-
Gmail – Oppdatering/Fwd: Anmeldelse av hacking fra tyrkisk 'mafian'

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Oppdatering/Fwd: Anmeldelse av hacking fra tyrkisk ‘mafian’
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Oct 19, 2010 at 6:48 PM
To:
post.sondre.buskerud@politiet.no
Cc:
post@slottet.no
Bcc:
hofmarskallatet@kongehuset.dk
Hei,det er også en dansk adelsmann, Nikolaj Asgeir MacGregor Sandolin, som bor i Tyrkia.(I byen Izzet, mener jeg).Som har laget et slektstre nå, (jeg har jo fått slektsforskning som hobby, etter at jeg leste i min mormors testamente, at hun arvet Holger (baron) og Magna Adeler).Han har laget et slektstre over hele den danske adelen.(OneTree på MyHeritage).Jeg sendte han en e-post, ifjor høst, og fikk ikke noe svar da.Men kun en masseprodusert e-post, nå, et år seinere.Og jeg sendte en ny e-post, men fikk ikke noe svar.Men, jeg har jo en blogg, som er vellest, med opp mot nesten 1000 lesere hver dag, for det meste fra Norge.(johncons-blogg, etter mitt nick på internett, fra chatting og debattfora osv).Og på den bloggen, så har jeg et tracking-cookie program, StatCounter, for å se hvor mange som leser på bloggen, osv.Og det programmet snapper også opp Google-søk.Og jeg har jo skrevet en del om hjemstedet mitt, Bergeråsen, på den bloggen.Så jeg kunne se det, at noen i Izzet søkte om et hus på Bergeråsen, i Kollen 1 vel.Så om det var noe med han Sadolin?Så om han har noe med det tyrkiske hacker-angrepet mot meg å gjøre?Og også vil angripe meg på Bergeråsen, ved å få plassert noen av hans folk der?Bare noe jeg undrer over her.Det er vel lov får man håpe.Jeg ville bare oppdatere om dette.Mvh.
Erik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Date: 2010/10/19
Subject: Fwd: Anmeldelse av hacking fra tyrkisk 'mafian'
To: hofmarskallatet@kongehuset.dk, post@slottet.noSubject: Fwd: Anmeldelse av hacking fra tyrkisk 'mafian'
To: post.sondre.buskerud@politiet.no Hei,
jeg lurer på om grunnen til at jeg blir angrepet av noen tyrkere.At det er fordi at mora mi fikk arven etter Holger baron Adeler, av sine foreldre, i 1980 ca.
For de arvet Holger baron Adeler, som var gift med min mormors tante, og de døde barnløse.Jeg fikk noen bøker om Napoleon, på dansk, av min stefar Arne Thormod Thomassen, mens jeg var i Larvik, hos mora mi, og faren min henta meg en gang, (jeg tok vanligvis toget, så det var sjeldent).De bøkene lå i garasjen på Tagtvedt.
Og jeg tror de må ha vært etter Holger baron Adeler, (for han arvet også min tippoldefar som var forsvarssjef i Danmark, Anders Gjedde Nyholm).
Så sånn var det.Så jeg er nok da baron Adeler.Og Cort Adeler, fra Brevik, han ble kjent da han kriget mot tyrkerne, for Venezia, var det vel.Og det var visst da vanlig, på den tiden, å ha et tyrkerhode, i våpenskjoldet, for de som kriget mot tyrkerne.Og det tyrkerhodet, det er jo i våpenskjoldet til Adeler enda.(Jeg sender med kopi fra min blogg).Men det er jo gamle tradisjoner, fra da verden var større.Så det kan vel ikke vi forrandre på, i våre dager.Men nå ble jeg altså angrepet av tyrkiske hackere, kan det virke som.Og jeg har overhørt i Oslo, i 2003, at jeg er forfulgt av 'mafian'.Og jeg ble forsøkt drept, i Larvik, i 2005, på min onkel Martin sin samboer, Grete Ingebrigtsen sin gård.Og jeg er nå en flyktning i England.Men jeg får ikke mine rettigheter fra norske myndigheter.Bare som en oppdatering.Med hilsenErik Ribsskog (Baron Adeler)———- Forwarded message ———-From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/19
Subject: Anmeldelse av hacking fra tyrkisk 'mafian'
To: post.sondre.buskerud@politiet.no
Cc: sales@uk.one.comHei,
nå snappet jeg opp det, på et tracking-cokie-program, at en av mine nettbutikker, Spesialbestillinger.net, har blitt utsatt for hacking, av den 'tyrkiske mafian'.Og jeg jobba sammen med en hel familie, av kurdiske tyrkere, da jeg ble plassert, (må man vel si), av Rimi, på Rimi Bjørndal, i 1996, som assisterende butikksjef.Det var Özgyr-familien.Foreldrene husker jeg ikke hva heter, men de jobba i et vaskefirma som het Kvalitetsrengjøring, som holdt til i Sannergata.May Britt og Viggo het sjefene der.Og barna deres, het Hava, Sema, Songül og Muhammed.De jobba alle på Rimi Bjørndal.Hvor jeg ble plassert to ganger, av Anne Kathrine Skodvin, distriktsjef i Rimi.Første gang, i 1996, som sagt, før jeg ble butikksjef, i 1998, på Rimi Nylænde på Lambertseter.
Så ble jeg tulla fælt med, av direktører bl.a. i Rimi, så jeg bestemte meg for å 'skifte beite'.Så jeg begynte å studere IT, på Ingeniørhøyskolen, i 2002, (for jeg trengte noen friår fra jobbing også, og jeg hadde ikke noen grad, og jeg var overarbeida da, for jeg ble tulla fælt med, da jeg var sjef på en stor Rimi-butikk, som het Rimi Kalbakken, som pleide å være ICA Supermarket, ved Symra kino, eller hva det het).Og da ble jeg plassert på Rimi Bjørndal, av Skodvin igjen, etter å ha jobbet som butikksjef i en tredje Rimi, nemlig Rimi Langhus.Og de jentene pleide å sitte å preike med meg, på t-banen ned til byen osv.(Ihverfall de to eldste).Så de liksom sneik seg litt innpå meg, syntes jeg.For det var ikke vanlig kost i Oslo, for meg, for å si det sånn at jeg satt å prata med folk på t-banen om forskjellig.For folk i Oslo var vel ganske kalde ofte, eller hva det kan ha vært.Men men.Jeg vil ihverfall anmelde denne hackingen.Det var også ei tyrkisk-kurdisk ung dame, ved University of Sunderland, hvor jeg studerte, i 2004. Hu het Leyla, fra London.Så dette kan kanskje ha noe med noen av disse jeg kjenner fra jobb og studier å gjøre.Hva vet jeg.Jeg sender med kopi av skjermbilder.Mvh.Erik Ribsskog
3 attachments spesialbestillinger net statcounter.JPG
179Khacket av tyrkisk mafia.JPG
55Ktyrkerhodet til adeler.JPG
131K
-
PS.
Der ble jeg nylig medlem, for en uke siden kanskje.
Men det er så lenge siden jeg skrev til han Sadolin, så jeg husker ikke hva jeg skrev engang.
Men men.
Men kanskje jeg kan klare å finne det på MyHeritage.
Vi får se om jeg klarer det.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Her kan man se det, at det er over et år siden, at jeg sendte en sånn MyHeritage-e-post, til han Sadolin:
PS 3.
Så han Sadolin, han har nok antagelig jobba mye da.
Med å få med alle de 60-70.000, fra den danske adelen, som er i det OneThree-slektstreet nå.
Med å få registrert alle de i slektstreet.
For han har vel ikke hatt noen slaver som gjør sånt for han, som jeg ihvertfall undret litt over?
Nei, det tror jeg ikke.
Jeg får satse på at han Sadolin er en ‘grepa kar’ da kanskje.
Han er jo en adelsmann.
(Siden han er på det treet selv vel).
Men men.
Men det treet, OneThree, det blir jo nesten som en slags Facebook da, for den danske adelen.
Så kan kanskje lure på om det er bra eller dårlig.
Hm.
Vi får se.
Jeg må nok tenke litt mer på det her.
Men vi får se hva som skjer.
Vi får se.
PS 4
Det heter visst ikke ‘OneThree’.
Det skal visst være ‘OneTree’.
Hva nå det betyr.
Jeg har også sendt ny MyHeritage-e-post, til han Sandolin.
Etter at han sendte meg medlems e-post, til det OneTree-treet da.
Men den har jeg ikke fått svar fra han Sandolin enda.
Men det tar kanskje et år da, så får jeg en ‘masse-produsert’ e-post igjen?
For jeg kan ikke akkurat si at jeg har fått noen vanlig e-post, eller vanlig MyHeritage e-post, fra han Sandolin.
Så jeg vet ikke noe særlig om hvem han er, må jeg innrømme.
Jeg ville bare bytte informasjon med han, om de vi hadde felles, på våre slektstre.
Så viste det seg, at hans slektstre var for hele den danske adelen.
Men det visste jeg ikke da, når jeg kontaktet han, ifjor.
Men men.
Så jeg tørr ikke helt si noe sikkert, hverken positivt eller negativt, om han Sandolin.
Men han bor visst i en by kalt Izzet, eller noe, i Tyrkia, hvis jeg husker riktig, fra MyHeritage.
Og noen fra den byen, søkte jo på Google, på dansk, etter bilder av et hus på Bergeråsen.
(Som kanskje var lagt ut til salg da).
Dette snappet jeg jo opp på StatCounter, siden jeg har skrevet så mye om Bergeråsen her på bloggen.
Så sånn var det.
Så her er det nok kanskje muligens noe lurifaks ute å går.
Har denne Bergeråsen-søkinga, som jeg snappet opp, noe med han Sadolin å gjøre?
Hvem vet.
Og jeg får ikke svar på MyHeritage-e-post, som jeg sendte han.
Så det rundt han Sadolin, det kan vel kanskje virke litt underlig?
Men vi får se hva som skjer.
Jeg har jo også blitt hacket, av noen fra Tyrkia.
Og Sadolin bor jo i Tyrkia, (ettersom jeg har skjønt det).
Tilfeldig?
Hm.
Vi får se hva som skjer.
Vi får se.
-
Gmail – Erik Otto Banck odpověděl ve vláknu zpráv na stránkách MyHeritage.com.

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Erik Otto Banck odpověděl ve vláknu zpráv na stránkách MyHeritage.com.
MyHeritage Message
<message2@myheritage.com>
Tue, Oct 19, 2010 at 5:15 PM
Reply-To:
noreply@myheritage.com
To:
eribsskog@gmail.com
Erik Otto Banck vám poslal zprávu.——————————
———- Hva skjedde med Katia Banck?
K€re Erik ! Navnebroder !!!!!
Katia gik p€ kostskole i CH, og tog hjem for at fejre sin boy-friends Studentterexamen ! De var oppe i Arild for at spise middag og p€ vejen hjem til Helsingborg mistede chufren herred€mmet over bilden og kolliderede med en telefonp€l og Katia var den eneste der D€DE !!
De var 3 i bilen Der var ingen sprut involveret. Et k€mpe torden v€jr hade lige startet og vejbanen var ligesom IS !!!
Du kan l€se mere om familien p€ www.banckfam.org login: user: (Sensurert av johncons-blogg) pass: (Sensurert av johncons-blogg)
Med forskerhilsner ERIK !
——————————
———- Chcete-li odpovědět na tuto zprávu, klepněte na níže uvedený odkaz:
http://www.myheritage.com/
inbox/thread/28008772?lang=CS& forcelogin=eribsskog%40gmail. com Chcete-li nastavit přijímání e-mailů ze stránek MyHeritage.com, přejděte na:
http://www.myheritage.com/
inbox/settings?lang=CS& forcelogin=eribsskog%40gmail. com
PS.
Jeg sendte en ny MyHeritage-e-post, om dette:
Hva skjedde med Katia Banck? Mezi Erik Otto Banck a já
Zpět do Doručených zpráv
Akce:Jako nepřečtené
|Do archivu
|Odstranit 
Erik Ribsskog
Dnes v 14:57
Hei,min mormor, Ingeborg Ribsskog f. Heegaard, var i den danske adel, for hun arvet Holger baron Adeler, og ga arven videre til min mor, (og stefar).
Så jeg får e-poster om dansk adel, og jeg har også en blogg, jeg skriver på, om slektsforskning, mm.
Jeg bare lurte på, hva skjedde med din søster Katia Banck, siden hun døde så ung?
Var det noe med skipet, som hadde hennes navn?
Beklager hvis det ikke var ok å spørre, men det virket spesielt at noen fra adelen skulle dø så unge.
Var det kommunistene som drepte henne, f.eks.?
Mvh.
Erik Ribsskog

Erik Otto Banck
Dnes v 17:15
Kære Erik ! Navnebroder !!!!!
Katia gik på kostskole i CH, og tog hjem for at fejre sin boy-friends Studentterexamen ! De var oppe i Arild for at spise middag og på vejen hjem til Helsingborg mistede chufren herredømmet over bilden og kolliderede med en telefonpæl og Katia var den eneste der DØDE !!De var 3 i bilen Der var ingen sprut involveret. Et kæmpe torden væjr hade lige startet og vejbanen var ligesom IS !!!
Du kan læse mere om familien på www.banckfam.org login: user: (Sensurert av johncons-blogg) pass: (Sensurert av johncons-blogg)Med forskerhilsner ERIK !

Erik Ribsskog
Dnes v 5:48 pm
Hei,kondolerer for det som skjedde!
Jeg har selv opplevet at min troppsjef i Heimevernet i Norge, Eirik Andersen, fra Accenture, ringte meg kun en gang for å spørre om jeg ville være med på julebordet, for Støtte-området, (en slags nyskapning av det norske Heimevernet, som er omtrent som Hæren, og hvor folk blir kalt inn etter endt førstegangstjeneste, som jeg ble for jeg hadde allerede vært et år i Geværkompaniet/Oppland Regiment).
Det eneste året, av de 7-8 årene, som var i Heimevernet, da jeg bodde i Norge, som jeg ble ringt av troppsjefen, for han ville spørre om jeg ville være med på julebordet.
Det var mens jeg kjørte i et slikt lignende regnvær, hjem fra jobb.
Man kan jo lage slikt vært fra fly, har jeg lest, at russerne blant annet gjør.
Troppsjefen bannet og sa 'nei', og jeg skjønte at han egentlig ikke ville at jeg skulle dra på julebordet.
Kan det være kommunister eller sionister e.l., som lager slikt regnvær fra fly?
Jeg er etter Fog, Løvenbalk, Kong Valdemar Seier, og Karl den Store ,og også profeten Muhammed(!), Gange-Rolf, Willhelm Erobreren, Kleopatra og kong David av Israel og Batseba.
Etter min mormor Ingeborg Ribsskog f. Heegaard.
Så kanskje det er sionister, siden de ikke liker at den danske adel er i slekt med Batseba?
Eller er det muslimer som ikke liker at den danske adel er i slekt med profeten Muhammed?
Eller kommunister som bare ikke liker adel og kongelige?
Bare noe tanker jeg tenkte på.
Jeg skriver om alt mulig på blogg.
Han som har det slektstre over den danske adel, Sadolin, han er jo fra Tyrkia.
(Han bor ihvertfall der).
Og vår familie arvet jo baron Adeler, og han hadde jo et tyrkerhode(!) i våpenskjoldet.
Kanskje dette slektstreet kan være litt skummelt?
Man får jo alle i dansk adel på et sted, med bilder osv.
Bare en tanke som slo meg.
Men ihvertfall mange takk for svar, og igjen kondolerer med det skjedde med din søster.
Det bildet var jo fra 60-tallet, så det skilte seg ut, fra de andre bildene, i e-posten fra MyHeritage.
Så derfor ble jeg litt nysgjerrig da, siden det var et så gammelt bilde, og din søster var jo også veldig klassisk pen, hvis man kan si det.
Så det var jo veldig trist, synes jeg, at en så ung og pen dame skulle dø i så tragisk ulykke.
Så jeg ble litt nysgjerrig siden hun hadde et skip oppkalt etter seg også.
Men men.
Beklager hvis jeg forstyrrer mye ved å skrive om dette.
Igjen takk for svar!
Mvh.
Erik Ribsskog
-
PS.
Nå sendte jeg dagens bestilling.
(Så da burde den være i Norge, om et par dager).
Jeg måtte nemlig på posten, og betale en regning.
Så da sendte jeg den pakka, i samme slengen.
Det er kanskje like greit å sende de pakkene om ettermiddagen, som om kvelden og.
Det ser kanskje litt rart ut, å poste pakkene om kvelden.
Det er mulig.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Men da jeg gikk til posten, så tenkte jeg på det.
At nå sitter jeg jo her plutselig, med to nettbutikker for godteri.
Godtebutikken.net og Kongen av Danmark.net.
Og leserne på bloggen vil at jeg skal ha johncons-kiosken.net også.
Så da blir det tre butikker.
Og fire med Spesialbestillinger.net.
Så da blir det litt å holde orden på.
For nå solgte jeg jo fra Kongen av Danmark.net plutselig.
Jeg kan jo begynne å profilere den butikken, for den litt eldre garde kanskje.
At jeg har marsipan og lakris og isbre-mint og sånn der kanskje.
Også kunne jeg hatt noe litt sånt ‘morsomt’ godteri også, som Draculas Lunchbox og sånn, på Godtebutikken.net.
Men de butikkene måtte vel også hatt et grunnsortement.
(Som på Rimi, fra da jeg jobba der).
Da tror jeg isbre-minten må være i grunnsortementet.
Også er det ‘fæle’ Halloween-godteriet i Godtebutikken.net ekstra-sortimentet.
Også er marsipan i Kongen av Danmark.net ekstra sortimentet.
Kanskje noe sånt?
Jeg må nok fundere mer på det her.
Vi får se hva som skjer.
Vi får se.
PS 3.
Jeg tenkte også på det, om han David Ellis, min ‘Personal Advisor’, på Sencia, om han er en purk?
Han virker som å insistere på at jeg må jobbe i butikk.
Selv om jeg har gode kunnskaper i web-design og i å lage web-butikker.
Og har en grad i IT, fra HiO IU.
Som jeg tok etter at jeg sluttet i butikk.
Og han har ikke lagd ferdig CV-en min.
Enda jeg er på Stage 2, i Employment-Zones.
Og han som har ‘Job Search’-en.
Han ønsker også at jeg skal jobbe i butikk.
Jeg spurte om han het John, (som Ellis sa), men da svarte han ikke.
Og han Ellis virka nedtrykt også, i det første møtet vel.
Han har ferie denne uka da, (kanskje merkelig nok).
Jeg får ta en prat med han neste uke om dette.
Om hvorfor han ikke har laget ferdig CV-en min.
Og om hvorfor han absolutt vil ha meg inn i en butikk-jobb.
Han sier at det ikke finnes IT-jobber.
Men det er jo mange IT-jobber, som Web-designer osv., på the Jobcentre sin database, har jeg sett.
Politiet vil jo ikke si til meg, hvem den ‘mafian’ er heller.
Men han Ellis er nok politi, også ‘tuller’ de meg rundt, på jobb og sånn da.
Istedet for å gi meg rettighetene mine.
Så jeg blir nok manipulert og brukt som noe drone, eller lignende, av politiet/frimurere, vil jeg gjette på.
Noe jeg ikke har noe ønske om, å få livet mitt ødelagt, på den måten.
Jeg vil ha rettighetene mine, og ikke bli tulla med.
Det er som en borgerkrig i Nato og EØS dette, vil jeg si.
Jeg har til og med vært i Heimevernet, og blir tulla sånn med.
Medlem i NITO er jeg og.
(Selv om dette ikke skulle hatt noe å si, jeg burde jo fått rettighetene mine uansett).
Og dette skjer med hele Norges velsignelse, som sitter og leser å bloggen min, uten å gjøre noe.
Det var det jeg lurte på tidligere idag, når jeg gikk til posten.
Om det var sånn her det henger sammen.
Vi får se hva som skjer.
Vi får se.
-
Anmeldelse av hacking fra tyrkisk 'mafian' : Support – dc
Added 19. oktober 2010 15:22
Hej Erik,
Tak for henvendelsen og tak for anmeldelsen.
Jeg kan se at du allerede har gjort det nødvendige og skiftet
adgangskode. Så håber vi at det kan holde dem ude.
Såfremt du har yderligere spørgsmål eller kommentarer er du altid
velkommen til at vende tilbage.
Med venlig hilsen / Best Regards
SUPPORTEN
----------------------------------
One.com
Web-site: http://www.one.com
---------------------------------
Anmeldelse av hacking fra tyrkisk 'mafian' : Erik Ribsskog
Added 19. oktober 2010 02:40
Hei,
nå snappet jeg opp det, på et tracking-cokie-program, at en av mine
nettbutikker, Spesialbestillinger.net, har blitt utsatt for hacking, av
den
'tyrkiske mafian'.
Og jeg jobba sammen med en hel familie, av kurdiske tyrkere, da jeg ble
plassert, (må man vel si), av Rimi, på Rimi Bjørndal, i 1996, som
assisterende butikksjef.
Det var Özgyr-familien.
Foreldrene husker jeg ikke hva heter, men de jobba i et vaskefirma som
het
Kvalitetsrengjøring, som holdt til i Sannergata.
May Britt og Viggo het sjefene der.
Og barna deres, het Hava, Sema, Songül og Muhammed.
De jobba alle på Rimi Bjørndal.
Hvor jeg ble plassert to ganger, av Anne Kathrine Skodvin, distriktsjef
i
Rimi.
Første gang, i 1996, som sagt, før jeg ble butikksjef, i 1998, på Rimi
Nylænde på Lambertseter.
Så ble jeg tulla fælt med, av direktører bl.a. i Rimi, så jeg bestemte
meg
for å 'skifte beite'.
Så jeg begynte å studere IT, på Ingeniørhøyskolen, i 2002, (for jeg
trengte
noen friår fra jobbing også, og jeg hadde ikke noen grad, og jeg var
overarbeida da, for jeg ble tulla fælt med, da jeg var sjef på en stor
Rimi-butikk, som het Rimi Kalbakken, som pleide å være ICA Supermarket,
ved
Symra kino, eller hva det het).
Og da ble jeg plassert på Rimi Bjørndal, av Skodvin igjen, etter å ha
jobbet
som butikksjef i en tredje Rimi, nemlig Rimi Langhus.
Og de jentene pleide å sitte å preike med meg, på t-banen ned til byen
osv.
(Ihverfall de to eldste).
Så de liksom sneik seg litt innpå meg, syntes jeg.
For det var ikke vanlig kost i Oslo, for meg, for å si det sånn at jeg
satt
å prata med folk på t-banen om forskjellig.
For folk i Oslo var vel ganske kalde ofte, eller hva det kan ha vært.
Men men.
Jeg vil ihverfall anmelde denne hackingen.
Det var også ei tyrkisk-kurdisk ung dame, ved University of Sunderland,
hvor
jeg studerte, i 2004. Hu het Leyla, fra London.
Så dette kan kanskje ha noe med noen av disse jeg kjenner fra jobb og
studier å gjøre.
Hva vet jeg.
Jeg sender med kopi av skjermbilder.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Gmail – SV: Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky

Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
SV: Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Tue, Oct 19, 2010 at 3:05 PM
To:
Tore.GROENNINGSAETER@efta.int
Hei igjen,er det riktig at tobakk og alkohol, er unntatt for regelen om fri flyt av varer og tjenester?Jeg mener du skrev at dette bare gjaldt landbruksvarer.På forhånd takk for eventuelt svar!Mvh.Erik Ribsskog———- Forwarded message ———-
From: Tollregion Sør-Norge <sornorge@toll.no>Date: 2010/10/19
Subject: SV: Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>Hei
Når det gjelde høyt beskattede varer som
alkohol og tobakk vil dette uansett ikke være fritt selv om du kaller varene
for ” engelske off-licence produkter. Disse produktene er underlagt
restriksjoner.Import av alkohol i en forsendelse
Du har lov til å
bestille alkohol i utlandet til privat bruk. Du må da betale ordinære avgifter for hele partiet. Du kan
henvende deg til Tollvesenet for å fortolle varene, eller du kan overlate
fortollingen til en speditør. Speditøren vil fortolle varen for deg på lik
linje med andre varer.Den som utleverer varene må være registrert
for dette hos Helsedirektoratet.Import av tobakksvarer, inkludert snus, til
privatpersoner.Strenge bestemmelser for import av
tobakksvarer, inkludert snus, til privatpersoner. Restriksjoner ved eksport av
snus.I bestemmelsene for import av snus til privat person, stilles
det svært strenge krav. Helsedirektoratet som er tilsynsmyndighet, tolker
bestemmelsene svært strengt. I bestemmelsene fremgår følgende:·
varen
skal være merket med advarsel (Lov om vern mot tobakksskader, § 3)
·
man må
være minst 18 år for å få lov å kjøpe snus (Lov om vern mot
tobakksskader, § 5)·
alle
varene skal oppfylle kravene til merking, unntatt den varekvoten som reisende
kan innføre toll- og avgiftsfritt, mindre kvanta som medtas som reisegods eller
reelle gavesendinger (Forskrift om innhold i og merking av tobakksvarer §
9)·
merketeksten
skal være på norsk. Helsedirektoratet tolker dette svært strengt og det gis
ingen anledning for fravikelse av bestemmelsen fra deres side.I tillegg skal det betales avgifter ved
innførsel.Når de
gjelder eksport av snus, vil det innen EØS kun være til Sverige og Danmark man
har lov å eksportere. For eksport til Danmark er det kun "løssnus"
som er tillatt, posjonspakket snus er fremdeles forbudt. Til alle andre
EØS-land er det forbudt. Jfr Lov om vern mot tobakksskader § 9.Den veiledende informasjon som her er gitt, er basert på opplysninger vi
har mottatt av innsender, og ikke kontrollert av Tollvesenet. Vi gjør
oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindene
forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling.Vennlig hilsen
Tollregion Sør-Norge
Infosenteret
tlf 03012
Fra: Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]Sendt: 18. oktober 2010 17:56
Til: Tollregion Sør-Norge
Emne: Re: Off Licence fra
England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: WhiskyHei,
takk for svar!
Men er dette i overenstemmelse med EU's direktiv om fri flyt av varer
og tjenester?For jeg tenkte å sette opp en engelsk 'off licence'-butikk, på nettet, hvor jeg
har typiske britiske varer, som engelsk potetgull, (Walkers), og britisk whisky
og gin.Da mener jeg, at jeg da må ha lov å selge det, til hele EØS-området.
Kan man si at det er eksport, fra England, når både England og Norge er
i EØS?Norge er jo i det 'økonomiske EU', mener jeg.
Hvis jeg kaller varene mine for 'engelske off-licence'-varer, på
tolldeklarasjons-skjemaet, så burde det blitt tollfritt, mener jeg.For jeg selger til hele EØS, men de tollreglene som er i Norge, de skremmer
kundene mine.Og jeg har bodd i Norge, og jobbet som butikksjef i Norge, og har gått på
markedsføringslinje, på skole i Norge, så jeg synes det blir som bortkastet da,
for meg, at jeg ikke kan gjøre bruk av disse ferdighetene mine, når det gjelder
butikk/salg/markedsføring.Så jeg spør igjen om dette, om jeg bare kan skrive 'britiske
off-licence'-varer, på tolldeklarasjons-skjemaet, og at det da passerer
tollfritt, som britiske spesialiteter?Mvh.
Erik Ribsskog
2010/10/18 Tollregion Sør-Norge <sornorge@toll.no>
Hei
Netthandel: import av varer kjøpt på internett
Oppdatert: 12.01.2010
Bestiller du varer fra utlandet, for eksempel på utenlandske
nettsteder, må du også fortolle disse varene. Her finner du nyttig informasjon
om reglene rundt fortolling av varer kjøpt på nett.Hvilke varer er forbudt å importere til Norge?
Hva må jeg betale ved fortolling?
Hva gjør jeg dersom varen må returneres/repareres etter
fortolling?Dersom du fortsatt har spørsmål om netthandel, kan du kontakte ditt lokale
tollsted eller Tollvesenets infosenter på telefon 0 30 12.Hvilke varer er helt avgiftsfrie (fri for
både toll og avgifter)?Alle varer som
importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:·
Sendinger
fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200
kroner med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.·
Bøker – uansett verdi – som importeres
av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva som regnes som bøker,
se merverdiforskriften om avgiftsfritaket for bøker.Tobakk kan ikke
importeres uten spesiell tillatelse.Sendinger
som inneholder både avgiftsfrie og avgiftspliktige varerBestiller du avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én sending, må du fortolle
forsendelsen dersom samlet verdi overstiger 200 kroner.Eksempel:
En forsendelse inneholder både:
·
en avgiftsfri bok til 150 kroner
·
en avgiftspliktig CD til 100 kroner
Ettersom forsendelsens
samlede vareverdi er på 250 kroner, må den fortolles. I dette tilfelle beregnes
det avgift på CD-en og for CD-ens andel av frakten.Hvilke varer er forbudt å importere til Norge?
Det er en rekke varer du ikke kan importere til Norge uten spesiell tillatelse.
Eksempler
på noen varer det er forbudt å importere:Tobakksvarer (se Helsedirektoratets
nettsider)Legemidler (se
Legemiddelverkets nettsider)Våpen (se Politidirektoratets nettsider)
Planter (se Mattilsynets
nettsider)Dyr (se Mattilsynets
nettsider)Matvarer/næringsmidler (se
Mattilsynets nettsider)For mer informasjon om reglene for import av disse varene
ber vi deg kontakte den instans som har ansvar for regelverket knyttet til
varen.Listen over forbudte varer er ikke fullstendig. Er du i tvil om du trenger en spesiell
tillatelse for å importere varen du har kjøpt på nett, kan du kontakte
Tollvesenet.Du vil finne hele brosjyren om netthandel på www.toll.no.
Den veiledende informasjon
som her er gitt, er basert på opplysninger vi har mottatt av innsender, og ikke
kontrollert av Tollvesenet. Vi gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har
anledning til å gi bindene forhåndstilsagn om toll, avgifter
og saksbehandling.Vennlig hilsen
Tollregion
Sør-NorgeInfosenteret
tlf 03012
Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sendt: 15. oktober 2010 17:55
Til: Toll- og avgiftsdirektoratet
Emne: Off Licence fra England/Fwd:
FW: EØS-avtalten/Fwd: WhiskyHei,
jeg bor i England,
og har en nettbutikk, hvor jeg selger godteri til Europa.Jeg har jobbet som
butikksjef, i Rimi, i Norge, så jeg kjenner det norske markedet bra.Jeg har også
planer om å starte en online Off Licence, fra England.Med salg av potetgull og tortilla chips og sprit og røyk, osv.
Men, det skremmer kundene, at alkohol og røyk er tollpliktige fra første krone.
Kan det være riktig, at jeg man kan importere brus og juice uten å betale toll,
men ikke øl og vin og sprit, (hvis det er beløp under 200 kroner).Hvis jeg selger både tollpliktige og varer som er fritatt for toll, (når det er
leveringer for under 200 kroner).Kan jeg bare skrive 'off-licence butikk'-varer da, på skjema, også går både
tortilla chips, sprit og røyk, som en vare, sånn at kundene slipper å betale
toll, hvis forsendelsen er på under 200 kroner?For jeg merker at
det skremmer kundene, for det er snakk om ganske mye toll, på sprit og røyk
osv.Så jeg taper salg her.
Og det tror jeg ikke er henhold til EU's regler om fri flyt av varer og
tjenester.På forhånd takk
for eventuelt svar!Mvh.
Erik Ribsskog
———-
Forwarded message ———-From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/15
Subject: Re: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
To: GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int
> Hei,
ja, men jeg mener at
man innen EØS har blitt enige om å ha en fri flyt av varer og tjenester.Men jeg får høre
med tollvesenet da.Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off Licence, fra England, hvis man
har både tollpliktige og varer fritatt for toll.Vi får se.
Igjen takk for
svar!Jeg har sendt
klager på ei fra Island hos dere, som ba meg sende noe til Solvit, men som
skulle til EU-kommisjonen.Men dette har jeg
ikke hørt noe om.Kjenner du noe til dette?
Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra Island.
Mvh.
Erik Ribsskog
2010/10/15
GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int> Til: Erik
RibsskogTakk for din
henvendelse 14.10.2010.Jeg tok 1.
mars 2010 over Elin Bjerkebos stilling som informasjonsansvarlig i EFTA.EØS-avtalen
omfatter generelt ikke landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres
tollsatser for visse produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige
tollsatser for ved import – se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish- food/agricultural-products. aspx Når det gjelder
merverdiavgift, faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge sette
reglene slik man vil.Å gi nærmere
opplysninger om gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på dette
området, vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter. Jeg
vil derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom du
ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.mvh
Tore Grønningsæter
Information and Communication Officer
EFTA – European Free Trade Association
Tel: +32 (0) 2 286 17
19 | Fax: +32 (0) 2 286 17 50E-mail: tgr@efta.int | Web: www.efta.int
Rue Joseph II, 12-16| B-1000 Brussels | Belgium
———-
Forwarded message ———-From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/14
Subject: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
Hei,
jeg tenkte jeg
kunne sende til deg, siden du er norsk.Jeg tenkte jeg
skulle starte en online Off Licence, (jeg har allerede startet en online
godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv., fra England.For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på norsk.
Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for grensen for tollfri handel, til
Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for sprit og tobakk.Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget mitt nå, (som jeg hadde håpet
at dette skulle bli), merker jeg.Så jeg lurer, kan
dette være riktig, at fordi det er alkohol i en vare, så gjelder ikke den
regelen om tollkvote.Det blir vel
konkurransevridende for eksempel for drikker som øl og vin, og sprit da,
ovenfor drikker som brus og juice da.Så jeg lurer litt på dette.
Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk, istedet.
Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne loven, (om at for alkohol og
tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200 kroner, men man må betale toll
fra første krone), ikke er i henhold til EØS-reglene?Altså, mange
bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol og kanskje snart ikke butikk.Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra England, så kunne det vært med
på å holde livsgrunnlaget oppe, i distriktene.Og vi ville kanskje fått redusert hjemmebrenninga.
Og 'gamle-mor',
ville kanskje hatt råd til å både betale strømregninga, siden hu kjøpt billig,
(men litt kjedelige røykmerker), fra utlandet.Bare en klage om dette.
Håper dere kan få forandret denne loven så fort som mulig!
Mvh.
Erik Ribsskog
———-
Forwarded message ———-From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/14
Subject: Re: Whisky
To: Josommer <josommer@gmail.com>
Hei,
nå så jeg det jeg
og, at den 200 kroners grensen ikke gjaldt for alkohol og tobakk:NB: Vær imidlertid oppmerksom på
at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og tobakk.Det var litt
ergerlig, for jeg hadde jo planer om å starte Off Licence, på nettet.Men men.
Kanskje jeg kan ha
en som selger til resten av Europa.Vi får se.
Men du får heller
være velkommen tilbake til Spesialbestillinger.net, hvis det er noe annet, enn
alkohol og/eller sigaretter, som du ønsker å kjøpe.Jeg lurer litt på
om dette kan være i samsvar med EØS-avtalens regler om fri flyt av varer og
tjenester.Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage, til EFTA, på dette.
Jeg får ha det litt i bakhodet.
Vi får se.
Med Spesialbestillinger.net-hilsen
Erik Ribsskog
2010/10/14
Josommer <josommer@gmail.com>
Hei
Takk for godt
tilbud!! Men har sjekket med tollvesenet og de sleipingene skal ha like mye i
avgifter som flasken koster. Da blir det desverre alt for dyrt.Se tollsatser
her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id= 131792&epslanguage=NO Den 13. oktober
2010 23:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:Hei,
nå var jeg på et
lokalt supermarked her.Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en single malt whisky, 35 cl.
Og det er snakk om
en 12 år gammel Glenfiddich, til £10.96.Den tror jeg at jeg akkurat får under 200 kroner etter påslag og porto.
Da slipper du
spesialbestillingsgebyret, siden du er en av de første kundene.Eventuelt, så kan
jeg skaffe denne varen innen ca. en ukes tid, hvis du er interessert, så du
burde få den i posten innen ca. to uker.Jeg er litt i
startgropa her, så det tar litt ekstra tid nå i begynnelsen, dessverre.Med
Spesialbestillinger.net-hilsenErik Ribsskog
———-
Forwarded message ———-From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/10
Subject: Re: Whisky
To: Josommer <josommer@gmail.com>
Hei,
ja jeg kan sjekke
hva de har av skotsk whisky, single malt, neste gang jeg er på Tesco.Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud, en av de nærmeste dagene.
Håper dette er i
orden!Med Godtebutikken.net-hilsen
Erik Ribsskog
2010/10/10
Josommer <josommer@gmail.com>Ja dette er jo dyr
whisky men du kan jo fks. se om du finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den
koster 149 kr i norge. Må nesten bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos deg.
Men kommer sikkert til å kjøpe noe godterier snart.Den 10. oktober
2010 19:18 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> følgende:Hei,
ja, hvis porto +
innkjøpspris, koster mindre enn ca. 10-12 pund.For jeg tar et
påslag på den summen.Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for Spesialbestillinger.
Pluss at jeg også må finne egnet emballasje.
Men du vet kanskje prisene.
Jeg har ikke sett
de merkene der før, jeg har en skotsk whisky, som jeg kjøpte på Tesco til jul.Og den kosta £25.
Så hvis dette er dyre merker, så er det nok vanskelig å få de under 200 kroner,
f.eks., hvis du vil ha de under tollgrensen.Men du vet kanskje prisene?
Med Godtebutikken.net-hilsen
Erik Ribsskog
2010/10/10
Josommer <josommer@gmail.com>
Hei
Kan du sende
single malt whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin, Coal Ila og smokehead
til under 200???Kan gjerne
være 500ml flaske.—
MVH
Josommer
—
MVH
Jørgen
—
MVH
Jørgen
—
MVH
Jørgen

























