johncons
  • Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Klage/Fwd: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 6. november 2021 kl. 00:24
    Til: postmottak@spk.no
    Kopi: presse@spk.no, POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>, “fpvs.kontakt” <fpvs.kontakt@mil.no>, post@ombudsmann.no, “post@sivilombudsmannen.no” <post@sivilombudsmannen.no>, sfovpost@statsforvalteren.no, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>
    Hei,
    jeg viser til Deres brev fra 27. oktober.
    (Se vedlegg).
    All den informasjonen dere trenger står i den forrige mailen.
    Så da trenger jeg vel ikke kaste bort tid på å fylle ut den samme informasjonen, på et skjema, tenkte jeg.
    Akkurat dette har jeg lært om av en flink handel og kontor-lærerinne ved navn Helle, (på Sande videregående), i sin tid.
    Så dette må jeg klage på.
    Da lurer jeg på hvordan service-innstilling dere har, når dere kaster bort tida til folk på denne måten, med unødvendig mas/gnål.
    Dette må jeg klage på.
    Jeg ønsker å heller få svar fra en overordnet om dette, (sånn at jeg slipper å bli terget mer av tull fra vikarer, eller hva man skal kalle dette).
    Og se også å send den erstatningen, (og også min pensjonsbeholdning, som jeg har etterlyst fra Nav, for noe sånt som ti år siden), litt brennkvikt.
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———
    Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: man. 25. okt. 2021 kl. 22:23
    Subject: Fwd: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    To: <postmottak@spk.no>
    Cc: <presse@spk.no>, POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>, fpvs.kontakt <fpvs.kontakt@mil.no>, <post@ombudsmann.no>, post@sivilombudsmannen.no <post@sivilombudsmannen.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>
    Hei,
    jeg viser til Deres brev fra 5. oktober.
    (Se vedlegg).
    Dere skriver at jeg ikke har rapportert om denne frostskaden innen X antall år.
    Men det var jo sånn, at jeg rapporterte om dette, til militærlegen på Terningmoen, (en Dr. Elle som gikk under flere klengenavn, blant annet ‘Dr. Mengele’ og ‘Elle-Melle’).
    Og han Elle dro jeg til, den samme dagen, som vi kom hjem, fra vinterøvelsen.
    (Eller om det var dagen etter).
    Og som jeg skrev i den forrige mailen, så tulla Dr. Elle.
    Han ga meg en salve som ville gjort frostskaden værre, (fordi den inneholdt vann), forklarte min medsoldat Sundheim.
    Og vi på laget, var jo nesten som i den TV-serien ‘Band of brothers’, så å ikke hørt på Sundheim, det ville ha blitt rart det og.
    Og det var egentlig ikke sånn som Elle skrev, (og dere siterte om i brevet deres).
    Det var ikke snakk om sårhet, (på begge ører).
    Men det var snakk om at en bit av det venstre øret, (på størrelse med en halv ti-øring eller 25-øring kanskje), hadde blitt borte.
    Nå var det sånn, at det var tradisjon blant soldatene på Terningmoen, å dra på diskoteket Alexis, (i Elverum sentrum, jeg lurer på om min medsoldat Ragnhildsløkken prøvde å forklare meg at det het Leiret der).
    Og en gang vi var der, (et par måneder etter at en bit av øret mitt forsvant, på grunn vinterøvelsen, på grunn av frostskade).
    Så viste min medsoldat Bekkelund, (eller Bækkelund, eller noe sånt), fra Innlandet, (var han vel fra), at der og der, (inne på Alexis), så satt dattera til Mengele.
    Og dattera til Mengele viste seg å være ei pen/nett blondine, som var i tenårene nærmest.
    (Hvis jeg ikke blingsa, når Bekkelund forklarte).
    Og da lurer jeg på, om det var sånn, at ‘Innlandet-folka’ mente, at hu dattera til Mengele, liksom var ‘eid’, (som noen sier), av meg, siden at faren tulla med meg, på sjukestua, på Terningmoen.
    Og at Mengele kanskje kan ha tulla, (med meg, og muligens andre), for å prøve å bli kvitt dattera si.
    (Noe sånt).
    Og andre gang jeg rapporter denne øre-skaden/frost-skaden.
    Det var på dimmedagen, i slutten av juni, i 1993.
    Og da krysset jeg av på et skjema, (som vi fikk i kantina på Terningmoen, av ei dame fra Statens Kantiner, av en eller annen grunn).
    (Et skjema som dere fikk, som vedlegg/’attachment’, med den forrige mailen).
    Og da var jo alle i topp stemning, for vi var jo i det hardeste/tøffeste når det gjaldt førstegangstjenester, (ifølge min tidligere kamerat, (fra russeåret på Gjerdes videregående i Drammen), Andre Willassen).
    Så vi var glad for alle månedene med blodslit, (må man vel kalle det), var ferdig.
    Men likevel så tok jeg en time-out, (som de sier), fra dimme-stemningen.
    Og begynte å ta opp, med min medsoldat Bø, (som tilfeldigvis stod ved siden av meg da, i kantina på Terningmoen), angående hva jeg skulle krysse av, siden at jeg hadde fått skade på øret.
    Og Bø, (eller om det skrives Bøe), mente at jeg da såklart måtte krysse av, for at jeg hadde fått skade, under førstegangstjenesten.
    Så da gjorde jeg det, (selv om denne episoden kanskje la litt demper på dimme-stemningen).
    Så jeg har rapportert denne skaden to ganger, i 1993, (til Dr. Elle og ei kantine-dame som vel representerte troppsjefen og/eller kompanisjefen, hvordan nå det egentlig kunne ha seg).
    Så at jeg skal vært for treig med å rapportere frostskade.
    Det er feil, (mener jeg).
    Det er Forsvaret som er for treige med å betale erstatning.
    Dette kan dere godt sjekke med han Bø, (eller om det skrives Bøe).
    Han var på lag 1, (jeg lurer på om han muligens var nestlagfører der).
    Så jeg kjenner ikke Bøe så bra, siden at vi aldri var på samme lag, (de første ukene bodde vi sammen med folk, som hadde etternavn, cirka på samme plass, i alfabetet, og Bøe/B og Ribsskog/R er langt fra hverandre i alfabetet, så jeg ble egentlig ikke noe særlig kjent med Bøe, før på dimme-dagen tilfeldigvis).
    Bøe var også med på dimme-festen, (jeg skulle jobbe på Rimi Munkelia dagen etter, (Ihne ‘Rikshurpa’ Vaghmo’ var leder den dagen), men dimmedagen var en stor dag, (siden at vi hadde vært gjennom mye, i løpet av dette året, og vi var som sagt glad for at slitet var ferdig, og syntes at det derfor passet seg, med en liten feiring).
    Og jeg husker at jeg så Bøe i Akersgata, (bak Stortinget), etter X antall timer med dimme-festing og X antall halvliter.
    Jeg lurer på om Bøe stod i lag med Arvesen, (også fra lag 1).
    Bøe sa ihvertfall, (av en eller annen grunn), at han var fra Skottbu, (i Follo), og at det var der som Falkbergert-filmen ‘Sommeren jeg fylte femten’, ble spilt inn.
    Det måtte jeg le litt av, for den filmen så jeg sammen med min farmor og farfar, (på mitt gromgutt-sted Roksvoll, i Strøm/Svelvik), da jeg var i 9/10 års-alderen.
    Og den filmen var litt på kanten, for å si det sånn.
    Jeg vet ikke hvorfor Bø sa dette.
    Men på grunn av dette, så husker jeg ihvertfall at Bø er fra Skottbu/Follo.
    (Selv om jeg ikke husker fornavnet hans.
    Må jeg innrømme).
    Så dere kan høre med han Bø fra Skottbu og juli 1992-kontingenten på Terningmoen, (nestlagfører på lag 1 i tropp 1).
    Så kan nok han bekreftet dette.
    (Hvis han ikke har blitt senil.
    Eller noe lignende).
    Jeg har bodd en del år i England, (etter at jeg ble Rimi-butikksjef etter førstegangstjenesten).
    Og fra 2006 til 2011 så bodde jeg i Liverpool sentrum.
    Og da ble jeg arbeidsledig mens jeg bodde der.
    Og da tenkte jeg på hvordan jeg skulle få tak i penger.
    (For jeg hadde egentlig flykta fra Norge.
    For jeg slutta som butikksjef for å studere med data, på HiO IU.
    Og da jobba jeg som låseansvarlig på Rimi Bjørndal og Rimi Langhus ved siden av studier.
    Og da hørte jeg noe om at jeg var forfulgt av ‘mafian’, eller noe.
    Og blant annet derfor flykta jeg etterhvert til Sunderland, under dekke av at jeg skulle gå det siste året av min bachelor-grad der, (på University of Sunderland, som samarbeidet med HiO IU, for å gjøre en lang historie kort for HiO saboterte mot at jeg skulle dra dit, så jeg måtte kontakte Kilroy Education i Oslo sentrum, for å komme meg dit).
    Det var høsten 2004, at jeg flytta til Sunderland for studere.
    Så det begynner å bli noen år siden).
    Og da tenkte jeg på den frostskade-saken, (blant annet).
    Den var tema, våren/sommeren 2005.
    For Lånekassa saboterte også mot mine Sunderland-studier.
    Så de gikk i vasken på grunn av at jeg ikke fikk studielånet før etter jul, (istedet for i august/september, (ei HiO-dame hadde insistert på å sende søknad til Lånekassa for meg, men hu kødda visst, viste det seg)).
    Så derfor endte jeg opp på gården til min onkel, (min mors yngre bror), Martin Ribsskog sin samboer Grethe Ingebrigtsen, på Løvås gård i Kvelde, (i Larvik kommune), i påsken 2005.
    For jeg ville ha et familieråd, hvor jeg tok opp det fra Rimi Bjørndal, osv.
    For jeg tenkte at det var mest ansvarlig.
    Men min søster osv., ville ikke kontakte politiet, så det rant ut i sanden, og det ble istedet sånn at jeg ble værende på Løvås, som en slags slave, for Martin og Grethe.
    De heiv meg inn i en hytte, som var uisolert.
    (Den hytta kan muligens ha vært bygget av sånn øst-europeisk bil-container, som nordmenn lagde uthus av, etter krigen.
    Min tidligere Rimi-butikksjef Elisabeth Falchenberg sin lillebror John Falchenberg, måtte visst bo i en sånn container/brakke, i Larvik, noen få år før dette igjen.
    Har jeg seinere funnet ut på ‘Bokhylla’.
    For hu Falken, (som hu ble kalt), døde for noen uker siden.
    Og en gang så fikk jeg bakoversveis, da jeg kom på jobb, (som assisterende butikksjef på Rimi Nylænde).
    For det stod en fremmed person, og rydda flaskebordet der.
    Og det var han John Falchenberg, fortalte butikksjefen/søstera.
    Han hadde visst vært lat, og hu skulle stramme han opp, da.
    Noe sånt.
    Så hu dreiv med voksenopplæring, (av brødre), i Rimi, uten å gi de Rimi-uniform.
    For å si det sånn).
    Og da kunne ikke jeg jobbe på Løvås gård, når det begynte å bli kuldegrader, osv.
    På grunn av frostskaden på øret, som da ville blitt værre.
    (Martin og Grethe ville ikke at jeg skulle spise dispiril, (som visst hjelper mot frostskader, siden at blodet blir tynnere).
    Og de ville ikke at jeg skulle ha vaselin på øret, (som jeg hadde i ukene etter vinterøvelsen, når vi var utendørs, på Terningmoen, for at ikke frostskaden skulle bli verre).
    Og så ble jeg jaget, på min 35 års-dag, fra Løvås.
    Martin og Grete dro på MC-ferie, (med Martin sin MC), til Danmark.
    Og ungene til Grethe var hos Grethe sin mor i Svelvik, (de bodde visst tilfeldigvis bare noen kilometer unna mitt nevnte gromgutt-sted).
    Og da forlot alle gården, uten å lære meg hvordan man skulle mate dyra.
    (Martin og Grethe sendte meg for å se etter hestene.
    Men de var forsvunnet.
    Så det var veldig rart).
    De hadde for eksempel ikke lært meg å mate hønene, sauene og hestene.
    Så det var tydelig at noe ikke hang på greip.
    De tulla nok, for ellers ville de nok lært meg å mate de forskjellige dyra, før de stakk av.
    Jeg visste ikke hvor på låven som hønene holdt til engang.
    For å si det sånn.
    For jeg dreiv mest med skogsarbeid der, (ved en eng, noen hundre meter fra gårdstunet).
    Og da kom det noen MC-folk, (eller hva det kan ha vært), å jagde meg til England igjen, (jeg kom meg såvidt til Liverpool for restene av studielånet, og der fikk jeg meg etterhvert en lavt betalt callsenter-jobb, for Arvato/Microsoft, og ei kollega der, (Marianne Høksås fra Risør, som nå jobber som bibliotekar på BI), fant plass i et ‘Commonwealth-bofelleskap’ til meg, i Walton).
    (Jeg hørte at de sa at de skulle skyte meg.
    Da jeg gjemte meg ved den nevnte enga.
    Hvor jeg var ganske kjent.
    Før jeg løp til Farrisvannet og rodde over det, med en random pram/robåt).
    Så den frostskaden har skapt mye problemer for meg.
    Og det ser jo rart ut, når man jobber i butikk/sitter i kassa også.
    Så det er kanskje en medvirkende årsak til at jeg nå er arbeidsledig.
    Og fryserom/fryselager må jeg nesten være litt skeptisk til.
    Noe som kanskje gjør eventuelle arbeidsgivere skeptiske.
    Mens jeg bodde i Liverpool sentrum, (i Leather Lane), så begynte jeg derfor med ymse rettighetssaker, for å prøve å få tak noen erstatninger, (min far tvang meg til å bo alene fra jeg var ni år, så jeg har også omsorgssvikt-sak osv.).
    For å få noe ut av livet mitt, (jeg har planer om å starte opp min nettbutikk, (som solgte engelske isbre-mint), på nytt, blant annet, og jeg har også tenkt å gi ut mine memoarer på nytt, etter at Amazon klikka for cirka ti år siden, osv., osv.).
    Og da sa Forsvaret, (dette er jo over ti år siden, for jeg ble kasta ut fra Leather Lane, på urettmessig vis, i august 2011, var det vel).
    At de trengte erklæring fra en lege, om at jeg hadde frostskade.
    (Så dette med Statens Pensjonskasse, sa de ikke noe om.
    Så litt rart at de nå mener at denne saken sorterer under dere.
    Det kan man kanskje lure på.
    For å si det sånn).
    Og så hadde det seg sånn, at jeg var ute i Walton igjen, (hvor jeg bodde i det Commonwealth-bofelleskapet, som jeg måtte rømme fra, for jeg fikk ikke lov å ha varmovn på rommet, (men en barnløs grandonkel i Norge døde, så jeg fikk nok til depositum, sånn at jeg fikk min egen leilighet)).
    Men jeg ble arbeidsledig, (jeg ble tulla så mye med av ledere osv. på Arvato, at jeg måtte starte en arbeidssak, og de tok meg likevel ikke på alvor, så det ble til at jeg slutta).
    Og så skulle jeg på noe kurs, med Jet, (var det vel), noe jeg snakka med Working Links eller the Jobcenter om.
    Og de hadde kontor ute i Walton.
    Og mens jeg var der, så gikk jeg vel for å se litt, rundt der jeg hadde bodd før.
    Og da fant jeg et legekontor i Walton Village, (heter det vel).
    Men der ville de ikke gi meg time engang, (når jeg nevnte frostskade-erklæring og Forsvaret).
    Så jeg måtte gå til et lokalt legesenter, (i Liverpool sentrum), Marybone Healt Center.
    Dette var før jeg fylte 40, (husker jeg).
    Så det kan kanskje ha vært i 2009 deromkring.
    Og da måtte jeg ta sjekk av blod-trykk og veie meg, osv.
    Selv om jeg bare skulle ha en erklæring, (om at øret mitt var skadet), til Forsvaret.
    Og legen der, var en kineser, ved navn Chang, (sa han ihvertfall).
    Og han mente at øret mitt mest sannsynlig var skadet, på grunn av slåsskamp.
    Men det var jo bare tull.
    Men en kinesisk lege har vel muligens aldri hørt om frostskade-pasienter en gang.
    Så det var muligens derfor at han klikka.
    Og så har jeg sendt om denne saken, til ymse veteran-foreninger osv., i årenes løp.
    Uten å få noe særlig hjelp, dessverre.
    Da håper jeg at dere har fått svar på det dere lurte på.
    Og så håper jeg at dere kan sende denne erstatningen så fort som mulig.
    Nav (Bærum) tuller nemlig med meg, for tida.
    De har vedtatt at jeg skal få støtte til å betale strømregninger.
    Men de har liksom fått ‘mensen’, (som noen sier).
    Så de har satt seg på bakbeina.
    Og hva som feiler dem, er ikke lett å si.
    Når jeg dukker opp i resepsjonen der, så ber de meg plutselig, (etter mange uker/måneder), om å gå et nytt sted, for å levere bilag.
    De skulle ‘plutselig’ leveres et nytt sted, (sa en Steinar der), nemlig i en slags ‘konvertert’ forslags-postkasse, som de har gjemt, (mer eller mindre), i et hjørne der, (like ved gangen ut til toalettet).
    Så de behandler meg ikke på høvelig vis, (vil jeg si).
    For jeg hadde da levert bilag, i resepsjonen, i mange uker, (for Nav Trondheim heiv meg ut i kulda, uten støtte til mat/tak over hue, når jeg prøvde å bosette meg der, i 2018, etter at jeg fikk resten av grandonkel-arven, mange år forsinka, så jeg måtte bo på hotell en periode, i 2018, etter at jeg måtte flytte fra Trondheim).
    Og så begynner de plutselig å fekte med arma der, og si at jeg må levere papirene på en ny måte.
    Det syntes jeg var merkelig.
    Og mer eller mindre som noe ‘mongo’, (som de sier).
    Jeg har også en pensjonsbeholdning-sak, som jeg begynte med, på cirka den samme tida, som frostskade-saken og omsorgssvikt-saken.
    Så det er muligens sånn, at Nav derfor er sure/vanskelige.
    Fordi at de liker at jeg har en sak mot de, (for de bare spilte dumme, når jeg ønsket å få min pensjonsbeholdning sendt til utlandet, for cirka ti år siden).
    Nå tror jeg at jeg har fått med det meste her.
    Men hvis det er noe mer informasjon, som trengs, angående denne frostskade-saken, så er det bare å si fra.
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———
    Fra: POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>
    Date: tir. 31. aug. 2021 kl. 08:30
    Subject: SV: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
     
     
    Hei
     
    Beklager, det ble feil saksnummer.
     
    Din henvendelse er mottatt og registrert med saksnummer 2021025711. Vennligst oppgi dette hvis du henvender deg til Forsvaret i sakens anledning.
    Vennlig hilsen
    Forsvarets e-postmottak
     
     
     
    Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Sendt: 30. august 2021 03:22
    Til: presse@spk.no
    Kopi: POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>; fpvs.kontakt <fpvs.kontakt@mil.no>; post@ombudsmann.no; post@sivilombudsmannen.no; sfovpost@statsforvalteren.no; Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>; amnestyis <amnestyis@amnesty.org>; HRW UK <hrwuk@hrw.org>
    Emne: Frostskade under førstegangstjenesten/Fwd: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
     
    Noen personer som mottok denne meldingen, mottar ikke ofte e-post fra eribsskog@gmail.com. Les hvorfor dette er viktig
    Denne eposten er sendt fra en ekstern adresse eller organisasjon. Ikke åpne koblinger eller vedlegg dersom du er usikker på meldingens avsender eller innhold.
    Hei,
    tidligere denne måneden så gikk jeg et brev, (se vedlegg), fra Forsvaret.
    De sier at det er deres hos Statens Pensjonskasse, som skal betale erstatning for frostskade på øret, (noe jeg fikk under en vinterøvelse, under førstegangstjenesten).
    Dette erstatnings-saken har jeg holdt på med, i 10-15 år nå.
    Og dette har ikke Forsvaret opplyst meg om før.
    Ellers hadde dere fått denne saken tilsendt dere tidligere.
    Som det står på et av arkene, i brevet fra Forsvaret, (se vedlegg).
    Så skrev jeg under, på dimme-dagen, (i juni 1993), at jeg hadde fått en skade, under førstegangstjenesten.
    Så dette er noe jeg har sagt hele tiden.
    Men de første årene etter førstegangstjenesten, så var jeg mest opptatt av jobb osv., (og jeg hadde en yngre søster, ved navn Pia, som var hjemløs, på den tida jeg dimma, så jeg måttte også forsørge henne mer eller mindre, (på den tida), for at hu ikke skulle havna på plata liksom, og hu flytta inn på rommet mitt, på Ungbo, noen dager etter at jeg dimma).
    Jeg må også klage på, at jeg blir sendt rundt, som en kasteball her, (mellom staten sine forskjellige organer).
    Og noen e-post-adresse, for generelle henvendelser, klarte ikke jeg å finne, på deres nettsted.
    (Ei heller mail-adresser for deres direktører/ledelse.
    For å si det sånn).
    Så dette må jeg klage på.
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
    PS.
    Når det gjelder papirene fra Forsvaret.
    Så kan de se ut som at jeg har skulka X antall øvelser, (i Heimevernet, som jeg ble overført til, etter endt førstegangstjeneste og en rep i mob-hæren).
    Men jeg har bodd i England, (jeg studerte først på University of Sunderland, og jobbet så i Liverpool), fra 2004 til 2014.
    Og jeg hørte aldri noe fra Forsvaret om disse øvelsene.
    Og det var vel ikke meningen at jeg skulle være med på de, når jeg bodde i utlandet.
    Så her har det skjedd noe surr.
    Og det var også sånn, at i årene før 2004, så jobba jeg som butikksjef, (fra 1998 til 2002).
    Og da hendte det, at det var mye å gjøre på jobb, og at jeg derfor ba om utsettelse, når den årlige rep-øvelsen nærmet seg.
    Men da har jeg fått det som ugyldig fravær, i mine papirer, (hos Forsvaret), når det egentlig var godkjent og alt i orden.
    Så dette må jeg klage på.
    Skjerpings!
    PS 2.
    Det var også sånn, at mens jeg bodde i England, så hadde jeg mine private ting, (antikvitet-gaver fra min mormor, som var etter dansk adel/overklasse, mer eller mindre genialt kryssordprogram som jeg lagde på NHi i 1992/93 og HV-utstyr mm.), det lå hos City Self-Storage.
    Og de tingene har jeg ikke fått tilbake, fra City Self-Storage, etter at jeg flytta tilbake til Norge, (i 2014).
    (Det lå mye mer der og, som foto-album, plate-samling, osv., osv.).
    Og de tingene har visst Forsvaret nasjonalisert, ville City Self-Storage ha det til.
    Selv om hu som sa det, har slutta, i det firmaet, og nå driver med yoga-undervisning.
    PS 3.
    Det var også sånn, (som man kan se i papirene fra Forsvaret), at militær-legen, (Dr. Elle), på Terningmoen, (hvor jeg avtjente min førstegangstjeneste).
    Han ga meg en salve, (etter vinterøvelsen), mot frostskade på øret.
    Men den salven sa min medsoldat Odd Sundheim, (som var på samme lag som meg), om, at ville gjort frostskaden verre, for den inneholdt vann.
    Så det gikk ikke an å høre på han militær-legen tydeligvis.
    Det var også en gang, som jeg hadde en veldig hoven akilles-sene, (tidligere under førstegangstjeneste-året), og da sa militær-legen at jeg hadde en _liten_ hevelse.
    Men det var ikke en liten hevelse, vil jeg si.
    Så han legen var kanskje ikke helt i vater.
    (For å si det sånn).
    Så dette må jeg klage på.
    Det var også en annen medsoldat, (Bekkelund, eller noe, fra Innlandet), som viste meg dattera til militærlegen, (Mengele som han ble kalt), på diskoteket Alexis, en gang.
    Og det hang ikke helt på greit, at Bekkelund skulle vise meg hu jenta, (ei ung/sprekk blondine), sånn uten videre, (de andre fra Elverum/Innlandet, likte ikke så godt, at vi vernepliktige fra Oslo-området, ble kjent med Elverum-damene, kunne det virke som).
    Så det var kanskje noe rart som foregikk.
    PS 4.
    Det var også sånn, at jeg skulle ha et møte, på NHI, (høsten 1992), om det kryssord-programmet.
    Men vi var først statister på Sekondløytnanten-filmen, (i Kvikne, i Østerdalen).
    Og da ville noen, at vi som spilte tyske soldater, skulle ha hjelmen, på armen, mens vi løp, (i en fange-scene).
    Og da fikk jeg visst blodpropp i armen.
    Og troppsjef Frøshaug nektet meg å ringe NHI, for å forklare om at jeg ikke rakk møtet.
    For vi dro så mer eller mindre rett til en øvelse, i Kongsberg-traktene.
    Og da måtte jeg til militærlegen på Heistadmoen, (husker jeg), på grunn av armen.
    Og det har jeg seinere tenkt, at kan ha vært en blodpropp.
    Men det skjønte visst ingen av legene, (hverken de på Heistadmoen eller Terningmoen).
    Og det nevnte dataprogrammet vil ikke NITH/Høyskolen Kristiania gi meg en kopi av.
    Så det ødela for meg, (jeg fikk også dårlig karakter), at troppsjef Frøshaug nektet å stoppe bussen, på vei tilbake til Terningmoen, sånn at jeg kunne ringt NHI, og forklart om hvorfor jeg ikke kunne dukke opp, på klage-møte.
    PS 5.
    Da jeg bodde i England, så ble jeg arbeidsledig, under Finanskrisen.
    Men  jeg bygget opp en liten nettbutikk.
    Og jeg ba Nav om å sende meg min pensjonsbeholdning, (på cirka en million).
    Men de bare begynte å kveme, og lot som at de ikke forstod hva jeg mente.
    Så det må jeg klage på.
    ———- Forwarded message ———
    Fra: POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>
    Date: tir. 27. jul. 2021 kl. 12:54
    Subject: SV: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
     
     
     
    Din henvendelse er mottatt og registrert med saksnummer 2021025711. Vennligst oppgi dette hvis du henvender deg til Forsvaret i sakens anledning.
     
    Vennlig hilsen
    Forsvarets e-postmottak
     
     
     
    Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Sendt: 23. juli 2021 09:32
    Til: Forsvaret <fpvs.kontakt@mil.no>
    Kopi: POSTMOTTAK FORSVARET <postmottak@mil.no>; post@ombudsmann.no
    Emne: Re: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
     
    Denne eposten er sendt fra en ekstern adresse eller organisasjon. Ikke åpne koblinger eller vedlegg dersom du er usikker på meldingens avsender eller innhold.
    Hei,
    nei jeg så i nettavisene i går, at det hadde vært noe problem med internett osv., (og at mange store nettsteder hadde problemer).
    Men dere kan kanskje prøve igjen nå, så kanskje det virker nå.
    (For å fleipe litt).
    Jeg synes ihvertfall at dere burde slutte å sende meg rundt som en kasteball.
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
     
    fre. 7. mai 2021 kl. 11:37 skrev Forsvaret <fpvs.kontakt@mil.no>:
    Beklager, men det virker ikke, det kommer ikke fram.
    Vennlig hilsen
     
    Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS)
    forsvaret.no
    Telefon: 915 03 003
     
     
     
    Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
    Sendt: 07. mai 2021 11:32
    Til:
    Emne: Re: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann [FPVS411075]
    Hei,
    nå har jeg gått på handel og kontor i sin tid.
    Og det tror jeg er deres jobb, å sende dette videre.
    Dessuten sa han Lydersen at det var til dere dette skulle.
    Erik Ribsskog
    PS.
    Her er mer om dette, (fra Facebook):
    ‘Tillitsvalgtordningen i Forsvaret
    Statlig organisasjon
    to. 09:09
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret svarer på et innlegg du har publisert på siden deres. Se innlegg.
     
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret sendt I går kl. 09:09
    Hei Erik,
     
    Det er ikke så lett å finne navn på tillitsvalgte så langt tilbake i tid. Men jeg kan gjerne se på saken om du ønsker det?
     
    Mvh
    Anette Hyldmo, landstillitsvalgt
    to. 11:24
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret svarer på et innlegg du har publisert på siden deres. Se innlegg.
     
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret sendt I går kl. 11:24
    Hei Erik,
     
    Det er vanskelig å få tak i tillitsvalgte så langt tilbake i tid, men jeg kan se på saken din om du ønsker det?
     
    Mvh
    Anette Hyldmo, landstillitsvalgt
    to. 23:20
    Du sendte I går kl. 23:20
    Hei,
     
    ja landstillitsvalgt er kanskje bedre enn hovedtillitsvalgt igjen.
     
    Det hadde vært bra hvis dere kunne sett på det, og funnet en brukbar løsning.
     
    Det er vel ingen som liker å krige mot Forsvaret liksom.
     
    Men jeg tror at Forsvaret tjener på det, (i det lange løp), hvis de behandler folk på en real måte.
     
    Det var jo ikke sånn at jeg ville i militæret heller, men det var snakk om verneplikt, som de fleste måtte igjen, på den tida.
     
    Jeg har prøvd å forklare om denne frostskade-saken i en perm-link.
     
    Og den nettsiden linket jeg til, i min Facebook-post, på siden deres.
     
    Men det innlegget er visst borte nå.
     
    Så jeg kan prøve å linke til den saken igjen, (på nettstedet mitt).
     
    Jeg trodde kanskje at dere hadde noe slags arkiv, hvor dere oppbevarte navnene, på de tillits-folka, som har vært i Forsvaret, i årenes løp.
     
    Takk for svar!
     
    Mvh.
     
    Erik Ribsskog
     
    PS.
     
    Her er en link til den nevnte frostskade-saken:
     
    https://johncons.net/frostskadesak.html
    10:04
     
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret sendt I dag kl. 10:04
    Hei Erik,
     
    Vi har tatt en titt på saken, men har dessverre ikke kunne finne arkiver på tillitsvalgte så langt tilbake i tid. 
     
    Vi tror det beste for deg ville være å kontakte Forsvarets Personell og Vernepliktsservice. De håndterer slike saker og har kanskje arkiver på vernepliktige. Du kan nå de på nummeret: 915 03 003.
     
    Ønsker deg en god helg! 
     
    Med vennlig hilsen,
    Ola Lydersen, Vernepliktsrådet
    11:04
    Du sendte I dag kl. 11:04
    Hei,
     
    jeg har nå sendt en mail til Forsvaret om dette.
     
    Så får vi se om de finner ut noe.
     
    Men jeg syntes din kollega Anette sa, at hu skulle se på sjølve saken.
     
    Så man kan kanskje lure på litt hva dere driver med der.
     
    Erik Ribsskog
     
    Tillitsvalgtordningen i Forsvaret sendt I dag kl. 11:26
    Hei igjen, 
     
    Vi har sett på saken og det går ikke innenfor vårt ansvarsområde. Saker som dreier seg om erstatning for skader påført i tjeneste er opp til Forsvaret å avgjøre. 
     
    Mvh, 
    Ola Tollnes Lydersen, Vernepliktsrådet
    Du sendte I dag kl. 11:30
    Hei,
     
    da skjønner jeg ikke hvorfor hu Anette sa dere skulle se på saken.
     
    Min tidligere nevnte kamerat Magne Winnem ville at soldatene skulle få billigere øl, når han var hoved-tillitsvalgt, så jeg skjønner at dere bare er opptatt av sånne russe-greier.
     
    Det virker også litt som at dere er et russe-styre når dere svarer to ganger (som hu Anette gjorde), og bare bytter saksbehandlere osv.
     
    Erik Ribsskog’.
     
    fre. 7. mai 2021 kl. 11:12 skrev Forsvaret <fpvs.kontakt@mil.no>:
    Hei
    Kan du sende dette til:  postmottak@mil.no
     
    Vennlig hilsen
     
    Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS)
    forsvaret.no
    Telefon: 915 03 003
     
     
     
    Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
    Sendt: 07. mai 2021 10:56
    Til:
    Emne: Kontakt-informasjon for troppens tillitsmann
    Hei,
    jeg har vært i kontakt med Tillitsvalgtordningen i Forsvaret, (Ola Lydersen blant annet).
    Og de sier at de ikke har arkiver over hvem som var min tillitsmann under førstegangstjenesten.
    (Jeg har en gammel frostskade-sak, (jeg fikk frostskade på vinterøvelsen), som jeg lurte på om troppens tillitsmann kunne hjelpe meg med.
    For jeg har tidligere kontaktet Forsvaret, Forsvarets Ombudsmann og veteran-organisasjoner uten å komme noen vei).
    Ola Lydersen mente at dere hadde oversikt over hvem troppens tillitsmann var.
    Jeg husker at han het Bakke (eller Bache), og at han var fra Lillehammer-traktene.
    Men hva fornavet var, det husker jeg ikke.
    Så da er det ikke så lett å finne han.
    Så om dere har noe kontakt-informasjon for han.
    (10 Torp var den første tillitsmannen, (han fikk sparken som tillitsmann for å ha tulla med vaktlistene), og han svarer ikke på Facebook).
    Hvis dere har kontakt-informasjon for hovedtillitsvalgt, så er det også bra.
    Jeg var i infanteriet under førstegangstjenesten.
    Jeg var i tropp 1, i geværkompaniet, på Terningmoen, (IR 5).
    Og jeg var juli 1992-kontingent.
    På forhånd takk for hjelp!
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    3 vedlegg
    IMG_20211106_0001 paint.jpg
    572K
    IMG_20211106_0002 paint.jpg
    761K
    IMG_20211106_0003.jpg
    409K

    PS.

    Her er vedleggene:

    IMG_20211106_0001 paint

    IMG_20211106_0002 paint

    IMG_20211106_0003

  • Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    RE: Re: Saksnummer [16896] – Klage/Fwd: Erik, velkommen til oss! [INC ID# 677454]
    Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 5. november 2021 kl. 22:51
    Til: Lowell Norge AS <strom.no@lowell.com>
    Kopi: kundeservice <kundeservice@renroros.no>, juridisk <juridisk@datatilsynet.no>, NorgesEnergi <kundeservice@norgesenergi.no>, boligbistand@baerum.kommune.no, kundeservice@mail.efi.no, kundesenter.no@lowell.com, kundeservice@hafslundstrom.no, post@baerum.kommune.no, LOS Kundesenter <kundesenter@los.no>, sfovpost@statsforvalteren.no, “post@sivilombudsmannen.no” <post@sivilombudsmannen.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, LbF Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, post <post@finkn.no>, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, kom@nve.no, rme@nve.no, trl@nve.no, morten.schau@elvia.no, abuse@telia.com, “inger.lise.blyverket” <inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no>, tr@forbrukertilsynet.no, Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, Info <info@tpas.org.uk>, postmottak@asd.dep.no, Runcorn Office <runcornoffice@taroe.org>, postkasse@datatilsynet.no, Lowell Norge AS <svc.no.nova@lowell.com>
    Hei,
    som jeg skrev forrige gang du svarte på en kopi-mail.
    Så ønsker jeg at daglig leder hos dere, skal svare om dette.
    Dere svarer på kopi-mailer, og dere svarer også fra to forskjellige mail-adresser/avdelinger, (strom.no og svc.no.nova).
    Det er også sånn at jeg tar dette med Datatilsynet, (noe jeg har gjort i noe sånt som fem år nå).
    (Jeg ønsker å vite navnet, på det nett-trollet, som har bestilt dette, i mitt navn, (eller i en tulle-versjon av mitt navn).
    Og jeg ønsker å bli informert om, hva dere, (eller deres oppdragsgiver Hafslund), akter å foreta dere, for å hindre at noe lignende skjer igjen).
    Skjerpings!
    Erik Ribsskog
    ons. 3. nov. 2021 kl. 08:17 skrev Lowell Norge AS <strom.no@lowell.com>:
    Hei,
    Takk for din henvendelse. Som nevnt i korrespondansen med NorgesEnergi, så anbefaler vi deg å politianmelde saken. 
    Med vennlig hilsen Fredrik
     
    Lowell Norge AS
    Brynsveien 14
    PB 6354 Etterstad
    NO-0604 OSLO, NORWAY
    Telefonnummer 23 17 10 00
    From: eribsskog@gmail.com
    Sent: 03.11.21 03:27
    To: kundeservice@norgesenergi.no
    Cc: svc.no.nova@lowell.com;kundeservice@renroros.no;juridisk@datatilsynet.no;strom.no@lowell.com;boligbistand@baerum.kommune.no;kundeservice@mail.efi.no;kundesenter.no@lowell.com;kundeservice@hafslundstrom.no;post@baerum.kommune.no;kundesenter@los.no;sfovpost@statsforvalteren.no;post@sivilombudsmannen.no;amnestyis@amnesty.org;hrwuk@hrw.org;lbf@lbf.no;post@finkn.no;post@akademikerforbundet.no;kom@nve.no;rme@nve.no;trl@nve.no;morten.schau@elvia.no;abuse@telia.com;inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no;tr@forbrukertilsynet.no;phso.enquiries@ombudsman.org.uk;info@tpas.org.uk;postmottak@asd.dep.no;runcornoffice@taroe.org;postkasse@datatilsynet.no
    Subject: Re: Saksnummer [16896] – Klage/Fwd: Erik, velkommen til oss!
    Hei,
    dere må prøve å finne ut hva som har skjedd her.
    (For jeg har ikke kontaktet dere).
    Og så har jeg også rett til, (mener jeg), å få vite, hva dere akter å foreta dere, for å forhindre, at noe lignende skjer, med andre ‘Hvermansen-folk’, i fremtida.
    Med hilsen
    Erik Ribsskog
    tir. 20. jul. 2021 kl. 15:06 skrev NorgesEnergi <kundeservice@norgesenergi.no>:
    Hei, 
    Som nevnt av min kollega har vi dessverre ikke mulighet til å finne ut hvem som kan ha bestilt en avtale i ditt navn. 
    Ønsker du å finne ut av dette må det meldes en politianmeldelse for identitetstyveri. 
    Videre viser vi til svaret fra vår Teamleder, Christina. 
    Som strømkunde hos oss får du ekstra billig mobilabonnement – sjekk prisene her!
    Ha en fin dag!
    Med vennlig hilsen
    Anna
    Kunderådgiver
    NorgesEnergi AS
    Tlf 38 10 00 80
    Postadresse: Postboks 608 Lundsiden, 4606 Kristiansand
    Besøksadresse: Markensgt. 34, 4630 Kristiansand
    www.norgesenergi.no
    <eribsskog@gmail.com>
    July 17th, 2021 09:54
    Hei,
    dette er trakassering som følge av identitetstyveri, (virker det som).
    (Jeg har ikke kontaktet disse).
    Vennligst rydd opp!
    Med hilsen
    Erik Ribsskog
    PS.
    Jeg sender fortsatt om identitetstyveri til Datatilsynet, (siden at det ikke
    virker helt klart, hvem andre jeg burde sende om dette til, synes
    jeg).
    ———- Forwarded message ———
    Fra: <kundeservice@norgesenergi.no>
    Date: fre. 16. jul. 2021 kl. 11:00
    Subject: Velkommen til NorgesEnergi, Erik Løvenbalk!
    To: <eribsskog+250770(Sensurert av johncons-blogg)@gmail.com>
     
    Vis i nettleser
     
    NorgesEnergi logo
     
    Velkommen til oss, Erik Løvenbalk!
     
    Takk for din strømbestilling, og velkommen til NorgesEnergi! Som landets ledende lavprisaktør kan vi garantere deg at du har gjort et godt valg. 
    Billig strøm gir god energi! 
    Med Spotpris betaler du det samme for strømmen som vi kjøper den for. Denne avtaleformen har ifølge Statistisk sentralbyrå vist seg å være den mest lønnsomme i over 10 år. 
    Strømavtalen har ingen ørespåslag – kun en fast abonnementspris på 49 kr/md. Enkelt og grei – akkurat sånn det skal være. 
    Vi gleder oss til å levere strøm til deg! 
     
    Hva skjer nå? 
     
    Vi har registrert følgende opplysninger om deg: 
    Navn: Erik Løvenbalk Ribsskog
    E-post: eribsskog+250770(Sensurert av johncons-blogg)@gmail.com
    Telefon: +4791587593
    Anleggsadresse: (Sensurert av johncons-blogg), (Sensurert av johncons-blogg) BEKKESTUA
    For å sikre identifisering og ivareta personvern er vi pålagt å innhente fødselsnummer til alle nye kunder. Dette skjer automatisk og du trenger ikke foreta deg noe. 
     
     
     
    Folk flest velger NorgesEnergi! 
     
    De fleste som har byttet strømleverandør de siste 10 årene, har valgt NorgesEnergi.*
    Du vil sannsynligvis snart motta en henvendelse fra din tidligere strømleverandør. Som landets ledende lavprisaktør, håper vi likevel du vil gi oss i NorgesEnergi sjansen til å bevise at vi er den rette strømleverandøren for deg.
    Mer enn bare billig strøm!
    Vi vil gi deg mer av den gode energien. Derfor får du som er kunde hos oss tilgang til en rekke gode fordeler og rabatter hos våre samarbeidspartnere. Sjekk ut norgesenergi.no/kundefordeler
    *Kilde: Kantar Energibarometeret 2010-2020
     
     
    Vi matcher prisen!
     
    Som kunde hos NorgesEnergi kan du være trygg på at du har en god strømavtale. Får du tilbud om billigere strøm fra en annen leverandør, matcher vi prisen.
     
    Les mer om prismatch
     
     
     
    Ha en energisk dag! 
    Hilsen alle oss i NorgesEnergi
    Angreskjema
     
     
    Slik kan du komme i kontakt med oss
     
    Du kan kontakte vårt kundesenter om du har spørsmål om din strømavtale eller våre tjenester. Kundeservice er åpent alle hverdager mellom 8 og 16. Du kan sende oss en e-post, melde oss på Facebook eller ringe oss på telefon 38 10 00 80.
     
    Send e-post
     
    Facebook
     
     
    Selvbetjening på Min side
     
    På Min side finner du blant annet informasjon om din strømavtale, kan endre kundeopplysninger og sjekke dine fakturaer. Du kan også utsette eller dele din nyeste faktura!
     
    Gå til Min side
     
    • NorgesEnergi AS • Kundeservice 38 10 00 80 • Postboks 608 Lundsiden • 4606 Kristiansand  • www.norgesenergi.no
     
  • tull og tøys

    https://www.nb.no/items/27b889f66c37e17770fb29bc6af67800?page=0&searchText=”ragnhild%20von%20harling”

    PS.

    Ragnhild gikk også et år på high school i USA, (fra Totens Blad 4. juni 1988):

    high school

    https://www.nb.no/items/b18068312839d31ac1a5dcebd34c82d5?page=5&searchText=”ragnhild%20von%20harling”

    PS 2.

    Ragnhild fra Stovner var visst en MC-rype som ung tenåringsjente, (fra Norsk Barneblad 12/1984):

    mc rype råne berte

    https://www.nb.no/items/67d61b9d73e8273c4e998ed4aa3fde5b?page=0&searchText=”ragnhild%20von%20harling”

    PS 3.

    Det var sånn, at jeg var litt flau over, å vise meg, sammen med Ragnhild fra Stovner, (som jeg møtte på Radio 1 Club), husker jeg.

    (Jeg tror muligens at hu hadde vokst en del, (i bredden).

    Etter at bildet øverst i bloggposten ble tatt.

    Noe sånt).

    Det er mulig at hu vokste en del, fra det året hu gikk på high school i Amerika, og fram til at jeg møtte henne, (drøye to år seinere).

    Og jeg var veldig tynn.

    (Jeg veide vel kanskje 60 kilo, (og var 1.85 høy), på den tida.

    Noe sånt).

    Og jeg husker at Ragnhild gikk i en fin kåpe, (og solide vinterstøvler), osv.

    Den gangen vi skulle møte mine kamerater Magne Winnem og Andre Willassen, (på Burger King nederst i Karl Johan), på nyåret i 1991, (kan det vel kanskje ha vært).

    (Dette var noe Ragnhild ønsket, (å møte mine kamerater).

    Av en eller annen grunn).

    Og etter å ha møtte Magne og Andre.

    Så møtte vi tilfeldigvis min Abildsø-bekjente, (jeg fikk ikke lov å røyke på hybelen min der, så jeg ble kjent med alle ungdommene, som pleide å henge utafor Abildsø-kiosken), Kjetil Reinli.

    Og Kjetil Reinli ropte nesten, (han var muligens hatsk), om at han hadde blitt blitzer, osv.

    Men han kan kanskje ha trodd, at hu Ragnhild, var mora mi.

    Siden at hu så så voksen ut, (og kledde seg så voksent), da.

    Og siden at jeg nok var en del tynnere, enn henne, (på den tida).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 4.

    Før hu ble tenårings-MC-rype, så drev Ragnhild fra Stovner blant annet med turn, (fra Norsk Barneblad 10/1983):

    turn før mc rype

    https://www.nb.no/items/25dd6a82ae23085519336f2151d28ee0?page=0&searchText=”ragnhild%20von%20harling”

    PS 5.

    Når jeg søker på nettet nå.

    Så ser det ut som, at både Østre og Vestre Toten har bokmål, som målform.

    Men det kan kanskje ha vært annerledes på 80-tallet.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Her er mer om dette:

    både østre og vestre

    Nynorsk har visst ikke tradisjonelt stått så høyt i kurs på Toten, så det er mulig at Ragnhild og de er innflyttere, (fra Totens Blad 17. juli 1965):

    toten hm nynorsk

    https://www.nb.no/items/afd8a4af0111322156d094c421c9cd79?page=1&searchText=målform

    PS 8.

    Her kan man se Ragnhild og foreldrene, etter en grunnstøting, (fra Totens Blad 18. mai 1972):

    ragnhild og foreldrene

    https://www.nb.no/items/489a55b0980b754785acb011740f9dab?page=3&searchText=harling

    PS 9.

    Mer om foreldrene, (fra Aftenposten 1. august 1969):

    foreldrene 3

    PS 10.

    Da fant jeg morfaren til Ragnhild, som hu sa at hu flytta inn hos, (etter russetida), før han så døde, (fra Oslo Adressebok 1986/87):

    morfar ragnhild

    https://www.nb.no/items/b998f9b1228cb1cf118c5ca3ef30c786?page=557&searchText=tante%20ulrikkes%20vei

    PS 11.

    Da Ragnhild og jeg dreiv og stod i halve natta, var jo et drøyt døgn før Matland ble til OBS Triaden, (noe som var mandag 19. november), og morfaren døde visst bare noen uker før, (fra Laagendalsposten 8. oktober 1990):

    samme måned hm

    https://www.nb.no/items/3ba6b2ae51a80cad71fb4763739162b5?page=3&searchText=”oskar%20tonby”~1

    PS 12.

    Det kan kanskje ha vært sånn, at han Christian, (Ragnhild sin bror eller fetter), var en av de Toten-morgenfuglene, (som jeg blogget om, her om dagen).

    Som plutselig dukka opp, på døra til Ragnhild, noen timer før jeg skulle på OBS Triaden-lanserings-møte på Olavsgaard Hotel.

    (Noe sånt).

    Dette var kanskje noen søskenbarn, (eller noe lignende), som skulle ha slags en minnestund, for morfaren.

    Hm.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 13.

    Broren Christian var visst bare tretten år i 1990, så da var det nok mest sannsynlig noen venner av Ragnhild, (muligens fra godtemplar-miljøet, siden at de var så kvikke, på søndagsmorningen), som dukka opp på døra hennes:

    christian 77

    https://www.nb.no/items/20a27b4b22f3fa9e79a51c86582c763b?page=435&searchText=”oskar%20tonby”~1

    PS 14.

    Morfaren, (Oskar Tonby), var visst både hjemmefrontsmann og politikonstabel, (fra DT/BB 19. september 1992):

    mer om heimefront

    https://www.nb.no/items/a7c112251ca673f2a56c1c23e094b2fc?page=17&searchText=”oskar%20tonby”

    PS 15.

    Her er mer om dette, (fra DT/BB 15. mai 1985):

    politi også

    https://www.nb.no/items/2e46d8360661e59aea75d182f25f8cd0?page=31&searchText=”oskar%20tonby”

    PS 16.

    Det er mulig at Ragnhild fra Stovner ble litt deppa, av det greiene her, og derfor la på seg litt, (fra Aftenposten 20. juni 1990):

    deppa hm

    PS 17.

    Det var muligens mer jeg som var tynn, (på den tida), enn det var Ragnhild som var brei, og jeg var kanskje litt kresen, når det gjaldt damer, siden at det var så mange pene jenter, på Bergeråsen, hvor jeg vokste opp, (fra Hadeland 4. juli 1990):

    jeg som var tynn

    https://www.nb.no/items/a520992788f4af5609f75bd082af2e72?page=1&searchText=”ragnhild%20von%20harling”~1

    PS 18.

    Det kan jo ha vært sånn, at Ragnhild la på seg litt.

    Etter at morfaren døde, (noen måneder etter at bildene overfor ble tatt).

    For jeg husker at min tidligere klassekamerat Andre Willassen, begynte å klage på, at hu Ragnhild ikke var noe fin.

    Da Ragnhild og jeg møtte Andre Willassen og Magne Winnem, (mine tidligere klassekamerater fra Drammen), på Burger King, (nederst i Karl Johan).

    Men det var kanskje bare, at Ragnhild var litt bleik, siden at dette var om vinteren.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • muligens oldemor

    https://www.nb.no/items/76c1128a13cc8489bd18fc0b169d68fa?page=1&searchText=”ragnhild%20von%20harling”

    PS.

    Det står at Ragnhild fra Stovner sin tippoldefar, (må det vel antagelig ha vært), Otto von Harling, var i jødemisjonen.

    Og det, (jødemisjonen), kan jeg huske å ha hørt om før.

    Men det må vel ha vært noe lignende, av samemisjonen eller negermisjonen.

    Nemlig at de kristne prøvde å kristne jødene.

    (Noe sånt).

    At de prøvde å få jødene, til å tro på Jesus, (i tillegg til Gud, som de vel trodde på fra før).

    (Noe sånt).

    Men en sånn jødemisjon, har kanskje hatt trange kår, etter krigen.

    (Etter Hitler sin jøde-utryddelse, osv.

    For å si det sånn).

    Da, (etter krigen), så fikk kanskje jødene, en sterkere stilling.

    (Etter dannelsen av staten Israel, osv.

    For å si det sånn).

    Og all snakk om jødemisjon, har kanskje blitt tabu.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • young facebook 1

    PS.

    Her er mer om dette:

    young 2

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    young facebook 3

    PS 3.

    Og enda mer om dette:

    facebook young 4

  • pult med homse

    https://www.dagbladet.no/video/alle-kliner-med-alle/5IYVZbBW

    PS.

    Mer om Veronica Jansen:

    mer om veronica jansen

    PS 2.

    Monica Waage husker jeg hvem er.

    Hu var min nabo, (på Nedre), på Bergeråsen.

    Hu bodde, (sammen med sin lillesøster Bente og mor/foreldre), i sosial-boligene, i Leirfaret/Hellinga, på 80-tallet, (ved siden av Mikalsen-familien, som jeg vel har blogga litt om).

    (Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Her kan man se Bente Waage, (på Svelvikdagene), sammen med søskenparet Lisbeth og Richard Mikalsen, (fra DT/BB 13. august 1984):

    bente lisbeth rikard

    https://www.nb.no/items/8c025907e1fa6f3ee318dadf7357cdef?page=11&searchText=”bente%20waage”~1

    PS 4.

    Det her er nok den eldste Waage-hvalen, (hadde jeg nær sagt):

    young hval

    PS 5.

    Og det her er nok den yngste:

    yngste waage

  • På onsdag 8. september, så dro jeg til Bærum Vaksinesenter, (på Rud), for å få corona-vaksine-dose #2.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Det var forresten bare flaks, at jeg fikk tekstmeldingen, fra Bærum Vaksinesenter.

    For noen nett-troll, hadde portert mobil-nummeret mitt.

    Så jeg måtte taste inn mobil-nummeret til min mobilt bredbånd-dongle, (som jeg kjøpte i England i 2017, (før amerikanerne begynte å stigmatisere Huawei)), for å få tekstmeldingen.

    (Dette var snakk om et kjempelangt telefonnummer fra Telia, (på tolv siffer).

    Men det funka likevel, å taste inn, på folkeregister #2, som jeg har kalt det på bloggen).

    Og så fulgte jeg med, på en slags nett-side, som den nevnte dongelen har.

    Og så fikk jeg ‘plutselig’ en dag, en tekstmelding, fra kommunen.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    mer om rar tekstmelding

    PS 3.

    Grunnen til at jeg kjøpte den dongelen.

    Det var forresten fordi, at disse mini-routerne, som var så populære, (i England), rundt 2017.

    De gikk ofte tom for batteri.

    (Ihvertfall den fra EE.

    EE sitt mobilt bredbånd-abonnement slutta plutselig å virke.

    Så jeg fikk meg også en mini-router fra ‘3’.

    For å si det sånn).

    Og PC-en min har også innebygget wifi.

    (Den har mobil trådløssone.

    Som det heter).

    Så det er egentlig greiere med en enkel dongle, som kun gir internett, til PC-en.

    (Vil jeg si).

    For det blir mindre komplisert, (og mer drift-sikkert).

    (For å si det sånn).

    Men disse dongelene, var mobil-butikkene i England kjemisk renset for, (i 2017).

    Så den varen måtte jeg kjøpte på internett, fra Amazon, (eller noe lignende).

    (Var det vel).

    Og da var det, (mer eller mindre), bare Huawei-dongeler, som man fikk kjøpt.

    (Sånn som jeg husker det).

    Og i Norge nå, så vil alle tele-firmaene ha det til, at man må ha en boks på veggen utendørs.

    For å få mobilt bredbånd.

    Men det har ikke jeg.

    Jeg har bare den dongelen.

    (Og det hadde jeg i England, fra 2011 – 2014.

    Og også i 2017.

    Husker jeg).

    Så jeg har lurt på grunnen til, at de prøver å prakke på folk, en sånn vegg-boks.

    Men det er muligens fordi at signalene i Norge, ikke er like sterke, som i England.

    (Hva vet jeg).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Det står forresten, i den aktuelle tekstmeldingen.

    At man skal logge inn, der og der, for å se klokkeslettet, for vaksine-timen, osv.

    Men da jeg fikk dose #1.

    Så sa sykepleiersken, (ei asiatisk ei vel), at jeg kom til å få en tekstmelding, om dose #2.

    Så derfor var det jeg hadde fokuset på, (når det gjaldt dette).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Det hadde kanskje vært smart, hvis vaksinesenteret også sendte et brev, (eller i det minste en mail), om vaksine-timen.

    (Må man vel si).

    Hvis det blir aktuelt, med en dose #3, for eksempel, (som i andre land).

    (For å si det sånn).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Stemning fra Rud:

    IMG_20210908_085555

    PS 7.

    Det var Moderna-dag, på vaksinesenteret.

    Og det var jeg fornøyd med.

    For jeg fikk jo Moderna, den første gangen.

    Men ei engelskspråklig blondine, (jeg var ikke sikker på om hu var amerikansk, eller om hu bare hadde bodd der noen år), som stod på plassen foran meg i køen.

    Hu sa, til hu som kom med vaksinen.

    At hu heller ville ha Pfizer.

    (For det hadde hu fått som dose #1).

    Og da spurte vaksine-dama, om hu var mye ute og reiste, osv.

    Og det mente blondina at hu var.

    Og da tok sykepleiersken henne med, (til et eller annet sted), antagelig for å istedet gi henne en dose Pfizer, da.

    (Noe sånt).

    Og jeg lurer på om det var sånn, at ingen av disse kom tilbake.

    (For å si det sånn).

    Så hvis det blir aktuelt, med en dose #3, (til alle).

    Så kunne de kanskje gjort det, på en mer smidig måte, (sånn at folk kunne velge vaksinen selv).

    Når det gjelder influensa-vaksine, så kan visst folk nå få dette, på apoteket.

    Så kanskje man kunne latt apotekene drive med corona-vaksine også.

    For de har erfaring med sånt, (kan det virke som).

    Så da hadde det kanskje blitt sånn, at folk kunne velge mer, angående når og hvor man fikk vaksinen.

    Og angående hvilken vaksine man skulle få.

    (Noe sånt).

    Så sier folk, at den tredje verden mangler vaksine-doser.

    Og det er kanskje grunnen til, at apotekene, (i Norge), ikke får lov å drive med corona-vaksine.

    Men hvorfor ikke bygge fler vaksine-fabrikker, (har jeg tenkt).

    Er det så veldig vanskelig å bygge.

    Hva med en vaksine-fabrikk i Norge?

    Her kan man lure på hva FN, (og EU), osv. driver med.

    (Vil jeg si).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Her er mer om dette:

    IMG_20210908_090605

    PS 9.

    Hm:

    IMG_20210908_093350

    PS 10.

    Hm:

    IMG_20210908_095950

    PS 11.

    Her har kommunen vært dårlige til å fjerne graffiti:

    IMG_20210908_101543

  • mer fra irc

    PS.

    Skorpion er frekk, og kaller meg ‘jævla surpomp’.

    Det synes jeg at var litt over grensen.

    Han får heller holde seg unna irc-kanalene mine hvis han ikke klarer å oppføre seg.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    frekke skorpion

'Bokhylla' 70-tallet 80-tallet 90-tallet Anmeldelse Arne Mogan Olsen Berger Bergeråsen Brev Christell Humblen Dagbladet.no Datatilsynet Drammen E-post Facebook Google Haldis Humblen Hm Identitetstyveri Ingeborg Ribsskog irc Jobbsøking i England Johannes Ribsskog johncons-blogg Karen Ribsskog Klage Larvik Liverpool Magne Winnem Mobilbilder Musikk Nettmobbing Online trakassering Oppdatering Oslo Pia Ribsskog Politiet Rimi Slektsforskning StatCounter Svelvik Twitter Wikipedia YouTube Ågot Mogan Olsen