jeg driver å hører på et radioprogram, om min morfars onkel, Asbjørn Dørumsgaard.
Og det bestilte jeg fra dere, og det er fra 28.2.1967, og det heter 'Eit liv i dikt og strid, Asbjørn Dørumsgaard – 80 år.'.
Hvorfor bruker dere nynorsk f.eks., når han var tilhenger av Østlands-dialekt?
Intervjueren, snakker også nynorsk.
Det blir som at dere prøver å drite ut Østlendinger.
Hvorfor kunne ikke en som prata vanlig norsk ta dette intervjuet?
Det blir som at nynorsken er det viktigste med NRK, og NRK er jo først og fremst en kringkaster, og skal ikke ha som førsteprioritet å være et organ for nynorsken.
NRK må være NRK, og Norsk Mållag må være Norsk Mållag, mener jeg.
Her blir det som at Norsk Mållag er Norsk Mållag, og NRK er Norsk Mållag.
Men men.
Dessuten, programmet heter noe om et 'liv i strid'.
Men Dørumsgaard er en sivilisert person, som bryr seg om blomster og skau og jord.
Og han var først og fremst journalist og redaktør.
Han var ikke en vanlig politiker, sier han.
Så 'strid', altså krig.
Det passer så dårlig.
Han var da ikke general?
Nei.
Så her prøver NRK å få en fredelig kar, til å se ut som en krigshisser, eller hauk.
Så dette var dårlige greier.
NRK prøver her å ødelegge rykte, til Asbjørn Dørumsgaard.
Han var jo også en samlende person, på Romerike, for han var med i så mange lag.
Så han var vel ikke en stridens person.
Men journalisten er nok farget av at han er nynorsk-mann.
Han prater jo nynorsk etter boka, til Vinje, het han vel, og ikke etter hjemsteddialekten.
Var det Einar Førde, som intervjuet?
Derfor kaller han det nok strid, pga. målstriden.
Men det er det bare nynorsk-folk som ville ha sagt, tror jeg, at Dørumsgaard, var en krigersk person.
Det virker ikke sånn for meg, av det jeg har lest.
Så det vil jeg gjerne klage på.
Han var da ikke noe krigers person.
Men han turte å si fra, om hva han syntes var rett og galt.
Det er at han stod opp for sine meninger, og det er da en plikt man har, uten at man da skal trenge å høre, at man er krigesk.
Det foregikk i siviliserte former, sa Dørumsgaard, at de diskuterte sak og ikke person, både i herredstyre, og i målsaka, så her dramatiserer NRK en biografi, heter det vel.
Så her prøver dere å sverte Dørumsgaard.
Så det synes jeg er spesielt.
Er dette noe med langskallene og kortskallene?
Arne Dørumsgaard, som var Asbjørn Dørumsgaard sin nevø, han synes jeg signaliserer at han er etter Noah.
Og jeg tror at Asbjørn Dørumsgaard sin mor, Karen Pedersdatter Fladeby, var etter Noah.
For de fant et sted, i Enebakk, hvor de første menneskene kom til Norge, for 10.000 år siden, med båt, ved et fjell i Enebakk da:
Så jeg lurte bare på hvem han intervjueren var, med 'skole-nynorsken'.
Også ville jeg klage på at man kaller Dørumsgaard krigersk, for det synes jeg minner om skjev fremstilling.
Her har NRK sendt en 'nerd' for å intervjue Dørumsgaard, som ikke er en person-kjenner, og som ikke er så oppgående, og treffsikker i sine personkarakteristikker, mener jeg.
NRK burde sendt en mer oppegående person kanskje, for å lage dette intervjuet.
Selv om det var fint at det ble laget.
Men det hadde vært greit å vite hvem som lagde dette programmet, for å se mer, om målstrid, eller annet, kan ha innvirket på programmet.
Så på forhånd takk hvis dere kan opplyse om dette!
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Noen skriver i en kommentar, at NRK må bruke nynorsk, siden 1970.
Men det aktuelle intervjuet, var jo fra 1967.
Så dette blir tull, å argumentere sånn.
Ellers så synes jeg det var mange påstander i den kommentaren.
Jeg synes det er mest ryddig å ta et tema av gangen.
Det er ikke alltid jeg har tid til å kommentere alle kommentarene.
Selv om noen av de er provoserende, synes jeg.
Det virker som at de ikke er oppriktige, men skrevet for å provosere meg.
Og det synes jeg er litt spesielt.
De er litt sånn hat-ske i tonen og, synes jeg.
Men men.
Og Vegard er også så patroniserende, synes jeg, at det nesten blir lammende og ekkelt.
Det blir nesten sånn at man synes synd på menneskeheten, som har sånne ekle eksemplarer som han.
Så ble jeg veldig mye mobba i klassen, og jeg bodde alene, i min fars leilighet, (han hadde fått seg ny familie), noe som tæret på meg, for jeg forstod ikke hvorfor jeg måtte bo alene.
Så hver dag var som et helvete, stort sett, og hver dag var som en krig, stort sett.
Så jeg hadde nok med å holde hodet over vannet, på skolen og ellers, ovenfor mobbere.
Jeg hadde mye fravær, og da ville jeg bare sitte foran TV-en i en slags tilstand av, hva heter det.
Jeg husker ikke hva det heter nå.
Men jeg var sånn at jeg såvidt ikke klarte å røre meg da.
Sånn nervøs/stiv, av denne stadige krigingen da, på skolen og i familien.
Så jeg hadde ikke så mye overskudd, til å lære meg tysk.
Det hørtes ut som et ork.
Så da tok jeg heller noe jeg kunne fra før, dvs. bordtennis og sjakk.
For tysk var jo valgfag, på ungdomsskolen, på 80-tallet.
For jeg trengte det jeg hadde av overskudd, til den stadige krigingen, som var i klassen og i familien min da.
Min far ville ca. hver kveld, eller annenhver kveld, plutselig dukke opp, etter jobben, og si noen ord.
Og da måtte jeg være klar da, og vite hva jeg skulle si.
For da måtte vi skrike, husker jeg.
For sånn var det, i min fars nye familie, at der skreik man, man pratet ikke.
Og sånn var det også hos mora mi, husker jeg.
Ihvertfall til tider.
Det var mye skriking, både der faren min bodde, og der mora mi bodde.
Men veldig sjelden der hvor mine besteforeldre bodde.
Selv om Ingeborg kanskje kunne prate veldig høyt, noen ganger, på en måte som kunne minne om skriking.
Ja, det må man vel si.
Min farfar Øivind, han skreik bare en gang, og det var da jeg leika, som barn, i huset til Ågot og Øivind, og løp rundt i gangene, og hoppa på de farga flisene, sånn som vi pleide å gjøre som barn.
Det var liksom fliser, der man hadde lov å tråkke da.
Jeg vet ikke om det var noe symbolsk?
Men det var artig for unger, for da kunne vi hoppe bare på de flisene, som var farget, også var det ikke lov å gå utenfor de da liksom.
Så da kunne vi leke i huset til min fars foreldre, at det ble en egen lek da liksom.
Hvis vi kjedet oss, om vinteren eller om kvelden.
Om sommeren så kunne vi jo spille f.eks. badminton eller fotball i hagen.
Eller hvis det var på dagen, så fikk vi alltid noen småpenger, av bestemor Ågot, (eller jeg fikk jo alltid penger av faren min da), f.eks., så da kunne vi gå i butikken.
Mens da jeg bodde hos mora mi, så fikk veldig sjelden penger til godteri.
Og jeg var så glad i godteri.
Mens hos faren min, så fikk jeg spise omtrent så mye godteri jeg ville.
Selv om det ikke var lørdag.
Så det roet meg nok kanskje litt ned, at jeg fikk så mye godteri og cola jeg ville, hos faren min.
Og jeg fikk tegneserieblader, og alt mulig.
Mens hos mora mi, så fikk jeg ting, kanskje til jul og bursdagen min.
De hadde nok dårlig råd.
Men mora mi og Arne Thormod, de røyka.
Og da satt ofte jeg og Pia, i stua om kvelden, og så på TV, sammen med mora mi og Arne Thormod, og hele stua var full av røyk, så det noen ganger svei i øynene.
Så sånn var det.
Mens på Bergeråsen så satt jeg aleine og så på TV da.
Og kunne legge meg når jeg ville.
Og det var ikke noe røyk der, som svei i øynene.
Faren min var motstander av røyk.
Men han var alltid nede hos Haldis.
Haldis røyka, (og da brukte hun noen kjempelange munnstykker, av en eller annen grunn), men slutta plutselig, midt på 80-tallet en gang vel.
Han Asbjørn Dørumsgaard, han lurer jeg på om var i Noah-linjen, etter hans mor, Karen Pedersdatter, fra Fladeby.
Ihvertfall synes jeg at Arne Dørumsgaard, signaliserte dette, som jeg har visst på bloggen tidligere.
Men det er mulig at jeg tar feil.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Man kan høre at min morfar, Johannes Ribsskog, sin onkel, Asbjørn Dørumsgaard, forteller at han er så glad i jord og skau og blomster osv.
Og det vil jeg nok tro, at er fordi han kanskje er etter Noah.
For da ligger det kanskje i genene hans, på en eller annen slags måte.
Eller at han har fått det gjennom slekta.
For han høres straks mer alvorlig ut, vil jeg si, i tonefallet, når han prater om ‘fjell’ og ‘vann’.
Og de tingene ble vel sett på som alvorlige, i Noah-slekten.
Mens jord og skau og blomster, det var nok noe som var beroligende da, etter det tullet med Arken, på havet, i så lang tid osv.
Så dette passer med Noahs Ark teorien i Enebakk, som jeg har.
Og at Asbjørn Dørumsgaards mor, Karen Pedersdatter Fladeby, kanskje var etter Noah.
Vi får se om det er mulig å finne ut mer om dette.
Vi får se.
PS 3.
Som jeg har skrevet om på bloggen tidligere, så skjønte jeg ikke så mye, da jeg jobbet som Rimi butikksjef, og min mormor, Ingeborg Ribsskog, plutselig fortalte meg, en gang jeg var på sommerbesøk, hos henne, i Nevlunghavn, at vi var en ‘kunstner-familie’.
Men nå skjønner jeg jo mer av det da, når jeg hører på Asbjørn Dørumsgaard, og han sier at han var fra en kunstnerfamilie, spesielt på farens side, han som var fra gården Dørumsgaard, (som Asbjørn Dørumsgaard, uttaler med ‘å’, på slutten, og ikke med ‘a’, som NRK-medarbeideren fra Vestlandet gjør. Kanskje merkelig nok. Men men).
Det var visst en,
(Ole (Olsen) Moene het visst han:
(Asbjørn Dørumsgaards far het jo Arnt Olsen Dørumsgaard, så han Ole Olsen Moene, han var kanskje farens bror, eller noe sånt).
Han hadde visst fått Keiser Willhelm, av Tyskland, til å se dum ut.
Så det kan kanskje være grunnen, til at jeg blir tullet med, av tyske firma, som Bertelsmann og Lufthansa, osv?
Så her ser vi at amerikanerne, de angriper Noah-slekten.
Gjennom Dørumsgaard, som angrep Karen Pedersdatter Fladeby, (som nok var etter Noah, og var fra Enebakk da).
Og min far, som angrep min mor, som var i Noah-slekten, etter sin far, Johannes Ribsskog, barnebarn av Karen Pedersdatter Fladeby.
Så i ‘uniten’, så vet nok folk hva som foregår.
Se også på Jehovas Vitner, som vel er fra Amerika, og som har hovedkontor, for Norge, i Enebakk, (og som jeg har i slekta mi, min fars bror Runar sin kone Inger, er i Jehovas Vitner).
Det virker også som at Dørumsgaard, han syntes at morssida var gjevest.
Og hever stemmer, før han skal forklare hvem han er etter, på morssida.
Så stammer han litt, når han sier ‘stammer’.
Så sier han at moren var fra gården Fladeby, som hans bestefar/hennes far, (altså Peder X-tensen, fra slektstreet mitt, for de som har sett det), med en lavere stemme da.
Etter å ha tenkt seg om.
Så her er det nok noe, med slekten til Karen Pedersdatter Fladeby, vil jeg si.
At hun nok var etter Noah, som vel Arne Dørumsgaard signaliserte, på fotografier av seg, fra 80-tallet osv.
Og i Enebakk, så har de jo også funnet et sted, ved et fjell, hvor en båt med de første menneskene i Norge, strandet, for ca. 10.000 år siden.
Så han er kanskje linken mellom min morfar, og de sovjet-russiske kameraene, på loftet, i skipperhuset til min morfar og min mormor, i Nevlunghavn, på 80-tallet?
Hvem vet.
Vi får se hva som skjer.
Vi får se.
PS 6.
Her er mer om Bjarne Rise, som også er i slekta til meg og Asbjørn Dørumsgaard, (og min morfar Johannes Ribsskog), fra Oppdal:
P Please consider the environment before printing this e-mail. Thank you
Want free reminders by text of when to put your bins out? Text BINS, your house number and postcode to 62233. (You will not be charged for any of the reminder messages you receive. An Inbound text message to 62233 will be charged at standard network message rates.)
Would you prefer to receive your council tax bill via e-mail? Go to www.liverpool.gov.uk and complete the easy online registration form.
Please include your unique reference number in all email communication.
Dear Mr. Ribsskog,
Thank you for your e-mail about your bin access issues
Your enquiry relates to the positioning of the refuse storage on private property which falls outside our remit and we advise that you direct this towards your landlord. In relation to noise from patrons of bars and restaurants you may call Liverpool Direct on 0151 233300 and report this as noise pollution.
Unfortunately I am unable to comment on previous correspondence and ask that you speak to your landlord to see if they may furnish information and support in this matter
If you would like any further assistance on this matter or anything else please let me know via the e-mail address below
P Please consider the environment before printing this e-mail. Thank you
Want free reminders by text of when to put your bins out? Text BINS, your house number and postcode to 62233. (You will not be charged for any of the reminder messages you receive. An Inbound text message to 62233 will be charged at standard network message rates.)
Would you prefer to receive your council tax bill via e-mail? Go to www.liverpool.gov.uk and complete the easy online registration form.
I think it's strange if you can't send it to the Council-officers who where here.
They seemed to be interested in it.
If not, why did they call on my door?
I've been receiving training for the East Riding Council, (in Yorkshire), when I worked for Arvato, in the Cunard Building, (since they have out-sourched bin-problems enquieries etc., to Bertelsmann Arvato).
And then we where thought to say things like, 'I'll send it to the right person, and they'll contact you back'.
So I think it's strange that you don't tell me something like that.
Please include your unique reference number in all email communication.
Dear Mr. Ribsskog,
Thank you for your e-mail about your bin access issues.
Whilst I appreciate that the matter is very complicate the council is unable to assist any further and would advise you to contact your landlord or letting agent on this matter.
If you would like any further assistance on this matter or anything else please let me know via the e-mail address below
P Please consider the environment before printing this e-mail. Thank you
Want free reminders by text of when to put your bins out? Text BINS, your house number and postcode to 62233. (You will not be charged for any of the reminder messages you receive. An Inbound text message to 62233 will be charged at standard network message rates.)
Would you prefer to receive your council tax bill via e-mail? Go to www.liverpool.gov.uk and complete the easy online registration form.
Please include your unique reference number in all email communication.
Dear Erik Ribsskog
Thank you for your e-mail about your waste storage arrangement
Unfortunately, we cannot help you with this matter because is does not come within the remit of Liverpool City Council.May we suggest you contact your landlord or letting agent
If you would like any further assistance on this matter or anything else please let me know via the e-mail address below
P Please consider the environment before printing this e-mail. Thank you
Want free reminders by text of when to put your bins out? Text BINS, your house number and postcode to 62233. (You will not be charged for any of the reminder messages you receive. An Inbound text message to 62233 will be charged at standard network message rates.)
Would you prefer to receive your council tax bill via e-mail? Go to www.liverpool.gov.uk and complete the easy online registration form.
Please include your unique reference number in all email communication.
Dear Mr. Ribsskog,
Thank you for your e-mail about access to your bins.
Thank you for comments but we are unable to assist further. However, if you are experiencing noise from the people from the restaurant and pub, please contact us on 0151 233 3000.
If you would like any further assistance on this matter or anything else please let me know via the e-mail address below
P Please consider the environment before printing this e-mail. Thank you
Want free reminders by text of when to put your bins out? Text BINS, your house number and postcode to 62233. (You will not be charged for any of the reminder messages you receive. An Inbound text message to 62233 will be charged at standard network message rates.)
Would you prefer to receive your council tax bill via e-mail? Go to www.liverpool.gov.uk and complete the easy online registration form.
Please include your unique reference number in all email communication.
Dear Mr. Ribsskog,
Thank you for your e-mail about access to your bins.
If the people are obstructing the bins in a public area it would not be in our jurisdiction to act. If the people are obstructing the bin and they are on private property then this becomes a police matter. If this is the case, you can report this to the police on their non-emergency number on 0151 709 6010.
With regards to you not always having access to the bin store you would need to speak to your landlord or letting agent to ensure that the gates to the courtyard can be opened at all times to allow you and other residents to dispose of your domestic waste.
If you would like any further assistance on this matter or anything else please let me know via the e-mail address below
P Please consider the environment before printing this e-mail. Thank you
Want free reminders by text of when to put your bins out? Text BINS, your house number and postcode to 62233. (You will not be charged for any of the reminder messages you receive. An Inbound text message to 62233 will be charged at standard network message rates.)
Would you prefer to receive your council tax bill via e-mail? Go to www.liverpool.gov.uk and complete the easy online registration form.
And household-waste has to be put in the purple bins, which are being oppstructed by lot's of people who are often a bit drunk.
So they might get aggressive, if you try to push them away, I fear.
(Also, Mr. Grimes at T.J. Thomas, writes that the bin store is accessable, 24/7, but that isn't true, the gates for the courtyard, are closed, sometimes before 11 pm, and sometimes don't open untill 12 am.
So people can't throw the garbage, before work, if one have a 9 to 5 job, for instance.
Just for your information, since your Council-officers, (with white and black uniforms, almost like the police), wondered about this, last year, and knocked on my door, to ask about this.
IMPORTANT: This message is private and confidential. If you have received this message in error, please notify us and remove it from your system.
T J Thomas is a limited company registered in England and Wales.
Registered number: 00439100
Please note that T J Thomas may monitor email traffic data and also the content of email for the purposes of security and staff training.
This message contains confidential information and is intended only for eribsskog@gmail.com. If you are not eribsskog@gmail.com you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify KieronGrimes@tjthomas.co.uk immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. E-mail transmission cannot be guaranteed to be secure or error-free as information could be intercepted, corrupted, lost, destroyed, arrive late or incomplete, or contain viruses. Kieron Grimes therefore does not accept liability for any errors or omissions in the contents of this message, which arise as a result of e-mail transmission. If verification is required please request a hard-copy version.
______________________________________________________________________ This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection
—— Please do not remove your unique tracking number —— <<#22175-58526#>> ______________________________________________________________________
DISCLAIMER:
The information in this e-mail is confidential and may be read, copied or used only by the intended recipient(s). If you have received it in error please contact the sender immediately by returning the e-mail or by telephoning a number contained in the body of the e-mail then and please delete the e-mail without disclosing its contents elsewhere. No responsibility is accepted for loss or damage arising from viruses or changes made to this message after it was sent. The views contained in this email are those of the author and not necessarily those of the author’s employer or service provider.
This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________ This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
—— Please do not remove your unique tracking number —— <<#22175-58526#>> ______________________________________________________________________ DISCLAIMER:
The information in this e-mail is confidential and may be read, copied or used only by the intended recipient(s). If you have received it in error please contact the sender immediately by returning the e-mail or by telephoning a number contained in the body of the e-mail then and please delete the e-mail without disclosing its contents elsewhere. No responsibility is accepted for loss or damage arising from viruses or changes made to this message after it was sent. The views contained in this email are those of the author and not necessarily those of the author’s employer or service provider.
This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________ This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
—— Please do not remove your unique tracking number —— <<#22175-58526#>> ______________________________________________________________________ DISCLAIMER:
The information in this e-mail is confidential and may be read, copied or used only by the intended recipient(s). If you have received it in error please contact the sender immediately by returning the e-mail or by telephoning a number contained in the body of the e-mail then and please delete the e-mail without disclosing its contents elsewhere. No responsibility is accepted for loss or damage arising from viruses or changes made to this message after it was sent. The views contained in this email are those of the author and not necessarily those of the author’s employer or service provider.
This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________ This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
—— Please do not remove your unique tracking number —— <<#22175-58526#>> ______________________________________________________________________ DISCLAIMER:
The information in this e-mail is confidential and may be read, copied or used only by the intended recipient(s). If you have received it in error please contact the sender immediately by returning the e-mail or by telephoning a number contained in the body of the e-mail then and please delete the e-mail without disclosing its contents elsewhere. No responsibility is accepted for loss or damage arising from viruses or changes made to this message after it was sent. The views contained in this email are those of the author and not necessarily those of the author’s employer or service provider.
This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________ This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
—— Please do not remove your unique tracking number —— <<#22175-58526#>> ______________________________________________________________________ DISCLAIMER:
The information in this e-mail is confidential and may be read, copied or used only by the intended recipient(s). If you have received it in error please contact the sender immediately by returning the e-mail or by telephoning a number contained in the body of the e-mail then and please delete the e-mail without disclosing its contents elsewhere. No responsibility is accepted for loss or damage arising from viruses or changes made to this message after it was sent. The views contained in this email are those of the author and not necessarily those of the author’s employer or service provider.
This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________ This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection ______________________________________________________________________
—— Please do not remove your unique tracking number —— <<#22175-58526#>>
The information in this e-mail is confidential and may be read, copied or used only by the intended recipient(s). If you have received it in error please contact the sender immediately by returning the e-mail or by telephoning a number contained in the body of the e-mail then and please delete the e-mail without disclosing its contents elsewhere. No responsibility is accepted for loss or damage arising from viruses or changes made to this message after it was sent. The views contained in this email are those of the author and not necessarily those of the author’s employer or service provider.
This email has been automatically scanned for viruses and malicious content by MessageLabs for your protection
IMPORTANT: This message is private and confidential. If you have received this message in error, please notify us and remove it from your system.
T J Thomas is a limited company registered in England and Wales.
Registered number: 00439100
Please note that T J Thomas may monitor email traffic data and also the content of email for the purposes of security and staff training.
This message contains confidential information and is intended only for eribsskog@gmail.com. If you are not eribsskog@gmail.com you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify KieronGrimes@tjthomas.co.uk immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. E-mail transmission cannot be guaranteed to be secure or error-free as information could be intercepted, corrupted, lost, destroyed, arrive late or incomplete, or contain viruses. Kieron Grimes therefore does not accept liability for any errors or omissions in the contents of this message, which arise as a result of e-mail transmission. If verification is required please request a hard-copy version.
Faren min klagde på at det var så mange ‘feite tyskere’, i Istra, i Jugoslavia, sommeren 1980.
Og det er antagelig pga. det her med Lothringen da.
Så sånn er nok antagelig dette.
Så vi får se hva som skjer.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Sånn som jeg husker det.
Så prøvde familien min å drepe meg der.
Ved at fetteren min Ove, skulle dytte meg ut, fra colosseumet i Pula, (en by vi dro på dagstur til, nederst på Istra-halvøya).
Jeg merka at han gjorde seg klar til å snike seg inn bak meg, mens jeg liksom skulle være interessert i å kikke ned i et ganske stort hull i murverket da, hvorfra det vel var over hundre meter ned.