løsøre og penger), som Meme hadde kommet med, på dødsleiet).

    Og hvis de var surrete, så burde man vel ikke se på testamentene deres.

    Så egentlig, så skulle kanskje ikke Ravn ha arvet noe, etter Adeler.

    Siden Adeler var surrete, da.

    For baron Holger Adeler, han hadde egentlig ikke noen arvinger.

    Men de skrev inn baronens gudebarn, (Palle og Bente Ravn), i et slags spesielt testamente, da.

    (Se min Adeler-bok.

    (Som vel også er på bloggen min og på Scribd).

    For dokumentasjon).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Jeg må også ta med om det.

    At Meme sine skriblerier, på dødsleiet.

    Det dokumentet, det finnes ikke, i bo-papirene, etter Adeler.

    (Som jeg fikk tilsendt, fra Danmark).

    Men et maskinskrevet dokument finnes.

    (Det heter ‘Regnskap og repartition i boet etter Magna Dorothea Adeler, født Nyholm (GPR. nr. 141211-1652’).

    Men det dokumentet er ikke underskrevet.

    Jeg får se om jeg klarer å finne dette dokmentet, (som jo er på mitt nettsted, johncons web, kom jeg på nå).

    Og poste det, i et nytt PS, i denne bloggposten.

    Vi får se om jeg klarer å få til det.

    Vi får se.

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    regnskap meme 1

    regnskap meme 2

    regnskap meme 3

    regnskap meme 4

    regnskap meme 5

    regnskap meme 6

    regnskap meme 7

    http://johncons.angelfire.com/om.html

  • Mer fra Facebook


    • Samtale startet i dag
    • 15:30

      Gerd-Unni Hansen

      Husker hele den historien med mammaen din – Det var ikke lett for henne og ta vare på Pia og Axel… Hun var jo syk stakkars… Hva har skjedd med henne da Erik ?- og Pia og Axel har vel også blitt voksne… ? Husker også at fedrene til Pia og Axel kom å og hentet dem – Stakkars det måtte jo være ille å “miste” alle barna sine, men som sagt så så vi jo alle at hun ikke var frisk på det tidspunktet… Håper hun etter hvert fikk den medisinske hjelp hun trengte i livet sitt… Ha en som sagt fortsatt god ettermiddag Erik… Sender dette som vanlig melding da ikke alle behøver å lese om dette …

    • 15:36

      Erik Ribsskog

      Hei,
      min mor døde på Moss sykehus, i 1999.
      Hun bodde da i Drøbak.
      Hu flytta til Holmestrand/Sande, etter Tagtvedt.

      Så flytta mora mi til noen venner i Svelvik, (av en eller annen grunn).
      Så fikk Pia mora mi lagt inn på et hjem for sinnslidende vel, i indre Vestfold, (ved Horten cirka).

      Så flytta mora mi til et hjem for sinnslidende vel, på Borgheim, utafor Tønsberg.
      Så flytta mora mi til en egen leilighet, på Borgheim.

      Og så flytta mora mi til Drøbak, rundt 1997, vel.

      (Jeg husker at jeg kjørte mora mi på visning.
      I Holterveien, i Drøbak.

      Like ved et stort kjøpesenter.

      I et gammel Toyota HiAce, som jeg hadde da.
      For mora mi ville at jeg skulle kjøre henne dit da, av en eller annen grunn).

      Så mora mi levde et ganske rolig liv, de siste årene, (sånn som jeg husker det, ihvertfall).
      Hu pleide ikke å ha TV engang, i Borgheim og Drøbak.

      Men hu leste en del bøker da, og drev også med en del kunstmaling.

      Og hu skrev også en bok, (om en norsk vikingdronning som flytta til Spania vel), husker jeg, (på 90-tallet).

      En bok som jeg skrev inn på skrivemaskin, (eller om det var PC), for mora mi.

      Og som mora mi sendte til et forlag.
      Men ikke fikk utgitt, da.

      Jeg har muligens manuset enda.

      Men tinga mine, (fra Norge), ligger hos City Self Storage, i Oslo.
      Jeg bor i England, som en flyktning.

      Etter at jeg overhørte at jeg var forfulgt av ‘mafian’, mens jeg jobba på Rimi Bjørndal, i 2003.

      Mvh.
      Erik Ribsskog

    • 16:03

      Gerd-Unni Hansen

      Trist å høre at moren din er død da Erik… Hun hadde det jo ikke godt med seg selv… Så du bor i England nå – Håper du har det bra der og har kontakt med dine søsken… Høres litt rart ut da at du er flyktning i England… Har vel sine årsaker det da..
    • 16:12

      Erik Ribsskog

      Ja,
      jeg vet ikke hva det kan være.
      Jeg har bare studert data og jobbet som butikkleder, i Oslo.
      Så hva som er grunnen, det vet jeg ikke.

      Politiet vil ikke etterforske, når jeg kontakter de.
      Så jeg må si at jeg ikke får mine rettigheter.
      Var det deg som Pia rømte til da hu ville flytte til faren min forresten?

      Mora mi gjorde mye rart, synes jeg.
      Men hu klarte jo å skrive bøker osv., de siste årene, av livet sitt.
      Men hu fikk brystkreft, i 1998, var det vel.

      Og det var vel antagelig derfor hu døde, tror jeg.
      Jeg jobba som butikksjef, på den tida, som mora mi døde.
      Men Pia var arbeidsledig.

      Så Pia hadde mest tid til å ordne med boet, etter mora mi.
      Og onkel Martin var også med, og fikk en karafell osv., etter mora mi.

      Ringen etter Magna Adeler, den har vel sikkert søstera mi tatt selv.

      Jeg fikk ikke noe etter Adeler eller de andre adelige, (som mormoren vår var etter), da mora mi døde, ihvertfall.

      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • 16:32

      Gerd-Unni Hansen

      Ikke bry deg om det du Erik at du ikke fikk noe… Som regel er det alltid jentene som arver smykker osv… Nei det var ikke meg Pia rømte til , men en annen nabo.. Vi synes så synd på henne alle sammen, men ikke godt å blande seg opp i private ting – men når ting går ut over barn har voksne plikt på seg å reagere… Trodde alt gikk bra med dere alle sammen jeg hos fedrene deres…

      Har bodd i England sjøl jeg og har en søster som bor der m/sin familie…

    • 16:38

      Erik Ribsskog

      Hei,
      nei, faren min flytta til ei dame som het Haldis Humblen, i 1980.
      Så jeg ble boende alene, på Bergeråsen.

      Og flytta også til Haldis Humblen.

      Så det var ikke bare mora mi som hadde et ensomt liv, på 80-tallet.
      Nei, det jeg reagerer på, med arve-oppgjøret, etter mora mi.

      Det var at søstera mi sa at vi skulle ‘rydde’, etter mora mi.
      Og da jeg dukka opp der, i Drøbak.
      Så skulle vi plutselig dele opp boet, etter mora mi.

      Det var jeg helt uforberedt på.
      Og broren vår Axel var ikke der.
      (Enda han jo har samme mor).

      Og onkel Martin var der.

      Men det er jo ikke vanlig at folk skal arve sin søster, hvis søstera har unger.
      Og sånn var det da mormora mi Ingeborg døde og.

      Jeg har bare fått tilsendt 3300 kroner, fra Pia.
      Men mormora mi hadde masse møbler, malerier, memoarer og brev.
      (Som jeg hadde fått noe av før.

      Memoarer etter Didrik Galtrup Gjedde Nyholm).
      Men jeg har ikke fått noe dokumentasjon, på hvordan arven etter bestemor Ingeborg, ble delt opp.

      (Enda mora mi døde i 1999.

      Og enda dette også var arven min etter bestefar Johannes).
      Så Pia og tante Ellen tuller fælt med arv, vil jeg si.

      Og det er irriterende, at man ikke skal få arven sin.

      Det er jo en skandale, vil jeg si.
      Å tulle sånn med arv, da.
      Men men.

      Det var artig å få Facebook-meldinger fra en av min mors naboer, på Tagtvedt.
      Beklager at jeg klager så fælt her!
      Mvh.

      Erik Ribsskog

    • 16:41

      Erik Ribsskog

      Pia flytta også til Haldis Humblen.
      (Skulle det stå).
    • Og enda mer fra Facebook


      • Samtale startet i dag
      • 15:30

        Gerd-Unni Hansen

        Husker hele den historien med mammaen din – Det var ikke lett for henne og ta vare på Pia og Axel… Hun var jo syk stakkars… Hva har skjedd med henne da Erik ?- og Pia og Axel har vel også blitt voksne… ? Husker også at fedrene til Pia og Axel kom å og hentet dem – Stakkars det måtte jo være ille å “miste” alle barna sine, men som sagt så så vi jo alle at hun ikke var frisk på det tidspunktet… Håper hun etter hvert fikk den medisinske hjelp hun trengte i livet sitt… Ha en som sagt fortsatt god ettermiddag Erik… Sender dette som vanlig melding da ikke alle behøver å lese om dette …

      • 15:36

        Erik Ribsskog

        Hei,
        min mor døde på Moss sykehus, i 1999.
        Hun bodde da i Drøbak.
        Hu flytta til Holmestrand/Sande, etter Tagtvedt.

        Så flytta mora mi til noen venner i Svelvik, (av en eller annen grunn).
        Så fikk Pia mora mi lagt inn på et hjem for sinnslidende vel, i indre Vestfold, (ved Horten cirka).

        Så flytta mora mi til et hjem for sinnslidende vel, på Borgheim, utafor Tønsberg.
        Så flytta mora mi til en egen leilighet, på Borgheim.

        Og så flytta mora mi til Drøbak, rundt 1997, vel.

        (Jeg husker at jeg kjørte mora mi på visning.
        I Holterveien, i Drøbak.

        Like ved et stort kjøpesenter.

        I et gammel Toyota HiAce, som jeg hadde da.
        For mora mi ville at jeg skulle kjøre henne dit da, av en eller annen grunn).

        Så mora mi levde et ganske rolig liv, de siste årene, (sånn som jeg husker det, ihvertfall).
        Hu pleide ikke å ha TV engang, i Borgheim og Drøbak.

        Men hu leste en del bøker da, og drev også med en del kunstmaling.

        Og hu skrev også en bok, (om en norsk vikingdronning som flytta til Spania vel), husker jeg, (på 90-tallet).

        En bok som jeg skrev inn på skrivemaskin, (eller om det var PC), for mora mi.

        Og som mora mi sendte til et forlag.
        Men ikke fikk utgitt, da.

        Jeg har muligens manuset enda.

        Men tinga mine, (fra Norge), ligger hos City Self Storage, i Oslo.
        Jeg bor i England, som en flyktning.

        Etter at jeg overhørte at jeg var forfulgt av ‘mafian’, mens jeg jobba på Rimi Bjørndal, i 2003.

        Mvh.
        Erik Ribsskog

      • 16:03

        Gerd-Unni Hansen

        Trist å høre at moren din er død da Erik… Hun hadde det jo ikke godt med seg selv… Så du bor i England nå – Håper du har det bra der og har kontakt med dine søsken… Høres litt rart ut da at du er flyktning i England… Har vel sine årsaker det da..
      • 16:12

        Erik Ribsskog

        Ja,
        jeg vet ikke hva det kan være.
        Jeg har bare studert data og jobbet som butikkleder, i Oslo.
        Så hva som er grunnen, det vet jeg ikke.

        Politiet vil ikke etterforske, når jeg kontakter de.
        Så jeg må si at jeg ikke får mine rettigheter.
        Var det deg som Pia rømte til da hu ville flytte til faren min forresten?

        Mora mi gjorde mye rart, synes jeg.
        Men hu klarte jo å skrive bøker osv., de siste årene, av livet sitt.
        Men hu fikk brystkreft, i 1998, var det vel.

        Og det var vel antagelig derfor hu døde, tror jeg.
        Jeg jobba som butikksjef, på den tida, som mora mi døde.
        Men Pia var arbeidsledig.

        Så Pia hadde mest tid til å ordne med boet, etter mora mi.
        Og onkel Martin var også med, og fikk en karafell osv., etter mora mi.

        Ringen etter Magna Adeler, den har vel sikkert søstera mi tatt selv.

        Jeg fikk ikke noe etter Adeler eller de andre adelige, (som mormoren vår var etter), da mora mi døde, ihvertfall.

        Mvh.

        Erik Ribsskog