johncons
  • mobba på skolen

    http://www.facebook.com/#!/Dagny.Rose

    PS.

    Jeg mener, farmora mi hadde et skap, med portrettbilder, av alle barnebarna sine på.

    Og det var ikke noen sminka mannfolk, på den hylla, såvidt jeg kan huske det.

    Men det var kanskje litt rart, at det ikke var bilde av familien samlet.

    Det mener jeg mora mi fikk tatt hos fotograf i Larvik, bilde av meg og søstra mi og Axel og mora vår.

    Men ingen Arne Thormod Thomassen.

    Så han var vel kanskje ikke helt med i familien.

    Han var jo stefaren våres kanskje.

    Men han var ikke som noen far.

    Det var mora vår som bestemte over oppdragelsen vår, sånn som jeg husker det ihvertfall.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Nå har jeg jo skrevet det, at Bertelsmann og Microsoft, brukte (negativ) forsterkning, (altså psykologi), for å kontrollere medarbeiderne, istedet for å bruke motivasjon og ledelse.

    Men, det kan jo være at dette bare var på Arvato Liverpool.

    Hun Team-leaderen, Vivian Steinsland, hun sa jo også det, at forsterkningen, det var noe de tidligere Team leaderne hadde lært dem å bruke.

    Dette var kanskje bare noe hun lærte å bruke muntlig da, og ikke gjennom kursmateriale fra Bertelsmann, f.eks.

    Det er mulig.

    Så det er mulig at det f.eks. var en katolsk mafia, eller muslimsk mafia, som kontrollerte Arvato Liverpool, gjennom at de tok kontroll over de som ble Team-leadere.

    For Team-leaderne, de var alltid unge damer, i begynnelsen av 20-årene.

    Så om det var et nettverk der, som gjorde de damene de ville ha som horer, til Team-leadere.

    Og så brukte disse horene/Team-leaderne, til å hersje med resten av bemanningen.

    Var det noe sånt som foregikk?

    Hvem vet.

    Meg ville de jo ikke ha som Team-leader.

    (Enda jeg har en grad i IT, og har 10 års ledererfaring, fra Rimi).

    Ble den stillingen utlyst, fordi de ville ha kontroll over hun unge, lyshårede Emelie Wallin, fra Sverige?

    På samme måte som med hun Marianne Høksaas, fra Norge.

    Det virka som at hun mista litt kontrollen, og begynte å grine, etter møter om å få forlenget vikariat som Team-leader.

    Det var bare betalt 1000 kroner mer i måneden ca., fortalte hun Marianne.

    Men hun har da kanskje skrytt til hele hjembyen sin, osv., om at hun hadde blitt sjef på Microsoft.

    Også ville de ikke gi henne forlenget kontrakt som leder.

    Men hun måtte gå tilbake til å være vanlig ansatt, (like etter nyttår, 2006).

    Så da husker jeg at hun Marianne Høksaas, gråt etter et møte med Senior Team-leader, Aidan Tippins, het han vel.

    Foran kjæresten sin, Kjell, som jobba på Arvato som vanlig medarbeider.

    Og i månedene etter, så begynte hun å oppføre seg rart og uvennlig ovenfor meg, mener jeg å huske.

    Hun Marianne Høksaas.

    Enda jeg hadde gitt henne CD-er med ‘Lost’-episoder osv., de første ukene på jobben.

    For det stod en PC på det rommet jeg tok over, etter hun finske Taru, som dro til Irland.

    Så jeg brente musikk, og sånn, til de kollegene mine på Arvato da.

    Men kanskje hun da sa ja til å bli hore, på jobben, for å beholde sjefsstillingen?

    Før hun flytta til Oslo, (og ikke hjembyen sin, på Sørlandet), noen måneder senere.

    Hvem vet.

    Det kan vel kanskje ha vært noe sånt som skjedde, tenker jeg nå.

    Så vi får se hva som skjer.

    Mvh.

    Erik Ribsskog







  • Gmail – re: Re: Complaint about dish-washer/Fwd: Customer Enquiry, Our Ref: ARG4220053X, Our Ref: ARG5361709X, Our Ref: ARG5374259X







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    re: Re: Complaint about dish-washer/Fwd: Customer Enquiry, Our Ref: ARG4220053X, Our Ref: ARG5361709X, Our Ref: ARG5374259X





    Argos Direct E-Commerce

    <Order.Enquiries@argos.co.uk>





    Mon, Jun 21, 2010 at 7:56 PM





    To:

    eribsskog@gmail.com



    Dear Mr Ribsskog,

    Subject: Order Number 83558210

    Thank you for your e-mail regarding the replacement for your faulty Cookworks WP5F White Tabletop Dishwasher.

    I am sorry for the delay in replying to your e-mail.  I can confirm that I have now processed your replacement Bush DW5F White Compact Tabletop Dishwasher.  We will contact you before Saturday the 26th of June 2010 to arrange a suitable collection and delivery date.

    Should you require any further assistance please do not hesitate to contact us at order.enquiries@argos.co.uk or call us on 0845 640 2020.

    Regards,

    Stacey Warder

    Argos Direct E-Commerce Customer Service Team.

    For your reference the above reply is in reference to your earlier email ARG5374259X:

    —– Original Message —–

    From: "Erik Ribsskog" <eribsskog@gmail.com>

    Date: 17 June 2010

    Subject: Re: Complaint about dish-washer/Fwd: Customer Enquiry, Our Ref:  ARG4220053X, Our Ref: ARG5361709X

    Hi,

    that sounds very fine.

    The dish-washer uses a lot of electricity now, when it runs for hours on the

    same programme.

    And I try to save on the electricity.

    So that would be very fine, if you could please arrange that I got a

    replacement product.

    That’s very good custommer-service from Argos I think, if that’s right.

    I’m home every day next week, except from Wednesday, so Monday, Tuesday,

    Thursday or Friday would be fine.

    Thank you very much again for your e-mail!

    Best Regards,

    Erik Ribsskog

    On Thu, Jun 17, 2010 at 10:56 AM, Argos Direct E-Commerce <

    Order.Enquiries@argos.co.uk> wrote:

    > Dear Mr Ribsskog,

    >

    > Subject: Order Number 83558210

    >

    > Thank you for your e-mail regarding a fault with your Cookworks WP5F White

    > Tabletop Dishwasher.

    >

    > I am so sorry your dishwasher is not working properly.  However, we do not

    > have a repair agent for the dishwasher you currently have, so would have to

    > arrange a replacement for you.

    >

    > We cannot offer you an exact replacement dishwasher as this product has now

    > been discontinued.  Although, we do currently have Catalogue Number 478/3550

    > – Bush DW5F White Compact Tabletop Dishwasher, £129.89 available.  If you

    > choose to go ahead with this alternative appliance, we would be happy to

    > waive the price difference of £12.50.

    >

    > Please reply by return confirming whether you would like us to arrange this

    > for you.

    >

    > Should you require any further assistance please do not hesitate to contact

    > us at order.enquiries@argos.co.uk or call us on 0845 640 2020.

    >

    > Regards,

    >

    >

    > Stacey Warder

    > Argos Direct E-Commerce Customer Service Team.

    >

    > For your reference the above reply is in reference to your earlier email

    > ARG5361709X:

    >

    > —– Original Message —–

    > From: "Erik Ribsskog" <eribsskog@gmail.com>

    > Date: 14 June 2010

    > Subject: Complaint about dish-washer/Fwd: Customer Enquiry, Our Ref:

    >  ARG4220053X

    >

    > Hi,

    >

    > the dish-washer I bought from you, in July of last year, is beginning to

    > not

    > work properly.

    >

    > The timer now stops, at least once, for each programme, so the dish-washer

    > washes for hours, without finishing the programme.

    >

    > As far as I remember, there is a one year warranty, for foults like this.

    >

    > So I was wondering how I should go forward, to get the dish-washer fixed?

    >

    > Best Regards,

    >

    > Erik Ribsskog

    >

    >

    > ———- Forwarded message ———-

    > From: Argos Direct E-Commerce <Order.Enquiries@argos.co.uk>

    > Date: Thu, Jul 9, 2009 at 6:42 PM

    > Subject: re: Customer Enquiry, Our Ref: ARG4220053X

    > To: eribsskog@gmail.com

    >

    >

    > Dear Mr Ribsskog,

    >

    > Subject: Order number 83558210.

    >

    > Thank you for your e-mail regarding confirmation of your order.

    >

    > I am sorry you did not receive an email confirmation for the above order,

    > unfortunately we had a system error.

    >

    > Having checked the system I am pleased to confirm your order has been

    > processed and will be delivered on Monday 13th July 2009 between 12pm and

    > 6pm.

    >

    > Should you require any further assistance please do not hesitate to contact

    > us at order.enquiries@argos.co.uk or call us on 0845 640 2020.

    >

    > Regards,

    >

    >

    > Jerome Vernon

    > Argos Direct E-Commerce Customer Service Team.

    >

    > For your reference the above reply is in reference to your earlier email

    > ARG4220053X:

    >

    > —– Original Message —–

    > From: "eribsskog@gmail.com" <eribsskog@gmail.com>

    > Date: 09 July 2009

    > Subject: Customer Enquiry

    >

    > Reason for enquiry (header) – Feedback

    > Reason for enquiry (specific) – Feedback on the website

    > Comments – I didn’t recieve a confirmation e-mail, for the order I placed

    > yesterday, for a dish-washer ++.

    >

    > The order-numbers, (that I got when I called your customer-support, today),

    > are:

    >

    > – 83558210

    >

    > – AD 048963911

    >

    > How can you not send a confirmation e-mail/invoice?

    >

    > Regards,

    >

    > Erik Ribsskog

    > Title – Mr

    > First name – Erik

    > Surname – Ribsskog

    > Email address – eribsskog@gmail.com

    > Confirm email address – eribsskog@gmail.com

    > House name/number –

    > Street/Road –

    > Address 3 –

    > Town –

    > County –

    > Country – United Kingdom

    > Postcode –

    > Daytime phone number –

    > Evening phone number –

    >

    > The information contained in this message or any of its attachments is

    > confidential and may be privileged.

    >

    > Unauthorised disclosure, copying or dissemination of the contents is

    > strictly prohibited.

    >

    > The views expressed may not be official policy, but the personal views of

    > the originator.

    >

    > If you are not the intended recipient or have received this message in

    > error, please delete this e-mail and advise the sender by using the reply

    > facility in your e-mail software.

    >

    > All messages sent and received by Argos are monitored for viruses,

    > high-risk

    > file extensions, and inappropriate content.

    >

    > The registered office address of Argos Limited (registered in London,

    [Quoted text hidden]












  • Gmail – Problemer med EU-kommisjonen/Fwd: Complaint about the Local Goverment Ombudsman/Fwd: Complaint against Liverpool City Council







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Problemer med EU-kommisjonen/Fwd: Complaint about the Local Goverment Ombudsman/Fwd: Complaint against Liverpool City Council





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Jun 21, 2010 at 4:57 PM





    To:

    post@mfa.no



    Hei,

    kan ikke dere høre hva de kjepphøye EU-folka driver med?
    Jeg har klaget til EU-kommisjonen, på at jeg ikke får svar på en IPCC-klage i England, mm.
    Men de sier her at jeg har fått ordentlig svar fra de, men det har jeg ikke.

    Og de trakasserer meg også, og sier at de ikke vil svare på korrespondansen min, for å spare skattepenger.
    Dette er korrupsjon og EU-imperalisme i praksis.
    Jeg håper dere kan jekke dem ned litt, selv om Norge kanskje ikke er så stort land, og er redde for tyskere og det som er, hvis jeg skjønte det riktig på ambassaden i London.

    Men men.
    Mvh.
    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: Mon, Jun 21, 2010 at 4:26 PM
    Subject: Re: Complaint about the Local Goverment Ombudsman/Fwd: Complaint against Liverpool City Council
    To: Arthur.Pooley@ec.europa.eu

    Hi,

    I think I should remind you that Norway pay the EU a lot of money each year, for the EEA-agreement.
    Just to be treated like shit, by assholes like you.
    EU sucks!

    EU is a catholic club!

    This is patetic.

    Erik Ribsskog

    On Mon, Jun 21, 2010 at 3:48 PM, <Arthur.Pooley@ec.europa.eu> wrote:

    dear sir

    i refer to your email of 7 june and to your previous

    emails, some in norwegian which is not an official language for

    us,

    and i refer to the commission answers including an email

    from mrs wigbold on 2-9-2009 and a letter from me on

    22-12-2009

    unfortunately i find your communications rather strange and

    apparently on subjects far from the competences of the

    commission

    your suggestion that the commission could make the

    liverpool city council or the local government ombudsman pay you

    money

    is quite eccentric, and really not a subject for

    correspondence, apart from your repeated references to "a sweaty

    gym"

    your suggestion that the commission should be seaching

    about you on the internet is not understood either

    in these circumstances i have reached the conclusion that

    the commission will not enter into further correspondence with

    you

    on these subjects, to avoid wasting taxpayers money, so any

    further such emails will not receive any answer

    your

    faithfully

    af

    pooley

    head of unit

    SG-R2

    mail and document management


    From: Erik Ribsskog

    [mailto:eribsskog@gmail.com]
    Sent: Monday, June 07, 2010 4:50

    PM
    To: SG PLAINTES
    Subject: Complaint about the Local

    Goverment Ombudsman/Fwd: Complaint against Liverpool City

    Council

    Hi,

    I'm from Norway, but live in the UK.

    Here one can see how some people treats Norwegians in the UK.

    They bully me and call me 'Ms', like mobsters, and they suggest to

    meet foreigners at a sweaty Gym, instead of replying in writing, like I

    wanted.

    I think that some mobsters attacked me at the Liverpool City

    Council Gym and that some mobsters in the Council and at the Local

    Government Ombudsman covered it up.

    I guess this could be, since I'm Norway.

    And according to the EEA-agreement, I have the same rights as

    EU-citizens, in the UK.

    So I think you should make the Liverpool City Counil and the Local

    Government Ombudsman, pay me a lot of money in compensation, for all their

    crap, that I have to take, since I'm from Norway, or why they do this.

    Best Regards,

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    Mon, Jun 7, 2010 at 3:36 PM
    Subject: Re: Complaint against Liverpool City

    Council
    To: LGOAT Mailbox <L.Mailbox@lgo.org.uk>

    Hi,

    ok, I guess it's nothing to do about that case then.

    I thought you let the Coucil get away to easy.

    I mean, I send them a written complaint, and the offer to meet me

    in a sweaty gym.

    I go to the gym to work-out, not to have meetings.

    Meetings I think should be held somewhere with less sweat,

    endorfines and hormones in the air.

    So I thought it was just riddiculus, that you let the Council get

    away.

    All I wanted was a reply in writing from them.

    Which I think is the norm, if one send a written complaint.

    But all this non-sense with the Council suggesting meetings at the Gym,

    and you at the Ombudsman letting Liverpool City Council getting away with

    that.

    I think that this reminds me of another smell than the one at the

    gym.

    All of this smells really, I think.

    But I guess it's nothing to do about this.

    Regards,

    Erik Ribsskog

    On Mon, Jun 7, 2010 at 3:21 PM, LGOAT Mailbox <L.Mailbox@lgo.org.uk> wrote:

    Dear Ms

    Ribsskog,

    Thank you for your

    reply.

    You could continue with

    the case that you regard more serious if you wish but the previous advice

    would still apply and you would need to provide us with evidence that the

    council’s complaints process has been completed (The council would

    normally respond in writing at each stage of a formal

    complaint)

    If the issue regarding

    harassment at the gym is something that we have considered before however

    we would not be able to consider it again.

    Yours

    Sincerely

    Kerry Anne

    Hartnett

    Customer Service

    Advisor
    |

    LG
    O Advice Team

    | DL: 02476 820 132 | 0300 061 0614

    The Oaks, No 2 | Westwood Way | Westwood Business Park | Coventry | CV4 8JB |

    www.lgo.org.uk

    LGO 4 col SML at 70%

    From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sent: 07 June 2010 15:04
    To: LGOAT

    Mailbox
    Subject: Re: Complaint against Liverpool City

    Council

    Hi,

    I don't think one phone-call like that, is something to

    make a fuss about.

    But I thought the problems with the harassment

    against me at the Council Gym, was more important.

    So I thougth that maybe I could go on with that case,

    since I didn't think it was properly sorted.

    Best Regards,

    Erik Ribsskog

    On Mon, Jun 7, 2010 at 12:08 PM, LGOAT Mailbox <L.Mailbox@lgo.org.uk> wrote:

    Dear Mr

    Ribsskog,

    Thank you for your

    email.

    I have established from

    searching for your details that you had a complaint investigated by the

    Local Government Ombudsman which was closed in February 2009. (08 000

    279)

    If you have a new

    complaint with the council you will need to complete the council’s own

    complaints procedure before requesting that the Ombudsman considers your

    complaint for investigation

    Please also note that we

    do not simply tell councils what to do, we would only make recommendations

    to a council in the event that fault was found during a complaint

    investigation by the Ombudsman.

    If you would like to

    raise a new complaint because you have completed the council’s complaints

    procedure then please fill out the attached form and return it with a copy

    of the council’s final response to your complaint.

    Yours

    Sincerely

    Kerry Anne

    Hartnett

    Customer Service

    Advisor
    |

    LG
    O Advice Team

    | DL: 02476 820 132 | 0300 061 0614

    The Oaks, No 2 | Westwood Way | Westwood Business Park | Coventry | CV4 8JB |

    www.lgo.org.uk

    Error!

    Filename not specified.

    From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sent: 06 June 2010 23:46
    To: LGOAT

    Mailbox
    Subject: Complaint against Liverpool City

    Council

    Hi,

    I had a complaint against Liverpool City Council,

    (Lifestyles Gym), that I wanted them to reply to in writing, (back in

    2006!).

    You at the Ombudsman said they didn't have to, since

    they offered to meet me at the gym.

    On 28/5, Lifestyles called me, wanting me to reply to a

    customer survey.

    I tried to explain, that I had a complaint against

    them, and because of this, didn't want to be part of the survey.

    But the person calling didn't speak that good

    English, I think I have to say.

    So it ended with me having to hang up.

    Can't you please tell the Council to reply to my

    complaint in writing, so that we get this case over with?

    Best Regards,

    Erik

    Ribsskog

    NOTICE - This message contains information intended only for the use of the addressee named above.  If you have received this message in error please advise us at once and do not make any use of the information.

    NOTICE - This message contains information intended only for the use of the addressee named above. If you have received this message in error please advise us at once and do not make any use of the information.
    












  • Gmail – Complaint about the Local Goverment Ombudsman/Fwd: Complaint against Liverpool City Council







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Complaint about the Local Goverment Ombudsman/Fwd: Complaint against Liverpool City Council





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Mon, Jun 21, 2010 at 4:26 PM





    To:

    Arthur.Pooley@ec.europa.eu



    Hi,

    I think I should remind you that Norway pay the EU a lot of money each year, for the EEA-agreement.
    Just to be treated like shit, by assholes like you.
    EU sucks!

    EU is a catholic club!

    This is patetic.

    Erik Ribsskog

    On Mon, Jun 21, 2010 at 3:48 PM, <Arthur.Pooley@ec.europa.eu> wrote:

    dear sir

    i refer to your email of 7 june and to your previous

    emails, some in norwegian which is not an official language for

    us,

    and i refer to the commission answers including an email

    from mrs wigbold on 2-9-2009 and a letter from me on

    22-12-2009

    unfortunately i find your communications rather strange and

    apparently on subjects far from the competences of the

    commission

    your suggestion that the commission could make the

    liverpool city council or the local government ombudsman pay you

    money

    is quite eccentric, and really not a subject for

    correspondence, apart from your repeated references to "a sweaty

    gym"

    your suggestion that the commission should be seaching

    about you on the internet is not understood either

    in these circumstances i have reached the conclusion that

    the commission will not enter into further correspondence with

    you

    on these subjects, to avoid wasting taxpayers money, so any

    further such emails will not receive any answer

    your

    faithfully

    af

    pooley

    head of unit

    SG-R2

    mail and document management


    From: Erik Ribsskog

    [mailto:eribsskog@gmail.com]
    Sent: Monday, June 07, 2010 4:50

    PM
    To: SG PLAINTES
    Subject: Complaint about the Local

    Goverment Ombudsman/Fwd: Complaint against Liverpool City

    Council

    Hi,

    I'm from Norway, but live in the UK.

    Here one can see how some people treats Norwegians in the UK.

    They bully me and call me 'Ms', like mobsters, and they suggest to

    meet foreigners at a sweaty Gym, instead of replying in writing, like I

    wanted.

    I think that some mobsters attacked me at the Liverpool City

    Council Gym and that some mobsters in the Council and at the Local

    Government Ombudsman covered it up.

    I guess this could be, since I'm Norway.

    And according to the EEA-agreement, I have the same rights as

    EU-citizens, in the UK.

    So I think you should make the Liverpool City Counil and the Local

    Government Ombudsman, pay me a lot of money in compensation, for all their

    crap, that I have to take, since I'm from Norway, or why they do this.

    Best Regards,

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date:

    Mon, Jun 7, 2010 at 3:36 PM
    Subject: Re: Complaint against Liverpool City

    Council
    To: LGOAT Mailbox <L.Mailbox@lgo.org.uk>

    Hi,

    ok, I guess it's nothing to do about that case then.

    I thought you let the Coucil get away to easy.

    I mean, I send them a written complaint, and the offer to meet me

    in a sweaty gym.

    I go to the gym to work-out, not to have meetings.

    Meetings I think should be held somewhere with less sweat,

    endorfines and hormones in the air.

    So I thought it was just riddiculus, that you let the Council get

    away.

    All I wanted was a reply in writing from them.

    Which I think is the norm, if one send a written complaint.

    But all this non-sense with the Council suggesting meetings at the Gym,

    and you at the Ombudsman letting Liverpool City Council getting away with

    that.

    I think that this reminds me of another smell than the one at the

    gym.

    All of this smells really, I think.

    But I guess it's nothing to do about this.

    Regards,

    Erik Ribsskog

    On Mon, Jun 7, 2010 at 3:21 PM, LGOAT Mailbox <L.Mailbox@lgo.org.uk> wrote:

    Dear Ms

    Ribsskog,

    Thank you for your

    reply.

    You could continue with

    the case that you regard more serious if you wish but the previous advice

    would still apply and you would need to provide us with evidence that the

    council’s complaints process has been completed (The council would

    normally respond in writing at each stage of a formal

    complaint)

    If the issue regarding

    harassment at the gym is something that we have considered before however

    we would not be able to consider it again.

    Yours

    Sincerely

    Kerry Anne

    Hartnett

    Customer Service

    Advisor
    |

    LG
    O Advice Team

    | DL: 02476 820 132 | 0300 061 0614

    The Oaks, No 2 | Westwood Way | Westwood Business Park | Coventry | CV4 8JB |

    www.lgo.org.uk

    LGO 4 col SML at 70%

    From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sent: 07 June 2010 15:04
    To: LGOAT

    Mailbox
    Subject: Re: Complaint against Liverpool City

    Council

    Hi,

    I don't think one phone-call like that, is something to

    make a fuss about.

    But I thought the problems with the harassment

    against me at the Council Gym, was more important.

    So I thougth that maybe I could go on with that case,

    since I didn't think it was properly sorted.

    Best Regards,

    Erik Ribsskog

    On Mon, Jun 7, 2010 at 12:08 PM, LGOAT Mailbox <L.Mailbox@lgo.org.uk> wrote:

    Dear Mr

    Ribsskog,

    Thank you for your

    email.

    I have established from

    searching for your details that you had a complaint investigated by the

    Local Government Ombudsman which was closed in February 2009. (08 000

    279)

    If you have a new

    complaint with the council you will need to complete the council’s own

    complaints procedure before requesting that the Ombudsman considers your

    complaint for investigation

    Please also note that we

    do not simply tell councils what to do, we would only make recommendations

    to a council in the event that fault was found during a complaint

    investigation by the Ombudsman.

    If you would like to

    raise a new complaint because you have completed the council’s complaints

    procedure then please fill out the attached form and return it with a copy

    of the council’s final response to your complaint.

    Yours

    Sincerely

    Kerry Anne

    Hartnett

    Customer Service

    Advisor
    |

    LG
    O Advice Team

    | DL: 02476 820 132 | 0300 061 0614

    The Oaks, No 2 | Westwood Way | Westwood Business Park | Coventry | CV4 8JB |

    www.lgo.org.uk

    Error!

    Filename not specified.

    From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

    Sent: 06 June 2010 23:46
    To: LGOAT

    Mailbox
    Subject: Complaint against Liverpool City

    Council

    Hi,

    I had a complaint against Liverpool City Council,

    (Lifestyles Gym), that I wanted them to reply to in writing, (back in

    2006!).

    You at the Ombudsman said they didn't have to, since

    they offered to meet me at the gym.

    On 28/5, Lifestyles called me, wanting me to reply to a

    customer survey.

    I tried to explain, that I had a complaint against

    them, and because of this, didn't want to be part of the survey.

    But the person calling didn't speak that good

    English, I think I have to say.

    So it ended with me having to hang up.

    Can't you please tell the Council to reply to my

    complaint in writing, so that we get this case over with?

    Best Regards,

    Erik

    Ribsskog

    NOTICE - This message contains information intended only for the use of the addressee named above.  If you have received this message in error please advise us at once and do not make any use of the information.

    NOTICE - This message contains information intended only for the use of the addressee named above. If you have received this message in error please advise us at once and do not make any use of the information.
    






  • I Norge, og på Rimi, så er det sånn, at butikksjefene, som ansetter folk, de får beskjed av regionsjefen, (en som het Jon Bekkevoll, men sikkert også av andre), om å ringe politiet, ved ansettelser.

    Så vi fikk beskjed om å ringe og spørre politiet, ‘synes dere at vi bør ansette den og den personen?’.

    Også svarer politiet enten ‘ja’ eller ‘nei’.

    Men det blir ikke gjennomsiktig, synes jeg.

    I England, så er det sånn, at noen firma, forlanger å se rullebladet ditt, eller at du får en attest fra et privat sikkerhetsfirma, som sjekker rullebladet ditt.

    Dette er vel kanskje et mer gjennomsiktig system, enn i Norge?

    Jeg mener, hva hvis politiet er korrupte?

    Da finner vel aldri N.N. ut av hvorfor han ikke får noen jobber?

    Nei, dette virker som noe Stasi-opplegg, når jeg tenker tilbake på det.

    En gang, like etter at jeg ble butikksjef.

    Så stod jeg tilfeldigvis ved siden av to halv-kriminelle folk, eller hva de var, i baren, i over-etasjen, på So What.

    Og da hørte jeg tilfeldigvis, at han ene sa til han andre, at det var umulig å få seg jobb for han, for det hadde blitt helt ekstremt.

    Han hadde en liten plett på rullebladet, og kunne ikke få seg jobb på Rimi engang, sa han til kameraten.

    Jeg fortalte at jeg var butikksjef i Rimi, og lurte på hva det var.

    Men han fortalte bare det samme da.

    Så blir ikke dette noen form for dobbelt straff?

    Får ikke politiet for mye makt i Norge?

    I USA og England, så sier de at samfunnet skal være gjennomsiktig.

    Dette hører man sjelden at noen snakker om i Norge.

    Er det mer grums i det norske byråkratiet, enn i andre land?

    Er Norge en politistat?

    Hvem vet.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Men når jeg tenker mer på det, så er jo Rimi(/ICA) et privat firma.

    Så de kan vel gjøre som de vil, når det gjelder ansettelser.

    Eller kanskje ikke som de vil, men de trenger vel ikke å ha gjennomsiktighet, mener jeg.

    (Som myndighetene vel er ment å ha, ihverfall i England og USA, osv.).

    Selv om ICA jo er et stort firma.

    Jeg får prøve å tenke litt mer på det her.

    Vi får se om jeg klarer det.

    Vi får se.







  • Gmail – Anmeldelse av Bergeskogen barnehage, på Østre Halsen, i Larvik, for sex-utnyttelse







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Anmeldelse av Bergeskogen barnehage, på Østre Halsen, i Larvik, for sex-utnyttelse





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Sun, Jun 20, 2010 at 5:22 AM





    To:

    post.oslo@politiet.no



    Hei,

    jeg vokste opp i Larvik, og gikk først på Ulåsen barnehage, i Larvik, selv om jeg bodde i Mellomhagen, som var et stykke unna.
    Så fikk jeg plass på Bergeskolen Barnehage, som er like ved der Larvik spiller håndballkamper, hvis jeg har skjønt det riktig.

    Det som skjedde, var at like før jeg fylte 7 år.
    Så kom mora mi for å hente meg og søstra mi, på Barnehagen.
    Så sa bestyrerinna, at jeg var fjern, eller noe.
    Antagelig fordi jeg alltid kjeda meg på barnehagen, for det var liksom så barnslige ting, som vi holdt på med der, syntes jeg.

    Så fant de voksne ut, at jeg skulle ta av meg underbuksa mi, som jeg hadde under kort ola-shorts.
    Så ba bestyrerinnen, (dette var i 1977, vil jeg tippe, eventuelt året før. Det var ei i 40-50 åra, som var bestyrerinne. med halvlang sveis vel, og ikke krøllet hår, og brunkrem eller solarium i trynet vel. Mørkt eller rødt hår, mener jeg).

    Hu ba ei 16 år gammel barnehagetante, om å ta meg med inn på en annen avdeling, på barnehagen.
    Og da, så sa hu at jeg måtte ta av meg shortsen og underbuksa.
    Så tok jeg på meg shortsen igjen.

    Så sa hu jenta, at hu heller ikke hadde på seg underbukse.
    Og hun var jo sprek og fin, husker jeg det som, sikkert brun og vel med mørkt, langt hår.
    Så da ble jeg vel enda fjernere.

    Etterpå, så skulle mora mi dra oss med på den lokale, fine stranda, Hvittensand.
    Det var tjukt av folk der.
    Vi bare gikk fram og tilbake, langs stranda.
    Og jeg var fortsatt fjern, (jeg tenkte kanskje på skolen, som jeg skulle begynne på, den høsten.

    Eller på den gangen faren min kidnappa meg.
    Eller det noen barnehagetanter sa, at det var tørr luft der.
    Og da klagde mora mi.
    Og da fikk de luftfukter.

    Men hvorfor sa de dette sånn så jeg hørte det?
    Og hvorfor klagde mora mi på dette?
    Sånne ting.
    Jeg var litt mer moden enn de andre barna der, tror jeg, så jeg var mest for meg selv.

    Vi var oppdratt av min mormor, i Nevlunghavn, som var fra danske adelsfamilier, så vi hadde mye bedre bordskikk, enn de andre ungene, så jeg ble ihvertfall kvalm noen ganger, når jeg så hvordan noen av de andre ungene noen ganger grisa, da de spiste og sånn.

    Men men.
    Så merka jeg plutselig, på stranda, at tissefanten min hadde falt ut, av shortsen, siden jeg ikke hadde underbukse på meg.
    Og hu barnehage-tanta, som prata sånn lokkende om at hu ikke hadde truse på seg, tente meg vel litt, selv om jeg bare var syv år.

    Så da hadde jeg gått med ereksjon langs hele stranda, fant jeg ut.
    Og det var mora mi, som brukte meg som ang.
    For da dukka det opp en 16 år gammel gutt, som mora mi ville at, skulle besøke meg, på vår adresse, i Mellomhagen.

    Han kom et par ganger, og ba meg spille fotball, i hagen.
    Og klagde på at jeg bare 'tuppa', så jeg var kanskje bare seks år?
    Det var min morfar, Johannes Ribsskog, som kjøpte fotballen.

    Men men.
    Så måtte jeg være i hagen.
    Mens mora og søstra mi, og han gutten, var i huset vårt.
    Mora mi sa dette.
    En annen gang, så var han gutten på besøk, hos oss, og prata om at man døde når man ble 70-80.

    Så han mente vel at jeg burde få mer ut av livet.
    Noe sånt.
    Så jeg var nok syv år, for jeg husker at jeg var snart ti år, og da hadde jeg ihvertfall en tiendel av livet mitt.

    Noe som gjorde meg trist, for jeg hadde ikke noe lyst til å dø, husker jeg.
    Så sånn var det.
    Det rommet, det var soverommet til mora og stefaren min.
    Men vår eneste TV var der.

    Og noen nabogutter, tre stykker, pleide jeg å krangle med, (de var litt sånn at de var litt ville), så jeg var mest inne og så på tippekampen osv., i helgene.
    Selv om jeg noen ganger sykla ute.

    Men Mellomhagen, var litt som et fengsel for meg, jeg hadde vel bare en lekekamerat, eller noe, en jeg ikke kjente å bra.
    De andre ungene var som 'mob', tenker jeg nå, når jeg tenker tilbake.

    De fikk ei jente til å grine osv., under sisten, for de samarbeida om å tulle med henne, husker jeg.
    Så da gadd ikke jeg å leike mer med de.
    Men søstra mi leika med de hver dag, mener jeg å huske.

    Men men.
    Men jeg syntes det her virka som noe slags sex-utnyttelse, av meg, fra barnehage-medarbeiderne og mora mi, så det vil jeg gjerne anmelde.
    Jeg regner med at det er lang foreldelsesfrist, i sånne saker, når det gjelder misbruk av unger.

    Jeg anmelder mora mi og, selv om hu er død.
    Så det blir kanskje litt dumt.
    Men jeg får ikke rettighetene mine av dere, så kanskje dere sier at jeg var slem mot mora mi, og derfor ikke får rettighetene mine.

    Siden jeg har hørt at jeg er forfulgt av noe 'mafian'.
    Jeg må jo anmelde mora mi og, for hun var jo med på det, virker det som, mener jeg.
    Men det blir kanskje litt dumt, siden hun er død.

    Men men, sånn er det, dette er noe jeg først har tenkt igjennom igjen, nå i det siste, etter at jeg har blitt tullet med av politiet, med flere, og har prøvd å finne ut hva det kan komme av.

    Så derfor har det tatt litt tid med denne anmeldelsen.
    Beklager dette!
    Jeg ønsker gjerningspersonene tiltalt og straffet.
    Mvh.

    Erik Ribsskog












  • Gmail – Problemer med Johanitterordenen mm.







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Problemer med Johanitterordenen mm.





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Sun, Jun 20, 2010 at 1:12 AM





    To:

    storsekretariatet@dnfo.no



    Hei,

    dette er egentlig mest om Johanitterordenen, men jeg fant ikke noe kontaktinformasjon, for de.
    Min far, Arne Mogan Olsen, lot meg bo alene fra jeg var ni år, og fikk seg da en ny familie, og hans stedatter, Christell Humblen, sin halvbror, på Vestlandet, fant jeg tilfeldigvis ut, tildligere iår, at var i Johanitterordenen.

    Han var ridder der.
    Jeg har overhørt at jeg er forfulgt av 'mafian', i Oslo, i 2003, og får ingen hjelp av politiet.
    Jeg lurer på om det kan være fordi at min fars stedatter, Christell Humblen, også er i Johanitterordenen, og tuller med meg, pga. noe fra barndommen, eller noe, kanskje?

    Og at Politiet som er i Johannes-losjer, har linker til min fars stedatter i Johanitterordenen, og derfor tuller med meg, på en moralistisk måte, og driter i rettighetene mine?

    Hun har slekt fra Ytre Sogn, og viser tegn på å være av neandertaler-slekt, for meg.
    Så når man mikser neandertaler og Johanitterordenen, da tror jeg det blir værre enn å mikse Jehovas Vitner og djeveldyrkere, (som vitsen nevner).

    Men men.
    Så jeg lurte på et par ting.
    Hvordan kan jeg kontakte denne Johanitterordenen?
    Er det slik Johannes-losjer, hos dere, har linker til Johanitterordenen?

    Begge er vel oppkalt etter døperen Johannes, mener jeg.
    Jeg ser at dere oppgir hvem som er medlemmer hos dere.
    Kan jeg få vite hvem som er medlem i Johanitterordenen?

    Ketil Juhanni Frydenlund, var min nestlagfører, i infanteriet, Geværkompaniet Terningmoen.
    Han var i gjengen som spilte monopol, på fritiden, med en som het Løvenskiold, i troppen osv.
    Han Frydenlund, han var visst politi i Oslo, mens jeg var butikksjef i Rimi i Oslo, og politi i Ski, mens jeg var butikksjef i Rimi i Ski, (dvs. Rimi Langhus).

    Har han tulla med meg da?
    Som del av Frimurerbevegelsen?
    Er det mulig å få noe 'forklarings' på dette.
    Er det dette dere driver med på møtene deres, å forfølge stakkars sakløse folk som meg, pga. hva noen umodne og selvopptatte og neandertaler-aktige ungjenter, har misforstått, pga. forvirrethet og forkvaklehet, under oppveksten?

    Christell hadde jo en ti år eldre storebror, som het Jan, som var djeveldyrker, eller ihvertfall New Age.
    Det er ikke han som har fucka henne opp da?
    Lykke til videre med djevelskapen deres!

    Eller hva dere driver med.

    Erik Ribsskog






  • JOHANNITERORDENEN

    MIDDELALDERENS JOHANNITERE I DANMARK

    Opdateret 15. maj 2008.

    Indholdsoversigt
    Kaldenavne
    Stiftelse
    Dragt
    Klostre
    Lære
    Ledelse
    Udbredelse
    Johanniterordenens historie
    Tempelherrerne

    Tyske ridderorden
    Yderligere hospitals- og ridderordener
    Frimurerbevægelsen
    Johanniternes Kaldenavne

    Hospitalsbrødrene af Den Hellige Johannes af Jerusalems Orden.
    Sankt Hans Brødre.
    Korsbrødre.
    Rhodesierriddere.
    Malteserriddere.
    Sankt Johannis baptistae ordensbrødre.

    Latinske navne:
    Cruciferi. Religio sacre domus hospitalis Sancti Johannis Hierosolimitani.

    Engelske navne:
    Knight Hospitaller Order of the Hospital of Saint John of Jerusalem
    Sovereign and Military Order of the Knights Hospitaller of Saint John of Jerusalem,
    Knights of Rhodes,
    Knights of Malta
    Hospitallers
    S. J. of J.

    Ordenens kvinder kaldes Johanniterinder.

    Johanniternes Stiftelse

    Ordenen opstod 10991) i Jerusalem i tilknytning til det hospital, der var et opholdssted for korsridderne og pilgrimmene i Jerusalem efter byens erobring under det første korstog.
    Hospitalet, der tidligere var viet til Sankt Johannes the Almoner lå ved kirken Sankta Maria Latina, der lå tæt ved Den Hellige Gravs Kirke. Stedet kendes fra før 1050. Efter ordenens grundlæggelse blev skytshelgenen udskiftet med Johannes Døberen, idet det nærliggende Benediktinerkloster, hvis kirke der nu blev brugt, var indviet til Johs. Døberen.

    Den stiftende leder, Gerard eller Gerhard, er nævnt i en pavelig bulle fra Paschal II i 1113, og først under Gerards efterfølger, Raymond fra Provence, c.1125-1157, bliver herberget til et virkeligt hospital, der kan tage sig af syge.
    Ridderordener har fyldigere oplysninger.

    Ordenen er en karitativ orden, hvis reglement ligner Augustinerordenens. Pave Pascal IIs godkendelse blev givet i 1113 på Malta, derefter igen i 1153 eller 1154 af Eugenius III. I året 1185 bekræfter pave Lucius III ordenens regler.
    1) [Crossley: 1092; Kovarich (Enc.Cat.) 1100]

    Johanniternes Dragt

    Ridderbrødrene bærer sort kappe med hvidt kors på venstre bryst. Korsets ender bøjes ud til otte spidser = de otte lyksaligheder. Korsets form kaldes også for malteserkorset. Spidserne udlægges som symboler for riddernes otte dyder: tålmodighed, retfærdighed, barmhjertighed, anger, godhed, sindsro, renfærdighed og standhaftighed.

    Riddernes kampuniform var en rød våbenkjortel med hvidt kors uden kløfter. Kjortelen blev båret uden på rustningen.
    På billeder bærer de en skyggeløs kalot af form som en pilleæske. I Jerusalem udendørs undertiden en hvid turban. Efter Ordenens ophold på Rhodos skiftes den røde kappe ud med en sort med hvidt kors.

    De oprindelige regler fra før, der var optaget en ridderklasse i ordenen, talte om en simpel og tarvelig dragt, fordi brødrene er de fattiges tjenere, og de fattige kommer nøgne til dem, og tjeneren skal ikke være prægtigere end herren.

    Johanitternes Klostre

    Hospitalerne i Danmark var hovedsageligt alderdomshjem og fattigherberger for lavadelen. En slags livrenteanstalter. Til en del af klostrene var der dog også knyttet rigtige hospitaler, især spedalskhedshospitaler.
    Der kendes ikke i Danmark nogen nonneorganisation, men der har formodentligt været kvindelige hjælpere til hospitalernes fødeafdelinger.

    Ordenen blev i Danmark grundlagt af Valdemar den Store og blev indviet til Treenigheden, Jomfru Maria og Johannes Døberen.
    Antvorskov
    Antvorskov Kloster, grundlagt 1164/1170, var dansk hovedkloster for det nordiske priorat, der af og til kaldes et bailliskap, baiulatus. Forstanderen kaldtes for klosterprior, mens den kirkelige leder kaldtes for kirkeprioren. Klosterprioren for Antvorskov Kloster rangerede så højt, at han sad i Rigsrådet og i senmiddelalderen en overgang, 1516 havde pavelig ret til at bære bispedragt.

    Klosteret havde særligt ry for sin spedalskhedspleje. Den først kendte klosterprior var Henrik af Hoenscheid, der var en af rigsrådene og stod kong Erik Klipping nær.

    Klosteret var et firfløjet anlæg med klosterkirken som den sydlige fløj. Det lå på toppen af den bakke, ved hvis fod ruinerne nu ses. Ruinerne er rester af en hospitalsfløj med toiletter og varmerum, der efter klostertiden blev smedje. Munkestenene, som anlægget er opført af, er blandt Danmarks ældste teglsten. Der er nu kun få ruinlevn tilbage. De kan ses fra motorvejen ved omkørslen omkring Slagelse, nord for vejen lige øst for frakørslen.

    Hans Tavsen var som ung klosterbror i Antvorskov, før han drog på studietur til Tyskland og blev reformeret. Om klosteret se P. H. Bernholm, Antvorskov, 1942.

    Klosteret blev efter reformationen først kronens ejendom, og kongen brugte bygningerne til ophold. Frederik II omdøber anlægget til Antvorskov Slot, og kongen dør her 4/4 1588. Fra Frederik IVs tid, 1717, bliver ejendommen ryttergods indtil 1774, hvor ryttergods-ordningen var nedlagt og slottet med tilliggende bortsælges ved auktion. Ejendommen blev til auktionen opdelt i syv parceller, og hovedparcellen med slottet blev købt af finansråd Koes, 1731-1804, der havde tjent sine penge ved lotterivirksomhed. Koes solgte slottet igen i 1794 til kammerherre M. von Dernath, der var gift med en datter af A. P. Bernstorff.

    Allerede 1799 solgtes slottet igen; denne gang til gehejmekonferensråd Constantin Brun, 1746-1836, gift med biskop Frederik Münters søster, forfatterinden Frederikke Münter. De beholdt kun ejendommen nogle få år, og slottet blev igen solgt i 1806, og familien Brun flyttede til København og ind i Moltkes Palæ i Bredgade med sommerbolig på Sophienholm ved Frederiksdal. Familien Brun har efterladt sig flere spor i København. Bl.a. kan deres gravskrifter ses ved Sankt Petrikirken, men hvad der fik større betydning er Constantin Bruns gave til byen efter englændernes bombardement. Han skænkede da i 1817 kirkeklokken fra Antvorskov Klosterkirke til Vor Frue Kirke under genopbygning, hvor den hænger endnu. Antvorskov Klosterkirke var allerede blevet nedrevet i 1774, men klokken må være blevet opbevaret på slottet, hvorfra Brun tog den med til København ved salget i 1806.

    Fra 1806 har slottet en række ejere: hofmarskal Hauch, slotsforvalter Voigt, generalkrigskommissær H. C. Astrup, hr. Salomonsen og major Jensen. Pietetsfølelse for de gamle bygninger var det småt med og omkring 1814-1816 nedrives hovedparten af bygningerne. Det skete alt sammen ved auktion og i småbidder, der så igen blev opdelt og auktioneret bort, så til sidst mursten, paneler, selv udtrukne søm blev solgt i småpartier. Man undså sig end ikke for at grave inde i fundamenterne og fremdrage kister, der blev slået ind, knoglerne smidt til side og kistebrædder med stof på splittet op og solgt som brædder. Den sidste beboelige del af slottet forsvandt inden 1840 efter en forvalter fra hovedparcellens avlsgård kort forinden var blevet viet i det sidst brugbare værelse.

    Under Antvorskov hørte klosteret Maschenholt på Rügen, der udviklede sig fra et commende til et kloster omkring 1453.

    Odense
    Grundlagt 1280, Domus hospitalis St. Johannis, under Erik Klipping. Oprindeligt var det kun et kommendatur, men senere blev det et kloster, Sankt Johannes Kloster, da brødrene får overdraget sognekirken på stedet omkring år 1300. Senere bliver kirken nedrevet og ombygget til den nuværende Sankt Hans Kirke. Kirken har tidligere også haft navnene Sankt Michaels Kirke og Sankt Johannes Kirke. Fra 1571 bliver det nu nedlagte kloster sammenlagt med stiftgodset og bygningerne bliver lensmandsbolig. Klosterkomplekset ombygges i 1575 under Frederik II til Odense Slot.

    Sankt Hans Kirke står – og benyttes – endnu; fra den oprindelige kirke menes døbefonten at stamme. Klosteret lå utraditionelt vest for kirketårnet med en overdækket passage fra kirketårn til midt for klosterets østfløj. Det oprindelige kloster var trefløjet uden en nordfløj. De tre fløje af Odense Slot er fra klosteret, og Sankt Hans Præstegårds underetage var klosterets sygehus, hvilket gør det til Danmarks eneste bevarede johanittersygehusbygning.

    I Odense trykkes Danmarks første bog, der handler om Johanniterridderne. Det var Guillelmi Caoursins Descriptio obsidionis urbis Rhodie per Johannem Snel in Ottonia impressa anno dñi 1482. [Bog nr. 1784/41].

    Nyborg
    Ejemdomsgrunden blev skænket ordenen i 1441. Kort efter blev der rejst en bygning. I dag kaldes bygningen for Korsbrødregården. Den var hovedbygning i et af commenderne under Antvorskov. Bygningen ligger lige ved siden af Vor Frue Kirke og er i dag kordegnekontor. Kun kælderen er middelalderlig. Den er hvælvet med fem søjler.

    Horsens
    Grundlagt omkring 1390 med navnet Præceptoria beatae Maria Virginis hospitalis St. Johannis Jerusalemitani. Grundlæggelsesdateringen hviler på skriftlige kilder, der omtaler en broder Berhard fra et kommendatur i Horsens. Klosteret lå øst for byen og uden for middelalderbyen, men efter 1480 fik klosteret lov til at flytte de kirkelige handlinger til Sankt Jakobs Kapel inden for byen, idet brødrene havde varetaget sognebørnenes kirkepleje. Efter reformationen overgik klostergodset i 1575 fra kronen til Holger Rosenkrantz fra Boller, og han omdannede klosteret til herregården Stjernholm. Horsens havde også spedalskhedshuse = Sankt Jørgenshus. Der er i dag ingen levn af klosterbygningerne, der lå, hvor nu Slotsgade, Havnealle og Stjernholmgade dækker grunden.

    Ribe
    Klosteret blev grundlagt på et ukendt tidspunkt før 1311, hvor det første gang omtales som Domus hospitalis St. Johannis Jerosolimitani. Kirken var indviet til Sankt Hans og i 1479 blev Sankt Clemens Kirke lagt ind under klosteret, der tæt før reformationen i 1523 også modtog spedalskhedsgården, Sankt Jørgensgården, i Ribe.

    Ved reformationen gav kronen det – under Frederik I – som len til Claus Sehested, og en nedrivning begyndte, men blev ikke gennemført, før hr. Sehested overtager det som ejendom fra kronen i 1547. Fra en gang i det 17. århundrede overgår ejerskabet til Hans Schack. Der er i dag intet tilbage af bygningerne. De lå, hvor nu bispegården ligger. Der er i denne gård en sidefløj opført af store munkesten, der muligvis stammer fra klosteret.

    Svenstrup ved Ringsted
    Svenstrup, kendt fra 1311 og nedlagt 1454, var et Commende, men aldrig et kloster. Der er ingen levn af bygninger.

    Nykøbing M
    Dueholm Kloster blev grundlagt ca. 1370 af biskop Svend Moltke i Børglum, der gav et landområde på halvøen Dueholm til ordenen. Det er også kendt under navnene Sankt Johannes Hus, Domus hospitalis ordinis St. Johannis Jerosolimitani. Klosteret lå ved Nykøbing M. og Sankt Clemenskirken, som ordenen samtidigt modtog, var indviet til Johannes Døberen og Maria Magdalena. Endvidere modtog de med gaven også Sankt Jørgenshuset for de spedalske og noget senere også byens Helligåndshospital.

    Efter reformationen og klosterets ophævelse blev det først i 1539 givet som len til Niels Lange fra herregården Kærgaard med forpligtelse til at tage sig af de resterende munke, der så sent som i 1558 var nogle tilbage af. Omkring 1600 forfaldt klosterbygningerne efterhånden og i løbet af 1600-tallet blev bygningskomplekset revet ned – på nær møllehuset, der benyttedes som herregårdsbolig til 1899, hvor gården udstykkes og avlsbygningerne nedrives. Det eksisterende hus har muligvis også på et tidspunkt været commendatorens, priorens, hus, men har siden 1909 været Morslands Museum.

    Viborg
    Længe før, der er vidnesbyrd om klosterets tilstedeværelse i byen, oplyser kilderne, at beboerne i sognet Sankt Ib gav deres kirke med dens præbender m.m. til Antvorskov Kloster. Det var i 1274 eller 1284. Det er først fra 1448, det kaldes for et kloster, Domus hospitalis St. Johannis Jerosolimitani. Årsagen er en stor gave, der skænkes til prior og brødre ved klostret.

    Klosterbygningerne lå ned mod Nørresø omkring Sankt Ibsgade. Det var et firefløjet anlæg med kirken som nordfløj. Efter reformationen blev der i 1578 givet kongelig ordre om kloster og kirkes nedrivning, og i dag er der ingen rester tilbage.

    Efter Hans Tausen fra Antvorskov var blevet sendt til Tyskland og kommet temmeligt reformeret hjem, så blev han forvist til Viborg, hvor han i stedet for at blive afrettet fik afsat sine reformtanker, først i Viborg, men senere også til kong Frederik I. I 1526 blev Hans Tausen udstødt af Johanitterordenen.

    Johanitternes Lære

    Ordenen anvender St. Augustins ordensregler, og der skal aflægges alle tre løfter om cølibat, fattigdom og lydighed.

    Johanitternes Ledelse

    Ordenen var oprindeligt opdelt i syv, ved ankomsten til Malta i ni og efter 1462 i otte nationer eller tunger / langue eller linquæ. De enkelte nationer var:
    Aragonien,
    Auvergne,
    Castillen,
    Portugal,
    England,
    Frankrig,
    Bayern,
    Provence og
    Italien.
    Efter den engelske reformation udgår den engelske langue.

    Danmark tilhører den tyske tunge. Hver nation er opdelt i priorater. Danmarks og Nordens priorat er beliggende i Antvorskov. Tungelederen kaldtes i Danmark for forstander, baillif eller konventualbailli.

    Ordenen ledes af ordensmesteren eller stormesteren, der også bærer titlen Kristi fattiges tjener og vogter af hospitalet i Jerusalem – eller – Jesu Christi fattiges tjener = The Grand Preceptor = Grand Commander of Jerusalem. Han er livstidsvalgt og støttes af et råd, generalkapitlet, som alle riddere oprindeligt var medlemmer af. Ordenens næstkommanderende kaldes for kansler. Både ordensmester og kansler er ansvarlige over for generalkapitlet, der senere blev begrænset til at bestå af visitatorerne og delegerede fra de enkelte nationer.

    En ejendom eller et kloster blev normalt ledet af en dertil udpeget ridder, der oprindeligt kaldtes en preceptor, men senere kaldtes en kommender, commender eller comthurier. Titlen afhang af husets størrelse. De sjælelige forhold blev på stedet ledet af en klosterforstander, der også kunne bære titlen kommendator, comendator eller comthur og i Danmark ofte bare prior eller baillier (baillif var ellers titlen på chefen for hver tunge).
    »Commento« er latin og betyder »jeg betror«. Der udsendes visitatorer.

    Ordenens medlemmer deles i fire klasser:
    Egentlige riddere = knights
    Sergenter = sergeants
    Præsteviede medlemmer = kapellaner = chaplains
    Tjenende brødre = serving brethern
    Donater er løsere tilknyttede medlemmer, confratres eller donati.
    Der fandtes også søstre og jordemødre tilknyttet hospitalerne.

    Malteserriddernes flag lignede til forveksling Dannebrog, men ikke helt, idet Maltaflaget har fire kvadratiske røde felter, hvor Dannebrog har kvadratiske inderfelter, men rektangulære yderfelter.

    Johanitternes Udbredelse

    Ordenen kom til Norden ved Valdemar den Stores hjælp i 1164. Der kom dog ingen riddere i Danmark, men klostrene var yndede af adelen, hvilket betød, at ordenen modtog store gaver og blev en rig orden. I Danmark arbejdede ordenen udelukkende med syge- og plejeopgaver, hvor især pleje af adelens medlemmer, som købte sig ind i ordenens pensionistboliger, var af stor betydning for økonomien.

    Ved middelalderens slutning anslås det, at der var 29 priorater og 656 kommender.

    Johanitterordenens historie

    Efterfølgende er en kort historie om ordenen. En mere fyldig findes i RIDDERORDENER.

    Første korstog begyndte i 1095, og Jerusalem blev erobret i 1099. I forbindelse med korstoget udstedte hospitalsforstander Gerhard = Gerardus en ny reformeret ordensregel, der i 1113 fik pavelig stadfæstelse under Paschalis II. Gerhard skiftede ordenens reglement ud, idet Benedikts regel erstattedes af Augustins regel. Samtidig skiftede man til an stærkere skytshelgen, idet John the Almoner blev erstattet af St John the Baptism.

    Gerhard efterfulgtes af Raimund af Puy – også kaldet Raymond af Provence – Han levede ca. 1118 til 1160. Han blev mester og gav ordenen en militarisk karakter med gejstlige riddere, der afgav munkeløfte samt løfte om kamp for troen, dvs. deltage i befrielsen af Det Hellige Land. Den første dokumentation om militær aktivitet er fra 1136. Disse reformer fik atter stadfæstelse i 1153 under pave Eugen III, mens en anden kilde siger 1154, og så må det være under Anastatius IV. Stadfæstelsen af nye vedtægter i 1181 eller 1182 efter revision af stormesteren Roger de Moulins støttede yderligere stormesteren Roger de Moulins.

    Under de usikre forhold i Palæstina oprettede ordenen rytterenheder, der kunne beskytte rejseruterne. Disse medlemmer kaldtes Johanniterridere eller De kæmpende Brødre. Disse medlemmer var den tredje gruppe i ordenen fra omkring 1200 ved siden af præsterne og lægbrødrene. Der var altså ingen korsriddere i ordenen, da Antvorskov blev grundlagt, og ridderne kom aldrig til Danmark.

    Krigstjenesten dokumenteredes første gang 1201-1204 under den portugisiske stormester Alfonso af Portugal. Hovedparten af ridderne kæmpede i Palæstina indtil 1187, hvor de muslimske landes styrker erobrede Jerusalem under Sultan Saladin, og hovedkvarteret flyttede til Ptolemais ved Akko / Acre på kysten nord for Israel. 1291 faldt de sidste kristne besiddelser i området, og ordenen flyttede til Limisso på Cypern = Limasol.

    I 1309 erobrede ordenen øen Rhodos og flyttede hovedkvarteret dertil. De blev nu kendt som Rhodiserriddere = Rhodosridderne. Deres arbejde havde nu skiftet karakter. Der var færre pilgrimme at forsvare og pleje, og en del af ordenens støtte – i form af ressourcer – var øremærket til forsvar af den kristne verden mod muslimerne. Ordenens tyngdepunktet blev da lagt på søkrigsførelse i Middelhavet for at stoppe den muslimske fremrykning mod vest. Samtidig blev stormesteren nu valgt blandt de »sekulære« riddere frem for fra klerkenes rækker.

    Ved Tempelherrernes nedlæggelse i 1312 får Johanitterne en del af midlerne fra den nedlagte orden. Nogle enkelte overlevende Tempelriddere blev også optaget. I 1487 bliver Johanitternes styrket ved fusion med Korherrerne af den Hellige Grav. De sidstnævnte korherrer var mere målrettet mod en sygeplejergerning end de krigeriske Johanitterbrødre.

    Da Rhodos i 1522 falder til tyrkerne under sultan Suleiman den Prægtige, må Johanitterne igen flytte eller flygte. De forlod Rhodos med 180 riddere og disses i alt 4.000 hjælpere og tog først til Kreta og derfra til Rom, men ingen var begejstrede for de arme riddere. De får da af den tysk-romerske kejser Karl V overladt øen Malta i 1530. Lejen for øen skulle være en eller to jagtfalke til kejseren om året, men samtidig skulle ordenen love at bekæmpe sørøvere og muslimer i Middelhavet.

    Her på Malta oprettede de deres egen stat og bekæmpede fra øen over store dele af Middelhavet de muslimske landes søfart og sørøveri. I 1565 forsøgte Suleiman at indtage øen, og dens fæstninger blev belejret. Fæstningen i Valetta, St. Elmo, faldt efter en måneds bombardement og kampe, og de overlevende riddere blev slået ihjel af tyrkerne. Efter endnu en god måneds tid var fortet i Birgu – på halvøen lige sydøst for Valetta – St. Angelo også ved at falde, men hjælp fra den sicilianske konge reddede dem i sidste øjeblik, og tyrkerne blev fordrevet.

    Efter godt et par hundrede år blev øen igen belejret og faldt i 1798 til Napoleons styrker.

    Ordenen bestod til Den franske Revolution, hvor den på Napoleons ordre i 1798 blev ophævet. Ordenen fortsatte som protestantisk orden i Brandenburg, og den katolske del blev også genoplivet i 1834 i Rom, og udpegning af stormester overgik til paven. Ordenen har dog kun fået begrænset betydning for hospitalsdrift og sygeplejeuddannelse, men i Tyskland kan man på ambulancer, redningsfartøjer og en del udannelsesinstitutioner inden for forsorg af forskellig art stadig se Malteserkorset. Malteserriddere bruges senere især om de katolske brødre, mens de senere opståede protestantiske brødre kaldes for Johannitere.

    Tempelherreordenen m.fl.

    Tempelherreordenen = The Knights Templar = The Military order of the Temple of Jerusalem, eksisterede sideløbende med Johanniterordenen fra 1118.

    Ordenen blev stiftet af Hugh de Payenes / Payens – fra Champagne – og Godfrey af Sanct-Omer fra Picardiet i 1117, men blev opløst af pave Clement V efter en arrangeret skandale i 1311. Da havde ordenen mistet en stor del af sine besiddelser ved Acres fald i 1291. Resterne blev optaget i Johanniterordenen. Ved ophævelsen fortsatte nogle enheder eller aflæggere som bl.a. Kristi Orden i Portugal og Montesaordenen i Spanien indtil det 14. århundrede. I det 12. århundrede grundlagdes i Portugal Avizordenen og i Castillen Calatravaordenen og i Leon Alcantraordenen.

    Lazarusordenen m.fl.
    Rene hospitalsordenen opstod også i fx St. Lazarusordenen i Jerusalem og Helligåndsordenen fra Montpellier samt Vor Frues Orden af Ranson = Mercedarianerne, der blev grundlagt i 1218 i Aragonien af St. Peter Nolasco. Også i Nordeuropa oprettedes ridder- og hospitalsordenen, således Schwertzbrüder-ordenen = Ensiferi = Swordbearer Order i Letland, grundlagt af biskop Albert i Riga i 1197; ordenen blev godkendt af pave Innocent III i 1202.

    Den Tyske Orden
    I 1198 blev endnu en ridderorden stiftet, nemlig Den Tyske Orden = The Teutonic Knights. Alle tre ordenen har samme skæbne med hensyn til flytning via Cypern, Rhodos til Malta. Når Tempelherrernes ejendom går til Johanniterne var det hovedsageligt for at disse kunne sørge for en slags pension til de tidligere Tempelherrer. Den tyske Ridderorden blev efter korstogstiden sat ind mod hedningerne i Østeuropa og fik deres hovedsæde på borgen Marienburg = polsk Malbrok ved Vistula, 50 km syd for Gdansk. En tilsvarende orden blev oprettet i Spanien og Portugal med navnet Santiagoordenen.

    Yderligere hospitals- og ridderordener
    De nævnte ordener er ikke de eneste hospitalsordener. Fra 1600-tallet og frem til midten af 1800-tallet var der mange ordener som Hospitalordenen af Loches i Frankrig, Hospitalsordenen af Sankt Thomas af Villanova fra 1660 m.fl. I Danmark har vi bl.a. Sankt Joseph-stiftelsen.

    I 1487 blev sygeplejeordenen »Korherrerne af den Hellige Grav« fra 1114 optaget i Johanitterordenen.

    Frimurerbevægelsen

    Frimureriet går tilbage til de middelalderlige gilder for især katedralbygmestrene, der ikke var bundet af byernes lavs-reglementer og derfor blev kaldt for frie murere. Ved slutningen af middelalderen blev der under den generelle nedgang i kirkebyggeriet åbnet for forskellige honorære medlemmer af frimurersammenslutningerne, og navnet fortsatte med at blive brugt af de selskaber, der i 1700-tallet blev dannet, og som i dag er fortsat i de nutidige frimurerselskaber.

    Selskaberne opererer ikke på samme måde i alle lande, og bevægelsen har været udsat for forskellige forbud fra både verdslig og kirkelig side fra dannelsen af det føsrste selskab – eller loge – som sammenslutningens afdeliger oftest kaldes. Tilslutningen til frimurerlogerne er særlig stor i England, USA og Nordvesteuropa. Katolske lande har oftere haft indvendinger over for logerne, og til tider har de været forbudt i disse lande.

    Frimurerbevægelsens første loge dannedes i London den 24/6 i 1717: Der er en del – til dels hemmeligholdte – ritualer knyttet til medlemmernes tjenesteudøvelse. En del af disse ritualer og skikke hidrører fra middelalderens ridderlighedsnormer og en del fra religiøse ordeners regler. Et af frimureriet krav til medlemmerne er troen på et højere væsen, en guddom i en eller anden form, der sammenholdt med den hemmeligholdte tjeneste ofte giver sig udslag i omtale af firmurernes tjeneste som okkult og mytisk. Sådanne fordomme har logerne forsøgt at nedtone ved i de seneste år til en vis grænse at forklare deres logeliv offentligt, men hverken ritualer eller deres interne liv er endnu åbenlys.

    Bevægelsen spredte sig fra England til Skotland, hvor et af bevægelsens politiske mål var at få de katolske Stuarter tilbage på tronen i England/Skotland, hvilket er bemærkelsesværdigt, nå den katolske kirkes modstand med frimureri erindres. I 1736 holdt en af de skotske leder, Michael Ramsay, en tale, hvori han postulerede, at frimurerne begyndte i Det Hellige Land under korstogene, hvilket gav dem rettighederne til benyttelse af og indsigt i de middelalderlige ritualer m.m.

    I 1750 reformerede en tysk adelsmand, Baron Karl von Hund, frimureriet efter devisen »tilbage til rødderne«, hvorved det okkulte, det mystiske og det magiske dengang fik en større indflydelse i logerne. Hvorvidt dette følelsesmæssige indhold stadig er fremherskende i frimureriet ligger uden for denne orientering at bedømme.

    I Danmark dannedes den første loge i 1743, og i 1855 reformeredes ritualerne efter et svenske system, som stadig følges. Der findes generelle oplysninger om frimureri i de fleste standardopslagsværker som Encyclopedia Britannica, Den Store Danske Encyklopædi samt Salmonsens Leksikon, hvor den fyldigste beskrivelse findes.

    Læs videre om ordenen i Vilhelm Lorenzen: De danske Johanniterklostres Bygningshistorie, 1927;
    J. Lindbæk og G. Stemann: De danske Helligaandsklostre, 1906.
    Om Antvorskov Kloster i P. H. Bernholm: Antvorskov, Schønberg, 1942.
    Se her om yderligere litteratur nævnt med kildenummer.

    http://www.jmarcussen.dk/historie/Religion/orden/johanitter.html

'Bokhylla' 70-tallet 80-tallet 90-tallet Anmeldelse Arne Mogan Olsen Berger Bergeråsen Brev Christell Humblen Dagbladet.no Datatilsynet Drammen E-post Facebook Google Haldis Humblen Hm Identitetstyveri Ingeborg Ribsskog irc Jobbsøking i England Johannes Ribsskog johncons-blogg Karen Ribsskog Klage Larvik Liverpool Magne Winnem Mobilbilder Musikk Nettmobbing Online trakassering Oppdatering Oslo Pia Ribsskog Politiet Rimi Slektsforskning StatCounter Svelvik Twitter Wikipedia YouTube Ågot Mogan Olsen