johncons






  • Gmail – påminnelse vedrørende klage på utdanningsavdelingen







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    påminnelse vedrørende klage på utdanningsavdelingen





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Thu, Jul 22, 2010 at 1:19 PM





    To:

    Aarsland Margot <MAA@fmbu.no>



    Hei,

    jeg må vel sende den til deg da.
    For jeg har ikke fått kvittering av deg.
    Kan du vennligst sende kvittering på hvor du har sendt det?

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/7/22 Aarsland Margot <MAA@fmbu.no>

    Eventuell purring sendes direkte til Buskerud fylkeskommune.

    Vi anser oss ferdige med denne saken.

    Med hilsen

    Margot Aarsland

    Fylkesmannen i Buskerud

    Oppvekst- og utdanningsavdelingen

    tlf. 32 26 69 55 mobil 418 58 800

    Fra: Erik Ribsskog

    [mailto:
    eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 22. juli 2010 09:21

    Til: Aarsland Margot

    Emne: Re: påminnelse vedrørende klage på utdanningsavdelingen

    Hei,

    ja, men hvis dem ikke tar kontakt, så må jeg jo purre via

    deg da, siden det er du som har sendt det til dem.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/7/22 Aarsland Margot <MAA@fmbu.no>

    For

    videre kontakt vedrørende din klage, bruk adressen til Buskerud fylkeskommune,

    postmottak@bfk.no

    Med hilsen

    Margot Aarsland

    Fylkesmannen i Buskerud

    Oppvekst- og

    utdanningsavdelingen

    Fra: Erik

    Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 21. juli 2010 18:21

    Til: Aarsland Margot

    Emne: Re: påminnelse vedrørende klage på utdanningsavdelingen

    Ok,



    jeg vil høre fra Buskerud Fylkeskommune om dette da?

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/7/21

    Aarsland Margot <MAA@fmbu.no>

    TIl

    Erik Ribskog

    Din

    melding fra mars 2010 som du sendte til Fylkesmannen i Buskerud er videresendt

    til Buskerud fylkeskommune.

    Adresse

    til Buskerud fylkeskommune som din klage er stilet til, er postmottak@bfk.no

    Med hilsen

    Margot Aarsland

    Fylkesmannen i Buskerud

    Oppvekst- og utdanningsavdelingen









  • "Det er ikke meg vi diskuterer her, din idiot.


    Hold deg til sak og ikke person.


    Jævla drittunge."


    Eh…..ditto. Du bør lære deg argumentasjonsteknikk.


    Nytt innlegg Svar på innlegg Varsle


    Din varsling er registrert tidligere



    0

    anbefalinger


    Erik Ribsskog sa, 2 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Klage sendt for personangrep.


    Mvh.


    Baron Erik Ribsskog



    2

    anbefalinger


    Nordmann I Utlandetsa, 32 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Kjære johncons – vær så snill å komme tilbake til Norge, og sørg for å ta en tur til psykiatrisk behandling.


    Det at du får såpass mange henvendelser som sier akkurat det samme, fra forskjellige folk, burde det ikke ringe en bjelle om at det .. burde være smart å oppsøke behandling?


    Nytt innlegg Svar på innlegg Varsle


    Din varsling er registrert tidligere



    0

    anbefalinger


    Erik Ribsskog sa, få sekunder siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Klage sendt for personangrep.


    Mvh.


    Erik Ribsskog



    1

    anbefalinger


    Exxx Pat sa, 13 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Nei, nei, nei – er du gal? Denne mannen er fantastisk underholdende. Ufrivillig, selvfølgelig, men dog.


    Nytt innlegg Svar på innlegg Varsle


    Din varsling er registrert tidligere



    0

    anbefalinger


    Erik Ribsskog sa, få sekunder siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Klage sendt for personangrep.


    Mvh.


    Erik Ribsskog



    2

    anbefalinger


    Bjartleif Gudrulfsensa, 28 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Neinei, han er helt normal. Det er alle vi andre som er gale og paranoide.


    Nytt innlegg Svar på innlegg Varsle


    Din varsling er registrert tidligere



    0

    anbefalinger


    Erik Ribsskog sa, få sekunder siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus? Valgt innlegg


    Klage sendt for personangrep.


    Mvh.


    Erik Ribsskog








    http://www.dagbladet.no/2010/07/22/nyheter/okonomi/innenriks/regjeringen/politiet/12661289/#comment_4860748

    PS.

    Og nå har jeg funnet ut mer hvordan jeg kan klage på Dagbladet, hvis de ikke fjerner kommentarer med personangrep, mot meg:

    vær varsom plakaten paragraf 4 17

    http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_PFU/Var_Varsom-plakaten/

    PS 2.

    Så da kan jeg sende klage på Dagbladet, til PFU, hvis de ikke fjerner trakasserende kommentarer.

    Med støtte, mener jeg, i paragraf 4.17 der.

    PS 3.

    Men man kan også se det.

    At fordi politiet ikke gjør jobben sin.

    Så må jeg publisere alt jeg skriver på blogg.

    Og jeg må klage til PFU, fordi Dagbladet ofte ikke gjør jobben sin.

    Så jeg kan ikke skrive like mye, som jeg gjerne ville ha gjort.

    På f.eks. Dagbladets kommentarsystem og VGD, (selv om VG ikke lar meg skrive engang).

    Så ytringsfriheten, den gjelder ikke for meg.

    For jeg må ha den jævla papirmølla oppe, fordi jeg blir utsatt for mob-angrep, fra anonyme hatere, på nettet.

    Så jeg har kun en begrenset ytringsfrihet, vil jeg si.

    Så det synes jeg er møkk, fra Norge.

    Men men.

    Den her papirmølla tar jo nesten all min tid.

    Så jeg må sitte hele dagen og skrive dokumentasjon, hvis jeg finner på at jeg vil skrive et par kommentarer på Dagbladet.no.

    Og det er jo helt borti natta, mener jeg.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog




  • Det er vel Økokrim, som skal ta hvitsnippforbrukerne.


    Også skal politiet ta de andre fiskene.


    Hva er det som er hokus-pokus med dette da?


    Mvh.


    Baron Erik Ribsskog



    5

    anbefalinger


    Erik Ribsskog sa, 46 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Hvitsnipp-forbryterne mente jeg.



    2

    anbefalinger


    Egil Berli-johnsen sa, 13 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Kjære paranoide erik….


    Økokrim er et politiorgan. Det er en del av politiet på samme måte som andre avdelinger fokuserer på forskjellig kriminalitet.



    2

    anbefalinger


    Erik Ribsskog sa, 6 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Hva har dette med paranoia å gjøre?


    Gå å vask fitta di!



    0

    anbefalinger


    Herjan sa, 2 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    "Du" har med paranoia å gjøre.



    0

    anbefalinger


    Erik Ribsskog sa, få sekunder siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus? Valgt innlegg


    Det er ikke meg vi diskuterer her, din idiot.


    Hold deg til sak og ikke person.


    Jævla drittunge.


    Innlegget er publisert

    Del det eller Få e-post når noen svarer



    2

    anbefalinger


    Punctum sa, 16 minutter siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Hokus Pokus med dette er vel som alltid, nok penger.



    0

    anbefalinger


    Erik Ribsskog sa, få sekunder siden:


    RE: Hvorfor er dette hokus-pokus?


    Ja, politiet har blitt så fine på det nå i det siste.


    De går i streik nå om dagen, for å få høyere inntekt.


    En politibetjent tjener vel en halv million i året kanskje?


    Da jeg gikk på skole, så lærte vi at jobber som politi og sykepleier, det var jobber man måtte føle som et kall, for å ha.


    Derfor var de ikke høyt lønnet.


    Men nå, så streiker politiet og er som andre yrkesgrupper, og føler ikke jobben som et kall.


    Noe har skjedd i Norge, de siste årene.


    Politiet gjør ikke jobben, for å tjene landet lengre, men av egoistiske interesser.


    Så jeg vil si varsko for det politiet vi har.


    Hvorfor skal de inn på Økokrims område, med sin egoisme?


    Nei, her synes jeg det er noe ugler i mosen.


    Mvh.


    Baron Erik Ribsskog








    http://www.dagbladet.no/2010/07/21/nyheter/okonomi/innenriks/regjeringen/politiet/12661289/?commentId=4860543#comment_4860672







  • Gmail – påminnelse vedrørende klage på utdanningsavdelingen







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    påminnelse vedrørende klage på utdanningsavdelingen





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Thu, Jul 22, 2010 at 8:21 AM





    To:

    Aarsland Margot <MAA@fmbu.no>



    Hei,

    ja, men hvis dem ikke tar kontakt, så må jeg jo purre via deg da, siden det er du som har sendt det til dem.
    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/7/22 Aarsland Margot <MAA@fmbu.no>

    For

    videre kontakt vedrørende din klage, bruk adressen til Buskerud fylkeskommune, postmottak@bfk.no

    Med hilsen

    Margot Aarsland

    Fylkesmannen i Buskerud

    Oppvekst- og utdanningsavdelingen

    Fra: Erik Ribsskog

    [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sendt: 21. juli 2010 18:21

    Til: Aarsland Margot

    Emne: Re: påminnelse vedrørende klage på utdanningsavdelingen

    Ok,

    så jeg vil høre fra Buskerud Fylkeskommune om dette da?

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    2010/7/21 Aarsland Margot <MAA@fmbu.no>

    TIl

    Erik Ribskog

    Din

    melding fra mars 2010 som du sendte til Fylkesmannen i Buskerud er videresendt

    til Buskerud fylkeskommune.

    Adresse

    til Buskerud fylkeskommune som din klage er stilet til, er postmottak@bfk.no

    Med hilsen

    Margot Aarsland

    Fylkesmannen i Buskerud

    Oppvekst- og utdanningsavdelingen






  • nevlunghavn på bloggen

    PS.

    I punkt A, så var det skipperhuset, som Aftenposten, sa var ‘lite’, men som egentlig var på 7-8 rom pluss kjøkken og bad og toalett nede, osv.

    Det var der bestemor Ingeborg Ribsskog og bestefar Johannes Ribsskog, bodde, fra ca. 1975 til året etter at Johannes døde ca., i 1985.

    (Så fra ca. 1986 til 1995, så bodde bestemor Ingeborg i Stavern).

    PS 2.

    Ved juletider, 1995, så fikk jeg lappen, (for jeg hadde ekstrajobb i Oslo).

    Så opererte jeg kneet, rundt påsketider 1996, ved Aker Sykehus.

    Så begynte jeg i ny jobb, på Rimi Bjørndal, (fra jobb på Rimi Nylænde).

    Men der var det masete, med lederkollegane Irene Ottesen og butikksjef Kristian Kvehaugen.

    Så jeg ville dra bort i sommerferien, 1996.

    Jeg hadde kjøpt en Toyota HiAce, på nyåret 1996, av Glenn Hesler og Øystein Andersen.

    For 5.000, eller noe.

    Så jeg innredet den som campingbil, og kjørte nedover mot Larvik og danskeferja der.

    Jeg kjørte innom mora mi i Tønsberg, (Borgheim).

    Og hu fortalte meg det, at bestemor Ingeborg hadde flytta tilbake til Nevlunghavn.

    (Til eldreboligen i punkt B).

    Og mora mi sa at bestemor Ingeborg ville at jeg skulle besøke henne.

    Jeg hadde jo sommerferie, så jeg kunne vel dra innom bestemor Ingeborg, (som jeg nesten ikke hadde prata med, siden 80-tallet), et par dager.

    Bestemor Ingeborg var vanskelig å være i hus med.

    Så jeg gikk på stranda og sånn.

    Og en av dagene traff jeg en representant fra min fars familie der faktisk.

    Det var onkel Håkon (Mogan Olsen), og hans kone, (min filletante), Tone (Løff Olsen), som jeg traff ved butikken på campingplassen.

    (For jeg jobba i butikk, og syntes butikker var artige).

    Og de hadde base, rundt punkt C, i et telt der da.

    Men ikke bare telt vel, men også fortelt.

    Og onkel Håkon inviterte meg til å ta en øl, eller hva det var, sammen med dem, i forteltet der da, ved punkt C.

    Så det var overraskelse, det var helt sikkert.

    Håkon og Tone bor jo i Havnehagen på Bergeråsen, som er rett ved Drammensfjorden.

    Så hva de skulle nede i Nevlunghavn, det veit jeg ikke, men dem pleide visst å dra dit hvert år, sa Håkon.

    Jeg husker da jeg og søstra mi var i Nevlunghavn, (i punkt A), mens vi bodde på Bergeråsen, på 80-tallet.

    Da syntes vi ikke stranda osv., var så gjevt, for vi hadde jo masse strender, i kort gåavstand, fra der vi bodde, på Bergeråsen.

    Så sånn var det.

    Så hva Håkon og Tone gjør i telt nede i Nevlunghavn hver sommer, det veit jeg ikke.

    Men det var overraskelse, det er helt sikkert.

    For da jeg bodde på Berger, så pleide Håkon og Tone å dra til Romania en sommer, og så til Danmark og Jylland, hver sommer, med en dansk familie, som de kjente.

    Sånn virka det for meg.

    Så de var omtrent de siste jeg hadde regna med at skulle dukke opp i Nevlunghavn.

    Men men.

    Noen ganger så kan man vel ikke skjønne alt.

    Bare for å prøve å ta litt forklaring.

    (Bedehuset, som jeg har skrevet om, det ligger da ovenfor punkt A der, i Blombakken.

    Og det var også i punkt A, at jeg fant de russiske kameraene på loftet, enten sommeren 1983 eller 1984).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Man kan se at i Nevlunghavn, (på stranda ved punkt C der), så lå jeg en del i sola, (sommeren 1996).

    Enda jeg nettopp hadde operert kneet.

    (Fordi det var så mye mas på Rimi Bjørndal og hos bestemor Ingeborg.

    Så det var digg å slappe av på stranda).

    Men det var ikke så smart, kan man se nå.

    For da helet ikke det arret ordentlig.

    Så det er rødt enda.

    (Selv om dette var i 1996).

    Så sånn er det.

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    Photo 0520







  • Gmail – Klage på Aftenposten/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage på mange feil i artikkel om mine besteforeldre, funnet i Aftenpostens arkiv, fra 80-tallet







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Klage på Aftenposten/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage på mange feil i artikkel om mine besteforeldre, funnet i Aftenpostens arkiv, fra 80-tallet





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Wed, Jul 21, 2010 at 10:57 PM





    To:

    PFU Pressens faglige utvalg <pfu@presse.no>



    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/7/21
    Subject: Klage på Aftenposten/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage på mange feil i artikkel om mine besteforeldre, funnet i Aftenpostens arkiv, fra 80-tallet
    To: morten.abel@aftenposten.no

    Hei,

    jeg har drivi mye å søkt om min mormor slekt, siden hun var fra fine, danske adelsfamilier, i sommer.
    Og jeg har også funnet en veldig 'rar' artikkel fra Aftenposten, om min mors foreldre.

    Her er det så mye feil, og ting de ikke har forklart om, (som at min mormor er dansk, og at hun kaller seg Ingeborg og ikke Ankerita mm., og at huset deres var lite, når det var på 8-9 rom pluss kjøkken.
    Så jeg mener dette strider mot Vær Varsom-plakaten paragraf 2.2, om at pressen må verne om sin integritet og troverdighet.
    (Jeg vet dette er fra 80-tallet, men da var jeg ikke myndig, når dette ble skrevet, så da kunne jeg ikke akkurat sende klage til dere).

    Mvh.
    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/7/21
    Subject: Oppdatering/Fwd: Klage på mange feil i artikkel om mine besteforeldre, funnet i Aftenpostens arkiv, fra 80-tallet
    To: morten.abel@aftenposten.no

    Hei,

    også var det en ting til, som jeg tenkte på.

    Dere nevner ikke, i artikkelen, at min mormor var fra Danmark, og pratet dansk, (eller ihvertfall ikke norsk).


    Er dere så gammeldagse, at dere synes det er vanlig, (og ikke verdt å nevne det), at man prater dansk i Norge?

    Jeg er meget bekymret over journalistikken deres.
    Hvorfor, dere er jo bare en avis som andre, vil dere kanskje si.
    Men dere skal jo liksom være Norges mest seriøse avis.

    Og så har dere så slett journalistikk.
    Nei, det hører ingen steder hjemme, mener jeg.
    Her skal liksom Aftenposten være toppen av kransekaka, innen norsk journalistikk.
    Også er dere bare bånn i bøtta.

    Nei, her må det være noe lureri.
    Faen ta dere journalister!

    Det er sånn at jeg egentlig har mest lyst til å ikke skrive hilsen
    Eirk Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: 2010/7/20

    Subject: Klage på mange feil i artikkel om mine besteforeldre, funnet i Aftenpostens arkiv, fra 80-tallet

    To: "morten.abel@aftenposten.no" <morten.abel@aftenposten.no>

    Hei,

    hvem er det som har skrevet det 'mølet' her, hadde jeg nær sagt.

    Hadde det vært mulig å fått vite det?
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    PS.

    Her er mer om dette:


    Tuesday, 20 July 2010


    Jeg irriterer meg så mye over Aftensposten

    bestefar johannes bestemor ingeborg

    PS.

    Min farfar, Øivind Olsen, han fortalte en gang, at han hadde blitt intervjua, av en avis.

    Men han kunne ikke kjenne igjen, det som han hadde sagt, da han leste intervjuet.

    Så han stolte ikke på journalister.

    (Og han stolte heller ikke på leger, forresten.

    Han gikk aldri til legen, for legekontroll, f.eks.

    Han skydde leger da.

    Antagelig fordi at leger kan ha politiske agendaer, og tulle med pasienter, som ikke er på samme side i politikk etc., som de selv, mistenker jeg.

    Antagelig noe sånt, hvis jeg skulle gjette).

    Så sånn var det.

    Det her sa farfaren min, de par første åra, jeg bodde på Bergeråsen, etter at jeg flytta til faren min, som ni-åring.

    For farfaren min fikk slag, etter at jeg hadde bodd hos faren min, et år eller to.

    Så sånn var det.

    Tilbake til artikkelen ovenfor.

    Først så kaller Aftensposten huset til bestemor Ingeborg og bestefar Johannes, for 'lite'.

    Men det var stort.

    Det var fire stuer, kjøkken, toalett, gang, og et veldig lite 'rom' under trappa, hvor telefonen var vel, nede, og fire soverom og bad oppe, (selv om det ene soverommet ble kalt 'kammers').

    (Og jeg var oppe på loftet der, såvidt en gang, hvor det lå noen russiske kamera, som min mormor seinere har sagt var fra den forrige eieren, en fyrvokter, som skulle ha vært gal, og stjal blomster og gravde de ned i hagen, sa min mormor.

    (Det betydde vel antagelig at han planta stiklinger, på Ingeborg-språk, mistenkte jeg da, ihvertfall).

    Og det er mulig at det var kjeller og.

    Hvor de hadde Grans brus og sånn kanskje.

    Men jeg var aldri i noe kjeller der.

    Men om det var noe lem i gulvet der?

    I peisestua/gangen der liksom.

    Var det sånn det var?

    Hm.

    Jeg tørr ikke å si det helt sikkert, men jeg synes å erindre noe sånt vagt da.

    Men men.

    Og to uteboder var det vel de hadde, ute i hagen der.

    Hvis ikke tre.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Også sier dem at haven så ut som 'sommeren selv', (og at det var derfor dem banka på hos Ingeborg og Johannes).

    Men man kunne ikke se mer en brøkdel av den hagen, fra veien.

    (Hagen så ikke så uvanlig imponerende ut fra veien, du måtte liksom gå ut bakdøra, for å se hagen ordentlig der, med bekken osv. der.

    For også noen trær skygga for innsikten fra veien.

    Både huset og noen trær, (og et ganske høyt, hvitt stakittgjerde), stod i veien, for innsynet til den 'beste' delen av hagen).

    Mesteparten av hagen var gjemt bak huset da.

    De skriver så, 'vi gikk inn den åpne porten'.

    Men bestefar Johannes ville vel aldri latt den porten stå åpen, mener jeg.

    Det syntes jeg hørtes rart ut.

    (Bestefar Johannes, var veldig ordentlig.

    Vi bodde et par mil unna, og var på besøk hos bestemor Ingeborg og bestefar Johannes, så og si hver, (eller annenhver), søndag, fra jeg var fire-fem år, til jeg var syv, åtte, ni år kanskje.

    Noe sånt.

    Og da, så kjørte mora mi f.eks. diverse bobler og Mini-Morris-er.

    Det her var på andre halvdel av 70-tallet.

    Så ville hu f.eks. parkere ved bedehuset, på andre sida av veien da.

    Eller om hu parkerte på sida av veien der.

    Og en gang så kjøpte vi en pakke tyggegummi, for mora mi måtte fylle bensin på veien.

    Og mora mi kjøpte sjelden godteri, så det var omtrent som en begivenhet.

    Men, mora mi turte ikke å gå inn hos Ingeborg og Johannes, med tyggegummi i kjeften.

    Så hu sa vi måtte spytte ut tyggegummien.

    Så vi måtte spytte ut den, utafor porten da, til huset til Ingeborg og Johannes.

    Og etter at vi hadde vært der, en halvtime kanskje.

    Så kom bestefar Johannes, triumferende og sint vel, med en tyggegummi-klyse, som han hadde funnet.

    Noen slabbedasker, hadde bare spyttet den ut, rett utafor porten deres!

    Og mora mi ble taus da, og flau da, (og kanskje også litt anspent/nervøs), mener jeg at jeg kunne se.

    (Hu fikk nesten sjokk da, og frøys da, for å si det sånn.

    Og hverken jeg eller søstra mi, sa vel heller noe.

    Vi også frøys vel nesten.

    Vi stod vel ihverfall ganske eller helt stille.

    Men mora mi tok det nok værst tror jeg.

    Det var ihvertfall sånn det virka for meg.

    Men men).

    Så mora mi tenkte seg kanskje ikke alltid å helt ordentlig om.

    Men hu hadde litt skam da, vil jeg vel si, at det virka som, ihvertfall.

    Og da kunne nok Johannes se på oss tre, mora mi og meg og søstra mi.

    At det var vi som hadde tygd tyggegummi, og spytta ut, utafor porten.

    (Tror jeg ihvertfall at han kunne).

    Men det var jo fordi at mora mi ville at vi skulle være fine da.

    (Noen ganger ville hu ta spytt i trynet mitt, i bilen, før vi gikk inn der.

    Hvis hu så noen flekker, eller hva det kan ha vært, i trynet mitt da.

    Mens til vanlig, så ga hu vel mer faen, tror jeg.

    Hvis vi ikke skulle noe spesielt da.

    Men men.

    Det syntes jeg ikke var noe artig.

    Da ville jeg klage.

    Så ville mora mi si 'jo', eller noe sånt.

    Og ikke bry seg om at jeg klagde.

    Jeg kan forsatt nesten huske hvordan spyttet hennes lukta da, i trynet mitt, etter en sånn ganske ekkel behandlig.

    Ikke så veldig digg/artig.

    Men men).

    For bestefar Johannes da antagelig.

    Mora mi ville at bestefar Johannes skulle like oss da, tror jeg.

    Men mora si, var hu nok ikke så begeistra for alltid.

    For da vi på Østre Halsen skole, lagde en heks, i håndarbeid-timen.

    Like før jul 1977.

    Da jeg gikk i første klasse.

    Da sa mora mi, at den skulle jeg gi til Ingeborg.

    Noe jeg gjorde.

    Og hu prøvde å få meg til å smile osv. da.

    På julaften, (som vi feira nettopp hos bestemor Ingeborg og bestefar Johannes, i skipperhuset i Nevlunghavn), og også seinere.

    Mens jeg lot som at jeg ikke skjønte noen ting.

    (Noe jeg måtte gjøre.

    For bestemor Ingeborg, hun kunne være veldig streng, og også veldig myndig.

    Og også ganske sint vel.

    Og hun kunne virkelig såre, noen ganger, hvis hun gikk inn for det.

    På sin sarkastiske, underfundige og spissfindige måte.

    Og på sitt litt nesten uforståelige, (for oss andre i Ribsskog-familien ihvertfall), dansk.

    Så jeg var nok nesten litt redd, når bestemor Ingeborg sendte noen replikker til meg, gjennom TV-stua, var det vel, mener jeg å huske ihvertfall, (hvis det ikke var peisestua), etter å ha åpna gaven min, med heksa i, fra håndarbeidtimene på Østre Halsen skole da.

    Ihvertfall ikke langt unna.

    Jeg ville ikke engang turt å skylde på mora mi.

    Jeg måtte bare late som at det ikke lå noen baktanker bak.

    Noe jeg også lata som, ovenfor mora mi.

    Jeg bare ga den heksa til Ingeborg, og lot som at jeg ikke skjønte sarkasmen fra mora mi da.

    Som hu sa på kjøkkenet, i huset i Mellomhagen, på Østre Halsen, noen uker før jul.

    Mens hu smilte da, når hu så at jeg hadde lagd heks på skolen.

    Og sa at den måtte jeg gi til bestemor Ingeborg, i julegave.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg kom på nå.

    Så sånn var det.).

    For jeg også syntes at bestemor Ingeborg kunne være litt som en heks noen ganger.

    Så jeg syntes det var nesten greit, å gi den håndarbeid-heksa til bestemor Ingeborg.

    Så da vi var på besøk, en del uker eller måneder seinere.

    Så viste bestemor Ingeborg meg, at den heksa hang i taket, på soverommet hennes, ved himmelsengen hennes da.

    Og da gjaldt det for meg å holde ansikt da, og late som at jeg var litt dum.

    Og bare late som at jeg syntes at det var en fin ting å gi til mormora si, en heks, som man lagde i håndarbeid-timen.

    (Kanskje dårlig valg av ting å lage før jul, Østre Halsen skole?).

    Men men.

    Så bestefar Johannes, han var nok ikke den som slurva med å lukke porten, tror jeg.

    Han hadde nok full kontroll, også på veien utafor huset, vil jeg si.

    Uten at jeg vet hva han gjorde uti veien der da.

    For han hadde jo gjester, (meg og mora og søstra mi).

    Men han hadde kanskje en grunn.

    Han grunna kanskje på noe.

    Hva vet jeg.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se).

    Så skriver de at bestemor Ingeborg sa, 'Jeg heter Ankerita'.

    Men hu kalte seg aldri Ankerita, sånn at jeg hørte det.

    Da vi leide moviebox, i Stavern, ut på 80-tallet, da jeg og søstra mi leide en film som het 'Electic Dreams' tror jeg, med den sangen med Georgio Moroder, så sa hu Ingeborg, når hu skulle betale.

    (Enda mora mi var med.

    Jeg og søstra mi var vel ikke myndige enda, så det kunne vel ikke stå i vårt navn, at vi leide film og moviebox.

    (Eller om bestemor Ingeborg, sa det, at hu skulle betale.

    Som hun noen ganger gjorde.

    Kanskje vi hadde leid moviebox, sommeren før?

    Jeg husker ikke helt nøyaktig.

    Men bestemor likte den 'Electric Dreams', eller hva den het.

    Men hu likte ikke 'Youngblood', husker jeg.

    Bestemor hang seg nok litt for mye opp i dette.

    For i videobutikken, så hendte det ofte, at man bare leide en film.

    Som så kanskje litt artig ut på coveret.

    Eller fra en trailer man hadde sett tidligere.

    Det var jo ikke sånn, at man bare leide den samme filmen, hele tiden.

    Det var nesten litt tilfeldig, hvilken film man leide, på 80-tallet, husker jeg.

    Sånn var det ihvertfall da jeg bodde på Bergeråsen, husker jeg.

    At jeg og søstra mi og Christell da kanskje, først fikk mast oss til, at vi skulle få leie film.

    Og så valgte vi en film, etter hvilken som så mest artig ut da.

    Det var aldri sånn, at vi ville leie 'E.T.', f.eks.

    For da hadde vi nok allerede sett den på kino.

    Enten i Svelvik, eller i Drammen.

    Så det var sånn at vi bare fikk mast oss til å leie en film.

    Og så bestemte vi oss bare for en film, i videobutikken.

    Det lå ikke noe sånn politiske avveielser, eller noe sånt noe, bak hvilken film vi leide.

    Vi bare leide en, som kanskje så artig ut, i en trailer, eller noe.

    Men jeg tror at bestemor Ingeborg, la ganske mye opp i hvilken film vi leide.

    Men da skjønte hu kanskje ikke at den filmen var kanskje 50-ende valget.

    I video-butikken.

    Men vi hadde sett de andre 49 tidligere.

    Det tror jeg ikke bestemor Ingeborg skjønte, at vi så gjerne minst en film hver helg, hos faren vår på Berger.

    Da ville Christell og Pia, og noen ganger Gry Stenberg, og noen ganger noen av mine kamerater, dukke opp hos meg da, i Leirfaret, og se på video.

    Siden faren min lot meg ha VHS-video da, allerede fra 1980 faktisk, da jeg bodde i Hellinga.

    Så jeg var nok den første på Bergeråsen, som hadde video.

    Enda jeg bare var ni år.

    For faren min lot meg ha video da.

    Og det var jo han som eide videoen, strengt tatt.

    Men det var jeg som brukte den da.

    Men men.

    Så sånn var det).

    For Ingeborg hadde ikke video da.

    Men fikk det seinere i Nevlunghavn vel).

    Og da trodde video-butikk-mannen, husker jeg, (kanskje merkelig nok), at hu sa 'Inge Borg'.

    At hu var en mann, (eller dame), som het Inge.

    Så det ble jo først bare tull.

    Så ikke noe Ankerita da ihvertfall.

    Og heller ikke noen andre ganger har jeg hørt at bestemor kalte seg Ankerita.

    Men men.

    Også står det at bestemor var 'blid'.

    Nei, hun var aldri blid.

    Hun kunne være støyete blid kanskje, på det beste.

    Men ihverfall aldri bare vanlig blid.

    Nei, ikke sånn 'blid' blid, som en snill gammel og hyggelig kone.

    Nei, det var hu aldri mener jeg.

    Ikke bare blid, ihvertfall.

    Blid og skrålete kanskje.

    På sitt beste.

    Men ikke bare 'blid'.

    Nei, den kjøper jeg nok ikke.

    Dessverre, Aftenposten.

    Mer da.

    Ja det får være.

    Men likevel.

    Så mye feil!

    Hvem er det som har skrevet det mølet her da?

    Det får jeg prøve å finne ut mer om.

    Vi får se om jeg klarer det.

    Vi får se.

    Mvh

    Erik Ribsskog

    Posted by johncons at 02:08






'Bokhylla' 70-tallet 80-tallet 90-tallet Anmeldelse Arne Mogan Olsen Berger Bergeråsen Brev Christell Humblen Dagbladet.no Datatilsynet Drammen E-post Facebook Google Haldis Humblen Hm Identitetstyveri Ingeborg Ribsskog irc Jobbsøking i England Johannes Ribsskog johncons-blogg Karen Ribsskog Klage Larvik Liverpool Magne Winnem Mobilbilder Musikk Nettmobbing Online trakassering Oppdatering Oslo Pia Ribsskog Politiet Rimi Slektsforskning StatCounter Svelvik Twitter Wikipedia YouTube Ågot Mogan Olsen