-
Losby Arbeiderforening – Tore, Fogden og episoden på Østby gård
(Buer/Fargerlid/Tønnesen)Prolog:
På den tida da det lakk for Unionen
Ut i Leireskogen levde det en mann
av Østby bondeætt
med rykte for å gjør rett
Han gikk god for 75 tønnelandNoen sier han en dag gikk fra forstanden
Andre sier om ham han en dag gikk lei
Man kan kall ham idiot, i blant mange andre navn,
men man kan aldri kalle Tore Østby feigVers:
Fogden kom til vanlig tid midt i Desember
til et frostlagt juleforberedt Østbytun
Før han fikk sitt øk steget av,
en stemme til seg kjenne gav
“Her ønskes ei velkommen fogd eller fut”Fogden svarte uten å se en tilhører;
“Jeg har her kommet i Unionens navn
Jeg er Kongens representant,
og vil Dem gi en reprimand,
hvis De, min herre, ikke snart trer fram”Tore Østby steg frem fra en låves skygge
med sin velsmurte Krag-Jørgensen i sin favn
Ropte:
“Du taler gjevt, min venn,
men du virker å ha glemt
at du er på mitt, ikke Oscar den annens land”“Min Herre, jeg vet godt hvis land jeg har ankommet
Spørsmål er nok heller vet De hvor De bor?”
Fogden spyttet og fortsatt:
“De har utestående skatt
Noe fra forrige halvår og i fjor”Refreng:
Mens vi legger våre kvinner,
mens vi legger våre barn,
ber vi om den dag de våkner opp i eget land
Vi gravlegger våre brødre
Vi gravlegger tapre menn
Selvom de feilet oss så ga de oss en drøm
Selvom de feilet oss så ga de oss en drømVers:
Fogden trakk pusten og begynte på ny setning
Men ingen vet hvordan den setning ville ha lydt
Gjennom hans øye kula fór
Sendte ham englenes kor
Et skudd mang en jeger siden på seg skryttTore senket byttet sitt og så sin rifle
Siden kalte han på sin lojale mann;
“En kilde til irritasjon,
den mannen var endestasjon
for mitt samarbeid med Oscar den annen”Med hjelp fra flere fikk Tore løftet opp fogden
Spente han over den hest som han med ankom
Hang fogden som en sekk med mel,
ba til Vårherre for hans sjel,
før Tore Østby ville sette punktum“Min døde fogd, du gjorde mang en drittsekks ærend
Ditt siste oppdrag skal du utføre for meg”
Tok grep i luggen og sitt blad,
rykket til, og inn i pannen skar
initialene T.Ø og ordet “Nei!”Refreng:
Mens vi legger våre kvinner,
mens vi legger våre barn,
ber vi om den dag de våkner opp i eget land
Vi gravlegger våre brødre
Vi gravlegger tapre menn
Selvom de feilet oss så ga de oss en drøm
Selvom de feilet oss så ga de oss en drømVers:
Tore fikk svar, men først rakk vinter bli til sommer
I mellomtiden levde han med sine menn
Han var på jordet med sin sønn
Marken ga løfter om sin lønn
Et halvår rant fort bort i optimismens brønnEn julidag skulle bli Tore Østbys siste
Han våknet av sitt fjøs som i full flamme sto
Til lyden av kyras dødssang,
skjenket han en siste dram
før han befalte:
“Sønn, ta løp mot Hammer bro!”Tore tok stilling, siktet rifla mot skogslinja,
tok ut to i Kongens klær med Kragens ild
Et sted fra trærne ut det sang:
“Gi opp, gi opp i Kongens navn,
du er en, vi er tredve og flere til”“Det var da faen til et leven lørdagsmorgen
men til din oppfordring har jeg følgende svar:
Jeg har samme tilbud til deg;
snu dem rundt og gå din vei
Hvis du vil leve, må du gi alt du har”Refreng:
Mens vi legger våre kvinner,
mens vi legger våre barn,
ber vi om den dag de våkner opp i eget land
Vi gravlegger våre brødre
Vi gravlegger tapre menn
Selvom de feilet oss så ga de oss en drøm
Selvom de feilet oss så ga de oss en drømEpilog:
Skulle du en gang befinne deg i Lørenskog,
kikk sør-øst der grensa mot Rælingen skrår
Der ligg et staselig gårdsbruk,
hvor man lev godt av jordens buk
og den heter fortsatt Østby gårdhttp://www.melkaproductions.com/arkiv/lyrics/Sommer_4.html#tore
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Jeg la merke til at dem driver å ‘legger sine kvinner’ der, i Lørenskog, ifølge Losby Arbeiderforening.
Kvinnene der får vel kanskje ikke bestemme så mye over seg selv da, (i Skedsmo).
Eller tolker jeg det her feil?
Hvem vet.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
-
Jeg fikk tak i min fadder Annikken Holmsen nå.
(Hun ble tidligere også kalt Anne og muligens også Anna Holmsen, men hun sa på telefon, at hun kaller seg Annikken nå, for det er hennes egentlige navn).
Hun har flyttet til Sverige nå, med hemmelig telefonnummer, siden hennes datter Dagny bor der, med samboer og to barn.
Og det var visst noe krøll med en tidligere ektemann fra færøyene, har andre i slekta til min morfar, Johannes Ribsskog, sagt til meg.
En annen i slekta, fra Vestlandet, Bjørn Ribsskog, drev nemlig med noe slektsforsking, som jeg huska at han sendt om til min mormor, i Nevlunghavn, i 2002.
Og han sendte meg det, og da klarte jeg å spore opp min fadder, (som er min morfars niese), gjennom min morfars nevø, Ola Øyvin Ribsskog, pensjonert rektor i Bærum, og sønn av Øyvin Ribsskog, forfatter og tidligere lensmann i Aurskog.
Annikken er også datter av Dagny Holmsen f. Ribsskog, fra Fjellhamar), (min morfars storesøster), som ble norgesmester i matlaging, på 70-tallet, da hun vant nitimens konkurranse om Norges beste fårikål, som ble valgt Norges nasjonalrett, i den konkurransen, (fant jeg i VG’s tekstarkiv).
Men Annikken Holmsen, visste ikke hvem han Bjørn Gunnar Ganger var, som skrev svar i en kommentar, ovenfor, i denne samtalen.
Og jeg skrev også e-post til Ganger, men han svarte ikke.
Men han har vel vært i nyhetene, i forbindelse med en skandale i vannverket i Skedsmo, eller noe, var det ikke sånn?
(Jeg bor i England nemlig, så jeg følger ikke helt med).
Så han har kanskje mye å gjøre?
Søsteren, Ingrid Helga Holmsen, bor i Strømmen, og har hatt problemer, siden hun ble overkjørt, som tennåring, når hun var ute med sykkelen, og fikk styret på sykkelen inn i hodet.
(Så det er kanskje en forbannelse, i denne Dørumsgaard-slekten, som jeg lurer på om er etter Noah, at CIA/amerikanerne/de kristne, ikke liker denne slekten, lurer jeg på).
Hun fikk psykose, etter at hun fødte en sønn på sykehuset, og fikk så nerveproblemer, og spiser nå mye mat, så hun veier 300 kg., eller noe, visstnok, hun Ingrid Helga Holmsen, som bor i Strømmen.
Jeg har jo en tremenning, som bor på Hanaborg, Øystein Andersen.
(Som har tulla med meg en del, gjennom årene, tilbudt meg kriminelle jobber, som ansvarlig for ulovlige pokerautomater, osv).
Men ØA er sønn av min fars kusine.
Og hun Annikken Holmsen, min fadder, er min mors kusine.
Så det var litt rart, syntes jeg, at min mors og min fars slekt, skulle møtes i Fjellhamar/Hanaborg, i Lørenskog, siden ingen av de slektene er derfra vel.
Men men.
Bare en oppdatering om denne jakten.
(Selv om ikke så mange svarte).
Mvh.
Erik Ribsskog
http://meninger.romerike.no/-/bulletin/show/549652_anna-holmsen-fadder-fra-leirsund-skedsmo
-
http://meninger.romerike.no/-/bulletin/show/549652_anna-holmsen-fadder-fra-leirsund-skedsmo?ref=mst
PS.
Her ser man at han Bjørn Gunnar Ganger, sier at han kjenner Anne (Annikken) Holmsen.
Men da jeg snakket med henne på telefon idag, (eller igår, siden det er etter midnatt nå), så sa hun at hun ikke visste hvem Bjørn Gunnar Ganger var.
Så det var litt rart synes jeg.
Og han er også i Forsvarsdepartementet.
Og jeg skrev e-post til han, som han ikke har svart på.
(Og den e-posten sendte jeg i begynnelsen av mars.
Det var også da som den kommentaren hans ovenfor var skrevet).
Så det her var litt skummelt, synes jeg.
Men men.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Her kan man se e-posten jeg sendte, 5. mars iår, til Bjørn Gunnar Ganger, (som jeg ikke har fått svar på):
https://johncons-blogg.net/2010/03/jeg-sendte-en-e-post-til-i-forbindelse.html
-
Nå tenkte jeg på det, da jeg var og trente, at hun Annikken Holmsen, har hemmelig nummer, siden hun ikke liker telefonsalg.
Og jeg likte heller ikke telefonsalg, da jeg bodde i Norge, så jeg reserverte meg mot telefonsalg.
For jeg hadde en slitsom jobb, og når jeg hadde fri, da likte jeg å slappe av, for å komme meg til hektene igjen, før en ny, slitsom jobbuke.
Så sånn var det.
Men da jeg fortalte det til Magne Winnem, (en tidligere kamerat), så angrep han meg.
Og sa at da var jeg ikke god.
For jeg hadde jobbet med telefonsalg, som ekstrajobb, for å tjene penger til lappen.
Så da dømte Winnem meg, siden jeg ikke likte å få telefoner fra telefonselger.
Så var jeg dobbeltmoralsk, mente han.
Men, dette tenkte jeg på, da jeg var og trente istad.
At dette med telefonsalg, det er jo ikke et moralsk spørsmål bare.
Nei, for for eksempel, da jeg jobba på OBS Triaden, så hendte det at jeg jobba i ferskvareavdelinga.
Og da kunne jo jeg selge fisk derfra, selv om jeg ikke likte fisk selv.
Og jeg kunne jo stable opp hundematen, når jeg jobba på Rimi, selv om jeg ikke hadde hund selv.
Var jeg liksom dobbeltmoralsk da?
Dette gir ingen mening, mener jeg, det Magne Winnem sa.
Han er nok en moralist, som skal dømmme andre.
Men en dum sådan, som tror han er overdommer, eller Gud.
Så sånn er nok det.
For er det noe galt i å jobbe med telefonsalg, som ekstra jobb, (på vegne av idrettsforeninger), for å få råd til lappen?
Nei, jeg tror ikke det er noe galt.
Det er jo en ganske vanlig jobb vel.
Og er det noe galt å reservere seg mot telefonsalg?
Nei, det er vel ganske vanlig det og.
Og er det noe motsetning, mellom dette?
Nei, det tror jeg ikke.
Dette går vel mer på livssituasjon, tror jeg.
Kanskje hvis jeg hadde hatt et kjedelig liv, og jobbet med noe som ikke var slitsomt i det hele tatt, og hatt masse penger, mer enn jeg klarte å bruke.
Da hadde jeg kanskje syntes at det hadde vært artig, å fått telefoner fra telefonselgere.
Hvis jeg for eksempel ikke klarte å finne ut hvor man kunne kjøpe ting.
Husmødre synes kanskje det er artig at noen ringer, så får de slått av en prat.
Så dette med telefonsalg er ikke nødvendigvis et moralsk spørsmål, mener jeg.
(Selv om Magne Winnem nok mener det).
Så han ble negativ til meg fordi jeg hadde hatt en ekstrajobb, som telefonselger, men ikke likte telefonsalg selv.
Så sånne moralister, kan være litt forstokka, frykter jeg.
Mora hans var også veldig religiøs, som hele slekta hans omtrent.
Så religionen gjør noe med en, tror jeg, sånn at man blir litt sånn moralistisk og dømmende, mot sine bekjente og venner.
Så det syntes jeg er litt ekkelt.
Men men.
Og politiet er også sånn tror jeg.
Eller hvem han egentlig var, han jeg prata med på irc igår, som reagerte på at jeg kjøpte øl.
Men jeg tror at å drikke seg litt pussa, en gang i måneden kanskje, det kan være bra, tror jeg.
Legene sier jo også det, at alkohol i moderate mengder, det kan være sunt for en.
Og jeg tror at hjernen liksom blir fornøyd av å drikke litt en gang i blant.
At man liksom slapper av litt etterpå.
Sånn at man blir litt laid-back kanskje.
Noe sånt?
Magne Winnem sa at han ikke drakk, for han fikk så vondt i hue, dagen etterpå.
Var sannheten at han ikke drakk fordi at alkohol var synd i hans øyne?
Var han blitt hyper-kristen, plutselig, sånn som resten av slekta hans?
Hva vet jeg.
Men man kan lure ihvertfall, vil jeg si.
Moralen får bli at Magne Winnem og politiet og andre, får slutte å bli så dømmende, mot sine samtidige.
Og heller la dommerne i rettsalen, gjøre dømmingen.
Og eventuelt Gud på dommedag, hvis han finnes.
Selv om jeg ikke tror på det.
Vi får se hva som skjer.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Og hun var veldig hyggelig faktisk.
Hun fortalte at bestefar Johannes, hadde hatt problemer med søvnen, da de bodde i Nord-Norge.
Men bestemor Ingeborg ville ikke flytte derfra, for hun kjente så mange fine legefruer osv.
Det var også derfor at bestefar Johannes var mye i Spania, for han hadde problemer med døgnrytmen, om vinteren, i Norge.
Hun kjente mora mi fra fødselsdagselskaper hos sin mormor, Helga Ribsskog f. Dørumsgaard.
Og mora mi virka ikke sinnsyk, eller noe sånt, fra de fødselsdagene.
Det var mormora mi, Ingeborg, som hadde spurt om hun kunne være fadder.
Hu lurte på hva jeg jobba med, og jeg forklarte at jeg var på the Ladders, hvor de hadde toppjobber, og at jeg hadde jobba som butikksjef og studert ved HiO og University of Sunderland.
Hu sa at hu hadde bytta tilbake til å kalle seg Annikken for noen år siden, for det var det hu egentlig het.
Hu trodde jeg skulle gifte meg, at det var derfor jeg ringte, pga. noe bryllup, eller noe.
Men, jeg sa at det var nok ikke det, jeg måtte nok finne meg en bra betalt jobb først, før jeg fant meg noe kone, (siden jeg ikke har så mye formue og hus og sånn, osv).
Hu sa at hu hadde ei søster, som ble overkjørt, og fikk styret på sykkelen inn i hodet, som tenåring.
Og som gikk inn i psykose, da hu fødte en sønn.
Og som bor i Strømmen, og veier 300 kilo visstnok.
(Det er nok hun Ingrid Helga).
Og hun hadde fått nerveproblemer, (etter sykehusoppholdet, da hun fødte sønnen sin).
Og jeg fortalte at mora mi også hadde nerveproblemer.
Men men.
Hun kjente ikke noen Kjenner, i Forsvarsdepartementet, som spurte etter henne, på Romerike Blad-sidene, på Origo.
Hun sa hun hadde jobbet som nattevakt, på sykehjem, og fått plager i nakken, (for det er en hard jobb), og blitt førtidspensjonert.
Hun huska min morfar Johannes, som helt vanlig, og ikke som noe ‘vrien’.
Hun visste ikke hvor min mor hadde vært i England, som au-pair, (kanskje han Ola Øyvin Ribsskog vet det).
Hun hadde flytta til Sverige, for hennes datter bodde der, med samboer og to barn.
Så sånn var det.
Hun hadde hemmelig telefonnummer, for det var noe med at hun ikke ville ha telefonsalg-samtaler.
(Men jeg tok opp at hun hadde jo vært gift med en fra Færøyene, som hun fra ved Bergen, Jorunn Ribsskog Nagelsett, hadde sagt det var noe problemer med.
Men vi diskuterte ikke det så mye).
Men jeg skulle hilse til han Ola Øyvin Ribsskog da.
Så sånn var det.
Og prøve å få sendt slektsforskinga til han Bjørn Ribsskog.
Så sånn var det.
Men det rareste var at hun ikke kjente han Kjenner fra Forsvarsdepartementet.
Jeg skal finne mer om det.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Dagny, mora til Annikken, hadde sagt til min morfar Johannes, at han måtte ikke la Martin få motorsykkel.
Men morfaren min hadde sagt, at Martin var så forsiktig.
Men så skulle Dagny osv., besøke Johannes, på ‘Sørlandet’ som hun kalte det, (Nevlunghavn sikkert).
Og da sa Johannes at det hadde skjedd noe.
Og da hadde Martin kjørt ut med motorsykkelen, (ned i Fossekleiva, i et dypt juv), ved kafeen på Berger, sånn at han som satt bakpå hadde dødd.
Og jeg fortalte at farfaren min Øivind hadde sagt at de måtte bygge om veien, etter den ulykken, ved Berger-kafeen.
Så sånn var det.
Bare noe jeg kom på.
PS 2.
Hu kjente ikke min fars kusine Reidun Andersen og hennes mann Kai, som bodde i Marcus Thranes vei, på Hanaborg.
Som er nabobygda til Fjellhamar, hvor Annikken og de vokste opp på en gård da.
(For jeg syntes at det var litt rart, at både min far og min mor, hadde kusiner, på Lørenskog.
Enda ingen av dem er fra Lørenskog.
Men men).
Så sånn var det.
Bare noe jeg kom på.
PS 3.
Hun spurte hvordan det gikk med Joakim, (sønnen til tante Ellen).
Og jeg forklarte at han døde i 1995 eller 96.
Og jeg sa at det hadde feila han et eller annet.
Han var hjerneskadet, sa hun at det kaldtes.
Jeg sa at jeg ikke fikk noe arv, etter bestemor Ingeborg, som døde ifjor sommer, (enda mora mi døde i 1999).
Jeg fortalte at tante Ellen hadde flytta tilbake til Norge, til Stavern, og bodde sammen med en Johan Diderik Beichmann, fra Oslo, (som hun Annikken ikke visste hvem var).
Og at Martin dreiv en gård ute i Kvelde, i Larvik, og hadde fått en datter, som het Liv Kristin, i Ås, med en dame som het Kari Sundheim.
Som fikk toppkarakterer i alle fag osv.
Så sånn var det.
(Jeg glemte å fortelle om Rahel, datteren til Ellen, som er kjent teater-skuespillerinne nede i Berlin).
Men men.
PS 4.
Og hun spurte om hvordan det gikk med faren min.
Jeg fortalte, at jeg hadde ikke noe mer kontakt med faren min, siden han lot meg bo alene, fra jeg var ni år, (og har drevet med telefonsjikane nå seinere).
For han fant seg en ny dame, Haldis Humblen, og flytta ned til henne.
Hu huska at faren min var snekker.
Og jeg sa det var riktig det, men etter at han traff Haldis, så slutta han som snekker, og begynte å jobbe med vannsengbutikk, i Drammen, sammen med Haldis.
Jeg fortalte at Haldis hadde hatt en stesønn, som var i Johanitterordenen.
Og det syntes hun Annikken hørtes flott ut.
Så sånn var det.
Bare noe jeg kom på.
PS 5.
Jeg synes dette virker som at de tuller med alle som er etter Dørumsgaard, (f.eks. min oldemor Helga Dørumsgaard, som var hun Annikken Holmsen sin mormor).
(Amerikanerne, eller noe, sikkert).
Kanskje fordi Dørumsgaard er etter Noah.
Hva vet jeg.
Noe er det nok ihvertfall.
Så et lite varsko her.
PS 6.
Nå var jeg og trente.
Og da kom jeg på noe mer og.
Og det var at hu Annikken Holmsen fortalte at han Øyvin Ribsskog, (faren til han Ola Øyvin Ribsskog), som var lensmann i Aurskog.
(Og også forfatter).
Han hadde visst også drivi med noe slektsforskning.
Men det sa ikke han sønnen, (som er pensjonert rektor i Bærum), da jeg ringte her om dagen.
Men men.
Bare noe jeg kom på.
-
Hvorfor får jeg ikke rettighetene mine?
Jeg bare lurer.
Med hilsen
Erik Ribsskog






