johncons

Stikkord: Hm

  • Jeg sendte en e-post til Statens Pensjonskasse

    Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Enda en klage/Fwd: Ny klage/Fwd: Klage/Fwd: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 29. desember 2021 kl. 07:08
    Til: postmottak@spk.no
    Kopi: presse@spk.no, POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>, “fpvs.kontakt” <fpvs.kontakt@mil.no>, post@ombudsmann.no, sfovpost@statsforvalteren.no, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>, Forsvaret <forsvaret@mil.no>, oholter@mil.no, Postmottak ASD <postmottak@asd.dep.no>, postmottak@sivilombudet.no
    Hei,
    jeg viser til Deres brev fra fra 8. desember (se vedlegg).
    Som jeg skrev i den forrige mailen, så ønsket jeg svar fra en overordnet, om dette.
    Jeg kan ikke se at det har skjedd.
    Så det må jeg klage på.
    Vennligst send dette til en overordnet (daglig leder/administrerende direktør) nå.
    (For dette går veldig i sirkler, på en dum måte, uten at noe går fremover.
    Og uten det jeg har lært, om sånne saker som dette, på handel og kontor, (i sin tid), blir tatt hensyn til.
    Så det må jeg klage på).
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———
    Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: tir. 30. nov. 2021 kl. 17:19
    Subject: Ny klage/Fwd: Klage/Fwd: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    To: <postmottak@spk.no>
    Cc: <presse@spk.no>, POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>, fpvs.kontakt <fpvs.kontakt@mil.no>, <post@ombudsmann.no>, post@sivilombudsmannen.no <post@sivilombudsmannen.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>
    Hei,
    jeg viser til Deres brev fra 10. november, (se vedlegg).
    Dette har jeg svart om i en mail, fra 6. november.
    Så hva dette skal bety, at jeg oppleve dette gnålet igjen.
    Det kan man lure på.
    Jeg ba også om å få svar fra en overordnet.
    Og så får jeg svar fra samme person.
    Det må jeg klage på.
    Her må deres bedriftshelsetjeneste trå til med et nytt par briller, med sterkere brilleglass, (kan det virke som), for å fleipe litt.
    Vennligst send dette til en overordnet nå.
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———
    Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: lør. 6. nov. 2021 kl. 00:24
    Subject: Klage/Fwd: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    To: <postmottak@spk.no>
    Cc: <presse@spk.no>, POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>, fpvs.kontakt <fpvs.kontakt@mil.no>, <post@ombudsmann.no>, post@sivilombudsmannen.no <post@sivilombudsmannen.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>
    Hei,
    jeg viser til Deres brev fra 27. oktober.
    (Se vedlegg).
    All den informasjonen dere trenger står i den forrige mailen.
    Så da trenger jeg vel ikke kaste bort tid på å fylle ut den samme informasjonen, på et skjema, tenkte jeg.
    Akkurat dette har jeg lært om av en flink handel og kontor-lærerinne ved navn Helle, (på Sande videregående), i sin tid.
    Så dette må jeg klage på.
    Da lurer jeg på hvordan service-innstilling dere har, når dere kaster bort tida til folk på denne måten, med unødvendig mas/gnål.
    Dette må jeg klage på.
    Jeg ønsker å heller få svar fra en overordnet om dette, (sånn at jeg slipper å bli terget mer av tull fra vikarer, eller hva man skal kalle dette).
    Og se også å send den erstatningen, (og også min pensjonsbeholdning, som jeg har etterlyst fra Nav, for noe sånt som ti år siden), litt brennkvikt.
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———
    Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: man. 25. okt. 2021 kl. 22:23
    Subject: Fwd: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    To: <postmottak@spk.no>
    Cc: <presse@spk.no>, POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>, fpvs.kontakt <fpvs.kontakt@mil.no>, <post@ombudsmann.no>, post@sivilombudsmannen.no <post@sivilombudsmannen.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>
    Hei,
    jeg viser til Deres brev fra 5. oktober.
    (Se vedlegg).
    Dere skriver at jeg ikke har rapportert om denne frostskaden innen X antall år.
    Men det var jo sånn, at jeg rapporterte om dette, til militærlegen på Terningmoen, (en Dr. Elle som gikk under flere klengenavn, blant annet ‘Dr. Mengele’ og ‘Elle-Melle’).
    Og han Elle dro jeg til, den samme dagen, som vi kom hjem, fra vinterøvelsen.
    (Eller om det var dagen etter).
    Og som jeg skrev i den forrige mailen, så tulla Dr. Elle.
    Han ga meg en salve som ville gjort frostskaden værre, (fordi den inneholdt vann), forklarte min medsoldat Sundheim.
    Og vi på laget, var jo nesten som i den TV-serien ‘Band of brothers’, så å ikke hørt på Sundheim, det ville ha blitt rart det og.
    Og det var egentlig ikke sånn som Elle skrev, (og dere siterte om i brevet deres).
    Det var ikke snakk om sårhet, (på begge ører).
    Men det var snakk om at en bit av det venstre øret, (på størrelse med en halv ti-øring eller 25-øring kanskje), hadde blitt borte.
    Nå var det sånn, at det var tradisjon blant soldatene på Terningmoen, å dra på diskoteket Alexis, (i Elverum sentrum, jeg lurer på om min medsoldat Ragnhildsløkken prøvde å forklare meg at det het Leiret der).
    Og en gang vi var der, (et par måneder etter at en bit av øret mitt forsvant, på grunn vinterøvelsen, på grunn av frostskade).
    Så viste min medsoldat Bekkelund, (eller Bækkelund, eller noe sånt), fra Innlandet, (var han vel fra), at der og der, (inne på Alexis), så satt dattera til Mengele.
    Og dattera til Mengele viste seg å være ei pen/nett blondine, som var i tenårene nærmest.
    (Hvis jeg ikke blingsa, når Bekkelund forklarte).
    Og da lurer jeg på, om det var sånn, at ‘Innlandet-folka’ mente, at hu dattera til Mengele, liksom var ‘eid’, (som noen sier), av meg, siden at faren tulla med meg, på sjukestua, på Terningmoen.
    Og at Mengele kanskje kan ha tulla, (med meg, og muligens andre), for å prøve å bli kvitt dattera si.
    (Noe sånt).
    Og andre gang jeg rapporter denne øre-skaden/frost-skaden.
    Det var på dimmedagen, i slutten av juni, i 1993.
    Og da krysset jeg av på et skjema, (som vi fikk i kantina på Terningmoen, av ei dame fra Statens Kantiner, av en eller annen grunn).
    (Et skjema som dere fikk, som vedlegg/’attachment’, med den forrige mailen).
    Og da var jo alle i topp stemning, for vi var jo i det hardeste/tøffeste når det gjaldt førstegangstjenester, (ifølge min tidligere kamerat, (fra russeåret på Gjerdes videregående i Drammen), Andre Willassen).
    Så vi var glad for alle månedene med blodslit, (må man vel kalle det), var ferdig.
    Men likevel så tok jeg en time-out, (som de sier), fra dimme-stemningen.
    Og begynte å ta opp, med min medsoldat Bø, (som tilfeldigvis stod ved siden av meg da, i kantina på Terningmoen), angående hva jeg skulle krysse av, siden at jeg hadde fått skade på øret.
    Og Bø, (eller om det skrives Bøe), mente at jeg da såklart måtte krysse av, for at jeg hadde fått skade, under førstegangstjenesten.
    Så da gjorde jeg det, (selv om denne episoden kanskje la litt demper på dimme-stemningen).
    Så jeg har rapportert denne skaden to ganger, i 1993, (til Dr. Elle og ei kantine-dame som vel representerte troppsjefen og/eller kompanisjefen, hvordan nå det egentlig kunne ha seg).
    Så at jeg skal vært for treig med å rapportere frostskade.
    Det er feil, (mener jeg).
    Det er Forsvaret som er for treige med å betale erstatning.
    Dette kan dere godt sjekke med han Bø, (eller om det skrives Bøe).
    Han var på lag 1, (jeg lurer på om han muligens var nestlagfører der).
    Så jeg kjenner ikke Bøe så bra, siden at vi aldri var på samme lag, (de første ukene bodde vi sammen med folk, som hadde etternavn, cirka på samme plass, i alfabetet, og Bøe/B og Ribsskog/R er langt fra hverandre i alfabetet, så jeg ble egentlig ikke noe særlig kjent med Bøe, før på dimme-dagen tilfeldigvis).
    Bøe var også med på dimme-festen, (jeg skulle jobbe på Rimi Munkelia dagen etter, (Ihne ‘Rikshurpa’ Vaghmo’ var leder den dagen), men dimmedagen var en stor dag, (siden at vi hadde vært gjennom mye, i løpet av dette året, og vi var som sagt glad for at slitet var ferdig, og syntes at det derfor passet seg, med en liten feiring).
    Og jeg husker at jeg så Bøe i Akersgata, (bak Stortinget), etter X antall timer med dimme-festing og X antall halvliter.
    Jeg lurer på om Bøe stod i lag med Arvesen, (også fra lag 1).
    Bøe sa ihvertfall, (av en eller annen grunn), at han var fra Skottbu, (i Follo), og at det var der som Falkbergert-filmen ‘Sommeren jeg fylte femten’, ble spilt inn.
    Det måtte jeg le litt av, for den filmen så jeg sammen med min farmor og farfar, (på mitt gromgutt-sted Roksvoll, i Strøm/Svelvik), da jeg var i 9/10 års-alderen.
    Og den filmen var litt på kanten, for å si det sånn.
    Jeg vet ikke hvorfor Bø sa dette.
    Men på grunn av dette, så husker jeg ihvertfall at Bø er fra Skottbu/Follo.
    (Selv om jeg ikke husker fornavnet hans.
    Må jeg innrømme).
    Så dere kan høre med han Bø fra Skottbu og juli 1992-kontingenten på Terningmoen, (nestlagfører på lag 1 i tropp 1).
    Så kan nok han bekreftet dette.
    (Hvis han ikke har blitt senil.
    Eller noe lignende).
    Jeg har bodd en del år i England, (etter at jeg ble Rimi-butikksjef etter førstegangstjenesten).
    Og fra 2006 til 2011 så bodde jeg i Liverpool sentrum.
    Og da ble jeg arbeidsledig mens jeg bodde der.
    Og da tenkte jeg på hvordan jeg skulle få tak i penger.
    (For jeg hadde egentlig flykta fra Norge.
    For jeg slutta som butikksjef for å studere med data, på HiO IU.
    Og da jobba jeg som låseansvarlig på Rimi Bjørndal og Rimi Langhus ved siden av studier.
    Og da hørte jeg noe om at jeg var forfulgt av ‘mafian’, eller noe.
    Og blant annet derfor flykta jeg etterhvert til Sunderland, under dekke av at jeg skulle gå det siste året av min bachelor-grad der, (på University of Sunderland, som samarbeidet med HiO IU, for å gjøre en lang historie kort for HiO saboterte mot at jeg skulle dra dit, så jeg måtte kontakte Kilroy Education i Oslo sentrum, for å komme meg dit).
    Det var høsten 2004, at jeg flytta til Sunderland for studere.
    Så det begynner å bli noen år siden).
    Og da tenkte jeg på den frostskade-saken, (blant annet).
    Den var tema, våren/sommeren 2005.
    For Lånekassa saboterte også mot mine Sunderland-studier.
    Så de gikk i vasken på grunn av at jeg ikke fikk studielånet før etter jul, (istedet for i august/september, (ei HiO-dame hadde insistert på å sende søknad til Lånekassa for meg, men hu kødda visst, viste det seg)).
    Så derfor endte jeg opp på gården til min onkel, (min mors yngre bror), Martin Ribsskog sin samboer Grethe Ingebrigtsen, på Løvås gård i Kvelde, (i Larvik kommune), i påsken 2005.
    For jeg ville ha et familieråd, hvor jeg tok opp det fra Rimi Bjørndal, osv.
    For jeg tenkte at det var mest ansvarlig.
    Men min søster osv., ville ikke kontakte politiet, så det rant ut i sanden, og det ble istedet sånn at jeg ble værende på Løvås, som en slags slave, for Martin og Grethe.
    De heiv meg inn i en hytte, som var uisolert.
    (Den hytta kan muligens ha vært bygget av sånn øst-europeisk bil-container, som nordmenn lagde uthus av, etter krigen.
    Min tidligere Rimi-butikksjef Elisabeth Falchenberg sin lillebror John Falchenberg, måtte visst bo i en sånn container/brakke, i Larvik, noen få år før dette igjen.
    Har jeg seinere funnet ut på ‘Bokhylla’.
    For hu Falken, (som hu ble kalt), døde for noen uker siden.
    Og en gang så fikk jeg bakoversveis, da jeg kom på jobb, (som assisterende butikksjef på Rimi Nylænde).
    For det stod en fremmed person, og rydda flaskebordet der.
    Og det var han John Falchenberg, fortalte butikksjefen/søstera.
    Han hadde visst vært lat, og hu skulle stramme han opp, da.
    Noe sånt.
    Så hu dreiv med voksenopplæring, (av brødre), i Rimi, uten å gi de Rimi-uniform.
    For å si det sånn).
    Og da kunne ikke jeg jobbe på Løvås gård, når det begynte å bli kuldegrader, osv.
    På grunn av frostskaden på øret, som da ville blitt værre.
    (Martin og Grethe ville ikke at jeg skulle spise dispiril, (som visst hjelper mot frostskader, siden at blodet blir tynnere).
    Og de ville ikke at jeg skulle ha vaselin på øret, (som jeg hadde i ukene etter vinterøvelsen, når vi var utendørs, på Terningmoen, for at ikke frostskaden skulle bli verre).
    Og så ble jeg jaget, på min 35 års-dag, fra Løvås.
    Martin og Grete dro på MC-ferie, (med Martin sin MC), til Danmark.
    Og ungene til Grethe var hos Grethe sin mor i Svelvik, (de bodde visst tilfeldigvis bare noen kilometer unna mitt nevnte gromgutt-sted).
    Og da forlot alle gården, uten å lære meg hvordan man skulle mate dyra.
    (Martin og Grethe sendte meg for å se etter hestene.
    Men de var forsvunnet.
    Så det var veldig rart).
    De hadde for eksempel ikke lært meg å mate hønene, sauene og hestene.
    Så det var tydelig at noe ikke hang på greip.
    De tulla nok, for ellers ville de nok lært meg å mate de forskjellige dyra, før de stakk av.
    Jeg visste ikke hvor på låven som hønene holdt til engang.
    For å si det sånn.
    For jeg dreiv mest med skogsarbeid der, (ved en eng, noen hundre meter fra gårdstunet).
    Og da kom det noen MC-folk, (eller hva det kan ha vært), å jagde meg til England igjen, (jeg kom meg såvidt til Liverpool for restene av studielånet, og der fikk jeg meg etterhvert en lavt betalt callsenter-jobb, for Arvato/Microsoft, og ei kollega der, (Marianne Høksås fra Risør, som nå jobber som bibliotekar på BI), fant plass i et ‘Commonwealth-bofelleskap’ til meg, i Walton).
    (Jeg hørte at de sa at de skulle skyte meg.
    Da jeg gjemte meg ved den nevnte enga.
    Hvor jeg var ganske kjent.
    Før jeg løp til Farrisvannet og rodde over det, med en random pram/robåt).
    Så den frostskaden har skapt mye problemer for meg.
    Og det ser jo rart ut, når man jobber i butikk/sitter i kassa også.
    Så det er kanskje en medvirkende årsak til at jeg nå er arbeidsledig.
    Og fryserom/fryselager må jeg nesten være litt skeptisk til.
    Noe som kanskje gjør eventuelle arbeidsgivere skeptiske.
    Mens jeg bodde i Liverpool sentrum, (i Leather Lane), så begynte jeg derfor med ymse rettighetssaker, for å prøve å få tak noen erstatninger, (min far tvang meg til å bo alene fra jeg var ni år, så jeg har også omsorgssvikt-sak osv.).
    For å få noe ut av livet mitt, (jeg har planer om å starte opp min nettbutikk, (som solgte engelske isbre-mint), på nytt, blant annet, og jeg har også tenkt å gi ut mine memoarer på nytt, etter at Amazon klikka for cirka ti år siden, osv., osv.).
    Og da sa Forsvaret, (dette er jo over ti år siden, for jeg ble kasta ut fra Leather Lane, på urettmessig vis, i august 2011, var det vel).
    At de trengte erklæring fra en lege, om at jeg hadde frostskade.
    (Så dette med Statens Pensjonskasse, sa de ikke noe om.
    Så litt rart at de nå mener at denne saken sorterer under dere.
    Det kan man kanskje lure på.
    For å si det sånn).
    Og så hadde det seg sånn, at jeg var ute i Walton igjen, (hvor jeg bodde i det Commonwealth-bofelleskapet, som jeg måtte rømme fra, for jeg fikk ikke lov å ha varmovn på rommet, (men en barnløs grandonkel i Norge døde, så jeg fikk nok til depositum, sånn at jeg fikk min egen leilighet)).
    Men jeg ble arbeidsledig, (jeg ble tulla så mye med av ledere osv. på Arvato, at jeg måtte starte en arbeidssak, og de tok meg likevel ikke på alvor, så det ble til at jeg slutta).
    Og så skulle jeg på noe kurs, med Jet, (var det vel), noe jeg snakka med Working Links eller the Jobcenter om.
    Og de hadde kontor ute i Walton.
    Og mens jeg var der, så gikk jeg vel for å se litt, rundt der jeg hadde bodd før.
    Og da fant jeg et legekontor i Walton Village, (heter det vel).
    Men der ville de ikke gi meg time engang, (når jeg nevnte frostskade-erklæring og Forsvaret).
    Så jeg måtte gå til et lokalt legesenter, (i Liverpool sentrum), Marybone Healt Center.
    Dette var før jeg fylte 40, (husker jeg).
    Så det kan kanskje ha vært i 2009 deromkring.
    Og da måtte jeg ta sjekk av blod-trykk og veie meg, osv.
    Selv om jeg bare skulle ha en erklæring, (om at øret mitt var skadet), til Forsvaret.
    Og legen der, var en kineser, ved navn Chang, (sa han ihvertfall).
    Og han mente at øret mitt mest sannsynlig var skadet, på grunn av slåsskamp.
    Men det var jo bare tull.
    Men en kinesisk lege har vel muligens aldri hørt om frostskade-pasienter en gang.
    Så det var muligens derfor at han klikka.
    Og så har jeg sendt om denne saken, til ymse veteran-foreninger osv., i årenes løp.
    Uten å få noe særlig hjelp, dessverre.
    Da håper jeg at dere har fått svar på det dere lurte på.
    Og så håper jeg at dere kan sende denne erstatningen så fort som mulig.
    Nav (Bærum) tuller nemlig med meg, for tida.
    De har vedtatt at jeg skal få støtte til å betale strømregninger.
    Men de har liksom fått ‘mensen’, (som noen sier).
    Så de har satt seg på bakbeina.
    Og hva som feiler dem, er ikke lett å si.
    Når jeg dukker opp i resepsjonen der, så ber de meg plutselig, (etter mange uker/måneder), om å gå et nytt sted, for å levere bilag.
    De skulle ‘plutselig’ leveres et nytt sted, (sa en Steinar der), nemlig i en slags ‘konvertert’ forslags-postkasse, som de har gjemt, (mer eller mindre), i et hjørne der, (like ved gangen ut til toalettet).
    Så de behandler meg ikke på høvelig vis, (vil jeg si).
    For jeg hadde da levert bilag, i resepsjonen, i mange uker, (for Nav Trondheim heiv meg ut i kulda, uten støtte til mat/tak over hue, når jeg prøvde å bosette meg der, i 2018, etter at jeg fikk resten av grandonkel-arven, mange år forsinka, så jeg måtte bo på hotell en periode, i 2018, etter at jeg måtte flytte fra Trondheim).
    Og så begynner de plutselig å fekte med arma der, og si at jeg må levere papirene på en ny måte.
    Det syntes jeg var merkelig.
    Og mer eller mindre som noe ‘mongo’, (som de sier).
    Jeg har også en pensjonsbeholdning-sak, som jeg begynte med, på cirka den samme tida, som frostskade-saken og omsorgssvikt-saken.
    Så det er muligens sånn, at Nav derfor er sure/vanskelige.
    Fordi at de liker at jeg har en sak mot de, (for de bare spilte dumme, når jeg ønsket å få min pensjonsbeholdning sendt til utlandet, for cirka ti år siden).
    Nå tror jeg at jeg har fått med det meste her.
    Men hvis det er noe mer informasjon, som trengs, angående denne frostskade-saken, så er det bare å si fra.
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———
    Fra: POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>
    Date: tir. 31. aug. 2021 kl. 08:30
    Subject: SV: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
     
     
    Hei
     
    Beklager, det ble feil saksnummer.
     
    Din henvendelse er mottatt og registrert med saksnummer 2021025711. Vennligst oppgi dette hvis du henvender deg til Forsvaret i sakens anledning.
    Vennlig hilsen
    Forsvarets e-postmottak
     
     
     
    Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Sendt: 30. august 2021 03:22
    Til: presse@spk.no
    Kopi: POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>; fpvs.kontakt <fpvs.kontakt@mil.no>; post@ombudsmann.no; post@sivilombudsmannen.no; sfovpost@statsforvalteren.no; Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>; amnestyis <amnestyis@amnesty.org>; HRW UK <hrwuk@hrw.org>
    Emne: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
     
    Noen personer som mottok denne meldingen, mottar ikke ofte e-post fra eribsskog@gmail.com. Les hvorfor dette er viktig
    Denne eposten er sendt fra en ekstern adresse eller organisasjon. Ikke åpne koblinger eller vedlegg dersom du er usikker på meldingens avsender eller innhold.
    Hei,
    tidligere denne måneden så gikk jeg et brev, (se vedlegg), fra Forsvaret.
    De sier at det er deres hos Statens Pensjonskasse, som skal betale erstatning for frostskade på øret, (noe jeg fikk under en vinterøvelse, under førstegangstjenesten).
    Dette erstatnings-saken har jeg holdt på med, i 10-15 år nå.
    Og dette har ikke Forsvaret opplyst meg om før.
    Ellers hadde dere fått denne saken tilsendt dere tidligere.
    Som det står på et av arkene, i brevet fra Forsvaret, (se vedlegg).
    Så skrev jeg under, på dimme-dagen, (i juni 1993), at jeg hadde fått en skade, under førstegangstjenesten.
    Så dette er noe jeg har sagt hele tiden.
    Men de første årene etter førstegangstjenesten, så var jeg mest opptatt av jobb osv., (og jeg hadde en yngre søster, ved navn Pia, som var hjemløs, på den tida jeg dimma, så jeg måttte også forsørge henne mer eller mindre, (på den tida), for at hu ikke skulle havna på plata liksom, og hu flytta inn på rommet mitt, på Ungbo, noen dager etter at jeg dimma).
    Jeg må også klage på, at jeg blir sendt rundt, som en kasteball her, (mellom staten sine forskjellige organer).
    Og noen e-post-adresse, for generelle henvendelser, klarte ikke jeg å finne, på deres nettsted.
    (Ei heller mail-adresser for deres direktører/ledelse.
    For å si det sånn).
    Så dette må jeg klage på.
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
    PS.
    Når det gjelder papirene fra Forsvaret.
    Så kan de se ut som at jeg har skulka X antall øvelser, (i Heimevernet, som jeg ble overført til, etter endt førstegangstjeneste og en rep i mob-hæren).
    Men jeg har bodd i England, (jeg studerte først på University of Sunderland, og jobbet så i Liverpool), fra 2004 til 2014.
    Og jeg hørte aldri noe fra Forsvaret om disse øvelsene.
    Og det var vel ikke meningen at jeg skulle være med på de, når jeg bodde i utlandet.
    Så her har det skjedd noe surr.
    Og det var også sånn, at i årene før 2004, så jobba jeg som butikksjef, (fra 1998 til 2002).
    Og da hendte det, at det var mye å gjøre på jobb, og at jeg derfor ba om utsettelse, når den årlige rep-øvelsen nærmet seg.
    Men da har jeg fått det som ugyldig fravær, i mine papirer, (hos Forsvaret), når det egentlig var godkjent og alt i orden.
    Så dette må jeg klage på.
    Skjerpings!
    PS 2.
    Det var også sånn, at mens jeg bodde i England, så hadde jeg mine private ting, (antikvitet-gaver fra min mormor, som var etter dansk adel/overklasse, mer eller mindre genialt kryssordprogram som jeg lagde på NHi i 1992/93 og HV-utstyr mm.), det lå hos City Self-Storage.
    Og de tingene har jeg ikke fått tilbake, fra City Self-Storage, etter at jeg flytta tilbake til Norge, (i 2014).
    (Det lå mye mer der og, som foto-album, plate-samling, osv., osv.).
    Og de tingene har visst Forsvaret nasjonalisert, ville City Self-Storage ha det til.
    Selv om hu som sa det, har slutta, i det firmaet, og nå driver med yoga-undervisning.
    PS 3.
    Det var også sånn, (som man kan se i papirene fra Forsvaret), at militær-legen, (Dr. Elle), på Terningmoen, (hvor jeg avtjente min førstegangstjeneste).
    Han ga meg en salve, (etter vinterøvelsen), mot frostskade på øret.
    Men den salven sa min medsoldat Odd Sundheim, (som var på samme lag som meg), om, at ville gjort frostskaden verre, for den inneholdt vann.
    Så det gikk ikke an å høre på han militær-legen tydeligvis.
    Det var også en gang, som jeg hadde en veldig hoven akilles-sene, (tidligere under førstegangstjeneste-året), og da sa militær-legen at jeg hadde en _liten_ hevelse.
    Men det var ikke en liten hevelse, vil jeg si.
    Så han legen var kanskje ikke helt i vater.
    (For å si det sånn).
    Så dette må jeg klage på.
    Det var også en annen medsoldat, (Bekkelund, eller noe, fra Innlandet), som viste meg dattera til militærlegen, (Mengele som han ble kalt), på diskoteket Alexis, en gang.
    Og det hang ikke helt på greit, at Bekkelund skulle vise meg hu jenta, (ei ung/sprekk blondine), sånn uten videre, (de andre fra Elverum/Innlandet, likte ikke så godt, at vi vernepliktige fra Oslo-området, ble kjent med Elverum-damene, kunne det virke som).
    Så det var kanskje noe rart som foregikk.
    PS 4.
    Det var også sånn, at jeg skulle ha et møte, på NHI, (høsten 1992), om det kryssord-programmet.
    Men vi var først statister på Sekondløytnanten-filmen, (i Kvikne, i Østerdalen).
    Og da ville noen, at vi som spilte tyske soldater, skulle ha hjelmen, på armen, mens vi løp, (i en fange-scene).
    Og da fikk jeg visst blodpropp i armen.
    Og troppsjef Frøshaug nektet meg å ringe NHI, for å forklare om at jeg ikke rakk møtet.
    For vi dro så mer eller mindre rett til en øvelse, i Kongsberg-traktene.
    Og da måtte jeg til militærlegen på Heistadmoen, (husker jeg), på grunn av armen.
    Og det har jeg seinere tenkt, at kan ha vært en blodpropp.
    Men det skjønte visst ingen av legene, (hverken de på Heistadmoen eller Terningmoen).
    Og det nevnte dataprogrammet vil ikke NITH/Høyskolen Kristiania gi meg en kopi av.
    Så det ødela for meg, (jeg fikk også dårlig karakter), at troppsjef Frøshaug nektet å stoppe bussen, på vei tilbake til Terningmoen, sånn at jeg kunne ringt NHI, og forklart om hvorfor jeg ikke kunne dukke opp, på klage-møte.
    PS 5.
    Da jeg bodde i England, så ble jeg arbeidsledig, under Finanskrisen.
    Men  jeg bygget opp en liten nettbutikk.
    Og jeg ba Nav om å sende meg min pensjonsbeholdning, (på cirka en million).
    Men de bare begynte å kveme, og lot som at de ikke forstod hva jeg mente.
    Så det må jeg klage på.
    ———- Forwarded message ———
    Fra: POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>
    Date: tir. 27. jul. 2021 kl. 12:54
    Subject: SV: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
     
     
     
    Din henvendelse er mottatt og registrert med saksnummer 2021025711. Vennligst oppgi dette hvis du henvender deg til Forsvaret i sakens anledning.
     
    Vennlig hilsen
    Forsvarets e-postmottak
     
     
     
    Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Sendt: 23. juli 2021 09:32
    Til: Forsvaret <fpvs.kontakt@mil.no>
    Kopi: POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>; post@ombudsmann.no
    Emne: Re: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
     
    Denne eposten er sendt fra en ekstern adresse eller organisasjon. Ikke åpne koblinger eller vedlegg dersom du er usikker på meldingens avsender eller innhold.
    Hei,
    nei jeg så i nettavisene i går, at det hadde vært noe problem med internett osv., (og at mange store nettsteder hadde problemer).
    Men dere kan kanskje prøve igjen nå, så kanskje det virker nå.
    (For å fleipe litt).
    Jeg synes ihvertfall at dere burde slutte å sende meg rundt som en kasteball.
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
     
    fre. 7. mai 2021 kl. 11:37 skrev Forsvaret <fpvs.kontakt@mil.no>:
    Beklager, men det virker ikke, det kommer ikke fram.
    Vennlig hilsen
     
    Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS)
    forsvaret.no
    Telefon: 915 03 003
     
     
     
    Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
    Sendt: 07. mai 2021 11:32
    Til:
    Emne: Re: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    Hei,
    nå har jeg gått på handel og kontor i sin tid.
    Og det tror jeg er deres jobb, å sende dette videre.
    Dessuten sa han Lydersen at det var til dere dette skulle.
    Erik Ribsskog
    PS.
    Her er mer om dette, (fra Facebook):
    ‘Tillitsvalgtordningen i Forsvaret
    Statlig organisasjon
    to. 09:09
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret svarer på et innlegg du har publisert på siden deres. Se innlegg.
     
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret sendt I går kl. 09:09
    Hei Erik,
     
    Det er ikke så lett å finne navn på tillitsvalgte så langt tilbake i tid. Men jeg kan gjerne se på saken om du ønsker det?
     
    Mvh
    Anette Hyldmo, landstillitsvalgt
    to. 11:24
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret svarer på et innlegg du har publisert på siden deres. Se innlegg.
     
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret sendt I går kl. 11:24
    Hei Erik,
     
    Det er vanskelig å få tak i tillitsvalgte så langt tilbake i tid, men jeg kan se på saken din om du ønsker det?
     
    Mvh
    Anette Hyldmo, landstillitsvalgt
    to. 23:20
    Du sendte I går kl. 23:20
    Hei,
     
    ja landstillitsvalgt er kanskje bedre enn hovedtillitsvalgt igjen.
     
    Det hadde vært bra hvis dere kunne sett på det, og funnet en brukbar løsning.
     
    Det er vel ingen som liker å krige mot Forsvaret liksom.
     
    Men jeg tror at Forsvaret tjener på det, (i det lange løp), hvis de behandler folk på en real måte.
     
    Det var jo ikke sånn at jeg ville i militæret heller, men det var snakk om verneplikt, som de fleste måtte igjen, på den tida.
     
    Jeg har prøvd å forklare om denne frostskade-saken i en perm-link.
     
    Og den nettsiden linket jeg til, i min Facebook-post, på siden deres.
     
    Men det innlegget er visst borte nå.
     
    Så jeg kan prøve å linke til den saken igjen, (på nettstedet mitt).
     
    Jeg trodde kanskje at dere hadde noe slags arkiv, hvor dere oppbevarte navnene, på de tillits-folka, som har vært i Forsvaret, i årenes løp.
     
    Takk for svar!
     
    Mvh.
     
    Erik Ribsskog
     
    PS.
     
    Her er en link til den nevnte frostskade-saken:
     
    https://johncons.net/frostskadesak.html
    10:04
     
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret sendt I dag kl. 10:04
    Hei Erik,
     
    Vi har tatt en titt på saken, men har dessverre ikke kunne finne arkiver på tillitsvalgte så langt tilbake i tid. 
     
    Vi tror det beste for deg ville være å kontakte Forsvarets Personell og Vernepliktsservice. De håndterer slike saker og har kanskje arkiver på vernepliktige. Du kan nå de på nummeret: 915 03 003.
     
    Ønsker deg en god helg! 
     
    Med vennlig hilsen,
    Ola Lydersen, Vernepliktsrådet
    11:04
    Du sendte I dag kl. 11:04
    Hei,
     
    jeg har nå sendt en mail til Forsvaret om dette.
     
    Så får vi se om de finner ut noe.
     
    Men jeg syntes din kollega Anette sa, at hu skulle se på sjølve saken.
     
    Så man kan kanskje lure på litt hva dere driver med der.
     
    Erik Ribsskog
     
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret sendt I dag kl. 11:26
    Hei igjen, 
     
    Vi har sett på saken og det går ikke innenfor vårt ansvarsområde. Saker som dreier seg om erstatning for skader påført i tjeneste er opp til Forsvaret å avgjøre. 
     
    Mvh, 
    Ola Tollnes Lydersen, Vernepliktsrådet
    Du sendte I dag kl. 11:30
    Hei,
     
    da skjønner jeg ikke hvorfor hu Anette sa dere skulle se på saken.
     
    Min tidligere nevnte kamerat Magne Winnem ville at soldatene skulle få billigere øl, når han var hoved-tillitsvalgt, så jeg skjønner at dere bare er opptatt av sånne russe-greier.
     
    Det virker også litt som at dere er et russe-styre når dere svarer to ganger (som hu Anette gjorde), og bare bytter saksbehandlere osv.
     
    Erik Ribsskog’.
     
    fre. 7. mai 2021 kl. 11:12 skrev Forsvaret <fpvs.kontakt@mil.no>:
    Hei
    Kan du sende dette til:  postmottak@mil.no
     
    Vennlig hilsen
     
    Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS)
    forsvaret.no
    Telefon: 915 03 003
     
     
     
    Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
    Sendt: 07. mai 2021 10:56
    Til:
    Emne: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann
    Hei,
    jeg har vært i kontakt med Tillitsvalgtordningen i Forsvaret, (Ola Lydersen blant annet).
    Og de sier at de ikke har arkiver over hvem som var min tillitsmann under førstegangstjenesten.
    (Jeg har en gammel frostskade-sak, (jeg fikk frostskade på vinterøvelsen), som jeg lurte på om troppens tillitsmann kunne hjelpe meg med.
    For jeg har tidligere kontaktet Forsvaret, Forsvarets Ombudsmann og veteran-organisasjoner uten å komme noen vei).
    Ola Lydersen mente at dere hadde oversikt over hvem troppens tillitsmann var.
    Jeg husker at han het Bakke (eller Bache), og at han var fra Lillehammer-traktene.
    Men hva fornavet var, det husker jeg ikke.
    Så da er det ikke så lett å finne han.
    Så om dere har noe kontakt-informasjon for han.
    (10 Torp var den første tillitsmannen, (han fikk sparken som tillitsmann for å ha tulla med vaktlistene), og han svarer ikke på Facebook).
    Hvis dere har kontakt-informasjon for hovedtillitsvalgt, så er det også bra.
    Jeg var i infanteriet under førstegangstjenesten.
    Jeg var i tropp 1, i geværkompaniet, på Terningmoen, (IR 5).
    Og jeg var juli 1992-kontingent.
    På forhånd takk for hjelp!
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    3 vedlegg
    IMG_20211229_0001 paint.jpg
    605K
    IMG_20211229_0002 paint.jpg
    756K
    IMG_20211229_0003.jpg
    431K

    PS.

    Her er vedleggene:

    IMG_20211229_0001 paint

    IMG_20211229_0002 paint

    IMG_20211229_0003

  • Mer fra Bekkestua

    Nå var jeg ute for å hive søppel og ta inn post.

    Og den ‘Mars-søppelkassa’, (fra Fredrikstad-firmaet Total), var sånn, at den ene luka, ikke åpna seg.

    (Man skal tappe/tæppe med en sånn nøkkelbrikke, (som muligens har en RFID-chip inni seg).

    Noe sånt).

    Og det står ikke noe sted, hva feilen er.

    Søppelkassa blinker, (på det stedet man skal tappe/tæppe), med et blått lysdiode-lys.

    Men hva den blinkinga skal bety, det står det ikke noe om, noe sted.

    Det var også sånn, at det var måket, foran alle inngangsdørene, unntatt min.

    Og det er vel sånn, at det er en vaktmester, som skal gjøre dette.

    (Uten at dette er klart).

    Da jeg flytta inn her, (i 2018), så fikk jeg en kjempe-tjukk perm, fra kommunen.

    Og der har de forklart om alt mulig.

    Eller, de har forklart om en del forskjellig.

    Men om gressklipping, snømåking og kabel-TV-avtalen, så står det ikke et ord.

    Og de to fra kommunen, som viste meg leiligheten, (etter at jeg hadde skrevet under kontrakten), de frika meg ut.

    (De forfalsket et skjema, og skrev at det var gardinstang i stua, (noe som manglet).

    Blant annet).

    Så jeg har skydd Bærum kommune sin bolig-bistand-avdeling litt.

    (Jeg har jo bodd her noen år nå.

    Så jeg husker ikke nøyaktig hvordan dette var nå.

    Det var nok en del andre ting også.

    I tillegg til det med gardinstanga.

    For å si det sånn).

    Så å finne ut av dette, er ikke så enkelt.

    (Må jeg si).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Det med måkinga foran inngangsdøra.

    Det er ikke så viktig for meg.

    (For jeg klarer å gå i litt snø.

    Må jeg si).

    Men hvis jeg skal bestille varer, fra bud, (som Oda eller Porterbuddy).

    Så klager kanskje de.

    (Jeg har jobbet som butikksjef.

    Så jeg vet hvordan noen arbeidere er.

    Det er ikke sånn at alle tar sin jobb, innen kundeservice, så kjempe-alvorlig.

    For å si det sånn.

    Jeg har også jobba, som bud, (en søndagsjobb, som jeg hadde i 1996), for Chinatown Expressen Eiksmarka.

    Og noen av mine kolleger der, var litt spesielle, (noe jeg har skrevet om i Min Bok 5), og gjorde/sa mye rart.

    Må jeg si).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte å.

    Men men.

    PS 2.

    Det er også sånn, at ingen lukker lukene, til ‘Mars-søppelkassa’, (kan det virke som).

    Siden at den ene luka ikke åpna seg.

    Så lukka jeg ikke den andre luka.

    (Etter at jeg var ferdig med å hive søppel).

    Så disse lukene, blir bare stående åpne.

    (Kan det virke som).

    Men noen er vel nøye på det, og sier at disse lukene skal være lukket.

    Og så rakker de kanskje ned på folk, og sier at den og den ikke har lukket luka etter seg.

    (Jeg ble dratt med på ferie, til Jugoslavia, sommeren 1980.

    Og der var det sånn, (på et hotell vi dro til).

    At alle ungene begynte å peke på meg, når jeg var i svømmebassenget, uten badehette, (for det var visst så nøye, at man skulle ha badehette, i dette hotell-bassenget).

    (Jugoslavia var et kommunistland, (på den tida).

    For å si det sånn).

    Så disse ungene rotta seg sammen, mot meg, (må man vel si).

    (Noe jeg vel har skrevet om, i Min Bok.

    For å si det sånn).

    Så man bør helst ha sitt på det tørre, (og lukke sånne luker etter seg osv.), må man vel si.

    Når man vet hvordan folk er.

    Men hvis disse lukene ikke virker, når det er mer fem kuldegrader, (for eksempel).

    Så er jo dette, (med Total sine ‘Mars-søppelkasser’), en åndssvak patent.

    (Må man vel si).

    Og skal man da lukke luka etter seg, eller ikke.

    Det kan man kanskje lure på.

    (Igjen så er det ikke brukervennlig, det står ikke noe lapp/skilt, (for eksempel), om hva man skal gjøre, (skal man lukke luka etter seg, eller ikke).

    Og det står heller ikke noe sted, om hva blå blinking betyr.

    For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Ifjor vinter, (eller om det var i forfjor), så var det minst en gang sånn, at noen hadde måkt snø, foran døra mi.

    (Husker jeg).

    Så jeg regner med, at det er en vaktmester, (eller kommunen), som har som jobb, å gjøre dette.

    (Noe sånt).

    Og de strør også kjempe-dårlig, (hele vinteren), i bakken opp mot ‘Mars-søppelkassa’, osv.

    (Noe jeg har blogget om tidligere.

    For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Her kan man se den lekeplassen, hvor min stesøster Christell, fikk ei jentunge, (muligens Kari Uglum, Ann Sofie Kaalen eller Aina Svendsen), til å ta av seg buksa, (av en eller annen grunn), en gang våren/sommeren 1982. Noe sånt

    ungjente hm

    https://www.svelviksposten.no/et-trist-syn-motte-innbyggerne-pa-bergerasen-vi-forventer-det-nesten/s/5-74-127745

    PS.

    Jeg gikk jo opp til ved den lekeplassen.

    For å finne Leif Arne Pedersen.

    (Som bodde i et av nabohusene).

    Dette var fordi at min lillesøster Pia, (som nettopp hadde flytta/flykta til Berger, fra Larvik/Tagvedt), hadde uttrykt sin beundring for Leif Arne Pedersen, (når noen spurte henne om hvem hu likte).

    Og så var det istedet Christell som var der oppe, (i den øverste delen av Havnehagen), og dreiv og tulla, da.

    (Selv om hu nettopp hadde vært i den nederste delen av Havnehagen, (hvor hu bodde).

    Da Pia ble spurt om dette.

    For å si det sånn).

    Det var forresten litt nede i en skråning, (ned mot den gangveien som man kan se på kartet overfor), at Christell dreiv med dette.

    Men hu har/hadde så lyst hår, at jeg likevel fikk øye på henne, (i øyekroken), da jeg gikk gjennom Havnehagen.

    (For å si det sånn).

    Men både Pia, Christell og jeg, var vel egentlig for gamle/modne, (må man vel si), til å være på lekeplasser, på den tida.

    Så jeg stusset litt over, hva Christell gjorde der.

    Og så gikk jeg bort for å se, hva hu dreiv med da, (siden at jeg ikke fant Leif Arne).

    (Noe sånt).

    Og Christell var da ni og et halvt år, (blir det vel).

    Og det var cirka så gammel som jeg var, da min far flytta fra meg, (sånn at jeg måtte bo aleine).

    (For å si det sånn).

    Så lekeplassen var egentlig for yngre unger.

    (Må man vel si).

    Ihvertfall så var det ikke en plass, for å kle av jentunger.

    (For å si det sånn).

    Og det var også en gutt, (muligens Ola Uglum eller lillebroren til Aina Svendsen), som hang rundt hu ‘truse-jenta’, da dette foregikk.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Så både min lillesøster Pia, (som noen ganger sov i en smal seng, (på det første rommet mitt i Leirfaret), sammen med Cecilie Hyde, som Pia seinere sa om, (til min mor), at var lesbe), og min stesøster Christell, har begge hatt noen lesbiske tendenser, under oppveksten, da.

    (Må man vel si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Min søsters venninne Monica Lyngstad har surra bort en katt, (kan det virke som)

    surra bort katt

    https://dyrebar.no/102182/

    PS.

    Den pels-farge-kombinasjonen heter forresten: ‘Spraglete’.

    (Mener jeg at min stesøster Christell sa en gang, (på Bergeråsen), på begynnelsen av 80-tallet.

    Noe sånt).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mer fra Facebook

    ragnhild fra stovner facebook 100

    PS.

    Her er mer om dette:

    ragnhild fra stovner facebook 101

    PS 2.

    Her er vedlegget:

    IMG_20211021_020736

  • Mer fra Europa

    På onsdag 20. oktober, så dro jeg til Kiel, med Color Fantasy.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Jeg kjøpte t-bane-billett, på Vy sitt nettsted.

    Og da måtte jeg legge den billetten inn på smart-telefonen.

    Men jeg måtte jo kjøpe billett, før jeg gikk hjemmefra.

    (For å stå på plattformen, og fikle med bank id-brikke og passord, osv.

    Det er vel ikke det helt store.

    Jeg vet at det finnes bank id for mobil.

    Men hva når nett-trollene da porterer mobil-nummeret?

    Hm).

    Da ville det vært bedre, med de billett-automatene, som de hadde før, (vil jeg si).

    For da kunne man kjøpe billett, på stasjonen.

    Istedet for at man må planlegge fælt.

    For det er jo litt styr, å kjøpe billetten, (når man først må inn på et PC-nettsted og så inn på en mobil-app, og jeg må da også få smart-telefonen online).

    Så da har jeg pleid å kjøpe billetten, noen timer før jeg skal dra.

    (For at det ikke skal bli mye stress.

    For å si det sånn).

    Men da må jeg jo sitte og planlegge dagen, (for når jeg skal pakke og når jeg skal spise og når jeg skal dusje/barbere meg osv., (for jeg har en tungvint leilighet, med for lite varmtvann og jeg kan ikke ha på vaskemaskinen og komfyren samtidig, (for eksempel), for da går strømmen)).

    (Siden at jeg kjøpte enkeltbillett, (som kun varer i en time).

    For å kjøpe en dyrere billett, (for eksempel dagskort eller månedskort), ville jo vært å sløse.

    For å si det sånn).

    Så dette var enklere når det fantes billett-automater, (må jeg si).

    En annen løsning, kunne ha vært å brukt reisekortet.

    Men det kan man ikke ‘lade opp’ online.

    (Da må man til hu svære/feite negerdama, på Narvesen Bekkestua.

    Men hu blir vel da sur, siden at hu muligens mener, at man kan få Corona, fra å ta på reisekortet.

    Noe sånt).

    Så det virker som at Ruter har lagt sjela si i, å gjøre dette med å reise med t-banen, så kronglete som mulig.

    (Noe sånt).

    Så sånn er visst det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    På Extra Bekkestua, (hvor jeg kjøpte munnbind osv.), var det mye esker på gulvet, (som vanlig):

    IMG_20211020_083122

    PS 3.

    Bekkestua Senter kunne kanskje ha vaska dossene osv., før de åpna:

    IMG_20211020_084116

    PS 4.

    Det var også kaos utafor Mester Grønn, (heter de vel):

    IMG_20211020_084243

    PS 5.

    Bekkestua Senter hadde heller ikke tømt søpla si:

    IMG_20211020_084423

    PS 6.
    Boots Oslo S. var utsolgt for min størrelse av innleggssåler, (Boots sin egne merkevare):

    IMG_20211020_092607

    PS 7.

    Det var også sånn, at to damer, (ei hvit og ei farget), stod og skravla, til den store gullmedaljen der.

    (Det var som at de ikke hadde åpna enda.

    Noe sånt).

    Og det var også sånn, at en fullvoksen sikh, (med Boots-uniform), kom bort til meg, og spurte om jeg trengte hjelp, når jeg stod og kikka der.

    (For jeg tenkte ikke på det med en gang, at de hadde både herre og dame-såler, (eller de skulle ha hatt både dame og herre-såler).

    Så jeg holdt på å kjøpe dame-såler.

    Men så skravla de kvinnfolka så mye/lenge.

    Så jeg venta med å gå bort til kassa, til at de var ferdige med å skravle.

    Men de ble aldri ferdige.

    Og da dukka han sikhen opp, fra resept-kassa, og spurte om jeg trengte hjelp.

    Men jeg venta bare på at de kvinnfolka, (i den vanlige kassa), skulle bli ferdige med å skravle.

    Men det lot sikhen som at han ikke skjønte, (kunne det virke som).

    Og så la jeg merke til, at de var utsolgt for herre-såler.

    Og da gikk jeg derfra, uten å kjøpe noe.

    Og det var vel også sånn, at jeg så på fotvorte-medisin, (og andre merker av innleggssåler, (men de ble for tjukke)).

    (Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe dette i Norge eller i Tyskland, (var det vel).

    Noe sånt).

    Så det var flere ting jeg skulle ha, egentlig.

    Men det ble til at jeg ikke kjøpte noe der.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_092540

    PS 9.

    Jeg kjøpte etterhvert en meny, på Burger King.

    Og den bestillingsautomaten deres, er litt vanskelig å skjønne.

    For det står ‘db’ istedet for ‘dobbel’, (på den uoversiktelige menyen), når man skal bestille, (på deres touch-skjerm).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_093506 rotert 2

    PS 11.

    Jeg tok så toget til Sandvika, (for å levere en faktura på Nav), og der var det sånn, at kommunen, (blir det vel), ikke hadde tømt søpla si:

    IMG_20211020_103130

    PS 12.

    Noen hadde bare satt fra seg noe søppel, inne på Løkketangen Senter, (kunne det virke som):

    IMG_20211020_103605

    PS 13.

    Sandvika har herma etter Bekkestua, og også begynt med ‘Hiroshima-kaos’, (for å si det sånn):

    IMG_20211020_105938

    PS 14.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_105944

    PS 15.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211020_110028

    PS 16.

    Og enda mer om dette:

    IMG_20211020_110030

    PS 17.

    Da jeg skulle ta toget tilbake til Oslo, så krydde det av ‘refleks-kjeledress-folk’ overalt:

    IMG_20211020_110252

    PS 18.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_111016

    PS 19.

    Boots Solli Plass hadde de varene jeg skulle ha:

    IMG_20211020_113953

    PS 20.

    Kiwi Bygdøy Alle hadde satt en gardintrapp foran noen av varene:

    IMG_20211020_122112

    PS 21.

    Kiwi hadde også slurva med å tømme søpla si:

    IMG_20211020_122507

    PS 22.

    Oslo kommune, (eller om det er Color Line sitt ansvar), er ikke noe flinke, til å fjerne klistremerker, på Hjortneskaia, (som det vel heter):

    IMG_20211020_124157

    PS 23.

    Color Line sine innsjekkingsautomater, hadde ‘mensen’, (for å si det sånn):

    IMG_20211020_124614

    PS 24.

    Siden at innsjekkingsautomatene ikke virka.

    Så stilte jeg meg i en kø, foran en luke.

    Men da dukka det opp en nærgående gubbe, (med Meny-bæresposer), bak meg, i køen.

    Og han gubben oppførte seg, som om jeg ikke stod der.

    (Han lente seg framover, sånn at det ble som noe veldig nærgående, da.

    Må jeg si).

    Så jeg gikk ut av køen, og stilte meg istedet bakerst, i en annen kø.

    Og da ble han gubben ferdig før meg, med å sjekke inn.

    Og da gikk han meg ned, (på vei bort fra de nevnte lukene da).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 25.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_125148

    PS 26.

    Da jeg kom fram til luka.

    Så viste det seg, at det satt ung homse der.

    (En ung mann som prata/oppførte seg tilgjort.

    Sånn at man skjønte at han var homo.

    Må man vel si).

    Og han homsen viste et slags holdt-signal mot meg.

    Og så hjalp han noen, (en tyrkisk/albansk familie muligens), som nettopp hadde funnet ut, at innsjekkingsautomatene ikke virka.

    (Og som ble litt hjelpeløse/satt ut, da.

    Kunne det virke som).

    Og så når det ble min tur, så heiv han homsen noe i søpla.

    (For å si det sånn).

    Og så fikk jeg et annet boarding-card, (kunne det nesten virke som).

    Og det boarding-cardet, (som også er en nøkkel), var til en lugar, som ikke hadde blitt rydda/vaska.

    (Viste det seg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 27.

    Jeg tok et bilde av han homsen, (som vel tidligere har stått ved boarding-card-scannerne og delt ut brosjyrer), mens jeg venta på at det ble min ‘kohort’ sin tur, til å gå på ferja:

    IMG_20211020_132859

    PS 28.

    Her kan man se hvordan lugaren jeg fikk så ut:

    IMG_20211020_133835

    PS 29.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_133836

    PS 30.

    Og enda mer om dette:

    IMG_20211020_133838

    PS 31.

    Og enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133839

    PS 32.

    Og enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133840

    PS 33.

    Og enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133843

    PS 34.

    Og enda enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133851

    PS 35.

    Og enda enda enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133852

    PS 36.

    Og enda enda enda enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133853

    PS 37.

    Og enda enda enda enda enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133903

    PS 38.

    Og enda enda enda enda enda enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133906

    PS 39.

    Og enda enda enda enda enda enda enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_133910

    PS 40.

    Som jeg har blogget om tidligere.

    Så skjedde det noe lignende, (at lugaren min ikke var rydda/vaska).

    Den nest forrige gangen, (i slutten av august vel), som jeg dro til Kiel.

    Og som da, så gikk jeg til resepsjonen, og viste dem et bilde, av den ustelte lugaren.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 41.

    I resepsjonen, så fikk jeg etterhvert snakke med ei middelaldrende brunette.

    (Som sa at hu het Gabrielle).
    Og jeg fortalte henne, at det var andre gang, (iløpet av høsten), som dette hadde skjedd.

    Og hu begynte å okke seg over vaskefirmaet.

    (Uten at hu sa noe om hvilket firma dette var.

    Og jeg stusset også over dette.

    Min tremenning Anita Syversen, (fra Lørenskog), jobba på cruise-skip, en periode, på begynnelsen av 90-tallet.

    Men hu sa ikke noe om at det var et vaskefirma.

    For å si det sånn).

    Og så ble jeg sendt opp på dekk, (må jeg si).

    For jeg fikk ikke noen mat/drikke-kuppong, (som forrige gang).

    Så jeg måtte sitte, på en våt/kald benk, på dekk, i en drøy halvtime.

    Og så fikk jeg en ny lugar.

    Og den var med minibar-varer osv., (en del øl, brus og Baileys, mm.).

    Og det lå også slåbrokker, på lugaren.

    (Noe jeg ikke har sett, på de lugarene som jeg pleier å kjøpe.

    Som er de billigste.

    (Men det er likevel alltid TV og kjøleskap, i disse lugarene.

    Siden at de nye Kiel-ferjene har bra standard, (i teorien), da.

    For å si det sånn).

    Og ei ‘bølle’, (må man vel si), ringte fra resepsjonen.

    (Dette var ei med vestlands-dialekt).

    Hu bølle-ringte til meg, litt ut på kvelden.

    (Uten å egentlig ha noe spesielt på hjertet, som hu skulle meddele.

    Kunne det virke som).

    Og da spurte jeg om det var spa var inkludert, (siden at det lå slåbrokker, (og tøfler), på lugaren, (noe man visst får med hvis man kjøper spa-time)).

    Men de slåbrokkene var kun for bruk, på lugaren, sa bølla, (som ikke ville si hva hu het).

    Så det ble litt kleint, (som de sier), vil jeg si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 42.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_142536

    PS 43.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211020_142659

    PS 44.

    Og enda mer om dette:

    IMG_20211020_143853

    PS 45.

    Og enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_143945

    PS 46.

    Og enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_144034

    PS 47.

    Og enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_144040

    PS 48.

    Og enda enda enda enda enda mer om dette:

    IMG_20211020_152701

    PS 49.

    Det var også sånn.
    At da jeg gikk ned til resepsjonen.

    (Etter å ha sitti på dekk en drøy halvtime).

    Så spurte jeg etter hu Gabrielle.

    (For hu sa at jeg skulle gå tilbake til resepsjonen, klokka halv tre.

    Var det vel).

    Og da var det sånn, at det satt et par ‘skruller’, (må man vel si), i resepsjonen.

    Hu som satt i den luka jeg gikk til, bare pekte bort, på hu Gabrielle, (som satt og dreiv med noe slags ‘kartotek-arbeid’, (eller hva det kan ha vært), litt bortafor lukene).

    (Noe sånt).

    Men hu ‘skrulla’ sa ikke fra, til hu Gabrielle, om at det var noen som skulle prate med henne.

    Jeg måtte bare stå der, (på utstilling liksom), til hu Gabrielle ble ferdig, (med hva hu nå dreiv med).

    Og sånn kunne jeg ikke behandle kunder selv, då jeg jobba som butikksjef, (i Rimi-kjeden), for eksempel.

    Hvis en kunde lurte på noe.

    Og sa fra i kassa.

    Så ropte de i kassa, på meg, (hvis det var min vakt).

    Og da måtte jeg gå bort til kassa, og hjelpe kunden.

    Jeg kunne ikke gå ned på spiserommet, og ta meg en brødskive, (for eksempel).

    Da hadde jeg nok fått sparken, (hvis jeg skulle tippe).

    Så jeg fikk litt bakoversveis, av denne kundeservicen, (til Color Line), må jeg si.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 50.

    Det var også sånn, at da jeg reiste meg opp fra benken ‘min’, på dekk, (for å gå ned til resepsjonen), så ble jeg gått ned, av en pakistansk familie, (som liksom dukket opp, som skutt ut av en kanon):

    IMG_20211020_170951

    PS 51.

    Etter å ha pakket ut osv., så gikk jeg opp i hamburger-baren, for å hive i meg dagens andre burger.

    (Etter å ha vært på Burger King Oslo S. 

    Tidligere på dagen).

    Og da glemte jeg først, at de, (til forskjell fra Burger King), hadde øl.

    Og det var en svær neger, som tok imot bestillingen min.

    Og akkurat da jeg hadde betalt, (ved å tæppe). 

    Så tenkte jeg, at søren jeg skulle ha bestilt en øl, (og ikke Pepsi).

    Og negeren hadde ikke begynt å helle Pepsi, oppi noe beger.

    Så jeg tenkte at jeg kunne jo betale noen ti-kroninger til, (som det står på en skjerm at er mulig), for å få en øl istedet.

    (For dette var jo en Kiel-tur.

    Og ikke en jobb-spisepause.

    For å si det sånn).

    Og da var det så vanskelig, (å slå inn 30 kroner, og gi meg en øl istedet for brus), kunne virke som.

    Negeren måtte ha hjelp, av ei ung brunette, (som også jobba der).

    Og da måtte jeg betale for en ny meny, (cirka 200 kroner).

    Istedet for at de bare slo inn 30 kroner, (som var differansen).

    (For å si det sånn).

    Og så skulle jeg få det gamle beløpet, (cirka 170 kroner), inn på kontoen.

    Sa de først.

    Men det endte med, at hu brunetta, bare ga meg de pengene, i cash.

    (Av en eller annen grunn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 52.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_173620

    PS 53.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211020_173745

    PS 54.

    Det var også sånn, at han som helte oppi ølen, (muligens en fra Sri Lanka, eller noe lignende), holdt sånn på glasset, at det ble uhygienisk:

    IMG_20211020_173911

    PS 55.

    Negeren mente at burde kjøpe både Pepsi og øl.

    Men jeg var litt irritert, på grunn av tullet med lugaren.

    Så jeg forklarte at jeg ønsket å oppgradere menyen, og ikke ha både øl og brus.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 56.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_182224

    PS 57.

    I mini-baren på den nye lugaren.

    Så var brusen bare stabla en i høyden, (og noe av brusen innholdt aspertam, som jeg ikke er fan av).

    (Ølen var stabla to i høyden.

    Men det var bare en rad med øl, (så det ble bare fire bokser)).

    Så derfor bestemte jeg meg for, å likevel kjøpe det vanlige, i tax-free-butikken.

    (For det går en del drikkevarer, på to døgn.

    Blant annet så pleier jeg å spise McDonalds-mat på lugaren, på tilbakeveien.

    Siden at jeg en gang fikk utvannet cola i hamburger-baren.

    For å si det sånn).

    Og da sa de i tax free-butikken, at hvis man la et brus/øl-brett oppå båndet, så stoppa det.

    Så de har tydligvis kjøpt for små/puslete kasser, til disse nye Kiel-ferjene, (for på Crown/Pearl er visst ikke dette noe problem).

    (Selv om de sa noe annet, i november.

    Som var sist jeg dro på cruise).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 58.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_182329 rotert

    PS 59.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211020_181203

    PS 60.

    Det var også, en besynderlig gubbe, (må man vel si), som spurte meg, (utafor tax free-butikken), om jeg visste hvor resepsjonen var.

    Istedet for å spørre noen som jobba på ferja.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 61.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_182452 rotert
    PS 62.

    Jeg måtte trekke ut telefonledningen, (på lugaren), på grunn av mas fra resepsjonen:

    IMG_20211020_183834

    PS 63.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_183922

    PS 64.

    Det var ikke noe såpe i dusjen, (på lugaren):

    IMG_20211020_190939

    PS 65.

    Jeg kjøpte tre bæreposer i tax free-butikken, og kassamannen slo bare inn en:

    IMG_20211020_234901

    PS 66.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211020_235044

    PS 67.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211020_192704

    PS 68.

    Fanta-boksene, (som stod i minibaren), var det aspartam i, (fant jeg ut).

    (Noe det vel ikke var, sommeren 1980, da min far og hans samboer Haldis, dro med Haldis sin datter Christell og meg, på ferie, til Jugoslavia.

    Da kjørte vi hele veien ned, (på 3-4 dager).

    Og Christell kjøpte alltid Fanta på bensinstasjonene, (og jeg kjøpte Coca-Cola), husker jeg.

    Og Christell forklarte, (i Italia), at Fanta-boksene smakte forskjellig, i hvert land.

    (Noe sånt).

    Men aspartam tror jeg ikke at det var i de.

    Det søtningsmiddel var vel ikke så vanlig, på den tida, hvis jeg skulle tippe).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 69.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211021_001205

    PS 70.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211021_001322

    PS 71.

    Etter å ha tatt en siesta, (jeg pleier ikke å ha noe fast døgnrytme, for tida), så var det opp i nattklubben:

    IMG_20211021_015518

    PS 72.

    Bartenderen, (som var fra Pakistan eller Azerbadsjan, eller noe sånt), hadde veldig dårlig ånde, (og stinka hvitløk, (blant annet), sånn som jeg husker det:

    IMG_20211021_015908

    PS 73.

    Jeg gikk inn på diskoteket.

    Og da var det sånn, at jeg måtte gå inn på dansegulvet, (med halvliteren).

    (Noe som egentlig ikke er lov.

    De har en sånn ‘russisk’ plakat om dette, på veggen der.

    Noe jeg ikke kan huske å ha sett andre steder.

    For å si det sånn).

    For en bartender stod og lagde propp, i den smale gangen, (med sitteplasser), som går bak der DJ-en sitter.

    Og det var også noen gjester, (i ‘pingvin-dresser’), som lagde en lignende propp.

    (Litt lenger bak).

    Og det ble etterhvert til, at jeg plasserte meg, med utsikt over dansegulvet, (noe jeg noen ganger gjør).

    (Andre etasje var stengt som vanlig.

    På ‘russisk’ vis.

    Må man vel si).

    Og da skjedde det samme, som for noen år siden.

    Da var det en middelaldrende/eldre ‘pingvin’, (muligens faren til Ragnhild fra Stovner), som gikk inn i meg, da jeg stod ved en slags bordplate, som de har der, (ihvertfall så er det en lignende bordplate, på motsatt side av dansegulvet, (hvor det ofte står kjempe-breie vakter)).

    Og han eldre ‘pingvingen’ gikk rett inn i meg, (istedet for å gå bak meg, hvor det var kjempegod plass).

    Og sånn var det i oktober og.

    At en yngre ‘pingvin’, (han som satt og lagde propp, bak DJ-en), gikk rett mot meg, (istedet for å gå bak meg, hvor det var god plass).

    Jeg satt ut albuen, (for jeg trodde at dette var en fyllik, som ikke så hvor han gikk).

    Men da stoppet ‘pingvingen’ opp, og trykket meg, på armen.

    Noe som jeg syntes, at ble veldig homsete.

    Så jeg tenkte på hva jeg skulle gjøre.

    Og jeg hadde en nesten full halvliter.

    Som jeg nesten helte over ‘pingvinen’.

    Men så tenkte jeg, at det er noe kvinnfolk gjør.

    (For jeg husker at min yngre halvbror Axel sin sjef Peter Mejlhus.

    Han fikk en halvliter helt over seg, fra en av sine serveringsdamer, (ei norsk ei).

    På utestedet Steamen, (hvor Axel ville feire 17. mai, utpå kvelden, i år 2000, kan det vel ha vært)).

    Så det ble til at jeg ikke gjorde noe.

    Og da gikk han homsen/pingvinen videre da.

    (Jeg har seinere lurt på om dette kan ha vært broren til Ragnhild fra Stovner aka. Ragnhild von Harling.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 74.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211021_021000

    PS 75.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211021_020736

    PS 76.

    Det var også sånn.

    At når jeg var ferdig med å drikke halvliteren, så måtte jeg på dass.

    Og da var han ‘pingvinen’ der.

    Og han prata med seg selv, på vestlandsdialekt.

    (Var det vel).

    Jeg lot som at jeg ikke så han, (må jeg si), og gikk inn på en sånn do-bås der.

    Men det var veldig ampert der, (må jeg si).

    Jeg vet ikke hva han ‘pingvinen’ ville meg.

    Men dette var det første cruiset, som jeg var på, (etter gjenåpningen), som nattklubben var åpen på.

    Så jeg hadde lyst til å ha det litt morsomt, (og kanskje møte noen kvinnfolk), da.

    Så noen mannfolk i pingvin-dress, var det siste som jeg hadde interesse av, å ha noe med å gjøre.

    (Må jeg si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 77.

    Etterhvert så fikk jeg nesten hele nattklubben for meg selv, (jeg vet ikke hvorfor de har våpenskjoldet til Plantagenet der, som jeg er etterkommer av, (gjennom Løvenbalk)):

    IMG_20211021_021619

    PS 78.

    Når jeg sitter her, (eller om det er litt lenger bort), så pleier noen ganger kvinnfolka å kaste seg over meg:

    IMG_20211021_023556

    PS 79.

    Stemning fra Kiel-ferja:

    IMG_20211021_023601

    PS 80.

    Hva er det jeg har over huet her, (hm):

    IMG_20211021_024747

    PS 81.

    Når de stengte, så satt de på en frekk sang, som het noe med: ‘Get the f*ck out’, (så det syntes jeg, at var litt uhøflig):

    IMG_20211021_025443

    PS 82.

    Her er mer om dette, (her ser man den plassen, (på høyre side), hvor jeg stod, da han ‘pingvingen’ gikk inn i meg):

    IMG_20211021_025451

    PS 83.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211021_025511

    PS 84.

    Og enda mer om dette:

    IMG_20211021_025654

    PS 85.

    På dette skiltet står det at det koster 30 kroner, (eller noe i den duren), å oppgradere fra brus til øl, når man kjøper burger-meny, (men dette er visst som ‘rocket science’ for noen, (som jeg har skrevet om i PS 51)):

    IMG_20211021_030015

    PS 86.

    Her var det rot:

    IMG_20211021_030553

    PS 87.

    Når man skal av ferja i Kiel, så er det ofte noen som lager propp:

    IMG_20211021_101836

    PS 88.

    McDonalds, (i Tyskland), kunne godt hatt noe informasjon på engelsk og, (og ikke bare på tysk):

    IMG_20211021_102808

    PS 89.

    Kiel kommune har samme klistremerke-problem som Oslo kommune:

    IMG_20211021_103946

    PS 90.

    Kiel har en gang vært en del av Norden/Skandinavia, (kan det virke som):

    IMG_20211021_104822

    PS 91.

    Jeg gikk en ny vei, (gjennom denne ‘viking-parken’), bort til Rewe Center.

    For jeg tenkte at det kanskje var mulig, å gomle i seg burgerne fra McDonalds, i fred der.

    Men der var det, en slags Blitz-gjeng, som holdt til, rundt et slags suppekjøkken.

    (Hvis jeg ikke blingsa).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 92.

    Jeg fant et fredelig sted, (hvor jeg kunne stå og spise burgere), men i november, så stod det varebil der, (med noen mer eller mindre nysgjerrige folk inni):

    IMG_20211021_110023

    PS 93.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211021_110119

    PS 94.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211021_110135

    PS 95.

    Og enda mer om dette:

    IMG_20211021_110346

    PS 96.

    Og enda enda mer om dette:

    IMG_20211021_110443

    PS 97.

    Disse skiltene burde vel ha vært bytta ut, (eller vaska):

    IMG_20211021_111330

    PS 98.

    Denne utkjørselen til Ikea var litt skummel.

    Veien svingte brått ut mot fotgjengerfeltet.

    Og det var ikke så mye sikt.

    Og noen av bilene kjørte fort der, (før de slakket av på farten, like før svingen), kunne det virke som.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 99.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211021_111915

    PS 100.

    Jeg vet ikke om dette er reklame for et solarium, eller noe lignende, (hm):

    IMG_20211021_113244

    PS 101.

    Også tyskerne er amerikaniserte nå, (må man vel si):

    IMG_20211021_113737

    PS 102.

    Her var det rot:

    IMG_20211021_115646

    PS 103.
    Jeg så etter noen billige t-skjorter.
    (For å ha som undertrøyer i vinter.

    Blant annet).

    Og etter å ha kikka gjennom hele tekstil-avdelinga.

    Så fant jeg en fire-pakning med t-skjorter.

    Som var satt ned, fra 15 til 10 euro.

    (Noe sånt).

    Men når jeg skulle slå inn varen, i selvbetjeningskassene.

    Så gikk varen inn til 15 euro.

    (Selv om den var priset ned).

    Så her hadde butikken slurva, med å endre prisen, på varen, på butikkdata-systemet.

    (For å si det sånn).

    Og jeg måtte rope: ‘Reduziert’, (eller noe), eller noen gamle butikkdamer, (som voktet selvbetjeningskasse-avdelingen).

    Og så sa hu mest tyske: ‘Weiter’, (eller noe).

    Og det forstod jeg ikke.

    Jeg trodde at hu fortsatt kåla.

    (For hu stod ved en PC en stund.

    Og hu brukte fler forsøk, på å få det riktig.

    For å si det sånn).

    Men etterhvert så forklarte ei mer dansk/nordisk ei, at jeg skulle fortsette å slå inn varene.

    Og da skjønte jeg hva de mente.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 104.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211021_120946

    PS 105.

    Enda mer om dette:

    IMG_20211021_134917

    PS 106.

    Heller ikke denne gangen, så hadde Rewe vanlige bæreposer.

    (I Tyskland er det papirposer, som er vanligst).

    Av en eller annen grunn.

    Så jeg måtte kjøpe en type pose, som egentlig er for frysevarer.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 107.

    Disse var ikke noe gode sammenlignet med Reese’s Peanut Butter Cups, (fra USA), vil jeg si:

    IMG_20211021_144504

    PS 108.

    Da jeg skulle på nattklubben, natt til torsdag.

    (Da han ‘Pingvinen’ begynte å kødde).

    Så var det sånn, at ei kjempesvær/brei vaktdame, stod med rumpa til, da jeg skulle inn der.

    Så da ble jeg litt satt ut, (for det virka rimelig teatralsk, at hu vaktdama ikke snudde/flytta på seg, når jeg gikk inn der).

    (Må jeg si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 109.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211022_001758

    PS 110.

    På nattklubben, natt til fredag.

    Så var det sånn, at det kun var tettbygde karer, (av forskjellige raser), på dansegulvet.

    (Ihvetfall mens jeg var der.

    For å si det sånn).

    Så det var nesten som en homsebar.

    (Må jeg si).

    Og dagen før.

    Så var det sånn, at etter at han ‘Pingvinen’ gikk ut, av nattklubben.

    Så satt jeg meg ned.

    For å tenke på hva jeg skulle gjøre.

    (For jeg lurte hva han Pingvinen dreiv med, da.

    For å si det sånn).

    Og da var det teater der, (må jeg si).

    Ei brunette, (var hu vel).

    Hu hoppa bortover, forbi der jeg satt.

    Ved å liksom ‘skræve-hoppe’, (eller hva man skal si).

    Hu hoppa bortover, med ræva mot dansegulvet, (og magen mot bord-gruppene).

    Og sånn hoppa hu, fra cirka der jeg satt, og bort til to karer, som satt nærmere bardisken, (og snakka lenge, om et eller annet).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 111.

    Etter at jeg gikk ut fra nattklubben, (den siste kvelden).

    Så gikk jeg en tur på dekk.

    Og så gikk jeg mot lugaren.

    (Og for å unngå scener.

    Så bytta jeg litt, mellom trappe-oppgangene, noen ganger.

    Hvis det hang noen i/ved trappa.

    For eksempel).

    Og plutselig, så dukka det opp en kar, som gikk inn på kinoen/konferanse-senteret, (mitt på natta).

    (Av en eller annen grunn).

    Det er mulig at han jobba på ferja.

    Hva vet jeg.

    Og dørene stod åpne der, (kunne det virke som).

    Og det er forresten russisk, (eller sovjetisk), må man vel si.

    At kinoen både er kino og konferanse-senter.

    Da er det sånn, at de både har kino, og ikke har kino der.

    (For å si det sånn).

    Så folk som dro med disse Kiel-ferjene, da de var nye.

    De er visst vant til, at Color Line skryter av, at de har kino.

    Men i det siste, så har visst Color Line tonet ned dette med kinoen.

    (Har jeg inntrykk av).

    Så hvordan dette med kino, er ment å være nå.

    Det kan man kanskje lure på.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 112.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211022_022557

    PS 113.

    På fredagen, så tok det en drøy time, fra ferja var i land, til min ‘kohort’ fikk gå av:

    IMG_20211022_110124

    PS 114.

    Her er mer om dette:

    IMG_20211022_110331

    PS 115.

    Er dette at noen er morbide, mot min mormors idol Wenche Foss, tro:

    IMG_20211022_115731

    PS 116.

    Kommunen prøver å spare på utgifter til gamlehjem, ved å få oldingene til å snuble, sånn at de skal ta reper’n før, (kan det nesten virke som):

    IMG_20211022_115909

  • Huldra har blitt gammel

    Min lillesøster Pia, fyller 50 år, i dag, (første juledag).

    Og som jeg har blogget om tidligere, så ble Pia og jeg, (og vår yngre stesøster Christell), dratt med, (av Pia og meg sin far og Christell sin mor), på bryllup i Køge, (i Danmark), på midten av 80-tallet.

    Dette var bryllupet til Christell sin eldre halvbror Viggo Snoghøj og hans danske flyvertinne-kone Greta f. Skou.

    Og bryllupsfesten var kombinert, med en annen fest, (i en idrettshall i Køge).

    Og det var 50 års-dagen til Greta sin far.

    Og da sang danskene ‘ørten’ sanger, om Greta sin far.

    Og i så godt som alle sangene, så var hovedpoenget, (sånn som jeg husker det), at Greta sin far nå hadde blitt gammel, siden at han hadde fylt 50.

    Så 50 er grensen for å være gammel, (kan det virke som).

    (Ihvertfall i Køge.

    På 80-tallet).

    Så min lillesøster Pia, (som noen på irc kaller ‘Huldra’), har nå blitt gammel.

    (Må man vel si).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Nå er det ikke sånn, at jeg skal i noe 50 års-lag, til min lillesøster Pia, i dag.

    For det første så bor Pia sammen med en muslim, (Negib Omer, fra Etiopia).

    (Så hu har muligens blitt skap-muslim.

    Hva vet jeg).

    Og for det andre, så var ikke Pia i mitt 50 års-lag.

    (Jeg feiret aleine, på København-ferja.

    Ifjor sommer.

    For å komme meg unna nett-troll-tull, og denslags.

    For å si det sånn).

    Og det var også sånn, at jeg sist jeg prata med Pia, (våren 2015), så svek hu meg.

    Jeg hadde rømt fra lobotomi-trusler, i Norge.

    Og ringte Pia fra København.

    Og når ingen, (inkludert Pia), ville hjelpe meg, når jeg kom meg til Danmark.

    Så måtte jeg leve som flaskesamler der, i mange måneder.

    Og etter det så har jeg ikke hørt noe fra Pia.

    Og ikke har jeg lyst til å høre noe heller.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Jeg har tenkt litt, på hva jeg skulle skrive, (siden at jeg ikke skal i noe 50 års-lag osv.), på bloggen, når Pia ble 50.

    Og det er mulig, at Pia har lest litt for mye, i min fars ‘Elsk deg selv’-bøker, som tenåringsjente.

    (Noe sånt).

    Jeg har lurt på om Pia er autist, psykopat, sadist, narsissist, eller noe lignende.

    Å komme rundt Pia, er nok ikke så lett aleine.

    Men noe er hu nok, (hvis jeg skulle tippe).

    Og nå som Pia har fylt 50, så vil hu nok ha det til, at det er hu som er 50, (og ikke meg).

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    pias lektyre

    https://bokelskere.no/bok/elsk-deg-selv/70190/

    PS 4.

    Her kan man se Pia, (for noen år tilbake), med sitt musebrune hår, (som hu sier):

    musebrune pia

    https://www.safo.no/staff/pia-charlotte-ribsskog/

    PS 5.

    Navnet Pia, betyr vel jente.

    Så det er mulig at Pia har tenkt til, å heller kalle seg Charlotte nå, (som 50-åring osv.).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Her er mer om dette:

    PS 7.

    Enda mer om dette:

    mer om pia viggo

  • Min tremenning Øystein ‘Adoptert fra Korea’ Andersen kaller sine adoptiv-foreldre (min fars avdøde kusine Reidun og hennes ektemann Kai) for sine foreldre. Så Øystein er ikke vant til å forklare om at han er adoptert (kan det virke som). Og han har også et norsk-klingende fornavn. (Noe som kanskje ikke passer så bra, med hans koreanske gener). Fra Romerikes Blad 17. februar 2005

    foreldrene mine

    https://www.nb.no/items/d99d64727e8979ea753f1d8571fe839a?page=75&searchText=”øystein%20andersen”~1

    PS.

    Øystein og jeg hang jo sammen, nesten som erteris, i perioder, (fra 1986/87 til 1993).

    (Dette har jeg skrevet om, i Min Bok 1-5).

    Så noen har kanskje sett meg, sammen med Øystein, (for eksempel i Oslo eller i Brighton).

    Og så har de kanskje trodd, at Øystein er muslim, på grunn av hudfargen.

    Men Øystein er adoptert fra Korea.

    Så han er ikke muslim.

    Han er oppdratt av min fars kusine Reidun, (med mor fra Rollag), og hennes ektemann Kai Andersen, (fra Sand/Strømm).

    Så det med Øystein er kanskje litt vanskelig å forstå, (siden at Øystein kanskje heller burde ha hett Kim, (eller noe lignende), da hadde kanskje folk skjønt mer, når de så/hørte navnet hans).

    Men noen nordmenn, (i Oslo-området), blir jo dimmier eller jihadister.

    (Hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så det er mulig, at Øystein likevel, er ‘pakkis’.

    (Han likte seg godt på Maliks blant annet, (på 80-tallet), husker jeg.

    Og i diverse lugubre spillehaller, i Oslo.

    For å si det sånn).

    Så det er mulig at Øystein likevel har blitt muslim, selv om han er oppdratt norsk, og har koreanske gener.

    Hm.

    For han drikker ikke, (sånn som jeg husker det).

    (Og han pirka vel også bort kjøttet, på Grandiosa-pizzaene, (som omtrent var den eneste middagen jeg åt, på den tida, (når jeg lagde mat selv), og Øysteins foreldre kjøpte alltid med et par av disse pizzaene, (samt noen store cola-flasker), før de dro med Øystein, til Sand/Bergeråsen, i helger/ferier, på 80-tallet).

    Noe sånt).

    Og det samme med Øystein sitt ‘side-kick’, (den andre Beavis og Butt-Head-kameraten min, fra forna dager), Glenn Hesler.

    Han drikker heller ikke, (unntatt en gang, sommeren 1991, på campingferie i Gøteborg).

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det at Øystein har langt hår.

    Det har jeg vel tenkt om, at det er fordi, at det er vanlig, i Sør-Korea, osv.

    (Noe sånt).

    Men nå lurer jeg på, om Øystein er homo.

    Men at han ikke har kommet seg ut av skapet.

    (Jeg husker at jeg en gang møtte ei Gina, (fra Skjetten), på McDonalds, (i Brighton sentrum), sommeren 1988, (da jeg hadde dratt med Øystein, på språkreise til England).

    Og da begynte Øystein å prate dritt, om hu Gina, (husker jeg).

    Og mobba meg, for at jeg bare hadde sjangs på stygge damer.

    Noe sånt).

    Så det er mulig, at Øystein ikke er hetero, (uten at han har fortalt om dette, til meg).

    (Jeg husker at han en gang, hadde jente/dame-frisyre, (synes jeg at det så ut som, i vinden), utafor Saga Kino.

    Da jeg satt på med min far, (dette kan kanskje ha vært i 1987 eller 88), inn til Oslo, og vi skulle møte Øystein, (utafor Saga Kino), fordi at jeg skulle levere tilbake, en av Øystein sine mange videofilmer.

    Noe sånt).

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Glenn Hesler er forresten også fra Skjetten, som Gina.

    Men jeg har ikke kommet så langt, at jeg har fått nevnt Gina, for Glenn.

    (For Øystein og Glenn er alltid, som Beavis og Butt-Head liksom, da.

    At de babler, (og kverulerer), om alt mulig tull, (i et sett).

    For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Det kan kanskje ha vært på grunn av Beavis og Butt-Head, at Øystein ikke ville kjenne meg mer, (tenker jeg nå).

    For Øystein og Glenn pleide alltid å sitte, (på rommet til Øystein), og se på heavy-videoer osv., (akkurat som Beavis og Butt-Head), mens de slang meldinger, (for eksempel om Axl Rose, som Øystein mente om, at trodde han var Jesus, (der han gikk rundt på en scene, i et par hvite boxer-shorts)). 

    (Og Øystein og Glenn pleide vel også, å gå med lignende t-skjorter, (for eksempel med Metallica eller Iron Maiden-trykk), som Beavis og Butt-Head.

    Noe sånt).

    Og det var sommeren 1993, (da Beavis og Butt-Head-serien nettopp hadde startet opp, på MTV), at Øystein sa til meg, (foran min lillesøster Pia, som fyller 50, på første juledag), at han ikke ville ha noe mer med meg å gjøre.

    (Av en eller grunn).

    Øystein ville kanskje ikke høre, (fra meg), at han og Glenn, var som Beavis og Butt-Head.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.
    Det var forresten sånn, på begynnelsen av 90-tallet.

    At når Glenn og Øystein, (aka. Beavis og Butt-Head), skulle kjøpe seg noe å ete.

    (For eksempel når vi hang/holdt vakt, i biljardhallen til Kurt Holm, (på Skårersletta), i helgene).

    Så pleide de å kjøre til Strømmen, og kjøpe en stor pizza, med ost og skinke, til 99 kroner, (eller noe i den duren), fra en lokal pizza-sjappe.

    (Noe sånt).

    Og Øystein pleide også å ete brødskiver med ost og skinke, (pluss majones), på andre halvdel av 80-tallet.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så det er mulig at Øystein, (og Glenn), ikke er muslimer likevel.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Som jeg har blogget om tidligere.

    Så sa min lillesøster Pia, (som fyller 50 i overimorgen), en gang, (på 80-tallet), at Øystein var så bleik, til å være koreaner.

    (Noe sånt).

    Og da har jeg tidligere lurt på, om Øystein sin mor, kan ha vært halvt amerikansk, (unnfanget under Korea-krigen).

    Og når jeg ser på bildet overfor.

    Så er det ikke så lett å se, om Øystein er bleik, (til å være koreaner), eller ikke.

    (For bildet er i svart/hvitt.

    For å si det sånn).

    Men er det ikke sånn, (tenker jeg nå), at Øystein, har litt store lepper, (til å være koreaner).

    Kan Øystein sin morfar, ha vært en soldat, som var ‘Afro-American’, (som de sier over dammen), lurer jeg.

    Hm.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Som jeg har blogget om tidligere, så var det jo sånn, at Øystein sin adoptivfar Kai, hadde en ung negermann på besøk, en gang jeg banka på døra hos dem, på Sand/Bergeråsen, (hvor de har arvet ferie/sommer/slekts-hus/stø, etter Kai sin far).

    (Jeg skulle gå langs fjorden bort til min farmor på Sand, noe som skjedde en gang i året kanskje, (eller en gang hvert femte år), at jeg gikk den veien.

    Noe sånt.

    Dette var skoleåret 1988/89, (husker jeg).

    Muligens høsten 1988, (rett etter at jeg hadde kommet inn, på en (mer eller mindre) gjev skoleplass, i Drammen).

    For å si det sånn).

    Og da trodde jeg, at det var sånn, at Kai likte unge negergutter, (husker jeg).

    Men dette kan kanskje ha vært Øystein sin fetter, som var på besøk, fra Amerika, (tenker jeg nå).

    Hm.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Som jeg har blogget om tidligere.

    Så var det sånn, den andre ferien vel, som Øystein og jeg dro på, til Brighton.

    (Vi dro først på språkreise dit, sommeren 1988.

    Og så besøkte vi vertsfamilie #2 igjen, sommeren 1990.

    Og jeg var der også sommeren 1989, (etter mas/tips fra min søsters venninne Cecilie Hyde, fra Svelvik).

    For å si det sånn).

    Og da, (sommeren 1990 vel), så dro Øystein meg med, til Pizza Hut, (og Burger King), husker jeg.

    Selv om det ikke var Pizza Hut, i Norge, på den tida.

    (Og selv om jeg hadde vært på språkreise, i England, to ganger, (sommeren 1985 og sommeren 1986).

    Før jeg dro med Øystein på språkreise, sommeren 1988.

    For å si det sånn).

    Men det er mulig, at Øystein, har vært over Atlanteren, og besøkt sine afrikanske slektninger der, noen år tidligere.

    (Uten å forklare om dette, til meg).

    Og så har han blitt vant med Pizza Hut, (og Burger King), i for eksempel New York, (eller en annen amerikansk by), da.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Det var også sånn, på Burger King, i Brighton, (sommeren 1988).

    At Øystein visste hva ‘Big Gulp’ var.

    (Det var et kjempestort brus-beger, på bortimot en liter.

    Noe sånt).

    Og Øystein begynte alltid, å bable om, at han skulle ha: ‘No onion’, på Whooper-burgeren.

    (Når han bestilte).

    Og det er kanskje noe Øystein hadde lært å si, av neger-fetteren, (som jeg ikke har fått bekreftet at finnes, men likevel), i Amerika.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.