-
Erik Ribsskog 8. mai kl. 15:41
PS.
Den fontena til Ågot, den stod der år etter år, uten vann i.
Hele 80-tallet ihvertfall, vil jeg si.
Men jeg tror hu fikk vann i fontena, en gang på begynnelsen av 90-tallet.
Selv om jeg ikke skal si det sikkert.
Hvem vet.
Hu fikk heller ikke mann’ sin, Øivind, (min farfar), til å lage hylle til henne, for å ha pyntegjendstander på.
Heller ikke faren min gadd å lage det.
(Enda de hadde snekkerverksted, noen meter fra huset hennes).
Så alt var nok ikke bare fryd og gammen i huset til farmora mi.
Det tror jeg nok ikke.
Men var Ågot lesbisk tro, lurer jeg litt på nå.
Siden hu ville ha fontene med naken dame på osv.
Og hu var ikke så glad i farfaren min heller, men behandla han litt bryskt vel, og klagde på at han ikke hadde vært noe snill mot henne, etter at han var død.
Hvem vet.
Vi får se om dette er mulig å finne ut.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
-
Losby Arbeiderforening – Tore, Fogden og episoden på Østby gård
(Buer/Fargerlid/Tønnesen)Prolog:
På den tida da det lakk for Unionen
Ut i Leireskogen levde det en mann
av Østby bondeætt
med rykte for å gjør rett
Han gikk god for 75 tønnelandNoen sier han en dag gikk fra forstanden
Andre sier om ham han en dag gikk lei
Man kan kall ham idiot, i blant mange andre navn,
men man kan aldri kalle Tore Østby feigVers:
Fogden kom til vanlig tid midt i Desember
til et frostlagt juleforberedt Østbytun
Før han fikk sitt øk steget av,
en stemme til seg kjenne gav
“Her ønskes ei velkommen fogd eller fut”Fogden svarte uten å se en tilhører;
“Jeg har her kommet i Unionens navn
Jeg er Kongens representant,
og vil Dem gi en reprimand,
hvis De, min herre, ikke snart trer fram”Tore Østby steg frem fra en låves skygge
med sin velsmurte Krag-Jørgensen i sin favn
Ropte:
“Du taler gjevt, min venn,
men du virker å ha glemt
at du er på mitt, ikke Oscar den annens land”“Min Herre, jeg vet godt hvis land jeg har ankommet
Spørsmål er nok heller vet De hvor De bor?”
Fogden spyttet og fortsatt:
“De har utestående skatt
Noe fra forrige halvår og i fjor”Refreng:
Mens vi legger våre kvinner,
mens vi legger våre barn,
ber vi om den dag de våkner opp i eget land
Vi gravlegger våre brødre
Vi gravlegger tapre menn
Selvom de feilet oss så ga de oss en drøm
Selvom de feilet oss så ga de oss en drømVers:
Fogden trakk pusten og begynte på ny setning
Men ingen vet hvordan den setning ville ha lydt
Gjennom hans øye kula fór
Sendte ham englenes kor
Et skudd mang en jeger siden på seg skryttTore senket byttet sitt og så sin rifle
Siden kalte han på sin lojale mann;
“En kilde til irritasjon,
den mannen var endestasjon
for mitt samarbeid med Oscar den annen”Med hjelp fra flere fikk Tore løftet opp fogden
Spente han over den hest som han med ankom
Hang fogden som en sekk med mel,
ba til Vårherre for hans sjel,
før Tore Østby ville sette punktum“Min døde fogd, du gjorde mang en drittsekks ærend
Ditt siste oppdrag skal du utføre for meg”
Tok grep i luggen og sitt blad,
rykket til, og inn i pannen skar
initialene T.Ø og ordet “Nei!”Refreng:
Mens vi legger våre kvinner,
mens vi legger våre barn,
ber vi om den dag de våkner opp i eget land
Vi gravlegger våre brødre
Vi gravlegger tapre menn
Selvom de feilet oss så ga de oss en drøm
Selvom de feilet oss så ga de oss en drømVers:
Tore fikk svar, men først rakk vinter bli til sommer
I mellomtiden levde han med sine menn
Han var på jordet med sin sønn
Marken ga løfter om sin lønn
Et halvår rant fort bort i optimismens brønnEn julidag skulle bli Tore Østbys siste
Han våknet av sitt fjøs som i full flamme sto
Til lyden av kyras dødssang,
skjenket han en siste dram
før han befalte:
“Sønn, ta løp mot Hammer bro!”Tore tok stilling, siktet rifla mot skogslinja,
tok ut to i Kongens klær med Kragens ild
Et sted fra trærne ut det sang:
“Gi opp, gi opp i Kongens navn,
du er en, vi er tredve og flere til”“Det var da faen til et leven lørdagsmorgen
men til din oppfordring har jeg følgende svar:
Jeg har samme tilbud til deg;
snu dem rundt og gå din vei
Hvis du vil leve, må du gi alt du har”Refreng:
Mens vi legger våre kvinner,
mens vi legger våre barn,
ber vi om den dag de våkner opp i eget land
Vi gravlegger våre brødre
Vi gravlegger tapre menn
Selvom de feilet oss så ga de oss en drøm
Selvom de feilet oss så ga de oss en drømEpilog:
Skulle du en gang befinne deg i Lørenskog,
kikk sør-øst der grensa mot Rælingen skrår
Der ligg et staselig gårdsbruk,
hvor man lev godt av jordens buk
og den heter fortsatt Østby gårdhttp://www.melkaproductions.com/arkiv/lyrics/Sommer_4.html#tore
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Jeg la merke til at dem driver å ‘legger sine kvinner’ der, i Lørenskog, ifølge Losby Arbeiderforening.
Kvinnene der får vel kanskje ikke bestemme så mye over seg selv da, (i Skedsmo).
Eller tolker jeg det her feil?
Hvem vet.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
-
Jeg fikk tak i min fadder Annikken Holmsen nå.
(Hun ble tidligere også kalt Anne og muligens også Anna Holmsen, men hun sa på telefon, at hun kaller seg Annikken nå, for det er hennes egentlige navn).
Hun har flyttet til Sverige nå, med hemmelig telefonnummer, siden hennes datter Dagny bor der, med samboer og to barn.
Og det var visst noe krøll med en tidligere ektemann fra færøyene, har andre i slekta til min morfar, Johannes Ribsskog, sagt til meg.
En annen i slekta, fra Vestlandet, Bjørn Ribsskog, drev nemlig med noe slektsforsking, som jeg huska at han sendt om til min mormor, i Nevlunghavn, i 2002.
Og han sendte meg det, og da klarte jeg å spore opp min fadder, (som er min morfars niese), gjennom min morfars nevø, Ola Øyvin Ribsskog, pensjonert rektor i Bærum, og sønn av Øyvin Ribsskog, forfatter og tidligere lensmann i Aurskog.
Annikken er også datter av Dagny Holmsen f. Ribsskog, fra Fjellhamar), (min morfars storesøster), som ble norgesmester i matlaging, på 70-tallet, da hun vant nitimens konkurranse om Norges beste fårikål, som ble valgt Norges nasjonalrett, i den konkurransen, (fant jeg i VG’s tekstarkiv).
Men Annikken Holmsen, visste ikke hvem han Bjørn Gunnar Ganger var, som skrev svar i en kommentar, ovenfor, i denne samtalen.
Og jeg skrev også e-post til Ganger, men han svarte ikke.
Men han har vel vært i nyhetene, i forbindelse med en skandale i vannverket i Skedsmo, eller noe, var det ikke sånn?
(Jeg bor i England nemlig, så jeg følger ikke helt med).
Så han har kanskje mye å gjøre?
Søsteren, Ingrid Helga Holmsen, bor i Strømmen, og har hatt problemer, siden hun ble overkjørt, som tennåring, når hun var ute med sykkelen, og fikk styret på sykkelen inn i hodet.
(Så det er kanskje en forbannelse, i denne Dørumsgaard-slekten, som jeg lurer på om er etter Noah, at CIA/amerikanerne/de kristne, ikke liker denne slekten, lurer jeg på).
Hun fikk psykose, etter at hun fødte en sønn på sykehuset, og fikk så nerveproblemer, og spiser nå mye mat, så hun veier 300 kg., eller noe, visstnok, hun Ingrid Helga Holmsen, som bor i Strømmen.
Jeg har jo en tremenning, som bor på Hanaborg, Øystein Andersen.
(Som har tulla med meg en del, gjennom årene, tilbudt meg kriminelle jobber, som ansvarlig for ulovlige pokerautomater, osv).
Men ØA er sønn av min fars kusine.
Og hun Annikken Holmsen, min fadder, er min mors kusine.
Så det var litt rart, syntes jeg, at min mors og min fars slekt, skulle møtes i Fjellhamar/Hanaborg, i Lørenskog, siden ingen av de slektene er derfra vel.
Men men.
Bare en oppdatering om denne jakten.
(Selv om ikke så mange svarte).
Mvh.
Erik Ribsskog
http://meninger.romerike.no/-/bulletin/show/549652_anna-holmsen-fadder-fra-leirsund-skedsmo
-
http://meninger.romerike.no/-/bulletin/show/549652_anna-holmsen-fadder-fra-leirsund-skedsmo?ref=mst
PS.
Her ser man at han Bjørn Gunnar Ganger, sier at han kjenner Anne (Annikken) Holmsen.
Men da jeg snakket med henne på telefon idag, (eller igår, siden det er etter midnatt nå), så sa hun at hun ikke visste hvem Bjørn Gunnar Ganger var.
Så det var litt rart synes jeg.
Og han er også i Forsvarsdepartementet.
Og jeg skrev e-post til han, som han ikke har svart på.
(Og den e-posten sendte jeg i begynnelsen av mars.
Det var også da som den kommentaren hans ovenfor var skrevet).
Så det her var litt skummelt, synes jeg.
Men men.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Her kan man se e-posten jeg sendte, 5. mars iår, til Bjørn Gunnar Ganger, (som jeg ikke har fått svar på):
https://johncons-blogg.net/2010/03/jeg-sendte-en-e-post-til-i-forbindelse.html









