-
Google Mail – Melder mer ut av statskirka

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Melder mer ut av statskirka
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Sun, Jan 17, 2010 at 11:19 AM
To:
kirkevergen@larvik.kommune.no
Hei,jeg fant ut at en tipptippoldefar fra Holmsbu, hadde gjort ei budeie fra Eggedal gravid, da han var sånn 14-15 år.Og de hadde fått et uekte barn da.Som het Ole Sandersen.Så har farfaren min og brødrene kalt seg Olsen, Sandersen og Bergstø, etter plassen.Farfaren min kalte seg Øivind Olsen, så han var oppkalt etter et uekte født barn.Og jeg ble født som Erik Olsen, men mora mi skifta navn på meg, til Erik Ribsskog, da jeg var fem år, etter at hu skilte seg fra faren min.Jeg lurer på om 'hyper-kristne', f.eks. farmora mi Ågot Mogan Olsen, og min fars samboer Haldis Humblen og stedatter Christell Humblen, som er i Johanitterordenen, og min fars bror Runar sin kone Inger Olsen, fra Sande, som er i Jehovas Vitner.Jeg lurer på om de straffer, fordi jeg jeg bla kalt Olsen, etter en uekte født gutt fra Holmsbu?Dette kan jeg ikke støtte, at folk graver i kirkebøker og tuller, så nå vil jeg melde meg ut av det sinnsyke opplegget dere driver med i statskirka.Og når dere legger de bøkene ut på nettet, så kan jo folk finne ut av det, at folk i ens slekt er uekte født.Jeg vet ikke om det er en bra eller dårlig ting, det har jeg ikke tenkt godt nok gjennom.Men hvis det er sånn at noen på bedehus osv., blar gjennom kirkebøker, for å finne ut hvem de skal tulle med, så kan jeg ikke støtte det.Og sånn virker det nesten litt for meg, at det er slik det foregår, så nå vil jeg gjerne melde meg ut av statskirken.Jeg har hørt jeg står i Kvelde menighet.Så jeg håper dere kan ordne dette i Larvik, eller sende det videre til Kvelde, hvis de har en egen e-post adresse, som dette skulle vært sendt til.På forhånd takk for hjelp!Med hilsenErik Ribsskog
-
Nå lurer jeg på om det er noe sånn arvesynd-hevn, ute og går, fra johanitterordenen/indremisjonen.
At de leser kirkebøker, og straffer de som er etterkommere av uektefødte osv.
Kan det være noe sånn som foregår?
Ble min farfar Øivind straffet, og fulgt med på av farmora mi og faren min,
(som jeg husker de gjorde, spionerte, bare farfaren min gikk en tur ut av huset, for å gå tur på jordet til Lersbryggen, da stod farmora mi og faren min i kjøkkenvinduet og prata om at han gikk bort dit osv., og hvorfor han ikke satt i sofaen sin).
At det er straffen, fra de kristne/’USA’-folka, siden oldefaren hans, eller farfaren hans, fikk ei budeie fra Eggedal på tjukka, da han var 14-15 år.
Også straffer de meg, fordi hu Karen Pedersdatter, mora til Helga og Asbjørn Dørumsgaard, var døpt på 1. juledag.
Noe som sikkert var som synd da, i de ‘hyper-kristnes’ øyne.
Er det noe sånn som foregår, lurer jeg.
Det kan man lure på.
Stemora mi Haldis har jo slekt som er i Johanitterordenen, og farmora mi Ågot, var jo også veldig kristen.
Og tanta mi Inger, kona til onkel Runar, (sønn til Øivind), hu er jo i Jehovas Vitner.
Så sånn var det.
Bare noe jeg kom på.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
PS.
Den første kirkeboka jeg fant hun tippoldemora mi, Karen Pedersen Fladeby i, var visst noe med vaksinering.
Men hun var også døpt.
Og klokkeren og presten hadde hver sin bok.
Så kan vi se hvordan de skriver.
Det her er klokkeren:
Og det her er fra ‘ministralboka’, (jeg regner med at det betyr at det er presten sin bok):
Legg merke til at presten skriver ikke Christensen, men Xtensen, eller noe.
Det har jeg lest at de også gjorde for Christiana, i Norge, i gamle dager, at de skrev Xiania, eller noe.
Så det var litt artig.
Men men.
Og kona het visst Helene Eriksdatter, eller Erichsdatter, kanskje klokkeren skrev?
Jeg går for Eriksdatter jeg, siden jeg heter Erik.
Det får man håpe at er i orden.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Nå tror jeg det er sånn, at Ågot og Ove og Runar og Inger og vel Pia, må ha rotta seg sammen, mot meg, av en eller annen grunn.
Ågot likte vel ikke at jeg flytta til Oslo.
Men det visste Ågot i mange år, at jeg kom til å flytte inn til Oslo.
(For å studere osv., det var planlagt i mange år.
Det var avtalt mellom meg og faren min, og det visste Ågot godt om).
Men hu ville at jeg skulle bo på Sand, enda jeg ikke hadde noe leilighet der.
Og det ville blitt for kjedelig for meg, som 20-åring, og bo sammen med Ågot, som 70-75 åring, mener jeg.
Så det er her er bare tull.
Men jeg tror de har drivi og laget plott og sånn, mot meg, for å ‘straffe’ meg, eller noe da.
Noe sånt.
Jeg mistenker at det kan være sånn, ihvertfall.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
PS.
Fem personer, pleier å ha det varmere, enn 30 grader.
Det tror jeg må være Haldis, og faren min og Christell og Jan og Viggo.
For da jeg en sjelden gang, besøkte dem, nede i Havnehagen, så hadde de alltid badstu-temperatur, vil jeg si, i stua si.
For Haldis likte å ha det sånn.
Hu var også veldig glad i å ligge i sola, om sommeren.
Og lå da gjerne oppå noen ruller med utrulla aluminiumsfolie, i bikinitrusa, på verandaen dems, eller hennes da, for det var vel hu som eide huset.
Så sånn var det.
Så det er tydelig at det nok kanskje er noen folk fra ‘Haldis-familien’, som har vært ute og stemt litt antagelig, på avstemninga på bloggen.
Så sånn er muligens det.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
http://runeberg.org/dbl/5/0227.html
PS.
Like etter at jeg var ferdig med militæret, i infanteriet, og fått frostskade på øret, på vinterøvelse osv., i 1993.
Så var jeg på et middagsselskap, hos min mor, på Nøtterøy.
Og da skrøyt jeg litt av at infanteriet hadde vært tøft for en tynn gutt som meg, (jeg hadde jo bodd alene siden jeg var ni år, og trøstespiste vel en god del mer enn jeg spiste sunt).
Men men.
Men da var det en dame der, fra Danmark, som var venninne av min mormor, som sa at noen i slekta hennes, hadde vært på Grønland, i noe militære, eller noe, og gått lange skiturer der, og de skrøt ikke.
Så jeg lurer på om hun, den vel litt strenge venninnen av min mormor, kan ha vært en Fog?
Hvem vet.
Det skulle ikke forrundre meg ihvertfall.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Fog var altså gift med Julie Fanny Holbøll, (min tipp-tipp-oldemor).
Hennes far, (altså min tipp-tipp-tipp-oldefar), var han som var på Grønland da.
Det var Carl Peter Holbøll.
Han studerte fugler osv., på Grønland, og fikk noen av de navngitt etter seg, først.
Her er mer om dette:
Carl Peter Holböll
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Carl Peter Holböll (1795 – 1856) var en offiser i den danske marinen.
Holböll var inspektør for Nordgrønland 1825-1828, og senere inspektør for Sydgrønland (1828-1856). Da han hadde denne stillingen ble han interessert i naturhistorie. Han beskrev polarsisiken (Carduelis hornemanni), som han navnga for den danske botanikeren Jens Wilken Hornemann. En stund bar jaktfalken og gråstrupedykkeren hans navn. Omklassifisering satte nye krav til navngiving, dermed falt navnet hans bort.
Holböll var også botaniker og entomolog.
Arbeider [rediger]Ornithologiske Biddrag til den grønlandske Fauna. Naturhistorisk Tidsskrift 4: 361-457.(1843)
Referanser [rediger]Biografisk Appendiks til The Dictionary of American Bird Names, Revised Edition, av Ernest A. Choate, The Harvard Common Press, 1985.
Henriksen, K. L. 1926: [Holboll, C. P.] Ent. Meddel. 15(5) 195, Portr.










