
-
https://www.nb.no/items/56989d5f14b769f0a820ee9aea854d6b?page=13&searchText=ribsskog~1PS.
Min mormor nevnte aldri noe om edderkoppspinn, for meg, (på 70-tallet osv.), sånn som jeg husker det.
Men da jeg gikk i første klasse, på Østre Halsen skole.(Noe jeg gjorde skoleåret 1977/78).
Så fikk vi i oppdrag, (av noen lærere), å lage en heks, i noen slags håndarbeidstimer.
Og når jeg kom hjem, (til Mellomhagen), med den heksa, noen uker før jul.
Så sa min mor, at den kunne jeg gi til bestemor Ingeborg.
(Noe sånt).
Og vi var, hos bestemor Ingeborg, (og bestefar Johannes), i Nevlunghavn, den jula.
(Jula 1977).
Og da husker jeg, at det var litt vanskelig, å holde seg alvorlig, når bestemor Ingeborg begynte å spørre spørsmål, (lettere irritert vel), om den heksa, som jeg hadde lagd, på skolen.
Den heksa hang bestemor Ingeborg, (eller om det var bestefar Johannes eller onkel Martin), etterhvert opp, (i taket), på soverommet sitt, (i andre etasje, i Blombakken), hvor hu hadde himmelseng osv., (husker jeg).
Men det er mulig at det bare var for å sjekke, om hvordan jeg ville reagere, når hu viste meg hvor hu hadde hengt opp denne gaven.
Så det er mulig at den heksa ikke hang der, så utrolig lenge.
(For å si det sånn).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
https://www.nb.no/items/db8a78701405cacf3054b3d926621c22?page=21&searchText=ribsskog~1PS.
De Sandefjord-folka.
Som henta bestemor Ingeborg, på flyplassen, i Spania.
Det kan kanskje ha vært den Sandefjord-advokaten, som nevnte bestemor Ingeborg, i en slags kronikk/spalte, om jula, som jeg blogget om, for noen dager/uker siden.
(For å si det sånn).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
https://www.nb.no/items/09687967c2ec0602a096440f97af8454?page=19&searchText=ribsskog~1PS.
Bestemor Ingeborg nevner at hun hadde noen gamle dagbøker, i sine skuffer/kommoder, i 1989.
Og hu har også skrevet om tidligere, (i Aftenposten).
At hu også hadde sine oldeforeldre sine kjærlighetsbrev liggende.
(Muligens fra L. C. Nyholm til Maren Gjedde.
Noe sånt).
Så sånne ting, hadde det jo vært artig, å blogget om, nå som jeg driver med slektsforskning, osv.
Og min mormor lovte meg mer eller mindre, at jeg skulle få ting av historisk interesse, (om hennes adelige/overklasse-forfedre), etter henne.
(Noe sånt).
Men jeg fikk ikke noe av dette, da bestemor Ingeborg døde.
På grunn av mine smålige ‘kjeltring-slektninger’.
(Må man vel kalle de).
Som Larvik Tingrett hadde latt få kontroll, over bestemor Ingeborg sine eiendeler, (selv om jeg var eldste sønn/avkom, av eldste avkom, (min mor), etter min mormor).
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Bestemor Ingeborg nevner at de pleide å ha tjenestepiker, (med egne kommoder), under hennes oppvekst.
Og det må antagelig ha vært, i Palæet i Fredriksværk.
Hvor min mormor vokste opp.
(Hennes far, (og hans far igjen), hadde et av Danmarks største jernstøperier der, (etter min tipptippoldefar Anker Heegaard).
For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Min mormor fortalte meg forresten.
En gang jeg ringte henne, mens jeg bodde, i Liverpool sentrum, (hvor jeg bodde fra 2006 til 2011).
At de også pleide å ha tjenestepiker, (som spilte piano, under måltidene), når de seinere bodde i København.
(Etter å ha gitt opp jernstøperiet i Frederiksværk.
Siden at det var en slektning, av min mormors far, som ikke ville være jovial, når det gjaldt driften av jernstøperiet.
Noe sånt).
Så sånn var visst det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
-
-
https://www.nb.no/items/f0ca7a8e30ead4d9b556d12337190107?page=25&searchText=ribsskog~1PS.
Her er mer om dette:
https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog#!profile-1500814-infoPS 2.
Selv om denne Ribsskog-linjen, (linje II ifølge Bjørn Ribsskog sin slektsforskning), bodde i Vestfold, samtidig med at jeg vokste opp der.
Så hadde jeg ikke noe kjennskap, til disse Ribsskog (Johansson)-folka.
(Min mor nevnte de aldri.
For å si det sånn).
Og jeg hadde ikke noe kontakt med de, før hu Sophie Ribsskog Johansson kontaktet meg på Facebook, (uten noen ordentlig grunn vel, men hu hadde kanskje lest bloggen min, eller om hu hadde googlet etternavnet mitt/vårt), rundt 2010.
Og Bjørn Ribsskog fant bare navnet på Sophie sin oldefar Bjarne Ribsskog.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 3.
Her er mer om dette:
https://www.nb.no/items/f0ca7a8e30ead4d9b556d12337190107?page=25&searchText=ribsskog~1PS 4.
Nå tror kanskje noen, at alle i Vestfold leser Sandefjords Blad.
Men det gjorde ikke de i slekta mi.
Den avisa er nok mest populær i Sandefjord og omegn.
I Larvik så leste man lokal-avisene Nybrott og Østlands-Posten.
(Min mor var forresten en ‘radio/TV-person’.
Så hu holdt sjelden aviser.
Sånn som jeg husker det).
Og i Svelvik, (på Roksvoll), så abonnerte min far og de, på Svelvik-lokalavisa, (som bytta eier/navn, hvert skuddår liksom, på 80-tallet), DT/BB og Aftenposten.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Dukkene ble visst større og større, (fra Østlands-Posten 15. mars 1986):
https://www.nb.no/items/cc913892fc4b4eb65a497dc63850f24d?page=7&searchText=%22kari%20ribsskog%20johansson%22PS 6.
I PS-et overfor.
Så kan man se, at min firemenning Kari Ribsskog Johansson, (og hennes lærer-ektemann Gøran), bodde på Vestfold landbruksskole.
Og det var vel der, som min onkel Martin, (min mors yngre bror), ble skogbruk-utdannet, på første halvdel av 70-tallet.
(Sånn som jeg husker det).
Så Martin må nok ha kjent disse.
(Kari sin far Tore var vel Martin sin tremenning.
Noe sånt).
Men min mor nevnte aldri noen Kari, (eller Tore).
(Sånn som jeg husker det).
Og selv om min mor, bodde i Larvik, på 70/80-tallet.
Så var hun som sagt en ‘radio/TV-person’.
Og våren 1986, (da artikkelen overfor ble trykket), så bodde min mor, hos ei venninne i Svelvik, (moren til Tanja vel), som visst var gift med en neger.
(Av en eller annen grunn).
Og så fikk visst min lillesøster Pia, (som er født i 1971), min mor tvangsinnlagt, på et sinnsykehus, i midtre/indre Vestfold, (hvor vi besøkte min mor, sommeren 1987, på vei til bestemor Ingeborg sitt 70 års-selskap, på Hotel Wassilioff, i Stavern).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Etterhvert så dannet disse Kunstnergjengen Spor, (fra Tønsbergs Blad 23. november 2002):

PS 8.
Her er mer om dette, (fra Tønsbergs Blad 23. november 2001):






