-
Jeg fant en blogg, hvor det forklares litt om bakgrunnen for finanskrisen på Island. (In Norwegian).
Slik fungerer fractional reserve banking
Fractional reserve banking kan på norsk oversettes med brøkdels reserve banking.
Dette måten de fleste banker i verden låner ut penger.
Dette systemetmuligjør utlån av penger som ikke finnes.For “vanlige” folk er dette vanskelig å tenke seg at det er mulig å lage penger ut av løse luften, men det er det FRB gjør..
FRB kan forklares med en brøkdel eller i prosent.
Innen EU er 8% egenkapital(en brøkdel ratio på 1:12), det vil si at banken kun trenger 1 krone i egenkapital for å låne ut 12 kroner.I USA har egenkapital helt nede i 1,53(en brøkdel ratio på 1:65) blitt brukt av blandt annet Fannie Mae og Freddie Mac som oljefondet hadde invistert milliarder i.. Det vil si at banken kun trenger 1 krone i egenkapital for å låne ut 65 kroner.
Bankene låner altså ut penger de ikke har til oss, og vi må betale renter både for pengene bankene har i reserve og de pengene de har laget ut av luft på en PC.
Bankenes reserver består i stor grad av penger som er satt inn i banken, og bank-kriser(bank runs på engelsk) oppstår desom alle ønsker å ta ut pengene sine samtidig…Det var det som skjedde bla. i Northern Rock banken i England, og i de fleste nylige “bank runs”
Sentralbanksystemet er en “garantist” for fractional reserve banking, og vi ser nå hvordan myndighetene jobber på spreng for å “redde” problembanker.
Når vi hører om bank-kriser som i USA, er det viktig å vite at dette i stor grad skyldes fractional reserve banking, Federal Reserve. I tilldeg har megastore pengefond som oljefondet bidratt til blåse opp bankresevene til utrolige høyder.
“Tapene” som bankene har er jo i stor grad penger bankene aldri har hatt, men likevel har bitt verdsatt etter.
Det mydighetene og sentralbankene nå gjør er å sende regningen for disse luftpengene til skattebatalerene.
kilder:http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
http://www.investorwords.com/5581/fractional_reserve_banking.html
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081004063725AAKGyScDu trenger ikke å være Nobelsvinner i økonomi for å forstå fractional reserve banking, men det hjelper å bli forklart systemet av en som har det…
Her er Milton Friedmans forklaring av fractional reserve banking og sentralbank systemet:Et liknende system praktiseres i aksjemarkedet, og det kalles gearing av aksjer.
Da kan man kjøpe aksjer for opp til max 8 ganger egenkapitalen du har vanligvis.http://independenceltd.blogspot.com/2008/10/slik-fungerer-fractional-reserve.html
PS.
Den personen som hadde den bloggen virket rimelig oppegående, når det gjaldt hvordan finanssystemet virker osv., så jeg benyttet sjangsen til å spørre et par spørsmål:
johncons sa…
Mener du det hadde blitt bedre, hvis man lagde regler, som ikke tillot bankene, å låne bort mer penger, enn de faktisk har i reserve?Jeg har jo lest på nettavisene, for et år eller to siden, at bankene på Island, bare ga folk kredittkort, nærmest uten videre, bare de tok seg en tur i banken.
Har her altså bankene gitt folk penger de ikke har.
Og hvis folk ikke betaler kredittlånet sitt, så taper ikke banken noen penger, siden de har lånt bort penger de ikke hadde.
Så får skattebetalerne regningen.
Men hvem er det som stikker av med pengene egentlig?
Er det de som eier bankene?
På forhånd takk for svar!
Med vennlig hilsen
Erik Ribsskog
7. oktober 2008 10:56
independence ltd. sa…
1.)Man trenger ikke lage regler engang faktisk..
Sentralbanksystemet er garantist for risikoen bankene tar. Sentralbankene kan trykke opp penger som de “redder” bankene med.
Uten denne garantien er jeg 100% sikker på at ingen banker hadde tatt så stor risiko som man nå ser at bankene har tatt.
Jo flere som innser hvor farlig sentralbanksystemet er, jo større sjanse er det for å unngå liknende kriser forde neste generasjonene.2)Bankene taper egen kapitalen om folk ikke betaler kredittlånet(mellom 1,5-10% av det totale beløpet som er lånt ut), men inkasso lovgivingen er så sterk at få slipper unna..
3)Hvem som har stukket av med pengene finner man først ut når røyken har lagt seg egentlig…
Det har aldri i historien gått tapt fysiske verdier under en finaskrise eller børskrakk, det er kun eierskap av de fysiske verdiene som skifter hender..PS 2.
Hei,
mange takk for veldig bra og forklarende svar, må jeg si!
Jeg bare kom på et oppfølgingsspørsmål her forresten, i forbindelse med den forrige kommentaren min.
Hvis du har tid å svare på dette oppfølgingssprøsmålet og, det er ikke meningen å spørre alt for mange spørsmål.
Men jeg lurte på, fra skolen, så lærte vi jo, at gullstandarden, eller hva de kallte det.
At pengene representerte så og så mye gull.
Men dette gikk man bort fra.
Man sluttet helt med å bare lager penger som man hadde gullreserve for.
Men var det da problemene startet, mener du?
Eller var det ikke dette som skjedde, at man gikk bort fra å ha gull som sikkerhet for pengene?
På forhånd takk for svar!
Med vennlig hilsen
Erik Ribsskog
independence ltd. sa…
Det er bra du stiller spørsmål:)
Det viser at du tenker selv,er kritisk til det du leser, og ikke gir deg før du forstår.
Det som skjedde var at sentralbankene bestemte seg for å gå bort fra gullstandarden.
I dag er det gjeld som er sikkerhet for pengene..
Gullstandard har både positive og negative sider, men jeg mener at en eller annen form for fysisk verdi må stå som sikerhet for penger.
Problemene som vi ser i dag startet nok ikke med aviklingen av gullstandarden, men hadde neppe skjedd om det var en gullstandard.
Med penger sikret i kun gjeld er detmulig å blåse opp verdier slik vi har sett i de senere år.
Jeg er ikke den beste å forklare alt dette, vil anbefale deg å se filmer som:money as debt,Zeitergeiest,America:fraom freedom to facicm, som jeg linker til her på bloggen..
Milton Friedman og Ron Paul er også gode resurser for informasjon om pengesystemet, (har også mange linker til dem her)..
Milton Friedman har nobelspris i økonomi, og hvet hva han snakker omhttp://independenceltd.blogspot.com/2008/10/slik-fungerer-fractional-reserve.html
-
Google Mail – SV: Anmeldelse av telefonsjikane.

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
SV: Anmeldelse av telefonsjikane.
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Oct 7, 2008 at 6:25 PM
To:
post.sondre.buskerud@politiet.no
Hei,her er en ny oppdatering, angående uønsket ringing, siden anmeldelsen
av faren min for telefonterror,
23. september og siden den forrige oppdateringen om dette, fra 26. september:
Uønsket ringing, siden 26. september:
Torsdag 3/10, kl. 23.21.
Søndag 6/10, kl. 22.31.
Mandag 7/10, kl. 18.13.
Med vennlig hilsen
Erik Ribsskog
———- Forwarded message ———-From: Helle Grimsrud Nielsen <helle.g.nielsen@politiet.no>
Date: Fri, Sep 26, 2008 at 6:36 AM
Subject: SV: Anmeldelse av telefonsjikane.
To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
E-posten er mottatt og videresendt Retts- og påtaleenheten.
Ved en evt. Henvendelse til oss bes De om å benytte følgende e-post
adr.: post.sondre.buskerud@politiet.
no Mvh SØNDRE BUSKERUD POLITIDISTRIKT
E-post adr.: post.sondre.buskerud@politiet.
no Helle G Nielsen
arkivleder
-
Google Mail – Oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Oct 7, 2008 at 4:16 PM
To:
Solvit-norway@nhd.dep.no
Hei,nå har jeg roa meg ned litt her.
Altså, problemet, er ikke at jeg opplever det som problematisk, at det
er problemer med kommunikasjonen.
Problemet er at britiske myndigheter, ikke vil svare meg, uansett om
jeg skriver e-post, ringer, eller går til
konsultatet her i Liverpool, for å få de til å hjelpe meg.
Problemet er at de britiske myndighetene ikke ønsker å svare, vil jeg si.
Og det er ikke greit, ifølge EØS-avtalen, mener jeg.
Jeg mener her har nok EU og EFTA gjort en for dårlig jobb, når det
gjelder å informere briter, om hva
EØS, eller EEA, egentlig er.
Jeg tror ikke briter, vet hva EEA egentlig er.
Jeg har vært hos the Home Office her i Liverpool, i Water St., og ble
jeg spurt av en medarbeider, om
Norge er med i EU eller ikke.
Så prøvde jeg å forklare, jeg sa at Norge var med i ‘det øknomiske EU’.
(For jeg huska ikke hva EØS-avtalen het på engelsk da.
Jeg var ikke forberedt på å få det spørsmålet).
Men her må det informasjon til, sånn at britiske myndigheter, skjønner
hva EEA er, sånn at de slutter
å tulle med norske statsborgere, sånn som nå, siden de ikke er EU-statsborgere.
Sånn ser jeg på det her.
Med vennlig hilsen
Erik Ribsskog
———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2008/10/7
Subject: Re: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke
blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
To: Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>
Hei,
‘opplever som problematisk’.
Altså, når man som norsk statsborger, ikke engang får svar på
henvendelser til IPCC eller
Merseyside-politiet, og nå sist the Home Office.
Enda jeg kontaktet til og med det norske konsulatet i Liverpool, som
kontaktet politiet.
Alikevel kontaktet ikke politiet meg tilbake.
Da blir man jo diskriminert.
Som EØS-borger, så har man jo rett til å få samme hjelp fra britiske
myndigheter, til å få svar/hjelp.
Britiske myndigheter, her politiet, IPCC og the Home Office, har ikke
lov, ifølge EØS-avtalen, å nekte å svare meg,
mener jeg.
Og at du beskriver dette som kun noe jeg ‘opplever problematisk’.
Det gjorde meg irritert, den beskrivelsen der.
For hva kan man gjøre da, hvis myndighetene ikke engang svarer.
Da har de liksom ikke gjort noe galt da?
Det er jo latterlig, mener jeg.
Solvit sier det er greit, at britiske myndigheter ikke engang gidder å
svare norske statsborgere, som bor i Storbritannia,
som EØS-borgere.
Ja da skjønner ikke jeg helt hva EFTA mener med samme rettigheter som
britiske statsborgere.
Hvis britiske statsborgere har rett til å få svar, da må vel norske
statsborgere ha rett til å få svar og.
Jeg tror det som foregår, er at norske statsborgere blir diskriminert,
siden Norge ikke er med i EU, men
bare med i EØS.
Med vennlig hilsen
Erik Ribsskog
2008/10/7 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
> SOLVIT viser til nedenforstående korrenspondanse per e-post.
>
> Som EØS-borger har man rett til å arbeide i Storbritannia, og på denne bakgrunn har man rett til opphold der. Så lenge denne retten anvendes kan ikke britiske myndigheter behandle en EU/EØS-borger forskjellig fra britiske statsborgere, med mindre det foreligger objektive grunner for dette.
>
> SOLVIT er et uformelt samarbeidsnettverk mellom alle EU- og EØS-statene, som administreres av EU-kommisjonen. SOLVIT har ikke myndighet til å treffe bindende vedtak, eller tvinge myndigheter i andre EU/EØS-stater til å fatte et bestemt vedtak eller foreta en bestemt handling. SOLVIT kan kun anmode om at et eventuelt vedtak blir fattet, eller en bestemt handling blir utført. Myndighetene i EU/EØS-staten der problemet har oppstått har således ingen plikt til å følge anmodningen fra SOLVIT.
>
> SOLVITs mandat er bestemt av virkeområde til EF-traktaten og EØS-avtalen. SOLVIT kan ta opp konkrete saker der borgere og foretak opplever at deres rettigheter etter EF-traktaten eller EØS-avtalen ikke overholdes av myndighetene i andre EU/EØS-stater. Det må altså dreie seg om en konkret sak, der borgeren eller foretaket behandles annerledes enn vertsstatens borgere eller foretak.
>
> Dersom man skal melde en slik sak til SOLVIT, må man angi:
> – hvilken myndighet det dreier seg om med navn og adresse
> – konkret hva problemet er, altså en spesifik beskrivelse av hva man ønsker/har søkt om fra den aktuelle myndigheten
> – det må vises at borgeren eller personen behandles annerledes enn borgere og foretak fra den aktuelle staten
>
> Det er ikke godgjort i tidligere korrenspondanse med SOLVIT at disse vilkårene er oppfylt, eller at det foreligger en konkret brudd på en konkret rettighet etter EØS-avtalen. At man generelt opplever kommunikasjon med myndigheter i andre EU/EØS-stater som problematisk er ikke tilstrekkelig for at SOLVIT skal kunne ta opp problemet. Med bakgrunn i dine henvendelser til SOLVIT er det derfor ikke grunnlag for å opprette en SOLVIT-sak mot britiske myndigheter.
>
> SOLVIT kan dessverre ikke hjelpe i denne saken.
>
> Undertegnede er ansvarlig for den daglige driften av SOLVIT Norge.
>
> Med hilsen,
> Jostein Røynesdal
> SOLVIT Norge
>
>
> —–Opprinnelig melding—–
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 6. oktober 2008 13:07
> Til: Solvit Norway
> Emne: Re: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>
> Hei,
>
> mange takk for svar!
>
> Jeg skjønner hva du mener.
>
> Men folk må ha rett til å få hjelp fra politi f.eks. i Storbritannia,
> når man jobber i Storbritannia som medborger i
> et EØS-land, mener jeg.
>
> Så når man ikke får hjelp av politiet i Storbritannia, når man
> oppholder seg i Storbritannia, som ‘EØS-borger’.
>
> Da er dette er brudd på EØS-avtalen, mener jeg.
>
> Fordi ifølge EØS-avtalen, så har man de samme rettigheter i
> Storbritannia, som om man var britisk statsborger,
> hvis man er fra et EØS-land. (Som Norge).
>
> Så hvis man f.eks. blir ‘tullet med’, av britiske myndigheter, fordi
> man er fra et lite land som Norge, f.eks.
>
> Og at britene derfor kanskje ikke tar det så nøye, med ens
> rettigheter, som hvis man f.eks. hadde vært
> fra et stort og mektig land som USA.
>
> I sånne tilfeller, så burde man være beskyttet av EØS-avtalen, mener jeg.
>
> Og det faktumet at man ifølge den, har de samme rettigheter som
> landets egne innbyggere, når man
> oppholder seg og jobber i et annet EØS-land, i samsvar med EØS-avtalen.
>
> Og sånn virka det også for meg at EFTA trodde dette var.
>
> Uansett om dette ikke er deres hovedfelt, så burde vel EFTA vite en
> ting eller to om dette.
>
> Så sånn virker det i hvertfall for meg.
>
> Og da kan ikke jeg skjønne det anderledes, enn at jeg da burde få
> hjelp fra Solvit.
>
> Det er også mange andre eksempler, på tull, fra norske og britiske
> myndigheter, som jeg ikke
> har fått forklart for dere enda, rett og slett fordi at denne
> ‘tullingen’, fra myndighetene, er så
> omfattende.
>
> Så jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg er ikke sikker på om du har
> skjønt det her riktig, siden
> jeg skjønte fra EFTA, at mine rettigheter nok skal være beskyttet av
> EØS-avtalen f.eks., som
> er innenfor Solvits arbeidsområde, såvidt jeg har forstått.
>
> Men jeg skal ikke krangle med dere om dette, men jeg får heller se om
> jeg får tid å høre med
> noen andre om det her da.
>
> Kanskje du kan sende dette til en leder hos dere, hos Solvit?
>
> Med vennlig hilsen
>
> Erik Ribsskog
>
> 2008/10/6 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
>> Hei igjen,
>>
>> EFTA er et organ som hovedsakelig skal bistå myndighetene i EFTA-EØS-landene i administrasjon av EØS-avtalen og innlemming av EU-rettsakter i EØS-avtalen. EFTA behandler i utgangspunktet ikke konkrete saker. Dette er bakgrunnen for at de har henvist deg til SOLVIT. Den ettersendte e-posten fra EFTA gir ikke grunnlag for å si at britiske myndigheter i en bestemt sak ikke har overholdt pliktene i EØS-avtalen.
>>
>> Som norsk statsborger har du rett til å arbeide i Storbritannia på lik linje med britiske statsborgere. Du har også rett til opphold i Storbritannia på bakgrunn av at du har arbeid der.
>>
>> Dersom du opplever at Britiske myndigheter ikke respekterer dine rettigheter etter EØS-avtalen kan SOLVIT ta opp saken med britiske myndigheter. Typiske SOLVIT-saker er der enkeltpersoner ikke får arbeidstillatelse, oppholdstillatelse eller formelt får godkjent sine yrkeskvalifikasjoner, selv om de har krav på dette etter EØS-avtalen.
>>
>> SOLVIT Norge har imidlertid ikke identifisert noe konkret brudd på de rettigheter du har etter EØS-avtalen til arbeid og opphold i Storbritannia. SOLVIT kan derfor ikke hjelpe i denne saken.
>>
>> Mvh,
>> Jostein Røynesdal
>> SOLVIT Norge
>>
>>
>> —–Opprinnelig melding—–
>> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
>> Sendt: 3. oktober 2008 19:02
>> Til: Solvit Norway
>> Emne: Re: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>
>> Hei,
>>
>> takk for svar!
>>
>> Jeg mener EFTA henviste meg til dere, fordi dette var snakk om brudd
>> på de fire friheter, dvs. i dette tilfelle
>> brudd på den friheten som heter fri bevegelse av mennesker.
>>
>> EFTA sa at jeg som norsk statsborger i Storbritannia, har de samme
>> rettighetene som en britisk statsborger.
>>
>> Jeg skal videresende en kopi av den nevnte e-posten fra EFTA.
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>> 2008/10/3 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
>>> Hei,
>>>
>>> Som nevnt i e-posten 30. september må en sak angå en av de fire frihetene etter EØS-avtalen for at SOLVIT skal kunne behandle den. Dette omfatter reglene om fritt varebytte og fri bevegelighet for varer, personer og kapital. Etter vår vurdering er ikke de problemene du tar opp av en slik art at de faller inn under SOLVITs ansvarsområde.
>>>
>>> SOLVIT kan derfor ikke hjelpe i denne saken.
>>>
>>> Med vennlig hilsen
>>> Jostein Røynesdal
>>> SOLVIT Norge
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> —–Opprinnelig melding—–
>>> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
>>> Sendt: 1. oktober 2008 21:03
>>> Til: Solvit Norway
>>> Emne: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>>
>>> Hei,
>>>
>>> angående de sakene jeg nevnte, i den e-posten jeg videresender nå.
>>>
>>> Om problemene med politiet i England, og IPCC.
>>>
>>> Dette eskalerte jeg da til Ministry of Justice, siden jeg regnet med at det var som i Norge, hvor enheten tilsvarende IPCC, spesialenheten, sorterer under justisdepartementet, hvis jeg har forstått det riktig.
>>>
>>> Men slik var det ikke i Storbritannia, sa Minstry of Justice.
>>>
>>> Her sorterer IPCC, under the Home Office.
>>>
>>> Begge disse organene eller etatene, dvs. Ministry of Justice, og the Home Office, tuller litt de og, må jeg nok si.
>>>
>>> Ministry of Justice ‘tullet’ så mye, så jeg måtte sende klage til statsminsterens kontor, i Storbritannia.
>>>
>>> Og the Home Office, de har ikke svart på e-postene mine, enda jeg har sendt purring, selv om det var i går, så har ikke de svart på den første e-posten jeg sendte dem.
>>>
>>> Og i dag fikk jeg et brev fra statsministerens kontor, i England, og de sender det tilbake til Ministry of Justice, og the Home Office.
>>>
>>> Og denne ‘floken’, er bare en av kanskje 10 klager, hvis jeg skal tippe.
>>>
>>> Det er så mye jobb med dette, at jeg mister litt oversikten, for å være ærlig, for det er nesten for mye for en person, i hvertfall sammen med jobb, som man jo må utføre også, for å få betalt sine regninger osv.
>>>
>>> Men jeg tenkte jeg kunne sende det brevet fra statsministerkontoret i Storbritannia, som en oppdatering, siden det er i forbindelse med de klagene jeg nevnte i den videresendte e-posten, på politiet i Storbritannia, og på IPCC.
>>>
>>> Håper dette er i orden!
>>>
>>> Med vennlig hilsen
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>>
>>> ———- Forwarded message ———-
>>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>>> Date: 2008/9/30
>>> Subject: Re: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>> To: Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>
>>>
>>>
>>> Hei,
>>>
>>> mange takk for svar!
>>>
>>> Nå er ikke jeg vant til å kontakte Solvit, angående slike problemstillinger, så det er mulig jeg tok et litt feil perspektiv, på problemen, og det litt for generellt.
>>>
>>> Problemet, er at jeg blir tullet med av så mange, så det er vanskelig å få med alt, på en oversiktelig måte, samtidig, fra et deltalj- perspektiv.
>>>
>>> Men jeg kan prøve et nytt forsøk.
>>>
>>> Da prøver jeg å ta med om problemene med politiet i Storbritannia, og IPCC (tilsvarende spesialenheten i Norge).
>>>
>>> (Det er mye mer og, men jeg må jo begynne et sted, så får jeg heller komme tilbake til de andre problemene, etterhvert, hvis det er i orden).
>>>
>>> 1. Politiet i Storbritannia. (Merseyside-politiet).
>>>
>>> Jeg har vært i kontakt med de, i forbindelse at jeg har overhørt at jeg er forfulgt av noe ‘mafia’, i Norge, og i forbindelse med en arbeidssak, som jeg har mot Arvato Services Ltd’s Microsoft Scandinavian Product Activation.
>>>
>>> Og også i forbindelse med at jeg er bekymret for om kollegaer der, fra de nordiske land, var/er under kontroll av noen krimnelle nettverk, i byen.
>>>
>>> Problemer:
>>>
>>> Politiet her, ville ikke etterforske denne saken, uten å tulle med meg.
>>>
>>> Det gjør ting som dette:
>>>
>>> – De lyver og sier at CAB er ‘government’, når det er en veldedig organisasjon.
>>>
>>> – De skriver brev til meg, hvor de kaller meg ‘Miss Erik Ribsskog’.
>>>
>>> – De opererer med to forskjellige e-postadresser. (De har to e-post adresser, for generelle henvendelser, og sier at begge er riktige).
>>> Så den ene må være feil.
>>>
>>> – De nekter å svare på henvendelser, selv etter at jeg fikk det norske konsulatet i Liverpool, til å kontakte dem, for å påminne dem, om at de måtte ringe meg tilbake.
>>>
>>> 2. IPCC.
>>>
>>> IPCC, svarer ikke på e-poster, enda jeg har ringt de angående dette.
>>>
>>> Så jeg lurer på om disse problemene, kan være fordi jeg er en norsk statsborger, og da blir behandlet litt slik at det ikke er så viktig med folk som er fra et lite land som Norge, så de er det bare å tulle med, fordi Norge er ikke noen stormakt, så statsborgere fra Norge, de er det ikke så nøye med å respektere rettighetene til, ettersom Norge er et lite land, så er det ikke noe risiko forbundet med å tulle med norske statsborgere, i et stort land som Storbritannia.
>>>
>>> Jeg lurer på om det kan være noe sånn, som Merseyside-politiet og IPCC tenker.
>>>
>>> Det er som sagt også mange andre myndigheter jeg har problemer med, at jeg blir tullet med, både her og i Norge.
>>>
>>> Men jeg starter med disse to myndighetene da, så får dere så om perspektivet på henvendelsen ble riktigere nå, for tullet med blir jeg, det er bare å greie å forklare det riktig, for meg, som ikke er vant til å drive med sånne her ting.
>>>
>>> Så får jeg håpe at jeg klarte det!
>>>
>>> Med vennlig hilsen
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>>
>>> 2008/9/30 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
>>>> Hei,
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> SOLVIT Norge takker for henvendelsen.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Solvit er et internettbasert EU/EØS-myndighetsnettverk som assisterer
>>>> borgere og foretak i EU/EØS. SOLVIT kan benyttes av borgere eller
>>>> foretak som opplever at deres rettigheter etter reglene om det indre
>>>> marked ikke ivaretas i møte med myndigheter i andre EU/EØS-stater.
>>>> SOLVIT er ikke et nettverk for informasjon eller juridisk rådgiving,
>>>> og behandler ikke saker om problemer mellom bedrifter eller mellom
>>>> forbrukere og bedrifter, og heller ikke klager på
>>>> EU/EØS-institusjoner. SOLVIT Norge behandler heller ikke saker mellom norske borgere/foretak og norske myndigheter.
>>>>
>>>> SOLVIT behandler kun problemer som kommer av feil anvendelse av
>>>> EU/EØS-rett av offentlige myndigheter innen EU/EØS-land. Dersom SOLVIT
>>>> Norge skal kunne ta opp et problem du har i Storbritannia, må derfor
>>>> følgende vilkår være
>>>> oppfylt:
>>>>
>>>> – Problemet må gjelde en rettighet etter reglene om det indre
>>>> markedet. Dette omfatter for norske borgere og foretaks del
>>>> EØS-avtalens bestemmelser om fri bevegelighet for varer, tjenester,
>>>> arbeidskraft og kapital.
>>>>
>>>> – Problemet må ha oppstått ved at britiske myndigheter ikke
>>>> anvender reglene om det indre marked riktig. Det må angis konkret
>>>> hvilken myndighet det er snakk om.
>>>>
>>>> – Problemet må gjelde en konkret sak, typisk der det er søkt om et
>>>> gode eller en tillatelse.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Dokumentene du har sendt til SOLVIT Norge gir ikke informasjon om
>>>> hvilke rettigheter etter EØS-avtalen britiske myndigheter ikke
>>>> overholder, og angir ikke konkret hva saken gjelder. SOLVIT Norge har
>>>> derfor ikke tilstrekkelig grunnlag for å avgjøre om din sak egner seg for behandling gjennom SOLVIT.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Slik saken står kan SOLVIT dessverre ikke ta saken til behandling.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Mvh,
>>>>
>>>> Jostein Røynesdal
>>>>
>>>> SOLVIT Norge
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
>>>> Sendt: 19. september 2008 05:15
>>>> Til: Solvit Norway
>>>> Emne: Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av
>>>> myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Hei,
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe svar på denne e-posten ennå, så
>>>> jeg prøver å sende den på nytt.
>>>>
>>>> Med vennlig hilsen
>>>>
>>>> Erik Ribsskog
>>>>
>>>> ———- Forwarded message ———-
>>>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>>>> Date: 2008/9/10
>>>> Subject: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av
>>>> myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>>> To: solvit-norway@nhd.dep.no
>>>>
>>>> Hei,
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> jeg kontaktet EFTA, for å forsikre meg, om at man har samme
>>>> rettigheter, som norsk statsborger,
>>>>
>>>> som jobber i Storbritannia, etter at EØS-avtalen kom, som britiske
>>>> statsborgere.
>>>>
>>>> Og EFTA, kunne bekrefte at det var riktig, at nordmenn hadde de samme
>>>> rettighetene, som
>>>>
>>>> britiske statsborgere og EU-statsborgere, når man oppholdt seg, og
>>>> jobber, som nordmann,
>>>>
>>>> i Storbritannia, og følger vilkårene, som er nevnt i EØS-avtalen.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> EFTA anbefalte meg, å kontake dere, i Solvit.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Problemet er, at jeg blir ‘tullet med’ av mange myndigheter, i både
>>>> Norge og Storbritannia.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Jeg kontaktet EFTA, angående problemene med britiske myndigheter,
>>>> først og fremst.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Men jeg blir også ‘tullet’ mye med, av norske myndigheter.
>>>>
>>>> Så det kan kanskje også være et problem, at norske myndigheter, ikke
>>>> forstår EØS-avtalen.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Fordi, som jeg forstår det, så har man fortsatt rettigheter i Norge,
>>>> siden man fortsatt er norsk
>>>>
>>>> statsborger, selv om man jobber noen år i Storbritannia, f.eks.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Men det er mulig at dette også går andre veien, at norske myndigheter,
>>>> tror det er fritt fram,
>>>>
>>>> for å tulle med en, siden man bor i utlandet.
>>>>
>>>> Nå er det så mange myndigheter som tuller med meg, så jeg må nesten ta
>>>> dette ganske
>>>>
>>>> generellt.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Jeg bruker så mye tid, på å stå opp mot, alle disse myndighetene, i
>>>> Norge og Storbritannia,
>>>>
>>>> som tuller med meg, så jeg har nesten ikke tid til å gjøre jobben min.
>>>>
>>>> Jeg får ikke brukt så mye tid på jobben min, som jeg burde, så jeg er
>>>> forsinket med alle regninger,
>>>>
>>>> og har knapt penger til å kjøpe basis matvarer.
>>>>
>>>> Så jeg sender ikke noe detaljert klage nå, for det har jeg rett og
>>>> slett ikke tid til nå, fordi denne
>>>>
>>>> ‘tullingen’, fra norske og britiske myndigheter, er så omfattende.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> I går, så sendte jeg et brev, til den europeiske
>>>> menneskerettighetsdomstolen, i Strasbourg,
>>>>
>>>> og jeg sender med en kopi av det brevet, som vedlegg, for å forklare
>>>> litt av hva som foregår.
>>>>
>>>> Så håper jeg dere har muligheten til å hjelpe meg med dette!
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Med vennlig hilsen
>>>>
>>>> Erik Ribsskog
>>>>
>>>>
>>>
>>
>
-
Google Mail – Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
width=143 height=59 alt=”Google Mail”>
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Oct 7, 2008 at 3:57 PM
To:
Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>
Hei,‘opplever som problematisk’.
Altså, når man som norsk statsborger, ikke engang får svar på
henvendelser til IPCC eller
Merseyside-politiet, og nå sist the Home Office.
Enda jeg kontaktet til og med det norske konsulatet i Liverpool, som
kontaktet politiet.
Alikevel kontaktet ikke politiet meg tilbake.
Da blir man jo diskriminert.
Som EØS-borger, så har man jo rett til å få samme hjelp fra britiske
myndigheter, til å få svar/hjelp.
Britiske myndigheter, her politiet, IPCC og the Home Office, har ikke
lov, ifølge EØS-avtalen, å nekte å svare meg,
mener jeg.
Og at du beskriver dette som kun noe jeg ‘opplever problematisk’.
Det gjorde meg irritert, den beskrivelsen der.
For hva kan man gjøre da, hvis myndighetene ikke engang svarer.
Da har de liksom ikke gjort noe galt da?
Det er jo latterlig, mener jeg.
Solvit sier det er greit, at britiske myndigheter ikke engang gidder å
svare norske statsborgere, som bor i Storbritannia,
som EØS-borgere.
Ja da skjønner ikke jeg helt hva EFTA mener med samme rettigheter som
britiske statsborgere.
Hvis britiske statsborgere har rett til å få svar, da må vel norske
statsborgere ha rett til å få svar og.
Jeg tror det som foregår, er at norske statsborgere blir diskriminert,
siden Norge ikke er med i EU, men
bare med i EØS.
Med vennlig hilsen
Erik Ribsskog
2008/10/7 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:> SOLVIT viser til nedenforstående korrenspondanse per e-post.
>
> Som EØS-borger har man rett til å arbeide i Storbritannia, og på denne bakgrunn har man rett til opphold der. Så lenge denne retten anvendes kan ikke britiske myndigheter behandle en EU/EØS-borger forskjellig fra britiske statsborgere, med mindre det foreligger objektive grunner for dette.
>
> SOLVIT er et uformelt samarbeidsnettverk mellom alle EU- og EØS-statene, som administreres av EU-kommisjonen. SOLVIT har ikke myndighet til å treffe bindende vedtak, eller tvinge myndigheter i andre EU/EØS-stater til å fatte et bestemt vedtak eller foreta en bestemt handling. SOLVIT kan kun anmode om at et eventuelt vedtak blir fattet, eller en bestemt handling blir utført. Myndighetene i EU/EØS-staten der problemet har oppstått har således ingen plikt til å følge anmodningen fra SOLVIT.
>
> SOLVITs mandat er bestemt av virkeområde til EF-traktaten og EØS-avtalen. SOLVIT kan ta opp konkrete saker der borgere og foretak opplever at deres rettigheter etter EF-traktaten eller EØS-avtalen ikke overholdes av myndighetene i andre EU/EØS-stater. Det må altså dreie seg om en konkret sak, der borgeren eller foretaket behandles annerledes enn vertsstatens borgere eller foretak.
>
> Dersom man skal melde en slik sak til SOLVIT, må man angi:
> – hvilken myndighet det dreier seg om med navn og adresse
> – konkret hva problemet er, altså en spesifik beskrivelse av hva man ønsker/har søkt om fra den aktuelle myndigheten
> – det må vises at borgeren eller personen behandles annerledes enn borgere og foretak fra den aktuelle staten
>
> Det er ikke godgjort i tidligere korrenspondanse med SOLVIT at disse vilkårene er oppfylt, eller at det foreligger en konkret brudd på en konkret rettighet etter EØS-avtalen. At man generelt opplever kommunikasjon med myndigheter i andre EU/EØS-stater som problematisk er ikke tilstrekkelig for at SOLVIT skal kunne ta opp problemet. Med bakgrunn i dine henvendelser til SOLVIT er det derfor ikke grunnlag for å opprette en SOLVIT-sak mot britiske myndigheter.
>
> SOLVIT kan dessverre ikke hjelpe i denne saken.
>
> Undertegnede er ansvarlig for den daglige driften av SOLVIT Norge.
>
> Med hilsen,
> Jostein Røynesdal
> SOLVIT Norge
>
>
> —–Opprinnelig melding—–
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 6. oktober 2008 13:07
> Til: Solvit Norway
> Emne: Re: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>
> Hei,
>
> mange takk for svar!
>
> Jeg skjønner hva du mener.
>
> Men folk må ha rett til å få hjelp fra politi f.eks. i Storbritannia,
> når man jobber i Storbritannia som medborger i
> et EØS-land, mener jeg.
>
> Så når man ikke får hjelp av politiet i Storbritannia, når man
> oppholder seg i Storbritannia, som ‘EØS-borger’.
>
> Da er dette er brudd på EØS-avtalen, mener jeg.
>
> Fordi ifølge EØS-avtalen, så har man de samme rettigheter i
> Storbritannia, som om man var britisk statsborger,
> hvis man er fra et EØS-land. (Som Norge).
>
> Så hvis man f.eks. blir ‘tullet med’, av britiske myndigheter, fordi
> man er fra et lite land som Norge, f.eks.
>
> Og at britene derfor kanskje ikke tar det så nøye, med ens
> rettigheter, som hvis man f.eks. hadde vært
> fra et stort og mektig land som USA.
>
> I sånne tilfeller, så burde man være beskyttet av EØS-avtalen, mener jeg.
>
> Og det faktumet at man ifølge den, har de samme rettigheter som
> landets egne innbyggere, når man
> oppholder seg og jobber i et annet EØS-land, i samsvar med EØS-avtalen.
>
> Og sånn virka det også for meg at EFTA trodde dette var.
>
> Uansett om dette ikke er deres hovedfelt, så burde vel EFTA vite en
> ting eller to om dette.
>
> Så sånn virker det i hvertfall for meg.
>
> Og da kan ikke jeg skjønne det anderledes, enn at jeg da burde få
> hjelp fra Solvit.
>
> Det er også mange andre eksempler, på tull, fra norske og britiske
> myndigheter, som jeg ikke
> har fått forklart for dere enda, rett og slett fordi at denne
> ‘tullingen’, fra myndighetene, er så
> omfattende.
>
> Så jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg er ikke sikker på om du har
> skjønt det her riktig, siden
> jeg skjønte fra EFTA, at mine rettigheter nok skal være beskyttet av
> EØS-avtalen f.eks., som
> er innenfor Solvits arbeidsområde, såvidt jeg har forstått.
>
> Men jeg skal ikke krangle med dere om dette, men jeg får heller se om
> jeg får tid å høre med
> noen andre om det her da.
>
> Kanskje du kan sende dette til en leder hos dere, hos Solvit?
>
> Med vennlig hilsen
>
> Erik Ribsskog
>
> 2008/10/6 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
>> Hei igjen,
>>
>> EFTA er et organ som hovedsakelig skal bistå myndighetene i EFTA-EØS-landene i administrasjon av EØS-avtalen og innlemming av EU-rettsakter i EØS-avtalen. EFTA behandler i utgangspunktet ikke konkrete saker. Dette er bakgrunnen for at de har henvist deg til SOLVIT. Den ettersendte e-posten fra EFTA gir ikke grunnlag for å si at britiske myndigheter i en bestemt sak ikke har overholdt pliktene i EØS-avtalen.
>>
>> Som norsk statsborger har du rett til å arbeide i Storbritannia på lik linje med britiske statsborgere. Du har også rett til opphold i Storbritannia på bakgrunn av at du har arbeid der.
>>
>> Dersom du opplever at Britiske myndigheter ikke respekterer dine rettigheter etter EØS-avtalen kan SOLVIT ta opp saken med britiske myndigheter. Typiske SOLVIT-saker er der enkeltpersoner ikke får arbeidstillatelse, oppholdstillatelse eller formelt får godkjent sine yrkeskvalifikasjoner, selv om de har krav på dette etter EØS-avtalen.
>>
>> SOLVIT Norge har imidlertid ikke identifisert noe konkret brudd på de rettigheter du har etter EØS-avtalen til arbeid og opphold i Storbritannia. SOLVIT kan derfor ikke hjelpe i denne saken.
>>
>> Mvh,
>> Jostein Røynesdal
>> SOLVIT Norge
>>
>>
>> —–Opprinnelig melding—–
>> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
>> Sendt: 3. oktober 2008 19:02
>> Til: Solvit Norway
>> Emne: Re: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>
>> Hei,
>>
>> takk for svar!
>>
>> Jeg mener EFTA henviste meg til dere, fordi dette var snakk om brudd
>> på de fire friheter, dvs. i dette tilfelle
>> brudd på den friheten som heter fri bevegelse av mennesker.
>>
>> EFTA sa at jeg som norsk statsborger i Storbritannia, har de samme
>> rettighetene som en britisk statsborger.
>>
>> Jeg skal videresende en kopi av den nevnte e-posten fra EFTA.
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>> 2008/10/3 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
>>> Hei,
>>>
>>> Som nevnt i e-posten 30. september må en sak angå en av de fire frihetene etter EØS-avtalen for at SOLVIT skal kunne behandle den. Dette omfatter reglene om fritt varebytte og fri bevegelighet for varer, personer og kapital. Etter vår vurdering er ikke de problemene du tar opp av en slik art at de faller inn under SOLVITs ansvarsområde.
>>>
>>> SOLVIT kan derfor ikke hjelpe i denne saken.
>>>
>>> Med vennlig hilsen
>>> Jostein Røynesdal
>>> SOLVIT Norge
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> —–Opprinnelig melding—–
>>> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
>>> Sendt: 1. oktober 2008 21:03
>>> Til: Solvit Norway
>>> Emne: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>>
>>> Hei,
>>>
>>> angående de sakene jeg nevnte, i den e-posten jeg videresender nå.
>>>
>>> Om problemene med politiet i England, og IPCC.
>>>
>>> Dette eskalerte jeg da til Ministry of Justice, siden jeg regnet med at det var som i Norge, hvor enheten tilsvarende IPCC, spesialenheten, sorterer under justisdepartementet, hvis jeg har forstått det riktig.
>>>
>>> Men slik var det ikke i Storbritannia, sa Minstry of Justice.
>>>
>>> Her sorterer IPCC, under the Home Office.
>>>
>>> Begge disse organene eller etatene, dvs. Ministry of Justice, og the Home Office, tuller litt de og, må jeg nok si.
>>>
>>> Ministry of Justice ‘tullet’ så mye, så jeg måtte sende klage til statsminsterens kontor, i Storbritannia.
>>>
>>> Og the Home Office, de har ikke svart på e-postene mine, enda jeg har sendt purring, selv om det var i går, så har ikke de svart på den første e-posten jeg sendte dem.
>>>
>>> Og i dag fikk jeg et brev fra statsministerens kontor, i England, og de sender det tilbake til Ministry of Justice, og the Home Office.
>>>
>>> Og denne ‘floken’, er bare en av kanskje 10 klager, hvis jeg skal tippe.
>>>
>>> Det er så mye jobb med dette, at jeg mister litt oversikten, for å være ærlig, for det er nesten for mye for en person, i hvertfall sammen med jobb, som man jo må utføre også, for å få betalt sine regninger osv.
>>>
>>> Men jeg tenkte jeg kunne sende det brevet fra statsministerkontoret i Storbritannia, som en oppdatering, siden det er i forbindelse med de klagene jeg nevnte i den videresendte e-posten, på politiet i Storbritannia, og på IPCC.
>>>
>>> Håper dette er i orden!
>>>
>>> Med vennlig hilsen
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>>
>>> ———- Forwarded message ———-
>>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>>> Date: 2008/9/30
>>> Subject: Re: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>> To: Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>
>>>
>>>
>>> Hei,
>>>
>>> mange takk for svar!
>>>
>>> Nå er ikke jeg vant til å kontakte Solvit, angående slike problemstillinger, så det er mulig jeg tok et litt feil perspektiv, på problemen, og det litt for generellt.
>>>
>>> Problemet, er at jeg blir tullet med av så mange, så det er vanskelig å få med alt, på en oversiktelig måte, samtidig, fra et deltalj- perspektiv.
>>>
>>> Men jeg kan prøve et nytt forsøk.
>>>
>>> Da prøver jeg å ta med om problemene med politiet i Storbritannia, og IPCC (tilsvarende spesialenheten i Norge).
>>>
>>> (Det er mye mer og, men jeg må jo begynne et sted, så får jeg heller komme tilbake til de andre problemene, etterhvert, hvis det er i orden).
>>>
>>> 1. Politiet i Storbritannia. (Merseyside-politiet).
>>>
>>> Jeg har vært i kontakt med de, i forbindelse at jeg har overhørt at jeg er forfulgt av noe ‘mafia’, i Norge, og i forbindelse med en arbeidssak, som jeg har mot Arvato Services Ltd’s Microsoft Scandinavian Product Activation.
>>>
>>> Og også i forbindelse med at jeg er bekymret for om kollegaer der, fra de nordiske land, var/er under kontroll av noen krimnelle nettverk, i byen.
>>>
>>> Problemer:
>>>
>>> Politiet her, ville ikke etterforske denne saken, uten å tulle med meg.
>>>
>>> Det gjør ting som dette:
>>>
>>> – De lyver og sier at CAB er ‘government’, når det er en veldedig organisasjon.
>>>
>>> – De skriver brev til meg, hvor de kaller meg ‘Miss Erik Ribsskog’.
>>>
>>> – De opererer med to forskjellige e-postadresser. (De har to e-post adresser, for generelle henvendelser, og sier at begge er riktige).
>>> Så den ene må være feil.
>>>
>>> – De nekter å svare på henvendelser, selv etter at jeg fikk det norske konsulatet i Liverpool, til å kontakte dem, for å påminne dem, om at de måtte ringe meg tilbake.
>>>
>>> 2. IPCC.
>>>
>>> IPCC, svarer ikke på e-poster, enda jeg har ringt de angående dette.
>>>
>>> Så jeg lurer på om disse problemene, kan være fordi jeg er en norsk statsborger, og da blir behandlet litt slik at det ikke er så viktig med folk som er fra et lite land som Norge, så de er det bare å tulle med, fordi Norge er ikke noen stormakt, så statsborgere fra Norge, de er det ikke så nøye med å respektere rettighetene til, ettersom Norge er et lite land, så er det ikke noe risiko forbundet med å tulle med norske statsborgere, i et stort land som Storbritannia.
>>>
>>> Jeg lurer på om det kan være noe sånn, som Merseyside-politiet og IPCC tenker.
>>>
>>> Det er som sagt også mange andre myndigheter jeg har problemer med, at jeg blir tullet med, både her og i Norge.
>>>
>>> Men jeg starter med disse to myndighetene da, så får dere så om perspektivet på henvendelsen ble riktigere nå, for tullet med blir jeg, det er bare å greie å forklare det riktig, for meg, som ikke er vant til å drive med sånne her ting.
>>>
>>> Så får jeg håpe at jeg klarte det!
>>>
>>> Med vennlig hilsen
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>>
>>> 2008/9/30 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
>>>> Hei,
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> SOLVIT Norge takker for henvendelsen.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Solvit er et internettbasert EU/EØS-myndighetsnettverk som assisterer
>>>> borgere og foretak i EU/EØS. SOLVIT kan benyttes av borgere eller
>>>> foretak som opplever at deres rettigheter etter reglene om det indre
>>>> marked ikke ivaretas i møte med myndigheter i andre EU/EØS-stater.
>>>> SOLVIT er ikke et nettverk for informasjon eller juridisk rådgiving,
>>>> og behandler ikke saker om problemer mellom bedrifter eller mellom
>>>> forbrukere og bedrifter, og heller ikke klager på
>>>> EU/EØS-institusjoner. SOLVIT Norge behandler heller ikke saker mellom norske borgere/foretak og norske myndigheter.
>>>>
>>>> SOLVIT behandler kun problemer som kommer av feil anvendelse av
>>>> EU/EØS-rett av offentlige myndigheter innen EU/EØS-land. Dersom SOLVIT
>>>> Norge skal kunne ta opp et problem du har i Storbritannia, må derfor
>>>> følgende vilkår være
>>>> oppfylt:
>>>>
>>>> – Problemet må gjelde en rettighet etter reglene om det indre
>>>> markedet. Dette omfatter for norske borgere og foretaks del
>>>> EØS-avtalens bestemmelser om fri bevegelighet for varer, tjenester,
>>>> arbeidskraft og kapital.
>>>>
>>>> – Problemet må ha oppstått ved at britiske myndigheter ikke
>>>> anvender reglene om det indre marked riktig. Det må angis konkret
>>>> hvilken myndighet det er snakk om.
>>>>
>>>> – Problemet må gjelde en konkret sak, typisk der det er søkt om et
>>>> gode eller en tillatelse.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Dokumentene du har sendt til SOLVIT Norge gir ikke informasjon om
>>>> hvilke rettigheter etter EØS-avtalen britiske myndigheter ikke
>>>> overholder, og angir ikke konkret hva saken gjelder. SOLVIT Norge har
>>>> derfor ikke tilstrekkelig grunnlag for å avgjøre om din sak egner seg for behandling gjennom SOLVIT.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Slik saken står kan SOLVIT dessverre ikke ta saken til behandling.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Mvh,
>>>>
>>>> Jostein Røynesdal
>>>>
>>>> SOLVIT Norge
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
>>>> Sendt: 19. september 2008 05:15
>>>> Til: Solvit Norway
>>>> Emne: Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av
>>>> myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Hei,
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe svar på denne e-posten ennå, så
>>>> jeg prøver å sende den på nytt.
>>>>
>>>> Med vennlig hilsen
>>>>
>>>> Erik Ribsskog
>>>>
>>>> ———- Forwarded message ———-
>>>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>>>> Date: 2008/9/10
>>>> Subject: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av
>>>> myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>>> To: solvit-norway@nhd.dep.no
>>>>
>>>> Hei,
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> jeg kontaktet EFTA, for å forsikre meg, om at man har samme
>>>> rettigheter, som norsk statsborger,
>>>>
>>>> som jobber i Storbritannia, etter at EØS-avtalen kom, som britiske
>>>> statsborgere.
>>>>
>>>> Og EFTA, kunne bekrefte at det var riktig, at nordmenn hadde de samme
>>>> rettighetene, som
>>>>
>>>> britiske statsborgere og EU-statsborgere, når man oppholdt seg, og
>>>> jobber, som nordmann,
>>>>
>>>> i Storbritannia, og følger vilkårene, som er nevnt i EØS-avtalen.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> EFTA anbefalte meg, å kontake dere, i Solvit.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Problemet er, at jeg blir ‘tullet med’ av mange myndigheter, i både
>>>> Norge og Storbritannia.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Jeg kontaktet EFTA, angående problemene med britiske myndigheter,
>>>> først og fremst.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Men jeg blir også ‘tullet’ mye med, av norske myndigheter.
>>>>
>>>> Så det kan kanskje også være et problem, at norske myndigheter, ikke
>>>> forstår EØS-avtalen.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Fordi, som jeg forstår det, så har man fortsatt rettigheter i Norge,
>>>> siden man fortsatt er norsk
>>>>
>>>> statsborger, selv om man jobber noen år i Storbritannia, f.eks.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Men det er mulig at dette også går andre veien, at norske myndigheter,
>>>> tror det er fritt fram,
>>>>
>>>> for å tulle med en, siden man bor i utlandet.
>>>>
>>>> Nå er det så mange myndigheter som tuller med meg, så jeg må nesten ta
>>>> dette ganske
>>>>
>>>> generellt.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Jeg bruker så mye tid, på å stå opp mot, alle disse myndighetene, i
>>>> Norge og Storbritannia,
>>>>
>>>> som tuller med meg, så jeg har nesten ikke tid til å gjøre jobben min.
>>>>
>>>> Jeg får ikke brukt så mye tid på jobben min, som jeg burde, så jeg er
>>>> forsinket med alle regninger,
>>>>
>>>> og har knapt penger til å kjøpe basis matvarer.
>>>>
>>>> Så jeg sender ikke noe detaljert klage nå, for det har jeg rett og
>>>> slett ikke tid til nå, fordi denne
>>>>
>>>> ‘tullingen’, fra norske og britiske myndigheter, er så omfattende.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> I går, så sendte jeg et brev, til den europeiske
>>>> menneskerettighetsdomstolen, i Strasbourg,
>>>>
>>>> og jeg sender med en kopi av det brevet, som vedlegg, for å forklare
>>>> litt av hva som foregår.
>>>>
>>>> Så håper jeg dere har muligheten til å hjelpe meg med dette!
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Med vennlig hilsen
>>>>
>>>> Erik Ribsskog
>>>>
>>>>
>>>
>>
>
-
Google Mail – Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
Solvit Norway
<Solvit-norway@nhd.dep.no>
Tue, Oct 7, 2008 at 2:07 PM
To:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
SOLVIT viser til nedenforstående korrenspondanse per e-post.Som EØS-borger har man rett til å arbeide i Storbritannia, og på denne bakgrunn har man rett til opphold der. Så lenge denne retten anvendes kan ikke britiske myndigheter behandle en EU/EØS-borger forskjellig fra britiske statsborgere, med mindre det foreligger objektive grunner for dette.
SOLVIT er et uformelt samarbeidsnettverk mellom alle EU- og EØS-statene, som administreres av EU-kommisjonen. SOLVIT har ikke myndighet til å treffe bindende vedtak, eller tvinge myndigheter i andre EU/EØS-stater til å fatte et bestemt vedtak eller foreta en bestemt handling. SOLVIT kan kun anmode om at et eventuelt vedtak blir fattet, eller en bestemt handling blir utført. Myndighetene i EU/EØS-staten der problemet har oppstått har således ingen plikt til å følge anmodningen fra SOLVIT.
SOLVITs mandat er bestemt av virkeområde til EF-traktaten og EØS-avtalen. SOLVIT kan ta opp konkrete saker der borgere og foretak opplever at deres rettigheter etter EF-traktaten eller EØS-avtalen ikke overholdes av myndighetene i andre EU/EØS-stater. Det må altså dreie seg om en konkret sak, der borgeren eller foretaket behandles annerledes enn vertsstatens borgere eller foretak.
Dersom man skal melde en slik sak til SOLVIT, må man angi:
– hvilken myndighet det dreier seg om med navn og adresse
– konkret hva problemet er, altså en spesifik beskrivelse av hva man ønsker/har søkt om fra den aktuelle myndigheten
– det må vises at borgeren eller personen behandles annerledes enn borgere og foretak fra den aktuelle staten
Det er ikke godgjort i tidligere korrenspondanse med SOLVIT at disse vilkårene er oppfylt, eller at det foreligger en konkret brudd på en konkret rettighet etter EØS-avtalen. At man generelt opplever kommunikasjon med myndigheter i andre EU/EØS-stater som problematisk er ikke tilstrekkelig for at SOLVIT skal kunne ta opp problemet. Med bakgrunn i dine henvendelser til SOLVIT er det derfor ikke grunnlag for å opprette en SOLVIT-sak mot britiske myndigheter.
SOLVIT kan dessverre ikke hjelpe i denne saken.
Undertegnede er ansvarlig for den daglige driften av SOLVIT Norge.
Med hilsen,
Jostein Røynesdal
SOLVIT Norge
—–Opprinnelig melding—–
Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sendt: 6. oktober 2008 13:07Til: Solvit Norway
Emne: Re: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
Hei,
mange takk for svar!
Jeg skjønner hva du mener.
Men folk må ha rett til å få hjelp fra politi f.eks. i Storbritannia,
når man jobber i Storbritannia som medborger i
et EØS-land, mener jeg.
Så når man ikke får hjelp av politiet i Storbritannia, når man
oppholder seg i Storbritannia, som ‘EØS-borger’.
Da er dette er brudd på EØS-avtalen, mener jeg.
Fordi ifølge EØS-avtalen, så har man de samme rettigheter i
Storbritannia, som om man var britisk statsborger,
hvis man er fra et EØS-land. (Som Norge).
Så hvis man f.eks. blir ‘tullet med’, av britiske myndigheter, fordi
man er fra et lite land som Norge, f.eks.
Og at britene derfor kanskje ikke tar det så nøye, med ens
rettigheter, som hvis man f.eks. hadde vært
fra et stort og mektig land som USA.
I sånne tilfeller, så burde man være beskyttet av EØS-avtalen, mener jeg.
Og det faktumet at man ifølge den, har de samme rettigheter som
landets egne innbyggere, når man
oppholder seg og jobber i et annet EØS-land, i samsvar med EØS-avtalen.
Og sånn virka det også for meg at EFTA trodde dette var.
Uansett om dette ikke er deres hovedfelt, så burde vel EFTA vite en
ting eller to om dette.
Så sånn virker det i hvertfall for meg.
Og da kan ikke jeg skjønne det anderledes, enn at jeg da burde få
hjelp fra Solvit.
Det er også mange andre eksempler, på tull, fra norske og britiske
myndigheter, som jeg ikke
har fått forklart for dere enda, rett og slett fordi at denne
‘tullingen’, fra myndighetene, er så
omfattende.
Så jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg er ikke sikker på om du har
skjønt det her riktig, siden
jeg skjønte fra EFTA, at mine rettigheter nok skal være beskyttet av
EØS-avtalen f.eks., som
er innenfor Solvits arbeidsområde, såvidt jeg har forstått.
Men jeg skal ikke krangle med dere om dette, men jeg får heller se om
jeg får tid å høre med
noen andre om det her da.
Kanskje du kan sende dette til en leder hos dere, hos Solvit?
Med vennlig hilsen
Erik Ribsskog
2008/10/6 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
> Hei igjen,
>
> EFTA er et organ som hovedsakelig skal bistå myndighetene i EFTA-EØS-landene i administrasjon av EØS-avtalen og innlemming av EU-rettsakter i EØS-avtalen. EFTA behandler i utgangspunktet ikke konkrete saker. Dette er bakgrunnen for at de har henvist deg til SOLVIT. Den ettersendte e-posten fra EFTA gir ikke grunnlag for å si at britiske myndigheter i en bestemt sak ikke har overholdt pliktene i EØS-avtalen.
>
> Som norsk statsborger har du rett til å arbeide i Storbritannia på lik linje med britiske statsborgere. Du har også rett til opphold i Storbritannia på bakgrunn av at du har arbeid der.
>
> Dersom du opplever at Britiske myndigheter ikke respekterer dine rettigheter etter EØS-avtalen kan SOLVIT ta opp saken med britiske myndigheter. Typiske SOLVIT-saker er der enkeltpersoner ikke får arbeidstillatelse, oppholdstillatelse eller formelt får godkjent sine yrkeskvalifikasjoner, selv om de har krav på dette etter EØS-avtalen.
>
> SOLVIT Norge har imidlertid ikke identifisert noe konkret brudd på de rettigheter du har etter EØS-avtalen til arbeid og opphold i Storbritannia. SOLVIT kan derfor ikke hjelpe i denne saken.
>
> Mvh,
> Jostein Røynesdal
> SOLVIT Norge
>
>
> —–Opprinnelig melding—–
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 3. oktober 2008 19:02
> Til: Solvit Norway
> Emne: Re: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>
> Hei,
>
> takk for svar!
>
> Jeg mener EFTA henviste meg til dere, fordi dette var snakk om brudd
> på de fire friheter, dvs. i dette tilfelle
> brudd på den friheten som heter fri bevegelse av mennesker.
>
> EFTA sa at jeg som norsk statsborger i Storbritannia, har de samme
> rettighetene som en britisk statsborger.
>
> Jeg skal videresende en kopi av den nevnte e-posten fra EFTA.
>
> Med vennlig hilsen
>
> Erik Ribsskog
>
> 2008/10/3 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
>> Hei,
>>
>> Som nevnt i e-posten 30. september må en sak angå en av de fire frihetene etter EØS-avtalen for at SOLVIT skal kunne behandle den. Dette omfatter reglene om fritt varebytte og fri bevegelighet for varer, personer og kapital. Etter vår vurdering er ikke de problemene du tar opp av en slik art at de faller inn under SOLVITs ansvarsområde.
>>
>> SOLVIT kan derfor ikke hjelpe i denne saken.
>>
>> Med vennlig hilsen
>> Jostein Røynesdal
>> SOLVIT Norge
>>
>>
>>
>>
>> —–Opprinnelig melding—–
>> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
>> Sendt: 1. oktober 2008 21:03
>> Til: Solvit Norway
>> Emne: Oppdatering/Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>
>> Hei,
>>
>> angående de sakene jeg nevnte, i den e-posten jeg videresender nå.
>>
>> Om problemene med politiet i England, og IPCC.
>>
>> Dette eskalerte jeg da til Ministry of Justice, siden jeg regnet med at det var som i Norge, hvor enheten tilsvarende IPCC, spesialenheten, sorterer under justisdepartementet, hvis jeg har forstått det riktig.
>>
>> Men slik var det ikke i Storbritannia, sa Minstry of Justice.
>>
>> Her sorterer IPCC, under the Home Office.
>>
>> Begge disse organene eller etatene, dvs. Ministry of Justice, og the Home Office, tuller litt de og, må jeg nok si.
>>
>> Ministry of Justice ‘tullet’ så mye, så jeg måtte sende klage til statsminsterens kontor, i Storbritannia.
>>
>> Og the Home Office, de har ikke svart på e-postene mine, enda jeg har sendt purring, selv om det var i går, så har ikke de svart på den første e-posten jeg sendte dem.
>>
>> Og i dag fikk jeg et brev fra statsministerens kontor, i England, og de sender det tilbake til Ministry of Justice, og the Home Office.
>>
>> Og denne ‘floken’, er bare en av kanskje 10 klager, hvis jeg skal tippe.
>>
>> Det er så mye jobb med dette, at jeg mister litt oversikten, for å være ærlig, for det er nesten for mye for en person, i hvertfall sammen med jobb, som man jo må utføre også, for å få betalt sine regninger osv.
>>
>> Men jeg tenkte jeg kunne sende det brevet fra statsministerkontoret i Storbritannia, som en oppdatering, siden det er i forbindelse med de klagene jeg nevnte i den videresendte e-posten, på politiet i Storbritannia, og på IPCC.
>>
>> Håper dette er i orden!
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>>
>> ———- Forwarded message ———-
>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>> Date: 2008/9/30
>> Subject: Re: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>> To: Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>
>>
>>
>> Hei,
>>
>> mange takk for svar!
>>
>> Nå er ikke jeg vant til å kontakte Solvit, angående slike problemstillinger, så det er mulig jeg tok et litt feil perspektiv, på problemen, og det litt for generellt.
>>
>> Problemet, er at jeg blir tullet med av så mange, så det er vanskelig å få med alt, på en oversiktelig måte, samtidig, fra et deltalj- perspektiv.
>>
>> Men jeg kan prøve et nytt forsøk.
>>
>> Da prøver jeg å ta med om problemene med politiet i Storbritannia, og IPCC (tilsvarende spesialenheten i Norge).
>>
>> (Det er mye mer og, men jeg må jo begynne et sted, så får jeg heller komme tilbake til de andre problemene, etterhvert, hvis det er i orden).
>>
>> 1. Politiet i Storbritannia. (Merseyside-politiet).
>>
>> Jeg har vært i kontakt med de, i forbindelse at jeg har overhørt at jeg er forfulgt av noe ‘mafia’, i Norge, og i forbindelse med en arbeidssak, som jeg har mot Arvato Services Ltd’s Microsoft Scandinavian Product Activation.
>>
>> Og også i forbindelse med at jeg er bekymret for om kollegaer der, fra de nordiske land, var/er under kontroll av noen krimnelle nettverk, i byen.
>>
>> Problemer:
>>
>> Politiet her, ville ikke etterforske denne saken, uten å tulle med meg.
>>
>> Det gjør ting som dette:
>>
>> – De lyver og sier at CAB er ‘government’, når det er en veldedig organisasjon.
>>
>> – De skriver brev til meg, hvor de kaller meg ‘Miss Erik Ribsskog’.
>>
>> – De opererer med to forskjellige e-postadresser. (De har to e-post adresser, for generelle henvendelser, og sier at begge er riktige).
>> Så den ene må være feil.
>>
>> – De nekter å svare på henvendelser, selv etter at jeg fikk det norske konsulatet i Liverpool, til å kontakte dem, for å påminne dem, om at de måtte ringe meg tilbake.
>>
>> 2. IPCC.
>>
>> IPCC, svarer ikke på e-poster, enda jeg har ringt de angående dette.
>>
>> Så jeg lurer på om disse problemene, kan være fordi jeg er en norsk statsborger, og da blir behandlet litt slik at det ikke er så viktig med folk som er fra et lite land som Norge, så de er det bare å tulle med, fordi Norge er ikke noen stormakt, så statsborgere fra Norge, de er det ikke så nøye med å respektere rettighetene til, ettersom Norge er et lite land, så er det ikke noe risiko forbundet med å tulle med norske statsborgere, i et stort land som Storbritannia.
>>
>> Jeg lurer på om det kan være noe sånn, som Merseyside-politiet og IPCC tenker.
>>
>> Det er som sagt også mange andre myndigheter jeg har problemer med, at jeg blir tullet med, både her og i Norge.
>>
>> Men jeg starter med disse to myndighetene da, så får dere så om perspektivet på henvendelsen ble riktigere nå, for tullet med blir jeg, det er bare å greie å forklare det riktig, for meg, som ikke er vant til å drive med sånne her ting.
>>
>> Så får jeg håpe at jeg klarte det!
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>>
>> 2008/9/30 Solvit Norway <Solvit-norway@nhd.dep.no>:
>>> Hei,
>>>
>>>
>>>
>>> SOLVIT Norge takker for henvendelsen.
>>>
>>>
>>>
>>> Solvit er et internettbasert EU/EØS-myndighetsnettverk som assisterer
>>> borgere og foretak i EU/EØS. SOLVIT kan benyttes av borgere eller
>>> foretak som opplever at deres rettigheter etter reglene om det indre
>>> marked ikke ivaretas i møte med myndigheter i andre EU/EØS-stater.
>>> SOLVIT er ikke et nettverk for informasjon eller juridisk rådgiving,
>>> og behandler ikke saker om problemer mellom bedrifter eller mellom
>>> forbrukere og bedrifter, og heller ikke klager på
>>> EU/EØS-institusjoner. SOLVIT Norge behandler heller ikke saker mellom norske borgere/foretak og norske myndigheter.
>>>
>>> SOLVIT behandler kun problemer som kommer av feil anvendelse av
>>> EU/EØS-rett av offentlige myndigheter innen EU/EØS-land. Dersom SOLVIT
>>> Norge skal kunne ta opp et problem du har i Storbritannia, må derfor
>>> følgende vilkår være
>>> oppfylt:
>>>
>>> – Problemet må gjelde en rettighet etter reglene om det indre
>>> markedet. Dette omfatter for norske borgere og foretaks del
>>> EØS-avtalens bestemmelser om fri bevegelighet for varer, tjenester,
>>> arbeidskraft og kapital.
>>>
>>> – Problemet må ha oppstått ved at britiske myndigheter ikke
>>> anvender reglene om det indre marked riktig. Det må angis konkret
>>> hvilken myndighet det er snakk om.
>>>
>>> – Problemet må gjelde en konkret sak, typisk der det er søkt om et
>>> gode eller en tillatelse.
>>>
>>>
>>>
>>> Dokumentene du har sendt til SOLVIT Norge gir ikke informasjon om
>>> hvilke rettigheter etter EØS-avtalen britiske myndigheter ikke
>>> overholder, og angir ikke konkret hva saken gjelder. SOLVIT Norge har
>>> derfor ikke tilstrekkelig grunnlag for å avgjøre om din sak egner seg for behandling gjennom SOLVIT.
>>>
>>>
>>>
>>> Slik saken står kan SOLVIT dessverre ikke ta saken til behandling.
>>>
>>>
>>>
>>> Mvh,
>>>
>>> Jostein Røynesdal
>>>
>>> SOLVIT Norge
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
>>> Sendt: 19. september 2008 05:15
>>> Til: Solvit Norway
>>> Emne: Fwd: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av
>>> myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>>
>>>
>>>
>>> Hei,
>>>
>>>
>>>
>>> jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe svar på denne e-posten ennå, så
>>> jeg prøver å sende den på nytt.
>>>
>>> Med vennlig hilsen
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>> ———- Forwarded message ———-
>>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>>> Date: 2008/9/10
>>> Subject: Problemer med at mine rettigheter ikke blir respektert, av
>>> myndighetene, i Norge og Storbritannia.
>>> To: solvit-norway@nhd.dep.no
>>>
>>> Hei,
>>>
>>>
>>>
>>> jeg kontaktet EFTA, for å forsikre meg, om at man har samme
>>> rettigheter, som norsk statsborger,
>>>
>>> som jobber i Storbritannia, etter at EØS-avtalen kom, som britiske
>>> statsborgere.
>>>
>>> Og EFTA, kunne bekrefte at det var riktig, at nordmenn hadde de samme
>>> rettighetene, som
>>>
>>> britiske statsborgere og EU-statsborgere, når man oppholdt seg, og
>>> jobber, som nordmann,
>>>
>>> i Storbritannia, og følger vilkårene, som er nevnt i EØS-avtalen.
>>>
>>>
>>>
>>> EFTA anbefalte meg, å kontake dere, i Solvit.
>>>
>>>
>>>
>>> Problemet er, at jeg blir ‘tullet med’ av mange myndigheter, i både
>>> Norge og Storbritannia.
>>>
>>>
>>>
>>> Jeg kontaktet EFTA, angående problemene med britiske myndigheter,
>>> først og fremst.
>>>
>>>
>>>
>>> Men jeg blir også ‘tullet’ mye med, av norske myndigheter.
>>>
>>> Så det kan kanskje også være et problem, at norske myndigheter, ikke
>>> forstår EØS-avtalen.
>>>
>>>
>>>
>>> Fordi, som jeg forstår det, så har man fortsatt rettigheter i Norge,
>>> siden man fortsatt er norsk
>>>
>>> statsborger, selv om man jobber noen år i Storbritannia, f.eks.
>>>
>>>
>>>
>>> Men det er mulig at dette også går andre veien, at norske myndigheter,
>>> tror det er fritt fram,
>>>
>>> for å tulle med en, siden man bor i utlandet.
>>>
>>> Nå er det så mange myndigheter som tuller med meg, så jeg må nesten ta
>>> dette ganske
>>>
>>> generellt.
>>>
>>>
>>>
>>> Jeg bruker så mye tid, på å stå opp mot, alle disse myndighetene, i
>>> Norge og Storbritannia,
>>>
>>> som tuller med meg, så jeg har nesten ikke tid til å gjøre jobben min.
>>>
>>> Jeg får ikke brukt så mye tid på jobben min, som jeg burde, så jeg er
>>> forsinket med alle regninger,
>>>
>>> og har knapt penger til å kjøpe basis matvarer.
>>>
>>> Så jeg sender ikke noe detaljert klage nå, for det har jeg rett og
>>> slett ikke tid til nå, fordi denne
>>>
>>> ‘tullingen’, fra norske og britiske myndigheter, er så omfattende.
>>>
>>>
>>>
>>> I går, så sendte jeg et brev, til den europeiske
>>> menneskerettighetsdomstolen, i Strasbourg,
>>>
>>> og jeg sender med en kopi av det brevet, som vedlegg, for å forklare
>>> litt av hva som foregår.
>>>
>>> Så håper jeg dere har muligheten til å hjelpe meg med dette!
>>>
>>>
>>>
>>> Med vennlig hilsen
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>>
>>
>
-
cons [9] 17.11.03 14:13 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Scheie og Drillo med den klassiske PL-tippekampen på Nrk kl. 16 på lørdager hadde jo vært helt rått da.Og på lang sikt så tror jeg det ville være bra for fotballen-interessen i norge generellt hvis vi fikk tilbake den klassiske tippekampen.
Dessuten når jeg hadde canal+ før så synes jeg komentatorene var ganske anonyme og kjedelige. Jeg husker jo ikke navnet på noen av dem.
zippi [5560] 17.11.03 14:22 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Noekkelordet er DEN klassiske tippekampen.
Problemet med rettighetene er jo at NRK/TV ikke har mulighet til aa sende kampene
de kjoeper rettighetene til siden PL ikke lenger er den klassiske 3pm saturday-
affaeren det engang var, men heller to kamper soendag, en kamp mandag, en onsdag
og av og til tidligkamp paa loerdag.drexl
som…
cons [10] 17.11.03 18:37 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Men du tror ikke det er bedre at en million får se tippekampen på nrk på lørdagskveldene, og kanskje en halv million ser PL på TV2 på søndagene,
enn at 30.000 får se PL på canal+?
zippi [5613] 17.11.03 18:41 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
“Men du tror ikke det er bedre at en million får se tippekampen på nrk på lørdagskveldene, og kanskje en halv million ser PL på TV2 på søndagene,
enn at 30.000 får se PL på canal+?”Da er spoersmaalet om man vil ha fryktelig mange seere.
Nrk trakk aldri i naerheten av en million paa tippekampene. Ikke i naerheten av en
heller.
Baade TV2 og NRK har dessuten forpliktelser over sendeflraten som gjoer at de ikke
har muligheten til aa vise alle kampene de har rettighetene til.drexl
som dermed mener det er bedre med Canal +
cons [12] 17.11.03 19:47 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Ikke sant.. hvis tippekampen får mange seere, så vil det øke interessen for fotball igjen, og forhåpentligvis føre til at flere som vokser opp starter å spille fotball, og dermed bedre spillere for norske klubb og landslag etterhvert..Noen som ikke kjøper den?
GJølle [680] 17.11.03 19:59 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Et lite spørsmål. Er interessen for engelsk fotball lav i Norge? Eller for fotball generelt? Er interessen dalende? Er den dalende blant små gutter og jenter og Norge? Svar på det Cons.GJølle
Spender [32] 17.11.03 20:08 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Hverken NRK eller TV2 må sikre seg rettighetene til PL. Skjer det, vil det være en katastrofe for oss som virkelig liker sporten.For det første så kommer de etter all sannsynlighet til å kun vise lørdagskampen. De vil altså snyte oss for flere titals godbiter i løpet av en sesong.
For det andre vil det være en skandale om folk som Olav Traaen og Ernst A. Lersveen skal kommentere engelsk toppfotball.
Måtte Canal + for alltid ha disse rettighetene.
cons [13] 17.11.03 20:10 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Ja, jeg tror kanskje den er litt dalende. Blandt de som vokser opp nå, og i allefall i byene. Uten at jeg har gjort noen spørreundersøkelse om dette.Mener dessuten jeg leste at norske aviser skriver betraktelig mindre fra PL nå enn de gjorde for 10 år siden.
Widescreen [43] 17.11.03 20:12 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Mens jeg har jobb og tjener nok penger til å betale regningene til Canal Digital så ser jeg helst at rettighetene forblir der. Ellers er jo nrk og tv2 et fint alternativ viss jobben skulle ryke da……
GJølle [681] 17.11.03 20:24 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
cons skrev:
Ja, jeg tror kanskje den er litt dalende. Blandt de som vokser opp nå, og i allefall i byene. Uten at jeg har gjort noen spørreundersøkelse om dette.Mener dessuten jeg leste at norske aviser skriver betraktelig mindre fra PL nå enn de gjorde for 10 år siden.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
What??? Mindre nå enn enn for 10 år siden?? Jeg har fulgt engelsk fotball siden 1969. Og norske aviser har ALDRI skrevet mer om engelsk fotball enn det de gjør nå.Mediadekningen forøvrig har heller aldri vært større enn den er pr. dato. etter mitt hode i hvertfall.
Og ut fra det jeg ser av den “oppvoksende slekt”, som fotball trener og far, med en generell stor fotballinteresse, så klarer ikke jeg å se at interessen er dalende, heller det motsatte.
GJølle
cons [14] 17.11.03 20:33 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Ja det er jo ikke så lett å diskutere om interessen for engelsk fotball er stigende eller synkende når vi ikke har noen fakta.Men jeg tror uansett at det ville vært bra for interessen for engelsk fotball og fotball generellt om tippekampen på nrk kl 16 på lørdager kom tilbake.
Så kanskje den økende interessen ville ført til at vi i fremtiden fikk ett landslag som klarte å både spille underholdende fotball og få gode resultater 🙂
GJølle [683] 17.11.03 21:07 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Poenget er bare det cons, at “den klassiske tippekampen”, den som starter kl. 16.00 på lørdag er død. Jeg er oppvokst med akkurat den tippekampen. Poenget i dag er at det er fotball, gjerne flere kamper også, nesten hver enda dag, hele uken. Den gangen den klassiske tippekampen levde i sitt beste velgående var det kun en kamp i uken. Og vi hadde kun en TV kanal. Mediabildet er snudd fullstendig på hodet, samt at tilbudet av TV sendte kamper er mangedobblet flere ganger.
Det som gjør Canal+ sitt tilbud så unikt, er at de, muligens sammen med Viasat, kan tilby nesten alt som er tilgjengelig av PL kamper. Det er hverken NRK eller TV2 i stand til. Selv om de skulle by sammen, ville de ikke kunne matche Canal+ sitt sendetilbud.I tillegg, så er Canal+ sin “pakke” med studiogjester og veldig gode feature innslag fra England, i en klasse langt over det NRK og TV2 noensinne har prestert. Se bare på TV2` dekning av FA cupen. La nå for all del det være sagt; jeg har større tiltro til NRK enn TV2, TV2 hadde sansynligvis sendt en finaleomkamp i FA cupen forskutt, hvis det crashet med Alley McBeal, eller noe tilsvarende, med høy seerrating.
I tillegg så hadde vi fått Ernst A Lersveen regelmessig. God forbid!!!GJølle
cons [15] 17.11.03 23:24 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Joda jeg skjønner det er kult å ha canal+ å få premiere league flere ganger i uken, men tenk litt på de som ikke har canal+ da 🙂Hvis jeg skulle gjette så ville jeg tro at nrk har minst fem ganger så mange seere når
de viser engelsk førstedivisjon på lørdager enn canal+ har med PL på samme tidspunktet.Dessuten synes jeg egentlig nrk og tv2 burde kunne klare å vise alle kampene, nrk
har jo dessuten nrk2, så det burde jo være enkelt å vise 4 kamper i uken når de
har tilsammen 3 kanaler å vise de på..Har ikke helt fått med meg hvem han Lersveen-karen er jeg, men Tv2 har jo ikke
hatt så mye interessant sport da antagelig.Men Scheie og Drillo på lørdager, tippekampen på nrk, pling osv. Kan ikke være så
galt det skulle man tro.Og fra da jeg hadde Canal+ så husker jeg at jeg synes de kommentatorene var skikkelig kjedelig, og savna Scheie & Co. Kunne nesten foretrukket Kjell Kr. Rike foran de kjedelige Canal+ kommentatorene. Mulig det er bare jeg som synes det.
Husker også at jeg gikk inn på hjemmesiden til Canal+ (dette var kanskje 3 år siden), og kom over hva de skrev om premiere league lagene før sesong-start. Husker ikke nøyaktig hva de skrev, men det de skrev om Everton var i hvertfall helt på trynet. Men
de var sikkert bedre oppdatert når det gjaldt Man. Utd.
GJølle [691] 17.11.03 23:45 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
cons skrev:
Joda jeg skjønner det er kult å ha canal+ å få premiere league flere ganger i uken, men tenk litt på de som ikke har canal+ da 🙂Hvis jeg skulle gjette så ville jeg tro at nrk har minst fem ganger så mange seere når
de viser engelsk førstedivisjon på lørdager enn canal+ har med PL på samme tidspunktet.Dessuten synes jeg egentlig nrk og tv2 burde kunne klare å vise alle kampene, nrk
har jo dessuten nrk2, så det burde jo være enkelt å vise 4 kamper i uken når de
har tilsammen 3 kanaler å vise de på..< Sorry, det tviler jeg på. TV2 har gang på gang vist at de KUN ønsker å vise toppkamper, og knapt nok det. NRK ville neppe heller gjøre det. Statskanalen har alt for mange andre programforpliktelser å ta hensyn til. >
Har ikke helt fått med meg hvem han Lersveen-karen er jeg, men Tv2 har jo ikke
hatt så mye interessant sport da antagelig.< Norges desidert dårligste TV kommentator. Han var god på radio, men ikke på TV.>
Men Scheie og Drillo på lørdager, tippekampen på nrk, pling osv. Kan ikke være så
galt det skulle man tro.< Joda Arne Scheie og Drillo er forsåvidt greit nok det, men hva Kjell Kristian Rike, Olav Traaen og resten av gjengen? Ikke godt nok, etter mitt skjønn. >
Og fra da jeg hadde Canal+ så husker jeg at jeg synes de kommentatorene var skikkelig kjedelig, og savna Scheie & Co. Kunne nesten foretrukket Kjell Kr. Rike foran de kjedelige Canal+ kommentatorene. Mulig det er bare jeg som synes det.
< I mine øyne så er Øyvind Alsaker og Kenneth Fredheim noe av det beste som er å oppdrive av kommentatorer. Husker også at jeg gikk inn på hjemmesiden til Canal+ (dette var kanskje 3 år siden), og kom over hva de skrev om premiere league lagene før sesong-start. Husker ikke nøyaktig hva de skrev, men det de skrev om Everton var i hvertfall helt på trynet. Men de var sikkert bedre oppdatert når det gjaldt Man. Utd. < Det har da svært liten relevans for TV sendingene. >
I mine øyne så har Canal+ hevet standarden på fotball sendinger langt over det vi kan forvente av både NRK og TV2. I Norge så er hovedproduktet til Canal+ Premier League, og det får en dekning og en prioritering deretter. DERFOR ønsker ikke jeg at NRK eller, gud forby, TV2 skal overta rettighetene. Dette gjør Canal+ mye bedre enn noen kanal i Norge pr. i dag.
GJølle
[Endret 17.11.03 23:46 av GJølle]
zippi [5626] 18.11.03 14:15 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Hehe.Norsk presse var svaert sparsommelig med pressedekning av engelsk fotball til
langt innpaa 90-tallet.drexl
som ser at gjettes litt her.
cons [18] 18.11.03 16:51 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Det var jo ikke gjetting det da. Jeg mener jeg leste det ett sted på nettet eller noe.Og jeg kan ikke klare å se at du dokumenterer det du sier på noen måte heller,
så da blir det vel litt nytteløst å diskutere det.
cons [19] 18.11.03 16:59 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Ok så sier vi det. Det er mye bedre at noen betaler en del tusen i året og
får 4-5 PL kamper i uken, enn at alle får 2-3 gratis PL kamper i uken.Synes det egentlig er rart hvis det bare er meg som synes gratis er bedre enn
dyrt, og som tror at det ville vært bedre for fotballen generelt, på lang sikt,
i norge, å få PL tlibake på landsdekkende tv-kanaler.Men jeg er vel rar jeg da.
GJølle [694] 18.11.03 18:08 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Problemstillingen cons, er ikke om det er gratis eller ei. Det som virkelig teller er hvilket produkt man blir tilbudt. Og det produktet som Canal+ tilbyr markedet i dag, overgår langt det andre aktører, etter mine vurderinger, er i stand til å tilby. Så enkelt er det.Forøvrig; hvordan vil engelsk PL på TV bedre norsk fotball standard. det har jeg lurt litt på.
Drexl: At norsk presse var svært sparsommelig med pressedekning av engelsk fotball langt inn på -90 tallet, er vel en sterk overdrivelse. Norsk presse, både de riksdekkende avisene, og de større regionale blekkene, har hatt god dekning av engelsk fotball i flere ti-år. Men det har utvilsomt tiltatt siden oppstarten av PL, samt at invasjonen av norske spillere fra starten av -90 tallet har generert en enda høyere interesse. Men å si at det var sparsommelig før det synes jeg ikke er dekkende.
GJølle
ballhue [46] 18.11.03 18:29 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Haha, d dummeste jeg har hørt! Canal+ har faktisk sagt hver eneste sending at kampene blir bestemt av ledelsen i tjenesten personlig, og at kampene blir tatt ut like før runden starter. Har du ikke c+ eller? og til vanDiver: Manu er den eneste klubben ingen av de ansatte holder med, og selvom de har sendt mange manukamper, har de hatt kun en halvtimes repotasje om dem- tilsammen. Sorry karer men dere bør starte å følge med.
GJølle [695] 18.11.03 20:17 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Hva mener du her, ballhue? Stiller du spørsmålet om hvem som har Canal+ til meg?GJølle
[Endret 18.11.03 20:17 av GJølle]
[Endret 18.11.03 20:19 av GJølle]
cons [20] 18.11.03 21:37 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
“Problemstillingen cons, er ikke om det er gratis eller ei. Det som virkelig teller er hvilket produkt man blir tilbudt. Og det produktet som Canal+ tilbyr markedet i dag, overgår langt det andre aktører, etter mine vurderinger, er i stand til å tilby. Så enkelt er det.”Hva som viktigst av prisen og kvaliteten på produktet, er vel ganske subjektivt, så vi kommer vel ikke noe vei ved å fortsette å diskutere det. (Dessuten er det vel
subjektivt hvilket produkt som er best av canal+ og nrk med scheie/drillo,
så det er vel ikke noe vits å diskutere det heller).“Forøvrig; hvordan vil engelsk PL på TV bedre norsk fotball standard. det har jeg lurt litt på.”
Ok, sånn jeg tenkte angående det, var at mer fotball på tv fører til mer interesse for
fotball generelt -> flere som begynner å spille fotball -> flere fotballspillere å velge
mellom -> bedre landslag/klubblag.(Det motsatte ville vel da bli: mindre fotball på tv -> mindre interesse for fotball
generelt -> færre som begynner å spille fotball -> færre fotballspillere å velge
mellom -> dårligere landslag/klubblag.)Synes det virker logisk jeg da, men det er kanskje noen andre som skjønner bedre
hvordan dette henger sammen.De
GJølle [698] 18.11.03 22:45 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Joda cons, noen liker mora og noen liker dattera. Nå har jeg argumentert for mitt syn. Jeg synes at det produktet Canal+ serverer, gjerne 2 kamper lørdag, ditto søndag og en på mandag er bra. Det som, for meg, gjør produktet MYE bedre enn andre her til lands er studioankeret, hans faste gjester, samt tilfeldige gjester. Gjerne både lørdag og søndag. Og ikke MINST, featurestory`ene som oftest serveres på lørdag før kamp. Både Kenneth Fredheim og Øyvind Alsaker, sammen med kanalens svenske kameramann er utrolig flinke til å finne nye, artige vrier på disse innslagene. Meget bra. Dette gir en totalpakka, uansett hvor mye jeg enn liker Arne Scheie, ikke NRK ville makte å skape. Og som tidligere sagt som TV2 ikke ville vært i nærheten av å få til.Når det gjelder fotball på TV = mer interesse for sporten, så er jo forsåvidt det korrekt nok. det er bare det at i dag serveres det så inn i helsikkes mye fotball på TV at svært mange, meg inkludert, ofte blir mettet. Overmett kan man vel si. Og hvis jeg tar utgangspunkt i den oppvoksende slekt, bruk gjerne mine yngste sønn, 11 år gammel, samt hans venner og bekjente som eksempel, så får de fotball så det holder på TV. Som bevisst far prøver jeg langt på vei å bremse det tilbudet som tilbys.
Utover det så er interessen for fotball, både blant unge og eldre, nå på en all time high, vil jeg påstå. Både for å se norsk seriefotball, og ikke minst, for å drive sporten aktivt selv. Jeg representerer et bydelsidrettslag som vokser ut av både sko og annlegg. Medlemstilgangen har aldri vært større.
GJølle
cons [22] 18.11.03 23:58 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Joda det høres fornuftig ut mye av det du sier der. Tror vi begge har fått sagt det vi mener, og det er vanskelig å dokumentere det vi er uenige om, så er vel ikke noe vits å diskutere så særlig mye mer. Vi får heller diskutere noe annet en annen gang eventuelt 🙂 *avslutter denne diskusjonen for min del*
