johncons






  • Google Mail – Klage på fastlege Ness i Helgeroa







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Klage på fastlege Ness i Helgeroa





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Apr 12, 2010 at 7:41 PM





    To:

    npepost@npe.no



    Hei,

    jeg vil gjerne klage på min fastlege, Dr. Ness i Helgeroa.
    Jeg er fra Svelvik og Oslo, men jeg jobba noen måneder på en gård, til min onkel, i Larvik, og bytta da fastlege, til en i Helgeroa.

    Jeg hadde overhørt i Oslo, at jeg var forfulgt av noe 'mafian'.
    Og onkelen min ville veldig sterkt at jeg skulle gå til lege, for han trodde ikke noe på dette med 'mafian'.

    Så jeg ble med på det, for min onkel Martin Ribsskog, har psykiske problemer, og jeg ville roe ned han.
    Så har Dr. Ness i Helgeroa, vridd og vrengt på livet mitt, i journalen.
    Han sier at moren min døde av selvmord, men hun døde av brystkreft som spredde seg.
    (Så jeg lurer på om Dr. Ness er i noe undergrunn, som ville ta livet av meg, og si at mora tok også selvmord).

    Han sa jeg 'startet IT studier', men jeg fikk en grad i IT, fra HiO, høyskolekandidat, og var på bachelor-studium, ved University of Sunderland, men måtte avbryte, pga. at Lånekassa og HiO tulla med meg.

    Dr. Ness skrev at jeg hadde nettopp bodd aleine, men jeg bodde sammen med fem damer og en gutt, (alle utenlandsstudenter), i Sunderland, (hvor jeg flykta til, da jeg hørte jeg var forfulgt, i Oslo).

    Og sånn fortsetter det.
    Han skriver at jeg har kun jobbet ved siden av skolen, men jeg har jo vært butikksjef, på Rimi Lambertseter, Rimi Kalbakken og Rimi Langhus, i fire år.

    Og det står at jeg klarte skolen 'greit', men jeg var en av de beste på min VGS., så jeg fikk gå på skole i Buskerud, selv om jeg var fra Vestfold, siden jeg var en av de ti beste, som da fikk plass i Buskerud, siden Vestfold betalte ti plasser hvert år, og siden Drammen er den nærmeste byen, fra nordre Vestfold, hvor jeg var fra.

    Jeg hadde også fullført Oppland Regiment/Geværkompaniet Terningmoen, og blitt overført etter mob-hæren, til en elite-avdeling innen HV.
    Og jeg har vært aktiv innen politikk, og har vært spesialrådgiver for Unge Høyre, for å jobbe med deres valgkampprogram, før kommunevalget i 1991.

    Og min mormor, Ingeborg Ribsskog, som også hadde Dr. Ness som lege, hun er fra fine danske adelsfamilier, Gjedde, hofjægermester L.C Nyholm og industriherre Anker Heegaard, og dommer i Egypt og Haag, og nominert til Nobels Fredspris, i 1931, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, og øverstkommanderende general, i Danmark i mellomkrigstiden, Anders Gjedde Nyholm.

    Min mormor arvet også Holger baron Adeler, den siste baron Adeler, etter Cort Adeler, så vår familie har krav på en norsk baron Adeler tittel, for Cort Adeler var jo fra Brevik i Telemark i Norge.
    Så sånn var det.

    Så her kan det være noe svensk undergrunn kanskje som tuller?
    Det er jo kjent at det er motsetninger, mellom Danmark og Sverige, f.eks.
    Eller russisk eller sionistisk.

    Eller amerikansk/CIA.
    Hvem vet, noen som ikke liker nordisk adel, og at Norge skal ha en sterk identitet.
    Min fars nye venninne, som Dr. Ness nevner, det er Haldis Humblen, som har slekt i Johanitterordenen.

    Så det kan være de som tuller.
    De ble vel også kalt hospitalordenen.
    Og jeg hadde to rare kamerater, min tremenning Øystein Andersen og Glenn Hesler, og de fortalte meg, at SIA, (sentralsykehuset i Akershus), måtte gjøre om vinduene sine, for så mange hoppet ut.

    Så spurte jeg hvorfor de hoppet, så ble de tause.
    Min mor, skulle liksom ha dødd i sin rullestol, i 1999, men jeg så hennes ansikt, og det var forpint, så jeg tror hun ble 'inpaled', på et bord bestemor Ingeborg, i Nevlunghavn hadde, for jeg måtte fikse det runde bordet, like etter min mors død, (da vi var i et selskap i Nevlunghavn, min tante Ellens 50 årsdag vel, selv om hun egentlig bodde i Sveits da).

    Så her er det mye gæernt.
    Så her får dere rydde opp.
    Det er mulig at politiet sier jeg er gæern pga. det doktor Ness har skrevet bl.a., og at jeg derfor ikke får jobb, på tross av god CV.

    Så jeg burde få noen millioner synes jeg, spesielt siden jeg bor i England, hvor folk får mer enn de lusne betalingene som er i Norge.
    Jeg sender ved utdrag av min journal fra Dr. Ness og min mors dødsattest.

    Vennligst gjør sånn at Dr. Ness ikke lenger er min fastlege, i samme slengen, hvis det er mulig for dere.
    Er det sånn forresten at fastlege-ordningen ikke har noe eget klageorgan?

    Burde det ikke være en klageordning i forbindelse med fastlegeordningen?
    Mvh.
    Erik Ribsskog





    4 attachments

    scan0011 paint.JPG
    224K
    img027.jpg
    491K
    img028.jpg
    1526K
    img029.jpg
    578K




    PS.

    Her er vedleggene:

    scan0011 paint

    img027

    img028

    img029

  • Her kan man se at Dr. Ness skriver:

    ‘Hans mor døde i ’99 i suicid(?)’:

    scan0011 paint

    Men hvor har Dr. Ness fått dette med suicid, altså vel selvmord fra?

    Nei, her er det noen ugler i mosen, vil jeg si.

    Jeg har aldri trodd, eller sagt, at mora mi har dødd av selvmord.

    Så her er det nok noe lurifaks, vil jeg si.

    Bare noe jeg kom på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Her kan man selv se, i min mors dødsattest, fra Sykehuset Østfold, at hun døde pga. brystkreft som spredde seg:

    https://johncons-blogg.net/2010/04/sykehuset-stfold-sendte-ddsattest-etter.html







  • Google Mail – Klage på skifteretten i Larvik







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Klage på skifteretten i Larvik





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Apr 12, 2010 at 4:12 PM





    To:

    agder.lagmannsrett@domstol.no



    Hei,

    jeg og mine medarveringer etter min mormor, Ingeborg Ribsskog, er ikke på talefot.
    Og min mormor er fra fine adelsfamilier, i Danmark, som Gjedde og hofjægermester L.C. Nyholm, og dommer i Haag og Egypt, og nominert til Nobels Fredspris, i 1931, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, og industriherre Anker Heegard, osv., osv.

    Så min mormor var nesten som en dronning.
    Ikke langt fra ihvertfall.
    Så hun hadde veldig mye fine malerier og antikviteter og alt sånt.
    Selv om min onkel Martin, fikk mye penger til Fiskedammen i Spydeberg, som gikk konkurs, så bestemor måtte selge huset.

    Men hun hadde fortsatt masse fint og verdifult innbo, blant annet malerier som har hengt på Højriis slott, i Danmark.
    Men likevel, så gir Tingretten alt dette til min tante Ellen, som jeg ikke er på talefot med.

    Jeg er arbeidsledig i England, og har ikke 30.000 til offentlig skifte.
    Men jeg sier jeg skal betalte det så fort jeg får råd.
    Men likevel så nekter Tingretten i Larvik, å gjøre dette.

    Her har det skjedd en urett mot meg, og jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre, enn å sende en klage på tingretten i Larvik til dere, for jeg har ikke fått et øre i arv, etter min mormor, som døde ifjor sommer.

    Og hun hadde allerede gitt meg fine dokumenter, (notater fra Egypt osv.), fra Didrik Nyholm, som jeg regner med må ha vært del av boet.
    Det er referanse 10-040915DBO-LARV

    Jeg synes ikke det er riktig at norske folk skal bli voldtatt på denne måten av rettsystemet og miste arven sin.
    Med hilsen
    Erik Ribsskog












  • Google Mail – Klage dødsårsak Karen Ribsskog/Fwd: Påminnelse/Fwd: Dødsattest for min mor Karen Ribsskog







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Klage dødsårsak Karen Ribsskog/Fwd: Påminnelse/Fwd: Dødsattest for min mor Karen Ribsskog





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Apr 12, 2010 at 2:41 PM





    To:

    Postmottak@so-hf.no



    Hei,

    jeg fikk dødsattest etter min mor idag, og vil gjerne klage på denne.

    Fordi det står i dødsattesten, at hun døde i sin rullestol, 13. september 1999.

    Men, jeg og min søster dro til Moss Sykehus, 14. september, (jeg tok fri fra jobben som butikksjef i Rimi, jeg ringte Irene på Rimi Bjørndal, og sa hun måtte finne vikar).

    For min søster mente det var vanlig å se den døde.
    Og da så vår mor ut som at hun hadde blitt torturert, hun så helt forvridd ut i ansiktet, med munnen i sirkel, som om hun hadde blitt 'inpaled', vil jeg si.

    Noe sånt.
    Så jeg tror ikke dette dere skriver kan stemme.
    Min mor var fra fine dansk adel, (Gjedde og hofjægermester L.C. Nyholm), og andre fine danske familier, (etter en industriherre Anker Heegaard, osv).

    Så at en svensk lege har drevet og tulla, det kan være noe undergrunn, vil jeg nesten si.
    Så dette vil jeg gjerne klage på.
    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2010/4/9

    Subject: Re: Påminnelse/Fwd: Dødsattest for min mor Karen Ribsskog
    To: Postmottak Sykehuset Østfold <Postmottak@so-hf.no>

    Hei,

    takk for svar!

    Jeg bor i England nå, og min adresse er:
    Erik Ribsskog
    Flat 3
    5 Leather Lane
    Liverpool
    GB-L2 2AE

    Storbritannia
    Igjen takk for at deres hjelp med dette!
    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/4/9 Postmottak Sykehuset Østfold <Postmottak@so-hf.no>

    Hei

    Dokumentene du etterspør er klar for avsending, men vi

    trenger en postadresse å sende de til. De vil bli sendt så fort vi har mottatt

    adressen.

    Mvh

    Vibeke Sogn

    saksarkiv

    Sykehuset Østfold HF


    Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 4. april 2010 16:05
    Til: Postmottak Sykehuset

    Østfold
    Emne: Påminnelse/Fwd: Dødsattest for min mor Karen

    Ribsskog

    Hei,

    jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe svar på denne e-posten, så jeg

    sender en påminnelse om dette.

    Håper dette er i orden!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    2010/3/15
    Subject: Dødsattest for min mor Karen Ribsskog
    To: postmottak@so-hf.no

    Hei,

    er det mulig å få en dødsattest, for min mor, Karen Ribsskog, som døde på

    Moss sykehus, høsten 1999?

    En lege i Helgeroa, (Dr. Næss), trodde visst at hun tok selvmord.

    Men jeg fikk opplyst at det var brystkreft, som ble oppdaget i 1998,

    året før hun døde, og hun gikk jo og fikk behandling, på radiumhospitalet i

    Oslo, var det vel.

    Så sånn var det.

    For min onkel, Martin Ribsskog, fikk meg til å gå til han legen i Helgeroa,

    da jeg var på flukt fra noe de kaller 'mafian', i Oslo, (enda jeg aldri har vært

    kriminell, jeg var bare butikksjef i Rimi).

    Og han legen var min mormors fastlege.

    Så skulle de ha det til at jeg var paranoid da, og skrev i min journal,

    at min mor tok selvmord, (eller legen skrev noe sånt som dødsårsak

    suicid(?)).

    Så jeg skulle gjerne ville hatt en dødsattest.

    Jeg synes også at mora mi så så fæl ut.

    Vi tre barna hennes hadde jo vært å besøkt henne, to-tre dager før hun

    døde.

    Men da så hun ikke så ille ut.

    Men søstra mi ville at vi skulle kjøre ned til Moss sykehus, den dagen

    etter at hun døde.

    Og da så hu helt fæl ut, som om hun var blitt torturert, og hu så ut som at

    hu hadde blitt hundre år eldre, på noen få dager.

    Jeg har også ringt Moss sykehus om dødsattest, for et par år siden, men

    ikke fått noe svar.

    Personalet der, så ut som skremte høns, vil jeg si, da jeg og søstra mi

    dukka opp på Moss sykehus, dagen etter at mora mi døde.

    Så jeg tror det var noe galt rundt min mors død, vil jeg si.

    Søstra mi kjøpte bare en gråstein til gravstein og, og hu kremerte bare

    mora vår, så ble ikke gravlagt.

    Så morskjærligheten til søstra mi var kanskje ikke så stor.

    Søstra mi ordna med begravelsen siden jeg var travel Rimi-butikksjef.

    Håper det er mulig å ordne dette!

    Mvh.

    Erik

    Ribsskog






  • img027

    img028

    img029

    PS.

    Man kan også se det, at min mor, fikk brystkreft, samtidig med at jeg ble butikksjef i Rimi.

    Hun fikk kreft høsten 1998.

    Og søstra mi ringte meg, på butikksjefseminar, på Storefjell, første uka jeg var butikksjef, og fortalte meg dette.

    Så det var vel litt merkelig?

    Mora mi hjalp meg, for hun lånte meg 10.000 til kurs i NT core tech, på Global Knowledge Network, på Skullerud, høsten 1997, var det vel ca.

    Og da, så fikk jeg nesten et jobbtilbud innen data, av min tidligere kamerat, Magne Winnem.

    Så da sa jeg det til butikksjef på Rimi Bjørndal, Kristian Kvehaugen, og distriktsjef Anne Katrine Skodvin.

    Om jeg hadde noe sjangs til å bli butikksjef i Rimi, (etter 4-5 år som assistent).

    Og da prata de sammen lenge, og ble nok litt sure, for de ville nok helst hatt meg som en assistent/’slave’.

    Men men.

    Så om det egentlig foregikk et drap av mora mi, fra noe undergrunn?

    Som hevn for at jeg ikke kunne brukes som ‘slave’ lenger i Rimi, av sionistene/svenskene/khazarene?

    Det er dette jeg lurer på nå.

    Mvh.

    Erik Ribsskog







  • Google Mail – Hvem nominerte Didrik Nyholm, fra Danmark, til Nobels Fredspris, i 1931?







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Hvem nominerte Didrik Nyholm, fra Danmark, til Nobels Fredspris, i 1931?





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Apr 12, 2010 at 1:44 PM





    To:

    Postmaster <postmaster@nobel.no>



    Hei,

    det var kjempebra!
    Jeg sendte en e-post til Universitetet i København, siden han Axel Møller var professor der, om de kunne hjelpe meg, siden jeg er flyktning fra noe 'mafian' i Oslo, men britene ikke anerkjenner meg som flyktning.

    Det amerikanske nettstedet, er litt vagt, når det gjelder den offisielle begrunnelsen for nominasjonen av min tippoldeonkel, (hvis man kan bruke det utrykket).
    Det hadde ikke vært mulig å fått opplyst hva han Axel Møller ga som begrunnelse for nominasjonen av min tippoldeonkel Didrik Galtrup Gjedde Nyholm?

    (Det er ikke noe som haster, jeg bare er nysgjerrig, for det amerikanske nettstedet var litt vagt, syntes jeg).
    Men men.

    Igjen tusen takk for svar!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/4/12 Postmaster <postmaster@nobel.no>

    Hei –

    Axel Møller (Professor of International Law at the

    University of Copenhagen) nominerte Didrik Nyholm i 1931. Les mer her: http://nobelprize.org/nomination/peace/nomination.php?action=show&showid=1786


    Med vennlig

    hilsen

    Det Norske

    Nobelinstitutt


    From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sent: 11. april 2010 22:33
    To:

    Postmaster
    Subject: Hvem nominerte Didrik Nyholm, fra Danmark, til

    Nobels Fredspris, i 1931?

    Hei,

    jeg har overhørt i Oslo, at jeg er forfulgt av noe de kaller

    'mafian'.

    Og jeg har flyktet til England.

    Og politiet virker ikke å være så veldig interessert i å hjelpe

    meg.

    Så har prøvd å finne ut om denne forfølgelsen av meg kan skyldes noe i

    slekta.

    Min mormor var danskfødt, og fra fine familier.

    Hennes oldeforeldre telte industriherre Anker Heegaard, Maren Gjedde,

    (av ubestemt Gjedde-slekt, har jeg dog skjønt nå), og hofjægermester i Danmark,

    L.C. Nyholm, og hun hadde også Feilberg og Fog og Nyholm som slekter hun stammet

    fra.

    L.C. Nyholm og Maren Gjedde, fikk visst 12 barn, sa min mormor.

    Blant annet min tippoldefar, Anders Gjedde Nyholm, som ble

    øverstkommanderende general, i Danmark, i mellomkrigstiden.

    Men den eldste, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, ble dommer i de

    internasjonale domstolene i Kairo og Haag, og fikk æreslegionen i Frankrike, og

    en Japans orden vel., ihvertfall.

    Han ble også nominert til Nobels Fredspris, i 1931, det året han døde, så

    jeg på nettet i dag.

    Så ble jeg så nysgjerrig.

    Hvem var det som nominerte min mormors grandonkel til Nobels Fredspris,

    lurte jeg.

    Har dere oversikt over dette?

    På forhånd takk for eventuelt svar!

    Mvh.

    Erik Ribsskog












  • Google Mail – Hvem nominerte Didrik Nyholm, fra Danmark, til Nobels Fredspris, i 1931?







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Hvem nominerte Didrik Nyholm, fra Danmark, til Nobels Fredspris, i 1931?





    Postmaster

    <postmaster@nobel.no>





    Mon, Apr 12, 2010 at 8:33 AM





    To:

    Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>




    Hei –

    Axel Møller (Professor of International Law at the

    University of Copenhagen) nominerte Didrik Nyholm i 1931. Les mer her: http://nobelprize.org/nomination/peace/nomination.php?action=show&showid=1786


    Med vennlig

    hilsen

    Det Norske

    Nobelinstitutt


    From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sent: 11. april 2010 22:33
    To:

    Postmaster
    Subject: Hvem nominerte Didrik Nyholm, fra Danmark, til

    Nobels Fredspris, i 1931?


    Hei,

    jeg har overhørt i Oslo, at jeg er forfulgt av noe de kaller

    'mafian'.

    Og jeg har flyktet til England.

    Og politiet virker ikke å være så veldig interessert i å hjelpe

    meg.

    Så har prøvd å finne ut om denne forfølgelsen av meg kan skyldes noe i

    slekta.

    Min mormor var danskfødt, og fra fine familier.

    Hennes oldeforeldre telte industriherre Anker Heegaard, Maren Gjedde,

    (av ubestemt Gjedde-slekt, har jeg dog skjønt nå), og hofjægermester i Danmark,

    L.C. Nyholm, og hun hadde også Feilberg og Fog og Nyholm som slekter hun stammet

    fra.

    L.C. Nyholm og Maren Gjedde, fikk visst 12 barn, sa min mormor.

    Blant annet min tippoldefar, Anders Gjedde Nyholm, som ble

    øverstkommanderende general, i Danmark, i mellomkrigstiden.

    Men den eldste, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, ble dommer i de

    internasjonale domstolene i Kairo og Haag, og fikk æreslegionen i Frankrike, og

    en Japans orden vel., ihvertfall.

    Han ble også nominert til Nobels Fredspris, i 1931, det året han døde, så

    jeg på nettet i dag.

    Så ble jeg så nysgjerrig.

    Hvem var det som nominerte min mormors grandonkel til Nobels Fredspris,

    lurte jeg.

    Har dere oversikt over dette?

    På forhånd takk for eventuelt svar!

    Mvh.

    Erik Ribsskog






    PS.

    Her kan vi se at min mormors grandonkel, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, ble nominert til Nobels Fredspris, fordi han hadde vært dommer i Folkedomstolen i Haag, (men han var jo også dommer i mange år, i en internasjonal domstol, i Egypt. Jeg husker jeg hadde notatene hans, fra den tiden han jobbet som dommer i Egypt, men min mormor ville ha de tilbake):

    tidligere dommer i haag

    http://nobelprize.org/nomination/peace/nomination.php?action=show&showid=1786

    PS 2.

    Da sendte jeg en e-post til Juridisk Fakultet, ved Universitetet i København:







    Google Mail – Nomineringen av Didrik Nyholm, til Nobels Fredspris, av Deres professor Axel Møller, i 1931







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Nomineringen av Didrik Nyholm, til Nobels Fredspris, av Deres professor Axel Møller, i 1931





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Apr 12, 2010 at 1:18 PM





    To:

    ku@ku.dk



    Hei,

    jeg leste på internett, at min mormors grandonkel, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, dommer i de internasjonale domstolene i Egypt og Haag, ble nominert til Nobels Fredspris, av deres professor, Axel Møller, i 1931.

    Kanskje hans fakultet, juridisk fakultet sikkert(?), kan hjelpe meg?
    Jeg har overhørt i Oslo, i 2003, at jeg er forfulgt av noe de kaller 'mafian' der.
    Men jeg vet ikke hvem disse er, og politiet vil ikke si det.

    Jeg bor nå i England, som flyktning, men engelskmennene vil ikke la meg offisielt være flyktning.
    Kan deres juridiske fakultet gi noe råd om dette tror dere, siden jeg er i slekt med Didrik Nyholm, som deres tidligere professor Axel Møller nominerte til Nobels Fredspris.

    På forhånd tusen takk for eventuell hjelp!
    Mvh.
    Erik Ribsskog












  • Google Mail – 2010/7210 – Juledramarkiv fra krigen/Fwd: Arkiv over juledram fra krigen?/Fwd: Rasjonering av juledram under krigen







    Google Mail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    2010/7210 – Juledramarkiv fra krigen/Fwd: Arkiv over juledram fra krigen?/Fwd: Rasjonering av juledram under krigen





    riksarkivet arkivverket

    <riksarkivet@arkivverket.no>





    Mon, Apr 12, 2010 at 7:22 AM





    To:

    Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>




    Dato 12.04.10

    Vår ref. 2010/7210

    Vi har mottatt Deres e-posthenvendelse.

    Ifølge Arkivverkets serviceerklæring vil skriftlige henvendelser

    vanligvis bli besvart i løpet av 15 virkedager. På grunn av økte saksmengder er

    saksbehandlingstiden nå inntil 25 virkedager. Men for enkelte saksområder som

    krever omfattende saksbehandling, kan det være lengre saksbehandlingstid.

    Vennligst oppgi vår referanse ved kontakt med Riksarkivet

    vedrørende denne henvendelsen.

    Med hilsen

    Riksarkivets e-postmottak

    Fra: Erik Ribsskog

    [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 9. april 2010 20:57

    Til: riksarkivet arkivverket

    Emne: Juledramarkiv fra krigen/Fwd: Arkiv over juledram fra krigen?/Fwd:

    Rasjonering av juledram under krigen

    Hei,

    jeg ser at dere har mye greier fra krigen, på Dagbladet.no

    sine nettsider, i dag.

    Jeg har prøvd å kontakte Posten og Vinmonopolet, for å prøve å spore opp ei

    flaske dram, eller juledram, som fabrikkeier Jebsen, ved Berger-fabrikkene,

    bestilte i navnet til farmora mi, Ågot Mogan Olsen, under krigen.

    (Han brukte av rasjoneringsklippa til farmora mi).

    Så hadde farmora mi blitt så rabiat, da hu hørte det, av postmann, så hu hadde

    tatt med den flaska ned til 'n Ola, og drukket opp flaska der.

    Har dere oversikt over et slikt juledramarkiv, for eksempel,

    fra krigen, sånn at det var mulig å spore opp flaska der?

    Dette skjedde på Berger i Vestfold, (Berger Gård vel), og

    polet var Vinmonopolet i Drammen.

    På forhånd takk for hjelp med å klare å spore opp flaska!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-

    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2009/10/22

    Subject: Arkiv over juledram fra krigen?/Fwd: Rasjonering av juledram under

    krigen

    To: jorn.michalsen@posten.no

    Hei,

    jeg driver å skriver på en blogg som heter johncons-blogg:

    Det som er, er at jeg husker en historie, som farmora mi,

    Ågot Mogan Olsen, fortalte under krigen.

    Om fabrikkeier Jebsen, fra Berger, som farmora mi tjenestegjorde hos, som

    tjenestepike.

    Så hadde han sjølveste Jebsen, bestilt ei juledram-flaske, i

    navnet til farmora mi, som het Ågot Mogan, på den her tida, tror jeg ganske

    sikkert.

    Og da ble det stor oppstuss, på Berger, for dette kom ut fra Posten, tror jeg

    det må ha vært, og videre til fabrikkfolket da, at det lå ei juledramflaske, på

    Berger postkontor, adressert til farmora mi da, som var fra Rollag i Numedal,

    og var religiøs og aldri drakk.

    Så da ble det jo stor hurrabalik da.

    Så jeg prøver nå å finne ut, hvilken krigsjul dette var, om

    det var jula 1943, som jeg mistenker.

    (For jeg lurer på om fabrikkeier Jebsen, da fikk kloa i

    farmora mi.

    For farmora mi fortalte meg det, at hu gikk ned, til 'n Ola, (på Sand, tror

    jeg, eller Sandbu, som postkonteret het, i gamle dager, i butikken til 'n

    Oddmund Larsen, het han vel).

    Så jeg lurte på om dere har 'juledram'-arkiv, over dette,

    for Vinmonopolet kunne ikke finne den juledramflaska, i arkivene sine, fra

    krigen.

    Men jeg mener at dette må ha blitt registrert, i arkivet, til postkontoret på

    Berger, som hadde postnummer 3075 Berger, ihvertfall på 70 og 80-tallet.

    Nå er det post i butikk, på Spar i Svelvik, som har tatt over, så jeg på

    hjemmesidene til Posten.

    Så jeg lurte på om dette er hos Nasjonalarkivet, eller i Postens arkiver, eller

    hvordan jeg kan finne ut av dette.

    For jeg lurer som sagt på om fabrikkeier Jebsen, fikk kloa i

    Ågot, siden hu drakk opp krigs-juledramflaska, sammen med 'n Ola, og da ble nok

    ikke fabrikkeier Jensen særlig blid, så han har nok da antagelig innført noen

    mer eller mindre straffereaksjoner, ovenfor farmora mi Ågot, som var fra

    landet, oppi Numedalen da, så hu var vel ikke vant med sånne utspekulerte

    fabrikkeiere som er fra slekt som hadde utvandret fra Nord-Tyskland, under

    faren eller farfaren hans vel.

    Så da lurer jeg på om faren min er sønnen til Jebsen.

    (Jürg Jebsen tror jeg han het, hvis ikke det var faren hans, og det var han

    sønnen hans som tulla med Ågot, da het han i såfall Jørg Jebsen, hvis jeg

    husker det riktig).

    Og det passer hvis den flaska ble sendt i 1943, nemlig, så

    jeg lurer på hvem som har oversikt over rasjoneringsklippa, fra krigen, når det

    gjaldt 'juledram', eller sprit/alkhol da, og dette ble jo sendt med posten, så

    jeg tenkte at jeg kunne prøve å høre med dere.

    På forhånd takk for eventuell hjelp!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message

    ———-

    From: Kundesenter, Vinmonopolet <kundesenter@vinmonopolet.no>

    Date: 2009/10/19

    Subject: RE: Rasjonering av juledram under krigen

    To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Hei igjen,

    Vi har dessverre ikke arkivet du spør

    etter.

    Med hilsen

    kundesenteret

    AS VINMONOPOLET

    Akersgata 51

    Postboks 6953 St. Olavsplass, N-0130 Oslo

    Tlf: 04560 Faks: 22 01 51 90

    Web: www.vinmonopolet.no

    Fra: Erik

    Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 16. oktober 2009 13:03

    Til: Kundesenter, Vinmonopolet

    Emne: Re: Rasjonering av juledram under krigen

    Ok,

    husk

    at hu het Ågot Mogan da.

    For hu het vel ikke Mogan Olsen da, for dette her med fabrikkeier Jebsen, det

    var vel før hu traff farfaren min tror jeg, siden hu gikk til 'n Ola med

    flaska, og ikke til farfaren min.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2009/10/16

    Kundesenter, Vinmonopolet <kundesenter@vinmonopolet.no>

    Hei!

    Morsom historie :o)

    Har videresendt henvendelsen til

    arkivaren vår som skulle se på saken. Du får svar hvis han klarer å finne ut av

    det.

    Ha en god helg!

    Med hilsen

    Elsbeth

    Vinmonopolets kundesenter

    Besøksadresse: Akersgata 51, 0180 Oslo

    Postadresse: Postboks 6953, St. Olavs plass,

    0130 Oslo

    Telefon: 04560

    www.vinmonopolet.no

    Fra: Erik

    Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 16. oktober 2009 10:07

    Til: Kundesenter, Vinmonopolet

    Emne: Rasjonering av juledram under krigen

    Hei,

    farmora

    mi, Ågot Mogan Olsen, hu fortalte meg på 80-tallet, en historie fra krigen.

    Hu jobba som tjenestepike, på Berger gård, for fabrikkeier Jebsen, som hadde de

    berømte Berger-fabrikkene, hvor det ble produsert tepper og tekstil da.

    Farmora

    mi fortalte, at like før jul, var det vel, et krigsår, så hadde fabrikkeier

    Jebsen, bestilt en flaske juledram, i farmora mi sitt navn, og brukt hennes

    rasjoneringskort, da.

    Og

    farmora mi, hu var fra Rollag i Numedal, og hu stemte KRF, så hu drakk aldri.

    Men hu ble så sinna, når de andre folka på postkontoret på Berger osv.,

    fortalte hu det her da, at fabrikkeieren hadde brukt hennes rasjoneringskort,

    for å bestille juledram, uten å spørre henne.

    Så farmora mi fortalte at hu tok med juledramflaska, til en som het Ola, som

    jeg tror var i familien hennes, siden de var mange søsken, fra gården Mogan da,

    i Rollag, og flere av de flytta til Berger, hvor de sikkert jobba på fabrikken

    først da, før søstrene hennes Margit og Anne for eksempel, begynte med egen

    systue da, på Sand, nabobygda, eller en annen del av bygda.

    Så sånn var det.

    Men jeg lurte på hva som skjedde med 'juledram'-arkivet, hadde jeg nær sagt,

    etter krigen.

    Var det amerikanerne som fikk tak i det arkivet, hvor det stod hvem som

    bestilte juledram og annen dram, under krigen?

    For

    jeg lurte litt på hvilket år det var, som farmora mi bestilte juledram.

    For

    jeg vet jo at NRK-arkivet, blant annet, har blitt digitalisert og gjort

    søkbart, på EDB.

    Så jeg lurte på om 'juledram'-arkivet også har blitt gjort søkbart, eller må

    jeg ringe Vinmonopolet i Drammen da?

    Mvh.

    Erik Ribsskog






'Bokhylla' 70-tallet 80-tallet 90-tallet Anmeldelse Arne Mogan Olsen Berger Bergeråsen Brev Christell Humblen Dagbladet.no Datatilsynet Drammen E-post Facebook Google Haldis Humblen Hm Identitetstyveri Ingeborg Ribsskog irc Jobbsøking i England Johannes Ribsskog johncons-blogg Karen Ribsskog Klage Larvik Liverpool Magne Winnem Mobilbilder Musikk Nettmobbing Online trakassering Oppdatering Oslo Pia Ribsskog Politiet Rimi Slektsforskning StatCounter Svelvik Twitter Wikipedia YouTube Ågot Mogan Olsen