![]() |
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> |
Melder mer ut av statskirka
|
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> |
Sun, Jan 17, 2010 at 11:19 AM | |
|
To: kirkevergen@larvik.kommune.no | ||
| ||
![]() |
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> |
Melder mer ut av statskirka
|
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> |
Sun, Jan 17, 2010 at 11:19 AM | |
|
To: kirkevergen@larvik.kommune.no | ||
| ||
Nå lurer jeg på om det er noe sånn arvesynd-hevn, ute og går, fra johanitterordenen/indremisjonen.
At de leser kirkebøker, og straffer de som er etterkommere av uektefødte osv.
Kan det være noe sånn som foregår?
Ble min farfar Øivind straffet, og fulgt med på av farmora mi og faren min,
(som jeg husker de gjorde, spionerte, bare farfaren min gikk en tur ut av huset, for å gå tur på jordet til Lersbryggen, da stod farmora mi og faren min i kjøkkenvinduet og prata om at han gikk bort dit osv., og hvorfor han ikke satt i sofaen sin).
At det er straffen, fra de kristne/’USA’-folka, siden oldefaren hans, eller farfaren hans, fikk ei budeie fra Eggedal på tjukka, da han var 14-15 år.
Også straffer de meg, fordi hu Karen Pedersdatter, mora til Helga og Asbjørn Dørumsgaard, var døpt på 1. juledag.
Noe som sikkert var som synd da, i de ‘hyper-kristnes’ øyne.
Er det noe sånn som foregår, lurer jeg.
Det kan man lure på.
Stemora mi Haldis har jo slekt som er i Johanitterordenen, og farmora mi Ågot, var jo også veldig kristen.
Og tanta mi Inger, kona til onkel Runar, (sønn til Øivind), hu er jo i Jehovas Vitner.
Så sånn var det.
Bare noe jeg kom på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Den første kirkeboka jeg fant hun tippoldemora mi, Karen Pedersen Fladeby i, var visst noe med vaksinering.
Men hun var også døpt.
Og klokkeren og presten hadde hver sin bok.
Så kan vi se hvordan de skriver.
Det her er klokkeren:
Og det her er fra ‘ministralboka’, (jeg regner med at det betyr at det er presten sin bok):
Legg merke til at presten skriver ikke Christensen, men Xtensen, eller noe.
Det har jeg lest at de også gjorde for Christiana, i Norge, i gamle dager, at de skrev Xiania, eller noe.
Så det var litt artig.
Men men.
Og kona het visst Helene Eriksdatter, eller Erichsdatter, kanskje klokkeren skrev?
Jeg går for Eriksdatter jeg, siden jeg heter Erik.
Det får man håpe at er i orden.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
Nå tror jeg det er sånn, at Ågot og Ove og Runar og Inger og vel Pia, må ha rotta seg sammen, mot meg, av en eller annen grunn.
Ågot likte vel ikke at jeg flytta til Oslo.
Men det visste Ågot i mange år, at jeg kom til å flytte inn til Oslo.
(For å studere osv., det var planlagt i mange år.
Det var avtalt mellom meg og faren min, og det visste Ågot godt om).
Men hu ville at jeg skulle bo på Sand, enda jeg ikke hadde noe leilighet der.
Og det ville blitt for kjedelig for meg, som 20-åring, og bo sammen med Ågot, som 70-75 åring, mener jeg.
Så det er her er bare tull.
Men jeg tror de har drivi og laget plott og sånn, mot meg, for å ‘straffe’ meg, eller noe da.
Noe sånt.
Jeg mistenker at det kan være sånn, ihvertfall.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Fem personer, pleier å ha det varmere, enn 30 grader.
Det tror jeg må være Haldis, og faren min og Christell og Jan og Viggo.
For da jeg en sjelden gang, besøkte dem, nede i Havnehagen, så hadde de alltid badstu-temperatur, vil jeg si, i stua si.
For Haldis likte å ha det sånn.
Hu var også veldig glad i å ligge i sola, om sommeren.
Og lå da gjerne oppå noen ruller med utrulla aluminiumsfolie, i bikinitrusa, på verandaen dems, eller hennes da, for det var vel hu som eide huset.
Så sånn var det.
Så det er tydelig at det nok kanskje er noen folk fra ‘Haldis-familien’, som har vært ute og stemt litt antagelig, på avstemninga på bloggen.
Så sånn er muligens det.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
http://runeberg.org/dbl/5/0227.html
PS.
Like etter at jeg var ferdig med militæret, i infanteriet, og fått frostskade på øret, på vinterøvelse osv., i 1993.
Så var jeg på et middagsselskap, hos min mor, på Nøtterøy.
Og da skrøyt jeg litt av at infanteriet hadde vært tøft for en tynn gutt som meg, (jeg hadde jo bodd alene siden jeg var ni år, og trøstespiste vel en god del mer enn jeg spiste sunt).
Men men.
Men da var det en dame der, fra Danmark, som var venninne av min mormor, som sa at noen i slekta hennes, hadde vært på Grønland, i noe militære, eller noe, og gått lange skiturer der, og de skrøt ikke.
Så jeg lurer på om hun, den vel litt strenge venninnen av min mormor, kan ha vært en Fog?
Hvem vet.
Det skulle ikke forrundre meg ihvertfall.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Fog var altså gift med Julie Fanny Holbøll, (min tipp-tipp-oldemor).
Hennes far, (altså min tipp-tipp-tipp-oldefar), var han som var på Grønland da.
Det var Carl Peter Holbøll.
Han studerte fugler osv., på Grønland, og fikk noen av de navngitt etter seg, først.
Her er mer om dette:
Carl Peter Holböll
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Carl Peter Holböll (1795 – 1856) var en offiser i den danske marinen.
Holböll var inspektør for Nordgrønland 1825-1828, og senere inspektør for Sydgrønland (1828-1856). Da han hadde denne stillingen ble han interessert i naturhistorie. Han beskrev polarsisiken (Carduelis hornemanni), som han navnga for den danske botanikeren Jens Wilken Hornemann. En stund bar jaktfalken og gråstrupedykkeren hans navn. Omklassifisering satte nye krav til navngiving, dermed falt navnet hans bort.
Holböll var også botaniker og entomolog.
Arbeider [rediger]
Ornithologiske Biddrag til den grønlandske Fauna. Naturhistorisk Tidsskrift 4: 361-457.(1843)
Referanser [rediger]
Biografisk Appendiks til The Dictionary of American Bird Names, Revised Edition, av Ernest A. Choate, The Harvard Common Press, 1985.
Henriksen, K. L. 1926: [Holboll, C. P.] Ent. Meddel. 15(5) 195, Portr.
'Bokhylla' 70-tallet 80-tallet 90-tallet Anmeldelse Arne Mogan Olsen Berger Bergeråsen Brev Christell Humblen Dagbladet.no Datatilsynet Drammen E-post Facebook Google Haldis Humblen Hm Identitetstyveri Ingeborg Ribsskog irc Jobbsøking i England Johannes Ribsskog johncons-blogg Karen Ribsskog Klage Larvik Liverpool Magne Winnem Mobilbilder Musikk Nettmobbing Online trakassering Oppdatering Oslo Pia Ribsskog Politiet Rimi Slektsforskning StatCounter Svelvik Twitter Wikipedia YouTube Ågot Mogan Olsen