-
Han var forresten også en grei kar, sånn som jeg husker det, han barnevakten.
Vi hadde så dårlig råd, og stefaren vår, Arne Thormod Thomassen, han var jo i Rauland og bygde hytter.
(En gang så kjørte mora mi til Rauland, midt på vinteren, med meg og søstra mi, og katta vår.
Jeg lurer på om det var for å dekke over at han barnevakt-gutten egentlig var faren til Axel, ved å si seinere at det var da Axel ble unnfanget.
At mora mi da hadde skjønt at hu var gravid med barnevakten?).
Men vi hadde så dårlig råd, og Arne Thormod var og bygde i Rauland da.
Så jeg og søstra mi, vi sladra til barnevakten, at katta vår, ikke fikk kattemat engang, våren 1979, tror jeg det her må ha vært.
Og da fikk vi fem kroner, av han barnevakt-gutten, til å kjøpe en boks kattemat for.
Og da skulle jeg og søstra mi spare på kattematen da, for det var jo bare nok til en boks.
Så vi katta bare litt kattemat, og da råtna jo resten av boksen, husker jeg.
Så vi var ikke så flinke med kattemat, men det her var før jeg begynte som butikksjef i Rimi, og nå har jeg gått kurs, i mat-hygiene, her i England, så nå skjønner jeg mer om sånt 🙂
Men da var jeg bare åtte år.
Men vi skulle jo ha kjøpt tørrmat, det hadde gjort susen, til katta.
Men da skjønte nok Pusi det, at vi brøy oss om Pusi, for jeg og søstra mi fikk nesten ikke mat selv.
For mora vår må ha vært helt lost da, siden vi klagde til barnevakten.
Men da skjønte nok katta, at vi brydde oss om den, selv om den ikke fikk mat av mora vår, så katta rømte ikke fra Jegersborggate.
For jeg husker at katta så litt sånn såret ut, siden den ikke fikk mat, eller hva man skal si, den så litt skuffa ut, og var litt sånn snurt, og gikk bort fra meg, ganske fort, på kjøkkenet da, husker jeg at jeg så.
Men katta fikk også mat av Fru Landhjem, så det gikk bra på en måte, ihvertfall etter at katta så at jeg og søstra mi kjøpte en boks kattemat til den, og tok oss litt av katta da.
For den katta var liksom lyspunktet i livet vårt, for det var en fin katt, som var en villkatt fra Mellomhagen i Østre Halsen, som visstnok mora til hadde fått unger i kjelleren (merkelig nok vel), hos naboen i nr. 17 da tror jeg det var, faren til Pål Andre og de, eller hos den famillien da.
Hm.
Så det var derfor vi ville ha penger til mat til katta, når mora vår ‘loka’ for vi hadde nok ikke syntes det ville vært artig å miste katta.
Det hadde nok vært et tungt slag.
Den døde noen år seinere, men da var Arne Thomassen tilbake, hos mora mi.
Og jeg hadde flytta til faren min.
Så da var det vel enklere å takle at katta ble borte, enn hvis den hadde stikki av i 1979.
Så han var ikke en dårlig kar han barnevakten tror jeg, men han og mora mi, (hvis det var sånn jeg tror), så kunne de jo ha brukt prevansjon da, så hadde vi slippi alt tullet.
Jeg måtte flytte til faren min, antagelig fordi jeg var glad i å spille på kronespill.
Og jeg gjorde masse ærend for mora mi, i butikker i Larvik, etter at Axel ble født.
Men mora mi var kanskje redd for at jeg skulle havne i samme miljø, på den puben med enarma banditt, som han barnevakten.
Mora mi var nok litt ekstra var, siden hun hadde fått en ‘lausunge’, Axel, med barnevakten.
For jeg vet ikke om Arne Thormod visste hvordan det her egentlig var.
Hm.
Men Axel er nok glad for at de ikke tenkte seg om og brukte kondom, kan jeg tenke meg, hvis det er sånn jeg tror det er.
Dette her burde vel ha vært mora mi sitt ansvar, siden hu var nesten 30 år, nesten dobbelt så gammel som han barnevakten da, 28 år var hu kanskje og barnevakten 16 da.
Noe sånt.
Men men.
Så det er mye rart.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Google Mail – Påminnelse/Fwd: Klage til Morten Øverbø/Fwd: Påminnelse/Fwd: Krøll med Dagbladets kommentarsystem/Fwd: Utenlandsk mobil

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Påminnelse/Fwd: Klage til Morten Øverbø/Fwd: Påminnelse/Fwd: Krøll med Dagbladets kommentarsystem/Fwd: Utenlandsk mobil
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Dec 29, 2009 at 5:06 PM
To:
"Dagbladet.no Support" <support@db.no>
Hei,jeg har ikke fått testet det enda, for jeg har en blogg jeg skriver på også.Men jeg fikk en e-post fra dere om at dere hadde slettet mitt profilbilde, fordi det ikke var av et ansikt.Så jeg regner med at jeg har en konto hos dere.Vi får vente til det skrivekløen min setter inn, hvis det dukker opp en artikkel hos dere som engasjerer meg, jeg pleier å lese Dagbladet på nettet så og si hver dag, her fra England.Jeg har ikke lyst til å skrive en kommentar bare for å skrive en liksom.Da hadde det vel bare blitt kalt for spam tenker jeg.Vi får se hva som skjer.Mvh.Erik Ribsskog
2009/12/29 Dagbladet.no Support <support@db.no>Ok, da får vi avvente PFU.Men fikk du testet at alt er i orden med din bruker nå?Beste hilsener,
MagnusDagbladet.noDen 22. desember 2009 21.09 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:Hei,
det blir som trakassering for meg.Pga. at jeg bor i utenlandsk mobil, som det blir krøll med.I USA og i England, så bruker alle debatt-tjenester, som jeg har sett ihvertfall, de bruker bare en e-post adresse, som trengs å verifisere.Mens i Norge så bruker alle mobilnummer.Slikt gjør det enkelt for briter og amerikanere, og delta i samfunnsdebatten, selv om de tilfeldigvis oppholder seg i utlandet for en periode.Mens nordmenn, de blir satt munnkurv på, så fort de kommer over grensa til Sverige eller Danmark.Så hva den her fasinasjonen etter mobilnumre kommer av i Norge, det veit jeg ikke, men det fører ihvertfall til trakassering av oss utenlands-nordmenna, eller flyktningene, sånn som jeg er.(Jeg overhørte i Oslo i 2003 og 2004, at jeg var forfulgt av noe 'mafian', og har derfor flytta til England).Så jeg sender dette til PFU, for jeg har en klage liggende der fra før, på Dagbladet, Aftenposten, VG og Nettavisens debattsystemer, som han Kokkvoll sitter på.Kanskje de gjør noe hvis jeg sender en oppdatering.Vi får se.Med hilsenErik Ribsskog2009/12/22 Dagbladet.no Support <support@db.no>
Hei igjen Erik,Som jeg har prøvd å skrive før, er ikke dette et forsøk på trakassering. Som du selv skriver, er jo mobilnummeret ditt allerede verifisert. Når vi nå måtte be om ny verifisering (fordi vi er pålagt å gjøre det hvert halvår), brukte vi det samme systemet – nettopp slik at alle som tidligere har kunnet verifisere seg, også skulle kunne gå smertefritt gjennom reverifiseringen. Også utenlandske brukere, selvsagt.Men så har det skjedd en feil fra hos meldingsleverandøren, som har slått ut hos enkelte utenlandske brukere. Det beklager vi virkelig, og det var ikke på noen måte planlagt som en facsist-metode.Nå har vi manuelt opprettet en bruker til deg.Brukernavn/e-post er den addressen du sendte denne e-posten fra, og passord er kab97X. Vi oppfordrer deg til å endre til et passord du har valgt selv. Det kan du gjøre her: http://www.dagbladet.no/profil/?op=EditSettings Her kan du logge inn for å sjekke at alt fungerer som det skal: https://konto.dagbladet.no/Her kan du endre navnet ditt, hvis du ønsker det: http://www.dagbladet.no/ profil/?op=EditMe Lykke til og takk for at du kommenterer på DB.no!God jul!Beste hilsener,
Magnus Hoem Hagen
Dagbladet.noDen 19. desember 2009 18.33 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
men jeg har jo allerede blitt verifisert.Jeg hadde skjønt det hvis dere hadde begynt en ny rutine, med å verifisere nye brukere manuelt.Men jeg hadde jo allerede en konto, og var en gammel bruker.Kan dere begynne å trakassere gamle brukere på den måten fordi de skriver fra utlandet da?Hva slags facsist-metoder er det Dagbladet bruker?Med hilsenErik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date: 2009/12/19
Subject: Re: Påminnelse/Fwd: Klage til Morten Øverbø/Fwd: Påminnelse/Fwd: Krøll med Dagbladets kommentarsystem/Fwd: Utenlandsk mobil
To: "Dagbladet.no Support" <support@db.no>Hei,
ok, dere har begynt med manuell verifisering ja.Mobilnummeret mitt er +44 790 520 6018.Igjen takk for hjelpen!Mvh.Erik Ribsskog2009/12/18 Dagbladet.no Support <support@db.no>
Hei Erik,Vi prøver å kjøre en manuell verifisering og innlegging av utenlandske brukere nå. Hva er ditt mobilnummer i Storbritannia?Den 14. desember 2009 21.51 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
jeg kan ikke se å ha mottatt noe svar på denne e-posten, så jeg sender en påminnelse om dette.Mvh.Erik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date: 2009/11/17
Subject: Klage til Morten Øverbø/Fwd: Påminnelse/Fwd: Krøll med Dagbladets kommentarsystem/Fwd: Utenlandsk mobil
To: support@db.noHei,
jeg ringte en som het Simen nå, som jobbet med Dagbladet Debatt.Han sa at du var sjef for Dagbladet Nett.Det klagen gjelder, er at jeg har skrevet på Dagbladets kommentarsystem, i et halvt års tid, så begynte dere med fem kroner i månedsavgift.Og det syntes jeg var greit nok.Men, siden jeg har britisk mobil-operatør, så får ikke jeg den SMS-en deres, så jeg blir sperret, fra å skrive på deres kommentarsystem.Så jeg sitter her i England, praktisk talt med munnkurv, som dere har gitt meg.Så det ønsker jeg å klage på, for norske statsborgere som bor i utlandet, burde også få lov å være med debatten i Norge, mener jeg.Med hilsenErik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date: 2009/11/6
Subject: Påminnelse/Fwd: Krøll med Dagbladets kommentarsystem/Fwd: Utenlandsk mobil
To: support@db.noHei,jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe svar på denne e-posten ennå, så derfor prøver jeg å sende en påminnelse.Mvh.Erik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date: 2009/10/23
Subject: Re: Krøll med Dagbladets kommentarsystem/Fwd: Utenlandsk mobil
To: "Dagbladet.no Support" <support@db.no>Hei,
der er e-post: eribsskog@gmail.comog mobilnr: +44 790 520 6018Jeg synes var litt rart at det plutselig ikke skulle virke, jeg har skrevet med den kontoen siden i juni, mener jeg det må ha vært.Mvh.Erik Ribsskog2009/10/23 Dagbladet.no Support <support@db.no>
Hei Erik,Mystisk. Hvilken e-post og mobilnummer er du registrert med?—
MvhDagbladet.no kundestøtte
support@dagbladet.noDen 22. oktober 2009 21.14 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
nå får jeg opp en melding, hvor det står at jeg ikke er registrert hos Dagbladet.Men det er ikke sant, for jeg har skrevet på Dagbladet.no, siden i sommer.Er dere kjøpt og betalt av Microsoft, eller?Med hilsenErik RibsskogPS.Jeg sender med en skjermkopi av skjembildet jeg får opp———- Forwarded message ———-From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2009/10/21
Subject: Re: Utenlandsk mobilTo: "Dagbladet.no Support" <support@db.no>
Hei,
ok, det høres bra ut.Jeg får ikke logget meg inn på profilen min der, på Dagbladet.no, siden jeg ikke har den SMS-koden, men da bare venter jeg litt, det er vel ikke det som haster mest i verden.Jeg var litt redd for at jeg hadde fått munnkurv, fra Dagbladet, jeg nå, vet du, jeg og de andre som kommenterer fra utlandet. Men da bare venter jeg litt til jeg eventuelt hører mer fra dere.Mvh.Erik Ribsskog2009/10/21 Dagbladet.no Support <support@db.no>
Hei Erik,Det som er helt sikkert, er at registrerte medlemmer i utlandet ikke får munnkurv. Hvis vi ikke klarer å fakturerere femmeren, så antar jeg at det ikke koster noe. Jeg kan komme tilbake når jeg vet mer om hvordan dette er tenkt gjennomført.Beste hilsener,
Magnus—
MvhDagbladet.no kundestøtte
support@dagbladet.noDen 20. oktober 2009 18.31 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
jeg har fått registrert meg, på Dagbladets kommentarsystem, i juni, var det kanskje.Men nå, så har det kravet om fem kroner, i måneden, dukket opp.Jeg aksepterte det, for jeg syntes ikke det var noen formue.Men jeg får ikke noe SMS, til Storbritannia.Hvordan har dere tenkt å gjøre dette, ovenfor folk som bor i utlandet, har vi fått munnkurv på Dagbladet.no?Mvh.Erik Ribsskog2009/5/15 Dagbladet.no Support <support@db.no>Hei Erik,Takk for tilbakemelding.Det er ikke meningen at det skal fungere sånn. Vi prøver å støtte de fleste utenlandske mobilnummer, men vi har dessverre fortsatt problemer med enkelte land (deriblant USA). Vi ønsker å finne en løsning for manuell verifisering. Det er ikke helt klart ennå, så foreløpig må jeg bare beklage og takke for tålmodigheten.Beste hilsener,
Magnus Hoem HagenDagbladet.noDen 15. mai 2009 14:46 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:
Hei,
jeg ble bannet ifjor, (som jeg klagde på).Jeg tenkte å prøver igjen, men det fungerte ikke å registrere seg med utenlandsk mobil.Er dette meningen, at det skal fungere sånn?Med vennlig hilsenErik Ribsskog
—
MvhDagbladet.no kundestøtte
support@dagbladet.no
—
MvhDagbladet.no kundestøtte
support@dagbladet.no
-
Google Mail – RE: restricted

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
RE: restricted
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Dec 29, 2009 at 4:58 PM
To:
CONTACT-US <CONTACT-US@dwp.gsi.gov.uk>
Hi,thank you very much for your answer!My name and address is:Erik RibsskogFlat 35 Leather LaneLiverpoolL2 2AEPhone: 0151 236 3298Date of birth: 25/7/70Thank you very again much for you help!Yours sincerely,Erik Ribsskog
On Tue, Dec 29, 2009 at 12:21 PM, CONTACT-US <CONTACT-US@dwp.gsi.gov.uk> wrote:Thank you for your email.
I will need to forward this query to your
local Jobcentre Plus District office for action.Could you please ‘reply’ to this email with
the following information – your full name, postal address, your telephone
number and your date of birth.Due to the vast amount of emails we
receive, please also attach your original email.Regards
Dane Hurst
Contact us e-mails
Jobcentre plus secretariat
—–Original Message—–
From: Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]
Sent: 29 December 2009
10:03
To: CONTACT-US
Subject: Re:
restrictedHi,
I would normally do that, but I also have a complaint against the
Jobcenter manager, with ICE.So I thought I could take this through you, due to this, if that's
alright.Thanks in advance for your help!Yours sincerely,Erik RibsskogOn Tue, Dec 29, 2009 at 10:01 AM, CONTACT-US <CONTACT-US@dwp.gsi.gov.uk>
wrote:Thank
you for your email.Please contact your local Jobcentre or Jobcentre
Plus office regarding
this query.You can find the address and
telephone number for your local office at:http://www.jobcentreplus.gov.
uk/JCP/Aboutus/Ouroffices/ Search/LocalOffic eSearch.aspx?type=1&name=
Local%20Office You
may also find the following website pages useful:Jobcentre Plus
'Customers home' page:http://www.jobcentreplus.gov.
uk/cms.asp?Page=/Home/ Customers DWP
'Benefits and Services – A to Z' page:http://www.dwp.gov.uk/
lifeevent/benefits/index.asp Regards
Dane
Hurst
Contact us e-mails
Jobcentre plus
secretariat—–Original Message—–
From: eribsskog@gmail.com [mailto:eribsskog@gmail.com]Sent: 23
December 2009 15:54
To: CONTACT-US
Subject:Hi,
Mr.
Jenkinson at the Jobcenter, Williamson Sq., Liverpool, sneaked to me
some
Remploy-folders, in a meeting I thought was a reviev-meeting, but
seemed
to be a DEA-meeting.DEA means Disability Employment
Advisor.But I've never been disabled or had a medical condition, so
I think this
must be some Liverpool-mob having fun.So I don't
want to go to the meeting there, with Mr. Jenkinson, on 14/1,
discussing
a disability, since I haven't got one.This is simply just cruel
harassment, from the Jobcenter, which seems
controlled by mobsters, or
something.I have also complained to ICE, but they said they couldn't
tell the
Jobcenter to canel the meeting, so that's why I'm contacting you
about
this cancelation.Thanks in advance for your
help!Yours sincerely,
Erik Ribsskog
FullName: Erik
Ribsskog******************************
****************************** ********** This
document is strictly confidential and is intended only for use by the
addressee.If you are not the intended recipient, any disclosure,
copying, distribution or otheraction taken in reliance of the
information contained in this e-mail is strictly prohibited.Any
views expressed by the sender of this message are not necessarily those of
the Departmentfor Work and Pensions.
If you have received
this transmission in error, please use the reply function to tell
usand then permanently delete what you have received.
Please
note: Incoming and outgoing e-mail messages are routinely monitored for
compliancewith our policy on the use of electronic
communications.******************************
****************************** ********** The
original of this email was scanned for viruses by the Government Secure
Intranet virus scanning service supplied by Cable&Wireless in
partnership with MessageLabs. (CCTM Certificate Number 2009/09/0052.) On
leaving the GSi this email was certified virus free.
Communications via
the GSi may be automatically logged, monitored and/or recorded for legal
purposes.This email was received from the
INTERNET and scanned by the Government Secure Intranet anti-virus service
supplied by Cable&Wireless in partnership with MessageLabs. (CCTM
Certificate Number 2009/09/0052.) In case of problems, please call your
organisation’s IT Helpdesk.Communications via the GSi may be
automatically logged, monitored and/or recorded for legal
purposes.******************************
****************************** **********
This document is strictly confidential and is intended only for use by the addressee.
If you are not the intended recipient, any disclosure, copying, distribution or other
action taken in reliance of the information contained in this e-mail is strictly prohibited.
Any views expressed by the sender of this message are not necessarily those of the Department
for Work and Pensions.
If you have received this transmission in error, please use the reply function to tell us
and then permanently delete what you have received.
Please note: Incoming and outgoing e-mail messages are routinely monitored for compliance
with our policy on the use of electronic communications.
************************************************************ ********** The original of this email was scanned for viruses by the Government Secure Intranet virus scanning service supplied by Cable&Wireless in partnership with MessageLabs. (CCTM Certificate Number 2009/09/0052.) On leaving the GSi this email was certified virus free.
Communications via the GSi may be automatically logged, monitored and/or recorded for legal purposes.
-
Google Mail – RE: restricted

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
RE: restricted
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Dec 29, 2009 at 10:03 AM
To:
CONTACT-US <CONTACT-US@dwp.gsi.gov.uk>
Hi,I would normally do that, but I also have a complaint against the Jobcenter manager, with ICE.So I thought I could take this through you, due to this, if that's alright.
Thanks in advance for your help!Yours sincerely,Erik RibsskogOn Tue, Dec 29, 2009 at 10:01 AM, CONTACT-US <CONTACT-US@dwp.gsi.gov.uk> wrote:Thank you for your email.
Please contact your local Jobcentre or Jobcentre Plus office regarding
this query.
You can find the address and telephone number for your local office at:
http://www.jobcentreplus.gov.
uk/JCP/Aboutus/Ouroffices/ Search/LocalOffic eSearch.aspx?type=1&name=
Local%20Office You may also find the following website pages useful:
Jobcentre Plus 'Customers home' page:
http://www.jobcentreplus.gov.
uk/cms.asp?Page=/Home/ Customers DWP 'Benefits and Services – A to Z' page:
http://www.dwp.gov.uk/
lifeevent/benefits/index.asp Regards
Dane Hurst
Contact us e-mails
Jobcentre plus secretariat
—–Original Message—–
From: eribsskog@gmail.com [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sent: 23 December 2009 15:54
To: CONTACT-US
Subject:
Hi,
Mr. Jenkinson at the Jobcenter, Williamson Sq., Liverpool, sneaked to me
some Remploy-folders, in a meeting I thought was a reviev-meeting, but
seemed to be a DEA-meeting.
DEA means Disability Employment Advisor.
But I've never been disabled or had a medical condition, so I think this
must be some Liverpool-mob having fun.
So I don't want to go to the meeting there, with Mr. Jenkinson, on 14/1,
discussing a disability, since I haven't got one.
This is simply just cruel harassment, from the Jobcenter, which seems
controlled by mobsters, or something.
I have also complained to ICE, but they said they couldn't tell the
Jobcenter to canel the meeting, so that's why I'm contacting you about
this cancelation.
Thanks in advance for your help!
Yours sincerely,
Erik Ribsskog
FullName: Erik Ribsskog
******************************
****************************** ********** This document is strictly confidential and is intended only for use by the addressee.
If you are not the intended recipient, any disclosure, copying, distribution or other
action taken in reliance of the information contained in this e-mail is strictly prohibited.
Any views expressed by the sender of this message are not necessarily those of the Department
for Work and Pensions.
If you have received this transmission in error, please use the reply function to tell us
and then permanently delete what you have received.
Please note: Incoming and outgoing e-mail messages are routinely monitored for compliance
with our policy on the use of electronic communications.
******************************
****************************** ********** The original of this email was scanned for viruses by the Government Secure Intranet virus scanning service supplied by Cable&Wireless in partnership with MessageLabs. (CCTM Certificate Number 2009/09/0052.) On leaving the GSi this email was certified virus free.
Communications via the GSi may be automatically logged, monitored and/or recorded for legal purposes.
-
Kommentarer
Jeg lurer også på om han faren til han filuren kan ha vært politi.
For mora mi begynte å gå på rare besøk til politiet i Larvik, som holdt til på hjørnet av Prinsegata og gata som gikk fra Jegersborggate ved butikken til fru Landhjem.
For jeg har blitt tulla med av politiet i Norge.
Kan det ha vært noe ‘politi-mafia’ eller noe, som har hjulpet mora mi med å tulle?
Hvem vet.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
PS.
Det stedet der er faktisk nesten som en slags hjemby for meg, enda vi var der mindre enn to uker.
Man kan se at huset lå like ved en ganske rolig, liten elv.
Der pleide jeg å sykle langs, med en hund som het Moses.
Man kan se tennisklubben, øverst på bildet.
Der jobba tante Ellen, og lagde iste, til meg og Pia.
Jeg mener det var svømmebasseng der, men det er det ikke nå.
De hadde vel bordtennis, tror jeg, men Pia ville ikke spille.
(Som vanlig).
Pia ville bare ligge og slappe av i en solseng, eller noe.
Så sånn var det.
Man kan se togstasjonen, hvor de hadde røykautomat.
Jeg betalte for Marlboro, og vi røyka, jeg og søstra mi og visstnok kusina vår Rahel, som var alt for ung til å røyke.
Vi ble plassert på loftet sammen der, i samme rom.
Jeg hadde aldri røyka før, men søstra mi røyka, (uten at jeg visste om det), og ville sitte på røykeplass, på flya til Basel.
Så jeg måtte liksom være voksen da, og røyke jeg og.
Men det var Pia som fikk Rahel til å røyke, siden de var jenter.
Men Rahel hadde visst rappa av Ellens indiske sigaretter tidligere.
Enda Rahel var vel bare 9-10 år.
Men men.
Derfra tok jeg og Pia også toget til Basel, og jeg dro aleine noen ganger til Basel.
For å se etter videofilmer til min tremenning, Øystein Andersen.
Jeg fant ‘Big trouble in little China’, som han ville ha, men den var for dyr, over tusen norske vel.
Noe sånt.
Men men.
Hvis man følger veien nordover, forbi tennisklubben og videre en kilometer, eller noe, så kommer man til nabolandsbyen(e), hvor det var marked, dvs. tivoli med salgsboder, karuseller og skytebane osv.
Rahel sin far, bodde sørover fra bildet, mener jeg.
(Eller sørvestover muligens, opp noen dalsider og noe sånn vel).
Og jeg hadde med hunden Moses, og gikk tur i byen.
Og slakteren prata til meg.
Og ei dame som var ute med hunden prata med meg, når jeg gikk tur langs elva.
Og da jeg skøyt på skytebanen, på tivoli, så prata en kar til meg.
Men jeg skjønte ikke så mye, skal jeg være ærlig, siden jeg ikke hadde hatt tysk på skolen.
Så jeg så bare litt rart på dem, for det meste.
Så sånn var det.
Men det var en fin ferie, det er helt sikkert.
Så sånn var det.
Sommeren 1987, var det her forresten.
Bare noe jeg kom på nå.
Så sånn var det.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
De hadde ikke hele huset.
Naboen hadde en geit, tror jeg det var, forresten.
Og Rahel, hun gikk rundt og sa ‘saly’, til alle naboer osv., når jeg og Pia dukket opp der.
Noe som jeg tror var det franske ‘salut’.
Så det var kanskje litt uhøflig av Rahel, å bruke et latinsk hilseord, når hennes nordiske fetter og kusine kom på besøk.
Det er mulig.
Hun kunne kanskje ha sagt noe tysk da.
Eller det hadde kanskje vært feil det og.
Hvem vet.
PS 3.
Her spilte vi badminton da.
Tante Ellen hadde en afrikansk venn.
Han forkarte at han spilte like bra med venstre som med høyre.
Han hadde trent på strender i Brasil osv., tror jeg det var, og vært strandløve der da.
Men det skjønte jeg ikke, den sommeren jeg fylte 17, at han da kanskje mente at han var bifil.
Men det mistenker jeg nå da.
Så det var kanskje også et sånt Johanitterorden setup, at jeg skulle spille badminton med han afrikaneren, for å tenne han, siden han var bifil, eller noe.
Hvem vet.
Så det er mye rart.
Vi får se hva som skjer.
Og sånn er hun tante Inger til onkel Runar og, mistenker jeg nå.
Hu skal plutselig ha meg med å spille badminton og sånn.
Hm.
Vi får se hva som skjer.
Vi får se.
PS 4.
Basel ligger midt mellom Frankrike og Tyskland.
Tante Ellen skulle absolutt ha oss med på en sånn elvebåt.
Det hadde nok blitt krøll å finne oss, hvis vi hadde falt i vannet, siden flere land har grense midt i elva.
Jeg hadde ihvertfall ikke noe lyst til å kjøre den gammeldagse elvebåten, men det var vel noe tante Ellen syntes var hyggelig da.
Hvem vet.
Men men.










