
https://www.nb.no/items/feafc06f7f1957fa77c11d5269567997?page=0&searchText=”reklamestol”

https://www.vgtv.no/video/213743/her-kjoerte-tiger-woods-ut
(Min mor Karen terpet igjen og igjen om, at min lillesøster Pia og meg, skulle snakke reint, (når det gjaldt å si ‘kjøtt’ og ‘skjørt’, osv).
Dette var mens vi bodde i Mellomhagen, på Østre Halsen, (hvor vi bodde fra 1976 til 1978).
Så man må muligens si, at de som ikke snakker reint, er horunger.
Men når det gjelder kommafeilene.
Så har jeg jobbet, i ti år, som butikkleder, (i Rimi), fra 1994 til 2004.
Og butikkledere skriver mest fakser, (som de sender til meieriet og bakeren, osv.).
(Ihvertfall på den tida).
Og i fakser så er det ikke mange kommaer.
(For å si det sånn).
Og jeg har også vært irc-er.
(Fra 1997).
Og jeg har også bodd i ti år, i England.
(Selv om matte var det faget jeg tok mest høytidelig.
For å si det sånn.
For min far var så opptatt av at jeg skulle kunne seks-gangen, (på den tida jeg begynte i første klasse), osv.
Av en eller annen grunn).
Men jeg har seinere jobbet med jobber, hvor jeg ikke har skrevet så mye, (jeg skrev vel bare ett referat, i min tid som butikkleder, (dette var fra et personalmøte på Rimi Langhus, i 2003)).
Så jeg er litt rusten, når det gjelder komma-regler, da.
Og når det gjelder johncons-blogg og Min Bok-bøkene.
Så er det ‘ad hoc-prosjekter’.
Og jeg har prioritert å få ut informasjonen.
Istedet for å bruke mye tid på å lese korrektur og å gjenoppfriske mine grammatikk/kommaregel-kunnskaper.
(For å si det sånn).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
Når det gjelder komma-regler.
Så bruker jeg ofte både komma og parentes.
Og man skal visst da egentlig droppe komma.
Men jeg synes at teksten blir veldig hard, (og uoversiktlig), hvis man bare bruker parentes.
(Noe sånt).
Og det å dele opp teksten, med mange kommaer.
Det er kanskje ikke standard norsk, men jeg har lagt meg til å skrive sånn, (må jeg si).
Og jeg vet også at jeg bruker ord-deling mye, (som i engelsk).
Og det er egentlig skrivefeil.
Og så bruker jeg avsnitt veldig ofte, (en uvane/vane jeg har fra irc).
Og det er muligens også skrivefeil.
Men man kan kanskje hevde at dette ikke er skrivefeil og.
En Wikipedia-admin, (fra Son), som ble tatt for myrde sin mor, (eller noe lignende), for drøye ti år siden.
Han hadde om komma-regler, på sin Wiki-bruker-side.
(Husker jeg).
Og det er mulig at det lov, å bruke komma så mye, som jeg gjør.
(Sånn som jeg tolket den nevnte Wiki-bruker-siden).
Og at det bare er litt gammeldags norsk.
(For å si det sånn).
Og det også mye på grunn av, at skrivingen da går raskere unna.
(Må jeg si).
Og det samme med alle PS-ene.
(For å si det sånn).
Og i årenes løp, (jeg har jo nød-blogget siden 2007), så har dette kanskje utviklet seg, til å bli, en slags særegen skrivestil, da.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Jeg husker verb ennå, (fra grunnskolen).
Infinitiv, det er: ‘Å lese’, (for eksempel).
Og preteritum blir da: ‘Leste’.
Perfektum blir: ‘Har lest’.
Og perfektum partisipp: ‘Lest’.
Og pluskvamperfektum, (eller hva det het igjen): ‘Hadde lest’.
(Noe sånt).
Men resten av grammatikken er jeg rimelig rusten på.
(Må jeg si).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Når det gjelder grammatikk.
Så var det også noe med hankjønn, hunkjønn og intetkjønn, (husker jeg).
Og hankjønns-ord, (som bilen), skulle det stå: ‘En’ foran.
Og hunkjønns-ord, (som hytta), skulle det stå: ‘Ei’ foran.
Og intetkjønns-ord, (som toget), skulle det stå: ‘Et’ foran.
(Noe sånt).
Dette var vel i forbindelse med ordgruppen substantiv, (for å si det sånn).
Og disse substantivene kan vel også bøyes/deles inn, på ymse andre måter.
(For å si det sånn).
Så sånn er vel det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Jeg husker også noen kommaregler.
Som at man ikke skal ha komma foran bindeord som ‘og’ og ‘eller’.
Men det med helsetninger og delsetninger, har gått litt i glemmeboka, i årenes løp, (må jeg innrømme).
Eller, (jeg leste litt om det på nettet nå nettopp).
En helsetning har både substantiv og verb.
Og så er det en del kommaregler i forbindelse med dette, da.
Men jeg må innrømme, at jeg ikke går gjennom blogg-postene, (og bøkene), mine.
For å se etter substantiv og verb, (og så flytte kommaer, for eksempel).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Da kan jeg prøve å lese litt korrektur:
‘Tiger Woods er sjørt til sykehus, på grunn av sjøretøy-ulykke og det er usjent skadeomfang’.
Før det første kommaet der.
Men substantivet, (hvem sjører).
Det mangler muligens
Så da skal det vel muligens ikke stå komma.
Hm.
Da er dette muligens bedre norsk:
‘Tiger Woods er sjørt til sykehus på grunn av sjøretøyulykke og det er usjent skadeomfang’.
(Selv om jeg da har fleipet litt, i denne setningen.
For jeg har med talefeilen til VGTV sin programleder, for å si det sånn).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Nå har jeg lastet opp Min Bok med jubileums-utgave-forord, på johncons.net.
Så den boken kan nå lastes ned, fra denne linken:
https://www.johncons.net/min_bok_med_jubileumsutgaveforord.doc
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Det neste, (når det gjelder webdesign).
Det blir da, at johncons-web, skal få et eget menyvalg, som heter: ‘Bøker’.
Sånn at man kan laste ned bøkene mine, fra egne linker, på nettstedet.
Men jeg har ikke lyst til, å havne for mye på etterskudd, med å bekjempe troll-post/mail-angrepet.
Så dette blir nok om noen uker, (eller noe i den duren).
(For å si det sånn).
Og det er mulig at jeg også lager en innholdsfortegnelse, til boken, i forbindelse med dette.
(Jeg skal se om jeg finner en gammel doc-fil, fra da jeg bodde i Keith Court, (hvor jeg bodde fra 2012 til 2014), i Walton.
Og så kan jeg eventuelt se der, hvordan jeg lagde innholds-fortegnelsen, på den tida).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 2.
Kristin Sola sin venninne, (muligens hu Lisbeth Skjeldrum som jeg chatta med på Facebook i går), har jeg forresten nevnt, i Min Bok:

(Samme link som overfor).
'Bokhylla' 70-tallet 80-tallet 90-tallet Anmeldelse Arne Mogan Olsen Berger Bergeråsen Brev Christell Humblen Dagbladet.no Datatilsynet Drammen E-post Facebook Google Haldis Humblen Hm Identitetstyveri Ingeborg Ribsskog irc Jobbsøking i England Johannes Ribsskog johncons-blogg Karen Ribsskog Klage Larvik Liverpool Magne Winnem Mobilbilder Musikk Nettmobbing Online trakassering Oppdatering Oslo Pia Ribsskog Politiet Rimi Slektsforskning StatCounter Svelvik Twitter Wikipedia YouTube Ågot Mogan Olsen