-
Cecilia Elisabeth Strøm I have read some more of your posts Ribsskog, stop putting links to your web page. No one calls michael what you did! if you post any more sensitive information you will be kicked from the group.
-
Google Mail – Re: [Ticket#2010010610016951] Complaint about the Norwegian Wikipedia/Fwd: Klage: Dette her er bare trakassering av meg. Med hils […]

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Re: [Ticket#2010010610016951] Complaint about the Norwegian Wikipedia/Fwd: Klage: Dette her er bare trakassering av meg. Med hils […]
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Feb 16, 2010 at 10:21 PM
To:
Wikipedia Info Team <info-no@wikipedia.org>
Hei,igjen takk for svar!Jeg synes det høres merkelig ut at Wikipedia bokmål kan operere uten å ha en ansvarlig redaktør, eller et ansvarlig styre.Jeg synes ikke du eller andre hos Wikipedia tar trakassering alvorlig.Du nevner et tilfelle, men det har vært mange slike tilfeller hos dere, som ikke blir ryddet opp i.Jeg prøver å ta det opp på irc-kanalen deres, og da blir jeg bannet der.Jeg prøver å ta det opp på Wikipedia, og da blir jeg bannet der.Jeg mener at de tilfellene hvor jeg har blitt trakassert hos dere, og blitt utsatt for æreskrenkelser, ikke har blitt ryddet opp i.Ingen sanksjoner er innført mot de som har mobbet meg.Så dette synes jeg er alt for dårlig.Hva har du tenkt å gjøre med disse tingene:1) Jeg er bannet fra Wikipedia bokmål, uten å ha gjort noe galt.2) Jeg er bannet fra Wikipedias irc-kanal, uten å ha gjort noe galt.3) Det har forekommet mange tilfeller av trakassering mot meg, på Wikipedia bokmål, som ikke har blitt ordnet opp i.F.eks. så bruker dere metoden bortforklaring, og sier at Flums, tok en 'practical joke' mot meg, når han sa at Orkla nektet meg å skrive på Wikipedia.Dette skrev han på leksikonet Wikipedia bokmål.Og jeg hadde aldri engang pratet med han.Og dette er personen som jeg har lest styrer Wikimedia Norge, deres uavhengige organisasjon.Ingen vilje vises fra dere til å ønske å rydde opp disse tingene.Jeg har også klage mot Harry Was, Kjetil Ree, og Jeblad, og Bombadill.Men ingen har f.eks. bannet eller degradert disse, enda det er åpenbart at de trakasserer meg åpenlyst.Har du noe forslag til hvordan man kan løse disse tingene jeg har nevnt nå?Mvh.Erik Ribsskog2010/2/16 Wikipedia Info Team <info-no@wikipedia.org>Hei, Erik, og takk for din e-post.02/16/2010 13:26 – Erik Ribsskog wrote:> Hei,
>
> takk for fint svar!
>
> Jeg har jo blitt trakassert på Wikipedia bokmål sine websider.
>
> Av Wikipedia-adminer.
>
> Så jeg tenkte at dere kanskje hadde en ansvarlig person, som jeg kunne klage
> til.
>
> Jeg synes det er nesten sånn at man må gå på kurs for å skjønne hvordan
> Wikipedia, Wikimedia osv., er organisert.
>
> Siden det er flere organisasjoner som går inn i hverandre, virker det som.
>
> Det hadde vært kjekt om dere hadde hatt et organisasjonskart kanskje, som
> viser hvordan Wikipedia og Wikimedia Commons og Wikimedia Norge, er
> organisert.
>
> Hvem er ansvarlig redaktør for det som blir skrevet på Wikipedia bokmål
> f.eks? (Jeg tenker da også på diskusjonssidene)
>
> Jeg har blitt mobbet av mange Wikipedia bokmål-adminer, på Wikipedias sider.
>
> Det skuffer meg at Wikipedia ikke har noen ansvarlig person, som jeg kan ta
> dette opp med.
>
> Igjen takk for svar!
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
Ja, du føler at du ble trakassert. Det var dumt. Men det finnes ingen ansvarlig
som du kan klage til. Hver person er ansvarlig for sine egne handlinger. Det blir
fort mye diskusjon mellom forskjellige bidragsytere på Wikipedia, og dette foregår
gjerne ikke åpent. I etterkant av denne episoden så ble det også en diskusjon, og
folk sa ifra hva de mente om slikt. Det var ikke alle som var fornøyd.
Nettsamfunnet er nå ferdig med den saken, og det er ordnet opp internt slik det er
normalt for nettsamfunnet å gjøre. Om du ikke er fornøyd med det, så beklager jeg
det, men jeg vet ikke hva jeg får gjort med det.
Det er snakk om å lage noe kursmateriale for å hjelpe folk med hvordan Wikipedia
fungerer og det kan kanskje være en ide å lage noe slags organisasjonskart slik du
nevner. Det var et godt innspill, takk for det.
Jeg forstår at du gjerne vil ha en ansvarlig person, men noe slikt finnes ikke på
Wikipedia. Det er ingen som kan si at de er hevet over noen andre, selv om
enkeltes meninger kanskje vektlegges tyngre enn andres (på grunn av den sosiale
kapitalen en eventuelt har bygd seg opp).
Spesielt lite medgjørlig blir nok nettsamfunnet når de ser hvordan du selv omtaler
bidragsytere på bloggen din. De blir redd for å ha noe med deg å gjøre, fordi de
vet at de selv da kan bli fokuset for skriverier på bloggen din, sjeldent med
positivt fortegn. Selv har jeg ingenting imot at du føler for å dokumentere hva du
driver med, men du burde også være klar over at det kan føre til at folk blir
mindre sympatiske for deg og dine meninger.
Med vennlig hilsen,
Hans-Petter Fjeld
—
Wikipedia – http://no.wikipedia.org
—
NB: Alle e-post til denne adressa besvares av frivillige, og svar anses ikke som
offisielle uttalelser fra Wikimedia Foundation. For offisiell korrespondanse kan
du kontakte sideoperatørene på <http://www.
wikimediafoundation.org >.
-
Google Mail – Bruk av jing og jang-symbol i logoen til Forsvarets lederutdanning

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Bruk av jing og jang-symbol i logoen til Forsvarets lederutdanning
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Feb 16, 2010 at 3:15 PM
To:
rekruttering@fms.mil.no
Hei,mitt navn er Erik Ribsskog, jeg driver en ganske populært blogg, johncons-blogg, med nettadresse http://johncons-mirror.blogspot.com/ Bloggen er ganske populær, og har ca. 400-500 lesere hver dag.(Jeg synes at norske aviser er dårlige til å ta opp aktuelle tema, og det viser vel også nedgangen til aviser som VG og Dagbladet osv.)Men men.Men jeg har skrevet en del om taoisme og New Age, på bloggen.Og jeg lurte på hvorfor det norske Forsvaret, (som burde være godt forankret i den vestlige verden), bruker et jing og jang-aktig symbol, i sin logo for sin lederutdanning, (som jeg la merke til, siden dere reklamerer på Dagbladet.no).Jeg håper dere har muligheten til å svare på dette, for det virker som at slike tema er populære, siden det er mange engasjerte folk som leser bloggen, og som tar del i avstemninger om aktuelle tema på bloggen osv.På forhånd takk for eventuelt svar!Mvh.Erik Ribsskog
-
Google Mail – Re: [Ticket#2010010610016951] Complaint about the Norwegian Wikipedia/Fwd: Klage: Dette her er bare trakassering av meg. Med hils […]

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Re: [Ticket#2010010610016951] Complaint about the Norwegian Wikipedia/Fwd: Klage: Dette her er bare trakassering av meg. Med hils […]
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Feb 16, 2010 at 1:26 PM
To:
Wikipedia Info Team <info-no@wikipedia.org>
Hei,takk for fint svar!Jeg har jo blitt trakassert på Wikipedia bokmål sine websider.Av Wikipedia-adminer.Så jeg tenkte at dere kanskje hadde en ansvarlig person, som jeg kunne klage til.Jeg synes det er nesten sånn at man må gå på kurs for å skjønne hvordan Wikipedia, Wikimedia osv., er organisert.Siden det er flere organisasjoner som går inn i hverandre, virker det som.Det hadde vært kjekt om dere hadde hatt et organisasjonskart kanskje, som viser hvordan Wikipedia og Wikimedia Commons og Wikimedia Norge, er organisert.Hvem er ansvarlig redaktør for det som blir skrevet på Wikipedia bokmål f.eks? (Jeg tenker da også på diskusjonssidene)Jeg har blitt mobbet av mange Wikipedia bokmål-adminer, på Wikipedias sider.Det skuffer meg at Wikipedia ikke har noen ansvarlig person, som jeg kan ta dette opp med.Igjen takk for svar!Mvh.Erik Ribsskog
2010/2/16 Wikipedia Info Team <info-no@wikipedia.org>Hei, Erik, og takk for din e-post.02/15/2010 22:08 – Erik Ribsskog wrote:> Hei,
>
> ja, jeg er takknemlig for at du svarte.
>
> Men jeg synes dette virker helt håpløst å forstå for utenforstående.
>
> Wikpedia og Wikimedia Commons, er Wiki, men Wikimedia Norge er _ikke_
> Wiki(?)
>
> Hva sier Wiki selv til dette da?
>
> Det må være verdensrekord i ansvarsfraskrivelse å ha det sånn.
>
> Jeg så igjennom de gamle e-postene fra dere, og dere skriver til meg på
> engelsk.
>
> Jeg synes dere er så useriøse.
>
> Jeg skal finne e-posten.
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Her er der hvor dere skriver på engelsk til meg:
>
> 2010/1/6 Wikipedia Info Team <info-no@wikipedia.org>
> – Hide quoted text –
>
> Hei, Erik Ribsskog, og takk for din e-post.
> >
> > We're sorry you feel that way. Have you done as you have been told by the
> > norwegian Wikipedia, and removed all blogposts about the norwegian
> > Wikipedia yet?
> > We can't help you before you do as you're beeing told.
> >
> >
> > Sincerly, Wikipedia Info Team
>
>
> PS 2.
>
> Hva er poenget med slik barnslig oppførsel?
>
> Må man ikke være myndig eller i minste være ferdig med ungdomsskolen for å
> representere Wikipedia?
>
> Dette er så barnslig at ungdomsskoleelever ville ha skammet seg, mener jeg.
>
> Så sånn er nok det.
Wikipedia og Commons er nettsamfunn. Nettbaserte prosjekter, hvor den ene har som
mål å være et fritt encyclopedi, og det andre har som mål å være en base for fritt
media (bilder/video/lyd).
Wikimedia Norge ikke et nettsamfunn, men har vedtekter, styre og medlemmer. Dette
er for at man gjerne vil ha noen som kan prøve å driver litt lobby-virksomhet på
Wikipedia sine vegne, og gjerne litt kursvirksomhet osv. Slike ting er vanskelig
for et nettsamfunn å organisere.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med "Wiki selv", og hva de skal mene. Jeg kan
ikke snakke på nettsamfunnets vegne, men det virker på meg som om de fleste er
positive.
Jeg forstår ikke hva du mener med ansvarsfraskrivelse. Foreningen Wikimedia Norge
kan ikke være ansvarlige for noe de ikke selv gjør. Og hvert enkelt medlem i
nettsamfunnet er ansvarlig for sine egne handlinger eller mangler av sådan.
Du har omtalt enkeltpersoner rundt nettsamfunnet i ganske negative ordlag på din
blogg, og det medfører at folk ikke har lyst til å ha noe med deg å gjøre. Du skal
få lov til å syntes at det er barnslig, men det forandrer ingenting.
Og siden du spør, nei, det finnes ingen krav til alder for å svare på slike
e-poster. Og ved å svare på slike e-poster så representerer man heller ikke
Wikipedia, slik jeg ser det. Derfor er jeg ganske forsiktig i ordvalg jeg gjør,
for å være mest mulig tydelig på at jeg kun er en av mange medlemmer i
nettsamfunnet, og ikke en talsperson for de alle sammen. Derfor står det også på
slutten av hver mail "Alle e-post til denne adressa besvares av frivillige".
Med vennlig hilsen,
Hans-Petter Fjeld
—
Wikipedia – http://no.wikipedia.org
—
NB: Alle e-post til denne adressa besvares av frivillige, og svar anses ikke som
offisielle uttalelser fra Wikimedia Foundation. For offisiell korrespondanse kan
du kontakte sideoperatørene på <http://www.
wikimediafoundation.org >.
-
anbefalinger
3
Erik Ribsskog sa, 1 time og 19 minutter siden:
RE: Alle bakterier dør ved 86 grader Valgt innlegg
-
Google Mail – Re: [Ticket#2010010610016951] Complaint about the Norwegian Wikipedia/Fwd: Klage: Dette her er bare trakassering av meg. Med hils […]

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Re: [Ticket#2010010610016951] Complaint about the Norwegian Wikipedia/Fwd: Klage: Dette her er bare trakassering av meg. Med hils […]
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Mon, Feb 15, 2010 at 10:20 PM
To:
info-no@wikipedia.org
Hei,jeg falt av litt da du begynte å prate om at Wikimedia Norge var en forening som ikke hadde noe med Wikipedia å gjøre.Jeg synes ikke at du er noe flink til å forklare om dette.(Eller kanskje det er jeg som er dårlig til å forstå).Har dere et organisasjonskart, som det heter?Mvh.
Erik Ribsskog
———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/2/15
Subject: Re: [Ticket#2010010610016951] Complaint about the Norwegian Wikipedia/Fwd: Klage: Dette her er bare trakassering av meg. Med hils […]To: Wikipedia Info Team <info-no@wikipedia.org>
Hei,
ja, jeg er takknemlig for at du svarte.Men jeg synes dette virker helt håpløst å forstå for utenforstående.Wikpedia og Wikimedia Commons, er Wiki, men Wikimedia Norge er _ikke_ Wiki(?)Hva sier Wiki selv til dette da?Det må være verdensrekord i ansvarsfraskrivelse å ha det sånn.Jeg så igjennom de gamle e-postene fra dere, og dere skriver til meg på engelsk.Jeg synes dere er så useriøse.Jeg skal finne e-posten.Mvh.Erik Ribsskog
PS.Her er der hvor dere skriver på engelsk til meg:2010/1/6 Wikipedia Info Team <info-no@wikipedia.org>– Hide quoted text –
Hei, Erik Ribsskog, og takk for din e-post.We're sorry you feel that way. Have you done as you have been told by the
norwegian Wikipedia, and removed all blogposts about the norwegian Wikipedia yet?
We can't help you before you do as you're beeing told.Sincerly, Wikipedia Info Team
PS 2.Hva er poenget med slik barnslig oppførsel?Må man ikke være myndig eller i minste være ferdig med ungdomsskolen for å representere Wikipedia?Dette er så barnslig at ungdomsskoleelever ville ha skammet seg, mener jeg.Så sånn er nok det.2010/2/15 Wikipedia Info Team <info-no@wikipedia.org>Hei, Erik, og takk for din e-post.02/15/2010 19:28 – Erik Ribsskog wrote:> Hei,
>
> men jeg har jo lest om styret deres på Tinget på Wikipedia, mener jeg det
> var.
> Dette synes jeg var underlig å lese, at Wikimedia Norge ikke har noe med
> Wiki-samfunnet å gjøre.
> Det syntes jeg hørtes nesten ut som bedrag.
> Dette tror jeg ikke folk flest forstå så mye av.
> Når ble denne foreningen dannet?
> Hvor kan man lese mer om Wikimedia Norge?
> Jeg trodde at Wikimedia var der man lastet opp bilder i Wiki-samfunnet(?)
> Håper at du har mulighet til å svare på dette som jeg lurer på!
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
Ja, det hender aktiviteten i Wikimedia Norge blir annonsert eller diskutert på
Wikipedia.
Det er ikke slik at Wikimedia Norge ikke har noe å gjøre med Wiki-samfunnet å
gjøre. Men de to er alikevel uavhengige av hverandre, og ingen av dem bestemmer
over den andre. Det er mange av de samme menneskene som driver med både Wikipedia
og Wikimedia Norge, og både nettsamfunnet og foreningen jobber mot det samme
resultatet, men på forskjellige måter. Jeg kan skjønner at du syntes det høres
litt rart ut dersom jeg hadde prøvd å si at de ikke har noe med hverandre å gjøre,
men det sier jeg ikke.
Du kan lese mer om Wikimedia Norge på deres hjemmesider http://no.wikimedia.org/
Det felles prosjektet for opplasting av bilder og annet media (lyd/video) er
Wikimedia Commons. Det har adressen http://commons.wikimedia.org/
Wikimedia har mange andre prosjekter enn Wikipedia, disse finner du på
Håper du finner svaret mitt nyttig.
Med vennlig hilsen,
Hans-Petter Fjeld
—
Wikipedia – http://no.wikipedia.org
—
NB: Alle e-post til denne adressa besvares av frivillige, og svar anses ikke som
offisielle uttalelser fra Wikimedia Foundation. For offisiell korrespondanse kan
du kontakte sideoperatørene på <http://www.
wikimediafoundation.org >.





