johncons
  • jensen møbler svelvik

    PS.

    Men Jensen Møbler, de flytta til Sand, på midten av 80-tallet, var det vel.

    Og de har bygget ut mer og mer.

    Så nå, så har de bygget på et jorde, hvor jeg pleide å leike som barn.

    Et jorde, som eies av en som heter Lersbryggen.

    Men min farfar fikk lov å bygge på tomta til Lersbryggen.

    Så jeg mener at den tomta nå må tilfalle den som eier det gamle huset til Ågot og Øivind.

    (Som jeg mener at jeg har hevd på.

    For jeg disponerte noen skuffer, i reolen der.

    Og da har jeg bruksretten, mener jeg.

    Og siden en Lersbryggen eier tomta, så burde eiendomsretten følge bruksretten, mener jeg.

    Og tomta burde jeg også få, for den har vært bygget på, av min farfars familie, siden 60-tallet.

    Så den burde gå til meg, siden jeg har hevd på huset, og siden sedvane-retten, sier at hvis noen har brukt noe lenge, så har de rett til å fortsette å bruke det.

    Så da er det bare tull at Lersbryggen skal eie den tomta, mener jeg.

    Men men).

    Men der har altså Jensen Møbler bygget.

    Man kan se her, at tidligere veier, som pleide å markere grensa, mellom tomta til Jensen Møbler og de andre tomtene.

    De veiene, de har Jensen Møbler bygget oppå.

    Så det her er maktmisbrukt og det som er.

    Her burde Jensen Møbler rive, og flytte til et sted, (f.eks. på Grunnane), hvor det er mer egnet, til å ha så store fabrikker.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    jordet til lersbryggen

    PS 3.

    Sånn her så fabrikken til Jensen Møbler ut, i gamle dager, (det var en fabrikk, som var like ved der Svelvik Kroa er/var, nord i det som nå er Svelvik by, og som tidligere var Svelvik ladested):

    jensen møbler i gamle dager

    http://www.jensen.no/viewpage.asp?node=1&ID=7&edition=eu

    PS 4.

    Så det som har skjedd på Sand der, er litt rart, mener jeg.

    For farfaren min bygde der på 60-tallet.

    Og han bygde også bolighus, på eiendommen, (som Lersbryggen eide).

    (Jeg vet ikke helt hvorfor, at farfaren min bygde på tomta, til en som het Lersbryggen.

    Det var vel ganske så rart vel.

    Jeg har prøvd å kontakte en Lersbryggen, i Svelvik vel, på Facebook.

    Men han har ikke svart.

    Men men.

    Så vi får se hva som skjer).

    Og det er også et stort hyttefelt, like ved den fabrikken til Jensen Møbler, der hvor den er nå, på Sand.

    Et hyttefelt, som heter Krok.

    Så den fabrikken til Jensen Møbler, den skjemmer jo fælt da.

    Det var kanskje derfor at farmora mi maste om at jeg måtte flytte tilbake til Sand, da jeg bodde i Oslo.

    For alarmen til Jensen Møbler, den gikk ofte.

    Og farmora mi var nærmeste nabo da.

    Og Jensen Møbler, de bygde ut og bygde ut.

    Og den typen betong/mur-fabrikk, i dinosaur-klassen, den ser jo helt jævlig ut og.

    Så på 70-tallet, så så det nesten idyllisk ut, der hvor farfaren min hadde fabrikk.

    Det jordet var fint å se på.

    Det ble ikke brukt som jorde, men det var nesten som en eng, må man vel si, med planter, gresshopper og bier og sommerfugler osv.

    Og på andre sida av Kjelleråsveien, så var det en skog, som også var artig å leke i.

    Så det området har blitt mer og mer ødelagt, siden 70-tallet, vil jeg si.

    Dem burde heller ha bygget på Grunnane, mener jeg.

    Jeg så det i Aftenpostens arkiv, at Standard Oil, hadde tenkt å bygge oljerafeneri, på Grunnane, på 50-tallet, var det vel.

    Så der kunne dem vel bare ha mudra opp litt og sånn, så hadde det vært kjempestor plass.

    Jeg har sett noen svaner, noen få ganger, i fjorden, ved Grunnane, men det er nærmere Berger igjen, mener jeg.

    Grunnane er langt, og den veien brukes som ‘fartsetappe’, av ungdommene på Berger.

    På Grunnane, så tester dem hvor høy fart dem klarer å få bilen opp i.

    For det er ei lang slette, på ihvertfall et par kilometer da.

    Så sånn var det.

    Søstra mi, hu satt på med en Svelvik-gutt, som stjal en bil, da hu var 15-16.

    Søstra mi, og ei jente som var kjent for å være ‘Bergers største hore’, (mener jeg det var, at Sten Rune i klassen sa en gang, på lokalet Fremad, hvor Christell hadde dratt meg, men jeg fikk sitte på med noen Berger-folk, som jeg hadde gått i klasse med tidligere, hjem da. Men men), som ble kalt Tina ‘Turbo’.

    Og de kjørte inn i en lyktestolpe, på Grunnane.

    Og da gikk strømmen i hele kommunen, i en del timer.

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så sånn var det.

    Jeg skal se om jeg klarer mer om det, med at Standard Oil, vurderte å ha oljeraffineri, på Grunnane.

    Vi får se om jeg klarer det.

    Vi får se.

    PS 5.

    Her er mer om at det går ann å demme opp, på Grunnane:

    går ann å demme opp på grunnane

    PS 6.

    Man kan se, at Aftenposten, de kaller stedet Grunnane ligger på, for Strømm, på 50-tallet.

    Og hele den vestre sida, av Drammensfjorden, den heter Strømm.

    (Muligens med unntak av byen Svelvik, som tidligere var ladestedet Svelvik.

    Det er mulig at Svelvik bare er Svelvik.

    Men jeg tror egentlig det blir Svelvik i Strømm.

    Men men).

    Så Sand, hvor Strømm Trevare, fabrikken til min farfar lå.

    Der heter det Sand, i Strømm, i Svelvik kommune.

    For Strømm kommune og Svelvik kommune, de ble slått sammen, og der heter det nå Svelvik kommune.

    Selv om også en del stemte for at den sammenslåtte kommunen, skulle hete Strømm kommune.

    Men hva kommunen heter, det betyr jo ikke noe, for hva stedene heter.

    Kommunenavnet, det er bare et konstruert navn, vil jeg si.

    Men stedene har jo fortsatt sine virkelige navn.

    Kommunene de blir jo slått sammen i hytt og pine, så hva kommunene heter, det er ikke det som bestemmer hva stedene heter, mener jeg.

    Men men.

    Stedsnavn og kommunenavn, behøver nødvendigvis ikke å være det samme, mener jeg.

    Men men.

    F.eks. så heter det Holmsbu, på Hurumlandet, i Hurum kommune.

    Og på samme måte, så heter det Sand, i Strømm, i Svelvik kommune.

    Jeg vet ikke om det gikk ann å forstå.

    Jeg skal se om jeg finner mer om kommunesammenslåinga, ihvertfall, i Aftenpostens arkiv.

    Vi får se om jeg klarer det.

    Vi får se.

    PS 7.

    Her kan man se det, at det var delte meninger, om nåværende Svelvik kommune, skulle hete Svelvik kommune, eller Strømm kommune, ved sammenslåingen av de to kommunene, (Svelvik kommune og Strømm kommune), i 1963:

    svelvik eller strømm







  • Gmail – Deres saksnummer 1872194 – agf/Fwd: Saksnummer: 1224072-199894 – eno







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Deres saksnummer 1872194 – agf/Fwd: Saksnummer: 1224072-199894 – eno





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Tue, Aug 17, 2010 at 12:16 AM





    To:

    nyke@aktivkapital.no


    Cc:

    firmapost@finkn.no



    Hei igjen,

    altså dere ga meg betalingsanmerkning i denne saken.
    Men det var Nordea sin feil.
    Jeg skulle ikke hatt betalingsanmerkning, for grunnen til at dere ikke fikk pengene var at deres samarbeidspartner, Nordea, brøt avtalen jeg hadde med de, og sletta kontoen min.

    Så det burde dere rydde opp i, og slette den betalingsanmerkningen.
    Siden jeg har forklart til dere, at det var Nordea sin feil, og ikke noe jeg kunne noe for.

    Og da er det urettferdig, at jeg skal få betalingsanmerkning, for det.
    Jeg har i ettertid, blitt nekta NITO-kortet, enda jeg ble medlem i NITO.
    Og det var nok fordi jeg ble nekta pga. betalingsanmerkning, fra dere.

    Og det var penger jeg hadde tenkt å bruke, til å få mine ting, av sentimental verdi osv., fra Norge hit til England, hvor jeg bor.
    (For jeg er flyktning, i England, for jeg har overhørt at jeg er forfulgt av noe de kaller 'mafian', i Oslo).

    Men sånne ting får jeg ikke ordnet, pga. at dere ga meg betalingsanmerkning, pga. at Nordea tulla med kontoen min.
    Og det blir litt feil og urettferdig, mener jeg, at jeg skal få anmerkning, pga. at Nordea ikke klarer å holde en avtale.

    Så dere burde slette min anmerkning, og hvis dere er seriøse, så kanskje dere burde slutte å samarbeide med Nordea, som jeg mener klart er den useriøse parten i dette.
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Date: 2010/8/16
    Subject: Deres saksnummer 1872194 – agf/Fwd: Saksnummer: 1224072-199894 – eno
    To: nyke@aktivkapital.no
    Cc: firmapost@finkn.no

    Hei,

    jeg viser til deres faktura, fra 5.8, som jeg mottok idag, her i Liverpool.
    Denne inkassosaken, er nå del av en klage på Nordea og Aktiv Kapital, som jeg sendte til Finansklagenemda, 6. juli.

    For det er Nordea sin feil, for de sletta kontoen min, sånn at jeg har problemer med å betale regninger i Norge.

    Enda jeg hadde en avtale om at jeg skulle få beholde den kontoen.

    Så dette er nesten sånn, at dere kan ta det med deres samarbeidspartner Nordea.

    Ihvertfall vente til Finansklagenemda har svart.
    Jeg er forresten fremdeles arbeidsledig, og jeg har en avtale, (som jeg har fortalt dere om), at jeg skal få gjeldsrådgiver, av Larvik kommune, når jeg får meg fast jobb.

    Så min situasjon er den samme, som den har vært tidligere.
    Jeg er i en prosess, hvor jeg regner med å få en Bachelor-grad her i England.
    Jeg har også ti års erfaring, fra ledelse, i varehandelen.

    Så jeg kan få en direktør-jobb snart, hvis jeg er heldig.
    Så dere får bare være tålmodige.
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    ———- Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2010/7/6
    Subject: Fwd: Saksnummer: 1224072-199894 – eno

    To: aktivkapital@aktivkapital.no

    Hei,

    jeg viser til faktura fra dere, som jeg mottok i dag, med Deres referanse: 11052693.
    Som dere ser i den videresendte e-posten min til dere, fra 25. april iår, så har jeg opplyst til dere, om at jeg er arbeidsledig, i England, og har blitt lovt gjeldsrådgiver, fra Larvik kommune, når jeg får meg en jobb.

    Så jeg kan ikke gjøre noe annet, enn å gjenta det samme, igjen.
    Jeg lever på et såkalt 'shoe-string'-budsjett, her i England, og har kun penger til mat, osv.


    Så dere får bare prøve å være tålmodige.
    Jeg skal også ta det med at dere ga meg kredittanmerkning, med myndighetene.
    For det var Nordea sin feil, sånn som jeg husker det, som brøt avtalen jeg hadde med de.

    Så man kan se, at jeg blir sabotert mot, i Norge.
    For da jeg studerte i Sunderland, så ble studielånet mitt fire måneder forsinket, og jeg mistet kontrollen på økonomien min.
    For der hadde jeg ikke så bra kontor, som her i Liverpool.

    Det var litt vanskelig å drive med kontorting, fra campus i Sunderland, fant jeg ut.

    Og jeg lever i England, som en flyktning, fra noe 'mafian', som jeg har overhørt at jeg er forfulgt av, i Norge.

    Og jeg ble tulla med på jobb her i England, og lurt inn i en bolig hvor det bodde noen mafiakriminelle engelske ungdommer, virka det som for meg.
    Så jeg fikk meg en egen leilighet, og ble forespeilet en bedre lønnet stilling, på jobben.

    Men jeg fikk ikke den jobben likevel.
    Så det endte med at jeg måtte overtrekke den Nordea-kontoen, som dere sender purring om nå, for å få penger til mat, og til å dra til ambassaden i London, med toget, fra Liverpool, (noe som er ganske dyrt, og koster over 50 pund), og sånne ting, for å prøve å få kontrollen på livet mitt da.

    Men dette har med at jeg blir forfulgt, av noe 'mafian', eller hva det er, å gjøre.
    Det var derfor jeg dro til Sunderland.
    Og det var derfor jeg mista kontrollen på tilbakebetaling av regninger, i Norge.

    Så det er det samfunnet, som ikke opplyser hvem 'mafian' er, som har skylden, sånn som jeg ser det.
    Så jeg liker ikke å bli pirka på, at hensynsløse firmaer, som deres, i forbindelse med dette.

    Da blir jeg litt irritert.
    Og jeg er fortsatt i Heimevernet i Oslo.
    Og er ikke ment å miste kontrollen.
    Så hele dette, fra jeg dro til Sunderland, i 2004, er også en slags Heimevernsaksjon.

    Så dere tuller også med Heimevernet nå, når dere tullesender fakturarer, enda dere hvordan situasjonen min er.
    At jeg venter på å få meg fast jobb, og gjeldsrådgiver, i Larvik kommune.

    Så jeg håper dere kan sette dette på hold, til jeg får ordnet opp i dette, og får meg en bra betalt jobb.

    (Jeg har en høyskolekandidatgrad i IT, og ti års erfaring fra ledelse, så jeg har sjangs til å få direktør-jobber osv., etterhvert, så 20.000 er ikke noe for en kar av mitt kaliber liksom.

    Bare for å forklare om det.
    Så dere får bare være litt tålmodige her).
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2010/4/25
    Subject: Saksnummer: 1224072-199894 – eno

    To: sommeling@aktivkapital.no

    Hei,

    jeg har litt mye å gjøre her for tiden, for jeg blir tulla med av mange, inkludert dere.
    Jeg skal sende klage på at dere har registrert meg i kredittregisteret.

    Dessuten, jeg har en avtale med Larvik kommune, som dere vet om, om at jeg skal betale smågjeld, som det til dere, etter råd fra kredittrådgiver i Larvik kommune, når jeg får meg en fast jobb her.


    Jeg er for tiden arbeidsledig, og har ikke sjangs til å betale noe før jeg får meg en fast jobb.
    Dette mener jeg å ha opplyst om tidligere.
    Mvh.

    Erik Ribsskog












  • Gmail – Reunion







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Reunion





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Aug 16, 2010 at 10:51 PM





    To:

    sheila havelock <sheila.havelock@sunderland.ac.uk>


    Cc:

    alumni@sunderland.ac.uk



    Hi,

    no, I've had a re-think now.
    And I'm not going to go to the re-union.
    Because the University is messing with me, and isn't sending me my files.

    And you at the Residential Office, you messed with me, in 2004, and wouldn't let me have my own appartment in Sunderland, but insisted I had to live at the Forge.
    I think you group people together, in a certain way there, after planning, to let the male illuminati-students have whores there.

    Like Iwo and Dorothy, both from Germany, in 'my' flat, at the Forge.
    And when they went back to Germany, mid-year, then I and the two young women from Italy and Spain, had to move to another flat at the Forge.

    Something that almost broke the Spanish girl down.
    And I thought it was a disruption.
    Because I was delayed with my studies, since my sister wanted to visit me all Christimas and New Year, from Norway, with her female friend, and their two kids.

    (They couldn't afford to live at Travellodge, wich you at the Residental-office adviced me to tell them.
    Since they couldn't have the rooms I initially wanted to rent one of now, since you didn't permit kids there).

    And now you waited a long time, to let me have a room.
    I think you must have tried to use me in some way, in some illuminati-plot, and therefore used a long time, to respond to my enquiery.

    So this has a smell to it I think.
    So I'm going to stay at home.
    Good luck with your plots!
    Erik Ribsskog


    On Mon, Aug 16, 2010 at 11:09 AM, sheila havelock <sheila.havelock@sunderland.ac.uk> wrote:


    Are you still wanting a room with us or have you decided to go elsewhere?

    Regards

    Sheila Havelock

    Erik Ribsskog wrote:


    Hi,


    maybe I should rather check with Travellodge?

    How can this be so complicated?

    I see that you can't afford to replace your old computers, when the keys get distroyed.

    So I don't think those rooms you have are that fine anyway.

    I think it must be something wrong when you have to do room-reservations in two operations.

    Regards,

    Erik Ribsskog


    On Thu, Aug 5, 2010 at 11:18 AM, Accommodation <residentialservices@sunderland.ac.uk <mailto:residentialservices@sunderland.ac.uk>> wrote:

    I will check the room availability at that time and get back to you

    Regards

    Sheila Havelock

    Erik Ribsskog wrote:

    Hi,

    I was a student at the University of Sunderland, in 2004/05.

    I was just wondering if I could please book accomodation, for

    myself, for the reunion, on 11. September.

    If you still have free rooms for that, I mean.

    Thank you very much in advance for your help!

    Best regards,

    Erik Ribsskog












  • Gmail – Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Osloløpet/Fwd: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Aug 16, 2010 at 10:32 PM





    To:

    friidrett@friidrett.no



    Hei,

    vet dere hvem som har papirene etter Osloløpet?
    (Det visst vanskelig å finne noen i Oslo som veit det).
    Mvh.

    Erik Ribsskog


    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2010/8/16
    Subject: Re: Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: Eirik Gramstad <eirik.gramstad@fys.uio.no>

    Hei,

    nei, jeg vet ikke hvem som starta Osloløpet, (men det virker rimelig dødt nå ihvertfall).

    Det var noen fra Ekebergjoggen, som anbefalte meg å kontakte deg.
    Jeg prøvde å se i Aftenpostens arkiv, men de publiserte visst bare listene for Sentrumsløpet, virker det som.

    Men jeg får se om jeg kontakter BUL eller Norsk Friidrettsforbund.
    Min morfar, Johannes Ribsskog, var gammel mester i friidrett, i Romerike, så jeg regner med at det er greit, isåfall.

    Vi får se.
    Takk for svar ihvertfall!
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    2010/8/16 Eirik Gramstad <eirik.gramstad@fys.uio.no>


    Hei,

    Jeg har sendt en mail til de gamle traverne i klubben og de tviler på

    at det finnes noen elektronisk versjon av resultatene. Er du sikker på

    at det var OSI som arrangerte Osloløpet i 2003? Det kan muligens ha

    vært BUL, uten at jeg er sikker på akkurat det.

    Mitt beste forslag er å lete i Aftenpostens arkiver (http://tinyurl.com/26xnrs4).

    Kanskje var resultatlisten på trykk i avisen dagen etter…

    Jeg sier ifra dersom det skulle dukke opp noe nytt.

    Lykke til.

    mvh.


    Eirik

    Erik Ribsskog wrote:

    Hei,

    jeg sender en påminnelse om dette, siden du står oppført som

    leder i OSI Friidrett, i denne linken:

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/5/6

    Subject: Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: eirik.gramstad@fys.uio.no

    Hei,

    jeg lurte på hvor fort jeg løp på Osloløpet, i 1993, da jeg løp

    for Rimi Munkelia.

    Hadde vært artig å fått vite dette, siden jeg skriver blogg om

    hva som skjedde, på 90-tallet osv.

    Og prøver å forklare at jeg kom i bra form, av å være et år i

    infanteriet, i Geværkompaniet Terningmoen, (selv om jeg dessverre ikke

    klarte å slutte å røyke så tidlig som i 1993).

    På forhånd takk for eventuell hjelp!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Ekebergjoggen <ejoggen@ejoggen.no>

    Date: 2010/5/6

    Subject: SV: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Hei.

    Dette er informasjonen på Wikipedia. Altså: kontakt OSI friidrett.

    Håper de

    kan hjelpe deg.

    Vennlig hilsen

    Per Andreas Roald, Ekebergjoggen

    Osloløpet ble arrangert fra 1975

    til 2005Ekebergsletta

    i Oslo kommune.

    Løpet ble arrangert 31 ganger. Det har nå tatt en pause og de som

    ønsker å

    ta opp igjen arrangementet kan henvende seg til OSI friidrett.

    Osloløpet regnes for Norges eldste rene mosjonsløp. Det var lenge

    Norges

    største.

    Osloløpets historie er sammenvevd med det som er blitt kjent som

    «Joggebølgen», og det springer ut av Norges

    Friidrettsforbund
    sentralt.

    Fra: Erik Ribsskog

    [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 5. mai 2010 20:57

    Til: ejoggen@ejoggen.no

    Emne: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    Hei,

    jeg var med på Osloløpet og Manpowerstafetten, i

    1993, med

    Rimi Munkelia, (etter litt mas og pådriv fra ildsjel og butikksjef og

    kamerat

    fra videregående i Drammen, 3. året handelsgym., Magne Winnem, som jeg

    også var

    forlover til, samme år, da han giftet seg med sin Elin, fra like ved

    Kongsvinger).

    Jeg lurte på om dere visste noe om hvordan jeg

    kan finne ut

    hvor fort jeg løp, (jeg var jo i infanteriet, i 1992/93, så jeg tror

    formen var

    ok, selv om jeg må innrømme at jeg røyka mellom 10 og 20 sigaretter om

    dagen,

    på den tida).

    Mvh.

    Erik Ribsskog












  • Gmail – Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Påminnelse/Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Aug 16, 2010 at 5:30 PM





    To:

    Eirik Gramstad <eirik.gramstad@fys.uio.no>



    Hei,

    nei, jeg vet ikke hvem som starta Osloløpet, (men det virker rimelig dødt nå ihvertfall).
    Det var noen fra Ekebergjoggen, som anbefalte meg å kontakte deg.
    Jeg prøvde å se i Aftenpostens arkiv, men de publiserte visst bare listene for Sentrumsløpet, virker det som.

    Men jeg får se om jeg kontakter BUL eller Norsk Friidrettsforbund.
    Min morfar, Johannes Ribsskog, var gammel mester i friidrett, i Romerike, så jeg regner med at det er greit, isåfall.

    Vi får se.
    Takk for svar ihvertfall!
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    2010/8/16 Eirik Gramstad <eirik.gramstad@fys.uio.no>


    Hei,

    Jeg har sendt en mail til de gamle traverne i klubben og de tviler på

    at det finnes noen elektronisk versjon av resultatene. Er du sikker på

    at det var OSI som arrangerte Osloløpet i 2003? Det kan muligens ha

    vært BUL, uten at jeg er sikker på akkurat det.

    Mitt beste forslag er å lete i Aftenpostens arkiver (http://tinyurl.com/26xnrs4).

    Kanskje var resultatlisten på trykk i avisen dagen etter…

    Jeg sier ifra dersom det skulle dukke opp noe nytt.

    Lykke til.

    mvh.


    Eirik

    Erik Ribsskog wrote:

    Hei,

    jeg sender en påminnelse om dette, siden du står oppført som

    leder i OSI Friidrett, i denne linken:

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/5/6

    Subject: Fwd: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: eirik.gramstad@fys.uio.no

    Hei,

    jeg lurte på hvor fort jeg løp på Osloløpet, i 1993, da jeg løp

    for Rimi Munkelia.

    Hadde vært artig å fått vite dette, siden jeg skriver blogg om

    hva som skjedde, på 90-tallet osv.

    Og prøver å forklare at jeg kom i bra form, av å være et år i

    infanteriet, i Geværkompaniet Terningmoen, (selv om jeg dessverre ikke

    klarte å slutte å røyke så tidlig som i 1993).

    På forhånd takk for eventuell hjelp!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Ekebergjoggen <ejoggen@ejoggen.no>

    Date: 2010/5/6

    Subject: SV: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Hei.

    Dette er informasjonen på Wikipedia. Altså: kontakt OSI friidrett.

    Håper de

    kan hjelpe deg.

    Vennlig hilsen

    Per Andreas Roald, Ekebergjoggen

    Osloløpet ble arrangert fra 1975

    til 2005Ekebergsletta

    i Oslo kommune.

    Løpet ble arrangert 31 ganger. Det har nå tatt en pause og de som

    ønsker å

    ta opp igjen arrangementet kan henvende seg til OSI friidrett.

    Osloløpet regnes for Norges eldste rene mosjonsløp. Det var lenge

    Norges

    største.

    Osloløpets historie er sammenvevd med det som er blitt kjent som

    «Joggebølgen», og det springer ut av Norges

    Friidrettsforbund
    sentralt.

    Fra: Erik Ribsskog

    [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 5. mai 2010 20:57

    Til: ejoggen@ejoggen.no

    Emne: Osloløpet og Manpowerstafetten i 1993

    Hei,

    jeg var med på Osloløpet og Manpowerstafetten, i

    1993, med

    Rimi Munkelia, (etter litt mas og pådriv fra ildsjel og butikksjef og

    kamerat

    fra videregående i Drammen, 3. året handelsgym., Magne Winnem, som jeg

    også var

    forlover til, samme år, da han giftet seg med sin Elin, fra like ved

    Kongsvinger).

    Jeg lurte på om dere visste noe om hvordan jeg

    kan finne ut

    hvor fort jeg løp, (jeg var jo i infanteriet, i 1992/93, så jeg tror

    formen var

    ok, selv om jeg må innrømme at jeg røyka mellom 10 og 20 sigaretter om

    dagen,

    på den tida).

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • magne winnem forlover

    PS.

    Det skjedde selvfølgelig mye.

    Dette var en vanskelig tid for meg.

    Jeg var ferdig med førstegangstjenesten, i infanteriet, i juli, var det vel, ca. tre måneder tidligere.

    Min søster, Pia Ribsskog, hadde flyttet inn på rommet mitt, på Ungbo, (for hun var bostedsløs).

    Jeg prøvde å få meg kontorjobber, sånn at jeg kunne drive med programutvikling, på fritiden, men jeg fikk ingen jobber.

    Men den samme Magne Winnem, hadde jo ansatt meg, som butikkmedarbeider, på Rimi Munkelia, et snaut år tidligere.

    Etter at ei kassaleder, på OBS Triaden, begynte å tulle med avtaler, som jeg hadde med dem, om å få jobbe i ferier fra militæret.

    Så jeg jobba mye ekstra, også på to andre Rimi-butikker, på Lambertseter.

    Rimi Nylænde og Rimi Karlsrud.

    Og jeg jobba også på Rimi Skullerud, en uke, da noen var syke der, osv.

    Og på Rimi Manglerud, var det ihvertfall snakk om at jeg skulle jobbe husker jeg.

    For jeg prata med en Warzika, eller noe sånt, om han skulle være med på utdrikningslaget, til Magne Winnem.

    Men det ville han ikke.

    Det var vel bare jeg og Andre Willassen, og Tim Jonassen eller Leiv Jørgensen, (en av de, vi var bare tre personer til sammen, med brudgommen), som dro på utdrikningslaget.

    Jeg hadde sett filmen Ungkarsfesten, med Tom Hanks, mange ganger, på video, på Bergeråsen, på 80-tallet.

    Så jeg begynte nok å planlegge utdrikningslaget litt feil.

    Det ble ikke som i den filmen, i det hele tatt.

    Men men.

    Men vi dro på en bytur i Oslo sentrum da.

    Men men.

    Og jeg jobba også en dag, på Rimi Askergata, for Elin, kona til Magne, skulle noe greier, da vel, en dag.

    Noe sånt.

    Så jeg fikk jobba på en god del Rimi-butikker, rundt om i Oslo Øst.

    Men jeg hadde gått til lege, for å få sovetabletter faktisk, på den tida her.

    For å være arbeidsledig og samtidig få ansvaret for søstra mi.

    Det ble litt mye.

    Og Magne advarte meg for familien hans, at de var spesielle.

    Og jeg hadde aldri vært forlover før, så jeg var litt anspent.

    Og familien til Magne, de var veldig kristne.

    Så det ble ikke servert noe alkohol, i middagsselskapet, som ble holdt på et sted i Kongsvinger-traktene, som het Sanngrunn, mener jeg.

    Noe sånt.

    Jeg surra litt i kirken, for jeg skulle bære en slags salmebok, med vielsesattest inni.

    Men det skjønte ikke jeg, så jeg satt fra meg den boka, sammen med de andre salmebøkene.

    Og da ble det styr, når vi kjørte til fotograferinga.

    Bruden begynte å klage, for det var noe viktige papirer da.

    Så jeg måtte løpe ut av bilen, og hente kirketjeneren.

    (Alt dette ble filma med videokamera, som jeg fikk se seinere.

    Magne sa at det så ut som en ‘mafiafilm’.

    Men men).

    Mer da.

    Kirketjeneren, han hadde t-skjorte, med satanist-band trykk.

    Han låste opp kirken, (eller våpenhuset, heter det vel), og jeg prøvde å finne den salmeboka, men fant den ikke.

    Men men.

    Så var det til fotografering.

    Og så til middagsselskap da.

    Andre Willassen, fra Gjerdes VGS., og Morten Jenker, fra Rimi, (som da var butikksjef vel, men senere har fått en slags byråkrat/revisor-jobb, på hovedkontoret til Rimi.

    Jenker var naboen til Magne og Elin, i Avstikkeren, på Bergkrystallen, i Oslo.

    Og han var også min uvenn.

    For han ødela for meg, en gang jeg var litt på sjekkeren, ovenfor ei som het Sophie, som jobba på Rimi Karlsrud, hvor Magne var butikksjef.

    (Jeg sa hadet til festen, som var i Rimi-leilighetene på St. Hanshaugen, hos assistent på Rimi Karlsrud, Geir.

    Geir fikk senere sparken, for å ha tulla med safen, og fikk seinere jobb i Rema vel.

    Noe sånt.

    Hu Sophie sa noe til meg.

    Og da hørte ikke jeg hva som ble sagt.

    (Jeg var litt full da).

    Så spurte jeg hva som ble sagt.

    Og så sa Jenker, ‘hu sa hu skulle suge pikken din’.

    Eller noe sånt.

    Men det tror jeg vel ikke akkurat at hu sa, foran hele selskapet.

    Så han ødela litt da.

    Han var litt uhøflig da.

    Men hva hu sa, det veit jeg ikke.

    Men hu var visst fra Frankrike, eller noe, hu Sophie, (hu hadde vel ihvertfall et fransk etternavn, mener jeg), så hu prata kanskje ikke så tydelig norsk alltid, i fylla osv.

    Det er mulig.

    Hvem vet.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se).

    Men det er mulig at det var seinere.

    Hvem vet.

    Jeg slo Jenker en gang i ryggen, på fotballtrening, med Magne Winnem, på Lambertseter.

    Som hevn for det, og for at han prøvde å skade meg, virka det som, han subba baklengs, med føttene i retning mot ankelen mine da.

    Og en gang, så brukte Jenker meg som slave, på vei til en fest.

    Jeg måtte bære hans pose med øl.

    Så det var litt spesielt.

    Men men.

    Magnes storebror var der, (som bodde ut mot Krokstadelva vel).

    En med lyst hår.

    Og Magne sa at han storebroren var litt dum/spesiell, (eller ‘litt rar’, var det vel kanskje at Magne sa, at han eldste broren han var).

    Men men.

    Mens hans yngre bror var normal da, skjønte jeg.

    Da vi kom fram til Sanngrunn, så ba Magne meg om å gå på bensinstasjonen, for å kjøpe et beger cola til han.

    Det gjorde jeg.

    Og da nekta mora hans meg, å ta med det begeret, inn i selskapslokalet.

    Hu trodde nok ikke på det, at det var Magne som hadde bedt meg om å kjøpe det.

    Colin, fra England, var også der.

    Søstera hans, var også i Norge, på 90-tallet, og studerte på Blindern, og jobba med å vaske Rimi Munkelia.

    (Det var vel en litt uvanlig løsning, som Magne Winnem brukte da.

    Men hu jobba kanskje der, i et vaskefirma.

    Hva vet jeg).

    Colin, han studerte på Blindern, det samme skoleåret, som jeg flytta til Oslo, for å studere på NHI, dvs. 1989/90.

    Og Colin dro tilbake til England, i en ganske lang juleferie.

    Og da fikk Magne låne Colins rom, i bofelleskap, på Kringsjå.

    Og der var jeg også en del da, for jeg og Magne festa mye i Oslo.

    Magne fikk låne TV-en og videoen min, mens jeg var hos Ågot, var det vel, og på Gol, på juleferie, som faren min og Haldis arrangerte.

    Magne fikk også låne videoen min, mens jeg var i militæret.

    Og Magne og Elin, de leide nok mye video, der de bodde i Oberst Rodes gate, på Nordstrand vel.

    Så den videoen ble aldri den samme igjen.

    Den ble ganske slitt ut, av å være hos Magne og Elin, i et helt år, vil jeg si.

    Så dem var nok ikke mye ute på byen.

    Men men.

    Winnem var i politikken for Høyre, og kona hans, Elin, i politikken for KRF.

    I bydelspartier, for Lambertseter da, før EU-valget og sånn vel.

    Men men.

    En gang, det første året, som jeg bodde i Oslo.

    Så hadde Colin bil, var det vel.

    Hvis ikke det var Magne som kjørte.

    Og da kjørte vi til Kringsjå.

    Så var det et par, som var nakne, og begynte å ha sex, foran åpne gardiner.

    Og da kjørte Colin fram og tilbake mange ganger.

    Men men.

    Samme det.

    Colin kjørte fra England til Norge.

    Og da han kom med ferja til Helsingborg, så hadde han funnet seg en svensk hippiedame, i 30-åra vel, på ferja.

    Og kjørte henne litt sydover i Sverige, og hadde et slag sex-eventyr, med henne da, skjønte jeg, fra det han fortalte.

    Det var vel da, når han kom hjem fra England, på nyåret 1994 da.

    Noe sånt.

    Så det er mye rart.

    Ellers så skjedde det kanskje ikke så mye i det bryllupet.

    Det var helt annerledes, enn bryllup, som jeg hadde vært i, med slekta til Haldis f.eks., hvor det ble drukket mye.

    Selskapet begynte tidlig, og sluttet tidlig.

    Så det var vel sånn at vi nok var tilbake i Oslo, lenge før midnatt.

    Jeg satt vel på med Morten Jenker og Andre Willassen, tror jeg.

    Elin hadde ei venninne, som var hennes forlover.

    Og hu måtte kjøre brudeparet, for jeg fikk meg ikke lappen, før to år seinere.

    Hu var visst singel, sa Magne.

    Så Magne hadde lovt meg, at jeg skulle få sitte i nærheten av henne, under middagen.

    Men så hadde noe skjedd, en dag eller to før bryllupet.

    Hu hadde visst hatt seg et eventyr, og var ikke singel lenger.

    Så da måtte de gjøre om på bordene, var det vel.

    Men men.

    Så det var mye rart.

    Det var kanskje mer som skjedde og, som jeg har glemt.

    Jo, hu som var forloveren til hu Elin, holdt tale vel.

    Og hu sa det, at Elin hadde fortalt det, at Magne ikke kunne kline, da han møtte henne, i en butikk, på Nordstrand vel.

    Dette var da Magne bodde i en Rimi-leilighet, som lå ovenfor Rimi Nylænde.

    Så Magne hadde nok ikke hatt så mange damer, før han traff Elin.

    Og på et julebord i Rimi, jula 1994 kanskje, så syntes jeg at jeg kunne merke det på han.

    For da satt han aleine sammen med ei ung lagerhjelp, og flørta, nede ved utgangen, til Bekkelagshuset.

    I etasjen under der festen var.

    Jeg fikk litt sjokk, så jeg gikk tilbake til festen.

    Også venta jeg en time, og gikk hjem igjen.

    Så jeg sa ‘hadet’ to ganger, til Rimi Nylænde-folka, som jeg var aspirant-leder for.

    Så jeg dumma meg litt ut da.

    Men jeg var jo litt full da.

    Men men.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg kom på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Magne Winnem viste meg seinere en video, fra Colin sitt bryllup.

    Som jeg ikke ble invitert i.

    Og da hadde Berlevåg Mannskor, (som var ganske kjente da), underholdt i bryllupet hans.

    Og Colin, han driver mye med å jobbe på Skibladner, på Mjøsa, enten som yrke, eller fritidsinteresse.

    Så han har grodd fast i Norge, kan man si.

    Men men.

    PS 3.

    Jeg spurte Winnem, under eller like etter bryllupet, om han var sur, fordi jeg hadde tulla med salmeboka osv., i bryllupet hans.

    Og da svarte Winnem, på en måte som vel var truende.

    At ‘ikke be meg om å være forlover i ditt bryllup’.

    Det var alt han svarte.

    Så det var vel kanskje litt truende og spesielt?

    PS 4.

    Winnem, han skulle ha billig seng, den tida han og Elin bodde på Bergkrystallen.

    Så han dro med meg til Drammen, og til vannsengbutikken, (som da var en vanlig sengebutikk, egentlig), til faren min og Haldis, i Drammen.

    (Hvor jeg aldri pleide å være, untatt en sjelden julaften, hvis jeg ikke hadde noen andre steder å dra).

    Haldis sa at Magne skulle få 20% rabatt, (var det vel), siden han kjente meg.

    Også sa Haldis, at jeg også selvfølgelig, skulle få 20% rabatt, hvis jeg ville kjøpe seng av henne.

    Jeg som var hennes stesønn, ihvertfall offisielt.

    Men men.

    Så det var jo uhølig av Haldis da.

    Jeg burde vel fått mer enn 20% rabatt på et eventuelt sengekjøp, siden jeg var hennes stesønn.

    Så hu Haldis, hu var slem mot meg, må jeg si.

    Selv om jeg ikke kjente henne så bra.

    Men men.

    Og Magne, han var sånn at han overkjørte meg litt.

    For å dra kamerater til den butikken, det var ikke noe jeg vanligvis ville ha gjort.

    Siden forholdet mitt til min stemor var litt dårlig.

    Men Magne var sjefen min, på Rimi Munkelia, så han utnytta kanskje det litt, at han var sjefen min på Rimi.

    Jeg hadde nok ikke gått med på det, hvis jeg fortsatt hadde jobba på OBS Triaden.

    Men men.

    Faren min advarte meg mot Winnem, den dagen, som Winnem og jeg var i butikken til Haldis og faren min, på Strømsø, i Drammen.

    Faren min likte ikke Winnem, men sa ikke hvorfor.

    Det tok lang tid, for faren min, å få kjørt inn alle delene til senga til Winnem.

    For noen deler var utsolgt fra produsent, visstnok.

    Så Magne og Elin, de måtte sove på gulvet, i mange måneder.

    For faren min tulla med dem da.

    Eller hva det var.

    PS 5.

    Jeg hadde jo dårlig råd.

    Men Magne Winnem, han visste et sted, i Storgata, i Oslo, hos Dressmann.

    Hvor han kunne ta med meg, på et slags resteutsalg.

    (Kanskje Stein, fra Gjerdes VGS., hadde fortalt dette.

    Han jobba nemlig i Dressmann, ihvertfall tidligere).

    Og da fant en veldig dyktig eldre herre der, som jobba med å selge klær.

    Han fant en smoking til meg, som kosta meg kanskje 150 kroner, eller noe.

    Ikke mer enn 200 ihverfall, mener jeg.

    Noe sånt.

    Og som jeg brukte i bryllupet til Magne da.

    (For Magne ville at jeg skulle se litt stilig ut da, og matche hans antrekk).

    For jeg hadde dårlig råd etter militæret.

    Og jula etter.

    Så var jeg invitert, til Haldis og faren min og Christell og Jan Snoghøj og dem, på Bergeråsen, i ‘Haldis-huset’.

    (Søstera mi, hu var vel hos mora mi eller mormora mi vel.

    Men jeg var ikke på god fot med mormora mi, for hu ville ikke låne meg penger, mens jeg studerte.

    Enda jeg hadde, mer eller mindre, kutta ut faren min.

    Men mora mi var enig, i at min morfar, eller ihvertfall min farfar, ville ha hjulpet meg.

    Når jeg spurte mora mi, et par år seinere vel.

    Men begge mine bestefedre, døde allerede på 80-tallet, så det var bare bestemødrene mine, som var i livet, på 90-tallet, og de var ikke så rasjonelle alltid da, eller hva man skal kalle det.

    Men men).

    Og da, så ble faren min full da, ved julebordet.

    Og så ble han misunnelig.

    Og sa, at han hadde ikke så fin smoking, da han var ung.

    For jeg brukte smoking-buksa, for dressbuksa mi var slitt ut.

    Enten det, eller så fant jeg den ikke.

    (Enda jeg hadde dårlig råd, og hadde kjøpt smokingen på resteutsalget til Dressmann.

    Som ikke var en snobbebutikk, i det hele tatt).

    Men men.

    Så faren min, han kunne noen ganger bli som en liten unge, og være barnslig og misunnelig, på meg, som var hans sønn, som han hadde latt bo aleine, fra jeg var ni år.

    For så å selge huset mitt, må jeg vel kalle det, på Bergeråsen.

    Hvor det var plen både foran og bak huset.

    Men men.

    Så jeg stod på bar bakke, da jeg flyttet inn til Oslo, for å studere, i 1989.

    Jeg hadde ingen fet bankkonto, med barnetrygd på, eller lignende.

    Og har ikke fått mye hjelp, av faren min, i årene etter at jeg ble myndig.

    Det er bare en sjelden gang, som jeg har vært nødt til å be han om hjelp.

    Og det var bare de første årene, etter at jeg flyttet hjemmefra.

    For eksempel da jeg fikk studielån-regning, mens jeg var i militæret.

    Da dro jeg til Bergeråsen, og fikk låne penger, av faren min og Haldis.

    Men men.

    Det var kanskje litt dumt, sånn som dem er.

    Men i militæret, ihvertfall der jeg var, så er soldatlivet så tøft, så jeg glemte litt detaljene fra hvordan mitt vanlige liv var.

    Så jeg ble litt midlertidig dum, og bomma litt da.

    På ting i mitt vanlige liv, noen ganger, kanskje.

    Så sånn var nok det.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Faren min ble forresten også misunnelig på meg, hvis naboene mine, i Leirfaret, så at Ulf Havmo hadde vært på besøk, og/eller søstera mi.

    På 80-tallet.

    For Ulf Havmo hadde langt hår, og da hørte jeg naboene spionerte og fikk sjokk, da han dro.

    For de trodde jeg hadde fått meg en jente.

    Og da klagde faren min, og var misunnelig, eller noe.

    Jeg fikk visst ikke lov til å ha jenter på besøk.

    Enda vel søstra mi og stesøstra mi, de fikk lov til å ha gutter på besøk, ettersom jeg skjønte det.

    Så faren min bare kødda med meg, må jeg si.

    Men han gjorde det ikke så åpent og direkte.

    Så det er vanskelig for meg, å arrestere han for det.

    Men han er nok i noe slags ‘mafia’, eller noe.

    Faren min er ihvertfall veldig rå, vil jeg si.

    Så han er det nok ikke best for meg, å ha så mye med, for å si det sånn.

    Han er nok troendes til litt av hvert, vil jeg tippe på.

    Han er ikke så veldig i balanse, vil jeg si, når han blir sånn misunnelig på sønnen sin i fylla osv.

    (På grunn av en smokingbukse fra Dressmann.

    Som jeg måtte ha, siden jeg skulle være forlover i bryllupet til Magne Winnem).

    Han er nok ganske umoden da.

    Og samtidig rå og litt kynisk da kanskje.

    Så han er det nok smartest av meg, å holde meg unna, vil jeg si.

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 6.

    Her er mer fra Magne Winnem:

    mer fra magne winnem 1

    mer fra magne winnem 2

    PS 7.

    Man kan se at Magne Winnem skriver ‘real nedgang’.

    Men jeg tror det skal være ‘realnedgang’.

    I et ord.

    Noe sånt.

    Men så har vel ikke språkfagene vært Winnems sterkeste side kanskje.

    Sommeren 1989, så jobba jeg på CC Storkjøp.

    Og da var klasseforstander Arne Karlsen, fra Gjerdes VGS. innom, og fortalte at en i klassen hadde strøket, på engelsk-eksamen.

    Og noen måneder seinere, (var det vel), så fortalte Winnem meg, at det var han, som hadde strøket.

    Men han tok vel den eksamenen igjen, en par år seinere tror jeg.

    Noe sånt.

    Så jeg tror han fikk artium, (eller det som nå kalles generell studiekompetanse da).

    Men jeg er ikke helt sikker.

    Men han har studert på BI, osv., så jeg regner med at han må ha tatt opp den eksamenen igjen, før han begynte på BI.

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 8.

    Man kan se det, at det var vanskelige tider, i Norge, i 1993:

    vanskelige tider

    PS 9.

    De vanskelige tidene, på begynnelsen av 90-tallet, skyldtes en konkursbølge og børsnedgang, som var i Norge, på slutten av 80-tallet, på slutten av jappetida.

    Og jeg husker det, at vi på NHI, vi ble advart, om de vanskelige tidene, allerede i skoleåret 1989/90.

    En som var leder for elevrådet, eller noe, og ville kapre representanter dit, før det neste skoleåret, var det vel.

    Han sa det, at man var ikke garantert jobb, etter to år på NHI, sånn som tidene var.

    Så han sa, at det var lettere å få jobb, med verv som tillitsvalgt, for eksempel.

    Men da hadde jeg allerede bestemt meg for å ta et friår, for NHI-studiene var dyre.

    Så jeg trengte å spare opp litt penger.

    (Som gikk dårlig for jeg avtalte med min halvbror Axels foreldre, at jeg skulle leie et rom av dem, for 1000 kroner måneden, i det skoleåret.

    Men, da forrandra min halvbrors far, Arne Thormod Thomassen, og stemor, Mette Holter, det, sånn at jeg også måtte betalte en del av strømregninga.

    Og de klagde også til en som het Svein Martinsen, (som hadde fortalt meg at dem hadde jobb på OBS Triaden).

    For det var så mange kunder, på Matland, da det ble OBS Triaden der, rundt juletider, 1990.

    Så jeg tjente mye penger.

    Og da ble Arne Thomassen og Mette Holter misunnelige da.

    Siden de var arbeidsledige.

    Og de syntes ikke da at 1000 kroner i måneden var nok.

    Men avtalen var jo 1000 kroner i måneden.

    Så de dreiv og forrandra litt på avtalen, vil jeg si.

    Jeg ble også plassert i et mye mindre rom, (Axel sitt gamle rom).

    Så Arne Thomassen og Mette Holter, de tulla, når jeg leide rom hos dem.

    For jeg mener det var avtalt, at jeg skulle bo der, i det friåret jeg hadde.

    Og jeg forklarte at det var sånn, at jeg prøvde å spare opp penger, til videre studier.

    Men det glemte dem visst.

    Dem gikk kanskje for mye på bingo og travbanen, sånn at dem glemte ting.

    Hva vet jeg.

    For dem begynte å tulle med den leieavtalen da, mener jeg ihvertfall.

    For å si det sånn da.

    Så frista det ikke akkurat til gjentagelse, ihvertfall, å leie rom av dem.

    Men men.

    Det var jo vanskelige tider.

    Men jeg passa også Axel, som var spesialskoleelev, og som vel egentlig skulle hatt pass fra folk som var opplært til å takle hans ville oppførsel, må jeg vel kalle det.

    Men Mette Holter og Arne Thomassen, de ville nok bare utnytte meg da.

    Og de var litt umodne, mener jeg, siden de skulle begynne å forrandre på en avtale.

    Og ville hive meg ut før, og ville at jeg skulle betale for strøm også, noe som ikke ble nevnt før jeg flytta inn der.

    Og de klagde også, til venner, sånn at jeg hørte det, på at jeg fikk så mye penger, og ikke ga penger til de.

    Men de var jo ikke mine foreldre heller.

    Vi hadde jo en avtale liksom.

    De visste jo det, at jeg ville bo billig, for å spare penger, til 2. året, på NHI.

    Men de forrandra på det, og lot som at de glemte det, tror jeg.

    For de ble også sure, siden jeg ikke ville jobbe på en bingo, som de hadde planer om å starte.

    Så det ble ikke sånn som jeg tenkte meg det, at jeg skulle leie et rom av dem, og det var det.

    Neida, de ville ha meg inn i familien.

    For Mette Holter sa at alle i familien, måtte jobbe på den bingoen.

    Men da nekta jeg, og sa at jeg heller ville fortsette å jobbe på OBS Triaden.

    For jeg syntes at Arne og Mette var litt vanskelige å inngå avtaler med.

    Så jeg orka ikke å ha mer med dem å gjøre, enn jeg måtte.

    Dem var litt sleipe, syntes jeg.

    Så sånn var det.

    Selv om det kunne være morsomt å bo der og, men vi kræsja på noen punkter da.

    Selv om hu Mette Holter, sa at det blei stille, eller kjedelig, i huset, etter at jeg flytta ut.

    Så da klagde hu ikke, i ettertid.

    Men men.

    Men dem glemte jo det da, at jeg jo skulle fortsette utdannelsen min, og bare ha et friår for å spare penger.

    Det klarte de ikke å huske, fra et skoleår og til det neste.

    Så da lurer jeg på om det var fordi de ikke ville huske det, eller hva det kan ha vært.

    Hvem vet.

    For når jeg fikk høye lønninger, så huska de ikke det jeg sa, før jeg flytta inn der, at jeg ville spare penger, til 2. året på NHI, (som var en privat høyskole).

    Og når de hadde planer om å starte bingo, så huska de heller ikke det, at jeg jo bare hadde et friår, og skulle begynne å studere høsten etter igjen, og at det ikke ville passet for meg å jobbe på noe bingo.

    Så det ble litt kræsj, når jeg bodde hos Axel sine foreldre.

    For dem vrei og vrengte litt på avtaler og sånn, og var litt sånn sleipe da, syntes jeg.

    Dem klarte liksom ikke bare å inngå en avtale.

    Dem måtte forrandre og tulle med den avtalen først også, før dem var fornøyd.

    Sånn var det, at det virka for meg.

    Så sånn var det.

    Men dem hadde nok et image, som det kosta penger for dem, å holde oppe.

    Hu Mette hadde et image, som hu som alltid vant på bingo, (fortalte hu, at folk sa om henne).

    Og dem hadde hatt fabrikk og forskjellige virksomheter, under jappetida da.

    Og de var vant med å gå mye på travbanen og bingo da.

    Og dette kosta jo penger, så da ble det ikke så mye penger igjen til mat og sånn da.

    Og Arne Thormod Thomassen, hadde gått konkurs da, så han betalte nok mye penger til kreditorer også.

    Så jeg skjønner jo det, at dem nesten ble desperate etter mer penger.

    For det var vanskelige tider, etter jappetida, som man kan se i PS-et ovenfor, fra Aftenposten.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    PS 10.

    Og det var også derfor, at jeg gjerne ville hatt meg datajobb, i militæret.

    For han i elevrådet, (eller hva det var), på NHI, et par år tidligere, hadde jo fortalt oss det, at bare to år på NHI, det var litt tynt, når det gjaldt å få bra jobb, siden det var vanskelige tider.

    Så derfor søkte jeg på datajobber, under førstegangstjenesten.

    Så fikk jeg ikke den jobben jeg søkte på, men ble tilbudt, en tre måneders jobb, som hjelpelærer, på et datakurs, for høyere offiserer.

    Og det tenkte jeg, at hadde sett bra ut på CV-en.

    Og jeg syntes også at infanteriet var tøft for meg, som var ganske pinglete, så jeg ble ikke lei meg, da jeg fikk den jobben.

    Men så, så mista jeg plutselig den jobben, som datakurs-hjelpelærer, etter en dag, uten å ha gjort noe galt.

    Så da ble jeg veldig skuffa.

    For da tenkte jeg sånn, at med den jobben, så kunne jeg fått en bra karriære.

    Så da gikk karriæren min i vasken, tenkte jeg, da jeg mista den jobben.

    Så da ble jeg demotivert.

    Og jeg pussa ikke AG-3 en min så bra, en dag etter stridsløypa, når vi bodde i en telt-leir, for HV-folk.

    (Da sersjant Dybvig skreik, ‘Dette er bedre enn EDB, Ribsskog’, til meg.

    Mens jeg krøyp gjennom noen trange grøfter fulle av gjørme, og de sprang noen slags kinaputter, rett ved stridsløypa, for å simulere krig da.

    For han visste at jeg hadde mista den datajobben da).

    (Innbilte jeg meg at grunnen var).

    Så da mista jeg plassen på lag 2 og, som sanitetsmann, for Paulsen, også på lag 2, hadde søkt min stilling.

    Så han var litt sleip da, syntes jeg.

    Så da ble jeg reserve, i 2-3 måneder.

    Før en fra Sarpsborg, Grønning vel, skulle overføres til HV.

    Og da havna jeg på lag 2 igjen.

    (Hvor Marvin Bricen fortsatt var lagfører).

    Men denne gangen som geværmann 1, (og ikke geværmann 2).

    Så sånn var det.

    Så derfor, så tenkte jeg det, at det var kanskje enklere å få en vanlig kontorjobb.

    (Siden han sjefen for elevrådet, på NHI, sa at det var vanskelig å få seg jobb, i nedgangstidene, med kun to år fra NHI).

    (Men jeg søkte også noen datajobber, som en jeg søkte hos Direktoratet for Sivil Beredskap).

    Så kunne jeg jobbe med systemutvikling, på fritiden.

    For jeg var vant til å lage programmer, som spill og kryssordprogram, på NHI og Gjerdes VGS.

    Men det jo vanskelige tider, så jeg fikk ikke engang en kontorjobb, som var plan B da.

    Så da plan B gikk i vasken, så måtte jeg finne en plan C, som ble å få meg en karriære i Rimi.

    Så Rimi var bare en plan C for meg.

    Men det visste kanskje ikke mine kolleger og andre i Rimi, at Rimi bare var en plan C for meg.

    For jeg var motivert etter å få suksess i livet.

    Og jeg var vant til å stå på, fra infanteriet da, som var en stå-på tjeneste, må man vel nesten kalle det.

    Og jeg hadde også forventningspresset, som jeg hadde vokst opp med, fra faren min, på 80-tallet, i bakhode, om at jeg måtte få meg jobb med begynnerlønn på 300.000 osv.

    Så jeg var ikke noen lykkelig person, på begynnelsen av 90-tallet.

    Jeg hadde liksom press på meg, for å lykkes, fra faren min, (som på en måte liksom programmerte meg kanskje, på 80-tallet, fra før jeg var i tenårene).

    Og så var det samtidig vanskelige tider, dvs. nedgangstider, når det var vanskelig å få seg jobb.

    Og søstra mi, hu flytta også til meg, så jeg hadde nesten en adoptivdatter å ta vare på, (som var et og et halvt år yngre enn meg).

    Så det var litt mye, og det var ikke noen glad tid dette, på begynnelsen av 90-tallet.

    Men sånn var det vel kanskje for andre og.

    Vinter OL på Lillehammer, i 1994, hjalp kanskje litt på folks humør, på 90-tallet.

    Det er nok mulig.

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 11.

    Her er mer om det bryllupet, til Elin og Magne Winnem:

    mer om bryllup elin magne winnem

    PS 12.

    Jeg kan vel ta med det også.

    At foreldrene til Magne Winnem, vel sa i bryllupstalene, at Magne var den yngste, som noen gang hadde blitt Rimi-butikksjef, da han ble butikksjef, på Rimi Munkelia, på begynnelsen av 90-tallet.

    Som 20-åring, eller 21-åring, eller noe sånt noe.

    Winnem hadde da han jobbet på Rimi Asker, ved siden av videregående, sendt en skriftlig klage, på noen ‘slappinger’, som jobbet i den butikken.

    Og den klagen, den hadde visst noen tatt med på et møte for Rimi-direktører.

    Så Winnem var kjent blant direktørene i Rimi, fra før han var ferdig med videregående.

    Så Winnem var fast bestemt, allerede det året vi var russ i Drammen, husker jeg, på å satse på en karriære som leder i Rimi.

    Mens vi andre datarussene, vi syntes kanskje ikke at det hørtes så fristende ut med butikkjobb da.

    Men det ble karriære i Rimi på meg likevel til slutt gitt.

    Men men.

    Så sånn var det.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 13.

    Det her mener jeg er faren til Magne Winnem.

    Jeg mener at faren døde ganske tidlig, seinere på 90-tallet vel.

    Jeg visste at foreldra hans var kristne.

    Men jeg visste ikke at faren hans var fra Sandefjord.

    Men men.

    Mora døde også ganske tidlig, mener jeg å huske.

    Men men.

    Her er mer om dette:

    faren til magne winnem

  • venninne av søstra mi

    PS.

    Så på det halve året, (fra ca. jula 1988), som søstera mi bodde, i ‘min’ leilighet, i Leirfaret 4B, på Bergeråsen.

    Så hadde hu flere fester, hvor hu dro med disse anarkistene og nazistene, fra miljøet rundt Cafe Lyche, i Drammen.

    Det var en gjeng som samlet seg der, rundt min søsters venninne, Cecilie Hyde, fra Svelvik, kan man vel kanskje si.

    Så hun Camilla Skriung, (som vel er ganske kjent), hun har vært på ihvertfall en fest hos meg, på Bergeråsen.

    Og da hadde hu med seg ei lita blond snelle, som hu ofte hadde med seg.

    Og som søstera mi hinta om, at likte meg.

    Pia, (søstera mi), sa at jeg burde prate med, eller flørte med, hu venninna til Skriung.

    Men hvorfor skjønte jeg ikke.

    Hu klarte ikke å snakke, hu venninna til Skriung, virka det som.

    Hu var litt sjenert, og var vel kanskje yngre enn Skriung da.

    Og hu så litt bleik ut, eller noe, så jeg syntes ikke hu venninna til Skiung, så helt normal ut egentlig.

    Men at hu heller så nesten litt sykelig ut kanskje.

    Men men.

    Det var Cecilie Hyde, søstera mi, og Camilla Skriung, pluss hu unge, lyshåra venninna til Skriung.

    Det var de fire som bare la seg på fortauet, på Grønland i Oslo, i soveposer, høsten 1989.

    Etter at de hadde krangla med Lill Beate Gustavsen vel, venninna deres fra Svelvik, som hadde en leilighet, i en falleferdig bygård der, på Grønland.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    RadiOrakel, er jo en ‘kvinneradio’, står det.

    http://radiorakel.no/

    Jeg vet om det betyr at det er en ‘lesberadio’?

    Ihvertfall så så jeg aldri hun Camilla Skriung, med noen gutt.

    Så jeg tror nok at hu Skriung og hu lyse snella hennes, må ha vært lesbiske.

    Så sånn var nok det.

    Og at Skriung nok var ganske dominerende, i det forholdet.

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 3.

    Ja, RadiOrakel, var visst en ‘idealistisk kvinneradio’.

    (Så det er vel en feministisk radiostasjon da, hvis jeg skulle tolke det selv):

    radiorakel feministisk

    http://no.wikipedia.org/wiki/RadiOrakel

    PS 4.

    Og søstera mi, hu har mange sånne venninner, som er feministiske da.

    Og nesten som Blitzere.

    Det er Monica Lyngstad, fra Røyken, som også er sånn anarkist og vel også feminist.

    Og søstera mi kjenner vel fortsatt hu Camilla Skriung.

    Og Siv, (fra Røyken), som var på besøk hos meg i Sunderland, av en eller annen grunn, sammen med søstera mi.

    Men Siv, fra Røyken, har visst gått nedenom og hjem, og blitt manisk-depressiv, sa søstera mi, i 2005.

    Så noen av disse anarkist/feminist-jentene går visst under, virker det som.

    Siv fra Røyken, hadde mange kjærester, (hvorav mange utlendinger), og noen av dem var visst ikke snille mot henne, skjønte jeg, (fordi søstera mi en gang såvidt nevnte det da).

    Så søstera mi, hu er vel kanskje i ytterkanten, av ytterkanten, av Blitz-miljøet, vil jeg si.

    Noe sånt.

    Så søstera mi, hu trenger ikke familien sin.

    Søstera mi, hu har et Blitz-aktig kvinne-nettverk, bestående av folk som Monica Lyngstad og Camilla Skriung, som hun støtter seg til.

    Så søstera mi trenger ikke meg, eller faren min, for eksempel.

    Søstera mi har fortalt meg, at hun prioriterer venner, foran familie.

    Så søstera mi er New Age, på den måten, vil jeg si.

    Cecilie Hyde og søstera mi, de var bestevenninner og nesten uadskillelige, på 80-tallet.

    Men de brøyt med hverandre, på 90-tallet.

    Hyde hadde visst innrømmet, ovenfor søstera mi, at hu var forelska i søstera mi.

    Og det likte ikke søstera mi, men hadde fått sjokk.

    Og etter det, så har de visst ikke hatt kontakt.

    Sa søstera mi til meg og mora mi, en gang som vi var på besøk hos søstera mi, i Christies gate, på Øvre Grunerløkka, på begynnelsen av 90-tallet.

    Hvor søstera mi bodde med Siv fra Røyken, (som da var sammen med en svær ugander, eller noe, som var ca. fire ganger så svær som henne, og Siv hadde det minste rommet, og de hadde seg, midt på dagen, mens jeg og søstera mi og mora mi satt i stua, og prata om det her da, var det vel. Og søstera mi og mora mi ville på Kafka-film. Dette var vel i en helgeperm jeg hadde, fra militæret. Søstera mi hadde sikkert sagt til meg, at mora vår kom på besøk fra Tønsberg, og at hu ville møte meg, så derfor dukka jeg vel opp hos søstera mi og dem, på en lørdag da, som jeg hadde perm, men ikke jobba, på OBS Triaden eller Rimi Munkelia.

    Monica Lyngstad, fra Røyken, bodde også i den samme leiligheten.

    Disse tre jentene, som da var ca. 20-21 år gamle vel, de hadde en stamkneipe, ved navn Jollys, i Storgata vel.

    Jollys var et sted, hvor det bare gikk afrikanere, (untatt noen norske damer).

    Jeg prøvde å skjønne litt, hva søstera mi dreiv med, så det hendte jeg var med dem dit, i helger, som jeg hadde helgeperm, fra militæret.

    Da sov jeg på sofaen hjemme hos søstera mi og Siv fra Røyken og Monica fra Røyken.

    Og en gang, som jeg sov på sofaen hos dem, så dukka det opp to utlendinger, fra Jollys, etter at jeg hadde sovna, i Christies gate der.

    Jeg hadde drikki mye, og var full.

    Og en av utlendigene, ville sove sammen med meg, på sofaen jeg lå på.

    Men ga opp til slutt, og turte ikke.

    Jeg klagde til søstera mi, dagen etter, og forklarte at jeg ikke skjønte det, at han prøvde å sjekke meg opp.

    Jeg skulle bare være grei, og skjønte ikke noe, trøtt og ganske full som jeg var.

    Men dagen etter, så skjønte jeg det.

    Og forklarte til søstera mi, at det var veldig spesielt, og klagde på den homo-vennen til søstera mi da.

    Men det kan være, at søstera mi, prøvde å utnytte meg, og at hu trodde at jeg var homo, eller at hu trodde at jeg var lett å utnytte.

    Sånn at søstera mi prata med noen homoer, som vanka på Jollys.

    Og at søstera mi sa til de, at hu ville slippe dem inn, sånn at de kunne prøve å pule meg i rompa, eller noe.

    (Noe som de bare ga opp, de skjønte vel at jeg egentlig var ganske tøff, selv om jeg var høflig og satt rolig sammen med søstera mi og dem på Jollys.

    Men jeg var litt sånn nummen kanskje, på den tida, fordi militæret, dvs. infanteriet, det var tøft for meg, med mye hardt soldatliv osv., så jeg var ikke helt tilstede alltid, i helgepermene, og forrandra meg nok mye, det året jeg var i militæret, så jeg kan ikke si at jeg var meg selv, på den tida.

    Men men.

    Og da trodde kanskje søstera mi, at jeg var et bytte, som hun og venninnene hennes, og Jollys-miljøet kunne utnytte.

    Noe sånn mistenker jeg.

    At dette var noe hippie/New Age-greier.

    For søstera mi er også litt hippie/New Age da.

    Kanskje hu har det fra stebroren sin Jan Snoghøj, som hun bodde sammen med i ‘Haldis Huset’, i en god del år, under oppveksten?

    Hvem vet.

    Noe er det nok ihvertfall.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Søstera mi har ihvertfall et svært feministisk/anarkistisk/new age-nettverk.

    Så søstera mi, hu er ikke avhenging, av noen i familien.

    Men min mormor, trodde kanskje at søstera mi, var avhengig av meg.

    Men, det var ikke sånn, i det hele tatt.

    Jeg merka det, en gang, som jeg bytta fra permuniform, til en annen bukse vel, hos søstera mi og dem, i Christies gate, under en perm fra militæret.

    Da merka jeg det, at søstera mi reagerte på meg.

    Og prata med ei venninne om, at jeg var så fin, og ‘ripped’, fra militæret.

    Så det at søstera mi ville bo hos meg, på Ellingsrudåsen, på Ungbo der.

    Det kan ha vært for å utnytte meg seksuelt.

    Som del av noe New Age/hekseri-greier, som søstera mi kanskje dreiv med, sammen med venninnene sine og/eller Jan Snoghøj.

    Det var nok derfor at søstera mi dytta på meg en bok, som het ‘Hotell New Hampshire’.

    Og at hu spurte meg, hva jeg syntes, på en instendig måte.

    (For i den boka, (som søstera mi sa var bra), så er det skildret en scene, hvor en bror og en søster, knuller skikkelig mye da.

    Og søstera mi stod i døra, til soverommet mitt, på Ungbo, og liksom bydde seg fram da, og spurte hva jeg syntes om den boka.

    Så dette var nok noe plott, fra et slags hekse-nettverk, som søstera mi var med i, vil jeg tippe på.

    Men søstera mi, hu var jo søstera mi, og hu var jo ikke akkurat min type.

    Jeg likte mer blonde damer osv.

    Eller ihvertfall litt mer feminine damer kanskje.

    Og ikke sånne halvveis Blitz-damer.

    Noe sånt.

    Og hva hadde bestemor Ågot sagt, hvis hu hadde hørt at noe sånt hadde skjedd?

    Nei, da hadde nok bestemor Ågot brutt sammen i skam, og kanskje mista lysten til å leve, tror jeg.

    Så det her var bare tull og tøys, fra Pia.

    Men jeg lurer fælt på nettverket der, som søstera mi er med i.

    Det må nok ha gjort mye skade, for livene, til en god del personer i Norge.

    Det er jeg nok ganske sikker på, dessverre.

    Så sånn er nok det.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 5.

    Jeg tok jo ikke søstera mi og venninne hennes, Siv og Monica, så seriøst, når det gjaldt politikk og idealisme osv.

    For jeg huska jo det, at de jentene der, hadde vanka sammen med nazister, 2-3 år tidligere, da de var del av miljøet rundt Cecilie Hyde og Cafe Lyche, i Drammen.

    Anarkistene var liksom en stor gjeng sammen med nazistene og punkerne der, hadde jeg inntrykk av.

    Også var det en lokal mob, som hata alle de som vanka på Cafe Lyche, og som ble kalt ‘Depeche’.

    Fordi nesten alle hørte på Depeche Mode, fordi det gjorde Cecilie Hyde.

    De i denne gjengen, som var fra Røyken, de ble kalt ‘Blackis’, av Røyken-folka, i klassen min, siste året på videregående.

    Andre Willassen, var det vel, som jeg husker brukte dette uttrykket, som nok vanligvis ble sagt på en nedlatende måte da, skjønte jeg på Willassen.

    Men men.

    Søsteren min, Pia, virka som å ha en sterk posisjon, i dette miljøet.

    Jeg var jo ofte sammen med dem, for jeg jobba på CC Storkjøp.

    Og da måtte jeg henge et sted, i Drammen sentrum, etter skolen, og før jeg skulle på jobb.

    Og jeg ville ofte møte søstera mi, og Cecilie Hyde, og andre av deres venninner, ved Drammen torg, eller i gågata, de dagene jeg ikke jobba, men bare hadde retning mot Strømsø Rutebilstasjon, for å ta bussen hjem til Berger.

    For eksempel, så pleide ikke disse ungdommene, å ha så mye penger.

    Så noen ganger, så prøvde persjonalet, på Cafe Lyche, å kaste de ut.

    Men da ville søstra mi si, (jeg husker ihverfall at hun gjorde det en gang).

    En cafe-sjef, sa at ‘jeg er lei for at vi nesten må ta farvel nå’, eller noe sånt.

    Så svarte søstra mi, når hele situasjonen var anspent, og foran en gjeng på 8-10 stykker.

    Til han sjefen på Cafe Lyche da.

    Så svarte søstera mi, ‘åja, skal du gå’.

    Og da lo alle.

    (Dette skjedde samtidig med at jeg dukket opp der, og kanskje hadde kjøpt meg et glass brus og en baguette, for jeg jobba jo mye på CC Storkjøp, så jeg hadde alltid penger, det året der.

    Og da mente vel søstera mi det, at jeg var i deres selskap da.

    Siden jeg satt meg ned ved dem.

    Og da mente hu vel kanskje, at hu kunne sette han cafe-sjefen på plass da.

    Siden den gjengen da var der, sammen med meg, som var kunde i cafeen der da.

    Kanskje det var sånn det hang sammen?

    Hvem vet).

    Og jeg visste ikke at søstera mi, kunne være så ovenpå.

    Så jeg gjorde et poeng av det, at det var søstera mi, som hadde satt han sjefen der på plass.

    Men det virka som at han sjefen var redd.

    Var han redd for søstera mi?

    Hva vet jeg.

    (Og denne episoden, da søstera mi satt cafe-sjefen, på Cafe Lyche, i Drammen, på plass.

    Den skjedde høsten før søstera mi fylte 17 år, mener jeg det var.

    Så søstera mi, hu hadde tidlig utvikla en sterk personlighet.

    Og jeg tror ikke at søstera mi var sånn som f.eks. hu lyshåra venninna, til Camilla Skriung.

    Altså at hun var en usikker tenåringsjente.

    Jeg tror aldri at søstera mi har vært en sånn usikker tenåringsjente.

    Så søstera mi hadde nok selvtillit, fra tida hu bodde i Larvik, tror jeg, før hu flytta til Berger, da hu var 12 år gammel, i 1983.

    Så søstera mi var litt som et sånt frekt bøllefrø, under oppveksten, kan man kanskje si.

    Jeg kan huske at søstera mi brukte den sammen ovenpå tonen, mot meg, og sa at jeg var ‘stygg’, mens vi bodde i Jegersborggate.

    Og jeg flytta derfra, da jeg var ni år.

    Så søstera mi, hu må hatt en sånn ovenpå, bølle-jente holdning/tone, ihvertfall fra hu var 7-8 år, vil jeg si.

    Men hvordan søstera mi blei så selvsikker, det veit jeg ikke.

    Men kanskje hun hadde noen venninner, eller noe, i Larvik, som fikk hu til å bli sånn.

    Hva vet jeg.

    Noe var det nok ihvertfall.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på).

    Men men.

    Jeg tenkte litt på det istad, at søstera mi, hu kjente jo masse folk fra Røyken.

    Hu gikk på skole i Sande, dette skoleåret, som jeg var mye i Drammen, nemlig 1988/89.

    Men søstera mi dro inn til Drammen, etter skolen, nesten hver dag.

    Og hadde vel i perioder også busskort til Drammen.

    For hun kjeda seg vel hjemme da.

    Det var nok antagelig grunnen.

    Men Røyken, det er jo nesten på Hurumlandet.

    Det er ikke så langt unna Tofte, hvor tante Ellen gikk på ungdomsskole, på 60-tallet, altså 20 år før det her.

    Så kan den Cafe Lyche-gjengen, være linket til en gjeng tante Ellen var i, under hennes oppvekst, på Hurumlandet, og på forsøksgymnas, i Oslo?

    Når bestefar Johannes hadde fått grått hår, for han måtte hele tida inn til Oslo, for å leite etter dattera si, som stadig forsvant fra forsøksgym.

    Det tenkte jeg på såvidt nå.

    Hm.

    Men det var sånn, at jeg ikke tok de jentene i den Cafe Lyche-gjengen, så seriøst.

    For, de vanka jo med nazister og skulle liksom være anarkister og sånn selv.

    Så jeg trodde det greiene der, med de svarte klærna og sminken osv., (f.eks. så hadde hun Siv fra Røyken, svart sminke under øya, sånn som jeg husker det. Eller hvordan det var).

    Jeg trodde det bare var noe sånn litt morsomt.

    Som en gimmic, eller noe image-greier.

    Søstera mi, hu hadde ikke noen kule svarte klær, og brukte ikke svart neglelakk, for eksempel.

    Søstra mi kledde seg hverken frikete eller sossete, vil jeg si.

    Hu kledde seg vel helt vanlig, vil jeg si.

    Noe som ikke var lett på den tiden vel, for alle klesbutikkene, de var fulle av moteklær.

    Så søstra mi hadde vel en litt blandet stil.

    Av moteklær, og klær hu hadde fått av mora mi, osv.

    Men hu brukte ikke sånne svarte klær, som venninnene hennes mye gikk i.

    Men likevel, så ble søstera mi fullt ut akseptert, i det miljøet, virka det som for meg.

    Og de vennene til søstera mi, i det miljøet, de aksepterte også at jeg satt der sammen med dem, virka det som for meg.

    Enda jeg var bare en vanlig kar fra Berger, og ikke noen ekstremist, som alle de andre der.

    Jeg ville vel bare prate med søstera mi og Cecilie Hyde da.

    For de bodde nemlig hos meg.

    Så begge de, de var nesten som søstrene mine, eller hva man skal si.

    Eller damene mine, er kanskje riktigere.

    For søstera mi, hu hadde jo bodd nede i Haldis-huset.

    Så da hu og venninna hennes, Cecilie Hyde, flytta opp til meg, i Leirfaret, i 1989, så kjente jeg ikke søstera mi så bra.

    Jeg traff henne kanskje en gang i uka, når hu kom opp til meg i Leirfaret, eller jeg kom ned til dem i Havnehagen.

    Og noen ganger skjedde kanskje det bare en gang i måneden.

    I de 5-6 åra, som vi bodde sånn.

    Fra 1983 til slutten av 1988.

    Så søstera mi, hu var kanskje mer, nesten som en kusine, eller noe, enn som en søster.

    (De årene hun bodde nede hos Haldis).

    Noe sånt.

    Så sånn var det.

    Men så flytta jo søstera mi opp til meg.

    Så hu og Cecilie Hyde, de invaderte nesten mitt liv.

    For der var jeg vant til å bo, helt aleine.

    Men plutselig, så hadde jeg to ekstreme tenåringsjenter der.

    Som vanka sammen med de mest ekstreme ungdommene i Drammen.

    Og ikke bare vanka, men Cecilie Hyde, hun var vel en slags lederskikkelse, eller ihvertfall samlingspunkt, i det miljøet, som ble kalt ‘Depeche-gjengen’, i Drammen.

    Cecilie Hyde, hu så nesten ut som en jentunge.

    Hu var født i 1970, det samme året som meg, og et år før søstera mi.

    Mora hennes, hu hadde visst vært venninne med mora mi, da mora mi bodde på Hurumlandet.

    Mora til Cecilie Hyde, var fra Svelvik da.

    Men hu var kanskje dø?

    Hva vet jeg.

    Cecilie Hyde, hu bodde hos mormora si, i Svelvik, ihvertfall.

    Og jentene, som gikk i klassen min, på Gjerdes VGS.

    De, (ei som het Lise, var det vel, mener jeg), kringkastet i klasserommet vårt.

    Etter å ha sett meg sammen med Cecilie Hyde, på en russekro, på Hokksund.

    At Hyde hadde hatt tre aborter.

    Og dette var i 1989, det året Hyde fylte 19.

    Så Ceilie Hyde, hu var ingen vanlig tenåringsjente.

    Hun var en veldig ekstrem tenåringsjente, vil jeg si.

    Med et hav av seksuell erfaring, og det som var, vil jeg si.

    Selv om hun så ut som en liten jenteunge.

    Lav, med en rundt ansikt nesten, og mørkt hår.

    Hun ligna kanskje litt på Bjørk, som var i Sugarcubes da, og som søstra mi og Hyde likte.

    Og hadde tatt opp på min video, og spilte av for meg, når jeg kom hjem fra jobben på CC Storkjøp, en kveld.

    Cecilie Hyde, hun var veldig karismatisk, og var flink til å prate for seg.

    Hun og søstera mi, de dro meg med på en fest på Samhold, (lokalet på Berger), en gang.

    Og da møtte Cecilie Hyde, en kar hun likte.

    Og det endte med at de satt hele kvelden, og skrøyt av alle de spesielle stedene de hadde hatt sex.

    Så Hyde, hun så ut som en jentunge, men hun hadde den seksuelle erfaringen til en prostituert, eller en ‘femme fatale’, (eller hva man skal si), vil jeg si.

    Noe sånt.

    Jeg tror Cecilie vant konkurransen, om hvem som hadde hatt mest sex, på spesielle steder.

    Jeg gikk for meg selv, inne på Samhold, og traff ei jente fra Svelvik, som jeg bare klinte med.

    Og vel aldri møtte igjen.

    Dette var høsten 1988, ikke mange uker etter at jeg og Magne Winnem hadde vært på Danmarkstur, med Petter Wessel.

    Men men.

    Og jeg hadde ikke hatt noen seksuelle eventyr å skryte av da.

    Unntatt et, med Nina Monsen, som var omtrent på samme tida.

    Antagelig et par uker før det, at vi var på Samhold der.

    Så jeg holdt kjeft, og var ikke med på den sex-skrytinga.

    Men jeg var også seint i puberteten.

    Så jeg hadde bare hatt hår på tissen, i et års tid da.

    Og jeg syntes det var så flaut, da jeg var sånn 15-16 år, og ikke hadde fått hår på tissen.

    Så jeg holdt meg med vilje unna damer.

    Så jeg prøvde ikke engang, å få meg noe sex, før jeg fikk hår på tissen.

    Men hvis jeg, som noen av de andre i klassen, hadde fått hår på tissen, f.eks. som 12-13 åring.

    Så hadde jeg nok prøvd meg mer på jentene på Bergeråsen, som Gry Stenberg osv., og kanskje prøvd å få meg noe sex.

    Men jeg var så flau, over at jeg ikke hadde fått hår på tissen, så jeg prøvde ikke egentlig ordentlig å få meg noe sex, før jeg begynte å bli sånn 18 år gammel.

    Men da var jeg jo litt rusten, når det gjaldt damer, i starten.

    Og selvtilliten, generelt, og spesielt når det gjaldt damer, var dårlig.

    Så min karriere som Romeo/Casanova, den har vel aldri tatt helt av.

    Ihvertfall så har min karriere som ‘sex-mester’, den har aldri helt tatt av.

    Så jeg har måtte nøye meg med et ONS nå og da, kanskje en eller to ganger i året, og noen ganger knapt nok det.

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

'Bokhylla' 70-tallet 80-tallet 90-tallet Anmeldelse Arne Mogan Olsen Berger Bergeråsen Brev Christell Humblen Dagbladet.no Datatilsynet Drammen E-post Facebook Google Haldis Humblen Hm Identitetstyveri Ingeborg Ribsskog irc Jobbsøking i England Johannes Ribsskog johncons-blogg Karen Ribsskog Klage Larvik Liverpool Magne Winnem Mobilbilder Musikk Nettmobbing Online trakassering Oppdatering Oslo Pia Ribsskog Politiet Rimi Slektsforskning StatCounter Svelvik Twitter Wikipedia YouTube Ågot Mogan Olsen